Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă
Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne. Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale. www.neurohope.ro |
Nissan Leaf 2013
Last Updated: Sep 28 2019 10:20, Started by
bzalex
, Apr 27 2018 12:59
·
0
#55
Posted 28 April 2018 - 20:14
Reactia animalelor.
Nu sunt obisnuite fara zgomotul de motor. Reactioneaza minimal. Am observat asta la cainii comunitari. Dar surpriza a venit cand in timp ce stateam la semafor s-au asezat porumbei pe masina. Conduc de peste 20 de ani si nu am mai patit asa ceva. Din nefericire la cateva saptamani, am calcat un porumbel. Nici asta nu mi s-a mai intamplat. Nu am observat initial, dar tipul din spatele meu imi facea flash-uri disperat. Si bietul porumbel se zbatea pe asfalt. De atunci incetinesc si ma asigur ca au zburat. Mi-e mila de ei. |
#56
Posted 28 April 2018 - 20:44
Felicitări pentru achiziție și cojones. Ești un adevărat early-adopter. Nu știu de ce ai așteptat atâta până te-ai de hotărât să îi faci jurnal de bord. Însă mi-a plăcut strategia și se pare ca i-ai închis bine gura unui sceptic.
Multe avantaje ale mașinii electrice vor fi văzute ca dezavantaje de către unii. Sunt curios cât va dura până apare unu sa zică "vezi, de aia s-a dat legea aia cu zgomotele obligatorii, ca sa nu omori animăluțele". Ca o imagine generală, cred că în România ar prinde bine mașinile electrice datorită iubitorilor de diesel care întotdeauna nu omit sa aducă în discuție cuplul si consumul ridicol al mașinii lor. Acum dacă am avea și infrastructura de încărcare ceva mai bună si mentalitatea ceva mai deschisă, ar fi ideal. Felicitări |
#57
Posted 28 April 2018 - 20:58
Eu il felicit pentru entuziasm, alegere, faptul ca a decis sa faca un jurnal de bord e binevenit, sunt putine jurnale de electrice in Romania. Asa isi mai formeaza unii altii pareri.
Ma deranjeaza faptul ca in loc sa promovam mai mult acest subiect, zici ca suntem trasi in spate de catre (cei care vand combustibil). Ar trebui sa se faca mai multe statii de incarcare, prezente in toate centrele de cumparaturi ori supermarketuri majore (lidl, kaufland, carrefour, metro, mall). Ar trebui sa se faca banda speciala in orasele mari, unde sa fie voie doar cu : mijloc de transport in comun (deci prima banda) si toate masinile electrice, ori si hibride in prima faza, vorbesc de orasele aglomerate, bulevardele mari care au 1 sau 2 benzi si o banda pentru parcare, sa se ridice dreptul de a parca acolo, si sa se faca banda de care ziceam, sa vezi pe urma cum toti o sa vrea sa-si cumpere hibride/electrice. Eu iti spun sincer, ca daca ar fi sa aleg intre o masina cu combustie sau una electrica, din cauza ca momentan (as lua-o SH) nu as beneficia de absolut nici un beneficiu din partea Romaniei, nu as lua masina electrica. Nu am unde sa o incarc, nu am reducere la asigurare/casco, nu am nici un beneficiu real, altul decat cel de a avea ceva exclusivist, gadjet nou, la moda, dorit de multi, intoarce capete. Si mai e o chestie peste care multi nu pot trece, eu unul cu siguranta nu pot! . Am 30 de ani, detin masina personala (condusa doar de mine aproape zilnic) de 6 ani ~ in toti acesti 6 ani mi s-a aprins martorul de rezerva de maxim 10 ori, deoarece niciodata nu astept sa ajung pe rezerva (jeg pe fundul rezervorului) si alimentez mereu plinul pana sus. Daca as merge cu electrica, mi-ar bipaii ca intru in danger zone la fiecare 2 zile, ceea ce m-ar scoate din sarite, eu vad treaba asta ca o chestie pe care o fac cei care nu au bani dar totusi tin o masina (ma refer la cei care au masina si alimenteza de 30-50 lei). Si ca sa inchei, stii bancul cu scumpitul motorinei? Au zis astia ca scumpesc motorina/benzina, asa ca i-au luat interviu unui baiat. l-a intrebat ce face acum ca se scumpeste benzina/motorina? el a raspuns ca nu conteaza ca se scumpeste ca el tot de 50 de lei alimenteaza/merge. |
#58
Posted 29 April 2018 - 09:26
Zgomotele si suntele produse de masina.
Azi dimineata ne-am intors cu niste prieteni din oras. Desigur a condus nevasta. Cand am plecat din parcare o prietena a exclamat catre nevasta: dar motorul? Esti sigura ca ai pornit motorul? Pai si chiar nu se aude nimic? La primul drum facut cu o masina electrica ai o senzatie stranie legata de deplasarea 'fara motor', parca masina o ia la vale. Si senzatia este amestecata cu neincrederea: oare chiar merge motorul? Totusi deplasarea cu o masina electrica nu se face in liniste absoluta, de iti tiuie urechile. Poate diar daca ar fi mers prin vid. Pe masura ce te obisnuiesti descoperi din ce in ce mai multe sunete si zgomote subtile. Incep cu ele in ordinea intensitatii ca sa fie un pic mai clara intensitatea lor. - Pe orimul loc e desigur sistemul audio Bose cu subwoofer in portbagaj. Nivelul de echipare Tekna vine cu el. - Pe locul doi, e melodia de pornire a masinii. Desigur poate fi anulata sau ai cateva melodii la alegere - avertizarile verbale: Low batery charge, search for chargin station?, etc - beep-urile de avertizare: cand masina e pornita si deschizi usa, cand se porneste incarcarea, cand conectezi cablul dr incarcare, cand incerci sa incui masina cu cheile pe interior(e mai degraba un fel de melodie de avertizare), daca inchizi usile pe exterior si masina e inca pornita - sunetul de mers cu marsalierul: un fel de beep stilizat - zgomotul produs de vant. Desigur proportional cu viteza si de intensitate mult mai mare daca lasi geamurile deschise - zgomotul produs de rulmentii rotilor. Acest zgomot inca nu stiu daca e unul normal sau nu. La o masina cu combustie in general acest zgomot e acoperit de zgomotul motorului si cand incepi sa il auzi e clar ca e timpul sa mergi la service. La Leaf nu am zgomotul produs de motor ca referinta si nu pot sa ii evaluez intensitatea - tiuitul produs de averizarea pentru pietoni. Cel mai tare se aude la viteze mici si peste o anumita viteza este oprit. Desigur tiuitul este in exterior, dar cu un pic de antrenament il auzi si in interior. Pe langa acel tiuit masina emite si un fel de harsait care se aude si el putin in interior. Dupa ce te inveti cu linistea devine enervant orice zgomot. Eu il decuplez de fiecare data cand plec cu masina(cand pornesti masina e activ in mod automat) si il cuplez in general prin cartier. Tiuitul seamana cu zgomotul produs de avioanele cu reactie ca si tonalitate. - zgomotul produs de motor. La accelerare si franare cu recuperare, senzatia este de deplasare cu metroul. Seamana foarte mult. Pe masura ce l-am invatat, incep sa il aseman mai degraba cu zgomotul produs de motorul unei masini de spalat. Desigur la alta intensitate. - zgomotul produs de releele de decuplare a bateriei de tractiune. Se aude la oprirea masini si numai daca e liniste: clant, clant. Pentru mine e zgomotul de confirmare ca nasina s-a oprit - zgomotul rotilor pe asfalt. Nu ma refer la acel zgomot de mers pe un asfalt zgrunturos la viteza mare, ci la zgomotul pe care il face cauciucul cand trece peste pitricelele sau praful de pe asfalt. Se aude numai cu geamul deschis prin cartier unde nu e trafic mare. E un zgomot pe care nu ai cum sa il auzi la o masina cu combustie, decat poate daca mergi la vale cu motorul oprit. - tiuitul produs de invertorul motorului. E un sunet de tonalitate inalta, ca televizoarele vechi cu ecran de sticla. Se aude numai cu geamurile deschise si pe un drum ingust inconjurat de cladiri care sa reflecte sunetul - releele de decuplare a ceva calculatoare de bord, la aproximativ un minut dupa oprirea masinii - sunetul de cea mai mica intensitate este fasaitul produs de difuzoare. Se aude indiferent daca pornesti sau nu instalatia audio si numai daca stai pe loc si e foarte liniste(de ex. noaptea tarziu departe de trafic) Pe langa aceste sunete normale, mai sunt si cele anormale: - obiecte sau jucarii ce zdrangane prin masina. Usor de detectat si anihilat - un zgomot usor produs de cutia de ochelari de soare sau de ochelarii din cutie. De cele mai multe ori inceteaza daca apas pe tapiterie intr-un anumit punct. Probabil e dezlipita pe undeva - de cateva saptamani a aparut un zgomot la geamul de la sofer. E ca un zdranganit de surubel metalic pe sticla. Nu se aude tot timpul si nu se aude tare, dar ma enerveaza. O sa incerc sa vad daca pot sa desfac portiera sa dau de el. - pe drum de tara, prin gropi, cloncane o bucsa sau ceva in stanga fata. O sa trebuiasca candva sa vad care e si sa o schimb. |
#59
Posted 29 April 2018 - 09:49
Multumim pentru efortul de a face acest jurnal. Si pe mine ma atrage ideea de a avea o masina electrica, pe post de masina de oras
Fac 5000 Km pe an in oras (cu un consum de 13 L / 100 Km benzina) si aprox. 1000 Km extraurban pe an. unbrutus, on 28 aprilie 2018 - 13:21, said:
pai ce daca, stau si ei "doar 5 minute"... Din 5 in 5 minute, apare cate unul care are treaba "doar 5 minute"...si apoi tot ei se mira ca te enervezi pentru doar 5 minute... |
#60
Posted 29 April 2018 - 11:07
Degradarea bateriei in functie de numarul de km. Destul de imprecisa, dar cred ca e pe undeva la sub 4% de cand am inceptu sa folosesc LeafSpy, cam 2.5%/an. Cresterea capacitatii a aparut in momentul in care am inceput sa folosesc frecvent fast charge, iarna. Acum nu l-am mai folosit de ceva timp si a scazut la loc, dar vad co o ia din nou in sus.
Attached FilesEdited by bzalex, 29 April 2018 - 11:14. |
#61
Posted 29 April 2018 - 12:07
inuendo0, on 28 aprilie 2018 - 20:44, said:
Felicitări pentru achiziție și cojones. Ești un adevărat early-adopter. Nu știu de ce ai așteptat atâta până te-ai de hotărât să îi faci jurnal de bord. Însă mi-a plăcut strategia și se pare ca i-ai închis bine gura unui sceptic. Multe avantaje ale mașinii electrice vor fi văzute ca dezavantaje de către unii. Sunt curios cât va dura până apare unu sa zică "vezi, de aia s-a dat legea aia cu zgomotele obligatorii, ca sa nu omori animăluțele". Ca o imagine generală, cred că în România ar prinde bine mașinile electrice datorită iubitorilor de diesel care întotdeauna nu omit sa aducă în discuție cuplul si consumul ridicol al mașinii lor. Acum dacă am avea și infrastructura de încărcare ceva mai bună si mentalitatea ceva mai deschisă, ar fi ideal. Felicitări L-a deschis la indemnul meu, ala care te-a invatat si pe tine ca exista o lege care obliga sa existe un zgomot generat pana la anume viteza, ca tu nu stiai si nici nu credeai, dar ce treaba asta? ce-ti veni sa amintesti de asa ceva? Si iar cu dieselul? Pt unii topicul ii inspira sa isi ia, pe altii sa nu isi ia (vazand chinul uneu calatorii, costul cablurilor si numarul lor etc) De ce trebuie sa vii tu sa te iei de unii sau altii? Fiecare e liber sa isi ia ce doreste... asa cum si tu si eu mergem cu motoare termice bzalex, on 28 aprilie 2018 - 20:14, said:
Reactia animalelor. Nu sunt obisnuite fara zgomotul de motor. Reactioneaza minimal. Am observat asta la cainii comunitari. Dar surpriza a venit cand in timp ce stateam la semafor s-au asezat porumbei pe masina. Conduc de peste 20 de ani si nu am mai patit asa ceva. Din nefericire la cateva saptamani, am calcat un porumbel. Nici asta nu mi s-a mai intamplat. Nu am observat initial, dar tipul din spatele meu imi facea flash-uri disperat. Si bietul porumbel se zbatea pe asfalt. De atunci incetinesc si ma asigur ca au zburat. Mi-e mila de ei. |
#62
Posted 29 April 2018 - 15:14
Incarcarea cu energie solara.
Asta o fac in general in weekend la tara. Acolo am instalate 6 panouri solare insumand aproximativ 1500W. Desigur panourile nu produc puterea aceea decat in conditii super ideale: iarna, panouri reci. In mod normal produc cam 1200W. Pe vremea asta, in conditiile in care le-am putut instala eu(umbrire dupa ora 15, directia SV), produc cam 7kWh/zi. La sistem mai am si un banc de acumulatori de 5kWh. Acesta, impreuna cu panourile mi-ar putea livra un maxim de 10kWh catre masina. Adica aproximativ 50% din baterie(cam 60 de km de drum extraurban). Dar eu nu il folosesc asa. Sistemul solar l-am instalat ca sa reduc cheltuielile cu facturile catre 'baietii destepti'. De obicei imi planific curentul de la masina in asa fel incat cand ajung la tara sa am suficient curent ca sa ma pot si intoarce inapoi. Asa ca ajung cam cu 30% in baterie. Masina o las asa pana duminica ca sa reduc uzura bateriei pana duminica cand o incarc pana pe la 50-60%. Asta mi-e arhisuficient sa ajung acasa si drumurile de dimineata cu copiii si munca. Dar azi am ajuns cu numai 18%. Asta pentru ca azi dimineata cand m-am intors de la distractie, nu am mai gasit nici un loc liber in apropiere de prelungitorul instalat in gard. Si nici la Kaufland la incarcatorul rapid nu am mai mers. Asa ca am bagat masina la inarcat imediat ce am ajuns ca sa am un minim de curent in baterie in caz de un drum urgent cu vreun copil la spital. Am incarcat 2kWh(40% din acumulatorul de la sistemul solar). In masina au intrat 1.9 conform cu ce raporta LeafSpy, dar in mod surprinzator masina imi arata ca s-a incarcat cu numai 5% in loc de 10%. Destul de imprecis indicatorul respectiv. Noroc cu LeafSpy. Pentru cei interesati de costuri: - panourile(o parte SH) si instalarea cam 1000 de euro - invertorul hibrid 1300 de euro - bancul de acumulatori 16 x LiFeYPO4 100Ah, 5-8000 de cicli, cam 1600 de euro In total cu tot cu maruntisuri sa zicem un 4000 de euro. Panourile si bateriile am in plan sa le dublez capacitatea pentru ca in zilele noroase nu produc destul si trebuie sa mau decontez si la electrica unbrutus, on 29 aprilie 2018 - 12:07, said:
si pietonii sint surprinsi, si biciclistii. Trebuie atentie si sa nu fie dezactivat zgomotul generat de masina tocmai pt protectia respectivilor Problema e mai complexa. In cartier, unde e mai liniste, se mai aude tiuitul respectiv. Dar daca e un pic mai galagie e degeaba. Cand e galagie nici motorul pe benzina nu se mai aude. La mare, anul trecut, prin statiunea aglomerata, deschideam geamurile si dadeam play la o inregistrare cu sunete de motor ambalat. Sa vezi atunci reactii si priviri confuze. |
#63
Posted 29 April 2018 - 22:02
kolfleading, on 29 aprilie 2018 - 09:49, said: Multumim pentru efortul de a face acest jurnal. Si pe mine ma atrage ideea de a avea o masina electrica, pe post de masina de oras Fac 5000 Km pe an in oras (cu un consum de 13 L / 100 Km benzina) si aprox. 1000 Km extraurban pe an. La infrastructura de incarcare prezenta acum, eu nu recomand o masina electrica daca nu ai access permanent sau semipermanent la un loc unde poti sa o incarci, decat daca poti cumpara o masina cu autonomie mare, o Tesla sau un Bolt. Dar vad ca tu faci numai 5000 de km. Asta vine cam 400 pe luna, probabil 20 km pe zi. Un Leaf de 24kWh, cu bateria folosita in modul 'long life' intre 20-80%, ar trebui incarcat cam o data la 2-3 zile. Sau in modul 'long range', intre 10 - 100%, probabil o data la 3-4 zile. |
#64
Posted 30 April 2018 - 09:34
Deenman, on 28 aprilie 2018 - 20:58, said:
Ar trebui sa se faca banda speciala in orasele mari, unde sa fie voie doar cu : mijloc de transport in comun (deci prima banda) si toate masinile electrice, ori si hibride in prima faza, vorbesc de orasele aglomerate, bulevardele mari care au 1 sau 2 benzi si o banda pentru parcare, sa se ridice dreptul de a parca acolo, si sa se faca banda de care ziceam, sa vezi pe urma cum toti o sa vrea sa-si cumpere hibride/electrice. |
|
#65
Posted 30 April 2018 - 12:47
Comportamentul pe zapada
Masina e mai grea decat o masina normala. Pe drum uscat nu iti dai seama de asta, controlul electronic o face sa o simti ca o masina foarte usoara si prompta. Asta te face sa uiti un pic limitele. Pe langa asta cauciucurile sunt mai late. Din ce am inteles iarna ar avea o aderenta mai scazuta. Primul contact cu greutatea masinii a fost la iesirea de pe o straduta laterala pe un drum cu zapada. Nu a virat decat foarte putin si a lipsit tare putin sa intru intr-un stalpisor de pe trotuarul opus. A doua oara la intrarea pe o straduta laterala care era in panta. Stiind ca straduta are panta destul de mare am incercat sa intru pe ea cu ceva mai multa viteza, sa am 'demaraj'. Atata ca masina avea alt traseu dictat de legile fizicii catre stalpul cu indicatorul de trecere de pietoni. Si pe acesta l-am ratat. De atunci am inteles lectia ... Plecarea de pe loc. In modul D sau B demarajul e destul de puternic, pedala e sensibila si iarna pe zapada la plecarea de pe loc la sensurile giratorii rupe aderenta foarte usor. Trebuie sa fii atent cu plecatul pentru ca de obicei sensurile giratorii le negociezi in functie de performanta masinii. Daca incerci sa fortezi si rezultatul e o plecare de pe loc cu rotile invartindu-se in gol, nu iese prea bine. De aceea in conditii de drum alunecos folosesc modul ECO. Asta face ca pornirea sa fie mai lenta si sa simti masina mai grea. E o senzatie mai neplacuta la inceput, dar de inveti repede cu noua curba de acceleratie dar in felul acesta ai un control mai bun al aderentei si nici nu mai fortezi asa tare giratoriile. Am intrat in iarna trecuta cu cauciucurile intr-o stare nu prea buna pentru iarna. Mi-am zis sa vad cum se comporta si in functie de asta o sa imi cumpar sau nu altele noi. S-au comportat acceptabil. Dar cand credeam ca am scapat , au avenit cele doua perioade cu zapada mare si frig. Au inghetat strazile, zapada s-a lipit de cauciucuri si condusul s-a transformat in balet pe gheata. Nu mai fac asta. Promit. Urcatul pe pante cu zapada. Tractiunea electrica are un avantaj ca poti porni masina de pe loc la viteze oricat de mici. Dar controlul prea puternic al VSC-ului se poate transforma in dezavantaj la urcarea unei pante cu zapada. Pur si simplu simti ca masina pierde din putere exact in mijlocul pantei cand ai avea cea mai mare nevoie de ea. Si degeaba apesi mai tare pe accelerartie ca nu se intmpla nimic. Si se opreste. Ba am patit, fiind in modul ECO sa o ia si inapoi. De atunci stiu: am de urcat in tromba o panta cu zapada? Opresc frumos VSC-ul, ma prind bine de volan si urc. Desigur, atentie maxima la derapaje ca nu te mai protejaza electronica, dar macar ajungi sus. Desigur daca te lasa fizica alunecarii pe zapada. Daca nu, munca de jos. Pus lanturile ... O inregistrare cu o urcare pe un drum de tara cu zapada proaspat cazuta. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/T_C01VICq7M?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#66
Posted 30 April 2018 - 13:28
Panta e in JOS, rampa e in SUS. Urcai rampa, nu panta.
Spor! |
#67
Posted 01 May 2018 - 08:10
Tehnic vorbind, da.
Primele costuri de mentenanta. Operatiuni: schimbare filtru cabina, schimbare stergatoare, reglaj stergatoare Timp de executie: aprox. 30 de minute Cost: 203 lei Consumabilele le-am comandat de pe net. Din pacate nu am fost foarte atent cu sistemul de prindere la stergatoare. Cele originale erau cu prinderea pe laterala. Cele noi sunt cu prinderea sus. Ca si consecinta nu sunt la fel de aerodinamice si in plus a trebuit sa reglez pozitia celui de la sofer. Nu sunt foarte multumit de rezultat. Daca ma deranjeaza prea tare cumpar altele. In plus o clema de la capacul filtrului de aer e pe jumatate rupta. Nu stiu daca de mine. IMG_20180501_080531.jpg 47.18K 44 downloads IMG_20180501_080603.jpg 58.02K 41 downloads IMG_20180501_081038.jpg 48.76K 42 downloads IMG_20180501_081213.jpg 85.85K 41 downloads IMG_20180501_082716.jpg 38.42K 40 downloads IMG_20180501_083933.jpg 49.22K 41 downloads IMG_20180501_084054.jpg 40.08K 40 downloads IMG_20180501_083023.jpg 45.18K 43 downloads |
#68
Posted 01 May 2018 - 16:37
Azi, daca tot am inceput operatiuni de mentenanta, am curatat cu solutie pentru tratamentul tapiteriei din piele scaunele din spate. Operatiune restanta inca din toamna trecuta.
Nu sunt toate elementele din piele, dar se potrivesc bine cu elementele de piele artificiala si plasticul texturat. Nu stiu cat de buna e solutia pe care o folosesc. Cel putin nu pare sa aiba efecte negative(in afara de faptul ca scaunele devin un pic mai alunecoase cateva zile). IMG_20180501_172659.jpg 104.41K 43 downloads IMG_20180501_172811.jpg 94.63K 42 downloads IMG_20180501_172830.jpg 90.24K 35 downloads |
#69
Posted 02 May 2018 - 08:34
Ieri nu am mai incarcat masina pana la 50% ca de obicei cu energie solara. Dupa 2 masini de rufe si doua de vase, frigider, etc, a ramas destul de putin, cam 1kWh si pentru electrica. Si nu am vrut sa iau de la 'baietii destepti'. Asa ca am plecat cu 30% in baterie. Am facut o sesiune rapida de incarcare la Kaufland: 25%(5kWh) in 6 minute. Arhisuficient pentru drumurile de azi.
Screenshot_2018-05-02-06-42-26.png 66.2K 30 downloads (dunga roz cu axa de pe dreapta reprezinta procentele de incarcare a bateriei. Dunga verde e puterea cu care se incarca cu axa din stanga) Edited by bzalex, 02 May 2018 - 08:37. |
|
#70
Posted 04 May 2018 - 10:38
Pedala de frana.
Pedala de frana e controlata electronic. Cand masina nu e pornita, spre deosebire de o masina clasica cu servo, e moale cam pana la jumatatea cursei. Numai dupa aceea se simte tare. Cand intri in masina sistemul electronic o face sa se simta ca o pedala normala de frana. Dar daca astepti un timp, cateva minute, cred ca o decupleaza si ramane moale. Daca pornesti masina cu pedala in aceasta stare, pedala se face brusc tare, ca si cand ai primi un sut in talpa. In timpul mersului, can franezi moderat, placutele de frana nu sunt actionate ci se foloseste franarea recuperativa. Pe masura ce masina incetineste, franarea recuperativa nu mai e eficienta si la un moment dat, daca esti cu geamurile deschise, se aude un usor 'clanc' cand se cupleaza si placutele de frana. Tranzitia este de cele mai multe ori insesizabila, dar daca discurile sunt ruginite(de exemplu dupa ce a stat prea multe in vreme umeda) se simte o franare ceva mai puternica cand sunt cuplate placutele de frana. O alte obeservatie este ca frana e extrem de sensibila. Daca vii de pe o masina normala risti sa dai cu nasul de volan cand pui prima frana. Aceasta sensibilitate exagerata face uneori dificila controlarea fina a franarii si uneori franez in hopuri la oprirea la semafor. Solutia este sa apas o data pedala de frana pana la fund. Cred ca asta face ca calculatorul sa recalibreze parametri franei si devine mai putin sensibila si usor de folosit. |
#71
Posted 04 May 2018 - 13:44
Hill assist si "frana de mana"
Frana fiind controlata electronic, cand pornesti de pe loc cu masina in panta, ea ramane cuplata pana apesi pedala de acceleratie. Foarte util la ambuteiaje in panta. De altfel obligatoriu avand in vedere ca frana de mana este de fapt o pedala in locul ambreiajului. Cand nu e actionata, pedala se sta undeva sus de tot. Nu poti sa o actionezi din greseala. Cand o apesi ramane apsata pana cand o mai apesi inca o data. Schimbatorul de viteze Schimbatorul de viteze nu este un schimbator de viteze in adevaratul sens al cuvantului, pentru ca masina nu are cutie de viteze ci un reductor de turatie cuplat permanent la motor si la rotiile din fata. El este un joystick intre scaunele din fata, prin care poti sa comuti diferite moduri in care electronica comanda motorul. Modurile selectate de acesta sunt afisate in bord: PRNDB exact ca la o masina automata. Cand pornesti masina ea se afla implicit in modul P(Park). In acest mod este actionat un mecanism care blocheaza miscarea motorului si deci implicit a rotilor. E ca si cand ti-ai lasa masina in viteza cu motorul oprit. Are un pic de joc, exact ca in viteza I. Modul N(Neutru) e modoul in care motorul e lasat sa se invarta la liber. Nu functioneaza nici acceleratia nici frana de motor. Modul D(Drive) e modul normal in care masina se deplaseaza in fata iar modul R(Reverse) e marsalierul. Modul B(brake) face ca frana de motor sa fie mai puternica. Introducerea in modul P se face apasand butonul de pe joystick, modul B si D se activeaza la fel. Faci aceeasi miscare dar daca e in modul D trece in B si invers. Modul N se activeaza tinand joystick-ul in miloc pentru 2 secunde. Joysticul respectiv e un aspirator de praf pe margini, lucru care se vede si in poza. Pedala de acceleratie. De la inceput trebuie sa spun ca acceleratia la masina asta da dependenta. Nu este chiar asa de puternica ca la BMW i3 de exemplu, dar este mai mult decat suficienta pentru orice fel de manevre in oras. Ai apsat pedala si a plecat exact atunci. Fara nici un fel de intarziere. Pasagerii de pe scaunul din spate cad ca valizele si nu se mai pot ridica pana nu ridic pciorul. E chiar periculoasa si de multe ori evit sa accelerez mai puternic decat o poate face o masina normala, mai ales prin giratorii. Negocierea intrarii in giratoriu se face in functie de cat de bine accelereaza masina ta relativ la gaura din trafic si viteza de deplasare prin giratoriu. Daca eu vin brusc ca o naluca si umplu golul de trafic riscam sa ingesuim doua masini pe o banda. Ma mai joc cu ea mai ales cand sunt primul la semafor si mai e cinva care crede (ca si mine ), ca nimeni nu il ia la semafor. Pe de alta parte chiar si cu o acceleratie mica spre moderata sunt aproape tot timpul in fata traficului pentru ca nu mai am timpii morti pentru schimbarea vitezelor. A, de mult am banuit ca vopseaua de pe trecerile de pietoni are o aderenta mai scazuta. Daca plec mai accelerat imi scartie rotile cand trec peste trecerea de pietoni. Acceleratia se face instant in mod normal cu exceptia plecarii de pe loc cand daca apesi tare pedala nu pleaca de la inceput cu puterea maxima ci este crescuta treptat pe parcursul a catorva fractiuni de secunda. Probabil un fel de protectie daca ai apasat din greseala pe acceleratie in loc de frana. Revenind la pedala. Si ea este controlata electronic tot ca pedala de frana. Mai exact, pedala e mai tare cand e activat modul ECO(pe langa faptul ca curba de accelerare e diferita). Curba de accelerare in modul normal e exponentiala: la inceput e mica si apoi devine tot mai accentuata. In modul ECO e mai liniara. Modul ECO e activat cu un buton de pe volan si ramane activ idiferent de modul D si B. Pedala are la capat de cursa un buton car face ca motorul sa mearga la putere maxima chiar daca e in modul ECO. Totusi mie asa mi se pare ca chiar cu pedela la maxim, acceleratia in modul ECO e mai slaba. Frana de motor este diferita in functie de modul de mers. Ea este din ce in ce mai puternica in ordinea aceasta D, D+ECO, B, B+ECO, cu precizarea ca intre B si B+ECO nu exista nici o diferenta la frana de motor. Puterea maxima a franei de motor se limiteaza in functie de nivelul de incarcare a bateriei si temperatura bateriei. Cand bateria e incarcata, frana de motor e inexistenta, pe masura ce se descarca bateria se activeaza (au doua cerculete) din ce in ce mai multe buline de pe indicatorul de bord. La temperaturi scazute la fel de dezactiveaza din ce in ce mai multe buline pe masura ce temperatura scade sau bateria e mai incarcata. Forta de apasare a pedalei creste pe masura ce apesi acceleratia si am o vaga banuiala ca are si force feedback. Cuplajul intre acceleratia masinii si pedala de acceleratie e asa de bun incat de multe ori am senzatia ca imping masina cu pedala de acceleratie. Poate am eu iluzii senzoriale, dar as putea sa jur ca in anumite conditii parca se opune mai tare. IMG_20180504_133522.jpg 57.33K 58 downloads |
#72
Posted 04 May 2018 - 20:56
bzalex, on 04 mai 2018 - 10:38, said:
Aceasta sensibilitate exagerata face uneori dificila controlarea fina a franarii si uneori franez in hopuri la oprirea la semafor. Solutia este sa apas o data pedala de frana pana la fund. Cred ca asta face ca calculatorul sa recalibreze parametri franei si devine mai putin sensibila si usor de folosit. E o defectiune pe uneva, are si masina o varsta totusi. bzalex, on 04 mai 2018 - 13:44, said:
Hill assist si "frana de mana" Frana fiind controlata electronic, cand pornesti de pe loc cu masina in panta, ea ramane cuplata pana apesi pedala de acceleratie. Cred ca asta ar fi mai interesant, descrierea atributelor ce tin de partea electrica, nu tehnologiile comune de pe orice alta masina |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users