Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
La multi ani mie!

Senzor filtru particule GOLF 7

La multi ani @radu103!

La multi ani @Nenea Zap!
 La multi ani @beavis03!

BlackView Oscal Pad 13, probleme ...

Baterie auto AGM 70AH vs normala ...

Depanero nu vrea sa imi dea Negat...
 Extras carte funciara

Carucior pliabil pentru cumparatu...

In ce supermarket gasesc carne de...

Cat de riscant e sa rezerv un hot...
 Audi Q3 F3 PHEV - impresii si con...

AC Vortex nu mai incalzește

Scule electrice și impactul ...

Huawei Pura 70/Pro/Ultra
 

Pomi fructiferi si altele

* * * * - 12 votes
  • Please log in to reply
8659 replies to this topic

#3799
til

til

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,711
  • Înscris: 30.07.2003
Vincentiu, piersicii aveau toti mugurii la locul lor zilele trecute, mici si cam uscati. Cum scuturam putin creanga, picau.
E drept ca nici nu apucasem sa le fac taierile, dar sunt destul de sigur ca nu-i asta cauza.

#3800
Vincentiu_1981

Vincentiu_1981

    Locatie: Bucuresti

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,259
  • Înscris: 02.11.2012
Daca cadeau la scuturarea crengii, atunci e clar ca au fost afectati de frig, dar e destul de ciudat, pentru ca ziceai ca la cais au mai aparut cateva flori, iar caisii trebuiau sa fie mult mai afectati fata de piersici. Macar cateva flori tot ar fi trebuit sa apara, nu sa fie afectati 100%.
Eventual faci si o poza sa vedem care-i treaba cu acei muguri.

#3801
til

til

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,711
  • Înscris: 30.07.2003
incerc, ajung noaptea acasa si plec iar dimineata

#3802
parintele

parintele

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,075
  • Înscris: 17.03.2005
Caisul in multe parti din sud sunt 100% degerati(floriferii)
Piersicul partial, prunul si el partial, peunul japonez partial,uneori a rezistat mai bine decat prunul comun.
Inclusiv parul e partial afectat, practic o rarire atata doar ca s-au cam rarit mugurii cu totul crea ce.nu e bine dar e inca rod suficient( cred)

#3803
validoe

validoe

    CUT TH3 5H1T!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,093
  • Înscris: 01.12.2006
Intai lauda, cires, visini, prun, gard de gladita de 3 ani
Acum as avea si o intrebare

Toamna trecuta am luat o semi-teapa de la pomul laudat si am primit 30 de pruni de peste 3 m, grosi, cu ramuri, probabil anul 3-4
Sunt limitat de latimea terenului asa ca incerc sa obtin o inaltime cat mai mica, tufa ii ziceam eu, vas cu tulpina scurta m-a corectat parintele pe atunci
I-am retezat la 1 m in toamna si i-am plantat iar dupa ultima zapada i-am retezat iar la 60 cm, la ce o fi o fi
Acum vad ca au inceput lastarii.
Imi aleg de pe acum pentru sarpante si rup restul sau ii tai la primavara normal, pentru formare?

Attached Files

  • Attached File  cires.jpg   472.84K   61 downloads
  • Attached File  visini.jpg   462.24K   59 downloads
  • Attached File  stanley.jpg   450.42K   60 downloads
  • Attached File  1.jpg   552.5K   60 downloads
  • Attached File  2.jpg   555.8K   61 downloads
  • Attached File  1a.PNG   1.4MB   59 downloads


#3804
til

til

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,711
  • Înscris: 30.07.2003
Ciresii, prunii, merii si perii arata foarte bine la mine, nu par deloc afectati de frigul din Martie.

#3805
parintele

parintele

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,075
  • Înscris: 17.03.2005
@vali
1. In viitor cand mai faci taieri la pomi tineri sau cand tai gros la alti pomi sa ai si un mastic. Ia potaben, inchide frumos ranile si asta uneori ajuta mult.
2. In legatura cu formarea eu zic asa:
-lasi toti mugurii sa creasca, tie iti trebuie 3 max 4 lastari bine amplasati.
Eventual elimini ce e exagerat de jos. Insa atata vreme cat intretii pamantul sa n-ai buruiana si e ok sa ii lasi.
Cand o sa ai unde tenintereseaza cei 3-4 lastari ii poti ciupi pe cei de jos.
Ideea de baza este ca frunza aia, atata cat este ea, ajuta...frunza e fabrica de procesare a pomului.
Ce e exces elimini in primavara.

-lastarii buji ii alegi peste 1-1.5 luni sau cand au 30-40 cm si incep usor sa se lemnifice la baza.
In acea perioada alegi lastarii care nu sunt inserati ascutit pe ax..
Faci o legare/departare/cracanare a acestora.
Unii lastari din partea de sus vor creste aproape lipiti de ax, concureaza si vor sa preia rolul axului.
Altii sub ei cresc putin mai departati...
Alegerea e bine sa o faci din acestia din urma.
Acuma, depinde si de soi si in general in situatii ca a ta majorotatea vor cam creste destul de ascutit(unghi mic)
Nu cred ca poti alege chiar pe cei de sus ..daca se poate sa-i cracanezi cand sunt cruzi o fqci dar daca sunt chiar mult prea ascutit inserati alegi putin mai jos...daca ei cei de jos sunt ascutiti ii pacalesti tragandu-i..

Ideea e ca nu prea poti pacali un lastar daca el e chiar exagerat de strans inserat dar daca e cat de cat putin deschis il poti trage linitit cum vrei.

- alegi lastari pe cat posibil uniform dezvoltati...adica nu unul de 20 cm si altul de 50...preferi sa renunti la ala de 50 daca ai 3 de 20-25 cm bine amplasati in spatiu.
-intre lastari e bine sa ai diferenta pe inaltime..adica inserati mai aerisit pe ax ..nu muguri succesivi
Asta in masura in care ai de unde alege, daca ii ai apropiati pe inaltime ...aia e...

- unghiul sub care ii legi sa fie cam de 45 grade fata de verticala..  orientativ.
Fixarea o faci ori cu bete /cracane ori cu niste ate legate de lastari ancorate jos de niste sticle cu apa sau tarusi, caramizi samd.
Atentie sa nu strangulezi lastarul


3. Dupa ce ai definitivat treaba cu alesul si legatul, deasupra lastarului superior retezi si dai mastic.
4. Cand lastarii se lungesc si incep sa se lemnifice,cand ai ajuns la un 30-40-50 cm bine crescut si semilemnificat, poti ciupi acesti lastari. Cresterea va continua dar ei vor ramifica acolo. Nu conteaza muguri exteriori  si alte aberatii...ciupire sa fie si apoi ii lasi sa ramifice, dupa o vreme cand ramificatiile au 15 cm alegi, elimini ce e in plus, eventual mai faci o legare a acestor noi cresteri daca sunt aiurea si asta e tot.

5. In perioada tanara a pomului, bubuie-l.
Da-i mancare...un complex cum.o fi el dat numai sa fie.
Daca ai baga la baza de jur imprejur un strat de balegar..daca e proaspat baga strat gros de 10-20 cm dar nu lipit de tulpina, lasa tulpina libera pe o raza de 10 cm...
Apoi stai pe ei cu regulatoare si foliare...merge un atonik, merge un cropmax, merg multe nenorociri.
Nu mananci din el, nu e problema, dai in el cu tot ce se poate sa plece bine.
2 ani nu te intreaba nimeni ce dai, baga steroizi in el ca in spital sa-l faci pom.
Dupa aia, cand incepe sa arunce rod....e alta poveste.
Eu sunt de parere ca multe chimicale de acest gen ar trebui evitate in masura in care nu sunt absolut necesare insa cat pomul e mic ii dau tot ce pot sa aoba un start bun in viata.

Im rest, apa,paie si bataie.


#3806
validoe

validoe

    CUT TH3 5H1T!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,093
  • Înscris: 01.12.2006
Saru' mana parinte :)
Asa o sa fac

Au primit ceva balegar vechi chiar in groapa de plantare
Sunt pruni Mirabelle pentru cazan ;)

#3807
Vincentiu_1981

Vincentiu_1981

    Locatie: Bucuresti

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,259
  • Înscris: 02.11.2012
Cropmax cred ca merge bine oricand, ca ala e bio, e natural, deci nu ar fi chimical.
Eu am luat acum si Biofertin-S, si asta e bio si e cu 95% aminoacizi si zice minim 15% N din aminoacizi. Astea cu aminoacizi sunt de ultima generatie si cred ca ajuta foarte mult.
Deci astea bio ar trebui sa mearga fara probeme oricand inclusiv atunci cand avem productie mare sau mai ales atunci.
In rest daca am gasi solutii de stropit pentru diverse boli sau daunatori care sa inlocuiasca chimicalele ar fi excelent.
Uleiul de neem ar fi bun ca insecticid, dar nu stiu cat de eficient este efectiv, iar uleiul de oregano l-am descoperit ca fiind foarte bun la piersic impotriva bolii Taphrina deformans.
Poate acest ulei de oregano ar merge si impotriva altor boli.

#3808
parintele

parintele

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,075
  • Înscris: 17.03.2005
Nu zic ca nu sunt bune draciile astea insa e diferenta mare fata de produsul dr tip hormonal, de aia m-am referit la "bubuiala".
Cat despre produsele astea mai eco/bio/extracte nunstiu de care cu amino si alte cele....e discutabil si nu terminam pana maine...da, sunt produse naturale care sunt apa de ploaie dar si altele care am constatat ca sunt super strong. E insa atata marketing si atatea sunt de multe incat personal merg preacut pe ce stiu sigur ca e testat de oameni in care am incredere.
In plus, eu am niste rezerve in ce priveste "ecologia" asta a unor produse.
Fara carte multa si simplu spus, multe otravuri naturale bat la c## foartr multe produse de sinteza... ca te omoara o otrava naturala sau una sintetizata care adesea e foar o incercare de a imita /produce mai ieftin versiunea naturala....nu prea e vreo mare jmecherie, tot mort se cheama ca esti.
Una peste alta ideea de baza e simpla: e permis orice in acest stadiu.
Mai tarziu cand mananci ...e bine sa fii cumpatat si foarte bine informat si sa actionezi cu grija pt ca ...eu am o vorba de taran: daca vreau atonik trag o dusca din sticla, la ce ma mai chinui sa il trec prin fruct?



#3809
gheo_55

gheo_55

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,340
  • Înscris: 24.02.2013
validoe,la majoritatea prunilor sint porniti lastari mai jos de jumatate si aproape nimic sus?

#3810
validoe

validoe

    CUT TH3 5H1T!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,093
  • Înscris: 01.12.2006
Au si in partea de sus dar mai putini si mai mici. Deocamdata

#3811
subway_guru

subway_guru

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,540
  • Înscris: 27.01.2012
Padre, am vazut pe tub un filmulet cu un turc ce nu facea taieri clasice in livada, in schimb apleca ramurile agatand peturi cu apa ca sa obtina coroane <pletoase>!
Ce parere ai, ar merita incercat?

#3812
sebybastian

sebybastian

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,213
  • Înscris: 08.09.2010
Cu cat tai mai putin cu atat mai bine, mai ales ca la prun e bai mare cu plum-pox-ul si cu cat il tai mai tare cu atat lastareste mai tare (nu doar prunul) si practic il cotonogesti mai tare. Daca este mic nu e chiar grav, dar trebuie carpite ranile si ele se vor inchide relativ repede. Cu cat este mai mare si mai tai si in lemn de 2-3 ani atunci e cam nasol.

Cu trasul crengilor recomand si eu la cam tot ce doresti sa ai sarpante inserate bine si un pom aerisit. Si mai mult, observat de mine, unde tragi si ai insertie la un unghi sub 45 grade o sa vezi ca pomul da muguri de rod foarte multi si o sa ai si o productie bunicica si o posibilitate redusa sa se despice crengile la insertie... Dar deloc fara taieri nu prea tine, doar daca ai o crestere perfecta, dar asta pe port-uri mici care nu baga lastari de nebun.

Stima.

#3813
Vincentiu_1981

Vincentiu_1981

    Locatie: Bucuresti

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,259
  • Înscris: 02.11.2012

View Postparintele, on 12 aprilie 2018 - 21:44, said:

In plus, eu am niste rezerve in ce priveste "ecologia" asta a unor produse.
Fara carte multa si simplu spus, multe otravuri naturale bat la c## foartr multe produse de sinteza... ca te omoara o otrava naturala sau una sintetizata care adesea e foar o incercare de a imita /produce mai ieftin versiunea naturala....nu prea e vreo mare jmecherie, tot mort se cheama ca esti.
Una peste alta ideea de baza e simpla: e permis orice in acest stadiu.
Mai tarziu cand mananci ...e bine sa fii cumpatat si foarte bine informat si sa actionezi cu grija pt ca ...eu am o vorba de taran: daca vreau atonik trag o dusca din sticla, la ce ma mai chinui sa il trec prin fruct?
Pai tocmai asta ar fi avantajul cu aceste produse de stropit care sunt premise in agricultura ecologica/biologica, ca ele nu polueaza mediul ambiant si nici nu ne omoara.
Produsele alea de sinteza gen mancozeb, chlorotalonil etc sunt ori cancerigene, ori prea toxice, polueaza mediul ambiant, se pot bioacumula, pot provoca deci probleme grave atat asupra sanatatii omului prin intoxicatii acute sau cronice pe termen lung cu aparitia de cancere, tulburari endocrine, de reproducere, tumori etc.
In schimb produsele care sunt permise in agricultura ecologica nu au aceste implicatii grave nici asupra mediului ambiant si nici asupra sanatatii omului.
Bine, unele sunt cu utilizare limitata, cum ar fi de exemplu tratamentele cu cupru care nu trebuie sa depaseasca o anumita doza de Cu/ha intr-un an.
Mai sunt si produse de sinteza care au un risc redus, in sensul ca ele nu provoaca probleme grave si cu alea sa stropim in caz ca nu avem la indemana un produs ecologic.

#3814
cotzi

cotzi

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,760
  • Înscris: 07.09.2004
Eu nu am multi pruni, doar vreo patru din care doi "japonezi" insa am observat acelasi lucru, cu cat scurtezi mai mult cu atat ai sanse sa faci din el un maturoi. Anul asta am eliminat cresterile lacome sau care incurcau prin coroana in rest am lasat totul nescurtat. Voi vedea ce se va intampla anul asta si la anul daca am posibilitatea tai deasupra unei ramificatii de vigoare mai mica, catre exterior. Poate in felul asta nu va mai da cresteri "explozive".

View PostVincentiu_1981, on 13 aprilie 2018 - 11:05, said:

Pai tocmai asta ar fi avantajul cu aceste produse de stropit care sunt premise in agricultura ecologica/biologica, ca ele nu polueaza mediul ambiant si nici nu ne omoara.

Eu am folosit anul trecut insecticidul Laser. Cica e admis in culturile eco, bio sau cum vreti sa le numiti. Ei bine, nu ne omoara dar nici nu prea omoara daunatorul. L-am folosit contra gandacului de Colorado la cartofi si vinete. Asa ca m-am suflecat si am cules gandacii cu mana pana la urma dar nu stiu cati au atat timp la dispozitie zilnic. Am respectat dozarea. Cu insecticidul Calypso a doua zi gandacii sunt cu burta la soare si doua saptamani e liniste. Evident ca nu e bine nici asa.

Stau si ma gandesc ca deja bate la usa gandacul paros care chiar nu prea se sinchiseste nici de chimicale. Cu asta doar bio te poti bate: cules in borcan sau punga si aruncati la buncar... sau calcati bine in picioare cu sadism :)

Edited by cotzi, 13 April 2018 - 11:21.


#3815
parintele

parintele

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,075
  • Înscris: 17.03.2005
Domnilor, am presupus ca stiti niste lucruri insa vad ca inca "va mirati".
1. Dresarea sau tragerea lastarilor sau cum vreti sa ii spuneti, reprezinta un instrument cel putin la fel de util si poate mai eficient decat taierea.
Simplu spus, ce creste mai vertical e lacom, trage seva la greu, ramane chel spre baza, diferentiaza greu spre deloc muguri de rod.
Atunci cand apleci ramura la unghiuri spre 90°, uneori chiar mai mult adica schimbi polaritatea, o serie intreaga de procese determina calmarea unei cresteri excesive, diferentierea mugurilor de rod samd.

Si mai simplu, ramura buna e aia intre 45 si 60 de grade fata de verticala. Ce e prea orizontal deja devine mai problematic, desi exista o serie de avantaje apar si unele probleme si trebuie mai multe lucruri avute in vedere.
Deci un 45 pana la 60 e optim in majoritatra cazurilor, lastarii care pleaca din aceste ramuri spre in sus intotdeauna se elimina,ce e in jos nu are lumina deci la fel.
Ramurile trebuie sa arate ca un schelet de peste, garnisite cu ramurele denordin inderior, mai subtiri, max 1/3 pana la 1/2 din ma-sa , amplasate orizontal sau cel mult usor oblic in sus, max 45°.


De jos in sus acelasi lucru cand avem ax...ca un brad aerisit.

2. Exista notiunea de dominanta apicala.

La.ce.se.refera?

Cresterea pomului are loc spre lumina..lumina e spre exteriorul coroanei deci pomul creste spre exterior.
La exterior logic ca sunt varfurile ramurilor.
Cum controleaza natura procesul asta de crestere pt ca pomul sa nu creasca aberant in jos sau intortocheat spre interior?
Sunt cateva chestiuni de genul polaritatii...vietatea are giroscop, stie unde e susul si unde e josul, asa stie sa creasca in sus si sa faca radacina in jos si nu in varful pomului..
Ca sa ne intoarcem la crestere...varful ramurii e cel care exercita controlul cresterii spre lumina, spre exterior...
Acest lucru se intampla simplu, mugurele apical, din varf, secreta un hormon care are rolul de a dirija cresterea.
Se cheama dominanta apicala...adica mugurele prin hormonul pe care il secreta inhiba pornirea in crestere a mugurilor inferiori...astfel pomul creste la varf si nu la baza ramurilor.
Tot astfel in sezon mugurii de la subsuara frunzelor raman dorminzi fara sa porneasca in vegetatie pana in sezonul urmator..se micsoreaza.astfel riscul ca lastarii sa nu se maturizeze pana la venirea iernii.
De ex. Piersicul are o dominanta apicala mai slaba fata de alte specii gen mar sau par si de aceea piersicii emit rapid ramuri anticipate...

Revenind: arunci cand taiem,noi eliminam mugurele apical adica eliminam controlul asupra cresterii.
Imediat mugurii din varful ramas al lastarului elibersti fiind pleaca in vegetatie...obtinem o matura.
Pana cand se restabileste ierarhia deja mugurii au fost eliberati.
Practic pt a face o sinteza, unde tai deschizi robinetul de seva, stimulezi cresterea, "chemi lemnul"  cum zic unii...
E normal ca daca tai varful lastarului anual sa generezi o puzderie de lastari, maturoaie si sa ai contract cu o fabrica de cosuri.

Tai deci doar unde vrei crestere, unde ai nevoie de lemn si de vigoare.

Ca sa domolesti si sa dirijezi cresterea, sa ai o crestere unde vrei darnintr-un ritm domol , cu garnisire si rod...NU tai.
In prima instanta incerci sa tragi ramurile, sa le calmezi prin aplecare si aparitia rodului.
Daca totusi e nevoie si de taiere, faci ceea ce se cheama trecere.

Adica, pe lemn  cu anticipate sau lemn de 2 ani, adica un lastar de acum 2 ani p3 care anul trecut au crescut ramurele, tai deasupra unei ramurele oblic/orizontale pe xare nu o atingi la varf cu foarfeca.
Astfel directionezi cresterea pe directia acelei ramurele si avand in continuare mugurele apival al acesteia prezent, inhibi explozia necontrolata de lastari.
Fiind si aplecata ramura seva circula mai lent si apare si rodul...fiind o ramura slaba( si oblica), ea desi va creste nu va avea outere sa traga multa seva si per total va creste lent, echilibrat, rodul apare mai usor si din ce in ce se instaureaza echilobrul intre cresterensi fructificare.


Deci nu va mai mirati ca tai si cresc maturi sau alte minuni...nu va mai luati dupa toti imbecilii de pe youtube chiar daca ii cheama gigel sau sunt ditamai specialistii lu peste( gen tom spellman de la dave wilson) dar care taie ca handicapatii fara creier.

Lucrurile sunt foarte simple de fapt.

Exista particularitati ale speciilor si soiurilor, unii sunt mai greu de condus, mai recalcitranti, altii mai prierenosi...per total insa retineti 2 lucruri simple...
1. Intai tragi si dupa aia tai daca mai e nevoie.
2. Foarfeca e instrumentul de baza al pomicultorului DAR e o prostie chestia aia cu mai bine tai prost decat sa nu tai deloc..fals.
Dimpotriva, mai bine lasi pomul in treaba lui si apoi mai vedem.
Cu exceptia puietului care mai bine sa fie retezat dexat lasat varga ...cel mult pierzi niste lemn ...in rest e mai bine sa nu tai decat sa tai ca maimuta.

Prefer un pom lasat netaiat pana intra pe rod in ajul 2-3-4 ...il pot face pom.
Un pom ciumpavit aiueea de un maimutoi e adesea compromis total.






#3816
cotzi

cotzi

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,760
  • Înscris: 07.09.2004
Acum stiu asta parinte, problema a fost la inceput. Am constatat pe proria-mi piele (pardon livada). Din acest motiv m-am adaptat la reactia pomilor dupa taieri. Doar ziceam ca prunul e tare harnic sa produca "cherestea" si dupa orice scurtare te umpli de lemn in pom spre deosebire de alte specii. In alte cazuri e indicat sa faci ici si colo scurtari lasand cepi lungi care dau lastari de vigoare nu foarte mare cum e cazul marului florina (si nu numai) pentru ca el rodeste pe nuieluse si mladite si ai nevoie de ele.
Ideea e ca daca esti atent la ce se intampla in pom in acelasi an dupa taierile facute nu ai cum sa nu intelegi. Asa daca taie mecanic cineva (cum zici tu maimutoi) care vrea sa-si ia banu la sfarsitul zilei/saptamanii e clar ca nu e ok.

Edited by cotzi, 13 April 2018 - 14:36.


Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate