Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Mocheta peste parchet cu incalzir...

La multi ani mie!

Senzor filtru particule GOLF 7

La multi ani @radu103!
 La multi ani @Nenea Zap!

La multi ani @beavis03!

BlackView Oscal Pad 13, probleme ...

Baterie auto AGM 70AH vs normala ...
 Depanero nu vrea sa imi dea Negat...

Extras carte funciara

Carucior pliabil pentru cumparatu...

In ce supermarket gasesc carne de...
 Cat de riscant e sa rezerv un hot...

Audi Q3 F3 PHEV - impresii si con...

AC Vortex nu mai incalzește

Scule electrice și impactul ...
 

Mașini autonome - ficțiune sau realitate ?

- - - - -
  • Please log in to reply
151 replies to this topic

#55
vata_pa_batz

vata_pa_batz

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,602
  • Înscris: 28.07.2004

View PostYoda, on 10 mai 2019 - 10:27, said:

vata_pa_batz, eşti sigur că ai înţeles cele două mesaje de dinaintea celui scris de tine?

Spoiler

Tu nu intelegi ironiile Posted Image

View PostPSC, on 10 mai 2019 - 10:32, said:

Nu este chiar ficţiune, este aproape de realizare dpdv tehnic. Drumurile reprezintă problema; ele trebuie dotate cu sisteme inteligente, mai întâi.

Ştiţi cum ar trebui să fie o maşină autonomă? Să aleagă singură traseul cel mai bun din toate punctele de vedere. "Vede" o coloană în faţă? Virează singură pe prima la dreapta. Şi să evite singură, conform analizei datelor, virajele la stânga.

E pe naiba. E plin yutubu de tesle care orbecaie. Am unul cu sosea clara si marcaje perfecte, dar comentatorul este neamt. Il pun, daca vreti sa vedeti cum orbecaie Tesla la sub 70km/h

#56
Yoda

Yoda

    Eternal padawan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,468
  • Înscris: 04.10.2002

View Postvata_pa_batz, on 10 mai 2019 - 10:35, said:

Tu nu intelegi ironiile Posted Image

Ironiile le înţeleg, la supt nu mă pricep. Dar te cred pe cuvânt. :)

#57
jakota

jakota

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,682
  • Înscris: 22.05.2011
Ce va pati  masina 'autonoama' cand va trece pe E85 , la padurea de la Sinesti  :)  :

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/6QCwo1Gzao4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#58
vata_pa_batz

vata_pa_batz

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,602
  • Înscris: 28.07.2004

View PostYoda, on 10 mai 2019 - 10:41, said:


Ironiile le înţeleg, la supt nu mă pricep. Dar te cred pe cuvânt. Posted Image

Lasa ca inveti, niciun maestru n-a aparut din neant Posted Image

#59
Hansolo

Hansolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,484
  • Înscris: 17.09.2007

View PostOctavian___, on 09 mai 2019 - 11:30, said:

Da, ei isi pun intrebarea asta de cativa ani.
Lasa ca pana sa fie la noi garla de autonome s-o schimba si legislatia.
Sa-si vada ei de treaba intre timp, ca au de lucru destul pe drumuri

PS: si oricum e un prost si comisaru ala, nu sunt masini full autonome pe drum.
Chichitele sunt acoperite demult, in sensul ca tot soferul e de vina daca nu a supravegheat si nu a intervenit daca era necesar.
Prost pentru ca in caz de accident nu conteaza intrebari morale ci legislatia, deocamdata legal soferul e vinovat.
In momentul cand legal producatorul isi asuma rol de sofer atunci va raspunde.

View Postro_explorer, on 09 mai 2019 - 18:51, said:

Dar dacă ești tu la volan și vine tornada/tsunami/meteoritul/extratereștrii... ce faci?
Semnalizezi dreapta si faci loc, are prioritate de motociclist Posted Image

View PostYoda, on 09 mai 2019 - 23:56, said:

În 25 de ani de şoferie am avut cel puţin trei momente mari şi late în care îngerul meu păzitor m-a ajutat să iau deciziile corecte la volan, astfel încât să mai pot clăpăci acum tastatura. Softul lu' peşte prăjit are înger păzitor?
E, n-ai fost atent, unii pomeneau pe anumite arii de electrodumnezeu, intre timp au fost banati ca faceau flame Posted Image
Mai si glumim ca incrancenarea nu e buna.

Edited by Hansolo, 10 May 2019 - 11:44.


#60
nlcian

nlcian

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 374
  • Înscris: 27.03.2006

View Postpufonel, on 09 mai 2019 - 23:41, said:

Tehnologia probabilo va fi perfectionata in urmatorii 10-20 de ani, dar nu se va trece pe scara larga la masini autonome (nivel 5) dintr-un motiv foarte simplu: ar insemna ca vreo cateva zeci de milioane de soferi profesionisti (taximetristi, soferi pe dube, tiruri, autobuze, poate chiar macarale si alte utilaje) sa ramana someri. Nicio societate nu-si permite sa aiba grija de atatia someri aparuti practic peste noapte.
Si mai e ceva: zicea unul de la Top Gear (cred ca era Clarkson) ceva de genul: de unde stiu eu ca nea Gheorghe nu va umbla pe la soft si masina nu va deveni peiculoasa?

astazi, o intreprindere competitiva are multi roboti industriali, care fac ceea ce ieri faceau mii de oameni. deci argumentul de mai sus nu are acoperire. s-a demonstrat ca inlocuirea oamenilor de catre "masini" duce la aparitia unor noi tipuri de servicii, noi joburi. deci nu e chiar asa dramatic, mai ales pentru tineret (care invata si se adapteaza mai repede). si inlocuirea de care vorbesti mai sus va fi treptata, va dura zeci de ani..

cu privire la modificarea softului - e o problema serioasa, ce tine de securitate... sa modifici ceva la o masina e copilaresc, dar sa hack-uiesti o flota intreaga, sa blochezi tot transportul dintr-o tara si sa ceri un ransom de 108$ e altceva.. deci va fi o cerinta foarte clara cu privire la securitatea firmware-ului si a retelei de date (odata cu aparitia mai multor masini autonome vor aparea si "discutii" intre acestea).

ma uit la mistocareala unora de mai sus, ca o discutie usoara in taverna, cu o bericica in fata - "ai vazut ma, ce vor aia sa faca? masini autonome! fugi ma d-aci, nu se poate.. o sa parcheze telefonul meu cum parchez io? ce-o sa faca ala cand trece pe la dedulesti? o sa stea si calculatoru la un mic? sau la un byte? hahaha". voi radeti si altii va traseaza viitorul. si cand viitorul o sa vina o sa incepeti ca ce bine era pe vremuri, ca multinationalele 'e' cancer, fura de la noi si pun preturi nesimtite, etc. tot la o bericica Posted Image

Edited by nlcian, 10 May 2019 - 12:49.


#61
jakota

jakota

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,682
  • Înscris: 22.05.2011
Un articol de acum 10 ani :

"DANIEL BARTZ GEAR
11.16.2009
AUTONOMOUS CARS WILL MAKE US SAFER
Automakers have since 1939 been promising us autonomous cars that would take driving out of our hands and make traffic accidents a thing of the past. Seventy years later, we're still waiting.
General Motors first offered this tantalizing glimpse of the future at the 1939 World's Fair, where its [Futurama exhibit] boldly predicted we'd be zipping along at 100 mph under automatic control by 1960.
No longer would cars be subject to the control of humans; our roads would become the carefree domain of machines smarter than the people in them.
"These cars of 1960 and the highways on which they drive will have in them devices which will correct the faults of human beings as drivers," Futurama creator Norman Bel Geddes explained in his book, Magic Motorways.
"They will prevent the driver from committing errors. They will prevent his turning out into traffic except when he should. ”
Five years ago, the World Health Organization issued a report that found auto accidents cost the United States $230 billion.
Of that, $31.7 billion was spent on health care. That cost will only grow, because the WHO expects auto accidents to be the No. 3 killer worldwide by 2020.
Safety regulators are beginning to realize that safety technology designed to minimize injuries, like the ever increasing number of airbags, isn't paying the dividends it once did.
When several tons of vehicle smash together there is only so much energy than can be absorbed, but collision avoidance technologies like electronic stability control are proving to save more lives than any technology since the seatbelt.
That's why automakers like Mercedes-Benz are developing "crash-proof" cars and big players like GM, Volvo and Volkswagen say autonomous cars are just over the horizon.
Events like the DARPA Grand Challenge have shown the technology is close but needs refinement.
The Japanese are out in front on this, with the New Energy Development Organization announcing plans to begin testing autonomous highway technology sometime next year.
And researchers in the European Union are developing similar technology called "road trains." But the idea is far from new.
In the 1950's General Motors and RCA teamed up to develop automated highway technology that used a buried wire and magnetic pickup coils on the car.
The buried line communicated the speed limit to the vehicle and warned of obstacles ahead.
Engineers demonstrated the technology in 1958, using a 1958 Chevrolet Impala and, later, the streamlined turbine powered Firebird III concept car.
Even Disney got in on the act with the animated short Magic Highway USA.
But GM and RCA couldn't convince the feds to spend the additional $100,000 per mile that automated highway technology would added to the cost of the national highway system.
Fifty years later, we're seeing autonomous driving technologies appear in mainstream cars.
Models like the Toyota Prius, Ford Taurus and the European-spec Volkswagen Golf offer features like auto-parking, lane departure warning and adaptive cruise control.
The Volvo XC60 comes with a standard auto-braking feature called City Safety that stops the car when collision with an obstacle is imminent.
New car window stickers will soon have check boxes for crash avoidance technologies, like forward collision warning and lane departure warning, alongside crash ratings for front and side impacts.
Volvo was surprised to find that European insurance companies offered a 30 percent discount on premiums for the XC60, which British regulators called "the car we couldn’t crash."
Some argue American automakers would hesitate to offer technologies that assume control of the vehicle for fear of being sued if something goes wrong.
But General Motors was sued a few years ago for not making such technology – specifically, electronic stability control – standard equipment.
As crash avoidance technology becomes more common, you can bet things like lane departure warning will become mandatory.
Fully autonomous cars remain somewhere in the future.
Cars like Tartan Racing Chevrolet Tahoe that GM developed with Carnegie Mellon University offer convincing proof of concept.
But previous attempts to commercialize automatic vehicle control have failed because they required dedicated infrastructure and vehicles that must remain entirely under automatic control.
New technologies, like CMOS radar-on-a-chip and all-weather LIDAR, will lead to more intelligent, more reliable vehicles.
These next-generation autonomous cars will bring man and machine together harmoniously, letting you do the driving but taking over if you got into trouble.
Eventually machines will be programmed to drive like we do, letting us sit back, enjoy the ride and realize the future Norman Bel Geddes envisioned 70 years ago.




Unii dintre noi stim ca si in 2029 o sa citim "We're still waiting".

Si  unul din motivele principale:

https://en.wikipedia...Elaine_Herzberg

Mistocareala enough ?

S-au incalcat nishte legi acolo  ;)   :   https://en.wikipedia...aws_of_Robotics

#62
vata_pa_batz

vata_pa_batz

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,602
  • Înscris: 28.07.2004

View Postjakota, on 10 mai 2019 - 13:58, said:



Nu sintetizezi? N-am rabdare la ghicit
Ci cine plm este acest Bartz???

#63
jakota

jakota

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,682
  • Înscris: 22.05.2011
Ala e un jurnalist care acum 10 ani a scris un articol. Care e al naibii de bun.
De ce te iei de om,  si nu de continut?

#64
vata_pa_batz

vata_pa_batz

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,602
  • Înscris: 28.07.2004

View Postjakota, on 10 mai 2019 - 16:07, said:

Ala e un jurnalist care acum 10 ani a scris un articol. Care e al naibii de bun.
De ce te iei de om,  si nu de continut?

Nu ma iau breh de nimeni, doar ca n-am chef sa-mi trag pe nas un articol si doua wikipedii la risc. Daca ideea e proasta, nu prea am posibilitatea sa te string de git. De aia ar trebui sa sintetizezi tu si sa mai vedem noi dupa aia, daca merita bataia de cap. Intelegi strategia?

#65
valitudor

valitudor

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,924
  • Înscris: 18.10.2003

View PostFujitsu, on 09 mai 2019 - 08:33, said:

S-au descris mai multe nivele de autonomie a unei masini:

Nivel 0: nici un sistem de asistenţă, soferul este responsabil integral pentru accelerare, frânare, direcţia de deplasare
Nivel 1: dotari care asista soferul - pilot automat, pilot automat adaptativ, asistent mentinere banda, asistent avertizare depasire banda, limitator de viteză. Soferul ramane "la post" ("hands on", "eyes on").
Nivel 2: "hands off" - nu este nevoie de manevrarea volanului, dar soferul trebuie sa urmareasca traficul si sa intervina la nevoie.
Ce parere aveti, ce nivel de autonomie a masinii aveţi sau v-aţi dori ?Posted Image
Clasificarea ta este gresita, probabil ai luat-o dintr-o revista.
Nivel 1 inseamna asistenta a vitezei (franarii automate, tempomat adaptiv, etc) sau asistenta a directiei (masina tine banda singura)
Nivel 2 inseamna asistenta a vitezei (franarii automate, tempomat adaptiv, etc) si asistenta a directiei (masina tine banda singura). Si-ul ala are valoare "in acelasi timp"
Nu exista "Nivel 2 hands off". E o mprostie hands off, nici macar compania Tesla n-a sustinut vreodata asta, desi i-au facut pe cei mai prosti cliani ai sai sa creada asta, unii dintre ei platind cu viata
Dpdv al meu, cel mai mare salt este la nivel 3, desi nu e neaparat un salt tehnologic. Abia de la nivelul 3 in sus masina/constructorul masinii isi asuma responsabilitatea pentru un eventual accident cand sistemul era activat. Pana la nivelul 2 inclusiv, este doar o jucarie pe care o folosesti pe propria raspundere. De la nivelul 3 in sus, constructorul raspunde pentru felul cum se comporta masina

View PostAnn0nyym0us, on 09 mai 2019 - 13:49, said:

Ai mers vreodata mai mult de 50km ca sa faci afirmatiile astea? Cand poti doar sa tii mainile pe volan si sa te uiti in departare in timp ce masina tine banda si viteza, e comod.
Eu recunosc ca n-am mers, insa mi-am imagina foarte usor. Asa cum imi imaginez usor ca ma pot arde cu focul fara sa bag efectiv mana in foc.
Am vazut o gramda de filme cu sistemeleastea activate. In multe din ele, sistemul era pacalit de o curba mai dubioasa, de o pata pe sosea, de un marcaj de drum in executie, etc care facea ca masina sa interpreteze gresit si sa vireze brusc in dreapta sau in stanga.

Acum, de ce naiba as vrea asa ceva activat, cand as putea conduce eu relaxat acei 50 km fara niciun risc ca masina s-o ia brusc in stanga aiurea? De ce mi-as dori un sistem pe care sa-l monitorizez eu in plus si sa-l corectez cand greseste, in loc de un sistem care sa ma monitorizeze el cand gresesc eu?

View PostYoda, on 09 mai 2019 - 13:57, said:

Da, Audi A8 e un "basm". Faptul că poţi să ţii banda şi să păstrezi distanţa în condiţii de trafic intens, la viteze mici, nu înseamnă mare lucru. Oricât şi-ar dori cei de la Audi să fie "first car level three builders", asta rămâne doar în imaginaţia lor. Posted Image
Ei, vezi, asta este definitia necunoasterii.
- Audi A8 are sistemul ala Level 3 care poate fi folosit pana la 60 km/h, insa daca il folosesti, Audi preia responsabilitatea unui eventual accident. Asta este premiera mondiala. Da, legislatia trebuie modificata, da, nu este "activabil" peste tot. Este activabil doar acolo unde Audi spune ca te poti baza 100% pe ei
- in rest, la Audi A8 poti folosi sistemul level 2, la fel cum faci si la Tesla, pana la orice viteza vrei tu. Iti tine banda, iti franeaza, insa totul pe responsabilitatea si atentia ta. Aaa, si nu se numeste AutoPilot, in rest e cam acelasi lucru

Edited by valitudor, 10 May 2019 - 22:02.


#66
Fujitsu

Fujitsu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,058
  • Înscris: 06.08.2006

View Postvalitudor, on 10 mai 2019 - 22:01, said:


Clasificarea ta este gresita
Este o clasificare plastică, pe înțelesul tuturor. Nu scrie acolo cine pentru ce răspunde în diferite situații, inclusiv dacă îți iei mâinile de pe volan.
Precizarile tale tehnice sunt binevenite, de asemenea cele privind limitele răspunderii producătorului.

Sunt curios daca in Romania se (va) aplica răspunderea producătorului la mașinile nivel 3 și pe ce drumuri.

#67
unbrutus

unbrutus

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,301
  • Înscris: 23.02.2017

View Postvalitudor, on 10 mai 2019 - 22:01, said:

Dpdv al meu, cel mai mare salt este la nivel 3, desi nu e neaparat un salt tehnologic. Abia de la nivelul 3 in sus masina/constructorul masinii isi asuma responsabilitatea pentru un eventual accident cand sistemul era activat. Pana la nivelul 2 inclusiv, este doar o jucarie pe care o folosesti pe propria raspundere. De la nivelul 3 in sus, constructorul raspunde pentru felul cum se comporta masina
Unii anunta deja pe alte topice Level 4... "Tesla va lansa anul asta autonomous driving level 4 in update-uri succesive ale softului."
https://forum.softpe...l-self-driving/

A mai murit si anul asta un om ca Autopilot nu face distinctia dintre un TIR si o trecere pe sub un pod, dar se anunta Level 4...

Singura scuza e ca intr-adevar, in America TIRurile nu au pe lateral acele protectii din Europa, de aceea avem in america atatea cazuri de oameni decapitati si faze cu masini ramase fara acoperis dupa trecerea pe sub TIRuri

#68
Torquemada-666

Torquemada-666

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,053
  • Înscris: 15.10.2014
Autopilotul era pornit in acest accident mortal, cu Tesla 3.

https://www.google.c...nology-48308852

Edited by Torquemada-666, 18 May 2019 - 08:51.


#69
ericmario

ericmario

    Fenomembru

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 39,921
  • Înscris: 14.12.2007

View PostTorquemada-666, on 18 mai 2019 - 08:51, said:

Autopilotul era pornit in acest accident mortal, cu Tesla 3.

https://www.google.c...nology-48308852
Măcar a murit rapid, nu a suferit.
A murit ca prostul, dar asta e treaba lui.

#70
Fujitsu

Fujitsu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,058
  • Înscris: 06.08.2006

View Postvalitudor, on 10 mai 2019 - 22:01, said:


Nu exista "Nivel 2 hands off". E o prostie hands off ...
https://m.automarket...anda-91507.html

Uite ce "prosti" sunt cei de la Nissan !😗

Edited by Fujitsu, 19 May 2019 - 05:05.


#71
valitudor

valitudor

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,924
  • Înscris: 18.10.2003
Prosti sunt cei care se încred în sistemele de genul asta și își pun în pericol propria viata precum și pe a celorlalți. Proaste sunt și autoritățile care permit astfel de sisteme care pun în pericol viata propriilor cetățeni.
Pana la nivelul 2, sistemele astea sunt de asistență a șoferului. Adică ele ar trebui să vegheze ca șoferul să nu greșească și nu șoferul să vegheze ca ele să nu iasă de pe drum.

Quote

Nissan menționează că, chiar și atunci când nu are mâinile pe volan, șoferul este obligat să fie atent în permanență la drum pentru a prelua controlul imediat atunci când situația o impune.

Atâta timp cât producătorul nu-și asumă răspunderea ca poți merge în siguranță fără mâini pe volan, trebuie sa fii prost s-o faci pe răspunderea ta. Asta ar trebui să înțeleagă oricine care se joacă cu viața sa și a altora pe drumuri. Prostia ucide.

#72
Yoda

Yoda

    Eternal padawan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,468
  • Înscris: 04.10.2002

View Postvalitudor, on 10 mai 2019 - 22:01, said:

- Audi A8 are sistemul ala Level 3 care poate fi folosit pana la 60 km/h, insa daca il folosesti, Audi preia responsabilitatea unui eventual accident.

Nu se schimbă cu nimic lucrurile. Nu mi se pare o ofertă atractivă faptul că Audi va suporta cheltuielile cu înmormântarea mea, după ce device-ul lor - ups! - a avut un bug.

"Hands on the wheel", oameni buni. Restul e can-can.

Edited by Yoda, 19 May 2019 - 12:03.


Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate