Cine cunoaste problema Cazanelor/Dunare?
#1
Posted 15 February 2011 - 23:14
Cazanele au fost o zona foarte interesanta.
Acolo Dunarea se ingusta iar forta apei era foarte mare. Cum avea loc navigatia in amonte? Am inteles ca candva in sec 20 (ba chiar 19?) s-a dinamitat in zona. Nu stiu. Cert este ca romanii in vremea lui Traian, au creat un sistem. Vasele erau trase in amonte de pe mal. Cat timp a functionat sistemul? Cand acest sistem a decedat? Cine cunoaste subiectul? |
#2
Posted 15 February 2011 - 23:21
Navigatia in amonte era foarte grea, aproape imposibila, doar ambarcatiunile de tonaj mic se puteau strecura pe acolo inainte de construirea lacului de acumulare.
|
#3
Posted 15 February 2011 - 23:27
turcoctonul, on 16th February 2011, 00:21, said: Navigatia in amonte era foarte grea, aproape imposibila, doar ambarcatiunile de tonaj mic se puteau strecura pe acolo inainte de construirea lacului de acumulare. un fapt care nu prea se cunoaste, nu se intelege, nu se face caz. Iar in vremea lui Traian exista un sistem, de a trage navele in amonte de pe mal. Care sistem la un moment dat a cazut. Cand a cazut acest sistem? Este important. Stii de ce? Fiindca venetienii, care faceau comert pe Sava-Dunare, au fost nevoiti sa ocoleasca Cazanele pe uscat. Iar la Vidin si-au facut un centru foarte important pe la 1000. Foarte important. |
#4
Posted 15 February 2011 - 23:30
turcoctonul, on 15th February 2011, 23:21, said: Navigatia in amonte era foarte grea, aproape imposibila, doar ambarcatiunile de tonaj mic se puteau strecura pe acolo inainte de construirea lacului de acumulare. Cine nu cunoaste viata pe Dunare, vorbeste ca sa se afle in treaba. Oriunde se poate circula in amonte pe fluviu. Chiar si cu ambarcatiuni mici cu un singur vaslas. Smecheria este sa tragi aproape de mal unde curentul este ascendent, contrar cursului apei, aproape ca te duce apa in amont. Despre traversare, se face relativ greu dar banuiesc ca fosta insula Ada Kaleh era un punct de sprijin. PS.Miodrage, esti sau nu severinean?? |
#5
Posted 15 February 2011 - 23:33
#6
Posted 15 February 2011 - 23:39
voprescu71, on 15th February 2011, 23:27, said: Iar in vremea lui Traian exista un sistem, de a trage navele in amonte de pe mal. Probabil ca exista, nu cunosc subiectul insa in zonele muntoase unde apele au curent puternic, se folosea tractiunea cu cai. Caii erau legati la ambarcatine si o tractau de pe mal. Probabil ceva asemanator aveau si romanii, nu stiu. voprescu71, on 15th February 2011, 23:27, said: Fiindca venetienii, care faceau comert pe Sava-Dunare, au fost nevoiti sa ocoleasca Cazanele pe uscat. Iar la Vidin si-au facut un centru foarte important pe la 1000. Foarte important. Aveau legaturi comerciale in multe orase, pana in Crimeea, se stie ca aveau si la Chilia, Cetatea Alba, etc. De ce ma rog ar fi asa important daca or fi avut si la Vidin sau Calafat? raman, on 15th February 2011, 23:30, said: Cine nu cunoaste viata pe Dunare, vorbeste ca sa se afle in treaba. Oriunde se poate circula in amonte pe fluviu. Chiar si cu ambarcatiuni mici cu un singur vaslas. Cu ambarcatiuni mici se puteau strecura dar ce te faci cu ambarcatiunile mari? Nu era vorba doar de curent ci si de stancile care ieseau din apa sau erau foarte aproape de suprafata apei si care trebuiau ocolite cu grija si mai ales trebuia sa stii unde sunt. Cand s-a facut barajul nivelul apei a crescut foarte mult si stancile alea sunt acum in adancime, de asemeni s-au facut dinamitari acolo unde a fost cazul. Ce legatura are Ada Kaleh, ea a fost la intrarea in defileu, problema era in ce masura se putea naviga prin defileu iar raspunsul e ca aproape deloc. Din acest motiv zona nu era in directia de inaintare a turcilor spre Europa ci tucii au inaintat pe la vest, pe drumul Belgradului. Din acest motiv zice-se ca am scapat noi de transformarea in pasalac, ca nu le stateam turcilor in drum, spre deosebire de sarbi si unguri. Edited by turcoctonul, 15 February 2011 - 23:40. |
#7
Posted 15 February 2011 - 23:39
Probabil ca se foloseau edecari. Pe Volga trageau mujicii de zor la edec.
|
#8
Posted 15 February 2011 - 23:41
turcoctonul, on 16th February 2011, 00:34, said: De ce ma rog ar fi asa important daca or fi avut si la Vidin sau Calafat? Hasdeau este mi se pare singurul care a subliniat acest aspect. Pe de alta parte studiind istoria Vidinului, care are o istorie romaneasca foarte bogata, am descoperit ca in jurul lui 1000 venetienii erau dominanti, era o cetate a venetienilor. Citeam in alte parti de drumul comercial al venetienilor pe Sava - Dunare. Asa ca singura zona neacoperita si neinteleasa este cea care inconjoara Cazanele. Sau mai stii? Poate tot prin Cazane. Asta nu inteleg!? |
#9
Posted 15 February 2011 - 23:42
terratec, on 15th February 2011, 23:39, said: Probabil ca se foloseau edecari. Pe Volga trageau mujicii de zor la edec. Dar pe volga nu ieseau bolovanii din apa in mijlocul fluviului ca la Cazane. Era o gluma ca inainte de ridicarea barajului puteai sa sari din piatra in piatra pana ajungeai in Serbia. |
#10
Posted 15 February 2011 - 23:50
turcoctonul, on 15th February 2011, 23:39, said: Nu era vorba doar de curent ci si de stancile care ieseau din apa sau erau foarte aproape de suprafata apei si care trebuiau ocolite cu grija si mai ales trebuia sa stii unde sunt. |
|
#11
Posted 15 February 2011 - 23:50
turcoctonul, on 16th February 2011, 00:42, said: Dar pe volga nu ieseau bolovanii din apa in mijlocul fluviului ca la Cazane. zona era foarte dificila. Pe malul sarbesc se pastreaza on inscriptie mare de pe vremea lui Traian. Acolo se vede si drumul pe care il parcurgeau cei ce trageau ambarcatiunile de pe mal. |
#12
Posted 15 February 2011 - 23:51
#13
Posted 15 February 2011 - 23:53
#14
Posted 16 February 2011 - 00:01
voprescu71, on 15th February 2011, 23:53, said: ramunce, vrei nu vrei revii la salata, ghiveci, zacusca, varza, magiun, tarate, etc. etc. |
#15
Posted 16 February 2011 - 00:22
raman, on 16th February 2011, 00:01, said: Bei Voprescule. Nu existau stanci iesite din apa inainte de formarea lacului de acumulare, au aparut ulterior, sunt fostele creste stancoase. Mileniile le-ar fi erodat . Hai nu ma innebuni, le-ar fi erodat mileniile? Pai atunci era simplu de navigat, asteptam pana le erodau mileniile. Le-a erodat Ceausescu cand a facut barajul. În anumite zone ale Dunării apăreau la suprafața apei stânci și praguri, care îngreunau navigația. În zona Șip, navigația se realiza prin canalul Șip din apropierea malului sârbesc, iar vasele erau trase de pe mal cu locomotive. http://www.cimec.ro/...turii/Index.htm Astea care ieseau deasupra apei erau evidente si vizibile, mult mai periculoase erau alea de sub apa, pe care nu le vedeai si nu stiai unde sunt decat daca erai de-al locului sau cunosteai bine traseul. Sa iti mai explic cum alea de sub apa erau mai expuse eroziunii decat alea de la aer? Edited by turcoctonul, 16 February 2011 - 00:23. |
|
#16
Posted 16 February 2011 - 05:54
turcoctonul, on 16th February 2011, 01:22, said: În zona Șip, navigația se realiza prin canalul Șip din apropierea malului sârbesc, iar vasele erau trase de pe mal cu locomotive. http://www.cimec.ro/...turii/Index.htm Mai jos Tabula Traiana, care marcheaza drumul construit de Traian pe malul sarb. Actuala amplasare este mult mai sus, datorita barajului. De pe acest drum vasele erau trase de pe mal in amonte. [ http://img38.imagefra.me/img/img38/2/10/10/dushan/f_uyfm_878ecc5.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] turcoctonul, on 16th February 2011, 01:22, said: Astea care ieseau deasupra apei erau evidente si vizibile, mult mai periculoase erau alea de sub apa, Habar nu are ce insemna "cataractele Dunarii". |
#17
Posted 16 February 2011 - 22:31
In documentele din sec 14, mi se pare din perioada lui Dan I, apare acea comanda
de armuri cavaleresti facuta de voievod la un armurier din Venetia. Daca imi aduc aminte, parca era vorba despe o comanda mare, vreo 11000 de armuri. Una din intrebari care mi le-am pus, a fost: pe unde s-a facut transportul? Pe unde avea loc legatura cu venetienii? Stim ca in aceeasi perioada, cetatea Ragusa (Dubrovnic) avea legaturi constante cu Valahia. Venetienii cum ajungeau in Valahia, pe Sava - Dunare? Treceau de cazane? O alta intrebare se refera la faptul ca in cronica Moldovei a lui Roman si Vlahata apare mentionata localitatea Venetia, de unde s-ar fi despartit vechii romani de ceilalti. Exista aici o legatura dintre Venetia, pe Sava, Dunare si tarile vlahe norddunarene? Cat de importanta era aceasta legatura? De cand dateaza ea? Ocoleau venetienii accesul pe mare, prin Marea NEagra, in acest mod? |
#18
Posted 17 February 2011 - 20:28
voprescu71, on 16th February 2011, 23:31, said: O alta intrebare se refera la faptul ca in cronica Moldovei a lui Roman si Vlahata apare mentionata localitatea Venetia, de unde s-ar fi despartit vechii romani de ceilalti. Exista aici o legatura dintre Venetia, pe Sava, Dunare si tarile vlahe norddunarene? Cat de importanta era aceasta legatura? De cand dateaza ea? Ocoleau venetienii accesul pe mare, prin Marea NEagra, in acest mod? Nu cred ca e vorba de localitatea Venetia (cineva pe aici a interpretat ca ar fi vorba de satul Venetia din Tara Fagarasului ). In cronica se specifica cetatea Venetiei. Mai degraba e vorba de o cetate din Republica Venetiei. Dar care sa fie acea cetate? Cu toate ca Th. Capidan ii prezinta pe vlahii sud-dunareni ca pe niste caravanari innascuti, in acest fel legatura cu Venetia italiana ar fi cit se poate de naturala prin negot, eu ramin la parerea ca Cronica moldo-rusa se refera la alta cetate |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users