Lovitură pentru mașinile electrice în România: Tarifarea încărcării, mai costisitoare decât un plin de carburant fosil
Last Updated: Jul 28 2020 09:51, Started by
max_01
, Mar 06 2018 11:18
·
0
#1
Posted 06 March 2018 - 11:18
Cele mai multe stații de încărcare pentru automobile electrice din România ofereau energie gratuit, pentru a încuraja adopția mașinilor electrice, dar posesorii acestor automobile au parte de o surpriză: tarifarea încărcării va fi mai costisitoare decât cumpărarea de benzină sau motorină, pentru aceeași distanță de parcurs. Cea mai importantă rețea națională de încărcare începe taxarea în 19 Martie 2018, la circa doi ani distanță de la montarea primelor stații în România.
Planul tarifar este redat integral mai jos, iar niște calcule simple arată că încărcarea de la 0 la 100% a unui BMW i3 sau Volkswagen e-Golf la 50 kW (cea mai puternică priză disponibilă în România, care încarcă o astfel de mașină în circa 45 de minute) va costa circa 70 Lei (abonament Start), sumă cu care poate fi parcursă o distanță de 130-230 km (în funcție de condițiile meteo și de configurația traseului). În cazul abonamentului Entry costul pentru o astfel de încărcare va fi de 40 Lei (dar există și un cost fix lunar de 99 Lei, indiferent de numărul de încărcări), iar în cazul abonamentului Fast o încărcare va costa 18 Lei (dar și alți 220 Lei/lună, cost fix, indiferent de numărul de încărcări). Tarife Renovatio e-charge (sursa – Renovatio) Cu alte cuvinte, pentru mașinile care se pot încărca cu maximul de curent pe care îl poate livra stația, costul unei încărcări va fi cuprins între 18 Lei și 70 Lei, în funcție de tipul de abonament. Costul cel mai bun presupune însă și un abonament în valoare fixă de 220 Lei/lună, încheiat pe minimum 12 luni, sumă ce echivalează un plin de benzină sau motorină la o mașină de clasă B sau C. Pe scurt, parcurgerea unei distanțe de 200 km (în medie) cu un Volkswagen e-Golf sau BMW i3 va costa 70 Lei, fără alte obligații contractuale, abonamente sau taxe. Cu aceeași sumă pot fi cumpărați 12-13 litri de benzină sau motorină – cantitate suficientă pentru a parcurge 200 km în regim mixt sau extraurban cu orice mașină care folosește combustibil fosil și are performanțe dinamice comparabile. Modul de taxare gândit de cea mai importantă rețea națională de încărcare complică lucurile pentru posesorii de mașini electrice, în loc să le simplifice: un lanț de benzinării nu-ți percepe un abonament lunar de 99 Lei sau 220 Lei pentru a putea cumpăra benzină sau motorină la un preț mai mic față de clienții fără abonament. În plus alimentarea unei mașini cu combustibil extras din petrol durează 5 minute și asigură o autonomie de 400-800 km, de 2-4 ori mai mare decât a unei mașini electrice oarecare. Deci un plus de confort în utilizare. Toate aceste detalii pun clientul de automobil electric în situația de a regreta alegerea făcută pentru că oricât de previzibilă era taxarea încărcărilor, foarte puțini utilizatori și-ar fi imaginat că va fi mai costisitor prețul per kilometru parcurs cu o mașină electrică decât cu oricare altă mașină. Mai mult, ca achiziție, automobilul electric este mai scump sau la paritate cu un model diesel sau pe benzină echivalent, se încarcă greu (chiar și 45 de minute, cel mai rapid cu putință, este de aproape 10 ori mai lent decât umplerea unui rezervor cu combustibil fosil), autonomia are de suferit dramatic iarna, iar distanța ce poate fi parcursă cu o încărcare este de 2-4 ori mai mică. Paradoxal, plinul de curent de 70 Lei, liber de contract, cerut în rețeaua Renovatio e-charge, este dublu față de cât taxează benzinăria OMV pentru un plin de curent (adică 1 Leu/kWh, ceea ce la un BMW i3 sau Volkswagen e-Golf înseamnă sub 35 Lei pentru o încărcare completă; serviciu de încărcare gratuit pentru cine folosește spălătoria). Totodată, tarifele cerute de Renovatio e-charge sunt de 6-7 ori mai mari față de costul încărcării acasă a unei mașini electrice. Aceste variații uriașe arată cât de necoaptă este încă piața de servicii pentru încărcarea mașinilor electrice. Revenind la exemplul cu benzinăriile, nu vei găsi nicăieri în România un litru de benzină care să coste 5,4 Lei într-o benzinărie și 10,8 Lei în altă benzinărie. Diferențe și variații există între mărci/rețele și chiar între stațiile din aceeași rețea, dar totuși pe o plajă mult mai redusă. „Renovatio, prin divizia de mobilitate electrică, a realizat prima rețea publica bazată pe soluții de încărcare rapidă din România. Rețeaua are în prezent 61 de puncte de încărcare în peste 30 de locații, asigurând astfel mobilitatea electrică în marile orașe și de-a lungul coridoarelor pan-europene ce traversează țara noastră”, spune compania, pe site-ul propriu. Dacă acest sistem de taxare pentru mașini electrice se va generaliza la nivel național, urmând și ca alți furnizori să adopte aceleași niveluri de preț, clienții de mașini electrice vor fi „condamnați” să le încarce doar acasă și să le folosească doar în oraș. Orice încărcare la o stație cu plată (la costurile de mai sus) și orice ieșire din oraș ar fi total nerentabilă în comparație cu utilizarea unei mașini diesel sau pe benzină. Mai mult, cei care ar fi luat în calcul achiziția unei mașini electrice vor fi și mai circumspecți în condițiile de cost date. Pentru cei câteva sute de clienți din România care au ales până acum o mașină electrică nouă sau second hand lovitura a venit fix de unde nu se așteptau, din partea rețelei naționale de încărcarcare care promitea cel mai mult. Și, culmea, alimentarea unei mașini electrice la o benzinărie tradițională costă la jumătate (în unele benzinării încărcarea fiind chiar gratuită) față de costul din rețeaua creată special pentru automobile electrice. Costurile de încărcare anunțate pentru România copiază modelul și valorile întâlnite în alte rețele din Europa, cum ar fi aceasta. Pentru a face calcule singuri, cifrele relevante la momentul publicării acestui articol sunt următoarele:
|
#4
Posted 06 March 2018 - 11:34
max_01, on 06 martie 2018 - 11:18, said:
tarifarea încărcării va fi mai costisitoare decât cumpărarea de benzină sau motorină Deocamdata. Dar sa vezi cand o apasa Putin pe frana la gaze, ce scad preturile la electrice. Omul de nevoie muta si munti din loc. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/UdE3J72605w?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by OriginalCopy, 06 March 2018 - 11:36. |
#5
Posted 06 March 2018 - 11:35
Hopaaa ! S-au trezit visatorii ca e mai scump curentul electric decat benzina.
Pe ce lume ati trait pana acum ? Automobilul electric nu mai e automobilul viitorului ? Nu mai dispare dieselu ? |
#6
Posted 06 March 2018 - 11:36
#7
Posted 06 March 2018 - 11:36
#8
Posted 06 March 2018 - 11:37
#10
Posted 06 March 2018 - 11:41
toate deciziile din ziua de azi au la baza dorinta de profit. fie institutii, state, persoane fizice, ong-uri sau ce mai vrei. pt ca e o societate bazata pe consum, iar o societate care se bazeaza pe consum ca sa progreseze e sortita esecului.
Edited by smoke, 06 March 2018 - 11:42. |
|
#11
Posted 06 March 2018 - 11:45
smoke, on 06 martie 2018 - 11:41, said:
toate deciziile din ziua de azi au la baza dorinta de profit. fie institutii, state, persoane fizice, ong-uri sau ce mai vrei. pt ca e o societate bazata pe consum, iar o societate care se bazeaza pe consum ca sa progreseze e sortita esecului. De ce e sortita esecului? Pentru ca nu poti creste la infinit pe o planeta cu resurse... finite. Dar cine stie, poate cu* SpaceX a lui Musk (Tesla tot a lui Musk), ajungem sa extindem umanitatea la o civilizatie multiplanetara. * si alte companii Edited by OriginalCopy, 06 March 2018 - 11:45. |
#12
Posted 06 March 2018 - 11:51
Eu nu sunt atat de sigur ca petrolul este atat de finit...
|
#13
Posted 06 March 2018 - 12:12
...lipsa concurenței!
io tot zic că soluția nu este de a sta ore la incărcare cu mașina, ci de a se standardiza bateriile - apoi să le schimbăm in 5 minute la statiile de incărcare (pt cârcotașii care zic că bateriile vor fi mai vechi sau mai noi, se poate plăti in funcție de autonomia pe care ți-o va arăta displayul bateriei la stație...) dar, precum fu la mufele telefoanelor mobile (care s-au standardizat după 10-15 ani), așa vom aștepta și la mașini... |
#14
Posted 06 March 2018 - 12:14
Petrolul este finit dar asta nu face ca alternativa in domeniul auto sa fie curentul electric .
|
#15
Posted 06 March 2018 - 12:18
|
#16
Posted 06 March 2018 - 12:21
JurasikMan, on 06 martie 2018 - 12:14, said:
Petrolul este finit dar asta nu face ca alternativa in domeniul auto sa fie curentul electric . motoarele cu ardere internu nu merg doar cu petrol. https://ro.wikipedia.../wiki/Biodiesel Edited by arg, 06 March 2018 - 12:21. |
#17
Posted 06 March 2018 - 12:22
Calculele in care iese comparabil/mai scump pretul electric-benzina sint cele cu 70 lei / 35 kWh adica cele mai mari si cu un factor 4x fata de pretul dat ca pret din retea (desi ala cred ca e cam micut si nu-s sigur ca e final cu toate taxele). Sigur undeva citva o sa se poata mai bine ... asta pina cind o sa devina chestia un pic de masa si o sa apara accize si alte alea de o sa ai pretul "la pompa" si pentru curent mai mult taxe decit produs.
|
#18
Posted 06 March 2018 - 12:35
cine isi cumpara masina electrica sa o incarce la statii (aproape inexistente in RO) e nebun. in ziua de azi, o incarci acasa, in garaj. in viitor, pe masura ca va creste autonomia, nu vei mai avea nevoie de statii. probabil vor aparea statii ale comunitatilor (asociatiilor de proprietari) sau locurile de parcare se vor vinde cu post de incarcare, etc.
faza cu statiile si incarcarea care devine scumpa este fix...pix. Edited by borreddog, 06 March 2018 - 12:35. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users