Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Soliști/soliste din Romania ...

LG: "Serviciul Alexa nu este ...

Probleme hidrofor

Inlocuitor pentru Real VNC remote...
 Neg sau altceva...

Topul normalitatii

Sa incurajam sporturile de contac...

Cum s-au apucat rapperii sa faca ...
 Casa construita la o distanta mai...

Pareri despre eceasuri.ro: cumpar...

Mama Miresii (2024)

Estimare reparatie
 Sterilizare UV apa

Folii heliomate faruri - merita?

Cabina Dus mai mare cu 10cm decat...

Rezultate firma
 

Experiente inedite cu GPS-ul

- - - - -
  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1
hentiul

hentiul

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 124
  • Înscris: 25.01.2007
Pentru ca nu am vazut un asemenea topic deschis pana acum, m-am gandit ca ar fi daca nu extrem de util, atunci macar distractiv sa deschid un asemenea topic.

Descriere situatie: Am pornit GPS-ul propriu (PDA Mio P560) in cursa Stuttgart-Timisoara (aparat de zbor Saab 2000), pentru a vedea ce se intampla...
Carcotasilor le spun asa: da, domnilor, stiu ca nu prea e voie cu din astea, cel putin nu la decolare si aterizare, dar tentatia a fost prea mare... L-am deschis dupa decolare, si l-am folosit inclusiv la aterizare. Niciuna dintre frumoasele insotitoare de bord nu mi-a zis nimic dojenitor...

Soft de navigatie folosit: experimentalul IGO 8

Setari folosite:
-dezactivarea mentinerii vehiculului(?!)  pe sosea (evident de ce...)
-urmarirea traseului in 2D si in 3D, fara sa fie introdusa o ruta, bineinteles, ci doar asa, for fun.
Daca as fi introdus o ruta, atunci cred ca ar fi tinut-o intr-o continua recalculare a traseului.

Constatari:

1. Avand in vedere viteza de zbor(780km/h) , lock-ul pe sataliti se face destul de greu.
Odata lock-uit insa, nu pierde semnalul, in ciuda vitezei mari;
Am oprit intentionat PDA-ul si l-am repornit, pentru a vedea in cat timp face re-lock-ul.
Bineinteles ca ii ia ceva timp: 3-4 min.

Apropo de viteza asta de aproape 800km/h: bineinteles ca vitezometrul "clasic" (gradat pana la 240km/h) era dat peste cap si "alb ca varul", dar cel numeric (ca digitale sunt ele amandoua) arata viteza corecta, fara nicio jena...
Tot apropo de viteza: in catalogul de la bord scrie ca viteza maxima de croaziera a lui Saab 2000 ar fi de 670km/h.
Personal ma cam indoiesc acuma de asta...

2. Altitudinea nu a fost aratata in mii de metri, ci in cazul concret asa: 9km 500m (=9500m).
Bun si-asa!

3. Viteza aparat la aterizare: 220km/h
4. Pe harta se poate urmari foarte frumos pozitia avionului, pozitie care corespunde realitatii...
5. La intersectarea cu soselele terestre, pentru o fractiune de secunda aparea limitarea de viteza (50km/h in orase :))
Da' chiar, astia cu avioanele nu platesc amenzi pentru conducerea peste viteza legala ?!

Or mai fi fost ele si alte chestii interesante...
Per total, o experienta interesanta, inedita.
Nu ma asteptam ca un GPS din asta simplu, pentru buzunarul fiecaruia, sa se descurce atat de bine la asemenea viteze...
Sunt convins ca unui pilot cu ceva experienta care zboara cu un avion mic, ii este absolut suficient o chestie din asta ca sa ajunga cam unde vrea... Pe bune...

Invit pe toti cei ce au trait experiente interesante, sa posteze, poate mai invatam cate ceva despre ceea ce pot GPS-urile astea ale noastre, "comune" si fara mari pretentii, cum s-ar zice...

Cele bune tuturor,

Liviu

Edited by hentiul, 26 February 2008 - 08:12.


#2
byteworks

byteworks

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 868
  • Înscris: 04.04.2003

 hentiul, on Feb 26 2008, 08:11, said:

Apropo de viteza asta de aproape 800km/h: bineinteles ca vitezometrul "clasic" (gradat pana la 240km/h) era dat peste cap si "alb ca varul", dar cel numeric (ca digitale sunt ele amandoua) arata viteza corecta, fara nicio jena...
Tot apropo de viteza: in catalogul de la bord scrie ca viteza maxima de croaziera a lui Saab 2000 ar fi de 670km/h.
Personal ma cam indoiesc acuma de asta...

GPSul arata viteza fata de sol, in timp ce viteza aeronavei este fata de aer. Un vint de spate la acea altitudine poate usor justifica diferenta.

#3
Dragon Warrior

Dragon Warrior

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,636
  • Înscris: 23.09.2006

 hentiul, on Feb 26 2008, 08:11, said:

Sunt convins ca unui pilot cu ceva experienta care zboara cu un avion mic, ii este absolut suficient o chestie din asta ca sa ajunga cam unde vrea... Pe bune...


Esti convins prost. Din doua considerente: in primul rand navigatia de pe avioane nu are nimic in comun cu navigatia auto, au cu totul alt software si parametri dupa care se ghideaza. In al doilea rand GPS-ul tau iti arata pe unde treci tu in momentul respectiv dus de pilotul avionului. Daca te-ar fi invitat cineva in carlinga cu pistolul tau cu apa sa raspunzi de navigatia avionului, ajungeai pe undeva prin Hong Kong daca iti ajungea benzina. Adica mai multe sanse ai sa ajungi unde vrei folosind o harta pe hartie, un compas si busola avionului.

Deci hai sa nu exageram, stiu ca esti entuziasmat, si eu am fost prima oara cu GPS-ul in avion, dar sculele pentru auto sunt in comparatie cu navigatia pentru avioane cam ca o masinuta matchbox (machete) pe langa un Ferarri 599 (real).

Si ca sa zic si eu ceva de calatoria mea cu avionul, am folosit un GPS Mio C520 pe ruta Bucuresti - Larnaca, intr-un aparat de zbor Airbus A320. Viteza de croaziera a fost intre 930 si 1000 de kilometri la ora. Cand a inceput sa coboare de la altitudinea de croaziera (aproximativ 12.500m) a atins 1000 de kilometri la ora.

Achizitia satelitilor se face la viteza de croaziera cam in 40-60 de secunde daca il tii la geam. Daca il departezi de geam face achizitie mult mai greu.

Singura setare pe care am facut-o a fost sa comutez pe modul "Airplane". Si din momentul ala incepe sa iti arate un avion micut pe ecran care zborara pe deasupra hartii. Nivelul de zoom este variat. Poti sa ii dai zoom de la o altitudine de 100 de metri si atunci nu mai iti arata nimic pentru ca totul se deruleaza mult prea repede. Incepe sa arate ceva de la o altitudine de 500 - 1000 de metri. Localitatile mici sunt traversate in timp de genul 2-3 secunde. Peste orase mari nu am trecut. Limitari de viteza nu mai baga daca il pui pe modul avion.

Softul folosit a fost MioMap 3.3

Edited by Dragon Warrior, 26 February 2008 - 09:03.


#4
hentiul

hentiul

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 124
  • Înscris: 25.01.2007

 Dragon Warrior, on Feb 26 2008, 08:59, said:

Esti convins prost. Din doua considerente: in primul rand navigatia de pe avioane nu are nimic in comun cu navigatia auto, au cu totul alt software si parametri dupa care se ghideaza. In al doilea rand GPS-ul tau iti arata pe unde treci tu in momentul respectiv dus de pilotul avionului. Daca te-ar fi invitat cineva in carlinga cu pistolul tau cu apa sa raspunzi de navigatia avionului, ajungeai pe undeva prin Hong Kong daca iti ajungea benzina. Adica mai multe sanse ai sa ajungi unde vrei folosind o harta pe hartie, un compas si busola avionului.

Nici nu am sustinut altceva...
Nu era vorba de a folosi un GPS "comun" cum i-am zis eu pentru a pilota un avion de linie.
Era vorba de a folosi un GPS de 200-300 EUR pentru a-ti arata pozitia, de a ajunge acolo unde vrei, adica in cazul meu la Timisoara si nu, cum exagerat presupui tu, in Hong Kong...
Tu chiar crezi, de la inaltimea opiniilor tale, ca nu stiu ca este o diferenta intre un sistem de navigatie pus intr-o aeronava care costa milioane de dolari si un biet GPS pe care si-l poate permite tot omul ?!
Si mai cred ca pilotul unui avion mic, pe care l-ar parasi intr-o anumita situatie sistemele de navigatie de la bord, ar reusi sa aterizeze , in siguranta, acolo unde vrea el, si nu in Hong Kong...

Prietene, folosesc GPS-ul de ceva vreme, si ca formatie sunt inginer, nu visator sau cititor in stele... Si entuziasmul primei calatorii cu GPS-ul mi-a trecut de multa vreme.
Nu ti se pare ca o afirmatie de tipul "esti convins prost" este usor jignitoare ?...
Nu a fost vorba de entuziasm pueril, si am descris o situatie in care am folosit GPS-ul ceva mai neconventional, ca sa-i zic asa.
Si cand am aterizat la Timisoara, te asigur ca GPS-ul spunea acelasi lucru, nu tu Arad, nici macar Ortisoara, Carani, si nici macar Giarmata...

Te invit asadar sa ne respectam reciproc,
Liviu

#5
nicuabc

nicuabc

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,450
  • Înscris: 28.02.2007
[quote name='Dragon Warrior' date='Feb 26 2008, 08:59' post='4146658']
Esti convins prost. Din doua considerente: in primul rand navigatia de pe avioane nu are nimic in comun cu navigatia auto, au cu totul alt software si parametri dupa care se ghideaza. In al doilea rand GPS-ul tau iti arata pe unde treci tu in momentul respectiv dus de pilotul avionului. Daca te-ar fi invitat cineva in carlinga cu pistolul tau cu apa sa raspunzi de navigatia avionului, ajungeai pe undeva prin Hong Kong daca iti ajungea benzina. Adica mai multe sanse ai sa ajungi unde vrei folosind o harta pe hartie, un compas si busola avionului.

Deci hai sa nu exageram, stiu ca esti entuziasmat, si eu am fost prima oara cu GPS-ul in avion, dar sculele pentru auto sunt in comparatie cu navigatia pentru avioane cam ca o masinuta matchbox (machete) pe langa un Ferarri 599 (real).


Si tu esti convins prost, cunosc persoane care folosesc GPSMAP 60CSx sau 76CSx pe avioane si se descurca de minune, navigatia in aer este mai simpla decat cea auto deoarece ai nevoie doar de niste repere sau sa iti faci niste rute pe care sa le urmezi. In privinta gps-urilor, toate (chiar si de aviatie) au aceleasi caracteristici.

[quote name='hentiul' date='Feb 26 2008, 08:11' post='4146548']
Pentru ca nu am vazut un asemenea topic deschis pana acum, m-am gandit ca ar fi daca nu extrem de util, atunci macar distractiv sa deschid un asemenea topic.

@hentiul

Topicul tau chiar daca este unul "pueril" dupa parerea altora este binevenit deoarece oamenii trebuie sa cunoasca si alte intrebuintari ale gps-urilor.

Edited by nicuabc, 26 February 2008 - 09:41.


#6
Dragon Warrior

Dragon Warrior

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,636
  • Înscris: 23.09.2006

 hentiul, on Feb 26 2008, 09:15, said:

Nu ti se pare ca o afirmatie de tipul "esti convins prost" este usor jignitoare ?...

Absolut deloc. Nu am zis ca esti prost. Am zis ca esti convins prost. Adica convingerile tale converg intr-o directie gresita.

Iar acum hai sa facem un exercitiu de imaginatie. Te urci in carlinga avionului cu GPS-ul tau si vrei sa navighezi catre un aeroport din europa. Cum procedezi? Ce setari aplici aparatului?

Si mai ales, cum transpui directia data de GPS in computerul avionului? Si inca ceva, ca zici ca esti inginer, ar trebui sa stii ca GPS-ul conventional de cateva sute de euro indica nordul geografic, pe gand busola indica nordul magnetic.

Astept cu interes raspunsul la exercitiul de imaginatie.

Edited by Dragon Warrior, 26 February 2008 - 09:47.


#7
flaviand

flaviand

    Flavian, motan de serviciu

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,326
  • Înscris: 14.09.2005

Quote

Sunt convins ca unui pilot cu ceva experienta care zboara cu un avion mic, ii este absolut suficient o chestie din asta ca sa ajunga cam unde vrea... Pe bune...

Quote

Si mai ales, cum transpui directia data de GPS in computerul avionului? Si inca ceva, ca zici ca esti inginer, ar trebui sa stii ca GPS-ul conventional de cateva sute de euro indica nordul geografic, pe gand busola indica nordul magnetic.

Avioanele mici, cel putin cele pe care le-am vazut si pilotat, nu aveau nici unul computer, pilot automat si alte dracii din astea. Cred ca putem face diferenta intre un avion de linie sau private jet si un avion mic de genul cum intalnesti pe majoritatea aerodroamelor din tara. Ei bine, pe astea e foarte usor sa deviezi de la traseu sau in cazuri extreme sa te ratacesti, daca ai conditii meteo mai putin favorabile. Cu o jucarie din asta te poti ghida mai usor, poti stii in orice moment exact unde esti pe harta, fara sa mai fi pacalit de reperele de la sol care daca nu cunosti zona te pot induce uneori in eroare.

#8
hentiul

hentiul

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 124
  • Înscris: 25.01.2007

 Dragon Warrior, on Feb 26 2008, 09:44, said:

Absolut deloc. Nu am zis ca esti prost. Am zis ca esti convins prost. Adica convingerile tale converg intr-o directie gresita.

Iar acum hai sa facem un exercitiu de imaginatie. Te urci in carlinga avionului cu GPS-ul tau si vrei sa navighezi catre un aeroport din europa. Cum procedezi? Ce setari aplici aparatului?

Si mai ales, cum transpui directia data de GPS in computerul avionului? Si inca ceva, ca zici ca esti inginer, ar trebui sa stii ca GPS-ul conventional de cateva sute de euro indica nordul geografic, pe gand busola indica nordul magnetic.

Astept cu interes raspunsul la exercitiul de imaginatie.

Dupa cum vezi, iti raspund altii, nu este nevoie sa iti spun eu acuma ca tu incerci sa despici firul in 4, fara niciun rost, dupa parerea mea...
Daca ar fi sa pilotez un avion de mici dimensiuni, si as vrea sa ajung pe orice aeroport din lumea asta, ar fi in principiu destul de simplu. In principiu. Si m-as descurca de minune cu orice GPS. Fii sigur ca nu as ajunge in Hong Kong decat daca as vrea asta.
In realitate totul este ceva mai complicat pentru ca exista harti de navigatie, diferite pentru zborul de mica altitudine (pentru avioane mici) de cele pentru zborul de mare altitudine (pentru avioanele de linie). Si alea opereaza cu conceptul de culoar de zbor (lat de 1-2km). Oricum, nu se zboara cum ii poate trece cuiva prin minte.

Despre introduceri de date in computerul avionului, ti-a raspuns altcineva. Nimeni nu s-a nascut cu computer de bord, pilot automat, bla-bla-bla... Inainte de a invata cineva sa piloteze cu ajutorul pilotului automat, eu cred ca oricine invata mai intai sa piloteze manual un avion si sa foloseasca instrumentele elementare de navigatie: harta si compasul...

Aaaa, si faza cu nordul geografic care este diferit de cel magnetic, omule draga, te asigur ca faza asta nu o stiu de la facultate, ci am invatat-o cu ceva ani inainte... Sa nu-mi spui ca tu abia acolo ai auzit de ea ?!

Eu zic ca ar fi intelept, din partea mea cel putin, sa ma opresc aici cu polemicile.
S-ar putea sa nu am atata timp cat ai tu pentru discutii filosofice...


Cu acelasi respect,
Liviu

#9
Dragon Warrior

Dragon Warrior

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,636
  • Înscris: 23.09.2006
Vad ca te-ai inflamat dar fara sa imi raspunzi exact.

Repet intrebarea. Esti in carlinga unui avion de mici dimensiuni fara computere si nebunii. Ai la dispozitie doar un GPS-ul luat de pe masina. Cum zbori de la Bucuresti la Frankfurt? Explica-mi procedura pas cu pas. Cum setezi GPS-ul? Ce coordonate ii dai? Cum anume te ghideaza pe tine GPS-ul? Atata timp cat el are o harta, o sa incerce sa te duca pe sosea. Daca nu are harta spune ca nu poate sa navigheze. Deci cum exact il faci tu sa te duca la frankfurt cu avionul?

Daca divaghezi si de data asta o sa imi formez parerea finala despre tine.

Si incearca sa lasi mistorurile ieftine de genul acum ai aflat de nordul magnetic si cel geografic, pentru ca pana una-alta eu l-am adus in discutie. Tu doar faci pe viteazul.

Edited by Dragon Warrior, 26 February 2008 - 10:47.


#10
hentiul

hentiul

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 124
  • Înscris: 25.01.2007
Tu intotdeauna folosesti GPSul doar dupa ce ii introduci o ruta ?! Tu doar navighezi stricto-senso cu el ?
Tie nu ti se intampla sa vrei sa mergi uneori asa, de dorul lelii, folosind GPSul doar pentru a sti exact unde esti, pentru a-ti identifica pozitia ?
Pentru mine doar cunoasterea repetata a pozitiei in care ma aflu ar fi de ajuns pentru a ajunge, pe un drum destul de apropiat de cel mai scurt drum, la Frankfurt, de exemplu...
Nu cred ca este absoluta nevoie nici de setari speciale ale GPS-ului, nici de coordonate savante.
Si in momentul in care debifezi optiunea de a te pastra pe sosea, nu va incerca sa te duca pe sosea...
A... sa nu uit, in momentul in care pui cursorul pe aeroportul din Frankfurt, este suficient sa pun ecranul de navigatie in modul 3D si trebuie doar sa vad tot timpul cursorul -destinatie la orizont, sa-l am in fata ochilor, sa zboir spre el. Lucrul asta este valabil pentru IGO 8 si este cel mai simplu mod de a ajunge undeva, luand cursorul respectiv ca si cap-compas.
Pentru MioMap 3.2 si Igo 2006+ ramane pur si simplu sa verifici in mod repetat pozitia ta pe harta si sa-ti corectezi repetat traiectoria in functie de asta. mai simplu, eu nu stiu... poate stii tu.

DAR, sa nu-mi spui ca nu se poate, pentru ca te inseli amarnic...

#11
Dragon Warrior

Dragon Warrior

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,636
  • Înscris: 23.09.2006
Cu alte cuvinte sa zbori ca o musca betiva in zig-zag, corectand mereu pozitia raportat la o harta din hartie. Halal navigatie, ce pot sa mai zic.

Omule, pentru ultima oara iti spun, navigatia de pe masina nu e buna pentru navigatia aeronautica. Ai cuvantul final, eu am disparut de aici.

Edited by Dragon Warrior, 26 February 2008 - 11:30.


#12
nicuabc

nicuabc

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,450
  • Înscris: 28.02.2007

 Dragon Warrior, on Feb 26 2008, 11:30, said:

Cu alte cuvinte sa zbori ca o musca betiva in zig-zag, corectand mereu pozitia raportat la o harta din hartie. Halal navigatie, ce pot sa mai zic.

Omule, pentru ultima oara iti spun, navigatia de pe masina nu e buna pentru navigatia aeronautica. Ai cuvantul final, eu am disparut de aici.

Sa nu dramatizam, in aviatie lucrul cel mai important este sa stii unde esti, se poate folosi gps-ul (nu inteleg de ce insisti sa discutam despre cele auto) in combinatie cu (,) cunostintele de navigatie aeriana.

In afara de asta exista gps-uri in care poti incarca rute manuale  si/sau waypoint-uri, in felul acesta poti ajunge la Frankfurt respectand un culoar de zbor fara a zbura ca o musca betiva unde mai pui ca aceste gps-uri sunt mai ieftine decat cele auto.

#13
hentiul

hentiul

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 124
  • Înscris: 25.01.2007

 Dragon Warrior, on Feb 26 2008, 11:30, said:

Cu alte cuvinte sa zbori ca o musca betiva in zig-zag, corectand mereu pozitia raportat la o harta din hartie. Halal navigatie, ce pot sa mai zic.

Omule, pentru ultima oara iti spun, navigatia de pe masina nu e buna pentru navigatia aeronautica. Ai cuvantul final, eu am disparut de aici.
Draga Dragon Warrior, viata este in general o suma de corectii pe care le facem, pentru a atinge in final telurile propuse.
Nu vad de ce te cramponezi de asta.
Poate ca GPS-ul tau nu poate fi folosit pentru a ajunge undecva cu un avion.
Nu-l folosi atunci pentru asta. Nici eu nu folosesc lucrurile decat atunci cand stiu sa le folosesc.

Si, imi pare rau, nu te-am invitat eu in topicul asta, si imi pare rau daca, in ciuda a tot ceea ce au scris si ceilalti, tu nu intelegi ca nu ai dreptate si singurul lucru pe care il faci este sa-ti iei jucariile si sa pleci...

Daca tu vrei asa, ce pot face eu sa te opresc...

Pana una-alta eu sunt convins ca se poate ajunge oriunde vrei sa ajungi, folosind GPS-ul nostru banal.

#14
flywithmeeeee

flywithmeeeee

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 32
  • Înscris: 21.01.2008

 Dragon Warrior, on Feb 26 2008, 09:44, said:

Absolut deloc. Nu am zis ca esti prost. Am zis ca esti convins prost. Adica convingerile tale converg intr-o directie gresita.

Iar acum hai sa facem un exercitiu de imaginatie. Te urci in carlinga avionului cu GPS-ul tau si vrei sa navighezi catre un aeroport din europa. Cum procedezi? Ce setari aplici aparatului?

Si mai ales, cum transpui directia data de GPS in computerul avionului? Si inca ceva, ca zici ca esti inginer, ar trebui sa stii ca GPS-ul conventional de cateva sute de euro indica nordul geografic, pe gand busola indica nordul magnetic.

Astept cu interes raspunsul la exercitiul de imaginatie.

Foarte simplu, cauti pe net aeroportul respectiv, daca nu pe Google Earth sigur il gasesti, iei frumos coordonatele si le introduci in GPS. Voila.

#15
haplea82

haplea82

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,577
  • Înscris: 21.02.2007
gps nu este diferit!softul este diferit!in principiu nu poti sa navigi cu soft rutier cind tu zbori cu avionul!dar poti sa folosesti un soft destinat special aeronavigatiei pe acelasi gps!ca fapt divers am lucrat intr-un domeniu unde se folosea gps si in urma cu 20 ani!punctul gps se facea doar cu 3 sateliti ,iar programul de navigatie tinea cont de alte date si nu de strazi(navigatie maritima)!tot softul cu hartile de rigoare era scris pe un tip de sd(dar mult mai mare si mai gros)care nu avea decit 128mb

#16
jacobo

jacobo

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 27
  • Înscris: 18.02.2006

 haplea82, on Mar 1 2008, 01:19, said:

gps nu este diferit!softul este diferit!in principiu nu poti sa navigi cu soft rutier cind tu zbori cu avionul!dar poti sa folosesti un soft destinat special aeronavigatiei pe acelasi gps!ca fapt divers am lucrat intr-un domeniu unde se folosea gps si in urma cu 20 ani!punctul gps se facea doar cu 3 sateliti ,iar programul de navigatie tinea cont de alte date si nu de strazi(navigatie maritima)!tot softul cu hartile de rigoare era scris pe un tip de sd(dar mult mai mare si mai gros)care nu avea decit 128mb
Apropo de sistemul GPS imi aduc aminte de zilele urmatoare incidentului atacului din NY prin Marea Rosie si chiar in Oceanul Atlantic am descoperit erori de pozitie introduse  intentionat de chiar 2 mile marine.  Ideea este ca nu trebuie sa avem incredere in aparate chiar daca se numeste GPS.

#17
byteworks

byteworks

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 868
  • Înscris: 04.04.2003
Pentru navigatie aeriana se poate utiliza chiar si cel mai mic GPS care stie waypoint si iti arata directia de urmat, am folosit un Garmin Geko 201 pina l-am pierdut :(.  Problema e complicata din alt punct de vedere, al conformarii cu regulile de trafic aerian, cai aeriene, spatii aeriene de diferite clase, CTR, TMA etc., dar chiar si cu acestea te poti descurca cu acel mic GPS daca ai o versiune tiparita a unei harti cu informatiile de mai sus.
Bineinteles ca e mai bine daca poti profita de toate "bunataturile" oferite de un GPS de aviatie (sau PDA cu software specializat cum ar fi PocketFMS).

#18
SuperDuper

SuperDuper

    Crushed

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,295
  • Înscris: 25.04.2006
Eu am zburat intr-un avion de mici dimensiuni (mai exact ceva ca asta: http://www.vansaircr...c/rv-10int.htm). Aparatul avea aparatura de navigatie normala si pilotul avea si un GPS portabil cu el. In US exista licenta de zbor personala care respecta "Visual Flight Rules", deci nici gand de necesitatea unui computer! Singura necesitate este radioul de bord/transponderul. Sigur ca folosea hartile de naviatie de hartie pe genunchi (ca sa stie sa evite zonele interzise si altitudinile admise) dar tinea pornit si GPS-ul. Zicea ca este mai simplu de folosit decat celelalte dispozitive de orientare.
Un avion cu GPS instalat de fabrica este evident altceva - si ca pret si ca optiuni :)
Alt folosire neconvetionala a GPS-ului am vazut-o cand am zburat cu un balon cu aer cald. Pilotul era un pilot "de avioane" care facea asta ca "side job" si avea cu el un GSP si un radio emitator pentru a vorbi cu echipa de la sol care ne urmarea cu camionul.
Alta folosire la ordinea zilei este folosirea in ambarcatiuni mici care merg la pescuit (barci cu motor care se pot tracta cu SUV-uri sau track-uri). Uneori poti pierde tarmul din vedere si dupa ore de pescuit este bine sa poti face zoom pe cockpit si sa ii dai sa te intorca de unde ai pornit. Bine, ca prietenul meu care are barca zicea ca nu are nevoie de el ca stie mereu unde se afla, dar eu la prima "iesire" in larg, m-am simtit foarte bine cu GPS-ul la mine :)

Edited by SuperDuper, 01 March 2008 - 15:48.


Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate