Second Opinion
Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale. Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit. www.neurohope.ro |
Originea românilor
#23761
Posted 02 January 2009 - 15:25
c0gnate, on Jan 2 2009, 15:56, said: Bine, dar atunci amprenta genetica lasata in Rom^nia de migratia slava este mai mare decat cea lasata in sudul Dunarii. Si iarasi ajungem la intrebarea: de ce este inversata limba vorbita --slava contra neolatina-- relativ la distributia genetica de pe ambele laturi ale Dunarii? De ce in partea din sudul Dunarii, presupusa mai romanizata, se vorbeste slava iar in Romania invers? Continuitatea geografica a majoritatii populatiei prezinta acest paradox. |
#23762
Posted 02 January 2009 - 15:53
soka norman, on Jan 2 2009, 15:25, said: pentru ca slavii nu au avut un stat suficient de puternic la nord de Dunare asa ca desi probabil mai multi ca la sudul Dunarii au sfarsit prin a fi asimilati. Migrația slavă nu putea fi mai subțire în România pentru că de-abia mai la nord începe grosul lumii slave. În shimb dacă insulele albaneză, maghiară, chiar și cea mai mare și mai evoluată a romanității se mută dintr-un loc în altul, oceanul slav invadează locul lăsat gol. De fapt a fost o insulă mare: romanitatea ilirică, apoi s-au spart în mai multe, s-au reunit în România de azi. Unii romanici au rămas a fi asimilați de alții, au fost asimilați mulți anți, avari, gepizi, pecenegi, cumani și alții din România de azi (Fabris este iritat de chestia asta, poate îmi dă replica). |
#23763
Posted 02 January 2009 - 16:07
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 08:48, said: De unde ai scos-o că albaneza este limbă romanică? Fac parte și albanezii din "Ginta Latină"? Nu ne explici cum e cu termenul "Crăciun"? Date importante găsești în carta lui Paliga pe care ai pomenit-o. Este adevarat ca eu am dat linkul catre Paliga insa eu ma refer la proto-romanism si proto-latinitate, nu la cea post (sanscrita upa- latina post - romana dupa) imperiu. Potrivit lui Virgiliu si Pliniu, unele triburi latine italice (nu e pleonasm) aveau denumirea de Albani, Albenses, Bolani, Abolani. In vechimi de multe ori prin termenul de Albani si Albaneses se intelegea intreg poporul latin. La Virgiliu, toate orasele Latiului sunt urbes Albanae. De multe ori in vechime era folosit termenul Albus si Albius pentru Latium iar potrivit lui Liviu, Alba a fost un vechi rege al Latiumului, fiu al lui latinus Silvius. Normele religioase al e latinilor vechi se numeau lex Albana. Plinii lib. III 9.16, Virgilii aen. VII. 601-602, Taciti ann. VI c.34, Livii lib. I. 3. |
#23764
Posted 02 January 2009 - 16:19
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 14:53, said: Unii romanici au rămas a fi asimilați de alții, au fost asimilați mulți anți, avari, gepizi, pecenegi, cumani și alții din România de azi (Fabris este iritat de chestia asta, poate îmi dă replica). |
#23765
Posted 02 January 2009 - 16:21
soka norman, on Jan 2 2009, 13:26, said: Binenteles ca e o problema importanta,asa numita language replacement diferita de genetic replacement;in primul caz grupul invadator e minoritar dar reuseste cumva sa isi impuna limba;este exceptia,regula fiind ca invadatorii de obicei se asimileaza lingvistic. In 9 din 10 cazuri de invadari,invadatorii sunt asimilati;asa se explica cum vorbitoriii de turca sunt de toate rasele-mongoli in est,europeni in vest(vezi tatarii),mediteraneeni in Turcia. |
#23766
Posted 02 January 2009 - 16:22
soka norman, on Jan 2 2009, 14:25, said: pentru ca slavii nu au avut un stat suficient de puternic la nord de Dunare asa ca desi probabil mai multi ca la sudul Dunarii au sfarsit prin a fi asimilati. |
#23767
Posted 02 January 2009 - 16:22
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 15:53, said: Adică vorbe goale, ca să nu zic vorbe de-a claca. Cognate poate încerci și tu un răspuns. Migrația slavă nu putea fi mai subțire în România pentru că de-abia mai la nord începe grosul lumii slave. În shimb dacă insulele albaneză, maghiară, chiar și cea mai mare și mai evoluată a romanității se mută dintr-un loc în altul, oceanul slav invadează locul lăsat gol. De fapt a fost o insulă mare: romanitatea ilirică, apoi s-au spart în mai multe, s-au reunit în România de azi. Unii romanici au rămas a fi asimilați de alții, au fost asimilați mulți anți, avari, gepizi, pecenegi, cumani și alții din România de azi (Fabris este iritat de chestia asta, poate îmi dă replica). Mutarile, oricum s-ar fi petrecut, au inclus doar minoritati ale populatiei, adica majoritatea nu s-a mutat prea mult din loc. Si totusi au trecut valuri lingvistice care au schimbat, unul dupa altul, limba vorbita de cei care nu s-au mutat: limba latina a coplesit limbile ilire si trace, mai tarziu limba slava a inlocuit limba latina la sudul Dunarii, iar la nordul Dunarii limba neolatina a complesit limba slava. Asta tot fara nimicirea fizica a populatiei bastinase si fara inlocuirea ei cu oameni nou veniti. Nu spun ca inteleg procesul asta, dar se pare ca asa arata studiile genetice. Edited by c0gnate, 02 January 2009 - 16:25. |
#23768
Posted 02 January 2009 - 16:38
gio19ro, on Jan 2 2009, 16:07, said: Este adevarat ca eu am dat linkul catre Paliga insa eu ma refer la proto-romanism si proto-latinitate, nu la cea post (sanscrita upa- latina post - romana dupa) imperiu. Potrivit lui Virgiliu si Pliniu, unele triburi latine italice (nu e pleonasm) aveau denumirea de Albani, Albenses, Bolani, Abolani. In vechimi de multe ori prin termenul de Albani si Albaneses se intelegea intreg poporul latin. La Virgiliu, toate orasele Latiului sunt urbes Albanae. De multe ori in vechime era folosit termenul Albus si Albius pentru Latium iar potrivit lui Liviu, Alba a fost un vechi rege al Latiumului, fiu al lui latinus Silvius. Normele religioase al e latinilor vechi se numeau lex Albana. Plinii lib. III 9.16, Virgilii aen. VII. 601-602, Taciti ann. VI c.34, Livii lib. I. 3. Aștept comentariile cu "Crăciunul". c0gnate, on Jan 2 2009, 16:22, said: Mutarile, oricum s-ar fi petrecut, au inclus doar minoritati ale populatiei, adica majoritatea nu s-a mutat prea mult din loc. Si totusi au trecut valuri lingvistice care au schimbat, unul dupa altul, limba vorbita de cei care nu s-au mutat: limba latina a coplesit limbile ilire si trace, mai tarziu limba slava a inlocuit limba latina la sudul Dunarii, iar la nordul Dunarii limba neolatina a complesit limba slava. Asta tot fara nimicirea fizica a populatiei bastinase si fara inlocuirea ei cu oameni nou veniti. Nu spun ca inteleg procesul asta, dar se pare ca asa arata studiile genetice. Edited by Pierde_verile, 02 January 2009 - 16:42. |
#23769
Posted 02 January 2009 - 16:49
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 16:38, said: Toată lumea știe ce-i acela "albanez" în ziua de azi. La urma urmei cred ca nu s-a ajuns sa se nege existenta pelasgilor. De asemenea exista paralele interesante intre vocabularul lituan, cel latin si vocabularul nostru Edited by gio19ro, 02 January 2009 - 16:56. |
#23770
Posted 02 January 2009 - 16:54
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 16:38, said: Aștept comentariile cu "Crăciunul". Quote v. rus. koroèjun „o anumită epoca a anului, nedeterminată în texte”, rus. koroèun „solstițiu de iarnă” și „moarte”. Această răspîndire a cuvîntului i-a făcut pe unii filologi să se gîndească la o posibilă origine sl. (Cihac, II, 79; Philippide, Principii,) http://en.wikipedia.org/wiki/Karachun |
|
#23771
Posted 02 January 2009 - 17:10
c0gnate, on Jan 2 2009, 16:54, said: Cat de stabilita e originea cuvantului? Am auzit de incercari etimologice pe baza latinului creatio, creationis, dar exista si asta: http://dexonline.ro/...php?cuv=craciun http://en.wikipedia.org/wiki/Karachun De Craciun se ardea o buturuga, un rest necioplit ramas peste an, pentru a se prezenta ca noi in noul an. Este o sarbatoare a reinoirii. Edited by gio19ro, 02 January 2009 - 17:17. |
#23772
Posted 02 January 2009 - 17:20
c0gnate, on Jan 2 2009, 16:54, said: Cat de stabilita e originea cuvantului? Am auzit de incercari etimologice pe baza latinului creatio, creationis, dar exista si asta: http://dexonline.ro/...php?cuv=craciun http://en.wikipedia.org/wiki/Karachun Badni (vecer), b. ‘seara butucului, seara de Craciun’, badnik, badnjak ‘butuc de Craciun’; s.-cr. badnjak ‘butuc de Craciun’, badnje vece ‘seara butucului, seara de Craciun’. Azi rar, cuvântul era raspândit în trecut la toti slavii de sud, dar numai la acestia. Termenul este tracic (Vlahovic 1972: 74 sq., mai ales p. 77; Duridanov 1993). Ar fi o situa!ie rara când un cuvânt trac ar fi pastrat doar în limbile sud-slave, fiind absent în româna si/ sau albaneza. Consideram ca înrudit cu forma bulgara si sârbeasca este cuvântul românesc badaran ‘necioplit’, neexplicat pâna acum, al carui sens vechi poate fi reconstruit ‘bucata de lemn bruta, necioplita’, de aici sensul figurat de ‘persoana prost crescuta, mitocan’. Formele sud-slave reflecta lexicul esen!ial al sarbatorilor de Craciun (vezi infra s.v. Kracun) http://www.cartiaz.r...1001/14/877.pdf pag. 46. De fapt la albanezi și sud-slavi "Crăciun" este o sărbătoare a arderii butucului de stejar. Este precreștină. I s-au dat azi sensuri creștine. Este sărbătoare slavă, poate și tracă. În românește Crăciun nu înseamnă nimic altceva decât sărbătoarea Nașterii Domnului, și nu are de- face cu nicio buturgă și cu nicio crăcire. Ceremonialul românesc de Crăciun duce direct la serbările romane din decembrie. De ce spunem totuși "Crăciun"? Probabil inițial serbarea romană a Sol-ului Invictus a fost acoperită de sărbătoarea creștină și ariană (tipic românească, tipică de al Sirmium) a Creațiunii fiului uman al lui Dumnezeu (și Soarele era oarecum recreat). Prigonirea acelei serbări creștin-ariane de către slavi a cauzat retragerea ei sub cuvântul albanez de Crăciun (buturugă). Contagiune a avut loc și între "rusălci" și latinescul Rosalia care a dat "Rusaliile". Deci avem mai multe cuvinte autohtone trace în limbile sud-slavilor decât "badnik". Între "badnic' și 'bădăran" este prea mare distanță, de fapt ultimul este și în ungurește și nu are treabă cu butucul. Paliga este neserios. Nu le prea iese ideea că toți traco-dacii s-au făcut români. Edited by Pierde_verile, 02 January 2009 - 17:48. |
#23773
Posted 02 January 2009 - 17:29
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 17:20, said: De fapt la albanezi și sud-slavi "Crăciun" este o sărbătoare a arderii butucului de stejar. Este precreștină. I s-au dat azi sensuri creștine. Este sărbătoare slavă, poate și tracă. În românește Crăciun nu înseamnă nimic altceva decât sărbătoarea Nașterii Domnului, și nu are de- face cu nicio buturgă și cu nicio crăcire. Ceremonialul românesc de Crăciun duce direct la serbările romane din decembrie. De ce spunem totuși "Crăciun". Vezi mai sus citatul cu termenul din rusa veche: koroèjun, „o anumită epoca a anului, nedeterminată în texte”, rus. koroèun „solstițiu de iarnă” și „moarte”. |
#23774
Posted 02 January 2009 - 17:41
c0gnate, on Jan 2 2009, 17:29, said: Vezi mai sus citatul cu termenul din rusa veche: koroèjun, „o anumită epoca a anului, nedeterminată în texte”, rus. koroèun „solstițiu de iarnă” și „moarte”. |
#23775
Posted 02 January 2009 - 18:02
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 17:20, said: În românește Crăciun nu înseamnă nimic altceva decât sărbătoarea Nașterii Domnului, și nu are de- face cu nicio buturgă și cu nicio crăcire. Ceremonialul românesc de Crăciun duce direct la serbările romane din decembrie. De ce spunem totuși "Crăciun"? Probabil.... Putin probabil. Ca sa spui probabil, trebuie sa vii cu ceva. De aia ii si zice probabil. Ce spui tu e o simpla supozitie. Ca sa sustii asta trebuie sa probezi ca in vechime, in limba traco-getica, termenul de buturuga nu avea nici legatura cu forma kraci Nici cu termenul de cracan, adica acea formatiune lemnoasa pe care o cautam cu asiduitate in copilarie pentru a obtine o prastie de calitate ( ca sa trag pe aici). Buturuga asta nu era un simplu lemn, ci avea forma de cracan. Pentru ca simbolic reunea cifrele 2 si 1. Asta e probabil, pentru ca are sens. Ceea ce spui tu nu e probabil cu nimic, pentru ca n-are sens. |
|
#23776
Posted 02 January 2009 - 18:12
gio19ro, on Jan 2 2009, 18:02, said: Putin probabil. Ca sa spui probabil, trebuie sa vii cu ceva. De aia ii si zice probabil. Ce spui tu e o simpla supozitie. Ca sa sustii asta trebuie sa probezi ca in vechime, in limba traco-getica, termenul de buturuga nu avea nici legatura cu forma kraci Nici cu termenul de cracan, adica acea formatiune lemnoasa pe care o cautam cu asiduitate in copilarie pentru a obtine o prastie de calitate ( ca sa trag pe aici). Buturuga asta nu era un simplu lemn, ci avea forma de cracan. Pentru ca simbolic reunea cifrele 2 si 1. Asta e probabil, pentru ca are sens. Ceea ce spui tu nu e probabil cu nimic, pentru ca n-are sens. Eu nu am auzit ca românii să caute lemne speciale în codru de Crăciun. De fapt asta e expresia folosită de români: "lemne de foc". Crăcile erau tăiate pentru că nu se așezau cum trebuie pe foc. Nu știu despre ce sensuri vorbești. Edited by Pierde_verile, 02 January 2009 - 18:13. |
#23777
Posted 02 January 2009 - 18:18
Pierde_verile, on Jan 2 2009, 18:12, said: Eu nu am auzit ca românii să caute lemne speciale în codru de Crăciun. De fapt asta e expresia folosită de români: "lemne de foc". Crăcile erau tăiate pentru că nu se așezau cum trebuie pe foc. Nu știu despre ce sensuri vorbești. Da man, dar asta nu era un simplu lemn de foc. Era un ritual, un act magic, cu altfel de sens decat un gest profan. Si iti aduc aminte ca am spus probabil. Deci nu s-a demonstrat, insa e probabil pentru ca are sens. S-a pastrat denumirea, s-a pastrat sensul, de reinoire. Ritul s-a schimbat. Nu se mai ard buturugi cracanate ca asa a zis biserica si noua religie. Edited by gio19ro, 02 January 2009 - 18:19. |
#23778
Posted 02 January 2009 - 18:28
gio19ro, on Jan 2 2009, 18:18, said: Da man, dar asta nu era un simplu lemn de foc. Era un ritual, un act magic, cu altfel de sens decat un gest profan. Si iti aduc aminte ca am spus probabil. Deci nu s-a demonstrat, insa e probabil pentru ca are sens. S-a pastrat denumirea, s-a pastrat sensul, de reinoire. Ritul s-a schimbat. Nu se mai ard buturugi cracanate ca asa a zis biserica si noua religie. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users