Monoteismul hindus
#19
Posted 28 June 2010 - 20:17
soka norman, on 27th June 2010, 19:21, said: In primul rand hindusii nu mananca carne pt ca nu vor sa produca suferinta inutila. Si animalele simt durerea. plantele din cate stim ,nu simt durerea,nu au un sistem nervos asa avansat. Nu se mananca vaca pentru ca ea da lapte ca si o mama;este echivalata cu mama(mama da lapte) e adevarat ca sunt si alte animale care dau lapte insa vaca era in India animalul de baza care dadea lapte. Quote Iar eu bag in mine absolut toate porcariile de mancaruri, cate 2 pachete de tigari pe zi... si tot n-am nimic (inca). Matei 15:16 Isus a zis: "Și voi tot fără pricepere sunteți? Mat 16.9; Marc 7.18; Matei 15:17 Nu înțelegeți că orice intră în gură merge în pântece, și apoi este aruncat afară în hazna? Matei 15:18 Dar, ce iese din gură, vine din inimă, și aceea spurcă pe om. Iac 3.6; Matei 15:19 Căci din inimă ies gândurile rele, uciderile, preacurviile, curviile, furtișagurile, mărturiile mincinoase, hulele. Gen 6.5; Gen 8.21; Prov 6.14; Ier 17.9; Marc 7.21; Matei 15:20 Iată lucrurile care spurcă pe om. Edited by pamant, 28 June 2010 - 20:18. |
#20
Posted 30 June 2010 - 00:41
soka norman, on 27th June 2010, 23:19, said: eu nu stiu unde am vorbit eu de motive religioase,nici medicale. ti-am oferit numai motive ce tin de umanism. Iar treaba cu laptele e penibila! Cum sa compari o mama cu un animal? Chiar asa de batuti sunt unii? Incredibil!!!! Scrie in Biblie de aia care se inchinau la vitel......erau ai lu' vishnu, deci......... Edited by zexelica, 30 June 2010 - 00:42. |
#21
Posted 30 June 2010 - 09:15
zexelica, on 30th June 2010, 01:41, said: Nu merge, nene! Spune de ce nea' vishnu zice ca vaca se chinuie iar pestele nu? Iar treaba cu laptele e penibila! Cum sa compari o mama cu un animal? Chiar asa de batuti sunt unii? Incredibil!!!! de ce animalele care dau lapte nu pot fi considerate ca niste mame?nu mi se pare o idee penibila. vaca da lapte,mama da lapte-analogia nu e evidenta? |
#22
Posted 30 June 2010 - 16:06
soka norman, on 30th June 2010, 10:15, said: si vaca si pestele se chinuie(lucru dovedit de stiinta sistemului nervos). de ce animalele care dau lapte nu pot fi considerate ca niste mame?nu mi se pare o idee penibila. vaca da lapte,mama da lapte-analogia nu e evidenta? Insa, sa compari mama cu vaca mi se pare penibil, zau! De ce nu compari omul cu rîma? Ca amandoi respira? Sau, de ce nu sarpele cu omul, pt ca traiesc pe Pamant? Sau pestele cu omul pt ca ejaculeaza, nu? |
#23
Posted 30 June 2010 - 18:53
altceva ar putea fi faptul ca paunul si vaca erau animalele preferate ale lui Krishna.
|
#24
Posted 01 July 2010 - 19:51
uite o dezbatere asupra faptului daca pestii simt durere sau frica
http://cotrout.org/d...h_feel_pain.htm |
#25
Posted 03 July 2010 - 18:22
#26
Posted 04 July 2010 - 18:22
soka norman, on 1st July 2010, 20:51, said: uite o dezbatere asupra faptului daca pestii simt durere sau frica http://cotrout.org/d...h_feel_pain.htm Dar frica la pesti... mi-e greu sa cred. Poate fi doar un simplu instinct de supravietuire. Iar animalele in general au instinctele mult mai dezvoltate ca noi. Pentru frica trebuie sa ai si un creier capabil sa faca comparatii, sa memoreze evenimente pe termen destul de lung pentru a le folosi la comparatii, etc. Pestele se fereste din instinct, la fel ca o musca. Nu e vorba de frica. Asta daca nu vorbim de balene, delfini, rechini ce au un creier mult mai capabil. Cine a vazut un peste fricos de intuneric? Sa inceapa sa planga de frica. Edited by Metallman, 04 July 2010 - 18:39. |
#27
Posted 04 July 2010 - 20:25
din articol reiesea ca pestii si insectele au creierul prea primitiv sa simta durere
dar de la pesti in sus se schimba situatia |
#28
Posted 05 July 2010 - 16:48
Pentru o mica clarificare a unor concepte:
Parabrahman (sau Bhagavan ) inseamna aproximativ deasupra lui Brahman(considerat aici ca fiind Nirguna Brahman).In limbaj occidental Principiul impersonal este considerat subordonat Persoanei divine,fiind o parte inferioara a lui Dumnezeu. Nirguna Brahma inseamna Absolutul nu are atribute si este considerat de impersonalisti ca fiind Principiul suprem superior celui de Saguna Brahman(Absolutul are atribute).Pentru ei ,Saguna Brahman este partea mai accesibila a lui Nirguna Brahman. Saguna Brahman inseamna Absolutul are calitati(putere,frumusete,etc) si este echivalat de personalisti cu Parabrahman,si binenteles superior lui Nirguna Brahman. Alti personalisti interpreteaza Nirguna ca insemnand fara gunas(cele 3 gune materiale) si nu fara atribute sau calitati.Nirguna ar insemna non-material,nu non-atribute. Voi incepe cu prezentarea monoteismului ganapatya Ganapatya Este cel mai recent monoteism hindus ,aparut intre sec 6-10 ,in care zeul elefant Ganesh este considerat Dumnezeul Suprem(atotputernic,atotstiutor,infinit etc). Inainte de secolul 6 Ganesh a fost considerat se pare doar un fiu al lui Shiva. Acest cult monoteist este raspandit mai ales in partea centrala a Indiei(zona Mumbai) ,in restul Indiei Ganesh fiind considerat un zeu care inlatura obstacolele dar nu este ridicat la rangul de Dumnezeu. |
|
#29
Posted 08 July 2010 - 23:12
soka norman, on 5th July 2010, 17:48, said: Pentru o mica clarificare a unor concepte: Nirguna Brahma inseamna Absolutul nu are atribute si este considerat de impersonalisti ca fiind Principiul suprem superior celui de Saguna Brahman(Absolutul are atribute).Pentru ei ,Saguna Brahman este partea mai accesibila a lui Nirguna Brahman. Saguna Brahman inseamna Absolutul are calitati(putere,frumusete,etc) si este echivalat de personalisti cu Parabrahman,si binenteles superior lui Nirguna Brahman. Alti personalisti interpreteaza Nirguna ca insemnand fara gunas(cele 3 gune materiale) si nu fara atribute sau calitati.Nirguna ar insemna non-material,nu non-atribute. Omule, nu poti spune "Absolut" fara atribute/calitati. Pentru ca absolut inseamna cunoastere completa, fara restrictii, desavarsit, total complet. Cum mama naibii sa fie Nirguna Brahma fara calitati/atribute dar superior lui Saguna Brahman care are calitati/atribute? Iar apoi zici invers... ca Saguna Brahman este superior lui Nirguna Brahma. Salata de zei. Si se face cumva ca ambii sunt "Absoluti" Ca sa inteleg salata asta de zei, trebuie sa tin post 40 de zile in pustie. Ori sunt eu mult prea obosit la ora asta, ori nu este nimic de inteles de aici. Edited by Metallman, 08 July 2010 - 23:18. |
#30
Posted 08 July 2010 - 23:23
eu expun ce cred diversele scoli hinduse
unii cred una ,ceilalti exact opusul e o democratie totala pe acolo,ceea ce e un lucru bun cred budistii de exemplu au inlocuit cuvantul brahman(absolut) cu cel de vid ,tocmai pt a sugera mai bine lipsa de atribute a scopului final,in viziunea budista evident. din alt unghi de vedere ,unii spun ca vidul e mai tare ca infinitul,altii ca infinitul e mai tare ca vidul,cu ghilimelele de rigoare. Edited by soka norman, 08 July 2010 - 23:23. |
#31
Posted 09 July 2010 - 00:46
soka norman, on 9th July 2010, 00:23, said: eu expun ce cred diversele scoli hinduse unii cred una ,ceilalti exact opusul soka norman, on 9th July 2010, 00:23, said: din alt unghi de vedere ,unii spun ca vidul e mai tare ca infinitul,altii ca infinitul e mai tare ca vidul,cu ghilimelele de rigoare. Cel putin Nassim Haramein spune ca vidul in sine este infinit. Teoria lui spune cam asa: universul (fie chiar si finit tip sfera), in interior este infinit - tota smecheria se invarte in jurul fractalilor. Univers in interiorul altui univers - de la atomi in colo. De altfel el sustine ca universul nostru s-ar afla intr-o gaura neagra uriasa. Atomii sunt de fapt iarasi gauri negre mici, etc, etc, etc. Asta ar insemna o energie infinita. Dupa teoria asta, am putea spune ca vidul este mai tare ca infinitul. Depinde din ce unghi privesti. Pentru ca la un moment dat, "infintul" ca spatiu, cuprinde tot vidul. Edited by Metallman, 09 July 2010 - 00:50. |
#32
Posted 11 July 2010 - 16:19
Vishnu este unul din numele lui Dumnezeu iar Dumnezeu a lasat oamenlor o intelegere pe masura capacitatii si a curiozitatii lor.
Ca sa faci o legatura intre vitelul evreilor si vaca Surabi este cam mare distanta. Relgia hindusa nu este singura care cuprinde in stilistica ei principiile simbolizate de animale , in Apocalipsa se regasesc patru fapturi asemuite cu (un om-maimuta, un vitel- posibil elefant, un leu-tigru, un vultur- posibil paun) despre care se mai spune ca au ochi peste tot si pe afara si pe dinauntru si care se afla la tronul de domnie pe care sta acel Cineva al carui chip este asemuit cu doua petre pretioase, pietre ale caror culori sint brun, negru si rosu. Autoritatea divina este reprezentata de un curcubeu care acopera tronul. In prezenta lui sint vazuti cei 144000 plus o mare gloata din toate semintiile pamantului si din toate neamurile. Legatura dintre laptele animalelor mai inalte decat omul (vaca si bivolita) si laptele matern se face atat prin necesitatea sintezei lor corecte cu ajutorul unei enzime produsa de organismul uman doar pina la varstade 3 ani. Enzima fiind necesara doar pentru laptele proaspat nu si pentru produsele lactate. A doua legatura este una de subtilitate psihologica si are legatura cu alergia , cauzele aparitiei sau declansarii alergiei sint consumul exagerat de laple proaspat de vaca dar si probleme cu mama - de natura emotionala. In traditiile religioase vechi bautul laptelui de mama peste virsta de 3 ani este consuderat pacat insa interdictia consumului de lapte proaspat dupa virsta de 3 ani este intalnit mult mai rar, dar este. Mihai |
#33
Posted 11 July 2010 - 17:06
intradevar descoperiile actuale -intre care si cimpul de torsiune(torsion field)- depasestecu mult dogma actuala religioasa traditionala.
daca e sa facem o comparatie nepartinitoare intre religia hindusa si crestinism gasim multe asemanari si concordante, doar denumirea difera si felul cum sint descrise realitatile. Dumnezeu Unic -Parabrahma (sau Bhagavan Brahma) Tatal -Sadashiva Caracterul trinirar al Tatalui revelat prin intermediul aparitiilor triple ale lui Dumnezeu (ca 3 Oameni) in cel putin 3 revelatii biblice este prezent in hindsim prin cele trei fatete ale autoritatii paterne- Brahma, Shiva si Vishnu. Adi Shakti (Puterea Primordiala-Necreata) sau Marea Mama corespunde Duhului Sfant. 'cei doi Fii ai lui Dumnezeu care sint cei cele doua ramuri de finic" sint cele doua principii filiale Ganesha si Kartikeya. Cele 7 duhuri ale lui Dumnezeu amintite in Filocalii prin intermedul unor calitati : duhul intelepciunii duhul cunoasterii duhul puterii duhul curajului duhul vorbirii duhul iertarii duhul desavarsirii aceste calitati sint continute intre alte calitati in cite o chakra (cer al imparatiei din noi) exact in aceeasi ordine de la prima la a saptea.Aceste 7 duhuri sint la hindusi consederate 7 Zeite din componenta Marii Zeite-Mataji-Adi Sahkti. In Noul Testament se aminteste de Melchizedek -regele preot care acum 4000 de ani il binecuvnta pe Avram prin euharistie- versetul mai scrie ca dincolo de parinti sau genealogie el a fost facut la fel ca si Hristosul de la inceputuri si va preoti pentru totdeauna in lumea vesniciei. preceptele scolii Sahaja Yoga spun ca el nu este celalalt Fiu ci unul din cei patru Rama - aspect de Vishnu, ceilalti trei find Rama, Parashirama si Zamolxe. Edited by mihao37, 11 July 2010 - 17:16. |
|
#34
Posted 03 December 2010 - 16:50
1.Monoteismul indian timpuriu.
Idei monoteiste sunt prezente in cultura hindusa inca din timpurile vedice, dar la fel ca în China, ele de obicei nu se transforma într-o religie specifica si chiar si atunci se pare ca au un trecere limitata în rândul populatiei. În China monoteismul cultului Cerului (Tian sau Shang Ti) a fost inlocuit de principiul Tao, o abordare mai impersonala a absolutului.Cultul cerului devine doar o adaugare la cultul imperial mai extins. Cultura iraniana a dezvoltat deasemenea, monoteismul zoroastrian.Cunoscand similitudinea puternica a invataturilor avestice cu cele vedice, ne intrebam de ce hindusii nu devin monoteisti ca fratii lor avestici. Raspunsul poate influenta puternica a culturii Orientul Mijlociu in cultura iraniana. Doar in orientul mijlociu monoteismul devine o doctrina specifica, exclusivista, probabil influentata de monarhia absoluta ,în care faraonul egiptean sau babilonian pretind supusilor ascultare totala. Vedem în învataturile vedice si upanishadice timpurii ridicarea ocazionala a unui zeu sau altul la rangul de atotputernic sau atotstiutor, dar nu avem dovezi pentru un cult separat,specific monoteist , cu exceptia (în masura în care stim) cultului zeului Vasudeva . Dovezile pentru acest cult sunt datate între 2 si 4-lea î.Hr., dar nu este clar daca Vasudeva este aceeasi cu Krishna de mai tarziu(de ce ar trebui sa schimbe ulterior denumirea obisnuita cu un alt nume?), Sau cultul Vasudeva a fost absorbit in cultul lui Krishna (Vasudeva devenind doar tatal lui Krishna), sau a fost un cult total diferit. Cu toate acestea, acest cult pare sa dispara din scrieri în momentul în care scoala Mimamsa devine scoala predominanta în India. 2.Monoteismul Vedanta. Monoteismul începe sa aiba o trecere mare atunci când Vedanta devine scoala indiana principala. Tratatul Vedanta a lui Shankara , în secolul 8 , este considerat a fi data aproximativa cand Vedanta depaseste ca numar de adepti,scoala Mimamsa. Incepand cu Ramanuja (11 sec) am avem cristalizarea monoteismului Vedanta. Vedem dezvoltarea unui numar de religii bazate pe Vedanta, ce considera un zeu sau altul ca fiind zeul suprem personal, sau mai mult, ca doar un singur Dumnezeu e vrednic sa fie adorat, în timp ce toti ceilalti dumnezei sunt priviti ca zei mai mici, doar exttensiunile Zeului suprem. Sa vedem acum religiile monoteiste principale din India: Ramura shaiva: Shaiva Siddhanta:. Teism monist (950-1300 d.Hr.) În realismul pluralist a lui Meykandar(ca 1200), Dumnezeu, sufletele si lume sunt fara de început si vesnic coexistente. Shiva estecauza eficienta, dar nu materiala. Siddha Siddhanta: expusa de Rishi Gorakshanatha (ca 950), acest teismul monist este cunoscut ca bhedabheda. Lingayatism: Facut populare prin Basavanna (1105-1167), aceasta versiune de nondualism calificat, Shakti Vishishtadvaita, accepta atât diferenta si nondiferenta dintre suflet si Dumnezeu,la fel cum razele vin de la soare. Shiva si forta cosmica sunt una, totusi Shiva este dincolo de creatia Sa, care este reala, nu iluzorie. Shiva Advaita: Acest teism monist, formulat de Srikantha (cca 1050), este numit Shiva Vishishtadvaita. Sufletul nu devine în cele din urma una cu Brahman,ci impartaseste cu Supremul toate calitatile excelente. Ramura Ganapati: înlocuirea lui Shiva cu Ganesh ca zeitate suprema. Ramura Vaishnava: Lakshmi-sampradaya-Filozofie: Vishishtadvaita (Non-dualism calificat), îmbratisata de Ramanujacharya. Sampradaya Brahma-filozofii: Dvaita ("dualism"), îmbratisata de Madhvacharya,iar doctrina Achintya Bheda Abheda e îmbratisata de Gaudya Vaishnava. Sampradaya Rudra-Filozofie: Shuddhadvaita ("nondualism pur"), îmbratisata de Vishnuswami si Vallabhacharya. Kumara sampradaya-Filozofie: Dvaitadvaita ("dualitate în unitate"), îmbratisata de Nimbarka. Ramura Ramanadi Vaishnava: înlocuirea lui Vishnu de catre Rama ca zeitate suprema. Ramura Swaminarayan Vaishnava: înlocuieste pe Krishna cu Narayana ca zeitate principala . Dupa cum putem vedea exista o similitudine surprinzator intre evolutiile teologice dintre shaiva si Vaishnava de-a lungul timpului.Existao oglindire în timp si idei. Spre deosebire de perioada precedenta a hinduismului,acum observam ca doar zeul principal este considerat vrednic de adorare, în timp ce ceilalti dumnezei sunt dumnezei mai mici sau emanatii ale zeului principal. În shaiva monoteismul Shaiva singur e Shiva, în Ramanadi Vaishnava Rama singur este vrednic de închinare, în Gaudya Vaishnava Krishna singur, în Swamionarayana, Krishna Narayana singur este bun pentru cult (desi Shiva este acceptat în ritual ca facând parte din Narayana). Avem 5 religii monoteiste principale in Shivaism si alte 6 religii monoteiste din Vaishnava, toate nascute ca religii separate de la aproximativ anul 1000 .Nu mai luam in considerare si sectele mai mici.Toate acestea multumita doctrinei Vedanta. |
#35
Posted 06 July 2011 - 01:02
Metallman, on 9th July 2010, 00:12, said: Ai lamurit bustean incat Nirguna Brahma si Saguna Brahman se "bat" intre ei pe absolut. Omule, nu poti spune "Absolut" fara atribute/calitati. Pentru ca absolut inseamna cunoastere completa, fara restrictii, desavarsit, total complet. Cum mama naibii sa fie Nirguna Brahma fara calitati/atribute dar superior lui Saguna Brahman care are calitati/atribute? Iar apoi zici invers... ca Saguna Brahman este superior lui Nirguna Brahma. . Care e diferenta intre Brahman si Brahma? |
#36
Posted 28 July 2011 - 11:21
pro-civilizatie, on 6th July 2011, 01:02, said: Care e diferenta intre Brahman si Brahma? Sau Brahman este tatal iar Brahma este mama? Literatura hindusa ma depaseste. Am incercat sa citesc vedele dar am lasat-o balta destul de repede. In afara de faptul ca vaca da lapte si nu ar trebui s-o bag in shaorma, nu am priceput nimic din topic-ul asta Edited by Metallman, 28 July 2011 - 11:22. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users