Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Distante etrieri

Fisier corupt reapare in galeria ...

Ce condensator ar putea fi? TV Vo...

Problema droguri
 Soldat gradat profesionist - dipl...

Eroare incarcare formular

merita upgrade de la Ryzen 5 2600...

Intel i9 14900K cooler air Deepco...
 Curațare disc vinil

Atentie la site-ul FixShop.ro - p...

Display cu culori neuniforme

Despre Laborator Defectoscopie Ca...
 Mama Clopoțel

Windows 11 si boxa portabila - de...

Angajarea unei persoane de 18 ani...

Depunere declaratie unica PFA - i...
 

TAXA DE POLUARE VA PUTEA FI CONTESTATA in INSTANTE EUROPENE

- - - - -
  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1
orio

orio

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 431
  • Înscris: 16.04.2006
Deci:

A patra varianta de taxa auto incalca legile UE. Nu pot exista deosebiri in functie de locul unde a fost inmatriculata masina. Taxa de poluare se percepe pentru o masina second-hand inmatriculata in UE si reinmatriculata in Romania. UE interzice discriminarea
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule implica o discriminare intre masini identice, in functie de locul unde a avut loc prima inmatriculare, semnaleaza GreenReport.
Nici noua ordonanta nu tine cont de jurisprudenta Curtii Europene. Astfel, aceasta ordonanta consacra interzicerea taxelor cu efect echivalent iar taxa de poluare introdusa in Romania incalca articolele 23 CE si 25 CE.
Din jurisprudenta Curtii rezulta incompatibilitatea acestui sistem de taxare cu articolul 90 CE.
O taxa, ca sa fie legala, trebuie sa fie conceputa astfel incat sa excluda discriminarea. Produsele importate nu trebuie sa fie supuse unor taxe mai mari decat produsele similare nationale. Daca nu respecta acest principiu, se cheama ca «produce efecte discriminatorii.
Prin noua taxa se incalca principiul nediscriminarii produselor importate fata de cele interne. „Alegem doua masini acelasi model, la fel de vechi, dar una provenind din Romania, alta din oricare alta tara membra UE. Atunci diferenta se vede imediat. Acest fapt incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind tratamentul discriminatoriu”
Celebra „taxa de prima inmatriculare” (in fapt, acciza prevazuta in art. 2141 - 2143 Cod fiscal sub denumirea de „taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule” intra, cu incepere de la 1 iulie 2008, intr-o noua faza a existentei sale, ca urmare a adoptarii de catre Guvern a OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule.
In cele ce urmeaza, facem cateva observatii asupra efectelor juridice ale OUG nr. 50/2008.

1. Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 nu a intrat in vigoare in ceea ce priveste modificarea Codului fiscal (abrogarea art. 2141 - 2143 C. fisc.)
Potrivit art. 14 din OUG nr. 50/2008, la data intrarii in vigoare a acestui act normativ (1 iulie 2008) se abroga art. 2141 - 2143 C. fisc., texte ce reglementeaza taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule.
Conform art. 4 alin. 1 din Codul fiscal, orice modificare sau completare a Codului se face numai prin lege, iar in sensul art. 4 alin. 2 din acelasi act normativ, modificarile sau completarile intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
Din analiza acestor texte, rezulta cu certitudine ca:
• Nici o ordonanta de urgenta, nu poate modifica Codul fiscal, pentru ca acesta se modifica numai prin lege, in sensul strict al termenului.
• Efecte juridice produc eventual doar ordonantele de urgenta aprobate prin lege. Din moment ce OUG nr. 50/2008 nu a fost inca aprobata prin lege, ea nu produce niciun fel de efecte juridice de la 1 iulie 2008.
• Avand in vedere textul art. 4 alin. 2 din Codul fiscal, oricum modificarile aduse Codului fiscal (abrogarea art. 2141 - 2143) nu pot produce efecte juridice mai devreme de 1 ianuarie 2009.
Aceasta din urma concluzie este sustinuta de un argument suplimentar: legiuitorul (Guvernul) nu a prevazut expres in textul OUG nr. 50/2008 ca acest act normativ va intra in vigoare mai devreme, prin derogare de la art. 4 alin. 2 din Codul fiscal. O asemenea formula a fost folosita de legiuitor in cazul altor acte normative care au modificat Codul fiscal (de pilda, Legea nr. 163/2005, OUG nr. 24/2005), nu insa si in cazul OUG nr. 50/2008. Pornind de aici si avand in vedere si textul art. 1 alin. 3 din Codul fiscal, potrivit caruia Codul prevaleaza fata de orice alte acte normative (deci inclusiv fata de art. 14 din OUG nr. 50/2008), rezulta ca la 1 iulie 2008 nu au fost abrogate dispozitiile art. 2141 - 2143 din Codul fiscal, care continua sa produca efecte juridice. Guvernul a instituit doar, suplimentar, si o taxa de poluare. Evident ca aceasta solutie nu il avantajeaza pe contribuabil, dar ea este solutia juridica corecta ce decurge din aplicarea riguroasa a dispozitiilor legale in vigoare.

2. Art. 11 din Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 este inaplicabil litigiilor in curs de solutionare si care au ca obiect restituirea integrala a sumelor colectate in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008
Pretinzand, in mod eronat, ca de la 1 iulie 2008 au fost abrogate dispozitiile art. 2141 - 2143 C. fisc., organul fiscal ar putea fi tentat sa invoce faptul ca solutiile instantelor, in litigiiile ce au ca obiect restituirea integrala a sumelor colectate in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, ar trebui influentata de art. 11 din OUG nr. 50/2008, care stabileste ca , se va restitui contribuabilului suma rezultata ca diferenta intre suma achitata in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea OUG nr. 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule.
Solutia nu este aplicabila pentru cel putin urmatoarele motive:
• Incasarea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule s-a facut fara temei legal in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, o reglementare contrara dreptului comunitar , neputand produce vreun efect juridic fara a se aduce atingere chiar fundamentelor Comunitatii Europene. Acesta este motivul pentru care instantele judecatoresti din Romania, intelegand faptul ca au obligatia de a aplica cu prioritate dreptul comunitar (potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei), au dispus restituirea integrala a taxelor incasate cu incalcarea dreptului comunitar, precum si acordarea unor despagubiri pentru perioada in care sumele in cauza s-au aflat la dispozitia statului roman. Decurge de aici ca statul roman nu este in drept sa pastreze nimic din sumele incasate nelegal in intreaga perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2007 si 30 iunie 2008.
• Pe de alta parte, toate persoanele care si-au inmatriculat autoturismele sau autovehiculele in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 au facut acest lucru in temeiul reglementarilor in vigoare in aceasta perioada, achitand taxa stabilita potrivit art. 2141 - 2143 C. fisc. Pe cale de consecinta, ei sunt indreptatiti la restituirea integrala a unei taxe incasate cu incalcarea dreptului comunitar.
• Tinand cont de principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. 2 din Constitutie, rezulta ca noua ordonanta de urgenta nu se poate aplica situatiilor juridice nascute anterior. Iata de ce contribuabilii care si-au inmatriculat autoturismele in aceasta perioada, achitand taxa speciala corespunzatoare, nu pot fi obligati sa achite o alta taxa in temeiul noii reglementari, din moment ce ei si-au inmatriculat autoturismul anterior datei de 1 iulie 2008.
• Nu poate opera o compensare intre sumele achitate anterior in contul bugetui statului (taxa de prima inmatriculare) si sumele care ar fi ipotetic datorate in temeiul OUG nr. 50/2008 la Fondul de mediu (taxa de poluare), intrucat cele doua prelevari au naturi juridice diferite (acciza, respectiv taxa de mediu) si se fac venit la doua componente distincte ale sistemului bugetar (bugetul de stat, respectiv bugetul Fondului de mediu).
Luand in considerare toate cele prezentate mai sus, rezulta ca solutia propusa de art. 11 din OUG nr. 50/2008 este nelegala si inaplicabila intrucat:
- Statul roman nu poate sustine ca este indreptatit sa pastreze o taxa sau o parte dintr-o taxa prelevata nelegal;
- Statul roman nu poate aplica retroactiv o norma juridica, nici macar pentru a determina ipotetic taxa care ar fi fost datorata;
- Pe cale de consecinta, nu este posibila nici o “compensare” intre sumele deja achitate (conform art. 2141 - 2143 C. fisc.) si sumele ipotetic datorate (in temeiul OUG nr. 50/2008).

3. Noua taxa de poluare instituita prin OUG nr. 50/2008 este discriminatorie
Dupa cum se poate cu usurinta observa, noua taxa introdusa prin OUG nr. 50/2008 are o sfera de aplicabilitate restransa si taxeaza poluarea produsa de autoturismele inmatriculate in Romania dupa data de 1 iulie 2008, potrivit criteriilor alese pentru determinarea acestei taxe. Daca instituirea unei taxe de mediu , reprezinta un aspect cu siguranta pozitiv, in masura in care fondurile colectate sunt destinate protejarii mediului inconjurator, modalitatea in care se aplica aceasta taxa este cu siguranta criticabila.
Din pacate, taxa de poluare are un caracter discriminatoriu, ea aplicandu-se diferit unor situatii juridice identice, fara a exista vreo justificare obiectiva pentru acest lucru. De pilda, trebuie comparata situatia juridica a unei persoane care detine un autoturism inmatriculat in Romania in anul 2006 si situatia juridica a unei persoane care inmatriculeaza un autoturism identic in Romania dupa data de 1 iulie 2008. Ambele masini circula in Romania si este evident ca, in principiu, avand aceleasi caractieristici, ambele masini polueaza in egala masura. Potrivit OUG nr. 50/2008 insa, principiul “poluatorul plateste” este aplicat doar in cazul autoturismului inmatriculat dupa 1 iulie 2008, al carui proprietar datoreaza taxa de poluare. In schimb, desi autoturismul sau polueaza, proprietarul autoturismului inmatriculat in 2006 nu plateste nimic.
S-ar putea replica ca pentru autoturismul inmatriculat in anul 2006 s-au achitat TVA, accize si taxe vamale. Acest argument nu este pertinent , insa din moment ce renuntarea la asemenea impozite indirecte s-a produs, cu incepere de la 1 ianuarie 2007, ca urmare a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si nu ca urmare a vreunei modificari legislative interne, in sensul inlocuirii acestor prevederi cu taxa de prima inmatriculare si apoi cu taxa de poluare.

4. Concluzii
Sintetic, la intrebarea “Ce aduce data de 1 iulie 2008 in domeniul taxelor datorate cu ocazia primei inmatriculari a unui autoturism sau autovehicul in Romania?” se poate raspunde in felul urmator:
- o noua taxa de poluare, discriminatorie, care cel putin pana la 1 ianuarie 2009 se va aplica in paralel, alaturi de taxa de prima inmatriculare;
- incalcarea principiului neretroactivitatii legii;
- o procedura de despagubire a contribuabililor carora li s-a prelevat o taxa contrara dreptului comunitar inaplicabila, inclusiv din punct de vedere administrativ (ANAF se gandeste acum sa reglementeze asa-zisa “procedura de restituire”, desi procedura ar fi trebuit sa se aplice efectiv de la 1 iulie).
Care este evidenta conformitatii noii “taxe de poluare” cu prevederile art.90 TCE, in conditiile in care cimpul de aplicare al disp art 4. OUG 58/2008 (Art. 4. - Obliga?ia de plat? a taxei intervine:a) cu ocazia primei înmatriculari a unui autovehicul în România , este SIMILAR cu cel din art.214 Cod fiscal(Potrivit art. 2141 - 2143 din Codul Fiscal si pct.311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule se plateste cu ocazia primei inmatricularii in Romania).
O veritabila “taxa de poluare”, asa cum se regaseste in legislatiile altor state comunitare, ar fi trebuit sa ia in considerare totalitatea autovehiculelor aflate in circulatie, indiferent de momentul inmatricularii, pentru a evita o noua situatie de DISCRIMINARE intre autovehiculele deja inmatriculate in Romania, pe de o parte, si de autovehiculele noi care urmeaza a fi inmatriculate + autovehiculele second hand importate din spatiul comunitar, pe de alta parte.
Nestiinta guvernantilor, prin impunerea aceleasi situatii discriminatorii instituite de OUG 58/2008, releva o chestiune politicianista manifestata de un deficit bugetar imens care justifica aceste taxe aberante, platite de un contribuabil ROMAN docil si neobisnuit cu apararea drepturilor individuale.
Este esentiala recurgerea la procedura preliminara in fata C.E.J pentru a infirma sau nu presupusa “conformitate” stabilita de guvernanti in baza “discutiilor” cu Comisia Europeana.
In conditiile in care, jurisprudenta a confirmat ca art.213-214 Cod fiscal ca fiind contrare dispozitiilor comunitare prevazute de art.90 TCE, este fireasca solutionarea actiunilor in justitie asupra restituirii taxei speciale platite de contribuabili in perioada 1.01.2007-30.06.2008, de aceeasi maniera, ca si pina in prezent.
In ceea ce priveste solutionarea actiunilor in justitie asupra restituirii taxei de poluare, platite de contribuabili de la data de 1.07.2008, in conditiile in care cimpul de aplicare al disp OUG 58 este similar cu cel din art.213-214 Cod fiscal - nu cred ca se impun aspecte care sa determine aplicarea unui tratament juridic distinct, situatia discriminatorie mentinindu se si in OUG 50/2008, in raport de normele comunitare…
In concluzie, in conditiile in care cimpul de aplicare a noului act normativ -OUG 50/2008-care instituie “taxa de poluare” e similar celui prevazut de art. 2141 - 2143 din Codul Fiscal si pct.311 – 312 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal.
De aceea e o conditie sine qua non ca instantele nationale sa recurga la procedura preliminara in fata C.E.J pentru a elimina orice dubiu de contrarietate cu normele comunitare.

PS: Multumim d.lui: Silviu P din Cluj si in special a unui super avocat , caruia momentan nu-i dam numele din motive lesne de inteles.

Daca se intentioneaza iesirea in strada in ziua de 13, am gindit ca ar fi ideal de infintat “ Asociatia cumparatorilor de automobile second-hand ” din Romania, cu persoanalitate juridica, ce va putea discuta altfel cu cei ce-si permit sa faca legea peste noapte asa cum doresc…Asta numi in cazul in care problema va ramine nesolutionata si dupa aceasta actiune.
Sau: Urmeaza a ne adresa ACR ului cit si Asociatiei de Asistenta pentru Consumatori, Numai prin unire si proteste civilizate, se poate ajunge la anularea aberatiei neoficiale. ( oricum nu are valoare juridica )
In caz ca doriti a face parte din Asociatia C.A.S.H. Romania, va rog a va exprima. Nu costa pe nimeni nimic decit inteligenta, bunavointa si un spirit romanesc de echipa…. Speram totusi ca totul se se rezolve si sa nu fim nevoiti a constitui Asociatia...
Toate cele bune tuturor !

#2
vup

vup

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 126
  • Înscris: 07.06.2007
Da, ai dreptate, si ...
Nu vezi ca nu intereseaza pe nimeni, ai postat pe 8 si de aproape 2 sapt nici o replica ? lumea este mai interesata de ,, cum arata nu stiu cine '' si accepta aceste ineptii crezand ca nu ii afecteaza deoarece au o masina inmatriculata deja, dar nu se gandesc ca la un moment dat va trebui sa o schimbe.

Ai dreptate isi bat joc de noi, mi-ar place sa ne f...a in c.r la propriu , asta ar mai ramane ca bataia de joc sa fie completa.
Crede-ma eu am o masina la care trebuie sa platesc dupa noua  :huh:  taxa fix 43300 euro (patruzeci si trei de mii) dar nu ma mai agit de loc, ii iau numere provizorii din Germania din 3 in 3 luni si ma costa exact cat impozitul anual +asigurarea obligatorie. Sa scoata taxa si sa ma roage si nu o inmatriculez aici, prefer sa dau banii Guvernului German.

Suntem niste mamaligari ... :death: ... meritam.





P.S. Da 5000 cm3, euro 2, 2001 ... calculati si voi.

Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate