Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
The worst of evil

Proiect de lege: Romanii vor achi...

Dopuri / casti amortizare zgomot ...

2 job-uri de 8 ore simultan.
 VW e-Up second hand sau alternati...

Reparatie scara mozaic vechi

Cablu curte destinat deplasarii l...

Sfat de cumparare pentru un Jagua...
 La mulți ani @mishu_bz!

La mulți ani @kyrre!

PF vinde 3 autoturisme ce se inti...

Suturi la relantii 2.0 tdi + fum ...
 Tencuiala exterioara casa caramid...

Restituire RCA Allianz

Contact posibil deteriorat proces...

ce se mai lucreaza remote ?
 

Greselile BOR

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
279 replies to this topic

#91
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006
Pe Athos oricum nu aveai nicio sansa sa ajungi  :P

#92
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,515
  • Înscris: 26.09.2006

View Posttihomir, on Jan 8 2007, 02:04, said:

Ea a spus clar ca BOR s-a opus unirii, nu a spus ca x si y s-au opus ci ca BOR s-a opus, citeste mai sus.
Cand capii Bisericii Ortodoxe Romane din Ardeal dau o circula prin care se manifesta impotriva ce inseamna? Am mai spus, hotararile luate de capii unei biserici sunt hotarari ale bisericii. In plus eu ti-am adus un argument... ai numarul documentului si unde a fost publicat. Este un fapt intamplat si demonstrat...

#93
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006

Quote

Nu cred ca exagerez daca spun ca am vazut aproape toata Romania.

Important e cum vezi, nu sa bifezi ca ai vazut cutare si cutare lucru. Am observat ca e mai important nu atât ce vezi cât drumul care îl faci pâna acolo, oamenii care îi cunosti. De obicei am mers singur si parcurgeam distante de zeci de km pe jos, între localitati.

#94
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,515
  • Înscris: 26.09.2006

View PostRamunc, on Jan 8 2007, 02:18, said:

Important e cum vezi, nu sa bifezi ca ai vazut cutare si cutare lucru. Am observat ca e mai important nu atât ce vezi cât drumul care îl faci pâna acolo, oamenii care îi cunosti. De obicei am mers singur si parcurgeam distante de zeci de km pe jos, între localitati.
Important este cu ce ramai...

#95
Silver&Gold

Silver&Gold

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 485
  • Înscris: 01.11.2006
Cred ca are fratele maghiar Rako o satisfactie maxima sa citeasca ce se posteaza in threadul acesta.Ma mir insa ca nimeni nu a observat ca titlul este foarte tendentios,si ca in stilu-i caracteristic,Rako a creeat o diversiune.Tihomir si Ramunc voi chiar nu va dati seama in ce posturi merita sa scrieti si in care nu?Biserica Ortodoxa Romana este leaganul sfant al culturii si civilizatiei romanilor,institutia cu cea mai mare credibilitate in tara noastra.Ca au fost unii preoti cumparati de comunisti,nu este deloc relevant.Numarul lor a fost foarte mic.Restul si-au facut datoria de constiinta nationala,unii dintre ei chiar platind cu viata.

#96
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006

Quote

In plus eu ti-am adus un argument... ai numarul documentului si unde a fost publicat. Este un fapt intamplat si demonstrat...

Si cruciadele si inchizitia sunt la fel de "intamplate si demonstrate". Hai, da-ti 10% warm pentru jignire :rolleyes:

#97
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006

Quote

Tihomir si Ramunc voi chiar nu va dati seama in ce posturi merita sa scrieti si in care nu?

Mda stiu dar ce sa fac, ma invinge ispita de a-i calca pe bataturi pe susnumitii. Sunt rau stiu :(

#98
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006
Wow! Uitasem de acest topic, sincer uitasem!
Tema este: BOR din Ardeal s-a opus unirii de la 1918, mai mult a MILITAT activ impotriva acesteia. Este demonstrat de documente si legaturi web..... sa revin cu altele:

"Tradari de neam si atitudini nedemne    
Saturday, December 17 2005 @ 06:49 PM CST
Scris de: Anonymous
Vizualizari: 470
Tradari de neam si atitudini nedemne
Istoria rascoalei lui Horea, Closca,si Crisan comenteaza faptul ca acestia au foat descoperiti si predati autoritatilor, care i-au tras pe roata, prni tradarea lor, care i-au tras pe roata, prin tradarea lor de catre Episcopul Ghedeon Nichitici (nascut la Rasinari), episcopul Petre Popovici din Arad, si protopopii Iosif Adamovici, Ion Popovici, Gh. Popa si Solomon Popoa, care au fost rasplatiti cu galbeni si medalii.s.
Un alt episcop ortodox din Sibiu, Vasile Moga (1810-1845), este caracterizat de Nicolae Iorga in Viata romaneasca din Ardeal, Arad 1926: “Era preotimea lui Moga, care nu intelegea legaturile neaparate ce trebuie si existe, intre cler si nati-une, biserica si popor. Era dispretuit pentru ca merita sa fie dispretuit; Era deci biserica si preotii lui Moga - sa-i odihneasca Dumnezeu si pe ei si pe vladica Moga - ca samanta lor sa se starpeasca si in Ardeal si in alte parti”.Mitropolitul Andrei Saguna, un mare ierarh, dar cu multe tradari si atitudini nedemne fata de neam. Numirea lui ca episcop se datoreaza si faptului ca la 17 Ian.1847, in timp ce era vicar la Sibiu, a rapit-o si predat-o autoritatilor, care au inchis-o la Alba-Iulia pe Ekaterina Varga, aparatoarea motilor, George Baritiu il numeste “scamator politic”, Kossuth, il declara “perfid” Pavel Vasici il acuza ca a introdus limba maghiara in corespondenta cu guvernul maghiar, desi Parlamentul a votat legea ca se poate scrie romaneste . Tot acest Vasici il numeste “un barbat cameleon “si mai spune despre el: “streinii stiu ca el uraste inteligenta romana, ca o batjocoreste cu fel de fel de porecliri proaste si dejositoare”, Nic. Iorga il caracterizeaza astfel:

”Natiunea romana n-avea nevoie de Saguna, supt niciun un raport. Cugetul lui nu era romanesc, Lumea din care plecase el, nu avea o vatra romaneasca, in mijlocul casei De aceia a ramas austriac. El a impiedecat alcatuirea in afara de biserica a unei forte culturale, politice si sociale romanesti. Saguna a fost guvernamental de la inceput pana la sfarsit. El a fost un austriac imperi-alist si habsburgic (n.I Ist.Rom. Din Ardeal si Ungaria, 1915, pag.130-139). Saguna a vrut sa introduca in toata biserica ortodoxa din Ardeal, limba sarba. A introdus in afacerile intrene al consistorului limba maghiara, fara sa-l fi silit cineva. In 1848 a respins si a sfarticat actele scrise cu litere latine. A mai repetat acest lucru si prin 1860 ( Al. Streca Sulutiu, Memorii, Sibiu,1880, pag171-175). Judele Ilie Macelaru, l-a mustrat pentru abateri de la interesele intregii obsti romanesti, Asociatia Astra, a carei presedinte a fost, l-a inlocuit dupa sase ani de presedentie. Inainte de a muri a fost total marginalizat.

In anul 1821, Patriarhul Ierusalimului, impreuna cu 21 mitropolit alcatueste “o ingrozitoare afurisenie, impotriva lui Alex.Ipsilanti si Mihai Sutu si a tuturor partizanilor lor. Afurisenia a fost citita in toate bisericile din Bucuresti (Alex.Babes Sfint, mit, legenda, adevar, Col.Orizonturi.27).
Mitropolitul din Sibiu, Miron Romanul in 1881condamna revindecarile romanilor din din Transilvania si loialitate fata de coroana Ungariei, intr-un cercular publicat in Telegraful Roman, oficiosul mitropoliei. Gazeta Transilvaniei, considera imediat ca metropolitul”si-a uitat complect de demnitatea sa de cap biseriesc roman,avand tendinte contrarii demnitatii noastre nationale” La scurt timp, acelasi Miron Romanul publica o alta circulara in care cere alegatorilor sa sprijine cu voturile lor pe candidatii partidei guvernamentale. Intr-o alta circulara se declara indignat de faptul ca”adunarilor de popor dau in mod potential impuls intr-o directie care trece marginile loialitatii ( fata de guvern)”.S-a considerat in acel moment ca Mitropolitul,s-a pus in slujba guvernului unguresc, sustinand interesele acestuia, diametric opuse politicii romanilor care luptau din rasputeri ca sa-si apere legea si limba. In multe orase ale Transilvaniei s-au exprimat proteste violente impotriva initiativei sale. Pana la urma, Miron Romanul si-a infiintat un Partid Moderat Roman Constituti-onal, care sa profeseze “credinta neinfranta catre Monarh, Patrie si Constitutie, respect, supunere si ascul-tare fata de legile sanctionate, adica anexarea Transilvaniei de catre Ungaria“. Acest partid a fost creat, ca sa lupte impotriva Partidului National Roman, care milita pt.unire cu tara, dar n-a reusit sa sparga unitatea nationala a romanilor!.Tot in Telegraful Roman, episcopul Clujului si apoi Mitropolitul Ardealului, Nicolae Ivan, in 21 iulie 1916, pune la stalpul infamiei pe poetul Octavian Goga si pe luptatorul, numit “Leul de la Sisesti, Par. greco-catolic Vasile Lucaciu, intr-un articol plin de murdarie, ce n-ar fi putut fi scris intr-un mod mai infamat nici macar de un iredentist ungur!
-----------
Silver&Gold...... acestea au facut BOR, nu ungurii, nu austriecii.... asa ca....

http://ortodox.net/a...1...ile+Mangra+

#99
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006

Quote

Silver&Gold...... acestea au facut BOR, nu ungurii, nu austriecii.... asa ca....

Pune mah mana pe o carte si vezi ca in 1919 BOR face unirea cu biserica ortodoxa din Ardeal, pana atunci Biserica din Transilvania nu e BOR.
Asa cum unii prelati vor fi colaborat cu securitatea (eu nu stiu niciunul dar probabil vor  fi fost), tot asa au existat si in vremea ocupatiei austriece colaboratori cu statul austriac.
Apoi tu oricum te dai ungur pe cine vrei sa arati cu degetul? Te pomeni ca secuii erau pentru unire si nu ii lasau ortodocsii? :naughty:

#100
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006
Da domnule, desigur...
Biserica Ortodoxa Romana din Ardeal nu e nici Ortodoxa nici Romana, asa e? Saguna ala nu e nici ortodox nici roman, desigur. Nici Mangra si tot restul. Nici actele lor OFICIALE....
Nu e mai simplu sa citesti si sa vezi REALITATEA?
Care e problema?

#101
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006
E ortdoxa si romana dar nu e BOR. BOR e o institutie organizata la nivelul intregii tari, biserica din Transilvania pe vremea aia nu facea parte din BOR (in 1919 printr-un sinod se face unirea cu BOR a bisericilor ortodoxe romane din provinciile unite cu tara) iar capeteniile ei erau impuse de guvenul austro-ungar (mai exact de ala de la Budapesta) si normal ca nu aveau acces la functii inalte decat colaborationistii. Acum tot voi ungurii veniti si-i acuzati de colaborationism pe cei pe care i-ati pus in fruntea bisericii romanesti din ardeal pe vremea cand vi-o permiteati.
Sictir!

#102
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006
Aia sa zici cui iti permite, bai asta. :puke:

Ia mai vezi de aici din articol, ca poate tot ungurii l-au scris? Ha? Ori austriecii?

In 1917 Nicolae Balan viitor mitropolit la Sibiu, semneaza o declaratie, publicata la Budapesta, in care se pronunta impotriva unirii cu tara.
In jurul luptelor de la Oituz, Marasesti si Marasti, cand nemtii voiau sa supuna si ultima parte a Tari, ramasa inca libera, Moldova, Mitropolitul Primat al Romaniei si alti episcopi, au adresat o “chemare” tuturor Romanilor si Ostasilor Ostirii Romane, ca sa

“NU”lupte impotriva ocupantului, zicand: Domnul Dumnezeu s-a indura de tara aceasta. El a imblanzit inima biruitorului catre noi si a facut dintr-insul tovarasul nostru de munca pentru mantuirea Romaniei. Tarani, targoveti, slujbasi si orice ati fi, aveti buna incredintare ca biruitorul care intra in Mol-dova, nu este setos de razbunare, nu ucide, nu jefueste, nu da foc, nu pustieste ….Stati si ramaneti pe loc cu toti…Nu puneti bratul vostru in slujba unei cauze straine.“Stati pe loc fratilor“ In doua randuri aceasta “chemare”, a fost aruncata de catre avianele germane, asupra transeelor Armatei Romane.

Guvernul a Demis pe toti semnatarii chemarii.

Preafericitul Teoctist, care a sprijinit activ politica comunista, n-a protesta atunci cand se demolau bisericii si sate, iar cand pe strazile Timisoarei curgea sange nevinovat, a fost primul care a aplaudat aceste crime. In momentele cruciale ale isroriei noastre ierahia BOR dar numai ea, a avut manifestari tradatoare de neam, cu atitudini nedemne.

Iar daca se amintesc se striga: E atacata Biserica!

Dar Biserica este, Sfanta Maica Biserica Ortodoxa, Catolica, Luterana, Calvina, si Neoprotestante,unde vin se roaga in numele lui Isus, Care este cu Ei atunci, si nu ierahia sau unii preoti nedemni care o compromit!

Virgil Trufasiu - Los Angeles


http://ortodox.net/a...1...ile+Mangra+

Poate ca nu ai citit bine asta:

"In jurul luptelor de la Oituz, Marasesti si Marasti, cand nemtii voiau sa supuna si ultima parte a Tari, ramasa inca libera, Moldova, Mitropolitul Primat al Romaniei si alti episcopi, au adresat o “chemare” tuturor Romanilor si Ostasilor Ostirii Romane, ca sa

“NU”lupte impotriva ocupantului!"


-------------
Ala cine e mai? E francez ceva? Rus? E Primatul Ortodox al Romaniei, de la 1916! Adica reprezentant BOR.

Edited by Rákóczi II, 08 January 2007 - 14:21.


#103
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006

Quote

Ia mai vezi de aici din articol, ca poate tot ungurii l-au scris? Ha? Ori austriecii?

Quote

Preafericitul Teoctist, care a sprijinit activ politica comunista, n-a protesta atunci cand se demolau bisericii si sate, iar cand pe strazile Timisoarei curgea sange nevinovat, a fost primul care a aplaudat aceste crime.

Daca si circularele alea din Ardeal au fost date cum a fost data asa zisa scrisoare a patriarhului atunci e clara treaba....

Quote

Rep: Deși în zilele Revoluției părea că sunteți dorit de oameni, mulți vă aclamau, ați cerut Sfântului Sinod să aprobe retragerea dumneavostră. Ce s-a întâmplat?
PF Teoctist: În 1990 m-am retras  de la conducerea BOR pentru trei luni, după ce în presă a apărut o scrisoare de mulțumire adresată de mine lui Ceaușescu. O scrisoare impusă, care nu avea nicio legătură cu Revoluția.
În 22 decembrie, pe la orele 11, eram în birou, înconjurat de episcopii vicari de la Patriarhie și de consilieri când la televizor a apărut cunoscutul actor Ion Caramitru, în mijlocul unei cete de revoluționari, spunând cu emoție: Și-a întors Dumnezeu fața către noi! Fraților, veniți și vă spuneți bucuria! Privindu-ne unii pe alții, am auzit pe cineva spunând că în fața reședinței se află o mașină cu tineri revoluționari care strigau în fața mulțimii: „Biserica este cu noi!” Veniseră să mă conducă la Televiziune, de unde se transmiteau comunicate diferite, asigurând populația că situația se află sub control. În acest fel s-a comunicat de la Televiziune că Aurel Dragoș Munteanu roagă pe Patriarh să vină pentru un scurt cuvânt.
În clipa când mă consultam cu I.P.S. Mitropolit Nicolae, venit de la Constantinopol, dacă să merg, fiindcă se auzeau strigătele tinerilor, a sosit arhitectul Sorin Vasilescu din cadrul Universității București, care s-a oferit să ne ia pe mine, pe Î.P.S. Nicolae de la Timișoara și pe secretar, Pr. Ion Bănățeanu, la Televiziune. Afară, în fața reședinței, ne aștepta camionul cu tinerii care fluturau steaguri albe și strigau: „Cu noi este Biserica!” și, arătându-ne cu steagurile lor, strigau cu bucurie și se închinau: „Cu noi este Patriarhul!”. Mulțimea din fața catedralei cânta Tatăl Nostru, aplauda, avea lumânări aprinse.
Bucuria a fost scurtă. Câteva ore mai târziu, revenind la reședință, în timp ce primeam telefoane de mulțumire, am auzit pe unii, la televizor, comentând negativ prezența mea, înțelegând că era vorba de o telegramă de felicitare adresată lui Ceaușescu. Am rămas adânc mâhnit, mai ales când am auzit că a apărut în Scânteia, unde nu era permis să se scrie ceva despre Biserică. Da, aceasta m-a impresionat mult atunci! M-a impresionat răsturnarea de atitudine, chiar și cea a colaboratorilor mei, a profesorilor de teologie. Cu conștiința că mi-am făcut datoria față de Sfânta Biserică, am convocat Sfântul Sinod pentru a doua oară după Revoluție. Am deschis ședința, s-a aprobat Ordinea de zi, și, imediat, am adresat plenului rugămintea scrisă, cerând retragerea, pe care am și motivat-o. Retragere temporară. Aveam 75 de ani, deci aveam motiv de îngrijire a sănătății, deși toată lumea știa ce însemna retragerea mea. Cererea era scrisă mai dinainte și o purtam cu mine. Retragerea  fost de trei luni, după care Sfântul Sinod m-a renumit Patriarh al BOR.
Rep: Care a fost cea mai mare realizare a dumneavostră?

Era vorba de un fel de raport care era trimis conducerii de fiecare institutie din Romania, inclusiv de Biserica. Scrisoarea venea gata scrisa, patriarhul doar sa o semneze.
Daca tot asa a fost si cu circularele din Ardeal eu zic sa-ti cauti alta meserie....

Quote

“Stati pe loc fratilor“ In doua randuri aceasta “chemare”, a fost aruncata de catre avianele germane, asupra transeelor Armatei Romane.

Oare asa faceau avioanele germane cu orice circulara bisericeasca sau doar cu alea pe care le impuneau pentru a le folosi in razboiul psihologic?

Apoi cei care s-au opus cel mai mult unirii nu au fost nici colaborationistii romani, nici sasii, nici altii ci ungurii. Ce sa le facem, sa-i omoram? :huh:

#104
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006
Altele:

"Episcopul Ortodox  Miron Cristea de Ia Caransebes (viitor si primul patriarh al Romaniei Mari) a facut o declaratie publica, spunand ca: “va zdrobi personal cu cirja sa  de episcop teasta primului soldat regatean care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely”
(....)
Virgil Trufasiu - Los Angeles


Din acelasi articol:
PS.  Toate popoarele poseda  doua istorii una mincinoasa care se invata la scoala si pe care guvernu (statul), isi bazeaza puterea.  A doua istorie, adevarata se ascunde de elevi si de popor caci odata stiuta adevarata istorie sistemul .::. - se prabuseste (Balzac -1799- 1850) in “Comedia umana”. Sub comunisti, in Romania s-a invatat numai istorie mincinoasa. Cele de mai sus este un graitor exemplu. Frati romani trezit-va din somnul cel de moarte grecoslavon- “ Amin

#105
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006

View Postlandscape10, on Jan 8 2007, 15:59, said:

off topic

Tinand cont ca s-a editat de Megara, numai atata mai zic:

Goromba hazugság! Undorító és becsületsértő... ilyesmit nem tûrök!
Atrag atentia ca nu-i nici o jignire la raspunsul meu. ( Megara, nu am ce face, - m-a obligat, insa totusi nu l-am jignit, asa cum face el...)
Si mai zic: Landscape are IGNORE de la mine. NICIDATA nu va mai primi raspuns de la mine, fie ce va zice.

Edited by Rákóczi II, 08 January 2007 - 17:47.


#106
talkative

talkative

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,027
  • Înscris: 20.08.2005

View PostMegara, on Jan 8 2007, 00:43, said:

Putea sa castige Romania 1000 de razboaie ca fara dorinta romanilor din Ardeal de a se unii cu tara nu se intampla nimic. Nu uita ca motiunea de al Alba Iulia a fost initiata de catre romanii din Ardeal, ea fiind pregatita la Blaj de catre Consiliului National Roman. Cine crezi ca era in fruntea acestui consiliu?... mitropolitul Vasile Suciu, unul dintre cei mai de seama teologi ai Bisericii Unite.  Cererea de unire a fost dusa apoi Regelui Ferdinad, ratificarea unirii Transilvaniei cu Romania facandu-se apoi printr-un decret de lege la 24 decembrie.
Cine crezi ca a trezit constiinta romanilor din Ardeal?
Hai sa nu fim copii.
In realitate, Transilvania a fost promisa Romaniei de catre Antanta in schimbul intrarii in razboi. Este vorba de acea diplomatie secreta care a fost repudiata, fara rezultate practice (din fericire), de catre Woodrow Wilson.
Deci toata acea manifestare a vointei populare a fost frumoasa, laudabila, ca si intreaga actiune a comitetului si in general lupta de eliberare nationala a romanilor din Ardeal.
Dar zarurile fusesera aruncate, intelegerile existau inca dinainte de intrarea Romaniei in razboi.
Ar fi existat unirea fara vointa romanilor din Transilvania? Poate da, poate nu.
Ar fi existat unirea fara victoria prealabila a Romaniei in razboi? Cu siguranta: NU.

View PostRákóczi II, on Jan 8 2007, 17:08, said:

Altele:

"Episcopul Ortodox  Miron Cristea de Ia Caransebes (viitor si primul patriarh al Romaniei Mari) a facut o declaratie publica, spunand ca: “va zdrobi personal cu cirja sa  de episcop teasta primului soldat regatean care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely”
(....)
Virgil Trufasiu - Los Angeles


Din acelasi articol:
PS.  Toate popoarele poseda  doua istorii una mincinoasa care se invata la scoala si pe care guvernu (statul), isi bazeaza puterea.  A doua istorie, adevarata se ascunde de elevi si de popor caci odata stiuta adevarata istorie sistemul .::. - se prabuseste (Balzac -1799- 1850) in “Comedia umana”. Sub comunisti, in Romania s-a invatat numai istorie mincinoasa. Cele de mai sus este un graitor exemplu. Frati romani trezit-va din somnul cel de moarte grecoslavon- “ Amin
Si tot nu reusesc sa inteleg care-i problema ta in toata povestea asta.

#107
vlaco

vlaco

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 50
  • Înscris: 23.10.2006
Stimate Rakoczi, Sursele domniei tale au aceeași credibilitate ca Dan Brown. Afirmațiile la adresa ierarhiei ortodoxe fie de azi, fie de ieri sunt total deplasate.
Din păcate Iternetul nu este o sursă infailibilă deci trebuie verificată.
Biserica Ortodoxă Liberă nu există. În cel mai fericit caz este o grupare schismatică ceea ce însesmnă că nu poate fi obiectivă.

#108
talkative

talkative

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,027
  • Înscris: 20.08.2005
Mai intai de toate, vreau sa spun ca stiu foarte clar ca aceasta nu este o discutie serioasa si ceea ce fac acum e inutil.
Faptul ca niste personaje au intrat si pe aceste arii ca sa-si scuipe veninul, nemaiajungandu-le Poiana lui Iocan, este edificator: ai ceva cu ortodoxia, sau cu biserica, dar in loc sa le eviti ... le cauti cu tot inadinsul ca sa le injuri.
Vad ca se prezinta BRU ca o biserica nationala a romanilor din Ardeal, iar BOR, ca o biserica antinationala. Nefiind un mare specialist in istorie am sa citez:

Quote

În 1686 a fost recucerită Buda, iar în 1699 tratatul de la Karlovitz consfințeste cuceririrea Ungariei dinainte de prima bătălie de la Mohacs, cu exceptia Banatului.
Expansiunea monarhiei Habsburgice a fost însoțită de o puternică propagandă catolică, parte a contrareformei, ce viza recatolicizarea teritoriilor reformate (ceea ce nu putea fi făcut decât prin conversia populatiilor protestante si ortodoxe). Unirea unor biserici răsăritene cu Roma a fost o metodă de convertire a populatiilor ortodoxe compacte.
Deci nu biserica ortodoxa a fost o unealta a Rusiei (desi a fost utilizata la un moment dat ca instrument de castigare a bunavointei rusilor fata de habsburgii aflati la ananghie), ci BRU s-a nascut dintr-un context politic, si anume expansiunea habsburgica.

Quote

La sfârșitul sec. al XVII-lea Biserica Ortodoxă (Română) din Transilvania se afla sub autoritatea Bisericii Reformate (Calvine). Episcopii români din Ardeal au fost trecuți de Dietă sub jurisdicția superintendentului calvin, care avea ca misiune trecerea românilor de la ortodoxie la calvinism. Printre clericii persecutați și omorîți pentru credința lor de calvini se numără în frunte mitropolitul Dosoftei, înlăturat din scaun și întemnițat în 1627 de Gabriel Bethlen, mitropoliții Ghenadie II, Ilie Iorest și Sava Brancovici (aceștia doi din urmă canonizați de Biserica Ortodoxă Română).
După ce la 1544 sașii au tipărit prima scriere în limba română, anume Catehismul Lutheran, în anii următori propaganda reformată se va dovedi a fi mult mai agresivă. Primele cărți calvine pentru convertirea românilor au fost "Tâlcul Evangheliilor" și "Molitvelnicul", ambele tipărite în 1564 de tipografia lui Coresi. Molitvelnicul de la 1564 este adaptarea românească a Agendei Calvinești a lui Gáspár Heltai, tipărită la Cluj în 1551 prima ediție și în 1559 ediția a doua. Toate aceste scrieri urmăreau să dea un nou înțeles Botezului, Cununiei, Euharistiei și să simplifice celebrarea slujbelor religioase.
La 30 noiembrie 1566 Dieta de la Sibiu a hotărît "extirparea idolatriei, cu deosebire dintre români". La 9 aprilie 1639 principele Gheorghe Rákoczi l-a supus pe episcopul românilor autorității superintendentului calvin. Prin grija calvinilor s-a făcut traducerea Noului Testament în limba română, text cunoscut sub numele Noul Testament de la Bălgrad. Volumul a apărut în anul 1648, prevăzut cu strălucita sa prefață, Predoslovia lui Simion Ștefan.
Ortodoxia din Principate, văzând pericolul reformării bisericii românești din Ardeal, a dat un Răspuns la Catehismul Calvinesc, prin mitropolitul Varlaam al Moldovei, în urma sinodului ținut în 1645 la Iași de episcopii din ambele Principate.

Quote

În sfârsit, este specific Ardealului că eforturile de convertire catolică si protestantă s-au ciocnit deschis, atât la nivelul bisericilor, cât și la nivelul administrațiilor imperială (pro-catolică) și transilvăneană (pro-reformată). Dat fiind efortul venit din ambele parți și instrumentele utilizate, s-a afirmat deseori că ierarhia ortodoxă ardeleană a avut de ales atunci între Reforma Protestantă și unirea cu Roma. Faptul că, în final, ierarhia a ales unirea cu Roma s-a datorat atât afinităților culturale, cât și flexibilității de care a dat dovadă Biserica Catolică si dorinței de afirmare a puterii austriece.
La sfarsitul sec. XVIII, mitropolia de la Balgrad (a Ardealului) e subordonata mitropoliei Ungrovlahiei, de la Bucuresti.
Unirea o cere mitropolitul Teofil Seremi (sau Szeremy  :D ?), in 1697, si este aprobata mai intai prin rezolutie imperiala, si se incheie sub Atanasie Anghel, in 1698.
Acesta este anatemizat de patriarhul de la Constantinopol.

Quote

Atanasie Anghel a fost întâi mustrat iar apoi caterisit și anatematizat de Patriarhiile de la Constantinopol și Ierusalim, în sinod, ca și de Mitropolitul Teodosie al Ungrovlahiei. La 3 iulie 1702, Patriarhul Ierusalimului Dositei și mitropolitul Teodosie scriau românilor din Transilvania că au dat anatemei pe "mincinosul mitropolit și vânzătorul de credință și noul Iudă, Atanasie". Politica Vienei în Transilvania și eforturile de catolicizare forțată au stârnit nu numai nemulțumirea românilor. Răscoala curuților condusă de Francisc Rakoczi al II-lea, izbucnită în 1703, a adunat alături pe români, unguri, ruteni, slovaci și alte naționalitâți. Românii, slovacii și rutenii erau presați din răsputeri să se accepte unirea cu Roma. Eforturi similare se făceau și printre unguri, pentru întoarcerea lor de la Calvinism la Romano-catolicism. Alte probleme erau de sorginte social-economică. Această răscoală s-a încheiat abia în 1711. În tot acest timp Atanasie Anghel a avut parte de o mulțime de greutăți. Ajutoare din Țara Românească nu mai putea primi, iar cele de la Viena veneau foarte greu, din pricina răscoalei. Pe lângă aceasta, locul "intendentului calvin" fusese luat de "teologul iezuit", care avea o misiune similară, doar că îndreptată spre Vatican. El fusese însărcinat de cardinalul Leopold Kollonich cu puteri ce depășeau chiar și actele sinodale redactate de iezuiți: participa la sinoadele anuale ale protopopilor, însoțea pe episcop în vizitele canonice, cenzura cărțile tipărite la Alba Iulia, cerceta corespondența episcopului, își dădea avizul asupra candidaților la hirotonie, verifica gestiunea episcopului, instruia pe episcop în chestiunile teologice și chiar avea drept de mustrare în cazul vreunei abateri.

Quote

Născut la 1700 lângă Sibiu, ucenic al Colegiului academic iezuit din Cluj și al Univerității din Târnavia (Slovacia) Ioan-Inocențiu Micu părea omul ideal pentru continuarea activității iezuite în Transilvania. Ca atare, a fost numit epsicop în 1732, fiind făcut totodată baron și membru al Dietei Transilvaniei. In aceasta calitate, Klein incearcă să determine aplicarea prevederilor documentului de unire din 1701 in ceea ce priveste drepturile românilor uniți. Pentru a obține aceste drepturi, trimite mai multe memorii atât curții din Viena. Ele au fost trimise până la urmă Guvernului Transilvaniei pentru ca acesta să se pronunțe asupra lor. În răspunsul din 17 iunie 1735, Guvernul Transilvaniei, printre altele, notează:
"Pe față, în adunări și în convorbiri particulare, popii înșiși sau preoții declară adeseori că ei n-au depus jurământul pentru unire și pentru lepădarea de la schismă (=Ortodoxie), ci numai ca să poată fi liberi de judecata domnilor de pământ, de servicii și de contribuție; se vede aceasta și din faptul că în realitate se servesc toți de cărți schismatice(=ortodoxe), din care vorbesc poporului și slujesc Liturghia, în care se neagă în chip fățiș că Sfântul Duh purcede de la Fiul și nu se adaugă nici în Simbolul niceean filioque; ...absolut nici unul dintre popi nu învață și nu instruiește poporul, fie în mod particular, fie în biserică, despre cele patru puncte. Numai când se ivește vreo cauză, vreun litigiu, vreo contribuție proprie de ordin lumesc, se refugiază toți la imunitatea unirii ca la o ancoră sacră."
Această poziție este mărturisită deschis în ședința Dietei Transilvaniei din 30 septembrie 1737, când Inochentie Micu spune pe față: "Eu și clerul meu ne-am unit sub condiția de a obține acele beneficii și acele foloase de care se bucură romano-catolicii, altfel, dacă nu ni se dau, ne facem orice".
Cred ca raspunsul guvernului Transilvaniei este edificator cu privire la motivele unirii cu Roma.
Nu a fost vreo chestie inspirata divin. A fost o cedare in fata celui mai puternic, ca si lasitatile acelor ierarhi ortodocsi din timpul razboiului. Din pacate, nu a fost nici macar fructuoasa. Nu numai ca lupta de eliberare nationala dusa de greco-catolici nu a fost eficienta, dar s-a pierdut si statutul Transilvaniei de entitate distincta, fiind inglobata Ungariei in statul dualist.

Quote

In 1701, Curtea din Viena a desfiintat vechea Mitropolie ortodoxa a Transilvaniei cu sediul la Alba Iulia, iar in locul ei s-a creat o Episcopie unita, supusa arhiepiscopului romano-catolic maghiar din Esztergom; sediul ei a fost mutat apoi la Fagaras (1723) si Blaj (17379. Ulterior a fost ridicata de papa la rangul de Mitropolie (1853), cu trei dieceze sufragane: Oradea (infiintata in 1777 si subordonata initial tot Eszterogomului), Gherla si Lugoj, infiintate in 1853. Romanii ortodocsi au ramas fara un conducator duhovnicesc din 1701 pana in 1761, cand Curtea din Viena - constransa de miscarea condusa de calugarul Sofronie de la Cioara - a numit un episcop ortodox sarb, Dionisie Novacovici , cu sediul in Rasinari, urmat de alti trei, care si-au stabilit resedinta in Sibiu: Sofronie Chirilovici, Ghedeon Nichitici si Gherasim Adamovici . Abia in 1810 au obtinut dreptul de a-si alege un episcop de neam roman - Vasile Moga ­- stabilit tot in Sibiu (1811-1845). Acesta s-a interesat - in pofida restrictiilor ce i-au fost impuse - de scolile romanesti din eparhie, de pregatirea preotilor, de tiparituri, dar a militat si pentru emanciparea politico-sociala a neamului sau.

Quote

Adversarii unirii cu Roma erau pe de o parte stările protestante din Transilvania, iar pe de altă parte mitropolia ortodoxă din Karlowitz (aflată în teritoriul controlat de austrieci). După numeroase influențe venite mai ales din partea mitropolitului sârb din Karlowitz, o parte a românilor transilvăneni au decis să abandoneze ascultarea canonică față de episcopiul român de la Blaj, primind pe preoții sârbi trimiși de la Karlowitz.
Calugarul ortodox Visarion Sarai a fost trimis de mitropolitul ortodox de la Karlowitz să vină în Transilvania. Întâi la Lipova, apoi la Dobra, Deva, Orăștie, Săliște etc. a făcut agitații publice împotriva unirii cu Roma. Numeroși români au încuviințat predica sihastrului și l-au sprijinit, într-o mișcare a cărei amploare a îngrozit autoritățile. A fost arestat, împreună cu cei trei aromâni care îl însoțeau și închis în temnița de la Sibiu. De aici a fost mutat în alte închisori, la Deva, Timișoara, Osiek și Raab, pentru ca în final să fie mutat la temuta închisoare Kufstein din Tirol, unde i s-a pierdut urma.Maria Terezia a trimis pe episcopul unit Manuil Olszavski din Muncaci să facă o vizită canonică în Transilvania și un referat. Acesta a arătat că unirea există mai mult cu numele, întrucât românii nu vor să primească preoții uniți, că cer aducerea lui Inocențiu Micu drept episcop etc.
Temându-se de agravarea situației, după 13 (treisprezece) ani de obstrucționări Maria Terezia dă în 13 iulie 1759 un edict de toleranță, prin care se tolerează credincioșii ortodocși iar episcopului unit i se interzice persecutarea lor.
Continuarea persecuțiilor a dus, la sfârșitul lui 1759 la izbucnirea primei răscoale împotriva unirii cu Biserica Romei. Arestarea ieromonahului Sofronie de la Cioara a determinat ridicarea a peste 600 de țărani pentru eliberarea lui. Ieromonahul Sofronie a organizat în 10 august 1760 sinodul de la Zlatna. Hotărârile acestui sinod cereau episcop ortodox, restituirea bisericilor și averilor confiscate, eliberarea credincioșilor și clericilor închiși pentru credință, libertate religioasă. Memoriile trimise Curții de la Viena și Guvernului Transilvaniei nu au primit nici un răspuns. Persecuțiile au continuat, provocând întinderea răscoalei. În 1760 țăranii răsculați au atacat Blajul, centrul Bisericii Române Unite, silindu-l pe episcopul Petru Pavel Aron să se refugieze la Sibiu.
Iata ca istoria unirii cu Roma nu e una chiar asa senina si idilica, si nici nu a adus ABSOLUT NIMIC in plan practic, in afara de crearea unor noi martiri ortodocsi in Ardeal, dupa cei creati in secolul precedent de calvini, si de scindarea si invrajbirea romanilor, aplicandu-se cu maiestrie principiul "divide et impera".
Deci, daca este vorba de istorie, hai sa nu o povestim selectiv, luand doar partea care ne sustine punctul nostru de vedere.

Edited by talkative, 09 January 2007 - 01:05.


Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate