La ce folosea motorul mai mic de la acest grup generator?
Last Updated: May 25 2022 20:05, Started by
djl
, Aug 11 2021 20:49
·
0
#1
Posted 11 August 2021 - 20:49
Se dă poza de mai jos, care pentru ăia curioși e făcută la fosta Centrală Electrică Anina în 2007. Motorul Diesel antrează generatorul, care este roata aceea cu diametru mare. Dar generatorul are cuplat un motor mic care nu reușesc să-mi dau seama la ce folosea? De pornit motorul Diesel, nu prea cred, că e cam mic pentru un motor așa de mare și cred că alea se porneau cu aer comprimat. Deci ce e? Un fel de sincronizator de turație sau ceva generator pentru una din înfășuririle generatorului cuplat la motorul Diesel? Am mai văzut și în alte imagini 2 motoare de genul.
Pentru a nu mai deschide alt subiect: am văzut imagine cu motor sau grup generator care avea o timonă (a la cele din imagini) cuplată la axul motorului, care regla presiune. Era pentru motor fără perii, folosind la reglarea presiunii curentului pe rotor? |
#2
Posted 11 August 2021 - 21:01
Unele aveau un motor mai mic pentru preincalzirea combustibilului la pornire. Astea mergeau cu un combustibil mai rafinat, decat motorul mare.
Nu stiu daca e cazul aici. Edited by pasilla, 11 August 2021 - 21:02. |
#5
Posted 11 August 2021 - 21:15
Cred ca e motorul care porneste bobina de excitatie. Are si un redresor acolo.
Generator, de fapt. |
#8
Posted 11 August 2021 - 22:38
#9
Posted 11 August 2021 - 23:05
Nu pricep care e dilema. Tocmai ai cumparat unul din obor si nu stii cum se pune in functiune? De excitatie ai auzit? Nu ma refer cand te exciri singur..
|
#10
Posted 12 August 2021 - 00:41
Dieselul acela porneste pe aer comprimat.
In stinga jos este motorul electric care actioneaza compresorul de aer. In spate cu albastru ar trebui sa fie buteliile de aer comprimat, cel putin de 70 bari presiune. Coaxial cu alternatorul este excitatricea. |
|
#12
Posted 12 August 2021 - 04:00
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/SSo0fb0JQZA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Nu stiu daca ai vazut asa ceva, djl.... La 1:10 iti dai seama cat e de mare, la 1:14 vezi "timona" ( ) aia. |
#13
Posted 12 August 2021 - 07:59
djl, on 11 august 2021 - 20:49, said:
Se dă poza de mai jos, care pentru ăia curioşi e făcută la fosta Centrală Electrică Anina în 2007. Motorul Diesel antrează generatorul, care este roata aceea cu diametru mare. Dar generatorul are cuplat un motor mic care nu reuşesc să-mi dau seama la ce folosea? De pornit motorul Diesel, nu prea cred, că e cam mic pentru un motor aşa de mare şi cred că alea se porneau cu aer comprimat. Deci ce e? Un fel de sincronizator de turaţie sau ceva generator pentru una din înfăşuririle generatorului cuplat la motorul Diesel? Am mai văzut şi în alte imagini 2 motoare de genul. Pentru a nu mai deschide alt subiect: am văzut imagine cu motor sau grup generator care avea o timonă (a la cele din imagini) cuplată la axul motorului, care regla presiune. Era pentru motor fără perii, folosind la reglarea presiunii curentului pe rotor? Motorul care este intr-o parte ala si mai mic este pompa de ulei care unge lagarele generatorului mare. |
#14
Posted 12 August 2021 - 09:51
Mă întrebam de ce curent continuu, şi nu alternativ, din moment ce generatorul era de alternativ. Dar polii motorului cred că trebuie să fie de continuu pentru a nu-şi schimba polaritatea. Am făcut industrialul, dar nu mai ţin minte care era diferenţa constructivă dintre un generator de c.c. şi unul de c.a.
Victor5, on 11 august 2021 - 22:03, said:
Deci centrala electrica Anina era Diesel? Un grup Diesel, unul cu abur. Generatorul de la cel cu abur era "Ganz Danubius". rumegus, on 11 august 2021 - 23:05, said:
Nu pricep care e dilema. Tocmai ai cumparat unul din obor si nu stii cum se pune in functiune? De excitatie ai auzit? Nu ma refer cand te exciri singur.. Da, am auzit. Dar deşi am făcut liceu de profil, am uitat ce e aia excitaţie. Dar mulţumită altui răspuns cred că mi-am dat seama. strehaia, on 11 august 2021 - 21:20, said:
Are un reostat. Care-i reostatul? |
#15
Posted 12 August 2021 - 13:15
Cum adica de ce curent continuu? Exact ca si in cazul alternatorului care incarca bateria de la masina, alternatorul primeste de la baterie un curent continuu pt excitatie care alimenteaza bobinajul rotorului. Acesta cand capata turatie induce in infasurarea statorului un camp magnetic variabil care la randul sau va genera o tensiune variabila in timp adica... tensiune alternativa. Ai observat ca pe alternator exista si o punte redresoare trifazata care iti da curent continuu pt incarcarea bateriei.
Nota: A se recapitula fizica din clasa a VIII-a impreuna cu manualul de masini electrice din clasa a XI-a la capitolul generatorul de curent alternativ. Reostatul se foloseste in camera de comanda a grupului turbogenerator pentru reglarea curentului de excitatie si il ajuta sa intre in sincronism ca sa poata fi cuplat la retea. Edited by GeorgeTrisina, 12 August 2021 - 13:17. |
|
#16
Posted 12 August 2021 - 15:10
Între timp m-am uitat şi eu să văd de curiozitate ce aia motor sincron, motor asincron şi am aflat răspunsul în mare. Rămăsesem cu impresia că bobina de excitaţie e cea a statorului, dar este a rotorului. Mă aşteptam ca generând curent alternativ totul să fie de curent alternativ. O schemă din asta cu generator de excitaţie şi reostat am văzut ieri într-o carte în Germană cumpărată de la un anticariat (subiect: motoare electrice, grupuri convertizoare, transformatoare, parţial reţele electrice). Necunoscând limba nu am înţeles şi nici nu am stat să încerc să desluşesc (dacă ai cunoştiinţe într-un domeniu şi ştii măcar 1% dintr-o limbă, mai reuşeşti să desluseşti).
Dar acum vine marea întrebare: generatorul de curent continuu nu are nevoie de excitaţie? Sau e cu magneţi permanenţi? La automobile se foloseau generatoare de curent continuu (dinamuri). Şi la vagoane de tren au existat. Astea erau cu magneţi permanenţi sau tot de la baterie primeau curent? S-au pus alternatoare (la vagoane nu mai există generatoare ca să zboare ceva în timpul mersului) pentru că-s mai eficente. Nah, ziceam de "Ganz" la Anina. Uite şi în Belgia: https://upload.wikim...or-20071117.jpg Un grup generator din acela nu este la fel de eficient precum unul modern, dar aspectul... În fine, sunt curios ce face ca un motor electric sau generator electric să fie mai eficient decât unul de acum 50-60 de ani. Curent de excitaţie, vibrator (convertizor vibrator) ... cum sună Am aflat cam ce ar fi putut fi "timona" aia care apăsa ceva pe axul motorului: ceva de reglat presiunea periilor corectoare ("cărbunilor") Edited by djl, 12 August 2021 - 15:11. |
#17
Posted 12 August 2021 - 17:28
Bre, motorul cu inductie, asincron, nu are rotor bobinat. Insa nu poate functiona ca generator, decat cu modificari ce-l fac sa nu mai fie motor ci generator.
Motoarele, de orice tip, nu au nevoie de campuri magnetice de excitatie deoarece sunt alimentate. Sunt motoare, nu? Adica bagi curent in ele si se invart. Generatorul insa are nevoie de existenta unui camp magnetic care sa fie produs in timpul rotirii. Daca rotesti doua fiare nemagnetizate unul pe langa altul, niciunul nu produce nici curent, nici camp magnetic, nici forta de reactiune. Iti trebuie macar un magnet, in jurul caruia sa plimbi o bobina. Si cum designul cu magneti permanenti e potrivit doar la generatoare mici, cele mari au nevoie de producerea unui camp magnetic de excitatie care trebuie sa fie aliemntat intai din exterior, dupa care se poate intretine din energia electrica produsa. Doar e generator, nu-i asa? Asta ca principiu, pentru ca trebuie sa stii principiul mai intai. Pentru a utiliza curentul generat sa inlocuiasca excitatia, dizainul trebuie gandit astfel incat sa nu introduca armonice in stator un rotor alimentat in pulsatoriu. Or fi mai multe variante, dar ma gandesc ca se poate folosind 12 bobine pe stator pentru trifazic, sau 4 poli pe rotor, pentru a elimina influenta campului magnetic pulsatoriu produs de catre rotorul alimentat la curent pulsatoriu. Pentru dizainuri mari, pentru ca sa eviti rotatia cu 3000rpm necesara producerii a 50Hz, poti folosi inca si mai multi poli, atat pe rotor cat si pe stator. totodata permitand alimentarea rotorului cu curent pulsatoriu, nefliltrat. Nu cred ca se doreste condensator la un generator mare. Dar astea deja sunt speculatii pentru ca habar n-am cum se realizeaza astea asa practic, doar principiile teoretice ma fac sa am o idee, nu stiu cat de exacta sau de buna e. Probbail nu, deoarece practica intotdeauna bate teoria. De la principiu la dizain e o cale destul de lunga si care evolueaza odata cu aparitia semiconductorilor sau convertoarelor eficiente care fac sa nu mai fie necesare anumite complicatii si regulatoare mecanice pentru a sustine frecventa sau a se sincroniza cu faza de la grid, in cazul in care generatorul e si cuplat si la grid. |
#18
Posted 12 August 2021 - 19:30
Dar ce motoare aveau aparatele audio şi audio video care aveau turaţia din păcate sincronizată sau afectată de frecvenţa reţelei electrice... adică dacă nu erau fix 50 sau 60 Hz., creştea sau scădea turaţia.
|
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users