Descoperirile geografice
#127
Posted 15 June 2021 - 10:15
Eu mă mir că la ineficiența și lipsa de rigurozitate sovietică au putut ajungi și până acolo.
O altă mirare pe care o aveam era diferența dintre aceste realizări militare și spațiale și produsele industriei sovietice, electronice de exemplu. |
#128
Posted 15 June 2021 - 20:11
Pentru ca produsele sovietice au fost intodeuna boicotate de occidentali, pe de alta parte lipsa concurentei de tip capitalist in timpurile URSS si acum.
Cand nu ai piata si concurenta, nu te straduiesti prea mult sa faci produse competitive. Asta nu inseamna ca rusii nu fac utillaje bune si robuste sau chiar si electronice. Probabil se multuimesc acum sa cumpere si ei produse de varf a unor marci deja consacrate, cu vaste experiente in tehnologii. Edited by WestPoint, 15 June 2021 - 20:11. |
#129
Posted 15 June 2021 - 20:19
WestPoint, on 11 iunie 2021 - 01:49, said:
Simplu, bugetul Rusiei era la discretie presedintelui, care hatara unde cand si cat. Rusia a investit enorm in tehnologie spatiala dar si in armament. El directiona singur unde si pentru ce se cheltuie banii. Era centralism si unic for decizional. Bineinteles, toate astea in defavoarea altor ramuri de dezvoltare sau bunil trai al rusilor. In America era totusi altfel, nu facea presedintele ce il taie capul. De altfen, nu s-au schimbat de atunci multe. Si acum Putin spune unde se bag bani si unde nu. Nu. E ilar sa vorbesti despre bugete ca fiind in favoarea Uniunii Sovietice cand americanii au investit inca de la inceput mai multi bani (si diferentele au crescut enorm in anii 60) in cursa spatiala. |
#130
Posted 16 June 2021 - 08:47
Și atunci tu cum explici diferența ?
WestPoint, on 15 iunie 2021 - 20:11, said:
... lipsa concurentei de tip capitalist in timpurile URSS si acum. De ce nu au aplicat măcar parte din tehnologiile de acolo, dar și din nivelul de calitate, în domenii civile ? WestPoint, on 15 iunie 2021 - 20:11, said:
Asta nu inseamna ca rusii nu fac utillaje bune si robuste sau chiar si electronice. |
#131
Posted 17 June 2021 - 03:37
Alexandru H., on 15 iunie 2021 - 20:19, said: Nu. E ilar sa vorbesti despre bugete ca fiind in favoarea Uniunii Sovietice cand americanii au investit inca de la inceput mai multi bani (si diferentele au crescut enorm in anii 60) in cursa spatiala. "Nu" ce? Quote E ilar sa vorbesti despre bugete ca fiind in favoarea Uniunii Sovietice In URSS tot bugetul il directionau comunistii respectiv presedintele, fara nici un fel de daca si cu poate. Daca a vrut Brejnev rachete spatiale, directiona cea mai mare parte din buget acolo. Daca voia submarine, la fel. Daca voia rachete balsitice sau boambe de tehnologie de varf, la fel. IN SUA presedintele nu era si nici nu va fi stapanul bugetului. Adica, presedintele nu este un factor decesiv, cat si pentru ce se cheltuie din buget. Habar nu am ce ai inteles tu, sper ca acum ai inteles. Dar, totusi, ca vad ca tot te-ai ambalat degeaba. Rusii, au fost in spatiu inaintea americanilor. Prima statie orbitala, MIR a fost tot a rusilor. Sunt sau au fost tehnologii rusesti pe care nici acum americanii nu au reusit sa le intreaca. Pe de alta parte, rusii, desi au un buget militar mult mai mic decat americanii, in materie de echipament militar si armament se claseaza de cele mai multe ori, doar la o mica diferenta fata de cele americane. Si, repet, toate aste din pacate, la rusi, in detrimentul altor ramuri de dezvoltare dar mai ales de bunastarea rusilor. Pe cand americanii isi pot permite si una si alta. @Morosanul In tarile vestice a fost dintodeuna concurenta, de aceea a existat si progress. In tarile capitaliste, statul avea monopol. In ceace priveste uitlasele, nu cunosti. Eu am lucrat cu utilaje rusesti in Romania si erau foarte robuste si bune. Poate nu erau asa de moderne si sofisticate ca cele din vest, dau erau durabile si isi faceau treaba. In ceace priveste calitatea utilajelor din celelalte state comuniste, sa nici nu mai vorbim. Erau net inferioare celor rusesti. Si ca sa-ti dau si niste exemple pe care le cunosti probabil si tu, a fost in constructia de masini. La categoria camioane ZIL batea orice camion produs in est. La autoturisme, LADA era cea mai scumpa si cea mai de lux masina din blocul de est, mai ales LADA 1500.La La electronice, de exemplu radio, cele mai bune de pe piata de est erau VEF si SOKOL. La magnetofoane cele mai bune au fost; Rostov, Kashtan, Majak tot rusesti. Dupa aceste vena TESLA din Cehia. De constructia de avioane civile sa nu mai vorbim. Ca si Tupolev Tu-144 era numai Concorde mai bun, si decat Antonov An-225, nu este Cargo mai mare. Ar mai fi multe altele in care rusii sunt cel putin la fel de buni ca americanii |
#132
Posted 17 June 2021 - 09:57
La utilaje nu mă bag, dar câteva domenii de acolo nu stau chiar așa.
Tupolev Tu-144 - e o copie după Concord, rezultat al spionajului industrial, nu e meritul lor. LADA a fost după licență FIAT, dar chiar și așa nu era la nivelul Dacia 1300. Ce aveau rușii, Moskvici sau Pobeda parcă, nu depășeau Skoda sau Wartburg. Motociclete - cehii erau cei mai buni, cu Java. La fel la camioane, cand au schimbat modelul de Tatra, au fost cei mai tari din Est. |
#133
Posted 17 June 2021 - 13:20
Tu-144 a fost un dezastru - rezultat al spionajului si facut in goana pentru a depasi data de lansare a Concorde . Printre alte hibe de design si constructie,suferea de consum enorm, zgomot infernal pentru transportul de pasageri - a facut doar 55 de zboruri cu pasageri . A fost in serviciu doar 3 ani in care a suferit doua prabusiri .
Rusii nu au facut nimic competitiv in domeniul bunurilor de consum pe piata internationala - nici in ziua de azi nu fac . Produsele lor au fost insa destul de bune pentru CAER - unde nu prea era competitie si nici ceva tehnologie avansata . Productia industriala in CAER , mai ales la unele utilaje/masinarii ,era impartita pe tari ca sa nu fie concurenta , ceva in genul cum se pun cote si restrictii la productia agricola pt export in UE . |
#134
Posted 17 June 2021 - 13:26
Stimate, nu conteaza licenta sau ce au furat. Toata lumea a furat. Conteaza ce au facut cu ce au furat sau cu licenta.
LADA a fost o cooperare intre Italia si Rusia, si a fost mult mai buna atat calitativ cat si la viteza de varf pentru ca avea o capacitate mai mare decat Dacia 1300. Ma refer atat la modelul 1300 cat si la 1500. Inafara de asta in Romania erau intre 10 si 15.000 Lei mai scumpe decat o Dacia 1300. Moskvici a fost o masina foarte robusta, folosita mult pentru mediul rural pentru ca in primul rand avea un sasiu mult mai solid decat orice alta masina din blocul de est, plus motorul nu era atat de sensibil la benzina. Cu modelele mai vechi 408 si 412 se mergea regulat cu cea mai ieftina benzina, cea de 75 octani pe care o gaseai la 0.50 Lei, la negru de la soferii de camioane. Sau bineinteles la pompa de benzina. Apoi cu modelele Moskvitch 2140 a cucerit definitiv pe cei care isi doreau o masina solida pentru drumuri rele din mediul rural cu un motor insensibil la schimbarile calitatii combustibilului. Atat in Romania cat si in Ungaria a avut un mare succes, plus ca modelul M-2140 nici nu era asa de urat. Si bineintels, era destul de modern https://1cars.org/27...tos-videos.html Da, in blocul de est a fost JAVA cea mai buna, dar marca URAL era singura care a fost si o motocicleta utilitara, atat in domeniul civil cat si cel militar. Apoi dupa 1980 modelele Jupiter erau cel putin la fel de performante ca JAVA, cu diferenta ca erau mai putin "nervoase" dar mai solide, mai ales cu ataj. Respectiv IZH Planeta 5. http://moto.zombdrive.com/izh/ http://moto.zombdriv...-jupiter-4.html Inafara de asta la clasa 125-250 MZ ETZ batea orice si era deja conceptia moderna. Era declasata numai de JAVA 350 modelul [ https://i.gyazo.com/3c0c2d2ad93b5ff77494ffd7750fcd73.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://autocart.biz/wp-content/uploads/imgp/Jawa-350-4-5962.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Tatra au fost camioane de cariera si ca performante nu se putea compara cu uriasele ZIL, care erau folosite atat la transporturi grele civile cat si militare. |
#135
Posted 17 June 2021 - 14:25
Și Tatra, alea ediția a doua de care zic, erau și militare.
Moskvitch nu erau urâte deloc pentru vremea aceea, dar mari consumatoare și leneșe la pornire. Nu cred că erau așa multe ca Lada. P.S. La autobuze, ar trebui să știi, Ikarus au fost cele mai tari în Est. Edited by Morosanul, 17 June 2021 - 14:27. |
#136
Posted 18 June 2021 - 01:41
Acum, sincer sa-ti spun, gusturile nu se discuta.
Am avut un vecin, care a avut un Moskvici 408 in 1970 cand ne-am mutat la bloc. Apoi si-a cumparat un Moskvitch 412, ca dupa 1980 sa-si cumpere un Moskvitch 2140 nou nout. Din discutiile noastre dese in parcare imi spunea ca este autoturismul lui preferat pentru varii motive, printre care, ca cunoste fiecare surubel, merge cu benzina de 75 octani si el are foarte multe drumuri la tara unde isi tinea porci, avea un pic de pamant si gradina si Moskvitchul nu face figuri cand e incarcat la maximum. inclusiv in interior cu legume, cartofi, varsa, morcovi, etc... El era ferm convins ca Dacia 1300 si-ar fi dat duhul in cel mult un an. Si i-am dat dreptate. Inafara de asta fiind peste 20 de ani mecanic in cel mai bun autoservice din Cluj, pot sa-ti spun cam ce marci aveam cel mai des in atelier la lucru. Moskvitch si LADA erau foarte putine in comparatie cu Dacia si SKODA. Marca Renault a fost si va ramane o masina foarte sensibila si mereu sunt probleme mai mari sau mai mici cu ele. Apoi am mai lucrat in timpul liber si la masinile studentilor arabi. Cel mai des veneau la mine cu Renault 20 si VW Golf, pe care le cumparau ieftin din Germania. Apoi Opel, Peugeut 504 mai rar, pentru ca erau foarte robuste pe vremurile acelea. Un fel de Moskvitch francez. Mai erau cativa care isi aduceu si Renault 12, dar si acelea aveau aceleasi slabiciuni ca si Dacia 1300, chiar daca nu atat de des, pentru ca calitatea motoarelor si calitatea setului motor si distributie erau mult mai ridicate decat cele de la Pitesti. Plus ca veneau echipate cu carburatoare Weber, care nu se decalibrau atat de des ca si carburatoarele romanesti. Planetarele si bieletele au ajuns la Dacia 1300 piese de consum, nu de schimb. Mai tarziu si seturile motor, care nu reuseau sa treaca de marca 60k KM. Ba cele de Turda nici jumatate. Ikarus 260/280 si IK4, dar mie mi-a placut si SKODA, ca era cu cutie automata si foarte nervoasa la demaraj. Edited by WestPoint, 18 June 2021 - 01:47. |
|
#137
Posted 18 June 2021 - 09:56
Nu știu dacă am văzut autobuze Skoda, dar Ikarus au făcut senzație când s-au introdus.
Bine, a fost o șmecherie bine gândită, că erau făcute cu componente importate din Germania, Franța și chiar Japonia și ei făceau asamblarea și structura. A fost o idee bună de a păcăli vigilența sovietcilor, la care nu le-ar fi convenit mașini capitaliste. Oricum, după dezintegrarea comunismului singurul produs rusesc care a rezistat pe piață a fost Lada Niva, în rest nu au putut fi copetitivi cu nimic. Pe când în domeniu militar rămân în topuri la mai toate capitolele. |
#138
Posted 18 June 2021 - 14:18
#139
Posted 18 June 2021 - 14:32
De acord, și cu performanțe declarate de ei înșiși.
Da ... oricum |
#140
Posted 24 June 2021 - 11:40
Morosanul, on 18 iunie 2021 - 09:56, said:
Nu știu dacă am văzut autobuze Skoda, dar Ikarus au făcut senzație când s-au introdus. Bine, a fost o șmecherie bine gândită, că erau făcute cu componente importate din Germania, Franța și chiar Japonia și ei făceau asamblarea și structura. A fost o idee bună de a păcăli vigilența sovietcilor, la care nu le-ar fi convenit mașini capitaliste. Oricum, după dezintegrarea comunismului singurul produs rusesc care a rezistat pe piață a fost Lada Niva, în rest nu au putut fi copetitivi cu nimic. Pe când în domeniu militar rămân în topuri la mai toate capitolele. Pai fabricatiile romanesti ce erau? Nu erau toate sub ceva licente FORD, GAZ, MAN, etc..? Singurele licente proprii au fost Karosa ŠM 11 si Karosa ŠL 11 LADA Nive a fost o masina slaba din toate punctele de vedere. Ma refer ca masina de teren. ARO a fost mult mai bun. [ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Bus_%C5%A0M11_Brno%281%29.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Brno%2C_%C5%98e%C4%8Dkovice%2C_depozit%C3%A1%C5%99_TMB%2C_Karosa_%C5%A0L_11_%288%29.jpg/1280px-Brno%2C_%C5%98e%C4%8Dkovice%2C_depozit%C3%A1%C5%99_TMB%2C_Karosa_%C5%A0L_11_%288%29.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by WestPoint, 24 June 2021 - 11:43. |
#141
Posted 15 September 2021 - 11:45
Peste ceva timp vor fi 380 de ani de la descoperirea Noii Zeelande de expediția lui Abel Tasman.
(fiți liniștiți că vă anunț eu în 20 de ani când sunt fix 400 ) Cum era tradiția, navigatorii s-au pus să dea nume la insule și locuri. Peste 125 de ani cpt. Cook ajunge din nou pe acolo, și mai pune un rând de nume, unele care să le înlocuiască pe cele olandeze. A durat ceva vreme până când exploatorii și coloniștii s-au gândit să întrebe populațiile băștinașe ce denumiri folosesc De ceva vreme, oricum, trendul s-a inversat, și se revine la denumiri aborigene acolo unde acelea se mai cunosc. Poate cel mai celebru exemplu, acum câți ani, cel mai înalt munte din America de Nord, McKinley, a fost re-denumit Denali. Dar niciodată nu s-a ajuns la dimensiunea acestei inițiative: Petiție pentru a schimba oficial numele Noii Zeelande Un partid politic din Noua Zeelandă a lansat, marți, o petiție pentru a schimba oficial numele acestei țări în Aotearoa. Multe companii și departamente guvernamentale din Noua Zeelandă folosesc deja numele Aotearoa, inclusiv în cazul pașapoartelor. Formațiunea Te Pati Maori își propune și ca până în 2026 toate comunele, orașele și piețele să-și redobândească numele în limba maori... Edited by Morosanul, 15 September 2021 - 11:50. |
|
#143
Posted 15 September 2021 - 13:09
Deloc.
Eu la steag m-am gândit mai mult - îi tachinam pe colegii din Australia, dar e la fel și aici - nu pot să schimbe odată simulacrele alea de staguri cu miros colonial ? |
#144
Posted 15 September 2021 - 22:08
Fair ar fi ca cele doua denumiri sa coexiste
Asta in masura in care AOTEAROA nu e vreo inventie moderna cu pretentii de autenticitate sau vreo denumire locala care se vrea extinsa fraudulos asupra intregului arhipelag LE oops! Quote
Aotearoa (Māori: [aɔˈtɛaɾɔa]; commonly pronounced by English speakers as /ˌɑːoʊtiːəˈroʊə/[1]) is the current Māori name for New Zealand. Earlier Māori names for New Zealand included Nu Tirani, which was used in Te Tiriti o Waitangi, along with Nu Tirene, used in the He Whakaputanga Declaration of Independence. Aotearoa was originally used by the Māori people in reference to only the North Island[2] but, since the late 19th century, the word has come to refer to the whole archipelago. Several meanings have been proposed for the name; the most popular translation usually given is "long white cloud",[3] or variations thereof. This refers to the cloud formations which helped early Polynesian navigators find the country. Beginning in the late 20th century, Aotearoa is becoming widespread in the bilingual names of national organisations and institutions. Since the 1990s, it has been customary for particular parties to sing the New Zealand national anthem, "God Defend New Zealand" (or "Aotearoa"), in both Māori and English,[4] exposing the name to a wider audience. https://en.wikipedia.org/wiki/Aotearoa Ma rog, e treaba lor Edited by Mount_Yerrmom, 15 September 2021 - 22:13. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users