Regulatoare de tensiune
#19
Posted 03 April 2007 - 01:41
mister_rf, on Apr 3 2007, 02:16, said: Tu esti foarte sigur pe anumite lucruri dar dupa aceea recunosti ca nu le stapanesti foarte bine... Iti urez succes in experimente. B) 2. Nu ma pricep decat foarte sumar la electronica de aceea si cer parerea electronistilor privind functionalitatea ce stiu ca e necesara la punctul 1. Faptul ca nu stiu cum se zice la shunt regulator pe romaneste si nici cum se realizeaza nu inseamna ca nu pricep de ce se foloseste asa ceva si ce trebuie sa faca circuitul respectiv. Mersi de urari |
#20
Posted 03 April 2007 - 23:10
mister_rf, on Apr 2 2007, 12:28, said: :rolleyes: No comment. Acumulatorul nu este un stabilizator de tensiune. Da, are tendinta sa mentina la borne o tensiune electromotoare dar asta nu este sinonim cu a fi un stabilizator de tensiune, care are o intrare si o iesire... Nu recomanda nimeni conectarea directa a generatorului prin redresor direct la acumulatori. Punerea in scurcircuit la un generator pentru a limita/frana viteza acestuia este dpmdv o prostie. Vei distruge bobinele in scurt timp. In cazul in care se doreste, limitarea vitezei trebuie facuta mecanic. Un generator care este supraturat va genera o tensiune mai mare. Primul circuit supra-solicitat este blocul redresor. Alegerea unor diode cu tensiune inversa mare elimina posibilitatea defectarii blocului redresor. Circuitul care incarca acumulatorul trebuie sa preia diferenta de tensiune. Daca circuitul este bazat pe PWM pierderile pe elementul regulator sunt minime. Asa cum am mentionat anterior o solutie eleganta este posibilitatea cuplarii diferite in serie/paralel a bobinelor ce compun generatorul. PS: Unde ati gasit ca a fost utilizata in practica acesta idee minunata a franarii prin scurt la bornele generatorului?! :rolleyes: |
#21
Posted 03 April 2007 - 23:14
yo9hrb, on Apr 2 2007, 15:15, said: Referitor de schemele postate, am o obiectie: primele 2 (cele cu tiristor) nu cred ca vor functiona. Din cauza ca generatorul pe care-l avem are... 9 faze, din cate inteleg eu. Dupa redresare tensiunea nu mai trece prin 0, deci tiristorul nu se mai stinge. La tensiune monofazata functioneaza. Daca ma insel, trageti. Dar cred ca am dreptate. |
#22
Posted 03 April 2007 - 23:28
blimpyway, on Apr 3 2007, 02:41, said: 1. Sunt destul de sigur ce fel de circuite/mecanisme se folosesc in generatoare eoliene, cum functioneaza acestea, ce solicitari, pericole si limitari au si inteleg destul de bine cum functioneaza generatorul de curent alternativ. Daca ti se pare ceva incorect sau incredibil in explicatia legata de franare prin scurtcircuitul alternatorului te rog argumenteaza, daca ceva nu s-a inteles pot sa dau detalii. "bobine de doi lei" si "tramvaie" din "epoca de piatra" nu sunt argumente. 2. Nu ma pricep decat foarte sumar la electronica de aceea si cer parerea electronistilor privind functionalitatea ce stiu ca e necesara la punctul 1. Faptul ca nu stiu cum se zice la shunt regulator pe romaneste si nici cum se realizeaza nu inseamna ca nu pricep de ce se foloseste asa ceva si ce trebuie sa faca circuitul respectiv. Mersi de urari |
#23
Posted 03 April 2007 - 23:33
adone, on Apr 4 2007, 00:10, said: Teoretic vorbind, in general, scurtcircuitarea este ceva periculos; dar aici trebuie spus ca aceasta manevra se face la generatoare de tipul celor gandite si realizate dupa ideile si experienta lui Hugh Piggott. Acestea se comporta (intr-o larga gama) ca generatorare de curent. Scurcircuitand un asemenea generator, nu se intampla altceva decat intrarea in functie a sistemului de scoatere din vant ( daca a fost corect realizat si reglat/verificat). Este o metoda care functioneaza foarte bine (m-am convins personal). Exemplele prezentate mai sus din care rezulta diametru conductorului, deci si puterea maxima generata nu permit acesta metoda de franare. Pe de alta parte daca scopul generatorului este doar incarcarea bateriei, care este ideea utilizarii unei sarcini artificiale pentru a nu pierde din turatia generatorului? Si un lucru care nu este foarte clar... se vorbeste despre obtinerea unei puteri de ordinul 1-2 KVA... realizati cu un dinam sau cu un alternator?... :rolleyes: Schemele care functioneaza bine sunt cele pe baza PWM deoarece pot accepta la intrare o gama larga de tensiuni si livreaza la iesire tensiunea necesara in conditii de randament maxim. |
#24
Posted 03 April 2007 - 23:52
Nu prea inteleg ce mai conteaza ca se invarte mai incet elicea? - cand acumulatorii-s plini, puterea care continua sa intre in turbina trebuie aruncata undeva.... pe rezistenta de shunt. Eficienta nu mai e interesanta. Cand scade tensiunea pe acumulator regulatorul intrerupe circuitul paralel cu acumulatorii, si pentru un moment curentul va fi zero - turatia turbinei va creste si va incarca mai departe acumulatorii... care cand se vor umple regulatorul din nou deviaza curentul prin rezistenta paralela. Cam asa am inteles eu..
cezar |
#25
Posted 04 April 2007 - 00:08
Rezistenta shunt este necesara pentru ca in gol la turatie mare, tensiunea creste si trebuie limitata valoarea prin adaugarea unui consumator.
Daca componentele alese in redresor suporta o tensiune mare acest lucru nu este strict necesar. Iar limitarea vitezei se poate face mecanic cel mai simplu ,cu o eficienta maxima folosind de exemplu principul regulatorului centrifugal... B) Si apropo de acumulatori: durata de viata estimata la cicluri periodice de incarcare/descarcare, atentie ca aici nu este un UPS care foloseste rar acumulatorii, este mai mica decat 2-3 ani. |
#26
Posted 04 April 2007 - 00:11
mister_rf, on Apr 4 2007, 00:33, said: Se propun spre realizare generatoare cu bobine simple, inglobate intr-o rasina epoxi care nu au capabilitatea de racire adecvata. Exemplele prezentate mai sus din care rezulta diametru conductorului, deci si puterea maxima generata nu permit acesta metoda de franare. Quote Pe de alta parte daca scopul generatorului este doar incarcarea bateriei, care este ideea utilizarii unei sarcini artificiale pentru a nu pierde din turatia generatorului? - unii-s zgarciti rau, se oftica daca bate vantul tare dar acumulatorii-s plini si atunci se gandesc ca vor sa incalzeasca si apa. - e un stres mecanic mai mare sa tot opresti turbina de cate ori sesizeaza regulatorul ca acumulatorii-s plini. Mai ales ca frana prin scurt-circuit e totusi stresanta, e folosita cat mai rar, iar daca e frana mecanica, fiabilitatea din nou e afectata. Dar iti impartasesc nedumerirea privind nevoia de a mentine o turatie "optima". Quote Si un lucru care nu este foarte clar... se vorbeste despre obtinerea unei puteri de ordinul 1-2 KVA... realizati cu un dinam sau cu un alternator?... :rolleyes: Quote Schemele care functioneaza bine sunt cele pe baza PWM deoarece pot accepta la intrare o gama larga de tensiuni si livreaza la iesire tensiunea necesara in conditii de randament maxim. |
#27
Posted 04 April 2007 - 00:31
mister_rf, on Apr 4 2007, 01:08, said: Rezistenta shunt este necesara pentru ca in gol la turatie mare, tensiunea creste si trebuie limitata valoarea prin adaugarea unui consumator. Daca componentele alese in redresor suporta o tensiune mare acest lucru nu este strict necesar. Iar limitarea vitezei se poate face mecanic cel mai simplu ,cu o eficienta maxima folosind de exemplu principul regulatorului centrifugal... B) Tensiunile chiar in gol nu sunt pericolul principal, ci solicitarea mecanica, supra turarea. Regulatorul centrifugal cu schimbarea pasului elicii a fost folosit pe putine turbine din categoria asta, de ordinul 1-5 kwatt. Nu merge facuta pur si simplu o frana actionata centrifugal, caci se distruge in scurt timp. Cele existente schimba incidenta palelor, ori asta e treaba mecanica delicata pentru amatori, mai ales cand se pune problema fiabilitatii in conditii de inghet. Se foloseste totusi un sistem mecanic de protectie la vant puternic prin intoarcerea rotorului "in dunga", perpendicular pe vant, atunci cand este impins cu o forta ce depaseste o anumita valoare. Dar acesta nu poate proteja la supraturare si mers in gol, caci creste turatia fara a creste forta cu care vantul impinge rotorul. Procedurii ii zice in engleza furling, iarasi nu stiu care e termenul romanesc. Frana prin scurtcircuit sau mecanica este sistem de protectie secundar, furling-ul e cel principal. Quote Si apropo de acumulatori: durata de viata estimata la cicluri periodice de incarcare/descarcare, atentie ca aici nu este un UPS care foloseste rar acumulatorii, este mai mica decat 2-3 ani. Da, se folosesc acumulatori industriali de motostivuitor electric, sau de masini electrice (golf carts). Au viata lunga in cicluri grele de incarcare-descarcare - vezi detalii aici: http://www.windsun.c...Battery_FAQ.htm |
#28
Posted 04 April 2007 - 00:59
blimpyway, on Apr 4 2007, 01:11, said: Da, dar cele mai raspandite sunt astea cu simplu redresor al curentului multifazat, dupa care sunt bateriile si regulatorul paralel. Se considera ca simplitatea (mai ales in conditiile unui amator) are virtutile sale. Si nu te mai baza pe o durata mare de timp in exploatarea acumulatorilor. Si din link-ul prezentat, teoretic in conditii ideale se ajunge la maxim: Quote Starting: 3-12 months Marine: 1-6 years Golf cart: 2-6 years AGM deep cycle: 4-7 years |
|
#29
Posted 04 April 2007 - 14:40
mister_rf, on Apr 4 2007, 01:59, said: Din aceasta afirmatie se vede ca lipseste experienta in domeniu. In mod normal, cand vantul e slab nu ai energie suficienta sa incarci bateriile oricat de eficient ar fi sistemul, cand vantul e de 2x mai puternic decat cel de cut-in se incarca in cateva ore dupa care nu mai conteaza cat de eficienta e conversia. Ramane o banda ingusta a vitezei vantului in care un MPPT poate sa faca o diferenta. Eficienta in moristile fara controler e maxima la vitezele mici ale vantului, cand tensiunea data de generator e putin peste cea a bateriilor. De ex. la o morisca de 3m puterea ce poate fi extrasa dintr-un curent de aer de 3m/sec e de 40-50 de watt. La un vant de 6m/sec creste la 320-400 de watt. Daca bateriile necesita o incarcare zilnica de 2kwh, in primul caz se vor incarca (cu sau fara MPPT) in aproximativ 60 de ore, in al doilea in 7 cu MPPT si-n 15 fara. Adica in ziua respectiva de vant de 6m/sec ambele vor produce fix cei 2kwh cat pot sa suga bateriile, desi in graficele producatorului cel cu MPPT a produs 7kwh. Quote Si nu te mai baza pe o durata mare de timp in exploatarea acumulatorilor. Si din link-ul prezentat, teoretic in conditii ideale se ajunge la maxim: Sunt baterii care functioneaza dupa 15 ani de folosire zilnica in ciclu de 20% Quote PS: nici nu am intrebat unde avem in Romania conditii prielnice pentru utilizare constanta a vantului la obtinerea energiei electrice... :rolleyes: Topicul nu e legat nici de baterii si nici de harta eoliana a Romaniei (care nu e de gasit pe nicaieri), nici de la ce viteza medie a vantului este rentabil sa instalezi un sistem eolian. De ce vreau eu sau altul sa ma risc sa fac asa ceva si unde o sa le instalam e cu totul alta discutie. Repet: exista topic despre energia eoliana si solutii DIY la sectiunea Opinii Despre Produse si Servicii. Aici discutia e despre regulatorul de incarcare, pe mine ma intereseaza cel paralel, daca vrei sa propui altul, ok. Sa ma tot iei in tarbaca, e ok din partea mea, dar plictisitor si offtopic. Edited by blimpyway, 04 April 2007 - 14:43. |
#30
Posted 04 April 2007 - 14:52
blimpyway, on Apr 4 2007, 15:40, said: Sunt baterii care functioneaza dupa 15 ani de folosire zilnica in ciclu de 20% Aici discutia e despre regulatorul de incarcare, pe mine ma intereseaza cel paralel, daca vrei sa propui altul, ok. Sa ma tot iei in tarbaca, e ok din partea mea, dar plictisitor si offtopic. Nu ''te ia nimeni in tarbaca'', iar discutia despre acumulatori apare in contextul folosirii regulatorului de incarcare. Vad ca tu esti super-optimist in a prognoza o durata asa de mare pentru folosirea acumulatorilor intr-un regim de incarcare variabil, dar nu stiu pe ce te bazezi ina sustine acesta afirmatie... B) Edited by mister_rf, 04 April 2007 - 15:02. |
#31
Posted 04 April 2007 - 19:04
mister_rf, on Apr 4 2007, 15:52, said: Si tu crezi ca nu pot sa-mi spun punctul de vedere despre un lucru? Nu ''te ia nimeni in tarbaca'', iar discutia despre acumulatori apare in contextul folosirii regulatorului de incarcare. Vad ca tu esti super-optimist in a prognoza o durata asa de mare pentru folosirea acumulatorilor intr-un regim de incarcare variabil, dar nu stiu pe ce te bazezi ina sustine acesta afirmatie... B) Printre altele pe lista din care nu ai citat decat primele patru randuri: Starting: 3-12 months Marine: 1-6 years Golf cart: 2-6 years AGM deep cycle: 4-7 years Gelled deep cycle: 2-5 years Deep cycle (L-16 type etc): 4-8 years Rolls-Surrette premium deep cycle: 7-15 years Industrial deep cycle (Crown and Rolls 4KS series): 10-20+ years Acest tip - Industrial deep cycle sunt cele de motostivuitor pe care le-am mentionat si am de gand sa le folosesc. Si dupa cum spune in capul listei: Quote These are some general (minimum - maximum) typical expectations for batteries if used in deep cycle service: |
#32
Posted 04 April 2007 - 20:17
Vezi ca faci o confuzie intre bateriile/acumulatorii dedicati acestor gen de aplicatii ''solar type'' si cele pentru motostivitoare...
Quote Warning: because of the stresses associated with such applications, vibration, heat etc. Rolls/Surrette solar batteries are not intended for marine, RV or other mobile applications. Accordingly no warranty is provided for solar batteries in such applications La aproximativ 800-1000 euro pe bateria de 4V (fara transport) un proiect de acest gen nu mai este o joaca, alternativa folosirii unor acumulatori clasici(si mai ieftini) cu doar 2-3ani durata de exploatare, este uneori o alternativa demna de luat in considerare. |
#33
Posted 04 April 2007 - 21:03
Nu e nici o confuzie. Nu am zis ca vreau baterii de tip solar ci de motostivuitor. Iar avertismentul pe care l-ai citat se refera la riscul folosirii unor baterii pentru aplicatii stationare pe motostivuitoare, barci sau alte masini aflate in miscare, NU si invers. Sunt baterii nemtesti Werbat, la pret sensibil mai mic decat Crown si Rolls (pomenite in documentul citat). Cat despre transport am pe cineva care vine de cateva ori pe an in RO si pot sa le iau cu o remorca.
|
|
#34
Posted 05 April 2007 - 00:59
blimpyway, on Apr 4 2007, 00:52, said: Nu prea inteleg ce mai conteaza ca se invarte mai incet elicea? - cand acumulatorii-s plini, puterea care continua sa intre in turbina trebuie aruncata undeva.... pe rezistenta de shunt. Eficienta nu mai e interesanta. Cand scade tensiunea pe acumulator regulatorul intrerupe circuitul paralel cu acumulatorii, si pentru un moment curentul va fi zero - turatia turbinei va creste si va incarca mai departe acumulatorii... care cand se vor umple regulatorul din nou deviaza curentul prin rezistenta paralela. Cam asa am inteles eu.. cezar Mentinerea turatiei poate indeparta acest efect (cei de la MorningStar au redus histerezis-ul la cateva zecimi de volt, dupa cat imi amintesc). Ma chinui inca cu schema mea ... Cred ca am un amplif.operational defect ... |
#35
Posted 05 April 2007 - 01:13
mister_rf, on Apr 4 2007, 00:33, said: Se propun spre realizare generatoare cu bobine simple, inglobate intr-o rasina epoxi care nu au capabilitatea de racire adecvata. Exemplele prezentate mai sus din care rezulta diametru conductorului, deci si puterea maxima generata nu permit acesta metoda de franare. Pe de alta parte daca scopul generatorului este doar incarcarea bateriei, care este ideea utilizarii unei sarcini artificiale pentru a nu pierde din turatia generatorului? Si un lucru care nu este foarte clar... se vorbeste despre obtinerea unei puteri de ordinul 1-2 KVA... realizati cu un dinam sau cu un alternator?... :rolleyes: Schemele care functioneaza bine sunt cele pe baza PWM deoarece pot accepta la intrare o gama larga de tensiuni si livreaza la iesire tensiunea necesara in conditii de randament maxim. Dar in practica, pe langa vant, care-l raceste, mai este si sistemul de scoatere din vant, care face restul! Am testat singur (am fost in februarie la cursul lui Hugh Piggott in Anglia). Un generator de 500 W, cu bornele in scurt, nu poate fi invartit cu mana mai mult de, probabil, 10-15 ture/minut! Este ca si cum ar fi rotorul in miere de albine! Aceasta este senzatia. In acest moment, datorita sistemului de scoatere din vant, elicea este aproape la 45 de grade fata de directia vantului. Pe langa eficienta mai scazuta, mai avem in aceasta pozitie o racire suplimentara prin aerul care sufla la acel unghi printre stator si rotor. Scurtcircuitarea este singura metoda de oprire a sistemului pentru coborarea sa, de exemplu pentru intretinere. Altfel e periculos. |
#36
Posted 05 April 2007 - 04:58
adone, on Apr 4 2007, 19:13, said: Probabil un asemenea generator, montat pe un banc de proba, in laborator, va fi distrus foarte repede ... Dar in practica, pe langa vant, care-l raceste, mai este si sistemul de scoatere din vant, care face restul! Am testat singur (am fost in februarie la cursul lui Hugh Piggott in Anglia). Un generator de 500 W, cu bornele in scurt, nu poate fi invartit cu mana mai mult de, probabil, 10-15 ture/minut! Este ca si cum ar fi rotorul in miere de albine! Aceasta este senzatia. In acest moment, datorita sistemului de scoatere din vant, elicea este aproape la 45 de grade fata de directia vantului. Pe langa eficienta mai scazuta, mai avem in aceasta pozitie o racire suplimentara prin aerul care sufla la acel unghi printre stator si rotor. Scurtcircuitarea este singura metoda de oprire a sistemului pentru coborarea sa, de exemplu pentru intretinere. Altfel e periculos. Este o mare diferenta in comportarea unei turbine actionata de apa sau abur suprasaturat (viu) la franare fata de o elice in aer. La primele cuplul motor creste proportional cu scaderea turatiei, crescand puterea trimisa la generator si supraincalzindu-l. O elice in aer, la micsoararea turatiei va genera un cuplu relativ constant sau chiar mai mic - care nu va supraincarca generatorul. Chestii cu aerodinamica unei pale si cu fenomenul de stagnare a aerului la unghiuri de atac mari comparative cu viteaza aerului (stale wing). In plus prin proiectarea adecvata a circuitului magnetic se micsoreaza curentul de scurt-circuit comparativ cu cel nominal (prin saturatia mai rapida a miezului) - fata de un generator hidro sau pe abur. Sistemele cu abur si hidro au si ele mecanisme rapide e eliminare a supraturarii turbinei datorita lipsei cuplului rezistiv al generatorului - analog cu mecanismul de scoatere din vant mentionat, asa ca nu este nimic nou sub soare. Sigur, o variatie a unghiului de atac duce la o stabilizare mai eficienta a turatiei... dar cu alte costuri. Edited by SuperDuper, 05 April 2007 - 04:59. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users