Intrebări în legătură cu electricitatea din Romania
Last Updated: May 05 2024 19:26, Started by
djl
, Jun 12 2006 09:12
·
33
#12655
Posted 07 July 2022 - 23:24
Hala de la strada a Intreprinderii Aversa, avand multe geamuri sparte, lasa sa se vada din strada corpurile C cu becuri de 400 si balasturile aferente montate pe grinzi.
Nu stiu cum vom putea salva din aceste lampi, hala aflandu-se in curs de demolare la acest moment. Attached Files |
#12656
Posted 08 July 2022 - 00:53
Zona demolata din cartierul Evreiesc, la bifurcatia strazilor Olteni si Mircea Voda, anii 70. Observam inca felinare cu gaz, atat montate pe zid cat si in varianta pentru stalp, pe strada din dreapta.
Attached Files |
#12657
Posted 08 July 2022 - 23:14
La intersecția Mihai Bravu cu Ferdinand, era o benzinărie. Benzinăria acea un stâlp cu consolă dublă, cu banane. Pe la sfârșitul anilor 2000 au înlocuit bananele cu PVB 12. Imagine din 2009
https://www.google.r...!7i13312!8i6656 Benzinăria a fost desființată, se vede în imaginea din 2022, dar stâlpul cu PVB-urile încă era. https://www.google.r...!7i16384!8i8192 Am acum câteva zile. Șantier. Stâlpul, ultima rămășiță a benzinăriei, dispăruse și el. RIP. Edited by Lotusisrael, 08 July 2022 - 23:15. |
#12659
Posted 09 July 2022 - 14:06
Am ajuns si eu in situatia lui Lotus de a dori extractia unei lampi vechi cu mercur si sa nu se poata realiza acest lucru.
Mercurul la cusca de pe Elena Doamna, cum m-am trezit azi, am dat o raita pe acolo. Pe stalpul de lemn pe care a fost lampa intre 1998 si 2002 scrie Vand Piatra dar numarul de telefon s-a sters in timp. Mercur care sa functioneze 20 de ani noapte de noapte. Asta daca la remontarea custii pe stalpul de beton in 2002 omul a pus alt bec si nu pe cel din 1998. Corpul e format din balast Electrofar pozat pe stalp, fier beton pe post de consola si disc de corp B cu cusca din plasa de sarma atasata pe post de dispersor. O improvizatie haioasa si frumusica. Se misca si danseaza in vant dar nici uraganul din 2006 nu a reusit sa-l farame. Devalmaseala totala, pe stalp sunt 1 BMPM functional si 2 BMPT-uri montate recent cu contoarele inca neinstalate. In spatele gardului din spatele stalpului este alt BMPM functional. Gradina aceea cu gard de lemn vechi pare a apartine casei cu nr.5. Dar pe peretele casei e alt BMPM. Gradina are 2 porti de lemn ce dau in strada, da impresia de teren abandonat dar plantele (rosiile) sunt intretinute, poate doar bucata de teren cu rosiile e a lui 5 si terenul ala o fi al nimanui. Ma gandesc ce anume ar fi vrut omul sa lumineze cu mercurul montat de el dar legat la reteaua SIP, printre Mire si chinezarii cu sodiu. Pomul, acoperisul de azbociment al unui garaj mic/cotet sau ce naiba e ala? Pomul a crescut si pana sa se arda, mercurul nu lumina deloc domeniul privat, ori daca il lumina, mai ales iarna cand frunzele cad, lumina acoperisul cotetului. Pare si nu prea a fi un teren abandonat. As fi intrebat la numarul 5, dar 30 minute cat am stat acolo nu a iesit nimeni, sonerie la poarta nu exista si nici caine care sa ma latre si astfel sa auda proprietarul. Cei de la DASIP spun ca lampa nu e a lor si o dau jos numai daca eu vorbesc cu proprietarul. Si pun alta lampa in loc, ca stalpul e pe strada, nu in curte. Dar nu am cu ce proprietar sa vorbesc. Nada Florilor de Slatina. Nada Elenei Doamna. Reteaua incepe cu primul stalp cu Mira PX, al doilea cu mercurul la cusca, al treilea chinezarie si apoi alte 2 chinezarii si 7 Mire. La prima vedere inclusiv mercurul apartine de DASIP dar aparentele inseala. |
#12660
Posted 09 July 2022 - 17:26
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/gg1OvJaoEhk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#12661
Posted 09 July 2022 - 18:49
Am fost astăzi pe Aversa. Demolarea a continuat. Penultima hală era parțial demolată, pe tavanul părții demolată se vedeau niște farfurii interbelice clar. Mă apucă o oftică numai când mă gândesc la ce au distrus sau vor distruge... Ultima hală ce a nu a fost atinsă încă are C-uri. M-am deplasat și la cele demolate, la ruine, am văzut în moloz un proiector cu CFL căzut. Am încercat să văd la intrarea dinspre Pantelimon, nu era nimeni doar un câine care m-a lătrat. I-am cerut câinelui să cheme un om, să vorbesc cu el, nu a venit nimeni. Acolo erau un C cu mercur și unul cu CFL. Nici o plăcuță de ce face demolarea, deși ar trebui, în mod legal. Ce să face, să mergem luni să pândim acolo, ca să apucăm să vorbim măcar cu un șef de echipă?
|
#12662
Posted 10 July 2022 - 21:49
Logatu, on 26 mai 2019 - 15:00, said:
IMG_20190526_152950_202.jpg O "pălărie" de un alb "lăptos" în curtea fostei fabrici Rolast din Pitești. Din păcate, tronconica lăptoasă de la Rolast s-a spart din cauza junglei de copaci. Anticipasem că se va întâmpla asta, o văzusem la începutul primăverii înclinată cu tot cu pălărie. Acum pare că s-a îndreptat, s-a eliberat de dispersorul împins de crengi. IMG_20220709_175918.jpg 369.74K 10 downloads https://goo.gl/maps/dsbMkAePrdTq59Z8A https://goo.gl/maps/1m5zoEHSbwCiUdtN7 |
#12663
Posted 10 July 2022 - 22:12
Tronconică de sticlă, cu rugină scursă pe dispersor, la Colegiul Tehnic Costin D. Nenițescu Pitești (cunoscut ca Liceul de Chimie Pitesti): https://goo.gl/maps/WTVZNjKDzwfn3DYeA
IMG_20220709_200024.jpg 316.88K 9 downloads IMG_20220709_200030.jpg 275.16K 11 downloads IMG_20220709_200955.jpg 276.68K 10 downloads Alta scheletizată: IMG_20220709_200402.jpg 333.45K 10 downloads IMG_20220709_200436.jpg 352.53K 10 downloads Pe un teren privat din spatele liceului mai era și asta: IMG_20220709_201231.jpg 179.77K 10 downloads Ba chiar e rămasă și una de-a primăriei, deși restul sunt schimbate cu orbitoare pe acolo: IMG_20220709_201710.jpg 272.32K 9 downloads In spatele liceului e și Școala gimnazială Mircea Eliade, iar pe drumul spre ea, în iulie 2012 vedem că erau PVC 02: https://goo.gl/maps/4UQGnfG9TUSi49kVA După câteva luni, adică în octombrie 2012, erau deja schimbați stâlpii pietonali cu unii rutieri de beton pe care au pus Delfini cu sodiu: https://goo.gl/maps/Puqw98z9dQtuW8sm7 A mai rămas un stâlp de PVC 02 în curtea școlii pe care au pus însă un Avis mat cu sodiu: IMG_20220709_200605.jpg 256.3K 10 downloads Tot la acea școală am văzut și un PVA de tablă: IMG_20220709_200602.jpg 251.28K 9 downloads |
#12664
Posted 10 July 2022 - 22:27
Prin Găvana 2 am găsit o lampă Roma la care atârna aparatajul:
IMG_20220709_183352.jpg 91.09K 5 downloads https://goo.gl/maps/9QTjHDNBjgYaCEQq5 Comparând imaginile din link cu poza de ieri, vedem că pe acolo au schimbat anul trecut lămpi PVB 7B cu Marbelle recuperate, dar nu pe toate: IMG_20220709_183601.jpg 184.79K 6 downloads IMG_20220709_184021.jpg 291.26K 5 downloads |
|
#12665
Posted 11 July 2022 - 11:52
@ anaki : se vede că eşti pasionat de munca ta! Interesant acel reportaj. Pe vremuri prin zonă era şi C.D.E. (Centrala Diesel-Electrică) Filaret, care a ajuns garaj. Acum prin zonă e şi Muz. Tehnic "Prof. Dimitrie Leonida"... mă întreb cât de adevărat e zvonul că va fi închis.
Ştiţi ce azi de muzeu?: unele chestii electrice de calitate... nu mai găseşti decât rar unele chestii electrice de calitate, precum dulii. Mai rău decât în copilăria unora de pe aici. În cazul altor produse, găseşti şi chestii de calitate, dar poate fi o loterie. Dacă mai găsesc chestii interesante ce amintesc de copilărie şi electricitate sau chestii mai vechi decât copilăria majorităţii celor care postează pe aici, pozez, ca să facem muzeu virtual. Poate vedeţi şi ceva corpuri de iluminat pe aici: https://www.flickr.c...299004744/page1 |
#12666
Posted 11 July 2022 - 12:37
Tablou electric comunist bloc din 1985, avea 6 fuzibile, prizele aveau numai 2 patroane sau busoane cum le ziceau ai mei, daca desurubai pe cel din stanga, se opreau toate prizele, daca desurubai pe cel din dreapta, 1 singura priza ramanea functionala, cea unde era lada frigorifica la bucatarie, frigiderul se oprea. Electricianul le scotea mereu pe ambele.
Cele 2 de jos erau becuri, majoritatea becurilor. Maica-mea electrofoba si cu mania curateniei scotea tot ca sa spele lustrele, ce obicei prost, pe care la casa nu l-a mai facut, de altfel acasa si la birou, la cat de greu accesibile sunt tablourile, doar eu pot opri sau ridica o siguranta. Odata s-a corodat/ars o punte din tablou la bloc, cea de la iluminat, am stat 3 zile cu lumina doar de la veioze, a facut tzrrrrt! si s-au stins becurile, si asa mi se parea mie ca la aprinderea unui bec scadea suspect de mult tensiunea la celelalte becuri, asta era problema, conductor aluminiu corodat, tata a schimbat puntea cu o sarma groasa de tot, maica-me speriindu-se de ea ca e prea groasa si nu se mai arde cand trebuie, tata zicandu-i "e puntea bai, nu e rezistenta". La prize schimbam mereu lita arsa, aveam ghemul in sertar. 6 KW posibili si 10 KW nevoia pe care o aveam. La Spineni avea doar 4 sigurante. Niciodata nu se ardeau pentru ca era mic consumul. |
#12667
Posted 11 July 2022 - 22:13
Ziceam că postez din "Uzinele Electrice Bucureşti 1908-1933 25 de ani de activitate", scoasă sub egida? Soc. Gen. de Gaz şi de Electricitate Bucureşti.
pg. 28-29 Uzina Filaret (evoluţie). În a doua jumătate a anilor '30 a devenit printre cele mai puternice C.D.E. din Europa. Uzinele Electrice Bucuresti 1908-1933 25 de ani de functionare pg. 28-29 Uzina Filaret.jpg 367.07K 5 downloads pg. 30-31 Grozăveşti Uzinele Electrice Bucuresti 1908-1933 25 de ani de functionare pg. 30-31 Uzina Grozavesti.jpg 324.11K 6 downloads Grozăveşti avea şi mare post trafo (heh-heh, 30.000 Volţi subteran era tare la vremea aia; despre posturi trafo trifazatae şi centrale electrice trifazate am şi o carte... în Germană, dar e super cartea) şi probabil "tractorul" electric de la pg. 53 (că o locomotivă de genul avea şi cred că era singura instituţie din Bucureşti care avea asemenea vehicul). Tramvaiul de la pg. 52 circula de la P-ţa Sf. Gheorghe la Hipodromul Băneasa (aflat până în 1961 în faţa Casei Scînteii - actualei Presei), deci trecea şi pe la Ştrandul Kiseleff/Tineretului. Deci pg. 38-39 şi 52-53. Uzinele Electrice Bucuresti 1908-1933 25 de ani de functionare pg. 38-39.jpg 323.74K 8 downloads Uzinele Electrice Bucuresti 1908-1933 25 de ani de functionare pg. 52-53.jpg 298.32K 6 downloads Şi C.H.E. Dobreşti, cea mai mare din Ţară la vremea ei. Doar ea cred că a fost construită, restul cred că au fost doar pe hârtie... deşi parcă în comunism s-a mai construit una în avale de ea. pg. 32-33 Uzinele Electrice Bucuresti 1908-1933 25 de ani de functionare pg. 32-33 Uzina Hidroeletica Dobresti.jpg 414.57K 6 downloads pg. 46-47. Convertizoare, redresoare. Redresoarele erau folosite pentru tramvaie şi probabil şi converzitoarele (sau parte din ele). Fără tramvaie viaţa e pustiu. Uzinele Electrice Bucuresti 1908-1933 25 de ani de functionare pg. 46-47.jpg 342.99K 7 downloads Mie îmi pare rău că nu mai există tramvai pe Cal. Griviţei "veche". Am întrebat la Biblioteca Muzeului Municipiului Bucureşti (M.M.B.), care nu mai e în Palatul Suţu, ci la Observatorul Astronomic Amiral "Vasile Urseanu" (telefon 0786.41.00.35) de cartea "Cum este organizată şi cum funcţionează Societatea Generală de Gaz şi de Electricitate Bucureşti". Nu o aveau, dar o doamnă, cum sunt vechi cititor al bibliotecii a căutat despre subiect şi a găsit 2 reviste din "Electricitatea pentru toţi - Revista aplicaţiunilor electricităţei", scoasă de Oficuiul de propagandă al "GazElectra" (da, exista aşa ceva!!!). Dacă căutam la timp, luam numărul 4, despre frigidere. Coperta e luată de pe net, cele 2 reclame sunt scanate din revistă. Pe lângă că costa scump un frigider, nici corentul nu era ieftin. Ziceam că erau duşi ăia din Bucureşti cu 10 Lei per k.W.h. (cel puţin la minim 20 k.W.h.), dar în alte oraşe k.W.h. era 12-16 Lei (la Timişora parcă 16), iar la Buzău 18!!! (am pus!!! pentru că la Berlin era 19, dar acolo salariile erau mai mari!). Ce nebunie... Dar ce nebunie, să vedem cine ştie ce frigider e pe coperta revistei. electricitatea-pentru-toti-revista-aplicatiunilor-electricitatei-anul-i-no-4-1931-p225874-0.JPG 99.41K 7 downloads Electricitatea pentru toti Anul I nr. 4 reclama la Frigero-Thomson.jpg 154.16K 9 downloads Electricitatea pentru toti Anul I nr. 4 reclama la Frigidarie si ventilatoare.jpg 137.06K 9 downloads Edited by djl, 11 July 2022 - 22:15. |
#12668
Posted 12 July 2022 - 00:08
djl, on 11 iulie 2022 - 11:52, said:
Poate vedeți și ceva corpuri de iluminat pe aici: https://www.flickr.c...299004744/page1 Am gasit in asta: Attached Files |
#12669
Posted 12 July 2022 - 07:31
12-18 lei per kwh. Astăzi e nasol dacă ai 1,23 lei per kwh. Din fericire nu am atâta, am 138 Lei prețul pentru 200 kwh și facturi emise cu mare întârziere la Hidroelectrica. Plus 45 zile de la emitere este scadenta.
In magazia veche de la Miesti voi baga curent și internet fibra optica, voi monta o camera video. Dar voi pune și frigiderul copilăriei de la Spineni, un Arctic micut din 1991. |
|
#12670
Posted 12 July 2022 - 07:51
Logatu, on 10 iulie 2022 - 21:49, said:
Din păcate, tronconica lăptoasă de la Rolast s-a spart din cauza junglei de copaci. Anticipasem că se va întâmpla asta, o văzusem la începutul primăverii înclinată cu tot cu pălărie. Acum pare că s-a îndreptat, s-a eliberat de dispersorul împins de crengi. IMG_20220709_175918.jpg https://goo.gl/maps/dsbMkAePrdTq59Z8A https://goo.gl/maps/1m5zoEHSbwCiUdtN7 Ar merita o poză de aproape, acum că s-ar spart dispersorul. Putem vedea interiorul unei tronconice aproape „proaspăt”, neafectat de rugină, ploaie și alte intemperii. Eventual vopseaua originală a componentelor interioare, dacă există. Eventual să fie referință pentru viitoare restaurări. |
#12671
Posted 12 July 2022 - 14:30
Neaceaşcă, în interbelic eram una dintre cele mai mici consumuri de energie electrică din Europa. Şi cred că am rămas aşa şi azi, deşi în anii '60 a început să crească consumul, că ne-am permis mai multe aparate (crescut nivelul de trai un pic, spre sfârşitul anilor '50 a apărut şi vânzarea în rate). O modalitate de-aţi da seama dacă se aşteptau sau nu la consum mare, e numărul de cifre: pe vremuri contoarele aveau 4 cifre în stânga virgulei - când a început să crească consumul, au pus 5. Ăla de l-am ratat din talcioc, cred că avea 4 în stânga vrigulei.
Oricum, era culmea. Pe o parte aveau tarife mari, şi pe de altă îşi doreau mai mulţi consumatori. Dar în Europa (orice ţară) electrificarea masivă, concomitent uneori cu scăderea tarifelor s-a făcut când a intervenit statul, că o societate care gândeşte strict la modul capitalist (Soc. Gen. de Gaz şi de Electricitate Bucureşti era a Bucureştiului, deci de stat, dar tot capitalist gândea), adică la anumite chestii care nu pot trage mult preţurile în jos, că din motive ce ţin de economia de stat versus cea privată. Eu cuat frigidere din interbelic, dar nu găsesc în România. Au fost, dar... Chiar dacă au fost puţine din cauza scumpetei aparatelor şi a curentului, chiar să nu găsesc vreunul. Poate voi posta ceva legat de tarife. Dacă tot am zis de aparate, una din chestiile unde uniformizarea a fost bună a fost la electricitate. Că atunci când s-a făcut uniformizarea, nu erau surse în comutaţie şi riscai să distrugi multe aparate dacă foloseai tensiune diferită - la diferenţa de frecvenţă nu cred că era mare belea dacă era consumator de mică putere (un frigider de exemplu) - mă întreb însă ce se întâmpla dacă puneai un transformator, un frigider, un uscător de păr la c.c., când aparatul era de c.a. (transformaroarele sunt numai de c.a., dar le-am menţionat şi pe ele). Interesant că totuşi la periferia Bucureştiul s-a început electrificare cu tensiunea de 380/220 Volţi, adică ce avem acuma. La standardizare, uniformizare, tot statul a contribuit în general. Dacă daţi la img. 568 (chenarul de stânga sus), veţi găsi ceva despre lămpile cu descărcare: http://delibra.bg.po...buch-fur-el.pdf damfplampen = lampi cu vapori. În cel din 1931 pe care-l am eu nu se menţionează, dar probabil pe atunci nu aveau o răspândire aşa de largă. Cel din link e cu 12 ani mai nou, da' e în Germană. Din păcate, uneori trecerea la stat a tăiat energia electrică ieftină pentru transportul în comun şi aşa au dispărut reţele de tramvaie şi de troleibuze. Nu a fost asta întotdeuana cauza, a mai fost şi automobil mania de exemplu. Dar Pe De aLtă parte, s-a investit în electrificarea căilor ferate. Franţa a fost cea mai tare, că a făcut şi atomic pentru căile ferate, deci energie mai ieftină. Ar trebui să-i luăm şi noi ca exemplu, atomic pentru transportul electric, ca să-l încurajăm pe cel alimentat clasic (nu cu acumulatori), să mai reducem poluarea. Dar nu avem cu cine. Îmi cer scuze pentru că am făcut un post mai mult teoretic. |
#12672
Posted 13 July 2022 - 01:12
Acum ceva timp descopeream pe Aleea Alexandru un ciot prins intr-un gard a ceea ce credeam eu ca e un fost stalp interbelic de iluminat.
Recent descopar un film, si in el, o scena filmata chiar acolo langa gard, dupa cum se vede era un indicator de strada, interbelic ce-i drept. Aici filmul, la 10:10 https://www.youtube-...?feature=oembed Attached Files |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users