Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Reparare "șanțuri&#...

De ce i se zice Mariei "Stapa...

Colet valoare Londra București

BMW seria 3 rulat vs SsangYong Ko...
 Share abonament Netflix

Cum pot sa fac rost de un negativ...

Lant Bicicleta

Un designer artist: Raymond Loewy
 ATS din contactor modular

Parere apartament ~150k

Limitare la 100mb/s

Altercație
 Cartonașe și stickere t...

Ciobanesc german - zgarda electro...

Ce este instalatia asta? (Valea B...

BD-R Verbatim 25gb salvare Fisier
 

Mai face cineva fotografie pe film?

* - - - - 1 votes
  • Please log in to reply
516 replies to this topic

#361
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Cartea aia în care se vorbeşte şi despre efecte este "The Darkroom Handbook" scrisă de Michael Langford. E apărută în 2005.

Se dă următoarea situaţie: "veranda" de la parterul unui bloc, Soarele bătând la circa 40-50 o pe clădire pe la orele 13-14, luna asta. Unde fac iluminarea: zona luminioasă sau zona întunecată? Stau cu paralel cu latura lungă (cea pe care bate soarele) sau la acelaşi unghi cu lumina când fac măsurarea? Am de gând să folosesc film alb-negru.
P.S. Pentru cei curioşi, dacă sunteţi din Bucureşti, este vorba despre blocul unde a funcţionat magazinul "Romarta Copiilor", latura dinspre bulevard.


Se pare că mai trebuie să citesc despre filtre.

Edited by djl, 22 September 2018 - 23:13.


#362
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Am găsit în cazul aparatelor "Exakta" Varex:
1) ... fulger (adică blitz) N150... sincronizat cu 1/50 secunde. Timpul de expunere = durata fulgerului = 1/500 secunde. Păi dacă s-a folosit timpul de sincronizare de 1/50 secunde, de unde s-a reuşit scurtarea lui la 1/500 secunde?   Posted Image   ;
2) În cazul acelui aparat se spune că au folosit fulger electronic (adică blitz cu Xenon) şi 1/5000 secunde. Păi dacă aparatul are doar 1/1000 secunde maxim (să zicem că poţi seta B şi pune un declanşator extren care poate fi aşa de rapid *), dar dacă cu blitzul cu Xenon se sircronizează la 1/50 secunde, de unde 1/5000?   Posted Image   

* există declanşatoare sau autodeclanşatoare extrene care se pot ataşa unui aparat?   Posted Image   Că la un magazin am văzut ceva care aduce aşa ceva.


Mi-a spus cineva să caut "Nikon" F4.  Uau, timp de expunere de 1/8000 secunde    Posted Image   Posted Image    Posted Image      Probabil foloseai aşa ceva la subiecte cu mişcare foarte rapidă fotografiate de aproape. Sau foloseai 2000, 4000, 8000 dacă pusesei filme de sensibilitate mare şi aveai lumină puternică. Era mişto că puteai să-i scoţi prisma. De fapt orice aparat la care poţi scoate primsa sau vizualiza altfel decât uitându-te prin vizor e mişto. Că dacă eşti scund (ca mine; 1,70; alte persoane sunt şi mai   Posted Image ) poţi ridica aparatul deasupra capului oamenilor şi vizualiza. Dar în cazul S.L.R.-urilor şi D.S.L.R.-urilor aşa ceva e mai rar... nu prea am văzut D.S.L.R.-uri eu ecran extren rabatabil         Posted Image     La rangefindeuri şi la cele cu burduf care-s obişnuite (au existat şi  S.L.R.-uri cu burduf, dar pe alea numai pe stativ le poţi ţine   Posted Image   )   numai prin vizor te poţi uita      Posted Image

Au existat aparate cu obutrator central care să aibă timpi de expunere mai scurţi de 1/500 secunde?   Posted Image

Edited by djl, 23 September 2018 - 10:41.


#363
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,254
  • Înscris: 24.02.2007

View Postdjl, on 23 septembrie 2018 - 10:37, said:

poţi ridica aparatul deasupra capului oamenilor şi vizualiza. Dar în cazul S.L.R.-urilor şi D.S.L.R.-urilor aşa ceva e mai rar... nu prea am văzut D.S.L.R.-uri eu ecran extren rabatabil Posted Image    

https://store.digita.../MTAwMjE1OA_A_A (a 3-a poza din lista)

#364
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,675
  • Înscris: 29.03.2006
Djl, ti-au mai fost explicate de zeci de ori multe lucruri despre care intrebi iar si iar.

1/8000s este ceva banal FARA legatura cu miscatul, pt subiecte comune si conditii de iluminare banale si comune.

Ai auzit de sunny 16 rule, care aminteste ca intr-o zi insorita, afara, expunerea e OK daca setezi f16 si timpul il setezi la o valoare reciproca cu sensibilitatea filmului, de ex. pt  ASA / iso 100 pui 1/125s sau 1/100s.

Dar daca vrei sa deschizi diafragma ca sa ai DOF mic si sa detasezi subiectul de fundal, si folosesti f 1.4, asta inseamna ca pui 1/8000 s cu film de 100/125 ASA.

Iar daca vrei sa folosesti Kodak Portra 400 la f 1.4 la lumina de zi insorita, ghinion, ca nu ai 1/32000 s la camera...
Se poate rezolva cu filtre ND ( gri neutru uniform).

Timpul de descarcare la blitz e uzual intre 1/1000s si 1/40000s ( 40K !!! )
Atat lumineaza pana se descarca condensatorii, sau pana electronica din el opreste descarcarea pt expunerea setata pe blitz, sau masurata cu auto pe blitz, sau masurata cu TTL dedicat de blitz, sau masurata cu i-ttl, p-ttl, e-ttl, etc.
Obturatorul camerei e deschis la atat cat e setat, suprapus peste descarcarea blitzului.
Timpii mai lungi decat cel maxim de sincronizare pot sa fie si ei OK pt a capta mai multa lumina ambientala, naturala, de atmosfera, etc, deci se pot utiliza si timpi mai lungi.
Timpii mai scurti decat cei maximi de sincronizare specifici unei anumite camere, nu se folosesc pt ca peste timpul maxim specific de sincronizare, timpii mai scurti se realizeaza printr-un artificiu, respectiv o fanta ingusta care baleiaza filmul pt. ca acesta sa fie expus mai putin timp, si asta inseamna nu doar rolling shutter, ci si neexpunerea intregului cadru, deoarece blitzul se poate descarca mult ami repede decat are timp fanta sa traverseze filmul.

Exista DSLR-uri cu diverse modele de ecrane rabatabile, si modele entry level, si modele mai pricopsite.
Si Pentax K-1 si K-1 II care sunt FF35 au un ecran care se poate intoarce in toate partile cu un mecanism exotic.
Si Nikon D850 are ecran rabatabil.

Edited by loock, 23 September 2018 - 13:00.


#365
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Am afirmat că există puţine, nu că nu există deloc   Posted Image
Şi cum încadrez dacă vreau să folosesc blitzul la 1/500 secunde şi aparatul sincronizează la 1/50 secunde. Şi cum a obţinut timp de expunere 1/5000 secunde dacă aparatul e capabil de doar 1/1000. Posted Image

Oare e ceva de capul acestui filtru?   :huh:   https://www.olx.ro/o...html#287ea56602
Se pot monta parasolare pe obiective care nu sunt dotate cu aşa ceva?

Edited by djl, 23 September 2018 - 13:15.


#366
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,254
  • Înscris: 24.02.2007
Daca esti intr-o incapere intunecata (presupunem fara alta sursa de lumina), si se descarca blitzul in 1/10000 secunde, poti sa expui si o ora ca singura lumina captata va fi cea emisa de blitz in acele 1/10000 secunde.

#367
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,675
  • Înscris: 29.03.2006

View Postdjl, on 23 septembrie 2018 - 13:08, said:

Am afirmat că există puţine, nu că nu există deloc   Posted Image

Exista destule, de multi ani, din multe game si de mai multe formate.
Au existat si inainte de eos 60D aparut in 2010 acum 8 ani, cu ecran fully articulated, si au aparut mai multe si dupa asta, si cu format 4/3,  si APS-C Canon crop 1,62, si APS-C crop 1,53 Sony, Nikon si Pentax, si sunt si modele FF35 performante dupa cum am arata mai sus.
Ecrane rabatabile exista la camere din anii '80.
Insa nu toata lumea vrea o camera butucanoasa, si nu toata lumea are incredere in fiabilitatea si rezistenta mecanismului si conexiunilor electrice ale acelor ecrane miscatoare.
Din cauza asta NU s-a pus pe o gramada mare de modele eos 1D si DS, Nikon D3/4/5, Sony alpha 850 so 900 si multe altele atat inainte de eos D60 cat si dupa eos D60.
Dar au fost facute si cu asa ceva destule, la toti producatorii atat pe APS-C cat si pe FF35, inclusiv modele din gama superioara precum Nikon D850 si altele.
Au ecran articulat si eos 60D, 600D, 650D, 70D, 700D, 750D, 760D, 80D, 800D, 77D, 200D, 6D MK II, deci din 2010 Canon a tras tare pe ele si a pus practic pe toate cele prosumer, mai putin 5D-urile de pana acum.
Si la Nikon sunt cu asa ceva, si la Pentax sunt cateva.

Şi cum încadrez dacă vreau să folosesc blitzul la 1/500 secunde şi aparatul sincronizează la 1/50 secunde. Şi cum a obţinut timp de expunere 1/5000 secunde dacă aparatul e capabil de doar 1/1000. Posted Image
Incadrezi printre picioare...
La blitz cea mai lunga descarcare e de 1/1000s, daca nu e oprita mai devreme din setari sau expunere.
Descarcarea intre 1/40000 ( 40 K ) si 1/1000s poate fi controlata prim multe metode diferite:
- La 1/1000s este full power si fara sa o controlezi cu ceva, atat dureaza cea mai lunga
- Pt mai putin de 1/1000s, sunt o gramada de metode:
- setari de putere pe blitz, de ex 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 din puterea maxima, care in practica inseamna descarcare oprita mai repede de electronica blitzului. Unele modele au si marimi intermediare, altele nu au deloc astfel de setari
- masura auto facuta direct de blitz in lumina reflectata in timp real in timpul descarcarii, si blitzul opreste singur descarcarea cand considera ca expunerea e suficienta. Blitzul Pentax autorobo are asa ceva din 1975 cand a aparut si Pentax K2, si masura auto este uzuala si acum la blitzuri noi, insa nu au toate auto, nici dintre cele din anii 80-90, nici dintre cele noi. La cele care au e chiar metoda automata preferata de control, deoarece celelalte au dezavantaje.
- masura cu TTL din camera dedicat pt blitz - sunt putine DSLR-uri care mai au asa ceva. Pentax *istD din 2004 are asa ceva. A fost scos la modelele mai noi pt ca se considera ca reflexia senzorului chiar si cu tratament AR, e mai mare decat a filmului si in anumite cazuri poate sa dea eroare mai mare. E pacat deoarece era o metoda buna, mai ales cu senzori cu tratament AR SMC.
- masura i-ttl, p-ttl, e-ttl, etc., care foloseste o masura ttl facuta inaintea expunerii senzorului, folosind exponometrul matrix normal din zona geamului mat, si pt asta foloseste un preflash destul de suparator si care duce sigur la ochi clipiti, si la care se mai adauga si rafala antiochi rosii care este tot preflash, ambele foarte suparatoare si enervante.

Oare e ceva de capul acestui filtru?   Posted Image   https://www.olx.ro/o...html#287ea56602
Radiatia UV nu trece prin sticla optica a obiectivelor foto, nici macar prin prima lentila si cu atat mai putin prin tzaspe cate au, intre 5 si 23++
Astfel de filtre se mai pun pt a proteja obiectivul, insa introduc flare si reflexii, care duc si la pierdere de contrast, deci sunt naspa.
Nu trebuie confundate cu filtrele sky light si antihaze care si ele sunt de mai multe feluri, si care sunt de fapt niste filtre usor colorate care taie putin din albastru si maresc usor contrastul cromatic - insa si ele pot sa introduca flare si reflexii care sa scada contrastul, deci trebuie sa fie cat mai bine tratate AR SMC/UMC/MRC/HD, cu parasolar eficient, si folosite cu mare grija oricum, sau deloc...
Se pot monta parasolare pe obiective care nu sunt dotate cu aşa ceva?
In general da, pe filetul de filtru. Daca filtrul taie din cadru se poate pune primul pe obiectiv, eventaul un filtru slim, iar daca si slim taie nu se mai pune filtru in fata, ci eventual doar in spatele obiectivului la cele la care se poate. Unele obiective ultrawide sunt asa de wide ca nu suporta nici parasolar, nu doar filtru in fata.
La DSLR filtrele colorate au importanta redusa spre deloc. Exista anumite cazuri f. particulare de filtrare substractiva unde ar fi o mica justificare, dar in mare se pot replica la postprocesare fara riscul de a aduce reflexii, flare, contrast scazut de la reflexia cerului sau a altor lucruri deschise la culoare, etc.
Doar filtrul de polarizare (circulara pt pastrarea AF-ului) si filtrele ND si NDG fac lucruri care nu se pot reprodece la postprocesare, sau se pot reproduce doar intr-o plaja limitata de DR-ul camerei. Se poate seta filtru gradual inca de la conversia RAW, care poate fi si rotit in toate partile, cu setari pt densitate si pt. cat de soft e trecerea, insa evident plaja de recuperare a detaliilor pe cer este redusa mult de DR-ul deja fortat la maxim de diferenta de multe EV dintre cer si sol.

Edited by loock, 23 September 2018 - 14:53.


#368
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Şi totuşi dacă folosesc peste 1/30, /50, /60, /90, /125, /250 secunde (la cât e sincronizarea la diverse aparate cu obturator cu perdea) de unde ştiu cât să încadrez în imagine dacă de exemplu apartul e sincronizat la 1/50 secunde şi eu folosesc 1/500 sau aparatul e sincronizat la 1/250 secunde (ăsta e deja cu perdea verticală) şi eu doresc să folosesc 1/1000 sau chiar 1/2000.

Probabil filtrele U.V. se foloseau la lentile veche, de generaţie ante anii '60. Se recomanda folosirea lor la plajă, la înălţimi mari.
Dar dacă aleg un filtru anti-reflexie ca să pot poza printr-un geam, cum aleg?   Posted Image

O fi ceva de capul acestui obiectiv?: https://www.ebay.de/...YoAAOSwSuNaZKDj
E cu lentile sau lentile + oglininzi?
Am un obiectiv cu ceva fungus (e un 135 m.m.). Sunt curios afectează imaginiea... am făcut câteva poze de probă, dar 2 le-am ratat pentru că nu am învârtit până la capăt   :(

Am testat exponometrul cu Seleniu. E făcut pentru obiectite de 50-58 m.m. şi în afară de lumină solară puternică când dă eroare cu jumate de treaptă - o treaptă în minus (cred că are ceva cu diafragmele deschise), în rest pare o.k. L-am măsurat versus exponometru de la "MINOLTA" X700 (cam slab luminate L.E.D.-urile în Soare puternic   :disgust:   )

Edited by djl, 23 September 2018 - 15:02.


#369
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,675
  • Înscris: 29.03.2006

View Postdjl, on 23 septembrie 2018 - 14:58, said:

Şi totuşi dacă folosesc peste 1/30, /50, /60, /90, /125, /250 secunde (la cât e sincronizarea la diverse aparate cu obturator cu perdea) de unde ştiu cât să încadrez în imagine dacă de exemplu apartul e sincronizat la 1/50 secunde şi eu folosesc 1/500 sau aparatul e sincronizat la 1/250 secunde (ăsta e deja cu perdea verticală) şi eu doresc să folosesc 1/1000 sau chiar 1/2000.

Blitzurle uzuale nu au mai lung de 1/1000s.
Poate exista unele lumini de studio profesionale si scumpe, dar nu e ceva uzual.
Sincronizare la 1/500s se face cu obturator electronic direct pe senzor, si UN exemplu de DSLR mai vechi care avea asa ceva este Nkon D70, dar e de 6 MP deci nu se mai poate recomanda acum. Sunt insa si altele mai noi care au si obturator electronic, dar sunt mai rare...
La timp mai scurt se poate utiliza HSS, care este o rafala de blitz care sincronizeaza prin acoperirea prin rafala a intregului defilament al fantei obturatorului. Cu HSS atat la camera cat si la blitz (trebuie sa fie compatibile), este uzuala sincronizra la 1/4000s, si exista modele capabile si de 1/6000s 1/8000s, poate si mai putin. HSS insa scade proportional puterea pe masura ce scade timpul de expunere, evident de ce, pt ca imparte energia din condensatori la o rafala intreaga.
Desigur, pe vremuri se foloseau si becuri FP si sincronizare FP.  Ele ard un timp destul de lung cat sa acopere tot defilamentul la 1/30s si peste, astfel ca acopera defilmanetul fantei obturatorului pt tmpi setati si la 1/2000s, si probabil sunt OK si pt obturatoare de 1/8000 si 1/12000s.
Vezi la cat e calculata expunerea pt ele, ti-am scris in alta postare.
Daca e calculata pt 1/100sau 1/125s, la timpi mai scurti scade proportional luminozitatea.
Nu e acelsi lucru cu denumirea FP folosita de Nikon pt modul FP cu blitz electronic - utilizata inante de denumirea HSS, dar intradevar trebuie corectata expunerea si la becurile FP pt timp mai scurt de 1/125s.

Probabil filtrele U.V. se foloseau la lentile veche, de generaţie ante anii '60. Se recomanda folosirea lor la plajă, la înălţimi mari.
Rept - e o imbecilitate si o minciuna sfruntata pt fraieri !
Radiatia UV nu trece decat prin cristal de cuart, si obiectivele cu toate lentilele din cuart costa de la 60 K Euro in sus la SH, si nu sunt pt fotografie, sunt optimizate sa focalizeze in spectrul UV pt observare microscopica sau pt. productia de cipuri.
Nu trece nici macar printr-o singura lentila normala, si cu atat mai putin prin 5 - 27 cat au toate obiectivele decente. Triplete gasesti la smena si la camere antice. Cele nemtesti si japoneze decente au minim 5 lentile din anii '50, si acum sunt comune si cu 9-11+ la obiective cu focala fixa, inclusiv normale de 50mm, iar la zoomuri sunt comune cu 15-23-27+ lentile.
Daca e un filtru specificat mincinos UV care face ceva vizibil bun (in general fac rau scazand contrastul prin reflexii fie ele si slabe), atunci acela este specificat de doua ori mincinos, respectiv este si colorat putin deci ar intra de fapt la categoria skylight sau antihaze care sunt alte filtre, unele usor colorate, care filtreza substractiv putin din albastru.
Dar dacă aleg un filtru anti-reflexie ca să pot poza printr-un geam, cum aleg?   Posted Image
Se numeste filtru de polarizare, si pt a nu afecta AF-ul se prefera polarizare circulara sau CPL.
Este preferabil sa fie si ele cu tratament AR(antireflex) cat mai bun, SMC, MRC, UMC, HMC, HD.
Filtrul se roteste manual in fata obiectivului, pana se gaseste planul de polarizare optim pt reducerea reflexelor nedorite.
Insa utilitatea este limitata de mai multe lucruri:
- nu sunt eficiente decat daca sursa de lumina este intr-o parte, altfel nu prea au cum sa filtreze prin polarizare doar reflexele, ci fie filtreza toata lumina uniform, fie nu filtreza...
- la obiective wide efectul variaza mult din centru spre margini.
- au si alte efecte, uneori denorite, reducand si reflexe care dau bine in fotografie.
- maresc uneori si saturatia anumitor culori, inclusiv albastrul cerului, uneori de preferat, alteori din contra, insa ca si luminozitatea si filtrarea de polarizare este neuniforma pe cadrul redat de obiective wide.
- anumite reflexe metalice nu sunt reduse de filtrele de polarizare, asta putand sa fie si bine si rau in f de caz...
Legat de ales, se aleg dupa marca, diametru filet compatibil cu obiectivele folosite, eficienta de polarizare, numar de EV pierdute in urma utilizarii - polarizarea taie din lumina si scade luminozitatea obiectivului, apoi se aleg normale, slim sau foarte slim pt UWA, la unele filtrul e din doua parti independente si se poate roti fara sa fie desurubat, insa nu este asa de important, apoi conteaza tratamentul antireflex cat mai eficient , preferabil SMC/HMC/UMC/MRC/HD, si nu in ultimul rand tratamentul care respinse apa, grasimea, praful, murdaria, printr-o aderenta extrem de mica, si de asemenea tratamentul hard coat ca sa reziste la sters chiar si facut cu grija.
Exista diferente catastrofale intre filtre, chiar si la acelasi producator.
Unele filtre Hoya sunt super-naspa, tratamente f proaste, se pateaza de la deget si se sterge smacul de pe ele, baga flare si reflexe la greu, scad contrastul f rau, etc., dar sunt si unele serii de filtre Hoya care au aparut dupa ce Hoya a preluat Pentax ( intre timp a vandut Pentax catre Ricoh), si unele din cele din seria PRO HD au tratament excelent, foarte bun si la SMC si la hard coat si repelant.
B+W face multe modele, unele au MRC care nu e chiar TOP fata de SMC/HD, dar sunt OK. Au si fara MRC, au si slim si neslim, si B+W kaesemann ( mai APOcromatic fata de altele) fara MRC si cu MRC, si slim si neslim, etc
Cu brand Zeiss se fac in Japonia niste filtre specificate cu tratament T*, insa nu e T* adevarat - care era un Pentax SMC facut de Zeiss, e mult mai putin eficient, dar totusi este ceva si bine ca este.
Pentax a facut filtre in trecut, dar in mod ciudat nu au pus SMC pe filtrul de polarizare, au pus pe celelalte, si e o cretinitate ca nu au pus pe cel de polarizare.
Etc. Eu am CPL de 67mm pt ca am FA 20 f2.8, FA* 24 f2, si FA 24-90 f3.5-4.5 care au filet de filtru de 67mm.
Insa are rost si mai mic si mai mare, si mult mai mare.
Pt mai mic se poate pune adaptor-reductie, insa trebuie alt parasolar deci e aiurea.
Pt mai mare trebuie sa iei filtru mai mare...
Nu este asa de important si util in practica. Nici nu poate sa reduca complet toate reflexiile.
Daca faci o reproducere la o lucrare, lumina nu e mereu dintr-o parte, ba chiar din contra sunt mai multe surse, inclusiv din fata, deasupra, ambele laterale, etc, si nu ai cum sa filtrezi decat o parte din ele, deci cel mai sigur e sa scoti lucrarea de sub sticla - desigur nici asta nu poti sa faci mereu...

O fi ceva de capul acestui obiectiv?: https://www.ebay.de/...YoAAOSwSuNaZKDj
E cu lentile sau lentile + oglininzi?
E refractor nu reflector, se vede clar. Dar e beznos. Probabil ca e submediocru optic...
Cele catadioptice/reflectoare sunt mai scurte si au un cerc/disc in mijloc unde e lentila secundara care primeste imaginea de la oglinda principala si o reflecta pt a creste de 3 X traseul optic intr-o carcasa mai compacta. Insa oiectivele catadioptice sunt si mai slabe optic - toate. Ele dau o imagine buna doar daca au dimensiuni agabaritice si nepractice pt. un obiectiv portabil. Sunt OK la telescoape pt ca e mult mai complicat sa faci refractoare cu diametru mare.
Obiectivele catadioptrice/reflectoare sunt slabe rau si la rezolutie, au si diafragma fixa (se pun filtre ND in loc de diafragma), si redau si un bokeh f. naspa cu pete inchise in mijlocul petelor luminoase redate in fundal.
Am un obiectiv cu ceva fungus (e un 135 m.m.). Sunt curios afectează imaginiea... am făcut câteva poze de probă, dar 2 le-am ratat pentru că nu am învârtit până la capăt   Posted Image

Am testat exponometrul cu Seleniu. E făcut pentru obiectite de 50-58 m.m. şi în afară de lumină solară puternică când dă eroare cu jumate de treaptă - o treaptă în minus (cred că are ceva cu diafragmele deschise), în rest pare o.k. L-am măsurat versus exponometru de la "MINOLTA" X700 (cam slab luminate L.E.D.-urile în Soare puternic   Posted Image   )

Edited by loock, 23 September 2018 - 16:26.


#370
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Vreau să pozez prin geamurile unor vehicule de transport în comun şi am avut păţania să nu iasă la un moment dat.
În cartea aia unde zice de blitz la 1/500 secunde sincronizat la 1/50 secunde nu menţionează lanţ de blitzuri şi nici nu par a fi folosite mai multe. Am să scanez paginile respective. Îl pozează pe unul care mişcă cărţi de jos din mâna de sus în mâna de jos, iar încadrarea este făcută pe vertical.

Edited by djl, 23 September 2018 - 16:32.


#371
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,675
  • Înscris: 29.03.2006
Poate sa fie o eroare, sau poate sa fie vorba de un model ne-uzual.
1/1000s e timpul cel mai lung la majoritatea blitzurilor electronice.

Am precizat deja asta si in postarea anterioara, si cu atat mai mult nu se intelege de ce insisti pe tema asta.
Oricum cu sincronizare peste 1/300s care si asa e destul de rar, nu gasesti obturatoare in plan focal pt. SLR/DSLR.
Cele care au 1/500s au si obturator electronic direct pe senzor - vezi de ex. Nikon D70 si inca cateva.
Unele nu au mai scurt nici cu obturator elecronic, de ex. Pentax K-1 si K-1 II are 1/200s mecanic, si foloseste obturatorul electronic pt alte lucruri, ca de ex. pt. pixel shift.
Probabil ca o sa apara si obturatoare electronice noi direct pe senzor care sa permita si timpi mai scurti, insa deocamdata de mentionat ar fi doar Fuji X-T3 care de abea a aparut, si care obtureaza electronic pana la 1/32000 s ( 1/32 K ). Nu stiu pana la cat sincronizeaza cu blitzul, dar e posibil sa nu poate sa o faca chiar pana la cel mai scurt timp, probabil are rolling shutter.
Senzorii fara rolling shutter (electronic) sunt rari si scumpi, si se gasesc uneori prin camere cinematografice foarte scumpe, si nici la alea prin toate...

#372
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Am înţeles cum e cu sincronizarea. Însă întrebarea e cum a reuşit să facă poze folosind un timp mai scurt de expunere decât cel al sincronizării.

#373
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,675
  • Înscris: 29.03.2006
Pai insistand arati ca de fapt n-ai inteles deloc...

Asa e la toate obturatoarele mecanice in plan focal !!!!!

Blitzul lumineaza timp de 1/1000S sau mai scurt pana la 1/40 K s, in timpul in care obturatorul e deschis cat e deschis, la cat are sincronizare maxim sau mai lung.
La mai scurt nu merge datorita artificiului cu fanta care defileaza, si blitul se descarca mult inainte sa acopere tot defilamentul.

Doar la timpul maxim de sincronizare si la cei mai lungi de atat, obturatorul se deschide complet fara fanta care defileaza, si astfel lumina produsa de blitz poate sa intre toata odata.

Daca e bezna, nu exista alte expuneri decat cele date de blitz, la timpul in care se descarca el, intre 1/1000s si 1/40 K s.
Unele nu ajung decat pana la 20 K s, si sunt si modele care se plafoneaza la 1/ 10 K s si pot sa fie foarte OK si alea - am tras mii de cadre si au iesit bine toate...
Daca e bezna, poti sa pui obturatorul si la 30 secunde sau la B sa-l ti deschis pana te doare degetul, expunerea e doar atat cat lumineaza blitzul, si mai putin de 1/1000s, deci chiar si a 40-a mia parte dintr-o secunda.

De asemenea si daca nu e bezna dar ai o diafragma inchisa care pastreza lumina din alte surse la o diferenta de foarte multe EV fata de expunerea blitzului, depinde si de DR-ul senzorului sau latitudinea de expunere a filmului, depinde si de timpul de sincronizare de care e capabil obturatorul, iar e ca si cum ar fi bezna si timpul de expunere e atat cat lumineaza blitzul, chiar daca obturatorul e deschis mai mult.

1/50s e cam lung daca mai ai si alte surse de lumina. Imaginea poate sa iasa miscata mai usor daca subiectul e NF si are isterie sexuala...Pe de alta parte, daca se misca repede poate sa iasa miscata si la 1/125s, insa totusi la 1/125s intra mai putina lumina din alte surse, si daca ai si o diafragma destul de inchisa poti sa ignori mai usor expunerea parazita din alte surse. Mie personal insa imi place sa captez si lumina de atmosfera din alte surse, deci treaba e mai complexa.
La 1/125 cu o diafragma medie sau relativ deschisa inca se capteaza si lumina de atmosfera, deci pt a minimiza miscarea unor oameni care horesc ai putea sa faci pano, sa-i urmares miscand camera, pt a compensa macar partail miscarea.
La unele e chiar preferabil sa setezi 1/60s, sau 1/40s care e chiar setarea pe care unele camere o pun automat cand expun cu blitz, anume pt a prinde ma bine si lumina de atmosfera din alte surse, si sa nici nu inchizi diafragma prea mult, ba chiar din contra sa fie mai deschisa.
Daca e isterie mare mergi mai sigur cu 1/125s, insa cu lumina multa poate sa iasa miscata si cu 1/125s, de asta am zis ca poti sa faci si pano miscand sicronizat cu ei si camera.
Eu la MZ-S (SLR din 2001) am sync pana la 1/180s, dar sincer nu am pus decat odata mai scurt de 1/125s.
Eram obisnuit de la K2 cu 1/125s si eram foarte multumit cu asta.
Cu ambele camere am setat si timpi mai lungi cand am folosit blitzul, nu doar 1/125s ci si 1/60s si 1/30S, si 1/40s la MZ-S, pt a prinde mai multa lumina de atmosfera, plus o diafragma mai deschisa.

Daca insa as vrea intentionat sa izolez un subiect doar cu lumina de blitz, dar f rar vreau asa ceva, atunci inchid diafragma si pun cel mai scurt timp la care sincronizeaza, si ma sigur ca blitzul are puterea necesara pt diafragma si distanta folosita, iar la HSS trebuie tinut cont si de pierderea mare de putere.
Insa HSS e facut in primul rand pt fill light la subiecte in contralumina.

Pozele cu subiectul inghetat in miscare sunt "fumate" si rar mai scoti ceva interesant cu ele.
Sunt in general banale ca sa nu zic ordinare, majoritatea nu fac 2 bani.

Iar pt chestii iesite din comun - care si alea au fost facute deja de multe zeci de ani, cu subiecte f rapide inghetate, gloane care trec prin tinta si alte asemenea, deja e nevoie de surse mai performante decat poate sa fie un blitz obisnuit.
Se foloseste lumina stroboscopica, fie cu obturatoare electrooptice, fie cu obturatoare mecanice de f mare viteza - care pot sa fie si niste elici care se invart in fata sursei de lumina sincronizat cu declansarea camerei, fie cu surse LASER cu sau fara obturator electrooptic - un mediu LASER excitat se poate descarca intr-a 8 parte dintr-o milionime de secunda, dar fara obturator electrooptic cu hidrura de litiu descarcarea incepe din momentul in care mediul este excitat si dureaza mai mult, dar oricum e vorba de nanosecunde...

Edited by loock, 23 September 2018 - 18:18.


#374
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Ah, uite că am aia scanată: https://forum.softpe...st__p__21989252

#375
H6D-100c

H6D-100c

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,482
  • Înscris: 27.01.2017
Maculatura scanata...meseria asta se invata stand pe langa un profesionist(si Alexandru Dicu era, dar in anii `50!), nu rasfoind carti mucegaite de pe vremea bunicii, care mai au doar 10-15 pagini care mai merita lecturate!
Daca totusi vrei sa te initiezi prin metode "livresti":
https://www.amazon.c...a/dp/1607748509
https://www.amazon.c... Exposure&psc=1
How to Create Stunning Digital Photography
Daca nu intelegi engleza, macar astea:
https://carturesti.r...t=a_related&p=3
https://carturesti.r...t=a_related&p=2

#376
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Mulţumesc pentru ponturi, dar de unde ştii că din acele cărţi doar 10-15 pagini merită? Au cel puţin atâtea cu pagini artistice şi regurile artistice nu se schimbă. Cartea lui Alexandru Dicu se găseşte scanată pe internet.
Meseria asta se învaţă, dar la cine să apelez să mă înveţe? Că nu mai găsesc pe cineva.

Edited by djl, 24 September 2018 - 10:16.


#377
justthink

justthink

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 121
  • Înscris: 22.06.2006
In Bucuresti vezi la Allkimik inca se pot developa filme la ei si stiu ca mai organizau workshop-uri de fotografie analog. Poti sa le da un mail sa intrebi daca esti interesat.

#378
djl

djl

    Smrt fa¹izmu, sloboda narodu! Īmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,654
  • Înscris: 13.06.2004
Cunosc un centru de developare, însă am să întreb de cursuri (sunt curios dacă o mai face procesare filme).

Edited by djl, 24 September 2018 - 13:58.


Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate