Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Problema Makita PLM 4628n

Nelamurire sunet navigatie auto

Ma bate gandul la primul bmw

Cum rezolv o incompatibilitate in...
 Despre instaurarea normalitã...

De cate ori purtati o pereche de ...

"Releu" comandat de la di...

Pe la voi cum mai merg dezmembrar...
 Ce sisteme audio ați avut la masi...

Achizitie dubita Stellantis

Foisor - noi reglementari

Recomandare telefon preț 300...
 La Multi ani de ziua noastra a tu...

EURO 24 - Primul meci: Romania - ...

Bicicleta eliptica

Aer conditionat Vortex 9000/12000...
 

Despre baterii (acumulatori) auto si redresori - exploatare, intretinere, achizitie

* * * * - 16 votes
  • Please log in to reply
14787 replies to this topic

#145
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007
Teoretic da. Practica arata altceva ;).

#146
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,986
  • Înscris: 07.02.2003

 Esperatul, on 09 februarie 2014 - 12:29, said:

Nu ia peste 8 amperi chiar daca la borne ajung 14.3-14.5v.
Eu am inteles ce vrei tu sa spui... si e normal. Se stie ca bateriile pe plumb au o rata de absortie moderata si asa si trebuie altfel ar fierbe. Daca nu ar avea asa ar trage din alternator foarte mult, s-ar simti si la consum. Principiul de incarcare pe auto este tensiune constanta, deci amperajul este la full cat poate da in limita rpm-ului si pragului de tensiune, daca nu poate duce la 14.2-14.4 atunci forjeaz la maxim pentru ca va cauta sa compenzeze tinzand sa ridice la valoarea aia injectand mai mult in excitatie ceea ce e aiurea si consumi si mult. La masini nu se recomanda agm-uri, alea sunt pentru UPS si agregate care fac deep cycle.
Totusi chestiile astea cu "cat ia in A" si dinastea de fapt sutn legate de rezistenta interna. Daca o baterie plumb este incarcata 40% atunci o sa fie bucuroasa sa ia amperi in bulk charge program, pana ajunge la 14.4, din momentul ala se reduce amperajul si se merge pe tensiune constanta. Daca bateria e incarcata 80% pai daca-i pui la borne 14.4v s-ar putea sa te trazezti cu max 1A pe sarcina de incarcare Posted Image Toppingul se face la curenti mai mici.

#147
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007
Tehnologia auto start-stop recomanda baterii AGM. Chiar si cele mai ieftine baterii start-stop sunt un soi de AGM. Care oricum sunt mai scumpe decat bateriile de pornire "normale".

Pe de alta parte, bateria trage "cat ii dai", in stare descarcata complet. Ca "fierbe" este foarte adevarat, dar este o consecinta a curentului mare si a modului de constructie compacta a bateriei. Nu degeaba am spus eu de 22A la o baterie complet descarcata. Un rombat premier de 75Ah. Atata putea sa dea acel redresor, fiind unul foarte puternic, insa ne-testat pe o perioada indelungata. Cine stie pana unde s-ar fi ridicat curentul real absorbit... Tot la fel de adevarat este si faptul ca acea valoare de 22A putea sa dureze foarte putin si incarcarea sa se petreaca la un curent mai mic.

In functie de starea de descarcare a bateriei, tensiunea de incarcare poate scadea mai mult sau mai putin in prima parte a incarcarii. De exemplu mie imi arata o tensiune de 13,4V la acel moment, fiind redresorul puternic. Cu redresorul "normal" limitat la 9A, tensiunea nu se ridica mai mult de 12,6V. Repet, conditiile: baterie complet descarcata. Si mi-a luat 9A mult timp, pana sa coboare valoarea asta.

Redresorul omului atat putea sa dea. Dar sa tragi concluzia ca bateria nu trage mai mult de 10% din capacitate nu este corect. In stare descarcata, bateria are o rezistenta interna foarte mare si aia este "vinovata" de valoarea curentului absorbit.


LE: Poate nu era rau sa pui ultimul paragraf dupa postul meu. Asa pare ca te contrazici... Doar o parere ...

Edited by cristi.r, 09 February 2014 - 20:27.


#148
Esperatul

Esperatul

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 739
  • Înscris: 19.07.2006
Nu doar la Stop&Start se folosesc AGM. Mergeti la un magazin si cereti o baterie pentru o masina Ford din ultimii 8 ani, majoritatea variantelor returnate vor fi AGM, asta datorita incarcarii Smart Charge a masinilor Ford.

Incarcatorul folosit e unul de la Mivarom de 10 amperi automat in 7 trepte, Andrei cred ca stie despre ce vorbesc. Acesta nu sta deloc pe modul Bulk si sare direct la urmatoarea faza ceea ce imi confirma ca nu e limita incarcatorului(pe langa asta am vazut incarcatorul asta dand 10 amperi pe baterii mai mari). Tensiunea la borne sub 14.2 la incarcare nu am vazut.

Ce nu inteleg eu e cum ai determinat tu aia 22 de amperi incarcare

Edited by Esperatul, 09 February 2014 - 21:42.


#149
RealThing

RealThing

    paid assassin

  • Grup: Moderators
  • Posts: 28,560
  • Înscris: 06.02.2006

 cristi.r, on 09 februarie 2014 - 14:28, said:

Din ce an este bateria ? De obicei, la bateriile astea, data este stantzata pe borna de - (minus) ca la anvelope, anul si saptamana.

Din pacate nu era nimic, daca o fi fost s-a tocit.

 41ex, on 09 februarie 2014 - 19:38, said:

capacele ar trebui sa fie sub acea eticheta.

Am scos una din etichete, dupa cum se poate vedea si in poze, nu erau capacele acolo ci doar partea de sus a capacului de plastic cu care era capsulata.

#150
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007

 Esperatul, on 09 februarie 2014 - 21:41, said:

Ce nu inteleg eu e cum ai determinat tu aia 22 de amperi incarcare
Tot cum am determinat si curentul absorbit de demaror la pornirea motorului: cu un clampmetru. Atata ca aici masuratoarea a fost mult mai exacta. da, clampmetru de CC. Exista asa ceva. Incurcate-s caile Domnului ... Ma gandeam ca intrebi ce incarcator e ala de da 22A Posted Image. Pentru ca ma prindeai in sah, nestiind ce sa-ti raspund, deoarece este unul foarte vechi, pe care nu scrie nimic si e facut cu electronica ruseasca mai batrana ca mine ...

 Esperatul, on 09 februarie 2014 - 21:41, said:

Incarcatorul folosit e unul de la Mivarom de 10 amperi automat in 7 trepte, Andrei cred ca stie despre ce vorbesc. Acesta nu sta deloc pe modul Bulk si sare direct la urmatoarea faza ceea ce imi confirma ca nu e limita incarcatorului(pe langa asta am vazut incarcatorul asta dand 10 amperi pe baterii mai mari). Tensiunea la borne sub 14.2 la incarcare nu am vazut.
Imi rezerv dreptul sa nu te cred. Tot asa cum nu cred nici faza cu "bateriile mai mari". Ce baterii mai mari de 95 Ah ai incarcat ? Ce valoare arata in momentul in care ai incarcat valori mai mari ? Ceva pute aici ...

Ori incarcatorul nu este ceea ce se lauda a fi (cumva se confirma din pret, dar sunt rezervat in a afirma asa ceva, nelucrand cu asa ceva), ori bateria nu era descarcata la 11.8V, ori, ... nu stiu ... O baterie care a stat cel putin 1 ora la tensiunea asta in repaus, n-are cum sa nu intre in modul bulk de incarcare ...

LE: acuma vad si-mi cer scuze ca n-am percutat mai devreme: daca n-ai vazut tensiune mai mica de 14,2V inseamna ca bateria n-a fost atata de descarcata pe cat zici. Andrei a zis bine ce-a zis mai sus. Intai trage maximul de curent cu scaderea tensiunii, apoi tensiunea se stabilizeaza pe valoarea prescrisa (14,2V in cazul asta) si abia dupa aceea incepe sa scada curentul. Ori la tine incarcatorul a sarit peste cel putin una din fazele astea ...

 RealThing, on 09 februarie 2014 - 22:43, said:

Din pacate nu era nimic, daca o fi fost s-a tocit.
Bateriile astea Renault au etichete de jur-imprejur. Ar fi interesant sa afli anul fabricatiei, pentru linistea ta ...

Edited by cristi.r, 09 February 2014 - 23:01.


#151
Esperatul

Esperatul

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 739
  • Înscris: 19.07.2006

 cristi.r, on 09 februarie 2014 - 22:52, said:

Imi rezerv dreptul sa nu te cred. Tot asa cum nu cred nici faza cu "bateriile mai mari". Ce baterii mai mari de 95 Ah ai incarcat ? Ce valoare arata in momentul in care ai incarcat valori mai mari ? Ceva pute aici ...

Baterii de camion Rombat Terra.

Pai nici eu nu o cred pe asta cu 22 de ampere stai linistit. La amperajul asta o baterie de 75 de ampere incepe sa fiarba instant.

#152
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007
Pai nici n-am spus ca nu incepe sa fiarba. Mai ales ca nu aveam acces la electrolit sa vad ce se intampla, deci nu pot sa infirm sau sa confirm asta. A fost doar un experiment pe o durata de cateva secunde, cat am reusit sa masor cu precizie valoarea. Apoi l-am deconectat de la borne ... Si oricum, faptul ca celallat redresor imi indica 9A, oricum ar fi, tot contrazice axioma ta cu 10% din valoare.

Poti sa crezi ce vrei, pana la urma ...

Vad ca este a doua oara, please, fa-mi hatarul asta, pluralul romanesc este "amperi". 1 amper, 2 amperi. Multumesc ...

Rombat Terra, am inteles. Si curentul ? Apropo, cum ai masurat curentul ala de 8A ? Apoi, cum ai masurat curentul ala la bateriile Terra ?

Edited by cristi.r, 09 February 2014 - 23:11.


#153
Esperatul

Esperatul

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 739
  • Înscris: 19.07.2006

 cristi.r, on 09 februarie 2014 - 23:03, said:

Vad ca este a doua oara, please, fa-mi hatarul asta, pluralul romanesc este "amperi". 1 amper, 2 amperi. Multumesc ...
Am un autocorrect de limba engleza care intervine si nu stau non stop sa corectez.

Pai asa am si eu un redresor rusesc dar baga tensiune de rupe in baterie si o face zob. Acum cateva saptamani am vazut un Rombat Pilot de vreo 70 de ah care a explodat dupa un tratament de asta, deci nu cred ca e asa sanatos.

Curentul l-am masurat inseriind un ampermetru. Dar limita acestuia e la 20 de amperi.

Edited by Esperatul, 09 February 2014 - 23:14.


#154
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007

 Esperatul, on 09 februarie 2014 - 23:08, said:

Pai asa am si eu un redresor rusesc dar baga tensiune de rupe in baterie si o face zob. Acum cateva saptamani am vazut un Rombat Pilot de vreo 70 de ah care a explodat dupa un tratament de asta, deci nu cred ca e asa sanatos.
te rog, nu trimite discutia intr-o alta directie. Redresorul pe care am facut experimentul, da curent mare. Tensiunea este limitata la 14.5 V Posted Image. Pentru ca mai am si eu un redresor care da 18V in gol si 16V in sarcina si fierbe si bateria fabricata de 1 luna de zile. Dar nu cred ca putem sa reducem discutia la un nivel atat de scazut ... Redresorul de care zic eu, este vechi, insa are niste caracteristici bune totusi.... La gabaritul pe care-l are (cam cat un televizor CRT de 51cm) era unul dintre cele mai compacte de la vremea lui ...

Tot nu m-ai lamurit: ce curent iti arata cand ai incarcat baterii Terra ?

Bun, am inteles ce era de inteles.... Cred ...


Pana la urma, care este relevanta valorii maxime a curentului absorbit de bateriile AGM ? Pentru ca de aici am pornit ... Maxima in ce conditii ? Fara sa se distruga ? Incarcare corecta in timp cat mai scurt ? ... ? ... ?

Edited by cristi.r, 09 February 2014 - 23:24.


#155
Esperatul

Esperatul

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 739
  • Înscris: 19.07.2006
10.2-10.5 si statea in Bulk destul de multisor

#156
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007
Inseamna ca intr-adevar, acele baterii Terra erau descarcate, iar cea 95Ah Premier nu. Si se pare ca incarcatorul chiar isi merita banii...

Nu inainte de a raspunde la o alta intrebare: ce inseamna "multisor" ?

De curiozitate, m-am uitat pe niste preturi. Constat ca bateriile AGM pentru autoturisme costa dublu fata de cele "normale"... ce-i drept, si caracteristicile sunt de invidiat, 70Ah/680A versus 70Ah/760A ... Just a thought....

Edited by cristi.r, 09 February 2014 - 23:37.


#157
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,986
  • Înscris: 07.02.2003

 Esperatul, on 09 februarie 2014 - 21:41, said:

Incarcatorul folosit e unul de la Mivarom de 10 amperi automat in 7 trepte, Andrei cred ca stie despre ce vorbesc. Acesta nu sta deloc pe modul Bulk si sare direct la urmatoarea faza ceea ce imi confirma ca nu e limita incarcatorului(pe langa asta am vazut incarcatorul asta dand 10 amperi pe baterii mai mari). Tensiunea la borne sub 14.2 la incarcare nu am vazut.
Deci ori baterie terminata, rezistenta interna mare, ori baterie incarcata. De aia sare peste bulk. La bulk ii da 10A si ea nu trebuie sa ajunga asa repede peste 14V... daca o face inseamna ca are rezistenta interna mare si nu poate lua incarcatura in ritmul ala ori e deja incarcata, asa ca trece la pasul 4 unde curentul maxim e limitat la jumate si se urmareste tensiune constanta.

Si eu am acum o baterie in teste, de pe un matiz, intretinere vax (femeie trecuta de 50 ani), a stat mult nefolosit, are 4.5V Posted Image Face un nivel 4 acuma, a crescut la 10.6V, sper peste o ora sa ia peste 12V altfel inseamna ca e terminata fizic (una din celule).

#158
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007
As indrazni un pronostic. Arunc-o inca de pe acum. Chiar daca sare de 12 nu inseamna ca e buna, mai ales ca nici nu stii cat timp a stat descarcata ... S-a constatat ca si "puterea" de refacere este direct proportionala cu capacitatea scrisa pe eticheta.... Cat are bateria de matiz ? 40Ah ? Testele unor americani (am citit destul de mult, dar cu foarte multa vreme in urma), au aratat ca bateriile se pot reface de pe la 6V dar numai daca au capacitati de peste 80-90Ah.

LE: "rasfoiesc" acum printre neuroni, era vorba despre producatorul Optima. Probabil ca daca dai serci pe net, gasesti materiale in sensul asta ...

Edited by cristi.r, 09 February 2014 - 23:49.


#159
Esperatul

Esperatul

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 739
  • Înscris: 19.07.2006
Multisor inseamna 2 ore.

Ca sa detaliez problema. Am cateva autoutilitare care merg pe comunitate. Acestea sunt dotate cu webasto. Desi pe eticheta lui scrie ca ia 21w acesta ia 6 amperi la inceput si 2-3 dupa aia. Deci in 12 ore cam 30-35 ah se duc. A doua zi de obicei masinile incep sa mearga si sa incarce bateria. Problema e ca dupa aproximativ o luna de tratament de asta bateriile au inceput sa piarda serios din capacitate. De ce zic ca aceste baterii sunt descarcate complet? Webasto are o protectie si cand ajunge la 11v bateria cu consummator pe ea se opreste. Dar la momentul ala deja nu mai e current decat pentru o pornire la "juma de cheie". Chiar daca la 6 ore soferul se trezeste si porneste motorul o jumate de ora sa incarce bateria - asta nu e sufficient.

Din cate am citit daca scade curentul din baterie sub 70% capacitatea de incarcare are de suferit. AGM-urile am vazut ca se pot descarca safe pana la 30% din capacitate si ca s-ar incarca de (pana la) 5 ori mai repede ca cele normale. E adevarat ca sunt dublu la pret dar doar anul asta am cumparat 5 baterii din care 4 de 90-100 Ah, asta pentru 2 masini.

Edited by Esperatul, 09 February 2014 - 23:49.


#160
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,986
  • Înscris: 07.02.2003

 cristi.r, on 09 februarie 2014 - 23:44, said:

As indrazni un pronostic. Arunc-o inca de pe acum. Chiar daca sare de 12 nu inseamna ca e buna, mai ales ca nici nu stii cat timp a stat descarcata ... S-a constatat ca si "puterea" de refacere este direct proportionala cu capacitatea scrisa pe eticheta.... Cat are bateria de matiz ? 40Ah ? Testele unor americani (am citit destul de mult, dar cu foarte multa vreme in urma), au aratat ca bateriile se pot reface de pe la 6V dar numai daca au capacitati de peste 80-90Ah.
Oricum persoana care e proprietara ei a plecat in Germania si trebuie sa ma ocup de casa pana in iulie cand revine, si pana atunci decide ce face... eu am mai avut un eveniment cu tata, el fiind in varsta incepe sa uite unele chestii gen radio pornit la masina lui (ford vechi neautomatizat). Asa a facut intr-o iarna si 1 luna nu a umblat nimeni la ea, cand sa porneasca zero. Masor bateria, 3v si radioul pornit Posted Image
Vreau sa-ti zic, s-a recuperat 80%, bateria a mai tinut un an jumate. Era poloneza pe calciu, 55ah. Incarcatorul a stat la pasul 1 si 2 vreo o ora, dupa care a trecut la bulk, 3 unde a stat mai mult de 6 ore.

#161
curentelectric

curentelectric

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,239
  • Înscris: 31.05.2007

 Esperatul, on 09 februarie 2014 - 23:48, said:

Multisor - 2 ore sunt vax albina. 2 ore inseamna 20Ah. .... Un parci de 60Ah, mi-a luat constant 7A timp de 4 ore. Era descarcata, ce-i drept sub 11.8 aia (pe la 10,5). Si o am acum pe masina si porneste un diesel.... Greseala imi apartine, am un radio cu defect ...


STOP ! Problema ta nu este de cat de adanca este descarcarea. Am reusit sa trezesc din morti baterii scazute la 8V. Asa cum faci si tu, si eu faceam 2 chestii la care o sa te rog sa fii atent:

1. incarcam bateria intr-un timp relativ scurt dupa descarcare
2. faceam asta 1 singura data, eventual pentru un fel de "trezire" a bateriei, nu era o activitate curenta.

Bateriile obisnuite de pornire nu suporta ciclari !!! Ele trebuie tinute incarcate !!!

In consecinta, tie iti trebuie baterie care sa suporte multe ciclari (incarcari/descarcari succesive) fara sa se degradeze. Si da, pentru asa ceva, iti trebuie baterii AGM de pornire, care chiar daca-s mai scumpe, in final s-ar putea sa te ajunga mai ieftin afacerea per ansamblu. Chestia cu incarcare de 5 ori mai rapid ... as zice sa nu pui baza prea mare pe afirmatia asta. Daca reusesti sa incarci bateria in timpul zilei, este de ajuns.

 andreic, on 09 februarie 2014 - 23:51, said:

Vreau sa-ti zic, s-a recuperat 80%, bateria a mai tinut un an jumate. Era poloneza pe calciu, 55ah. Incarcatorul a stat la pasul 1 si 2 vreo o ora, dupa care a trecut la bulk, 3 unde a stat mai mult de 6 ore.
80% masurat cum ? Ai facut proba de capacitate ? Oricum, chiar daca nu este adevarat procentul ala, da-mi voie sa-ti prezint felicitarile mele ! Este o performanta formidabila sa mai tii 1 an si jumatate (cel putin o iarna) o baterie descarcata pana la 3V ... Insa tot mai cred ca diferenta este facuta de timpul cat a stat descarcata.

Edited by cristi.r, 10 February 2014 - 00:15.


#162
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,986
  • Înscris: 07.02.2003

 cristi.r, on 09 februarie 2014 - 23:56, said:

80% masurat cum ? Ai facut proba de capacitate ? Oricum, chiar daca nu este adevarat procentul ala, da-mi voie sa-ti prezint felicitarile mele ! Este o performanta formidabila sa mai tii 1 an si jumatate (cel putin o iarna) o baterie descarcata pana la 3V ... Insa tot mai cred ca diferenta este facuta de timpul cat a stat descarcata.
Estimativ dupa cat a durat bulk charge-ul. La vremea respectiva multi imi spuneau ca nu mai e buna ca nustiu ce... dar a tinut. Acuma mergem pe Varta care de 2 ani si ceva merg perfect.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

1 user(s) are reading this topic

1 members, 0 guests, 0 anonymous users

dumimarian

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate