Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
Motorul diesel - de ce nu se fac masini sa atinga 6,7mii rpm
Last Updated: Feb 07 2009 11:53, Started by
oSerX
, Jan 26 2009 12:11
·
0
#1
Posted 26 January 2009 - 12:11
M'am tot intrebat de'a lungul timpului de ce nu se pot produce motoare diesel care sa urce in ture spre 6...7mii ture ??
acum ceva ani parca am mai discutat cu cineva, dar nu'mi mai aduc aminte exact .... parca zicea respectivul ca fortele asupra componentelor interne ar fi enorme la ture foarte multe .... daca ma poate lamuri cineva - mersi |
#2
Posted 26 January 2009 - 12:21
oSerX, on Jan 26 2009, 12:11, said: M'am tot intrebat de'a lungul timpului de ce nu se pot produce motoare diesel care sa urce in ture spre 6...7mii ture ?? acum ceva ani parca am mai discutat cu cineva, dar nu'mi mai aduc aminte exact .... parca zicea respectivul ca fortele asupra componentelor interne ar fi enorme la ture foarte multe .... daca ma poate lamuri cineva - mersi cauzele concrete pentru care nu sunt facute dieselurile pentru peste 6000 rpm, tin probabil de componente |
#3
Posted 26 January 2009 - 12:30
Motorul diesel de pe masina din semnatura atinge 5500rpm (atunci intra limitarea), deci aproape 6000 Dar nici nu are rost sa ating acea turatie, el dezovltand puterea maxima la 4500rpm, dupa aceasta turatie el plafonandu-se. Deci nu se fac pentru ca nici are rost sa se faca
|
#4
Posted 26 January 2009 - 12:31
ma intereseaza din punct de vedere teoretic .... deocamdata nu ma lovesc de probleme de turatie ... pur si simplu sunt curios !
@tico - chiar e tare motorasul tau .... super interesant ... Edited by oSerX, 26 January 2009 - 12:36. |
#5
Posted 26 January 2009 - 12:35
#6
Posted 26 January 2009 - 12:38
#8
Posted 26 January 2009 - 13:04
cred ca ar fi preaaaaaa mare si preaaaaa grea acea motocicleta .... blocul motor e din fonta .... nu stiu exact daca au inceput astia sa faca dieseluri cu blocuri din aluminiu ....
|
#9
Posted 26 January 2009 - 13:42
#10
Posted 26 January 2009 - 13:46
cum se aprinde motorina in camera de ardere? auto aprindere iti spune ceva?
daca cresti turatia la un motor diesel risti sa nu-l mai opresti din cauza compresieri foarte mare, el nu va mai avea nevoie nici de motorina pentru "explozie" atunci forta de acceleratie a pistonului va fi atat de mare incat nu va mai avea nevoie decat de aer pentru a functiona - insa nici nu-l vei mai putea opri daca cresti turatia la 7000rpm o sa zboare pistoanele prin capota Edited by alexpreda, 26 January 2009 - 13:48. |
|
#11
Posted 26 January 2009 - 13:59
La intrebarea initiala: componentele interne (pistoane, cilindrii, biele si toate articulatiile lor) ar trebui sa suporte forte mai mari (fata de un motor similar pe benzina) - fara a mari insa si greutatea lor, adica ar deveni mai scump decat sa obtii puterea respectiva pur si simplu dintr-un motor mai mare. Insa si mai important este arderea motorinei fata de benzina - in general mai lenta (in conditiile intalnite in motoroarele normale adica).
La intrebarea cu motociclete diesel: ba exista, chiar si de serie - de exemplu Kawasaki vinde un KLE diesel armatei americane (din cate stiu nu se vinde civililor deocamdata). Mai erau unii prin India parca care fabrica o mobra diesel. Dar motivul pentru care sunt o exceptie este in primul rand economic cuplat/cauzat de unul de imagine/mentalitate. Pe de o parte nu exista cerinta pentru economia de carburant care sa justifice pretul mare al unui diesel, iar pe de alta parte la motociclete este mult mai raspandita conceptia ca un motor "adevarat" trebuie sa aiba ture multe si "sa nu sune ca un diesel" - chestie evident 100% subiectiva, dar daca asta cere piata asta vinzi. |
#12
Posted 26 January 2009 - 14:10
alexpreda, on Jan 26 2009, 13:46, said: daca cresti turatia la un motor diesel risti sa nu-l mai opresti din cauza compresieri foarte mare, el nu va mai avea nevoie nici de motorina pentru "explozie" atunci forta de acceleratie a pistonului va fi atat de mare incat nu va mai avea nevoie decat de aer pentru a functiona - insa nici nu-l vei mai putea opri Suna a perpetuum mobile. |
#13
Posted 26 January 2009 - 16:00
In primul rand puterea maxima este atinsa mult mai jos, e o caracteristica a Dieselului. De ce se-ntampla asta? Pai din varii motive.
Dupa acel maxim de putere deja incep sa apara pierderile, principalele cauze energia necesara compresiei (~18-25:1 la diesel fata de maxim 11:1 Otto), subansamble mult mai grele ce trebuie sa reziste la acele forte (pistoane, biele) si-n al 3-lea rand... motorina. Motorina e un combustibil inferior benzinei (adica in sensul ca nu e atat de rafinat, mai putin volatil ) si arde mult mai greu, de aceea cu cat turatia este mai mare peste acel maxim de putere deja nu mai are timp sa arda deci energia furnizata este din ce in ce mai mica. Deci chiar daca s-ar putea realiza cu materiale space-age un Diesel de turatie cred ca ar trebui bagati foarte multi aditivi in motorina aia pentru a arde cat de cat eficient. Alexpreda nu se-ntampla chiar asa, daca ai oprit alimentarea cu una din cele doua, combustibil sau aer, motorul se va opri, de orice fel ar fi el. |
#14
Posted 26 January 2009 - 16:40
oSerX, on Jan 26 2009, 05:11, said: M'am tot intrebat de'a lungul timpului de ce nu se pot produce motoare diesel care sa urce in ture spre 6...7mii ture ?? Motivul este simplu, motorina este un combustibil uleios, care arde greu. Daca creste viteza pistonului, motorina nu are suficient timp sa arda complet. Astazi motoarele pe motorina pot urca la 5000 de ture pe minut, dar la o asemenea turatia arderea nu este completa, este poluanta, si nu aduce un castig de putere. Castigurile de putere raportate la cilindree la motoarele turbo diesel vin de la boost-ul suplimentar, nu de la rpm-ul mai ridicat. |
#15
Posted 26 January 2009 - 16:54
deci principalul motiv sa inteleg ca este lipsa timpului necesar pentru arderea motorinei .... fortele care apar in timpul exploziei pot fi compensate probabil prin aliaje mai rezistente ...
zicea cineva mai sus ca la turatie mare pana si aerul insusi, la compresia mare a unui motor diesel combinata cu turatia ridicata poate produce explozie .... ma intreb oare nu este posibil ca la turatie ridicata sa se injecteze mai mult aer si mai putina motorina .... astfel explozia se produce oricum si emisiile de noxe ar fi scazute ... o ipoteza .. |
|
#16
Posted 26 January 2009 - 16:54
Compresie => Presiune => Forta.
Compresia cel putin dubla la diesel inseamna forte duble exercitate asupra pistonului, bielei si arborelui. In conditiile folosirii acelorasi materiale, pentru a resista fortelor duble piesele au dimensiuni si mase mai mari. Aici intervine problema turatiei: FORTELE DE INERTIE cresc exponential cu acceleratia maselor in miscare. Toate piesele in miscare dezvolta forte de inertie care actioneaza asupra lagarelor, blocului motor, etc. S-au costruit motoare diesel de turatie insa cu materiale mai rezistente, costul unui astfel de motor este mult mai ridicat. |
#17
Posted 27 January 2009 - 01:25
silviu_n, on Jan 26 2009, 09:54, said: Compresie => Presiune => Forta. Compresia cel putin dubla la diesel inseamna forte duble exercitate asupra pistonului, bielei si arborelui. In conditiile folosirii acelorasi materiale, pentru a resista fortelor duble piesele au dimensiuni si mase mai mari. Aici intervine problema turatiei: FORTELE DE INERTIE cresc exponential cu acceleratia maselor in miscare. Toate piesele in miscare dezvolta forte de inertie care actioneaza asupra lagarelor, blocului motor, etc. S-au costruit motoare diesel de turatie insa cu materiale mai rezistente, costul unui astfel de motor este mult mai ridicat. Raportul de compresie la motoarele diesel nu este dublu fata de cel la motoarele pe benzina, la diesel este in jur de 15:1 fata de 10:1 pe benzina. In plus motoarele turbo diesel sunt soft turbo, cu boost in jur de 1 bar, fata de motoarele turbo pe benzina de pe masini mai sport cum sunt EVO sau WRX STI unde boost e in jur de 2 bari -- motoarele de pe EVO si STI ajung fara probleme la 7000 rpm. Pe de alta parte Audi R10 masina diesel de curse de la Le Mans are redlineul tot pe la 5000 de rpm, desi ar beneficia foarte mult daca ar putea duce turatia mai sus, pentru ca ar scadea greutatea si dimensiunea motorului in raport cu puterea produsa, dar pur si simplu nu se poate. In concluzie, nu presiunea e problema ci carburantul, motorina e uleioasa si arde incet. |
#18
Posted 27 January 2009 - 11:22
Quote A gasoline engine compresses at a ratio of 8:1 to 12:1, while a diesel engine compresses at a ratio of 14:1 to as high as 25:1. The higher compression ratio of the diesel engine leads to better efficiency. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users