Chirurgia spinală minim invazivă
Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical. Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale. www.neurohope.ro |
Curatare si lubrifiere lant bicicleta
Last Updated: Sep 24 2019 14:31, Started by
razvi007
, Apr 29 2011 16:11
·
0
#1
Posted 29 April 2011 - 16:11
Deschid acest subiect pentru a afla mai multe metode de curatare a lantului de bicicleta.De asemenea mentionati si ce uleiuri folositi pentru lubrifiere.Eu curat lantul cu motorina dupa care il usuc si aplic uleiul(folosesc ulei Motorex).Totusi,aceasta metoda ia destul de mult timp(o repet saptamanal) si ma gandeam sa imi achizitionez un dispozitiv special pentru curatarea lantului,insa astept si parerile cuiva care a mai folosit asa ceva(m-ar interesa niste modele si durata de folosire a acestora).
|
#2
Posted 29 April 2011 - 18:18
Eu scot lantul si ii dau drumul in sticla cu putina motorina. Pun dopul si scutur sticla pana cred eu ca este curatat lantul. Ster lantul foarte bine si il scufund in ulei de transmisie, il las la scurs pana curat pinioanele, foile si schimbatorul dupa care, iarasi sterg lantul lasand pe el numai o pojghita fina de ulei. Il montez la loc si gata.
Edited by iunicu, 29 April 2011 - 18:19. |
#3
Posted 29 April 2011 - 19:27
[quote name='iunicu' date='29th April 2011, 19:18' post='9818859']
Totusi,mai ales daca trebuie sa cureti lantul mai des,nu stiu daca bine sa tot scoti lantul si sa-l pui la loc.Avantajul e ca poti sa il cureti foarte bine,dar ai nevoie si de scule speciale pt a-l lua jos. Edited by razvi007, 29 April 2011 - 19:28. |
#4
Posted 01 May 2011 - 18:29
Iti trebuie doar presa de lant daca e de asta obisnuit. Sau daca ai pe lant o za speciala gen KMC Missing Link sau Sram Power Link atunci ai nevoie doar de un patent pentru a desface lantul.
L.E. eu deocamdata doar o data am curatat lantul si pinioanele cu spray degresant, si le-am dat cu ceara pentru utilizare in conditii uscate, dar ar avea nevoie acum de o curatare temeinica a pinioanelor, lantului, foilor. Edited by Hider141, 01 May 2011 - 18:32. |
#5
Posted 01 May 2011 - 18:33
Hider141, on 1st May 2011, 19:29, said: Iti trebuie doar presa de lant daca e de asta obisnuit. Sau daca ai pe lant o za speciala gen KMC Missing Link sau Sram Power Link atunci ai nevoie doar de un patent pentru a desface lantul. Edited by razvi007, 01 May 2011 - 18:35. |
#6
Posted 01 May 2011 - 18:36
Am folosit doar metoda obisnuita, dat lantul cu spray degresant, curatat lantul si pinioanele cu o carpa, dupa care le-am dat cu ceara. Daca as folosi bicicleta atat de mult incat sa merite mi-as lua unul, insa inca nu am o bicicleta destinata disciplinei pe care as vrea sa o invat/exersez.
|
#7
Posted 01 May 2011 - 18:56
Hider141, on 1st May 2011, 19:36, said: Am folosit doar metoda obisnuita, dat lantul cu spray degresant, curatat lantul si pinioanele cu o carpa, dupa care le-am dat cu ceara. Daca as folosi bicicleta atat de mult incat sa merite mi-as lua unul, insa inca nu am o bicicleta destinata disciplinei pe care as vrea sa o invat/exersez. |
#8
Posted 01 May 2011 - 19:37
Un fel de light freeride (atat cat ar merge pe un cadru hardtail de dirt jump).
Edited by Hider141, 01 May 2011 - 19:39. |
#9
Posted 03 May 2011 - 18:29
razvi007, on 1st May 2011, 18:33, said: Ai folosit cumva dispozitive speciale pt curatarea lantului,in care se introduce o anumite substanta si au niste perii in interior care il curata?De unde ti-ai luat spray-ul si cam cat te-a costat? |
#10
Posted 05 May 2011 - 21:26
|
#11
Posted 06 May 2011 - 20:12
O traducere de pe http://sheldonbrown.com/chains.html
O problema arzatoare Intretinerea lantului este unul din cele mai controversate aspecte legate de mecanica bicicletei. Viata lantului este afectata de stilul de pedalare, de alegerea treptelor de viteza, de anotimp, de tipul de sol, de tipul de lubrifiant, de tehnica ungerii si starea pinioanelor. Din cauza ca sunt atat de multe variabile, a fost imposibil sa se faca experimente controlate in conditii realiste. In concluzie, orice sfat legat de intretinerea lantului se bazeaza pe intuitie si experienta. Expertii nu se pun de acord aproape niciodata legat de aceasta tema. Fiind considerata uneori o problema aproape evlavioasa in lumea ciclismului si s-au aruncat multe invective in aceasta controversa dintre grupari cu opinii diferite. Acest articol este bazat pe experienta mea personala si profesionala si pe propriile mele teorii. Lanturi: vechi si noi In ultimii cincisprezece ani au fost multe revolutii in proiectarea bicicletelor. Unele au fost mai vizibile, ca ca dezvolarea mountain-bike-urilor, a rotilor disc, a unor noi ghidoane. Unele au fost mai putin vizibile, dar la fel de importante, cum ar fi pelalele cu placute, ciclocomputerele si schimbatoarele indexate. A existat de asemenea o revolutie invizibila si putin remarcata in constructia lanturilor de biciclete. Oamenii nu acorda mare atentie lanturilor bicicletelor. Pana la urma, toate arata cam la fel. E mult mai interesant de observat si discutat despre schimbatoare, dar de fapt lantul e cel ce face schimbarea de viteza. Un lant de bicicleta de tip vechi are zece componente pe za. Un lant tipic de 57 de zale are 570 de componente, mai mult decat tot restul bicicletei la un loc. Sunt 114 zale exterioare, 114 interioare, 114 role, 114 nituri si 114 bucse. Revolutia majora in proiectarea lanturilor a fost introducerea lanturilor fara bucse. Primul de acest tip a fost Sedisport, si acesta a capatat o asa faima incat si ceilalti producatori i-au copiat designul. Lanturile fara bucse au doar opt componente pe za. Nu veti putea spune, uitandu-va la lantul unei biciclete, daca e fara bucse, deoarece acestea sunt ascunse de alte parti ale lantului. Bucsele pot fi vazute doar prin dezasamblarea lantului. [ http://sheldonbrown.com/images/links_1.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Constructia lantului conventional Intr-un lant conventional, cele doua zale interioare sunt tinute impreuna printr-o bucsa tubulara, care e ca un nit gol in interior. Daca desfaceti o za la un lant conventional, veti vedea capetele bucsei care sunt rasucite in afara zalelor interioare. La asamblarea lantului, zalele exterioare mascheaza capetele bucselor. Mijlocul bucsei nu este vizibil deoarece este inconjurat de rola. Niturile care leaga lantul trec prin interiorul acestor bucse, iar rolele acopera partea exterioara, astfel incat suprafata interioara cat si cea exterioara sunt supuse uzurii. Constructia lantului fara bucse Zalele interioare ale lantului fara bucse sunt tridimensionale. In loc sa aiba o simpla gaura la fiecare capat cu o bucsa presata prin ea, fiecare za interioara are un umar proeminent cat jumatate din bucsa. Deoarece zalele au o parte interioara si una exterioara determinate de existenta umerilor, ele pot avea si tesituri pe muchiile interioare fara a complica suplimentare procesul de fabricatie. Aceste tesituri permit lantului sa functioneze mai lin cand nu este perfect aliniat cu pinionul decat un lant conventional cu zale interioare plate. De asemenea ele imbunatatesc performantele in schimbarea vitezelor. Deoarece umerii zalelor care alcatuiesc asazisa bucsa, sunt doua jumatati ce nu se conecteaza direct una cu cealalta, acest tip de lant are o flexibilitate laterala mai mare decat unul conventional. Aceasta deoarece cei doi umeri au putin "spatiu de joc" unul fata de cealalt. Intinderea lantului Ciclistii vorbesc adesea de intinderea lantului, ca si cum zalele unui lant vechi ar fi alungite prin tensiunile aparute la pedalare. De fapt nu acesta e modul in care lantul isi mareste lungimea. Cauza principala a alungirii este uzura metalului acolo unde niturile se rotesc in interiorul bucsei (sau a umerilor zalelor interioare) in timp ce partile lantului se rotesc si se indreapta in timp ce lantul intra si iese de pe pinioane. Daca desfaceti un lant vechi si uzat, veti putea vedea usor micile scobituri pe nituri in dreptul muchiilor interioare ale bucselor. Lanturile fara bucse au muchia interna a gaurii din za care se freaca de nit cu o racordare mai neteda. Aceasta probabil contribuie la o mai mare durabilitate a lanturilor fara bucse. [ http://sheldonbrown.com/images/chain_wornpin.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Puteti vedea cum sunt uzate niturile acestui lant. Observati de asemenea cum rola s-a deplasat fata de pozitia normala. [ http://sheldonbrown.com/images/chain_wornbush.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Motivul pentru care rola s-a departat este uzura umerilor. Cu siguranta ca si suprafata interna a rolei s-a ros. Patrunderea lubrifiantului Dupa parerea mea, un motiv important pentru o durabilitate mai mare a lanturilor fara bucse este buna patrundere a lubrifiantului catre partile sale vulnerabile. Sunt trei puncte unde lantul necesita ungere. In primul rand, si cel mai important, niturile trebuie unse in interiorul articulatiei in timp ce lantul lucreaza. In al doilea rand, interiorul rolelor trebuie uns pentru ca ele sa se miste usor in jurul bucselor cand ruleaza pedintii pinioanelor. In al treilea rand, trebuie unsa suprafata unde zaua exterioara se suprapune peste zaua interioara, chiar daca sarcinile acolo sunt mult mai mici. Cand se unge un lant clasic, inainte ca uleiul sa ajunga in interiorul bucselor pentru a unge niturile, trebuie sa treaca printre zalele interioare si cele exterioare. Cu tehnicile uzuale de ungere, cum sunt spray-urile, uleiul tinde sa patrunda simultan prin ambele capete ale bucsei. Bule de aer raman prinse la interior ocupand spatiul unde ar trebui sa fie ulei. In plus, spatiile dintre zaua interioara si cea exterioara sunt expuse mizeriei si de obicei sunt pline de mizerie. Astfel, chiar daca uleiul ajunge la nit, el ajunge deja murdar. Problema bulelor de aer poate sa apara de asemenea la ungerea partii interioare a bucselor, desi diametrul mare si inaltimea comparativ mica a rolei fac acest lucru mai putin probabil. De asemenea probabilitatea intrarii de mizerie este mai mica aici deoarece pinioanele tind sa curete rolele automat. La lanturile fara bucse, patrunderea uleiului e complet diferita. daca e aplicat pe role, el poate usor sa patrunda pe ambele parti ale ei deoarece aerul si uleiul pot trece prin spatiul dintre umerii zalelor. Daca un lant fara bucse este uns numai pe role, de exemplu cu o pompita, uleiul va putea ajunge si la nituri. Apoi uleiul curge de-a lungul niturilor pana la zona unde zalele se suprapun. Si cum zalele vor fi unse din interior spre exterior, va exista o tendinta naturala de autocuratare care va scoate mizeria si nisipul afara din lant in loc s-o introduca in el. Rolele insele sunt curatate de contactul cu pinioanele. [ http://sheldonbrown.com/images/link_2.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Ungerea lanturilor Una din cele mai mari controverse legate de intretinerea lantului este daca acesta trebuie uns cu ulei sau nu. Dezavantajul ungerii este ca uleiul transporta mizerie in interiorul lantului si acest amestec de mizerie si ulei va actiona ca o pasta abraziva, provocand uzura accelerata. Multi experti au aceasta opinie, dar eu nu cred ca e intotdeauna valabil. Nu am nici un dubiu ca acest efect de abraziune poate aparea, dar gravitatea riscului depinde de tipul de sol din zona si de tehnica de ungere utilizata. Multi ciclisti isi ung lantul cu spray-ul, de obicei orientandu-l catre schimbator, deoarece astfel se reduce riscul de a aduce ulei pe jante sau pneuri. In opinia mea, folosirea spray-urilor nu ar trebui utilizate pentru lanturile de biciclete deoarece aduc prea mult ulei unde nu e nevoie si prea putin unde trebuie. Cea mai mare parte a mizeriei de pe lant e antrenata de roata din fata. Aceasta mizerie ajunge pe circumferinta exterioara a lantului. din acest motiv, ar trebui sa ungeti lantul dinspre interior. Aplicati uleiul pe partea care intra in contact cu pinioanele. Aceasta reduce tendinta uleiului de a transporta mizeria spre interiorul lantului. Cel mai bun mod de a aplica ulei este cu o pompita. Astfel se aplica uleiul pe cea mai curata parte a lantului. Eu pedalez inapoi in timp ce aplic o dara de ulei pe bucla inferioara. Dureaza 15-20 secunde ca sa ungi un lant in acest mod. In cazul lanturilor vechi cu bucse, de obicei ung numai pe partea din stanga in speranta ca uleiul curat se va scurge prin bucse din stanga spre dreapta. Am folosit multe tipuri de ulei, favoritul meu e Phil Wood Tenacious. Ceruirea lanturilor O metoda alternativa de ungere este scufundarea in ceara fierbinte. Aceasta e o varianta a metodei cu ulei. Ceara topita e suficient de subtire pentru a penetra teoretic partile interne ale lantului, apoi cand se raceste obtineti un lubrifiant gros in locurile unde-si va face din plin datoria. Marele avantaj al acestei metode e ca, odata racita, ceara nu e lipicioasa si nu aduna mizeria. Dezavantajul e ca e mult de munca si ca ceara probabil nu e un lubrifiant la fel de bun ca uleiul sau vaselina. Lubrifiantii de fabrica Lanturile noi vin unse din fabrica cu un tip de vaselina. Acesta e un lubrifiant excelent ce a fost conceput pentru a patrunde in toate interstitiile lantului. Lubrifiantul de fabrica este de fapt superior oricarui lubrifiant pe care-l puteti aplica. Unii fac grava greseala de a indeparta acest lubrifiant. Nu faceti asta! Lubrifiantul de fabrica e suficient cateva sute de kilometri daca bicicleta nu e folosita in mediu cu mult praf sau umezeala. E bine sa nu aplicati nici un lubrifiant pe un lant nou pana nu e evident necesar, deoarece orice lubrifiant lichid va dilua lubrifiantul de fabrica. Curatarea lanturilor Sunt cateva metode prin care oamenii incearca sa-si curete lanturile, nici una din ele nu e foarte satisfacatoare. Doua din ele pot fi de fapt acceptabile. Metoda traditionala este de a demonta lantul de pe bicicleta, de a-l scufunda si spala in solvent. Totusi exista o problema in cazul lanturilor noi. Designul imbunatatit al pinioanelor, cum ar fi sistemul Shimano Hyperglide, face posibila schimbarea in forta, care este foarte solicitanta pentru lanturi. Vechile sisteme cu pinioane plate necesitau o usoara "inmuiere" a pedalarii in timpul schimbarii. Pentru a suporta aceste solicitari ridicate, lanturile moderne au niturile fixate mult mai strans in zale. Noile nituri sunt dificil de desfacut si de remontat fara a distruge zaua sau nitul. Daca vreti sa va faceti un obicei din curatarea lantului prin demontare de pe bicicleta, cea mai buna metoda este de a cumpara o legatura rapida, cum ar fi Craig Super lInk sau SRAM PowerLink. Acestea permit demontarea si reinstalarea rapida fara scule. PowerLink e standard pe lanturile SRAM, dar functioneaza si pe alte lanturi de aceleasi dimensiuni. Foloseam o tavita si o periuta de dinti pentru a spala lantul, dar Zaven Ghazarian, un excelent mecanic cu care lucram, a venit cu un sistem mai bun: puneti lantul intr-un pet de Coca-cola cu putin de degresant nediluat, puneti dopul si agitati bine. Pescuiti lantul cu o spita, spalati-l in apa si treaba e terminata! (Mi s-a spus ca si pet-urile de Pepsi functioneaza si ca lantul se scoate mai usor din ele pentru ca au gura mai mare... dar eu sunt un "Coke guy", nu un "Pepsi guy"). Alt mod de a curata lantul e folosirea unui dispozitiv special. Sunt niște cutii ce se prind pe bucla inferioara a lantului. Ele contin perii si role ce flexeaza lantul si-l trec printr-o baie de solvent. Avantajul metodei cu demontarea lantului de pe bicicleta e ca se utilizeaza mai mult solvent, astfel se poate dilua mai multa mizerie de pe lant. Avantajul metodei fara demontare este ca dispozitivul flexeaza articulatiile si roteste rolele, asta poate duce la o curatare interioara mai buna. Uzura lantului si a pinioanelor (In imaginile urmatore, directia de mers e in sensul acelor de ceasornic.) [ http://sheldonbrown.com/images/chain_ncns.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Cand un lant nou se aseaza pe un pinion nou, fiecare rola e in contact cu un pinion si e presata aproximativ la fel pe dintele corespunzator, astfel sarcina se distribuie egal, pe 10-11 role/dinti, in acest caz. Din centrul fiecarei role pana in centrul urmatoareia este exact 1/2" (12.7mm). Aceasta dimensiune e numita "pasul" lantului. Dintii pinionului sunt facuti in asa fel incat centrul curbei ce formeaza fiecare spatiu sa fie la 1/2" de urmatorul. Diametrul pinionului e determinat de pas si de numarul de dinti. [ http://sheldonbrown.com/images/chain_wcws.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Acest lant si cu pinionul s-au uzat impreuna. Puteti vedea lumina pe sub lant in anumite puncte. Lantul uzat s-a intins asa incat nu mai are pasul original al pinionului. Pinionul s-a uzat si el asa incat si-a marit efectiv pasul pentru a se potrivi lantului. [ http://sheldonbrown.com/images/chain_worn_sprockets.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Poza de mai sus arata doua pinioane identice suprapuse printr-o tehnica de editare. Unul este foarte uzat iar celalalt este nou. La un dinte nou de pinion, suprafata pe care preseaza rola este perpendiculara pe directia de tragere a lantului. Dintii uzati au capatat forma de rampa, provocand ridicarea lantului in sarcina. Rolele se ridica pe dintele tesit pana cand ajung la raza ce corespunde pasului marit a lantului uzat. Diametrul efectiv (si astfel pasul efectiv) al pinionului a devenit mai mare, din moment ce lantul nu mai sta pe fundul golurilor. [ http://sheldonbrown.com/images/chain_ncws.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Un lant nou pe un pinion uzat. Cea mai mare parte a tragerii se face pe partea stanga, unde lantul se angajeaza initial pe pinion. Din cauza diferentei de pas, rolele din zona in care lantul paraseste pinionul preiau foarte putin din sarcina, in schimb sunt impinse in sus de inclinarea dintilor. Deoarece dintii din stanga fac toata treaba, sarcina e concentrata pe ei. In plus, in timp ce rola isi urmeaza dintele in jurul pinionului, ea se rostogoleste pe forma de rampa a dintelui. Aceasta duce la uzura rolelor la interior si a bucselor pe care se rotesc. La un lant ce se potriveste pinionului, rolele se rotesc foarte putin. Din cauza diferentei de pas, lantul nu se va potrivi pinionului in sarcina si va tinde sa sara, sarind peste dinti. [ http://sheldonbrown.com/images/chain_wcns.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Un lant uzat pe un pinion nou. Din cauza diferentei de pas, sarcina e preluata de dintii/rolele din dreapta, lantul atarna liber pe stanga. Pinionul nou se va uza rapid pentru a se adapta pasului lantului uzat. |
#12
Posted 17 May 2011 - 10:29
#13
Posted 17 May 2011 - 18:52
Cu mare placere. Ma face sa ma simt bine faptul ca cineva apreciaza mica mea osteneala.
|
#14
Posted 17 May 2011 - 22:10
si eu multumesc pentru articol. Ar fi necesar sa curat lantul la 500 de km parcursi ? Cu vreamea asta naspa am mers si prin ploaie cu viteza si e super murdara toata bicicleta. Imi imaginez ca si lantul a fost supus apei si noroiului. Ce ziceti ?
|
#15
Posted 18 May 2011 - 16:21
|
#16
Posted 20 May 2011 - 07:57
Caut si eu o metoda mai usoara de a curata/unge lantul.
Va rog sa-mi spuneti cum curatati voi lantul, cat timp va ia, la cati km spalati lantul, la cati km schimbati lantul. Multumesc. Cred ca este relevant si orasul in care folositi bicicleta. Bucurestiul este tare murdar... Eu am un Neuzer Nelson, mountain-bike 3*7 viteze. Imi ia cam jumatate de ora sa curat lantul; spal lantul cam la 80km (dar nu respect rigid). Cred ca un lant ma tine cam 300 km. (il schimb pentru ca se "lungeste", mai poate fi folosit, dar strica pinioanele/foile/etc). Locuiesc in Bucuresti. Ieri mi-a luat cam 30-40 minute sa curat lantul. Am sters cu o carpa lantul fara a-l demonta de pe bicicleta. Mi-a luat mult timp sa curat carpa (folosesc detergent de vase). Alta varianta era sa curat cu hartie igienica. In mod normal curat cu spirt, dar n-am avut asa ca am folosit apa. L-am lasat sa se usuce. Apoi il voi unge cu ulei de bicicleta luat de la Decathlon (cred ca a fost 12sau 13 lei /125ml, dar se consuma foarte putin) Este prima curatare a acestui lant, si era plin de ulei. Cred ca urmatoarele curatari vor fi mai usoare pentru ca pun foarte putin ulei. Am impresia ca daca as da si cu ceara ar tine mai mult; n-ar mai atrage praful. Ati folosit ceara? Va tine mai mult un lant? Cum faceti? |
#17
Posted 20 May 2011 - 18:58
Am folosit fel si fel de metode si solutii pentru curatarea lantului. Cea care mi-a dat cele mai bune si rapide rezultate este inalbitorul de rufe al nevestei. Pun o jumatate de pahar de unica folosinta cu inalbitor si cu o periuta de dinti veche inmoi in pahar si frec lantul nedemontat de pe bicicleta, apoi pinioanele,schimbatorul si foile. Clatesc cu dusul abundent si dupa ce se usuca ung si sterg surplusul cu o carpa.
|
#18
Posted 20 May 2011 - 19:53
[quote name='1901' date='20th May 2011, 08:57' post='9904403']
Mi se pare ca te tine destul de putin lantul pt ca,de obicei,se schimba cam la 1000 km.Desigur depinde si la ce il folosesti pt ca daca schimbi vitezele in forta si folosesti combinatii in care lantul sta oblic atunci se duce mai repede. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users