Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Izolatie intre OSB si placa de be...

instalatie incalzire apartament 2...

HEV D Segment - intrebari/pareri ...

Hyperos consum excesiv baterie?
 Contractul pentru Salubrizare est...

Elicopterul care-l transporta pe ...

Sfaturi achizitionare apartament ...

Permis de conducere nou
 Packet Loss la Digi

Masurare parametri CATV prin Conn...

Youtube a inceput sa aiba lag!?

Internet Archive - adauga item la...
 Electrica Furnizare + Poșta ...

Probleme cu scurgerea de ulei pe ...

Blocuri cu apartamente de 5+ camere

Casa noua finisata, teava incalzi...
 

Eoliene - energie EOLIANĂ (partea 1, 2006-2009)

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
4542 replies to this topic

#289
IONUT_ONILL

IONUT_ONILL

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 260
  • Înscris: 16.10.2006

View Postbogdanmihaila, on Apr 3 2007, 00:18, said:

...
personal am reusit sa transform doua alternatoare de dacie prin schimbarea rotorului cu unul confectionat la strung pe care am adaugat magnetii cumparati de la http://www.supermagnete.de/ sa le leg in paralel ia acum lucrez la proiectatrea turbinei...
baga si poze , te rugam, ....
Apropo .. ce magneti ai lut: dimensiuni , pret  si cati ?   Multumesc.

Edited by IONUT_ONILL, 03 April 2007 - 09:25.


#290
Iocan

Iocan

    Tefelist, fan Kövesi

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,795
  • Înscris: 02.06.2006

View Postblimpyway, on Apr 2 2007, 21:30, said:

De exemplu ai baterii de 12.5 V. Adunand tensiunea redresorului pe acumulatori vor fi 14V pe bornele redresorului. Daca generatorul la o  turatie data debiteaza 20 de volti in aer (bornele deconectate) atunci tensiunea pe rezistentele parazite va fi 20 - 14 = 6V . Acest surplus de 6 volti cad pe rezistenta generator inseriat cu rezistenta liniilor si determina curentul debitat. Daca rezistentele totalizeaza 0.2 ohmi, curentul va fi de 30 de amperi. Deci 420 watt intra in baterii si 180 se pierd in caldura (30% pierderi electrice).
Daca scade turatia cu 25% tensiunea totala va scadea de la 20  la 15 volti, curentul va scadea la 5A  ( (15v-14v) / 0.2 ohm ) iar pierderile scad si ele la sub 7% .  
Daca va creste turatia cu 50% tensiunea totala va creste de la 20 la 30 de volti, curentul la 80A iar pierderile sar de 50%.  Din cei 2400 de watt "numai" 1120 intra in baterii.

Problema nu-i asa grava precum pare, caci totusi curentul creste de la 30 la 80 de amperi iar bateriile se vor umple mult mai  repede. Dubland turatia de la 75% la 150% creste curentul de incarcare de 16 ori (de la 5 la 80 de amperi).
Cu cat e vantul mai puternic, cu atat mai repede se umplu bateriile  - apoi se invarte morisca degeaba (eficienta zero).
Cu cat vantul (si curentul) e mai slab cu atat eficienta incarcarii e mai buna.
Citind acest pasaj, am avut un alt flash-back: ce fel de acumulatori aveți de gînd să folosiți pentru stocare? Întreb acest lucru deoarece acumulatorii  Li-ion, Ni-MH sau Ni-Cd sînt scumpi ca naiba. Presupun că toată lumea se gîndește la acumulatorii cu plumb (auto). Ori, aceștia sînt destul de sensibili la ciclurile încărcare-descărcare. Dacă acestea nu sînt corecte și sînt lăsate la voia vîntului, acumulatorii se sulfatează foarte repede. Iar aceste cicluri trebuie controlate riguros. De exemplu, dacăun acumulator se descarcă sub 10,5V și e lăsat așa mai mult timp, că, deh, nu bate vîntul, va începe procesul ireversibil de sulfatare.

#291
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View PostIocan, on Apr 3 2007, 15:39, said:

Citind acest pasaj, am avut un alt flash-back: ce fel de acumulatori aveți de gînd să folosiți pentru stocare? Întreb acest lucru deoarece acumulatorii  Li-ion, Ni-MH sau Ni-Cd sînt scumpi ca naiba. Presupun că toată lumea se gîndește la acumulatorii cu plumb (auto). Ori, aceștia sînt destul de sensibili la ciclurile încărcare-descărcare. Dacă acestea nu sînt corecte și sînt lăsate la voia vîntului, acumulatorii se sulfatează foarte repede. Iar aceste cicluri trebuie controlate riguros. De exemplu, dacăun acumulator se descarcă sub 10,5V și e lăsat așa mai mult timp, că, deh, nu bate vîntul, va începe procesul ireversibil de sulfatare.

Cu plumb dar de motostivuitor sau masini electrice nu auto. Deep cycle, industriali cu viata mult mai lunga decat bateriile auto. Si semnificativ mai scumpi, desigur.
Acea descarcare "deep"  e bine sa nu sara de jumate  si recomandabil ca in ciclul zilnic nici de 15-25% din capacitatea nominala in amperi-ora. Astfel pot avea o viata de 10-15 ani.
Cauta "forklift batteries"  - sund baterii cu elementi separati de 2V.  (nu de 12)
Astea se recomanda si astea am de gand sa folosesc, desi pretul e semnificativ.

Pe aplicatii gen cabana sau rulota unde nu-s folositi decat periodic  merg si acumulatori auto.. Viata lor e mult mai scurta ( dar poate ca mai frumoasa ;) ).

Incarcarea, descarcarea si intretinerea lor este intr-adevar un subiect aparte.
Limitarea descarcarii se regleaza din invertor... dar sunt si consumatori directi la 12V. Se pot pune alarme sau automatizari care sa porneasca un motogenerator care sa-i reincarce..
Protectie la supra incarcare din regulator... in plus tre sa faci ceva (sufli in morisca) sa fie totusi umpluti cat mai des, apoi sa le verifici electrolitul, sa nu le fie prea frig si multe alte gadilaturi si tratamente. Exista documentatie pentru asa ceva... cauta "deep cycle lead acid batteries maintenance"  o pagina destul de interesanta e si asta: http://www.windsun.c...Battery_FAQ.htm

In principiu un sistem regenarabil (cel putin astea DIY) nu este la fel de simplu ca cel din apartamentul de bloc - apesi butonul se aprinde lumina, apesi inca odata se stinge . Tre sa stai cu ochii si pe morisca sa nu scartaie, si pe baterii sa vezi ca nu s-au uscat si pe "ceas" sa nu cada prea mult tensiunea si asa mai departe - panourile solare sa nu se prafuiasca si motorina din rezervor sa nu se-mputa. E o grija (o suma de griji) in plus dar cica viata e mai frumoasa cu anumite griji decat cu altele.

#292
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005

View Postvalidoe, on Apr 1 2007, 19:45, said:

citind topicul despre regulatoare cred ca esti pe cale sa faci o gresala de constructie si m-am gandit sa te avertizez pana nu lipesti magnetii definitiv pe rotoare.

   spuneai ca vrei sa folosesti 9 bobine si 18 magneti, respectiv 9 poli. magnetii se aseaza pe rotor alternativ, unul cu nordul in sus, urmatorul cu sudul. avand 9 poli inevitabil vei avea 2 magneti consecutivi cu aceeasi orientare a campului care va provoca o sincopa, anulare sau chiar franare.  in concluzie, cred ca ar trebui sa alegi un nr par de poli
Intotdeuna trebuie ca numarul de poli sa fie PAR! deci 18 magneti nu e o solutie buna, decat daca se foloseste solutia cu un singur rotor ... cu 18 magneti!

#293
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005

View Postadifox, on Apr 2 2007, 00:06, said:

o intrebare pentru adone :   ai incercat sa faci un generator cu 4 discuri(2 statoare).  ma gandeam daca ar putea fi realizabil si cam ce dimensiuni ar trebui sa aiba elicea, si daca ar fi eficient . daca nu, poate stii teoretic macar daca ar fi bine sau nu.
multumesc anticipat.
Nu am incercat cu 4 rotoare; ar trebui sa mearga. Trebuie gandit faptul ca 4 rotoare insemna o raza mai mica (in ipoteza folosirii aceluiasi numar de magneti), deci necesitatea unei turatii mai mari. Datele de proiectare ale elicei se schimba. Nu stiu care ar fi avantajul. Poate doar faptul vom avea o suprafata mai mica in mijlocul turbinei, nefolosita... Mai trebuie gandit, eventual poate incerca cineva si ne da ceva raspunsuri experimentate ...

#294
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005

View PostIocan, on Apr 2 2007, 13:41, said:

Punctul meu de vedere este pur teoretic, neavînd experiență în realizarea vreunui generator. Am citit de la cap la coadă discuțiile de aici și m-a frapat un aspect: transportați curenți foarte mari (20-40 A) pe distanțe de cîțiva metri. Pierderile (termice) de la generator pînă la acumulator sînt proporționale cu pătratul intensității curentului electric. Oare, nu ar fi mai eficient să generați tensiuni mai mari la curenți mai mici? (bineînțeles că în cast caz nu se va mai putea folosi frînarea cu rezistență, ci va trebui folosită doar soluția mecanică de scoatere de sub vînt, la suprasarcină)
Pierderile uneori sunt chiar de dorit ...
Este postat undeva despre faptul ca a fost nesesara introducerea unor rez in serie cu firele de alimentare, pentru a mari turatia turbinei. A fost vorba de o greseala de proiectare care forta elicea sa se invarta intr-o zona de turatie cu randament mic ...
Dar in general rezistenta cablurilor (pana la un anumit prag ...) se poate neglija deoarece, daca sistemul de scoatere din vant "gravitational" este corect realizat/reglat, generatorul se comporta ca un generator de CURENT constant (nu de TENSIUNE). Caderea de tensiune, pana la urma, se transforma intr-o crestere a turatiei turbinei.

#295
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005

View Postblimpyway, on Apr 2 2007, 21:45, said:

Lampi economice pe 12 V nu stiu unde se gasesc in RO.  Am vazut in schimb lampi cu tuburi fluorescente pentru auto, de 8watt, alimentate la 12V la Mr.Bricolage in Bucuresti.
Tuburile de schimb de 8 watt se gasesc la vreo 30000 de lei.  
Prefer sa merg cu tuburi clasice ca-s sensibil mai ieftine decat lampile ce se insurubeaza in bec..  Droserele electronice la 220 (aprindere imediata, fara palpaieli) sunt si ele ieftine - 7,5 RON in Obor. Exista si scheme pe net pentru drosere de 12V, care pot fi modificate pentri 24 sau 48 volti.
http://www.aaroncake...ts/40wflamp.asp
http://ludens.cl/Ele...p/fluolamp.html
Eu folosesc "becuri" cu cate 3 LED-uri LUXEON de cate 1 sau 3 W. E o solutie eleganta, dar usturatoare la pret (2-3 sute de mii / LED-ul). Pretul e in coborare, dar mai dureaza ... Au avantajul randamentului, simplitatii schemei, a tensiunii de numai 3,5V si a vietii de aproximativ 1000.000 ore (le lasi mostenire la stranepoti ...)

#296
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005
scuze, 100.000 ore ... dupa care nu se mai garanteaza decat 75% din energia luminoasa de la inceput ...

#297
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005

View Postvalidoe, on Apr 1 2007, 11:32, said:

Salut!
A trecut ceva vreme de cand nu am mai postat, din motive independente de vointa mea....
Ma bucur ca a crescut nr celor interesati de energiile alternative, probabil o sa fim mai multi curand

Periile colectoare ar fi varianta ideala dar nu cred ca e neaparat nevoie. Cum directia vantului se schimba aleator, cablul nu se va rasuci mereu in aceeasi directie ci se va mai si "dez-rasuci" (nu stiu daca e corect gramatical ce am zis....)
Eu unul nu am folosit si in timpul relativ scurt (8 zile) cat a "zburat" nu au fost probleme.
Din pacate a trebuit sa o dau jos din cauza unei erori de calcul care a dus la "prajirea" statorului la un vant puternic. Dupa cum am mai spus in alte posturi, am folosit o sarma cam subtire (1mm diam) care imi limita puterea obtinuta iar sistemul de franare nu a funtionat cum trebuia....
O sa refac statorul in asa fel incat sa folosesc tot potentialul celor 32 de magneti si al rotorului de 2.7m si probabil o sa modific si sistemul de franare

PS cine crede ca se va apuca de ceva mai serios (1kW) , in viitorul apropiat si e interesat de magneti tip Forcefield sa poate sa ma contacteze
Am o rugaminte: cateva cuvinte despre ce a nu a mers bine, ce nu a fost bine si ce a fost bine (eventual cu imagini), pentru a le pune pe incalzireglobala.tk pentru a invata si altii din experienta ...

#298
Iocan

Iocan

    Tefelist, fan Kövesi

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,795
  • Înscris: 02.06.2006

View Postadone, on Apr 4 2007, 00:48, said:

Pierderile uneori sunt chiar de dorit ...
Aici, iarăși îmi scapă ceva: decît o turbină de 500W din care pierd jumătate, mai bine o turbină de 300W din care pierd 50W. La turbina mai mică am elice mai mică, stîlp mai ieftin, n-o strică vîntul atît de ușor etc. Mie mi se pare mai rentabil un sistem mai mic cu pierderi mai mici decît un sistem supradimensionat, cu pierderi "planificate", mari.

#299
adone

adone

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 160
  • Înscris: 15.04.2005

View PostIocan, on Apr 4 2007, 12:03, said:

Aici, iarăși îmi scapă ceva: decît o turbină de 500W din care pierd jumătate, mai bine o turbină de 300W din care pierd 50W. La turbina mai mică am elice mai mică, stîlp mai ieftin, n-o strică vîntul atît de ușor etc. Mie mi se pare mai rentabil un sistem mai mic cu pierderi mai mici decît un sistem supradimensionat, cu pierderi "planificate", mari.
Aceste pierderi trebuie gandite ca procente; daca se ajunge la jumatate din energie pierduta, ceva e in neregula: ori cablul e prea subtire sau prea lung (se inlocuieste cu unul mai gros), ori elicea nu e corect dimensionata ( daca nu e posibil de a o reface, trebuie facut in asa fel incat sa se roteascsa cu viteza optima prin modificarea 'sarcinii') ; daca pierderile sunt in generator, trebuie refacut caci se va arde.
In proiectarea (si deci alegerea unui generator) se pleaca de la necesarul de energie, urmat de posibilitatile financiare ... urmatorul pas ar fi masurarea vantului (este posibil ca pentru atingerea tintei "energie" sa fie necesara o elice de dimensiuni mari, care in alte conditii ar da mult mai multa energie => probleme financiare).
Generatorul trebuie sa dea energia dorita. Nu este nici o problema daca elicea e prea mare fata de generator (in zonele in care vantul e foarte slab), cu conditia sa reglam corect sistemul de scoatere din vant (pentru protectie la vant mai tare)

#300
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View PostIocan, on Apr 4 2007, 12:03, said:

Aici, iarăși îmi scapă ceva: decît o turbină de 500W din care pierd jumătate, mai bine o turbină de 300W din care pierd 50W. La turbina mai mică am elice mai mică, stîlp mai ieftin, n-o strică vîntul atît de ușor etc. Mie mi se pare mai rentabil un sistem mai mic cu pierderi mai mici decît un sistem supradimensionat, cu pierderi "planificate", mari.

Valorile astea "500W" sau "300W" sunt puteri nominale, apropiate de maximum ce poate fi scos din turbina respectiva  Sunt date de producator pentru viteze mari ale vantului (40-50km/h) a.i. sa arate cat mai impresionant.  Cifrele respective sunt la fel de relevante privind performanta unei turbine pe cat de relevant e diametrul rotilor pentru consumul de benzina al unui  automobil.

In realitate poti sa ai o turbina de 300 de watt cu rotor mult mai mare decat al uneia de 500,  care va produce intr-adevar mai mult dar numai la vanturi de peste 30km/ora. Iar la viteze mici cea de 300 de watt va da mai mult chiar daca e mai putin eficienta, pentru simplul motiv ca are suprafata mult mai mare.

#301
Iocan

Iocan

    Tefelist, fan Kövesi

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,795
  • Înscris: 02.06.2006

View Postblimpyway, on Apr 4 2007, 16:17, said:

Valorile astea "500W" sau "300W" sunt puteri nominale, apropiate de maximum ce poate fi scos din turbina respectiva  Sunt date de producator pentru viteze mari ale vantului (40-50km/h) a.i. sa arate cat mai impresionant.  Cifrele respective sunt la fel de relevante privind performanta unei turbine pe cat de relevant e diametrul rotilor pentru consumul de benzina al unui  automobil.

In realitate poti sa ai o turbina de 300 de watt cu rotor mult mai mare decat al uneia de 500,  care va produce intr-adevar mai mult dar numai la vanturi de peste 30km/ora. Iar la viteze mici cea de 300 de watt va da mai mult chiar daca e mai putin eficienta, pentru simplul motiv ca are suprafata mult mai mare.
Ok, ok, dar ideea mea era legată de reducerea pierderilor. M-a frapat puțin afirmația că pierderile sînt, uneori, de dorit (pregătirea mea inginerească nu mă poate lăsa rece la asemenea aspecte).

Edited by Iocan, 04 April 2007 - 15:56.


#302
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View PostIocan, on Apr 4 2007, 16:51, said:

Ok, ok, dar ideea mea era legată de reducerea pierderilor. M-a frapat puțin afirmația că pierderile sînt, uneori, de dorit (pregătirea mea inginerească nu mă poate lăsa rece la asemenea aspecte).
E vorba de faptul ca un anumit alternator + sistem de incarcare are eficienta maxima la anumite turatii, dar e posibil ca pentru acele turatii la viteza dominanta a vantului randamentul aerodinamic sa fie foarte slab. Atunci se modifca sarcina prin rezistente, scazand eficienta electrica in schimbul sporirii eficientei aerodinamice. E posibil ca la o turatie mai mare cuplul in elice sa fie mai mare (pt. aceasi viteza a vantului) deci si curentii sa creasca. Per total energia intrata in baterii creste chiar daca s-au adaugat rezistente.

In mod normal se ajunge la un astfel de compromis cand nu s-au potrivit exact cei trei parametri - eficienta si marimea rotorului + viteza dominanta vantului + parametrii alternatorului pentru un transfer optim de energie.

#303
Iocan

Iocan

    Tefelist, fan Kövesi

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,795
  • Înscris: 02.06.2006

View Postblimpyway, on Apr 4 2007, 17:40, said:

Atunci se modifca sarcina prin rezistente, scazand eficienta electrica in schimbul sporirii eficientei aerodinamice. E posibil ca la o turatie mai mare cuplul in elice sa fie mai mare (pt. aceasi viteza a vantului) deci si curentii sa creasca.
Este evident faptul că energia eoliană este foarte fluctuantă și este greu de găsit un regim optim de funcționare al întregului ansamblu. Mai meditez asupra problemei...

#304
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View PostIocan, on Apr 4 2007, 18:01, said:

Este evident faptul că energia eoliană este foarte fluctuantă și este greu de găsit un regim optim de funcționare al întregului ansamblu. Mai meditez asupra problemei...
In general e mai valoroasa optimizarea pentru viteze mici ale vantului, cand energia disponibila este mai putina si vrei sa storci cat mai mult din ea. Chiar daca nu reusesti sa compensezi consumul macar sa prelungesti descarcarea bateriilor.  
Eu personal cred ca ideal in majoritatea cazurilor e un sistem f.mare si usor care sa produca cat mai mult la viteze mici ale vantului si sa plafoneze productia la peste 5-7 m/sec.

La sistemele individuale e bine sa combini cu panouri solare, caci sezonier vara ai vant putin si soare mult iar iarna invers. Chiar daca panourile solare sunt de putere comparativ mica, conteaza sa mai puna ceva in baterii. Oricum e necesar un motogenerator ca sa se evite descarcarea avansata a bateriilor in perioadele, nu rare,  fara vant si fara soare.

#305
adifox

adifox

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 677
  • Înscris: 15.03.2007

View Postadone, on Apr 4 2007, 00:41, said:

Nu am incercat cu 4 rotoare; ar trebui sa mearga. Trebuie gandit faptul ca 4 rotoare insemna o raza mai mica (in ipoteza folosirii aceluiasi numar de magneti), deci necesitatea unei turatii mai mari. Datele de proiectare ale elicei se schimba. Nu stiu care ar fi avantajul. Poate doar faptul vom avea o suprafata mai mica in mijlocul turbinei, nefolosita... Mai trebuie gandit, eventual poate incerca cineva si ne da ceva raspunsuri experimentate ...
eu ma gandeam sa dublez numarul de magneti sa maresc puterea, nu doar sa-i fac alt design. nu vad nici un sens sa folosesc acelasi numar de magneti. iar daca fac 4 rotoare evident ca o sa folosesc o elice mai mare cred eu, ca nu am facut. dar cind o sa fac o sa vad. mersi oricum de informatie. am vazut pe alt forum ca cineva s-a apucat de asa ceva. nu mai stiu exact cine. cred ca watashi(nu stiu daca am scris bine). oricum daca vede poate ne da niste sugestii. bafta la toata lumea.

#306
watashi

watashi

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 11.12.2006
nu m-am apucat eu:d

Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate