Trimiterea pe orbita prin propulsie magnetica.
#55
Posted 07 April 2017 - 23:47
vrajitoruldinoz, on 07 aprilie 2017 - 23:44, said:
Ideea e veche si nu foarte diferita de proiectul lui Musk de a trimite "sicrie" pe sub ocean printr-un tunel vidat (care e deja in teste la scara mica din cite stiu). Aici tunelul e mai scurt dar vitezele mult mai mari. |
#56
Posted 07 April 2017 - 23:56
Eu cred ca te-ai inspirat de aici :
[ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/88/Launch_ring.jpg/320px-Launch_ring.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by vrajitoruldinoz, 07 April 2017 - 23:56. |
#58
Posted 08 April 2017 - 00:16
#59
Posted 08 April 2017 - 01:11
vrajitoruldinoz, on 07 aprilie 2017 - 23:44, said:
Cerinta de 10g e mult exagerata (1000g probabil e mult mai rezonabil, evident depinde ce trimiti, nu oua sper) iar nimeni nu a spus ca trebuie accelerat intr-o singura rotatie. 1000g?! Nu, nu e rezonabil. Poate pentru o bila, pentru ceva solid si plin, nu foarte greu. Si nu este vorba de acceleratia tangentiala ca sa spunem ca numarul de rotatii ar avea vreo semnificatie. Initiatorul a propus o viteza terminala dupa accelerare de v = 15 km/s: la o raza de curbura r data a traiectoriei, cinematica banala spune ca obiectul se misca cu o acceleratie centripeta acp = v2/r. Quote Ideea e veche si nu foarte diferita de proiectul lui Musk de a trimite "sicrie" pe sub ocean printr-un tunel vidat (care e deja in teste la scara mica din cite stiu). Este diferita fiindca tehnologiile si vitezele de interes sunt diferite. Quote Aici tunelul e mai scurt dar vitezele mult mai mari. Tocmai. Amandoi parametrii spun ca acceleratiile centripete trebuie sa fie mult mai importante. Quote Curbura "in sus" a tunelului poate fi facuta tot subteran, intr-un munte etc. Se pot imagina o sumedenie de ipoteze constructive, problema de fond ramane: la viteza respectiva, acceleratia data de curbura este imensa si distrugatoare pentru orice material uzual. Quote Viteza de 10km/s e prea mare, 1 sau 2km/s deja ar face fezabile motoare racheta si scarmjeturi. Ce faci cu 1-2 km/s atunci cand vitezele cosmice interesante au aproape un ordin de marime in plus?! Quote Chestiile astea se pot face, nu sint imposibilitati tehnice ci doar de capital. Tocmai: initiatorul cauta o solutie mai putin costisitoare, nu una care sa pape tot bugetul combinat NASA+NATO pe cateva decenii. TheEverlastingShadow said: Bun, dar pentru un proiectil de o tona sau de zece tone, cum ar sta treburile ? Acceleratia cinematica nu depinde de masa. Fortele sunt evident proportionale cu masele si cu acceleratiile lor. |
#60
Posted 08 April 2017 - 01:32
#61
Posted 08 April 2017 - 03:00
Cu ce produci vid foarte inaintat la CERN, mare chestie.
mdionis, on 08 aprilie 2017 - 01:11, said:
1000g?! Nu, nu e rezonabil. Poate pentru o bila, pentru ceva solid si plin, nu foarte greu. Chestiile pe care le trimiti in spatiu de obicei sint destul de rezistente. Evident suportul lateral (magnetic) trebuie sa invinga de 1000 de ori greutatea "obuzului". Asta intradevar s-ar putea sa nu fie trivial (desi genul asta de suspensie magnetica n-are nici o problema in a tine suspendat un tren de mii de tone). Pina la urma e un compromis dimensiuni/viteza/acceleratie centripeta. Quote Se pot imagina o sumedenie de ipoteze constructive, problema de fond ramane: la viteza respectiva, acceleratia data de curbura este imensa si distrugatoare pentru orice material uzual. Recunosc ca am fost cam optimist in postul initial mdionis, on 08 aprilie 2017 - 01:11, said:
Ce faci cu 1-2 km/s atunci cand vitezele cosmice interesante au aproape un ordin de marime in plus?! Problema la sistemele actuale e ca avem nevoie de 10kg de combustibil pentru 1kg de masa utila. relatia insa e logaritmica, daca numai jumatate din viteza e necesara ai nevoie de sqrt(10) combustibil care e numai vreo 3kg. Ca sa ajungi la ISS ai nevoie de de 7.8km/s deci "prastia" ar trebui sa rezolve jumatate din viteza asta. Pare mult mai fezabil, cu problema ca multiplici cu 4 masa pe care o arunci. Fortele suportate de lansator insa tot cam pe acolo sint (viteza scade de 2X dar masa creste de 4X). De aia insa se vorbeste de scram jet care are marele avantaj ca foloseste oxidantul din aer. E folosit pe scara larga in rachetele de croaziera de mach 5-7. Edited by vrajitoruldinoz, 08 April 2017 - 03:09. |
#62
Posted 08 April 2017 - 10:05
vrajitoruldinoz, on 07 aprilie 2017 - 23:19, said:
Daca in loc sa scrii un post inutill aplicai o formula te lamureai singura in mai putin timp decit tastatul. daca gresesc cu ceva, te invit sa-mi scrii unde si cu ce anume am gresit, aplicand chiar formula de care spui. omul mai poate gresi, nu e nimic neobisnuit in asta, iar daca a fost randul meu sa gresesc, te rog sa-mi arati cu ce anume. |
#63
Posted 08 April 2017 - 11:18
Problema nu e numai de natura fizica ci si economica. Adica, ca sa faci o astfel de mega-constructie care ar costa miliarde de euro, doar ca sa duci niste materilale la ISS, nu se justifica economic. Tehnologiile actuale de propulsie permit acest lucru la costuri rezonabile. Daca insa s-ar descoperi o cale de a crea un tunel de vid in spatiul fizic (un fel de gaura de vierme) prin care sa poti pacali/reduce gravitatia / frecarea cu atmosfera, binenteles ca ar fi de luat in calcul.
Trebuie tinut cont ca noi avem neovie de cca 5 tone de materiale transportate la ISS (lucru care, in prezent se intampa doar cu nave Soyuz, trimise de rusi, de cand americanii au intrat in hibernare) nu de cine stie ce contstructie fistichie pe Pamant... adica scopul final si costurile primeaza in toate variantele posibile. Eu mai degraba as vedea utilitatea unei astfel de tehnologii in materie de transporturi civile, respectiv sa poti sa faci o catapulta cu care sa arunci un "proiectil" cu oameni de la Londra la New York in mai putin de 4 ore, lucru care, acu vreo 15 ani se intampla cu ajutorul avionului Concorde (in prezent ajuns la fier vechi). Edited by rosix, 08 April 2017 - 11:28. |
#64
Posted 08 April 2017 - 11:50
rosix, on 08 aprilie 2017 - 11:18, said:
Problema nu e numai de natura fizica ci si economica. Adica, ca sa faci o astfel de mega-constructie care ar costa miliarde de euro, doar ca sa duci niste materilale la ISS, nu se justifica economic. Tehnologiile actuale de propulsie permit acest lucru la costuri rezonabile. Daca insa s-ar descoperi o cale de a crea un tunel de vid in spatiul fizic (un fel de gaura de vierme) prin care sa poti pacali/reduce gravitatia / frecarea cu atmosfera, binenteles ca ar fi de luat in calcul. Trebuie tinut cont ca noi avem neovie de cca 5 tone de materiale transportate la ISS (lucru care, in prezent se intampa doar cu nave Soyuz, trimise de rusi, de cand americanii au intrat in hibernare) nu de cine stie ce contstructie fistichie pe Pamant... adica scopul final si costurile primeaza in toate variantele posibile. Eu mai degraba as vedea utilitatea unei astfel de tehnologii in materie de transporturi civile, respectiv sa poti sa faci o catapulta cu care sa arunci un "proiectil" cu oameni de la Londra la New York in mai putin de 4 ore, lucru care, acu vreo 15 ani se intampla cu ajutorul avionului Concorde (in prezent ajuns la fier vechi). Exista cateva proiecte in derulare pt. avioane de pasageri, fie ele si de tip private jet si business jet, care vor zbura cu Mach 1,5 si peste, unele chiar si peste Mach 2. Cererea reala (adica cea capabila sa plateasca) e mica si costurile sunt mari, acestea fiind motivele pt. care inca nu sunt deja concretizate. Unele proiecte au prevazute primele teste de zbor cu prototipuri inca de anul acesta, 2017. Discutia despre avioane supersonice este insa off topic - am comentat putin postul anterior. Legatura cu avioane deja am mentionat-o - se pot utiliza avioane sub-sonice pt. ridicarea unor navete la 20 km, de unde pot pleca cu rachete mult mai usor datorita aerului mult rarefiat, cu franare aerodinamica mult mai mica. Exista si o reducere a gravitatiei legata de altitudine dar este totusi infima la 20 km. La 100 km altitudine scade doar cu 3%... Diferenta de densitate a aerului este insa foarte mare, scade la 0,088 de la ~ 1,225...de ~ 13,92 X mai mica. Edited by loock, 08 April 2017 - 12:09. |
|
#65
Posted 08 April 2017 - 12:25
De la 20 km altitudine - unde poate fi ridicata naveta cu un avion relativ normal de transport, poate pleca cu rachete. La inceput poate pleca tot cu viteza si forta moderata, si se poate ridica lin spre altitudini si mai mari.
Lin pt ca franarea aerodinamica este in relatie cu patratul vitezei. Daca la 20 km altutudine densitatea aerului scade de 13,92 X fata de sol, la 86 km scade la 0,00000564, si deja franarea aerodinamica este neglijabila pana la viteze destul de mari, si este suficienta o forta motoare mult redusa, si un consum de carburant mult redus. Motoarele cosmice pot avea impuls mare si forta mica, permitand astfel accelerarea la viteze foarte mari cu un consum redus. Edited by loock, 08 April 2017 - 12:27. |
#66
Posted 08 April 2017 - 13:04
eczorcistul, on 08 aprilie 2017 - 07:58, said:
Asta-i din categoria "Copiii spun lucruri traznite"? Lasa jocurile pe calculator si pune mana pe carte. Mergi la scoala, termina macar liceul si mai vedem dupa aceea. rosix, on 08 aprilie 2017 - 11:18, said:
Problema nu e numai de natura fizica ci si economica. Adica, ca sa faci o astfel de mega-constructie care ar costa miliarde de euro, doar ca sa duci niste materilale la ISS, nu se justifica economic. Edited by TheEverlastingShadow, 08 April 2017 - 13:08. |
#67
Posted 08 April 2017 - 13:17
loock, on 08 aprilie 2017 - 12:25, said:
De la 20 km altitudine - unde poate fi ridicata naveta cu un avion relativ normal de transport, poate pleca cu rachete. La inceput poate pleca tot cu viteza si forta moderata, si se poate ridica lin spre altitudini si mai mari. Lin pt ca franarea aerodinamica este in relatie cu patratul vitezei. Daca la 20 km altutudine densitatea aerului scade de 13,92 X fata de sol, la 86 km scade la 0,00000564, si deja franarea aerodinamica este neglijabila pana la viteze destul de mari, si este suficienta o forta motoare mult redusa, si un consum de carburant mult redus. Motoarele cosmice pot avea impuls mare si forta mica, permitand astfel accelerarea la viteze foarte mari cu un consum redus. Pe principiul asta cred ca s-ar putea construi o platforma de lansat rachete la inaltimea aia sau chiar mai mare. Platforma ar putea fi mentinuta continuu la altitudinea respectiva sau ar putea fi adusa pentru fiecare lansare in functie de cum e mai bine din punct de vedere tehnic si economic. Rachetele ar putea fi urcate pana la platforma tot cu ajutorul baloanelor sau o data cu platforma. Stiu ca au incercat cei de la Arca si nu numai ei sa lanseze rachete cu ajutorul baloanelor... nu prea le-a reusit dar cred ca ideea e destul de fezabila. In schimb nu stiu cat e de economica fata de sistemul actual de ajungere in spatiu. |
#68
Posted 08 April 2017 - 13:18
TheEverlastingShadow, on 08 aprilie 2017 - 13:04, said:
. Nu e chiar asa. .......... TheEverlastingShadow, on 07 aprilie 2017 - 20:43, said:
... Imaginati-va un tunel aflat la cateva zeci de de metri adancime, in forma de cerc, de aproximativ 100 de kilometri in diametru si in interiorul caruia sa fie vid...... pentru o adancime de...sa zicem 50 m, ar trebui evacuati/excavati aprox 400 miliarde mc pamant ( daca s-ar planifica lucrarea(non-stop) pentru 100 ani ar insemna aprox 126 mc pamant excavat/secunda) apoi vidati 400 miliarde mc aer.... irealizabil ! |
#69
Posted 08 April 2017 - 13:19
spinname, on 08 aprilie 2017 - 13:17, said:
Stiu ca au incercat cei de la Arca si nu numai ei sa lanseze rachete cu ajutorul baloanelor... nu prea le-a reusit dar cred ca ideea e destul de fezabila. In schimb nu stiu cat e de economica fata de sistemul actual de ajungere in spatiu. LORELYAN, on 08 aprilie 2017 - 13:18, said:
pentru o adancime de...sa zicem 50 m, ar trebui evacuati/excavati aprox 400 miliarde mc pamant ( daca s-ar planifica lucrarea(non-stop) pentru 100 ani ar insemna aprox 126 mc pamant excavat/secunda) apoi vidati 400 miliarde mc aer.... irealizabil ! Gandeste-te ca deja putem lansa pe cale electro-magnetica proiectile cu mach 6-7 ce sunt accelerate la aceasta viteza in numai catima metri si fara a se folosi vid. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/Wj1b8wh2Ul4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by TheEverlastingShadow, 08 April 2017 - 13:32. |
|
#70
Posted 08 April 2017 - 13:44
Totuși,doar pentru scopul de a construi nave spațiale în spațiu,e de prisos proiectul.
Chiar dacă ar funcționa acest proiect(ăsta cu tunelul vidat),și am construi acele nave,cu ce le alimentăm? Și ce fel de motoare punem pe ele? Că,din ce știu eu,nu s-a inventat încă motorul warp. Să plecăm în spațiu în criogenie? Eu nu aș pleca în felul ăsta. Dacă nu pot sta la geam să văd afară(ca la tren),nu îmi place o astfel de călătorie. Sau dacă durează sute de ani. |
#71
Posted 08 April 2017 - 13:56
ASCENDED, on 08 aprilie 2017 - 13:44, said:
Totuși,doar pentru scopul de a construi nave spațiale în spațiu,e de prisos proiectul. Chiar dacă ar funcționa acest proiect(ăsta cu tunelul vidat),și am construi acele nave,cu ce le alimentăm? Și ce fel de motoare punem pe ele? Că,din ce știu eu,nu s-a inventat încă motorul warp. Să plecăm în spațiu în criogenie? Eu nu aș pleca în felul ăsta. Dacă nu pot sta la geam să văd afară(ca la tren),nu îmi place o astfel de călătorie. Sau dacă durează sute de ani. Plus ca nu este vorba numai despre explorarea si colonizarea intregului sistem solar, ci despre dezvoltarea unei intregi economii. Gandeste-te numai ce putem noi mina acolo in spatiu. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/N6lPlyMUtf4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/xWfeE7l1Wxo?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by TheEverlastingShadow, 08 April 2017 - 13:58. |
#72
Posted 08 April 2017 - 13:59
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users