Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...

Dupa 20 ani de facultate, am uita...
 Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila

Digi24 a disparut de pe TV Lg

Drept de proprietate intelectuala...
 Jante noi shitbox

Trinitas TV 4K

Dacia 1316 cu 6 usi ...

Frecventa modificata radio
 Un nou pericol pt batrani

Ar trebui sa vindem imobiliarele ...

Dupa renuntarea la aparat dentar

pelerinaj in Balcik
 

Calibrare ISF level 1, 2 si 3 in Romania

* * * * - 8 votes
  • Please log in to reply
2457 replies to this topic

#55
AndreiNR

AndreiNR

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,035
  • Înscris: 14.06.2013
Depinde ce patternuri folosesti si cum faci calibrarea.
Fara a fi profilat colorimetrul ma indoiesc sa obtii o rampa de gri perfect "curata". Obligatoriu ferestre(normale sau apl) si exclus fullfields.

#56
Calin_fdx

Calin_fdx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,633
  • Înscris: 13.09.2014
CRT- ul se calibreaza cu aceleasi paterne ca si plasma? Apl ...6.5%. sau small-uri windows?. Ati avut cerere sa calibrati vreun CRT ? Au controale avansate ? Sau numai tint, color, lumina si contrast ? Sau prin RS232 ? Se poate face grayscale cat de cat si macar cele trei culori primare din master color si secundarele din tint ? Citirea de pe display sau la 30 ..40 cm ? Ce alte particularitati ascunse au ? Setat player-ul pe BT 601 color space...?

#57
AndreiNR

AndreiNR

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,035
  • Înscris: 14.06.2013
Ferestre normale 10-15%.
De obucei au setari avansate in meniul de service. Sony Trinitronul meu avea si setari de culoare avansate (nu mao stiu exact ce ca m-am uitat mai de mult)
CRT-urile ies destul de repede din negru asa ca o gamma ITU BT1886 ar fi recomandata. De fapt cam asta se incearca cu noul standard adoptat-sa se emuleze comportamentul crt-urilor.
Standardul pt SD este REC601.
Legat de citirea onscreen vs. offscreen.  Sunt multe idei si povesti. Ideea ca FOV (field of view )mai mare ar aduce un plus de acuratete dar din masuratorile mele diferențele sunt infime..

LE: nu player ul il setezi la rec601 ci spatiul dd culoare in softul de calibrare.
Apoi, parca tint este activat numai in standardul NTSC la unele tv crt.

Edited by AndreiNR, 17 October 2014 - 19:14.


#58
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,792
  • Înscris: 04.10.2014

View PostCalin_fdx, on 17 octombrie 2014 - 18:17, said:

CRT- ul se calibreaza cu aceleasi paterne ca si plasma? Apl ...6.5%. sau small-uri windows?. Ati avut cerere sa calibrati vreun CRT ? Au controale avansate ? Sau numai tint, color, lumina si contrast ? Sau prin RS232 ? Se poate face grayscale cat de cat si macar cele trei culori primare din master color si secundarele din tint ? Citirea de pe display sau la 30 ..40 cm ? Ce alte particularitati ascunse au ? Setat player-ul pe BT 601 color space...?
La o intrebare atat de generala raspunsul este... depinde (de modelul televizorului). Personal n-am vazut niciun televizor cu tub cinescop cu meniuri de reglaj atat de complexe precum flat panel-urile actuale. Am descarcat cateva manuale de Sony gasite pe Net si n-au nimic altceva in afara de (tipicele) contrast, luminozitate, saturatie, nuanta si (ceva mai rara) claritate.
Joel Silver ne povestea la curs despre inceputurile lui intr-ale calibrarii; tv-urile cu tub cinescop se reglau prin demontarea mastii din spate si ajustarea cu surubelnita pe semireglabilii din decodorul de culoare sau etajele finale video. (Si ne mai zicea despre probleme cu nevestele din cauza mizeriei produse prin demontarea televizorului, care se umple de praf. Posted Image )
N-are nicio legatura plasma, care este un dispozitiv de afisare digital, cu tubul cinescop, care este analogic.
N-are rost sa se foloseasca ferestre prea mari, pentru a nu trage in medie mai mult curent din sursa de inalta tensiune decat ar face-o o imagine tipica.
La noi nu prea se stie despre calibrare si rostul ei in ceea ce priveste televizoarele cu tehnologiile actuale, ce sa solicite cineva calibrarea unui Telecolor sau Cromatic. Posted Image
Saturatia nu este un reglaj de culori primare, ci de amplitudine pe semnale de crominanta. E vorba despre naturaletea culorilor reproduse, nu de ajustare de coordonate cromatice.
Intradevar, reglajul de nuanta a fost introdus in sistemul NTSC (Never Twice the Same Colour Posted Image ) pentru ca la acesta culorile aveau obiceiul sa vireze datorita erorilor de faza la receptia semnalului si avea doar rolul de a face culoarea pielii sa arata firesc. Nu este un reglaj de culori secundare, este un balans general intre toate culorile. Sistemul PAL a corectat aceste probleme, desi reglajul exista si la multe televizoare PAL (sau SECAM).
Daca nu se pune dispozitivul de masurare direct pe dispozitivul de afisare, atunci apare problema luminii ambientale si a reflexiilor pe suprafata ecranului. Practic, inseamna sa masori numai noaptea. Nu exista niciun avantaj de a face acest lucru. Daca dispozitivul de afisare sufera de o neuniformitate mare de suprafata, nicio calibrare nu va rezolva acest aspect. Practic, nu se masoara la distanta decat sisteme care functioneaza prin reflexie, respectiv proiectoarele, la care suprafata pe care se formeaza imaginea (ecranul) nu emite lumina proprie.
La un tub cinescop nu prea ai ce scara de gri / gama sa reglezi, pentru ca factorul gama este inerent principiului de functionare. Exista anumite aparate tv care mai deformeaza semnalul primit in sensul abaterii de la liniaritatea etajelor de amplificare pentru a compensa anumite deficiente, dar vorbim iarasi de reglaje cu surubelnita, ceea ce presupune detinerea schemei electronice a aparatului, pentru a identifica ce face fiecare element de reglaj si pe unde este amplasat.
Nu se face o calibrare serioasa avand ca sursa de semnal un player de discuri.
BT601 n-are legatura cu tehnologia de reproducere a imaginii, ci cu matricea de culoare folosita pentru a reconstrui toate semnalele de culoare din cele transmise, matrice care s-a schimbat la trecerea de la definitie normala la definitie inalta si care se va schimba din nou pentru UHD. Sunt alte raporturi intre culorile primare in semnalul de luminanta.

Edited by Jean-Luc_Picard, 18 October 2014 - 03:46.


#59
AndreiNR

AndreiNR

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,035
  • Înscris: 14.06.2013
Parintii mai au un tv Philips CRT relativ nou. In meniul de service am gasit setări pt 2p WB.
Sony-ul pe care il mai am are setari avansate de wb, geometrie si culoare in meniul de service.  Nu am avut avut niciodata curiozitatea sa-l masor/calibrez pt ca ar fi o bătaie de cap prea mare.

Adrian, din câte stiu eu, plasma si CRT au niște chestii in comun care fac ca tehnica de calibrare sa aiba pasi comuni.
Ambele sunt refresh display-uri ca atare dispozitivul de măsurare (in cazul colorimetrelor) trebuie sa se sincronizeze cu rata de împrospătare a display-ului.
Amblele (si mai nou si OLED) au ABL si de aceea se calibreaza cu ferestre normale.
ARL (average relative luminance) tipica a imaginilor este undeva intre 5-15% si acest nivel este "replicat" de ferestre cu o dimensiune in jur de 10-15% din ecran.
DVE, unul din primele dvd-uri de calibrare, avea 18% (parca) iar ferestrele standard din Accupel sunt de 11,11%.

Edited by AndreiNR, 18 October 2014 - 07:20.


#60
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,792
  • Înscris: 04.10.2014
Andrei, la cursul ISF nu ne-au spus sa lucram diferit cu plasmele (televizoare cu tub catodic nu erau in sala de curs) fata de restul, in sensul de inversat pasi, introdus pasi suplimentari, etc.
Ecranul cu plasma si tubul catodic au un singur lucru in comun, luminoforul care produce emisia efectiva de lumina vizibila. In rest, principiul de functionare - modalitatea de excitarea a luminoforului - este complet diferit. Partea electrica si electronica de control este complet diferita. "Bubele" specifice difera (de exemplu doar tubul catodic are probleme de convergenta, faptul ca inca mai avem teste de convergenta in seturi de test este o mostenire preistorica lipsita de sens pentru panouri digitale).

#61
Degrelle

Degrelle

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1
  • Înscris: 20.10.2014
Sunt conștient că diferă foarte mult de la caz la caz, dar aș vrea să știu, estimativ, cam care sunt costurile unei asemenea calibrări (video  și audio deopotrivă).

#62
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,792
  • Înscris: 04.10.2014
In State o semi-calibrare video (nimic pe culoare si nimic sofisticat pe gri si gama) costa 90 de dolari, iar una completa 350. Unii calibreaza numai un mod in banii astia, altii mai multe. Durata e de circa doua ore per mod. Pentru audio se cer 300 pentru varianta simpla (doua ore, fara masuratori sofisticate) si 1500 pentru cea completa, care dureaza doua zile si include tratamente acustice ale spatiului (panouri absorbante sau difuzante). Desi platim mult mai mult pe aparatura audio video si personal am cheltuit ceva mai mult pe cursuri (avion) si mult mai mult pe instrumentele de calibrare (TVA si taxe vamale), in Romania costa cam pe jumatate.

Edited by Jean-Luc_Picard, 20 October 2014 - 15:59.


#63
Calin_fdx

Calin_fdx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,633
  • Înscris: 13.09.2014
Am facut o optimizare la un Samsung 55HU6900, iluminare edge, sta binisor in 30IRE si in 80IRE dupa aranjarea balansului de alb in 2P, in 10 raspunzand si mai bine. Ce m-a faprat a fost faptul ca avea pulsatii de la rata de refresh (motionflow fiind dezactivat si la fel celelalte controale) cred ca are panel de 50hz, Am incercat sa vad cum inflenteaza gama activarea controlului DINAMIC CONTRAST si acesta dezechilibraza gama in patea de sus (gen 60-90ire) coborand din 2.22 target in 1.9 dand o falsa impresie a unui contrast mai puternic. La fel si setarea negru (off/mai intens/foarte intens) care afecteaza gama in partea de jos 5IRE-20IRE) urcand-o din 2.22 inspre 2.4...2.6 si in ciuda obtinerii unui negru mai amplu in imagine, in realitate privand-o pe aceasta de detalii in partile intunecate.Contrastul nativ 0.073cd/m la 0IREcu backlight-ul setat la 10 si contrastul la 87 (129cd/m la 100IRE, suficient pt un compromis intre zi/noapte. Posesorul televizorului se uita in modul ''natural'' (out of the box) care oricum nu avea nimic in comun nici cu natura nici cu naturaletea culorilor. Poate doar denumirea. Mai ales la tenurile fetelor...

Attached Files



#64
maximus74

maximus74

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 121
  • Înscris: 15.09.2014
Ciao, Calin

Nu arata rau de loc valorile din tabele...poti confirma si in imaginea propriu zisa?
Cea mai buna presetare era in Movie ? temp. col. -Warm 2 ?
Clientul ? care este parerea lui dupa calibrare?

#65
AndreiNR

AndreiNR

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,035
  • Înscris: 14.06.2013
Arata bine Calin.
Ca si parere personala eu as fi calibrat la gamma ITU:BT1886 pt ca ar fi tinut cont si de nivelul de negru . Gamma ar fi plecat de pe undeva de pe la 2 si ar fi urcat spre 2, 25. (este o estimare)
Din ce ma uit in diagrama CIE si grafice imi pare ca ai calibrat la 75% luminanta . Corect? Apoi vad ca nu satureaza bine rosul in zona mai ridicata a nivelelor de saturație. Asta poate fi o limitarea a spectrului iluminarii panelului.
As fi vrut sa vad un color checker pentru a evalua mai bine "performantele" in culoare :)

#66
Calin_fdx

Calin_fdx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,633
  • Înscris: 13.09.2014
Clar in imagine exista o schimbare dramatica. Din modul film am inceput si la gama am mers pe +1, ca sa ating media 2.22, alfel cu gama pe zero (default) eram in 2.4, impungand in 2.5 pe 50IRE unde apare o cadere in luminozitate si nu am vrut sa o accentuez. La Samsung nu extsta 2 moduri cu acelasi preset gen LG isf expert1/isf expert2 in care sa fi mers pe 120cd/m night si 165cd/m day si am urmat un sfat foarte util al calibartorului certificat ISF, care se referea la faptul ca o calibrare completa si de efect contine 50% latura tehnica (obiectiva) furnizata de aparatura si softul de calibrare si 50% latura artistica (subiectiva) care trebuie modelata. Ca sa fiu mai la obiect, AndreiNR afirma intr-un alt topic ca la 100IRE a mers pe Y, 90cd/m fiind costient ca targetul este la 120cd/m da pentru el este suficient atat. In raportul de calibare facut la 55hu6900 http://www.hdtvtest....01405233782.htm , nivelul de negru este la 0.053cd/m masurat cu KLEIN 10, dar factorul subiectiv impunea in cazul de fata un backlight setat la 10 pt a obtine 130cd/m sus la 100IRE impicit crescand de la 0.53 la 0.073 jos la 0IRE,  rezultand in final o imagine suficient de luminoasa pentru gusturile clientului, care continea in negru mai adanc.(la precalibarare in modul natural am gasit backlight-ul la 16) Nu mai vorbesc de albul la 100IRE, (cand i-am pus patternul de 100%white in modul in care i-l ''reglase'' anterior un amic, clientul mi-a spus ca ''asta nu e alb, e gri albastrui.....eu raspunzandu-i ca acesta era albul la care se uita pana acuma, si dupa reglarea balansului de alb, s-a convins de schimbarea dramatica, alb pur imaculat fara siftuiri in alte cele.

#67
Calin_fdx

Calin_fdx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,633
  • Înscris: 13.09.2014
Esti foate atent Andrei, nu-ti scapa nimic.Am aplicat o metoda mai putin ortodoxa sa-i spun asa. Si efectul se vede imediat. Pentru client prima redarea filmelor de pe USB-ul televizorului, asa ca pattern-urile i le-am generat direct de pe USB, cu player-ul tv-ului ca sa suntez virtualele inexactitati ale player-ului meu, dar a aparul un fenomen colateral. In momentul citirii (pe continuu) meniu de reglare se pare ca isi face simtita prezenta, chiar daca nu e in raza de citire a colorimetrului.In timpul ajustari el aflandu-se in alta parte a ecranului si la citirea finala nemaifiind deloc activ pe acran. O citire cu delta error f mic in timp ce ajustezi vs final cu delta error mai mare la citirea finala. Cat depre BT1186 trebuie sa fii un artist sa o pui in aplicare pe un tv care are controlul gama presetat, nivel de negru nu prea profund. Probabil trebuia sa plec din gama -1 sau 0, nu din +1, si setarea de negru sa fi fost pe OFF nu setat pe  MAI INTUNECAT, si atunci s-ar fi obtinut o arcuire in partea de jos pe 5-15IRE si o crestere in gama sus  de al 30%. Dar pe vizionare zi clientul ar fi perceput o scaderea de luminozitate in imaginea de ansamblu. Discutabil...

#68
AndreiNR

AndreiNR

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,035
  • Înscris: 14.06.2013
Interesant si impardonabil acest comportament la calibrare. Inteleg(desi nu-mi convine) ca un display cu ABL(plasma, oled) sa aiba variatii in functie de prezenta meniurilor pe ecran dar la un LCD nu inteleg de ce se intampla asta. Sa nu fi fost totusi vreo setare de ajustare dinamica(gamma sau contrast) care sa-ti fi scapat desi sunt convins ca ai fost atent la aceste aspecte.
Plasma se comporta la fel, ajustarile le verific in mod de citire continuu si fara meniuri, ma asigur ca schimb patternurile in maxim 15-20 sec pentru ca apoi le "dimmeaza" usor.
Ajustarile fine(10p) le fac dupa citirea completa WB 0-100 IRE si ajustez uitandu-ma la grafic, apoi iar verific. Ia mai mult timp dar numai asa se poate face.

In alta ordine de idei, fara a ma considera un "artist" in ale caibrarii , daca doresc sa manipulez gamma fara sa ajustez masiv controalele 10p gamma(sau daca nu le-as avea) setez 2p WB tinand cont si de targetul de luminanta specific valorii gammei dorite(manipuland si verdele), si apoi ajustez si din 10p WB ridicand sau scazand toate cele trei canale(RGB) simultan. Pentru cresterea Y si implicit scaderea gammei ridic RGB respectiv pentru cresterea gammei scad RGB. Posted Image
Trebuie verificat apoi in pasi mai mici(5%) sa nu fie diferente mari in punctele intermediare fata de cele ajustate.

LE: apropo de meniuri pe ecran. Adrian(Jean Luc-Picard...off..un nick mai scurt nu puteai sa-ti pui?? Posted Image )are VDO-ul (generatorul) pe care-l controleaza automat Calman-ul. Pe langa viteza mult mai mare si acuratetea semnalului transmis, evita si problemele cu meniurile de control ale player-elor care pot influenta citirile.

Edited by AndreiNR, 30 October 2014 - 23:01.


#69
Calin_fdx

Calin_fdx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,633
  • Înscris: 13.09.2014
E riscant sa umbli la verde deși el dicteza luminozitatea. Adrian îmi spunea ca valoarea y nu trebuie în nici un caz sa depășească 0.330 pentru ca ochiul uman este foarte sensibil la fluctuațiile de verde în contradicție cu albastrul care abunda în imaginile ouț of the box și parcă e folosit din abundenta voit să "pacaleasca" consumatorul neavizat, inducând imaginilor o tenta glaciala. Dacă ai reușit sa faci ăsta înseamnă ca metodologia ta are un suport solid, susținut de o anumita experiență, rezultatele în teorie fiind incontestabile. Dacă voiai sa crești luminozitatea în cazul meu pe 50IRE, urca tot RGB-ul pe 50IRE cu 5-6 procente, dar și pe 45 respectiv 55 IRE cu 2-3 procente pana la aplatizate curbei, daca bine am inteles.Foarte interesant...

#70
AndreiNR

AndreiNR

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,035
  • Înscris: 14.06.2013
Ce spune Adrian e corect dar daca setarile functineaza corect nu se va intampla absolut nimic daca modifici verdele si ajusta celelalte primare pentru a ajunge la targetul de white(pt d65 : x=0,3127 si y=0,328). Recomandarea din grauscale for dummies este invechita si nu mai e de actualitate. Inclusiv VT60-ul calibrat de Adrian are modificari la verde in 2p si 10p.

Ce voiam sa psun cu ajustarile in 10p este ca, spre deosebire de cele in 2p, nu sunt parabolice adica nu modifica si in punctele intermediare (1%...9 %) cu aceeasi intensitate si ca atare poti avea un RGB perfect la 20% dar la 25% sau 15% un spike si astfel gradatiile(nivelele intemrediare) nu vor mai fi liniare.
Un mic secret impartasit de Bumtious (Steve Kemp): dupa ce se face ajustarea 2pwb asa cum trebuie, inclusiv tinand cont de gamma(in cazul lui ITU) se poate verifica cat de liniar este raspunsul modificand  luminozitatea(Brightness) si urmarind in zona 10-40 IRE raspunsul RGB care ar trebui sa ramana nealterat(liniar) chiar daca luminanta (Y) creste/scade.
Pentru zona 50-100IRE se verifica cu setarea de contrast... Interesant si logic in acelasi timp,nu? :)

#71
maximus74

maximus74

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 121
  • Înscris: 15.09.2014
Nu cred ca am destule cuvinte pentru a spune ce inseamna calibrarea unui display(Pasma,Led,Proiector)...
  Recomand tuturor care au retineri,sa faca o incercare...sa contacteze un calibrator,rezulattele vor fi pe masura.
  Orice display poate beneficia de pe urma unei calibrari fie ca este ultra performant sau de clasa medie.

Edited by maximus74, 31 October 2014 - 11:27.


#72
Calin_fdx

Calin_fdx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,633
  • Înscris: 13.09.2014
Sony 32w705 cu ecran IPS, 50Hz, edge LED model 2014. ... Orice display poate beneficia de pe urma unei calibrari fie ca este ultra performant sau de clasa medie.cum spunea Maxomus74 in postul anterior. Da chiar asa este. Desi are balansul de alb reglabil doar in 2p se poate obtine relativ usor alinierea scarii de gri de la 30% in sus. Pe partea de jos am intalnit un fenomen ciudat. Din citirea scarii de gri in (imagine1) rezulata ca sub 30% ar fi fost nevoie de o corctie de +1(imagine 2) la offset (polarizare R) iar atunci in centrul ecranului la citire ar fi fost pefect balansul dar pe margini mai ales privind din unghiuri shiftuia in rosu (test facut cu patternul de 5% gray) chiar cu ochiul liber. Se pare ca exista o sensibilitate foarte accentuata la panelurile de acest gen si trebuie acordata o atentie deosebita la corectiile offset, un sigur clic in plus aducand diferente majore vazute si cu ochiul liber. Nu am observat nici o flicarire a imaginii si nici neuniformitati datorate sistemului de iluminare edge (oricum la aceasta diagonala nu prea are importanta). 32w705 nu are CMS dar dupa alinierea celor sase valori ale balansului de gri. Cu un maxim de 1.7 si un minim de 0.6, delta error la culori by default, Sony se prezinta foarte bine la acest capitol (imagine 3) . Nu mai vorbesc de gama care dupa anularea procesarilor intortocheatae si ambigue (unele sunt ok si chiar ajuta), se obtine o liniaritate de invidiat (imagine 4) cu o usoara cadere binevenita de la 20% in jos, gama target fiind fixata la 2.25 (imagine 5) rezultand un 2.29. La 130cd/m pe 100% si 0.012cd/m pe 0% on/off rezulta o imagine contrastanta si suficient de luminoasa sa acopere o plaja de zi/noapte fara a umbla la backlight, desi acesta poate fii usor accesat  in sus sau in jos in functie de preferinte.

Attached Files


Edited by Calin_fdx, 14 November 2014 - 12:46.


Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate