Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...

Dupa 20 ani de facultate, am uita...
 Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila

Digi24 a disparut de pe TV Lg

Drept de proprietate intelectuala...
 Jante noi shitbox

Trinitas TV 4K

Dacia 1316 cu 6 usi ...

Frecventa modificata radio
 Un nou pericol pt batrani

Ar trebui sa vindem imobiliarele ...

Dupa renuntarea la aparat dentar

pelerinaj in Balcik
 

Creºtinismul la români

- - - - -
  • Please log in to reply
306 replies to this topic

#19
Dijonnais

Dijonnais

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,941
  • Înscris: 03.03.2012

View Postbeme, on 13 iulie 2013 - 11:07, said:


De aceea nici eu nu sunt de acord ca putem spune ca Moldova sau alta zona a trecut la ortodoxie si nici ca am ales tabara ortodoxiei.


Eu vorbeam de o schimbare de macaz la anumiți voievozi.

#20
florincroitoru

florincroitoru

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,809
  • Înscris: 05.02.2008

View Postbeme, on 13 iulie 2013 - 11:07, said:

Crestinismul a penetrat lent, profund, tacut si este acum in ADN-ul nostru.
M-ai fãcut praf! Du-te, nene, pe aria de creºtinism sau de poezie-literaturã, cã aici e alt salon.Posted Image
Citiþi primul post ºi nu mai bateþi cîmpii; rãspundeþi la ce sînteþi întrebaþi.

View PostFumatorul, on 12 iulie 2013 - 20:38, said:

De când sunt creºtini strãmoºii noºtri?
De la apostolul Andrei, aºa cum spune BOR?
De prin sec. V, aºa cum spune Pârvan, iar pe urmele lui destui istorici ºi arheologi?
De prin sec. X  sau chiar mai târziu, aºa cum susþin azi destui istorici sau arheologi?

Vã rog sã ºi argumentaþi poziþia voastrã, în cazul în care aveþi una.
Foarte mulþi din sec 1, adicã de dinainte de Decebal.Sînt pietre cu cruci datate sec 1 în Dobrogea, iar pe columnã au fost 3 scene distruse la ordinul unui papã pt cã aveau simboluri creºtine.Deci pe vremea lui Decebal existau simboluri creºtine în Dacia, adicã Banat-Ardeal! Poate ºi de aceea Imperiul Roman a þinut neapãrat sã distrugã acest stat, Dacia.

#21
cirus6

cirus6

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,211
  • Înscris: 15.06.2010
nea florin hai sa fim seriosi, era imposibil ca niste luptatori cum erau getii sau dacii sa ajunga crestini, ei oricum aveau credinta in zamolxes ce le oferea toata spiritualitatea de care aveau nevoie. cruci in sec 1 ad? poi crucea n-a fost simbol crestin in sec 1 ad. crucea a devenit simbol crestin mult mai tirziu, asta nu inseamna ca nu putea fi cruci in dobrogea. crucea este semn pagin( zvastica e tot cruce) si a fost folosit in multe culte religioase mult inaintea aparitiei crestinismului.
din cite stiu io in primul secol, chiar si mai tirziu,  semnul crestinilor a fost pestele.

#22
florincroitoru

florincroitoru

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,809
  • Înscris: 05.02.2008
Păi, au ajuns creştini! După ce au ajuns creştini tu spui că .....ar fi imposibil.
Ba, crucea a devenit simbol creştin de la început, iar ca simbol pt suferinţă era deja de dinainte de creştinism. Cruucea e un simbol foarte vechi, Crucea încîrligată (svastica) e cunoscută din epoca de piatră pre teritoriul de azi al Romîniei.
Adică tu spui că or fi fost alea alte cruci, nu creştine? Nu vrei tu să se fi creştinat dacii. Trebuie să fi devenit întîi romanizţi? S-au deşteptat din romanizare şi aşa s-au creştinat?
Semnul creştin a fost ŞI peştele.

#23
cirus6

cirus6

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,211
  • Înscris: 15.06.2010

View Postflorincroitoru, on 13 iulie 2013 - 13:08, said:

Păi, au ajuns creştini!
Ba, crucea a devenit simbol creştin de la început, iar ca simbol pt suferinţă era deja de dinainte de creştinism.
Cruucea e un simbol foarte vechi, Crucea încîrligată (svastica) e cunoscută din epoca de piatră pre teritoriul de azi al Romîniei.
Adică tu spui că or fi fost alea alte cruci, nu creştine? Nu vrei tu să se fi creştinat dacii. Trebuie să fi devenit întîi romanizţi? S-au deşteptat din romanizare şi aşa s-au creştinat?
Semnul creştin a fost ŞI peştele.
nu crezi ca asta ar trebui dovedit? poti sa aduci vre-o dovada?
asta spuneam si io.
exact. nu-i vorba de ce vreau io, e vorba ca crestinismul e incompatibil cu credinta unor luptatori. nu vad legatura cu romanizarea, discutia era strict despre crestinare.
despre simbolul crucii in crestinism poti citi aici http://povestiridedi...a-simbolul.html

#24
florincroitoru

florincroitoru

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,809
  • Înscris: 05.02.2008
Cui să dau dovezi, că am dat, dare sînteţi turci.Dă pe Google şi caută aşa: tezaur Apahida.
E un tezaur din sec 4-5, deci înainte de slavi. A fost găsit în 1889. Prin anii 50....1957 şi mai tîrziu s-au mai găsit omiecte de acest fel la o distanţă de aprox 50m.Se vede clar că tezaurul a fost al vreunui episcop, nu al unui rege, aşa cum scriu toţi nebunii pt că se iau după  istorici germani.dacă atunci era acolo episcopat îţi poţi da seama că era de mult în regiune răspîndit creştinismul.Alea sînt dovezi: ai pahar de împărtăşanie. El poate fi ţinut în mînă sau pus pe un Stativ Special.Pe masă nu stă, că are fund rotund.Ai cruce mare de aur. Nu au fost însemne regale în mormînt aşa că nu a fost voivod ori rege îngropat acolo.
Vorbeşti prostii. Creştinismul e compatibil cu credinţa unor luptători. Luptători au fost peste tot şi s-au creştinat.Tu nu ai chef să se fi creştinat luptătorii daci că....aveau draci pe ei. Alţii nu au mai avut draci. Ăştia erau cei mai drăcoşi din lume!
Mersi, dar cunosc mult mai mult despre cruce în creştinism şi înainte de creştinism.

#25
Fumatorul

Fumatorul

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,945
  • Înscris: 18.01.2009

View Postentwistle, on 13 iulie 2013 - 01:07, said:

Fumãtorule, eu n-am ascuns niciodatã cã susþin teoria lui Philippide, în mare mãsurã. Eu sunt convins cã strãmoºii noºtri au adoptat creºtinismul primitiv la sud de Dunãre. Faptul cã suntem ortodocºi, denotã cã am fost influenþaþi suficient timp acolo de Biserica Rãsãriteanã. Într-atît încît sã ne putem pãstra religia ºi dupã Marea Schismã, îmtr-un spaþiu cu puternice influenþe ale Bisericii Apusene.

Deci la sud de Dunãre. Bun, sã admitem, doar pentru un moment cã e aºa cum spui, fiindcã eu nu sunt de acord cu aceste teorii. Dar, sã admitem, cum spuneam, momentan.
Problema nu e rezolvatã deloc cu aceastã teorie, fiindcã  la sud de Dunãre avem de-a face cu creºtinism pânã la invazia slavã din secolul VII.
Dupã care avem pauzã, slavii fiind la acel moment pãgâni. ªi rãmânâd pãgâni pânã în sec. IX, cel mai devreme. Venirea bulgarilor, spre sfârºitul sec. VII în Balcani aduce un nou element de presiune, datã fiind adversitatea cvasipermanentã a acestora la adresa Imperiului.
Crezi cã hanii bulgari ar fi admis ca o populaþie dominatã sã îmbrãþiºeze religia duºmanului tradiþional? Dobrogea ne oferã exemplul clar: biserici dãrâmate, incendiate, mãnãstiri distruse etc. Viaþa creºtinã pare sã înceteze dupã invazie. Crezi cã s-au petrecut altfel lucrurile în alte pãrþi ale Balcanilor?

Pe lângã asta, ce facem cu haina slavonã a creºtinismului la strãmoºii noºtri? De ce s-a schimbat eventuala greacã sau latinã în care s-a produs creºtinarea? Ce sens ar fi avut schimbarea unei limbi liturgice ºi adoptarea slavonei, pe care strãmoºii n-o înþelegeau deloc? De ce a admis Biserica o astfel de situaþie? Mai avem astfel de cazuri?
Dacã noi eram creºtini ºi eram balcanici la momentul acelei invazii slave, cum explicãm cã nu existã nicio influenþã din partea noastrã în creºtinarea acelor slavi?

Cu alte cuvinte, chiar dacã strãmoºii erau la sud de Dunãre, e extrem de puþin probabil sã fi rãmas creºtini, admiþând cã au fost vreodatã. Discutãm de sute de ani de ostilitate la adresa creºtinismului, nu de o invazie trecãtoare, slavii au rãmas pe loc.
ªi bomboana de pe coliva creºtinismului sud-dunãrean timpuriu al strãmoºilor este cãlãtorul Benjamin de Tudela, de la care aflãm, cu oroare,Posted Image cã vlahii întâlniþi de el în Balcani, în sec. XII, nu erau creºtini!?!

#26
Dijonnais

Dijonnais

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,941
  • Înscris: 03.03.2012

View PostFumatorul, on 13 iulie 2013 - 20:57, said:

Viaţa creştină pare să înceteze după invazie. Crezi că s-au petrecut altfel lucrurile în alte părţi ale Balcanilor?
Cunoștințele tale de arhelogie sud-dunăreană pentru perioada în discuție sunt nule.


View PostFumatorul, on 13 iulie 2013 - 20:57, said:

Pe lângă asta, ce facem cu haina slavonă a creştinismului la strămoşii noştri? De ce s-a schimbat eventuala greacă sau latină în care s-a produs creştinarea? Ce sens ar fi avut schimbarea unei limbi liturgice şi adoptarea slavonei, pe care strămoşii n-o înţelegeau deloc? De ce a admis Biserica o astfel de situaţie? Mai avem astfel de cazuri?

De aia. De ce BOR de azi minte asupra trecutului său bulgar?


View PostFumatorul, on 13 iulie 2013 - 20:57, said:

Dacă noi eram creştini şi eram balcanici la momentul acelei invazii slave, cum explicăm că nu există nicio influenţă din partea noastră în creştinarea acelor slavi?
Există. Primele traduceri ale Bibliei în limba slavonă suferă de influență latină-românească.

Rezumând: cunoștințe minime, infatuare maximă.

Edited by Dijonnais, 13 July 2013 - 21:23.


#27
Fumatorul

Fumatorul

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,945
  • Înscris: 18.01.2009

View PostDijonnais, on 13 iulie 2013 - 21:22, said:

Cunoștințele tale de arhelogie sud-dunăreană pentru perioada în discuție sunt nule.
De aia. De ce BOR de azi minte asupra trecutului său bulgar?
Există. Primele traduceri ale Bibliei în limba slavonă suferă de influență latină-românească.

Rezumând: cunoștințe minime, infatuare maximă.

Ah, da, stai, tu eşti diletantu' care-i aduce pe strămoşi...de unde? Din Kosovo, mai exact, de unde?Posted Image  Oricum, te anunţ că n-am de gândit să discut aici teoria elucubrantă a periplului strămoşilor din Kosovo prin Iliria, în Panonia şi mai apoi în Transilvania sau cum arată în capu' tău de diletant presupusa migraţie.
Sunt convins că eşti capabil să probezi puternica viaţă creştină din Balcani în perioada invaziilor slave şi ulterioare a bulgarilor.
Nu ştiu dacă BOR minte asupra trecutului său bulgar...Ştiu că minte asupra creştinării timpurii a strămoşilor.
Arată-ne şi nouă acea traducere a Bibliei în slavonă, să ne dăm seama de influenţa românească.

Edited by Fumatorul, 13 July 2013 - 21:39.


#28
Fumatorul

Fumatorul

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,945
  • Înscris: 18.01.2009
Aveþi mai jos douã articole, nu foarte lungi, despre povestea creºtinismului de pe la noi.

Primul, pe urmele lui Pârvan, argumenteazã un creºtinism la strãmoºi cu începere din sec. V - VI:
http://www.instituta...e/eph-XI-07.pdf

Al doilea e ceva mai îndrãzneþ, susþinând un creºtinism târziu, îmbrãþiºat în plin Ev mediu:
http://www.medievist...ile1000Rusu.htm

#29
Dijonnais

Dijonnais

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,941
  • Înscris: 03.03.2012
Dacă Metodie a avut așa mari probleme cu liturghia în slavonă întrebarea este ce limbă vorbeau regii Moraviei și Panoniei, încât au respins slavona sau au învățat-o mai apoi?
Povestea este la http://www.pemptousi...torii-slavilor/

Moravilor începuseră să li se acrească de slavonă. Discipolii lui Metodie s-au refugiat în Bulgaria. Din păcate Moravia va fi spulberată de unguri.

#30
ThinkAbout

ThinkAbout

    RhetoricalWind

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 68,013
  • Înscris: 19.03.2011

View PostFumatorul, on 13 iulie 2013 - 21:37, said:

..Ştiu că minte asupra creştinării timpurii a strămoşilor.
Arată-ne şi nouă acea traducere a Bibliei în slavonă, să ne dăm seama de influenţa românească.
Care este interesul BOR-ului sa minta intr-o asemenea problema?

#31
Fumatorul

Fumatorul

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,945
  • Înscris: 18.01.2009

View PostThinkAbout, on 14 iulie 2013 - 00:07, said:

Care este interesul BOR-ului sa minta intr-o asemenea problema?

Ei, e vorba de o chestiune lumească. Fală se numeşte...Nimic deosebit.

Te-ai uitat la cele două articole? Acolo, pe undeva, e adevărul.
Scopul deschiderii acestui subiect a fost exact discutarea celor două posibilităţi.

View PostDijonnais, on 13 iulie 2013 - 23:41, said:

Dacă Metodie a avut așa mari probleme cu liturghia în slavonă întrebarea este ce limbă vorbeau regii Moraviei și Panoniei, încât au respins slavona sau au învățat-o mai apoi?
Povestea este la http://www.pemptousi...torii-slavilor/

Moravilor începuseră să li se acrească de slavonă. Discipolii lui Metodie s-au refugiat în Bulgaria. Din păcate Moravia va fi spulberată de unguri.

Hai, lasă antiortodoxia, că nu despre asta discutăm...

#32
Dijonnais

Dijonnais

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,941
  • Înscris: 03.03.2012

View PostFumatorul, on 14 iulie 2013 - 00:43, said:

Hai, lasă antiortodoxia, că nu despre asta discutăm...
  Articolul pe care l-am recomandat are dublă părtinire slavă și ortodoxă. Totuși sunt prezentate o sumedenie de fapte, ceea ce arată că suntem departe de absența izvoarelor.

Cel mai interesant lucru este felul cum prezintă Rastislav poporul său:
„Poporul nostru a respins idolatria și ține legea creștină, însă nu avem nici un învățător vrednic, care să ne explice dreapta credință în limba noastră

Adică avem de-a face cu un popor creștin, care dispunea de credință creștină mai puțin riguorasă și care nu era pe slavonă. În ce limbă era? Evenimentele ulterioare arată că poporul respectiv nu era pe deplin slav, ci avea o ramură slavă de fidelitatea căreia avea nevoi Rastislav, care trebuia să reziste francilor.

Pe măsură ce Moravia se extinde de la Nitra în bazinul  Dunării de Mijloc, spre Sud, ea capătă, în mod paradoxal, mai multă influență francă și a papei de la Roma.

Cu toate că dominația avară fusese eliminată de avari și prabulgari doar cu câteva decenii în urmă „poporul era creștin”. De fapt un han avar chiar voise să se creștineze, undeva între 750 - 800 tocmai pentru a-și consolida influența asupra supușilor.

Influența Romei, poate și a Constantinopolului, creștinismul din Imperiul Avar, părțile lui sud-vestice sunt de netăgăduit.

Așa cum scrie în articolul de pe Medievistica, teritoriul actual al României era prea supus influențelor păgâne, slave și protobulgare, ulterior pecenege, ungurești, cumane pentru a fi creștin.

Articolul lui Coriolan Opreanu arată clar cum secolele V-VI au fost secole de influență creștină din Iliria pe teritoriul actualei Românii. Apoi creștinismul din dreapta Dunării slăbește, și teritoriul actualei Românii se reîntoarce la păgânism. Arheologul Kurt Horedt a arătat clar acest lucru.

Edited by Dijonnais, 14 July 2013 - 09:38.


#33
Dijonnais

Dijonnais

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,941
  • Înscris: 03.03.2012
Orice om normal la cap înțelege că românii - adică populația creștinată încă în fostul Imperiu Roman - au constituit baza întemeierii statelor creștine Moravia -  care se recoagulează în Ungaria - și Bulgaria. Teritoriul actualei Românii a fost constituit  din periferii păgâne ale statelor respective.

#34
florincroitoru

florincroitoru

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,809
  • Înscris: 05.02.2008

View PostFumatorul, on 13 iulie 2013 - 20:57, said:

slavii fiind la acel moment pãgâni. ªi rãmânâd pãgâni pânã în sec. IX, cel mai devreme.
Pe lângã asta, ce facem cu haina slavonã a creºtinismului la strãmoºii noºtri? De ce s-a schimbat eventuala greacã sau latinã în care s-a produs creºtinarea? Ce sens ar fi avut schimbarea unei limbi liturgice ºi adoptarea slavonei, pe care strãmoºii n-o înþelegeau deloc? De ce a admis Biserica o astfel de situaþie? Mai avem astfel de cazuri?
Dacã noi eram creºtini ºi eram balcanici la momentul acelei invazii slave, cum explicãm cã nu existã nicio influenþã din partea noastrã în creºtinarea acelor slavi?
ªi bomboana de pe coliva creºtinismului sud-dunãrean timpuriu al strãmoºilor este cãlãtorul Benjamin de Tudela, de la care aflãm, cu oroare,Posted Image cã vlahii întâlniþi de el în Balcani, în sec. XII, nu erau creºtini!?!
De unde ºtii tu cã sºavii din Bulgaria erau pãgîni la momentul venirii lor acolo?
Ce sens are folosirea latinei în Italia,Franþa, spania etc în bisericã?.Oamenii nu o pricep.De ce biserica admite o astfel de situaþie?Tot aºa ºi cu slavona în þãrile romîne.
Un nebun, Benjamin de Tudela, scrie minciuna cã romînii din Balcani nu erau creºtini.Poate nici nu a scris el.Poate a modificat cineva ulterior. Pe relatãri nu se poate pune nici o bazã mai ales cînd sînt tranºante ºi nu pot fi corelate cu ceva.Relatarile papistaºilor despre ortodocºi.....doi bani nu fac.

View PostDijonnais, on 13 iulie 2013 - 23:41, said:

Dacã Metodie a avut așa mari probleme cu liturghia în slavonã întrebarea este ce limbã vorbeau regii Moraviei și Panoniei, încât au respins slavona sau au învãțat-o mai apoi?
Povestea este la http://www.pemptousi...torii-slavilor/

Moravilor începuserã sã li se acreascã de slavonã. Discipolii lui Metodie s-au refugiat în Bulgaria. Din pãcate Moravia va fi spulberatã de unguri.
Moravilor li se acrea de slavonã! E tare! Poate îi mînca în talpã de latinã? Tu ºtii bine ce nu le plãcea moravilor în evul mediu: slavona!

View PostDijonnais, on 14 iulie 2013 - 09:30, said:

„Poporul nostru a respins idolatria și ține legea creștinã, însã nu avem nici un învãțãtor vrednic, care sã ne explice dreapta credințã în limba noastrã
Așa cum scrie în articolul de pe Medievistica, teritoriul actual al României era prea supus influențelor pãgâne, slave și protobulgare, ulterior pecenege, ungurești, cumane pentru a fi creștin.
Tu ºtii bine ºi ce a spus Rastislav ºi ce influenþe erau pe la noi....Toþi ne influenþau pe noi!

View PostDijonnais, on 14 iulie 2013 - 10:04, said:

Orice om normal la cap înțelege cã românii - adicã populația creștinatã încã în fostul Imperiu Roman - au constituit baza întemeierii statelor creștine Moravia -  care se recoaguleazã în Ungaria - și Bulgaria. Teritoriul actualei Românii a fost constituit  din periferii pãgâne ale statelor respective.
Pãi, zici mai sus cã....era plin de pãgîni romîni prin Balcani.ªtii tu asta de la un catolic care aºa a scris.
dacã romînii au fost baza în Moravia cum de au ajuns acolo.S-au romanizat niºte oameni de pe acolo sau cum?

#35
ego_zenovius

ego_zenovius

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,399
  • Înscris: 24.11.2006
Intrebare - la cine a venit Sf. Andrei in Dobrogea? Cu alte cuvinte, cine erau cei vizati de misiunea lui propovaduitoare? Grecii din cetatile de pe litoral? Romanii, care la acea data stapaneau deja Dobrogea? Getii? Scitii?
Sau compatriotii sai evrei care, probabil, ajunsesera pana aici?

Sa nu uitam ca epistolele incluse in Noul Testament, numite "catre romani", "catre tesalonicieni", "catre corinteni", "catre efeseni", etc - erau de fapt adresate in primul rand comunitatilor iudaice aflate in diaspora peste tot in lumea romana. Primii crestini au fost, ne convine sau nu, evrei. In anii pe care i-au mai trait insotitorii lui Iisus dupa primele Rusalii, cand se fondeaza Biserica, ponderea neevreilor in randul comunitatilor crestine era, cu siguranta, destul de redusa.

Cat de departe a patruns Andrei pe teritoriul Scitiei Minor? S-a limitat doar la cetatile de pe coasta sau a mers mai in adancime?

#36
florincroitoru

florincroitoru

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,809
  • Înscris: 05.02.2008
Tu crezi că a fost unul Andrei care umbla prin străinătăţuri şi explica în limbile localnicilor cum devine cazu cu creştinismu. Adică ăia erau botă în materie de creştinism dar cînd îl auzeau pe Andrei cădeau pe spate de plăcere minunîndu-se şi se hotărau subit să se facă creştini. Păi, dacă eşti aşa de naiv ce tot încurci acilea locu dînd cu presupusu şi crezînd că stai pe adevăr?
Creştinismul a fost adus de oamenii care veneau din Sudul Dunării.A fost mereu populaţie care se muta.Treaba cu Andrei nu e decît o legendă cum e aceea cu ciobanul Bucur.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate