Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
"Moda" tinerilor care se ...

E.on energie aplicație intre...

Masina de tuns... buruieni

Recomandare drona
 Exista un soft care sa reia autom...

Identificare plante

Cum declari o variabila care nu s...

Schimbare certificat de inmatricu...
 Poligon auto București

nelamurire legata de pret la mode...

Hotel cu restaurant si Demipensiu...

Croaziera in Mediterana de Vest 1...
 Copilot are pica pe Vladimir Putin

MicroSoft Edge: Cum pun Google in...

Dashcam

Mini server - VMware
 

instituirea conducerii Umayyazilor

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
3 replies to this topic

#1
poarta-cunoasterii

poarta-cunoasterii

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,092
  • Înscris: 19.01.2012
Continuam cu unele pagini din islorie

Instituirea conducerii Umayyazilor

Mu’awiyah a murit în anul 60 A.H./680 A.D. și fiul său, Yazīd, a devenit calif ca rezultat al jurământului pe care tatăl său îl obținuse pentru acesta de la puternicii conducători politici și militari ai comunității. Din mărturia documentelor istorice se poate clar vedea că Yazīd nu avea deloc o fire religioasă și că, chiar încă în timpul vieții tatălui său, era orb la principiile și reglementările islamului. La acea vreme, singurul său interes era depravarea și frivolitatea. În timpul celor trei ani de califat al său, el a fost cauza unor calamități fără de precedent în istoria islamului și aceasta în pofida tuturor învrăjbirilor și conflictelor care se petrecuseră înainte de-a fi fost el calif.

În timpul primului an al conducerii lui Yazīd, Imamul Ḥusayn, nepotul Sfântului Profet, a fost masacrat în maniera cea mai atroce împreună cu copiii, rudele și prietenii săi. Yazīd a ucis chiar unele femei cu copiii lor aparținând de Casa Profetului și a expus capetele lor în diferite orașe. În timpul celui de-al doilea an al conducerii sale, el a poruncit un masacru general al celor din Medina și, pentru trei zile, le-a dat oștenilor săi libertatea de a ucide, de-a jefui și de-a lua cu sila femeile orașului. În timpul celui de-al treilea an, el a distrus și dat focului sacra Ka'bah.

Conform cu amănuntele înregistrate în cărțile de istorie, urmându-i lui Yazīd, califatul a fost câștigat de familia Marwān. Conducerea acestui grup de 11 membri, care a durat pentru aproape 70 de ani, a fost plină de succes din punct de vedere politic, însă, din punctul de vedere al valorilor pur religioase, a fost insuficientă pentru idealurile și practicile islamului.

Societatea islamică era dominată doar de către elementul arabic și ne-arabii erau dominați de către arabi. De fapt, fusese creat un puternic imperiu arab ce a dat numele său unui califat islamic. În timpul acestei perioade, unii dintre califi au fost indiferenți față de sentimentele religioase și aceasta într-o asemenea măsură, încât unul dintre ei ̶ care fusese „viceregentul Sfântului Profet” și fusese privit ca protector al religiei ̶ a decis, fără să arate nici un respect pentru practicile islamice și sentimentele musulmanilor, a decis să construiască o cameră deasupra Pietrei de la Ka'bah, astfel ca să aibă un loc de unde să se bucure și să se amuze în timpul pelerinajului anual.

Se povestește chiar despre unul dintre acești califi că a făcut din Sfântul Coran o țintă pentru săgeata sa, iar că într-un poem compus de cineva pentru Coran se spune: „Când în Ziua Judecății vei apărea în fața lui ‘Allāh, spune-I: «Califul m-a sfârtecat».”
Firește că în această perioadă, șiiții, a căror diferențe fundamentale cu sunniții erau în cele două chestiuni privitoare la califatul islamic și la autoritatea religioasă, au trecut prin zile dificile și amare. Totuși, în ciuda acestor metode de guvernare nedrepte și iresponsabile ale timpului, ascetismul și puritatea conducătorilor Casei Profetului i-a făcut pe șiiți, cu fiecare zi, și mai hotărâți să se alipească propriilor convingeri. De o importanță particulară a fost tragica moarte a lui Ḥusayn, al III-lea Imam, om care a jucat un rol major în răspândirea șiismului, mai cu seamă în regiuni la distanță de centrul califatului precum, de exemplu, Iraq, Yemen și Persia.

Acest lucru poate fi văzut prin faptul că în timpul celui de-al V-lea imam, înaintea terminării primului secol islamic și la mai puțin de 40 de ani de la moartea lui Ḥusayn, șiiți au câștigat un avantaj din diferențele interne și slăbiciunile din guvernarea umayyadă și au început să se organizeze, adunându-se de partea celui de-al V-lea imam. Din toate țările islamice, asemeni unei inundații, au venit oameni la ușa sa ca să adune tradiții (aḥādīth) și să învețe științe islamice. Încă nu se terminase primul secol islamic, când câțiva dintre conducătorii ce avuseseră influență în guvern s-au stabilit în orașul Qum din Persia și au făcut din el o așezare șiită. Dar chiar și după aceea, șiiții au continuat să trăiască cea mai mare parte a timpului ascunși și au urmat viața lor religioasă la modul secret, fără manifestări exterioare.

De câteva ori, descendenții Profetului, care în persană sunt numiți sādāt-i ‘alawī, s-au revoltat împotriva injustiției guvernării, dar de fiecare dată au fost învinși și, de obicei, și-au pierdut viețile. Guvernarea severă și lipsită de scrupule a timpului nu a trecut cu vederea nici un mijloc pentru a-i zdrobi (pe rebeli). Trupul lui Zayd, conducătorul șiismului de culoare zaydită, a fost dezgropat și spânzurat; mai apoi, după ce rămăsese în spânzurătoare vreme de trei ani, a fost coborât de acolo și ars, cenușa sa fiind aruncată în vânt. Șiiții cred că imamii al IV-lea și al V-lea au fost otrăviți de către umayyazi, așa cum mai înainte imamul al II-lea și al III-lea fuseseră tot de către ei uciși.

Calamitățile produse de către umayyazi au fost atât de îndrăznețe și evidente, încât majoritatea sunniților ̶ deși, în general, ei credeau că era de datoria lor să-i asculte pe califi ̶ au simțit chinurile conștiinței lor religioase și au fost forțați să-i împartă pe califi în două grupuri. Au ajuns astfel să distingă între „drept-călăuziții-califi”, aceștia fiind primii patru califi de după moartea Profetului ̶ Abū Bakr, 'Umar, Uthman, ‘Alī ̶ și alții, al căror șir a început cu Mu'awiyah și care nu aveau nici pe de parte virtuțile religioase ale califilor dreptcălăuziți.

Ca rezultat al nedreptății și nepăsării din timpul conducerii lor, umayyazii au provocat atât de multă ură populară, încât, după înfrângerea definitivă și după moartea ultimului calif umayyad, cei doi fii ai săi și un număr de oameni din familia lor au întâlnit mari dificultăți în a scăpa (cu viață) din capitală. Indiferent unde au dat roată, nimeni nu a vrut să le ofere adăpost; în cele din urmă, după ce au rătăcit prin deșerturile din Nubia, Abyssinia și din zona Bajawah (aflată între Nubia și Abyssinia) și în timpul căror parcurgeri mulți dintre ei au murit de foame și sete, au ajuns la Bab al-Mandab, în Yemen. Acolo au obținut de la oameni, cerșind, bani de călătorie și s-au îndreptat către Mecca îmbrăcați ca însoțitori/hamali (de caravană). În fine, la Mecca, ei au reușit să se facă pierduți în masa de oameni.

#2
ThinkAbout

ThinkAbout

    RhetoricalWind

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 68,013
  • Înscris: 19.03.2011
ca sa vezi si sa nu crezi, am facut eu un rezumat a ceea ce s-a intamplat dupa moartea lui mohammad si te-ai gasit tu sa postezi in mod neobiectiv.
macar de ai deschide topice despre reforma islamului decat sa faci copy paste, eu macar am scris la liber din ce am citit aici
http://forum.softped...lm/page__st__18

#3
nazdaq

nazdaq

    Feralia Genitalia

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,089
  • Înscris: 24.11.2012
si eu care am crezut ca poarta ne rumega argumentele...
cand colo, ce sa vezi, ea mai clocea un thread.
poarto, te-ai gandit f'un moment la sterilizare?
ti-ar permite sa-ti cresti threadurile ramase comme il faut, si sa raspunzi tuturor intrebarilor fara a discrimina pe cele "impertinente"cu ignorul. zau.

#4
ThinkAbout

ThinkAbout

    RhetoricalWind

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 68,013
  • Înscris: 19.03.2011

View Postnazdaq, on 05 ianuarie 2013 - 20:14, said:

si eu care am crezut ca poarta ne rumega argumentele...
cand colo, ce sa vezi, ea mai clocea un thread.
poarto, te-ai gandit f'un moment la sterilizare?
ti-ar permite sa-ti cresti threadurile ramase comme il faut, si sa raspunzi tuturor intrebarilor fara a discrimina pe cele "impertinente"cu ignorul. zau.
de fapt a furat ideea din rezumatul meu, macar de ar detalia intrucat este interesant din punct de vedere istoric si-si mai ordoneaza forumistii unele date si evenimente in ceea ce priveste expansiunea islamica extraordinara din timpul dinastiei umayyade.
per ansamblu are dreptate poarta in mini rezumatul ei, insa ce ma enerveaza este ca nu duce istoria pana la capat si anume ca o parte din partizanii lui Ali au tradat dupa moartea acestua acceptand calif pe Mu`awiyah, in detrimentul lui Hassan cand acesta a ajuns la Kufa, dar de ce au tradat nu am aflat inca desi am citit destule carti, am aflat doar opinii, insa am rezerva fata de ele.
Ce-i interesant la califatul umayyad este ca a avut o organizare copiata dupa imperiul bizantin.

Edited by ThinkAbout, 05 January 2013 - 20:38.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate