Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Jurnal de bord Tesla M3SR 2024 Hi...

Acostament sosele comune Romania

AI-ul Google cartografiaza 1 mili...

De ce nu se fac profesori doar ol...
 imprimanta laser capacitate medie...

Parere garsoniera Tineretului

Sfaturi achizitie boxe hi-fi pent...

Baterie externa solara vs baterie...
 Sapa peste pardosea veche

recomandare placa captura video

Trecere apartament pe numele meu

Seria 3 - E90 / 91
 LakeSide 11 Straulesti

datasheet crawling

Sanse refinantare

arii
 

Un avion comercial de tip Boeing, poate zbura cu susul in jos?

- - - - -
  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1
Sorin84k

Sorin84k

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,682
  • Înscris: 17.02.2008
Sal!
In filmul Flight, facut in 2012, cu Denzel Washington, acest lucru este posibil.
Sunt curios daca si in realitate se poate.
Multumesc!

#2
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,632
  • Înscris: 30.07.2003
Nu se poate, avioanele de pasageri nu-s prevazute cu mecanisme de pompare combustibil pe invers. Nu-i nevoie de asa ceva, pasagerii nu-s pusi la acrobatie in timpul zborului.

Edited by neagu_laurentiu, 25 December 2012 - 16:14.


#3
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,678
  • Înscris: 29.03.2006
LOL @ pompare.....

Doar la avioanele cu motoare vechi cu pistoane, era nevoie de carburator "de mers pe spate".
La cele moderne, chiar si cu elice, si la cele cu pistoane s-a trecut la injectie, iar pompa nu are nici o jena sa lucreze.

Avioanele mari din prezent, au motoare turboreactoare.
Chiar si cele foarte vechi cu elice, in variantele nemodernizate, dar care inca zboara, precum C130 aflat si in doatarea armatei romane, sunt motoare asa numite turbopropulsoare, nu cu pistoane.

Problema  apare nu atat de la motoare, cat de la forma aripilor, de la profilul lor.
Mai ales pozitia aripilor pe fuselaj este problema, si asta influenteaza si motoarele, care pot avea forta redusa semnificativ.

Avioanele de viteza subsonica, au profil asimetric la aripi, povestea cu efectul bernoulli, care se pastreaza din principiu clasic, chiar daca proiectantii de la boeing nu pierd vremea sa calculeze asa ceva, ci considera acest efect cel mult un bonus suplimentar putin relevant.
Acest efect da un bonus de ~ 10% la portanta.
Ce se calculeaza insa sigur, este unghiul de 3 grade dintre aripa si fuselaj, care asigura de fapt portanta de baza.
La acest unghi de 3 grade, se adauga si flapsurile mobile, care pot avea un unghi si mai pronuntat la decolare, si care se pot directiona doar in jos...

Toate cele 3 de mai sus, unghi de 3 grade la aripa, profil pt efect bernoulli, si flapsuri orientabile doar in jos, pun probleme serioase in cazul mersului pe spate.

Avioanele militare de mare viteza, supersonice in primul rand, au profil relativ simetric la aripa, nu mai tin cont de efectul bernoulli, insa au si ele 3 grade fata de fuselaj, cat si flapsuri orioentabile in jos. Si au si motoare care dezvolta o forta mult mai mare, cel putin raportat la masa aeronavei.

Exista insa niste suprafete de control aerodinamic, care se regasesc si la avioanele militare, cat si la cele de pasageri.
Ma refer la eleroane, care sunt plasate spre capetele aripilor; langa fuselaj sunt franele aerodinamice, apoi flapsurile, si spre capat eleroanele.

Depinde insa si de designul avionului si de posibilitatile de control.
Daca eleroanele se pot comanda numai asimetric, pt. rotirea avionului - (operatie preferata in manevrele militare si acrobatice, in combinatie cu utilizarea profundorului,  in locul utilizarii derivei din coada, deoarece permite schimbarea directiei mult mai rapid), ei bine, atunci problema este complicata pt. mers pe spate.

Daca eleroanele se pot ridica in sus ambele in acelasi timp, atunci se poate creste portanta pt. mers pe spate, si chiar daca este o operatie dificila si riscanta, ea este totusi posibila.

In mod normal si franele aerodinamice se ridica tot in sus, si atunci se pot utiliza si ele pt. marirea portantei la mers pe spate. Nu trebuie insa confundate cu thrust-reversal, care este un mecanism aplicat la motoare, si ar avea efect negativ in acest caz.
Franele aerodinamice trebuie cunoscute insa bine, deoarece ajuta in acest caz doar daca se ridica exclusiv spre extrados - partea de sus la mersul normal.
Daca se deschid in jos, sau combinat si sus si jos, atunci ele au efect negativ pt portanta, franeaza avionul, care astfel intra in limita de viteza si "se pune sonda", cade ca un bolovan.

Edited by loock, 25 December 2012 - 17:44.


#4
hemTT

hemTT

    Senior Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 2,443
  • Înscris: 18.07.2011
Poate, sunt situatii si situatii iar motoarele trebuie sa faca fata inclusiv daca ramine cu un motor tot trebuie sa fie capabil sa ajunga jos cit de cit intreg.
http://www.arhiblog....mbojet-otopeni/ secunda '51

#5
ofi_tm

ofi_tm

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,963
  • Înscris: 21.02.2006

View Postloock, on 25 decembrie 2012 - 17:27, said:

Doar la avioanele cu motoare vechi cu pistoane, era nevoie de carburator "de mers pe spate".
La cele moderne, chiar si cu elice, si la cele cu pistoane s-a trecut la injectie, iar pompa nu are nici o jena sa lucreze.
Poate-ar merge pompa dac-ar avea ce pompa: sorbul iese din combustibil la zborul pe spate (la avioanele de linie).

#6
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,678
  • Înscris: 29.03.2006
Da, problema sorbului ( care de fapt sunt mai multe prin aripi ), este si ea agravata si mai mult la mersul pe spate, tot de inclinarea aripilor cu 3 grade.
Era o problema si cu aripi drepte ( care nu exista la avioane), insa datorita inclinatiei de 3 grade, la mersul pe spate sorbul ajunge inca si mai sus....

#7
XON-XOFF

XON-XOFF

    Big Fat Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,442
  • Înscris: 27.05.2006
oricum nu se pune problema unui zbor pe spate de lungă durată, să rămîi fără combustibil din cauza "sorbului" că zbori pe spate ca în Top Gun, ci a unei situaţii de moment, apărute accidental (situaţie extremă, oricum). În aceste condiţii da, la majoritatea este posibil tehnic, dar nici un aparat comercial nu e proiectat explicit pt a face asta, din motivele evidente (pasagerii, bagajele, stresul asupra airframe-ului... pur şi simplu ar trebui reproiectat major dacă această cerinţă ar fi parte a caietului de sarcini, cum e la avioanele militare)

şi după cum se ştie, orice optimizare pt un anumit regim de zbor aduce dezavantaje la alte regimuri de zbor, măcar din pdv al costurilor, consumului,etc... fix parametrii care se doresc optimizaţi la un avion de linie !!!

e oarecum ca la o maşină, care poate supravieţui/pasagerii din ea pot supravieţui unei manevre extreme (de ex răsturnare sau imersare în apă) dar spre deosebire de, să zicem, vehicul amfibiu blindat, nu e proiectată special pt asta...

#8
xtremdriving

xtremdriving

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,327
  • Înscris: 18.06.2006
nu stiu daca poate zbura asa cum intrebi tu, dar stiu ca avioanele dupa ce se inclina lateral la mai mult de 25 grade, parca, intra in vrie. deci problema ar fi cum ajungi in pozitia aia...

in plus benzina este pompata de la un punct minim al rezervorului. daca il intorci invers e posibil sa nu mai ajunga kerosenu'  si nici uleiul la motor...

Edited by xtremdriving, 06 January 2013 - 12:48.


#9
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,632
  • Înscris: 30.07.2003
Au si limitatoare de inclinatie, cand depasesti un anumit unghi iti da calculatorul "peste mana" in sensul ca eleroanele sunt preluate de sistemele automate.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate