Second Opinion
Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale. Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit. www.neurohope.ro |
Ce mai ascunde legea unitară a pensiilor?
Last Updated: Dec 20 2009 20:16, Started by
Horsie
, Dec 20 2009 20:16
·
0
#1
Posted 20 December 2009 - 20:16
Ce mai ascunde legea unitară a pensiilor?
Cei remunerați pe drepturi de autor, convenții civile și contracte de colaborare ar putea fi obligați, din 2010, să plătească CAS pentru aceste venituri Quote Impunerea de contribuții de asigurări sociale (CAS) pentru veniturile rezultate din drepturi de autor, convenții civile și contracte de colaborare a fost inclusă printre amendamentele avansate de Consiliul Economic și Social (CES) la proiectul legii unitare a pensiilor. Dacă va fi inclusă în forma finală a proiectului și, ulterior, adoptată de Parlament, propunerea va afecta un număr mare de persoane: agenți de vânzări, ingineri, contabili, traducători, arhitecți, artiști, notari sau jurnaliști. „Drepturile de autor, precum și veniturile primite în baza unor convenții civile sau contracte de colaborare, sunt venituri rezultate din activități profesionale. De aceea trebuie incluse în baza de calcul pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale.” Acesta este argumentul cu care CES justifică propunerea de eliminare, dintre tipurile de venituri exceptate din baza de calcul și impunere a CAS, a drepturilor de autor, convențiilor civile și contractelor de colaborare. Propunerea se află pe lista de amendamente avansate de CES la proiectul legii unitare a pensiilor, listă care face parte din avizul, altfel favorabil, pe care Consiliul l-a acordat respectivului proiect de lege, pe data de 25 noiembrie 2009. Reamintim că guvernul Boc I a majorat CAS, la începutul anului, pentru condiții normale de muncă, de la 9,5 la 10,5% pentru salariați și de la 18,5 la 20,8% pentru angajatori. De unde a venit propunerea? „Propunerea de includere a drepturilor de autor, contractelor de colaborare și convențiilor civile în baza de impunere a CAS a fost făcută în CES de reprezentanții confederațiilor sindicale și s-a bucurat de sprijinul reprezentanților Guvernului“, a declarat, pentru SFin, vicepreședintele Cartel Alfa, Petru Dandea. Acesta a arătat că propunerea vizează îndeplinirea uneia dintre solicitările FMI cu privire la sistemul public de pensii, și anume majorarea încasărilor din contribuții, prin lărgirea bazei de impunere și creșterea numărului de contributori. „Propunerea cu lărgirea bazei de impunere a CAS a fost sprijinită de cei din Guvern, care s-au opus însă la alte amendamente propuse de sindicate, cum ar fi egalizarea vârstei de pensionare pentru femei și bărbați la 63, nu la 65 de ani“, a adăugat Dandea. Alte surse din CES ne-au declarat că propunerea de amendament a venit chiar de la Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Contactat de SFin, Mihai Șeitan, care la acea dată era ministru interimar al muncii și membru CES, ne-a declarat că el, personal, s-a opus acestei măsuri, care a fost însă sprijinită de sindicate și chiar de o parte a patronatelor. Reprezentantul MFP în CES, secretarul de stat Grațiela Iordache, nu a putut fi contactată până la închiderea ediției. Lucrurile încep să se lege Pe de altă parte, raportul „Riscuri și inechități sociale în România“, elaborat de Comisia Prezidențială pentru Analiza Riscurilor Sociale și Demografice și dat publicității în luna septembrie, propunea extinderea bazei de impunere a CAS. „Contribuția procentuală la fondul de asigurări nu poate fi mărită, dar se poate extinde categoria veniturilor pentru care se plătesc contribuții la fondul de pensii“, se afirma în raport. Comisia Prezidențială mai propunea „creșterea numărului de contributori (la sistemul public de pensii - n.r.), prin atragerea celor care lucrează în agricultură sau ca liber întreprinzători și care în prezent sunt neasigurați, și prin includerea altor categorii de persoane care au venituri“. Potrivit legislației aflate în prezent în vigoare, nu se plătește CAS pentru sumele reprezentând drepturi de autor, venituri primite în baza unor convenții civile sau contracte de colaborare, diurne de deplasare și de delegare, indemnizații de delegare, detașare și transfer, participarea salariaților la profit, indemnizații de ședință pentru consilierii locali și județeni și prestații suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de muncă și boli profesionale. Cum merg lucrurile în CES Potrivit legii sale de funcționare, nr. 109/97, CES este format din reprezentanți ai Guvernului, patronatelor și sindicatelor și trebuie consultat obligatoriu de inițiatorii proiectelor de acte normative care țin de economie, politici monetare și fiscale, relații de muncă și protecție socială, sănătate, învățământ, cercetare și cultură. CES formulează avize - favorabile sau negative - asupra proiectelor de lege respective, avize care însă nu au decât calitate consultativă, nu decizională. „De la o vreme, modalitatea de lucru a Consiliului este de a da, de principiu, avize favorabile proiectelor de lege care vin spre consultare și de a formula amendamente, cu scopul îmbunătățirii acestora. Astfel, atât analiza, cât și amendamentele se fac în comisiile de specialitate ale CES și ulterior se supun la vot în plenul Consiliului. Se votează în bloc concluziile și amendamentele propuse de comisii, nu fiecare propunere în parte“, ne-au declarat surse din CES. Potrivit acestora, reprezentanții patronatelor au avut păreri împărțite cu privire la extinderea obligativității de plată la categoriile de venituri menționate, însă, în cele din urmă, la vot s-a decis ca amendamentul să fie inclus în avizul Consiliului. Ce se întåmplă în continuare? Inițial, proiectul legii unitare a pensiilor a fost introdus în circuitul parlamentar de guvernul Boc I, acesta angajându-și răspunderea pe proiect în data de 6 octombrie 2009. După numai o săptămână însă, cabinetul a fost demis în urma moțiunii de cenzură inițiate de opoziție. Astfel că, dat fiind că adoptarea legii făcea parte dintre măsurile solicitate de FMI, același proiect de lege a fost introdus din nou în Parlament, pe 27 octombrie, de această dată de grupul parlamentar al PD-L. În măsura în care Guvernul agreează propunerea impunerii de CAS pe drepturi de autor, convenții civile și contracte de colaborare, este de așteptat ca parlamentarii PD-L să voteze în favoarea acesteia. Iar amendamentul ar putea avea mari șase de trecere, dat fiind că unul dintre principalii specialiști ai liberalilor în domeniu, Mariana Câmpeanu, ne-a declarat că este de acord cu propunerea. „Sunt de acord, cu o precizare. Veniturile care se încasează în mod regulat sub formă de drepturi de autor, lunar, ar trebui impuse, la fel ca veniturile din salarii. În privința drepturilor de autor, ca să spun așa, «excepționale», cum ar fi cele încasate o singură dată, pentru o carte, un brevet de invenție sau altă formă de creație, ar trebui găsită o altă modalitate, mai nuanțată, un plafon de impozitare, stabilit de exemplu, la nivelul venitului mediu pe economie“, a spus Câmpeanu. Mariana Câmpeanu a fost președinte al Casei de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS) în mandatul ministrului liberal al muncii Paul Păcuraru, care, la începutul anului 2008, a emis un ordin prin care introducea în baza de impunere a CAS contractele de colaborare, convențiile civile și chiar cadourile primite de copiii angajaților de la angajatori. Ulterior, la presiunile presei, ordinul a fost retras. „Partenerii sociali“ s-au mai legat de drepturile de autor În aprilie anul acesta, CNS Cartel ALFA a propus MFP completarea Codului Fiscal cu un alineat legat de aplicarea Legii drepturilor de autor. Potrivit propunerii sindicale, lucrătorii angajați cu carte de muncă nu ar mai fi putut avea, concomitent, și contract de muncă, și contract de drepturi de autor, pentru sarcini cuprinse în fișa postului. „Altfel spus, pentru toate sarcinile precise, cuprinse în fișa postului, lucrătorul trebuie remunerat pe contract individual de muncă, contract ce permite achitarea, de către angajator, a tuturor taxelor față de stat, iar pentru lucrător înseamnă o protecție socială solidă. Remunerarea lucrătorului, pentru sarcini încadrate în fișa postului, pe o altă formă contractuală decât aceea a contractului de muncă, reprezintă o formă de evaziune fiscală din partea angajatorului și, în același timp, o diminuare drastică a protecției sociale a lucrătorului“, se afirma într-un comunicat al Cartel Alfa. Potrivit liderului Cartel Alfa, Bogdan Hossu, la acea dată, un număr de 200.000 de persoane, printre care 45.000 de angajați din mass-media, erau plătite pe bază de drepturi de autor. Pe de altă parte, tot atunci, secretarul general al AOAR, Cristian Pårvan, declara că sindicatele au convenit cu reprezentanții MFP și cu cei ai patronatelor eliminarea plății prin intermediul drepturilor de autor în mass-media, aceasta urmând să fie menținută în cultură și, eventual, în domeniul ingineriei, în ceea ce privește beneficiile rezultate din brevete de invenții. Ulterior, după reacții de protest din partea mai multor organizații profesionale ai căror membri ar fi fost afectați de aceste propuneri, premierul Boc a declarat ca Guvernul nu are în vedere modificarea reglementărilor privind drepturile de autor. Bugetul de pensii are nevoie disperată de bani Bugetul asigurărilor sociale de stat (BASS), al pensiilor publice, a înregistrat în primele 10 luni ale acestui an un deficit de 5,7 miliarde de lei, reprezentând peste 1,1% din PIB-ul României pe 2009, care, potrivit ultimelor estimări oficiale, va fi de 497,3 miliarde de lei, arată datele execuției bugetare la nivelul lunii octombrie, publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Astfel, bugetul sistemului public de pensii a înregistrat venituri totale de 31,66 miliarde de lei și cheltuieli totale de 33,53 miliarde de lei, diferența în minus fiind de 1,87 miliarde de lei. La aceasta trebuie însă adăugată suma de 3,89 miliarde de lei, reprezentând subvenții de la bugetul de stat și care, în execuția MFP, figurează la rubrica „Venituri“, în condițiile în care încasările din contribuții de asigurări sociale (CAS) au fost, în intervalul ianuarie-octombrie 2009, de 27,66 miliarde de lei, iar veniturile nefiscale - de 101 milioane de lei. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users