Bucurestii de altadata
Last Updated: Apr 26 2024 19:10, Started by
ciureanuc
, Jul 14 2009 09:10
·
50
#7903
Posted 15 March 2023 - 21:02
Dincolo de bariera de la CFR Tei nu a continuat niciodata linia - tarziu si-a dat acceptul CFR ca liniile sa fie traversate de cele ale tramvaiului, odata cu prelungirea liniei lui 1 spre Colentina (1934). Asa si la Podul Constanta unde pana la construirea pasajului (~1941) tramvaiele se opreau la bariera, tramvaiul din Bucurestii Noi avea remiza in curtea uzinelor Vulcan Laromet pentru ca nu exista legatura fizica cu restul retelei din oras.
|
#7904
Posted 15 March 2023 - 22:34
#7905
Posted 15 March 2023 - 23:15
a_user, on 08 martie 2023 - 13:32, said:
Pune inca 1000 de oameni in poza si ai putea sa crezi ca e facuta ieri. Zi la ce ora [cu aproximatie] a fost facuta poza si iti fac eu ceva aproximativ similar zilele acestea Parcul acela / si punctul de statie din care a fost facuta poza sunt relativ similare si acum, mult dupa cateva decenii (blocul in care locuiesc inca nu se vede... nici nu avea cum, nu exista acum cinci decenii...) |
#7906
Posted 16 March 2023 - 00:20
malmoth, on 15 martie 2023 - 21:02, said:
Dincolo de bariera de la CFR Tei nu a continuat niciodata linia - tarziu si-a dat acceptul CFR ca liniile sa fie traversate de cele ale tramvaiului, odata cu prelungirea liniei lui 1 spre Colentina (1934). Asa si la Podul Constanta unde pana la construirea pasajului (~1941) tramvaiele se opreau la bariera, tramvaiul din Bucurestii Noi avea remiza in curtea uzinelor Vulcan Laromet pentru ca nu exista legatura fizica cu restul retelei din oras. Într-o hartă apare linie de tramvai de la C.F.R. Tei la Str. Maica Domnului, dar e posibil să fie o eroare. Pasajul C.F.R. Constanţa parcă datează din 1938. Mă mir cum de nu au făcut pasaj feroviar denivelat peste Şos. Colentina, pentru a aproviziona Mora lui Assan şi U.R.A.C. şi au preferat varianta prin Tei, mai lungă, care intersecta 2 artere cu transport în comun pentru a ajunfe în zona Reînvierii. Probabil au considerat că e mai ieftin aşa... Cât despre transportul în comun, face parte din istoria oraşului. Că pe unii nu-i interesează, e problema lor. Eu nu am postat numai despre transportul în comun, dar văd că unii nu caută în posturile mele. Pe lângă pasiunea mea, datarea unor poze şi filmări se poate realiza şi cu ajutorul vehiculelor (de transport în comun sau nu) sau a traseelor S.T.B. - I.T.B. - R.A.T.B. Fireşte că nu sunt singurele modalităţi la modul general, dar sunt uneori sunt singurele. Pentru mine tramvaiul a fost o modalitate de-ami descoperi oraşul. Nu mă pasionează doar transportul în comun. Îmi place să văd tot felul de obicete, detalii care au rămas şi amintesc fie de istoria oraşului per se, fie de epocile care au făurit istoria oraşului şi viaţa celor care locuiesc aici. Unele chestii au fost produse în Bucureşti, altele nu. O chestie interesantă sunt de exemplu capacele de canal, care au producători foarte diferiţi şi astea sunt relicve pe care încă le găseşti, şi poţi găsi diverse începând de dinainte de 1918 şi mergând spre 1998-2008, perioadă în care oraşul a început să se schimbe. De asemenea, îmi mai spun oful în legătură cu schimbarea oraşului. Ca să nu închei totuşi chiar off-topic, diverse reclame vechi, cu ce se importa, vindea, oferea în Bucureştiul interbelic (dacă navigaţi pe forum, veţi main găsi). https://forum.softpe...0#entry29826330 |
#7907
Posted 16 March 2023 - 11:14
Eu zic s-o lași mai moale cu autoaprecierea postărilor tale.
Voi avea grijă să nu mai îmbâcsești topicul cu aceleași și aceleași mesaje despre traseul liniilor de tramvai. Dacă nu poți altfel, fă-ți un topic separat. Aici se discută despre ”Bucureștii de altădată”, nu despre istoricul de șine și macazuri. Clar? Edited by Naoto, 28 March 2023 - 16:47. |
#7908
Posted 16 March 2023 - 11:44
Şi ca fapt istoric, transportul în comun a sprijinit uneori dezvoltarea infrastrcturii oraşlui. De exemplu S.T.B. (ăla de pe vremuri) a insistat cu realizarea bulevardului dintre Colţea * şi P-ţa Unirii şi cred cu faptul să fie aşa de larg, că şi pe atunci se tărăgănau lucrurile.
Pe vremuri Şos. Mihai Bravu se oprea la Calea Vitan. O dată cu apariţia linie inelare de tramvai 26 s-a putut ajunge (iniţial doar cu transportul în comun) de la terminusul vechi al Şos. Mihai Bravu la splai fără a ocoli. Dar vremea în care oamenii de la transportul în comun făceau chestii tari pentru oraş sunt ceva din trecut. La partea de restaurare încă e bun S.T.B. totuşi, numai că nu au grijă de patrimoniu cei de la S.T.B. În anii '80 zona Gării de Nord tot aşa neîngrijită era? * Bd. Lascăr Catargiu se numea iniţial Bd. Colţei? Bulevardul dintre P-ţa Victoriei, P-ţa Romană şi Universitate pe de o parte şi Universitate/Colţea şi P-ţa Unirii era o idee din veacul al XIX-lea, dar au trecut cel puţin 25 de ani să fie făcut traseul Victoriei - Universitate şi în total, până la Unirii, peste 40 de ani... Ioi. Când s-au apucat de construcţia lui, se gândeau probabil că nu va dura mai mult de 10 ani să-l facă. Între timp au fost schimbate şi denumirile, artera nemavând o denumire unică de la capo al fine. O casă interesantă din Bucureşti, care în sfârşit a fost restaurată e "Casa cu geamuri bombate" din zona Bis. Sf. Mina - Str. Radu Calomfirescu/Bd. Hristo Botev (fost Domniţei) cu Str. Stelea Spătarul (stradă pe care mai sunt ceva clădiri interesante). Pe internet am citit că se dorea a se face acolo Muzeul farmaciei "Catena", dar habar nu am dacă l-au înfiinţat sau nu. Însă sunt curios dacă e mit sau adevăr faptul că geamurile bombate (care nu mai există în dotarea casei) permiteau vedere clară de dinăuntrul casei sau doar o imagine deformată? Partea bombată, în formă de piramidă, era pusă spre afară la geamurile exterioare, pentru nu vedea înăuntru casei. Au mai existat 2 asemenea case în Bucureşti, dar... nu mai sunt clădirile. Spre capătul dinspre Cal. Moşilor a Străzii Radu Calomfirescu se afla această clădire, interesantă arhitectural pentru zona veche a oraşului, dar care din păcate a fost lăsată să se prăbuşească (eu am prins-o întreagă)... mai sunt din păcate prin zona aia clădiri afalte într-o star proastă (inclusiv Biserica cu Sfinţi (cu Sibile) ): https://www.google.r...!7i16384!8i8192 Acum văd că blocul foarte vechi de lângă ea (probabil printre primele blocuri din Bucureşti, anii '20) are cărămizi luminoase pe o parte din construcţie + rămăsiţe ale unui suport de izolatori pentru linii telefonice montate (pozate) aerian. Mă întreb dacă are liftrurile originale. Cărămizi luminoase are şi staţia mare de transformare de pe Cal. Moşilor (habar nu am cât de veche e, probabil ante-comunism sau maxim 1950) - în fundal se vede construcţia lipită de ea, care are o latură şi pe Str. G-ral Emanoil Florescu. O veste bună: Liceul Economic "Nicolae Kreţulescu" e în renovare. Edited by djl, 16 March 2023 - 11:47. |
#7909
Posted 16 March 2023 - 12:06
La casa cu geamuri bombate s-au instalat la renovare tot geamuri bombate. Peste tot. Probabil nu mai e nici unul din cele originale (țin minte că oricum supraviețuiseră mai puțin de jumătate din ele în anii 90, cînd am văzut-o eu prima dată), dar e bine că a fost renovată respectînd starea originală.
Kretzulescu e gata, cel puțin pe dinafară. |
#7910
Posted 16 March 2023 - 12:12
Celebrul copac de pe Calea 13 Septembrie supravietuitor al demolarilor ceausiste si perioadei de tranzitie
Mai multe amanunte aici |
#7911
Posted 16 March 2023 - 12:40
Un alt copac foarte vechi e aici: https://www.google.r...!7i16384!8i8192
Nu au fost făcute demolări în comunism pe acolo (deşi tot nu am reuşit să aflu ce era în locul blocului ăsta - că eu când am ajuns în cartier, era teren liber), dar am văzut nu departe, în Oborul Nou arbori vechi tăitaţi... aveau cel puţin 90 de ani, aşa că aceşti copaci sunt foarte rari. Cineva era supărat că extinderea acelei benzinării (cam puţinele dintre cele vechi şi mici care a supravieuţuit) a afectat copacul. În jurul Bucureştiului şi pe parte din teritoriul lui erau păduri multe, dar au fost tăiate, inclusiv pentru făcut poduri (străzi pavate cu lemn). Blocurile capitaliste au distrus şi ele din copaci. @ abancor : ştiu că nu mai sunt cele originale. Că observasem că are geamuri normale când am văzut-o nerenovată. Casa o cunoşteam dintr-o carte a lui George Potra. Mă întreb dacă respectă 100% geamurile originale. Chiar dacă nu, totuşi e bine că i-a fost readăugat acest element de originalitate. |
#7912
Posted 16 March 2023 - 12:54
djl, on 16 martie 2023 - 12:40, said:
Un alt copac foarte vechi e aici: https://www.google.r...!7i16384!8i8192 Nu au fost făcute demolări în comunism pe acolo (deşi tot nu am reuşit să aflu ce era în locul blocului ăsta |
|
#7913
Posted 16 March 2023 - 14:30
În sfârşit reuşesc să aflu ce era acolo, deşi sunt curios dacă fusese clădire de locuinţe sau cu scop comercial/industrial. Pe Str. Lirei e ceva fost comercial.
"Bucur Obor", deşi a ajuns cam bazar, rămâne o mărturie a vremurilor de altădată. Gara de Est (Obor) rămâne o mărturie a nepăsării... La fel şi clădirile vechi, cu potenţial, rămase neîngrijite. Revin asupra "Bd. Colţei": e interesant că în dreptul primei porţiuni construite, care e formată în mare parte din clădiri din maxim 1920 (sunt şi ceva blocuri), dacă priveşti spre Vest, de asemenea spre Cal. Victoriei şi mai la Vest, nu prea sunt blocuri (de dinainte de comunism), deci cumva s-au păstrat proporţiile Dacă mergi de la P-ţa Romană spre Universitate vei vedea că sunt multe blocuri, şi dacă te uiţi şi spre Vest, dar şi spre Est sunt de asemenea blocuri, deci cumva s-a repetat şi în lateral (chiar şi pe străzi secundare) fenomenul. Voiam să vă recomand să vă uitaţi pe arhiva revistei "Arhitectura", că de acolo se pot afla informaţii despre anumite clădiri din Bucureşti (mare păcat că nu sunt scanate la rezoluţie mare, ca să vezi detaliile planurilor de clădiri): https://www.uauim.ro...ta-arhitectura/ Văd că au şi "Urbanismul" (auzisem de ea) şi deja am găsit suprize! imaginea 6 din 111 (pg. 154) , mă întreb unde era Str. Gândului, că nu cred că era cea din 1962-1969 ce se afla în Cart. Rahova: https://www.uauim.ro..._1933_03-04.pdf De asmenea veţi găsi informaţii despre consumul de apă. Alt număr interesant: https://www.uauim.ro..._1935_01-06.pdf - Planul de sistematizare din 1935 (există şi o carte separată dedicată, dar nu ştiu dacă există şi varianta digitizată) - Expoziţia Luna Bucureştilor 1936 - pavajul străzilor şi ceva chestii legate de aşezare diverselor chestii (ţevi, cabluri, cişmele) |
#7914
Posted 16 March 2023 - 17:38
Kokoshmare, on 16 martie 2023 - 12:54, said:
Langa benzinaria TSV intr-o vreme era o carciuma improvizata pe care pusese ala niste retea de camuflaj si o botezase MASH. djl, on 16 martie 2023 - 14:30, said:
Alt număr interesant: https://www.uauim.ro..._1935_01-06.pdf - Planul de sistematizare din 1935 (există şi o carte separată dedicată, dar nu ştiu dacă există şi varianta digitizată) - Expoziţia Luna Bucureştilor 1936 - pavajul străzilor şi ceva chestii legate de aşezare diverselor chestii (ţevi, cabluri, cişmele) Tot în nr. ăla e un reportaj de la congresul internațional de drumuri, unde apar autostrăzile din Germania, atunci la începuturi. |
#7915
Posted 17 March 2023 - 09:36
BlueKing-69, on 15 martie 2023 - 23:15, said:
De ce zici asta? Zi la ce ora [cu aproximatie] a fost facuta poza si iti fac eu ceva aproximativ similar zilele acestea Parcul acela / si punctul de statie din care a fost facuta poza sunt relativ similare si acum, mult dupa cateva decenii (blocul in care locuiesc inca nu se vede... nici nu avea cum, nu exista acum cinci decenii...) Asta ziceam si eu - ca arata fix ca acum 60 de ani. Cand e gol si din unghiul ala. In rest, chioscuri, trotinete, carciumi cu termopane, karturi, lacul f murdar, alte carciumi. Dupa mine asta e cel mai frumos parc din Bucuresti. Cu toate ca e monument istoric, buticareala si terasareala e ca pe orice straduta de cartier. Nu zic ca nu fie nimic dar intre zero carciumi si terase si ce e acum e loc de normalitate. |
#7916
Posted 26 March 2023 - 02:04
La Anticariatul Unu de pe Str. Academiei (zona aia pe unde erau magazinele de electronice) au înrămat o hartă a Bucureştiului de prin 1938-1940. E la tejgheaua cu casa de marcat. Cum am aflat perioada din care e harta, nu am voie să spun.
2 filmări cu Bucureşti. În prima apare intersecţia Şos. Mihai Bravu cu Bd. Gh. Dimitrov (pe la 8:32), apoi tot cred că Şos. Mihai Bravu. În a doua, filmările sunt făcute în special pe Cal. Dorobanţi (lor) "nouă", dar apar şi zona "Bucur Obor", P-ţa Romană - "Scala", Bd. Dacia, Bd. Dimitrie Cantemir. Edited by Naoto, 26 March 2023 - 02:58. |
#7917
Posted 26 March 2023 - 03:12
@djl:
ți-am atras atenția să nu mai îmbâcsești firul de discuții cu postări despre trasee I.T.B.! Acum ai venit cu autobuze din 1981 … asta ți-e ISTORIA Bucureștilor? Dacă nu înțelegi ce înseamnă să evoci ”Bucureștii de altădată”, citește postarea inițiatorului! Respectă logica dezbaterii: e ultimul avertisment! |
|
#7918
Posted 27 March 2023 - 06:25
djl, on 16 martie 2023 - 11:44, said:
O casă interesantă din Bucureşti, care în sfârşit a fost restaurată e "Casa cu geamuri bombate" din zona Bis. Sf. Mina - Str. Radu Calomfirescu/Bd. Hristo Botev (fost Domniţei) cu Str. Stelea Spătarul (stradă pe care mai sunt ceva clădiri interesante). Pe internet am citit că se dorea a se face acolo Muzeul farmaciei "Catena", dar habar nu am dacă l-au înfiinţat sau nu. Chiar asta se va face. Cel putin asa afirma patroana lantului Catena, care a cumparat casa. Mai este doar un zid exterior neterminat, in rest arata foarte bine. Am trecut saptamana trecuta pe jos fix pe acolo. Nu stiu daca geamurile sunt originale sau nu, insa au acelasi aspect. Pana la urma asta e important. Daca venea un cutremur si le spargea pe toate era mai bine ? |
#7919
Posted 27 March 2023 - 23:25
Geamurile nu sunt originale. La un moment dat au fost normale. Însă pe vremuri de ce le-o fi scos pe cele originale? Şi nici nu am zis că trebuie păstrate în orice condiţii, adică dacă sunt un pericol şi nu se poate remedia...
Pe străduţa care duce la rondul de la P-ţa Valter Mărăcineanu, cum vii dinspre Str. Ion Câmpineanu, la fostul Magazin "Adam" încă e rămas un mâner de pe vremuri. Am vrut să-l pozez, am uitat, am rămas apoi fără aparat foto, dar l-a pozat un cunoscut ... poza am găsit-o pe facebook. Mă mir cum de în comunism au admis denumiri precum "Adam" şi "Eva". Maner fostul Magazin Adam.jpg 79.23K 18 downloads În zona Sala Palatului, nu foarte departe, într-un anunţ se menţionează că sunt apartamente pe aici: https://www.google.r...!7i16384!8i8192 anunţ de renovare. Clădirea din fundal e în renovare... la aia de la stradă are ceva "afişe" puse. Mai sus, mult timp am crezut că blocul ăsta e comunist: https://www.google.r...!7i16384!8i8192 În blocul ăsta am stat până la vreo 5 ani: https://www.google.r...!7i16384!8i8192 mă miram de ce arată bine după renovare (daţi la date mai vechi să vedeţi şi ante-renovare)... au păstrat stilul original la tencuială, adică nu au dat ceva plat, precum la clădiri ulterioare Aici a stat Elie Radu: https://www.google.r...!7i16384!8i8192 deci acea mini-vilă stil Art-Deco e probabil una dintre primele construcţii în stilul ăla din Bucureşti. La mine în zonă, casă din 1888: https://www.google.r...!7i16384!8i8192 Între blocul unde am stat până la 5 ani şi vila în care a stat Elie Radu e o relicvă de când Bucureştiul avea 8 sectoare (placa cu denumirea străzii, probabil ultimul model emailat, e din anii '90): https://www.google.r...!7i16384!8i8192 Edited by djl, 27 March 2023 - 23:30. |
#7920
Posted 28 March 2023 - 12:25
djl, on 27 martie 2023 - 23:25, said:
Geamurile nu sunt originale. La un moment dat au fost normale. Însă pe vremuri de ce le-o fi scos pe cele originale? |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users