Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
RPL2021: Instructiuni auto-recenzare

Info Coronavirus/Vaccin vs. Fake News

Ajutor pentru refugiatii ucraineni

Descriere PC in retea in W 10
 Operatiune terorista in Belgrad

Adeziv pt vata Mapei Mapetherm AR...

Recomandare monitor cu tuner TV

tcl,hisense,hiaomi sunet cu fidel...
 Chimist vs Biochimist vs Inginer ...

Chestionar medicina - Nutriție

La multi ani @GaBogdan!

La multi ani @Kokoshmare!
 La multi ani @yanni17!

Revizie centrala termica

Dulie e27 fara suruburi de prinde...

Tratare lemn strasina/sageac/pazie?
 

Rezumat despre masinile electrice

* * * * * 4 votes
  • Please log in to reply
253 replies to this topic

#1
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,810
  • Înscris: 22.05.2003
Acest topic va contine informatii succinte despre lucrurile cele mai importante de stiut despre masinile electrice.
Va fi modificat/completat in timp.

1. Cel mai important este folosirea normala a bateriei, IDEAL intre max 80% si min 30% stare de incarcare.
Incarcarea la 100% sa fie facuta la modul ca pleci repede la un drum lung dupa finalizarea incarcarii.
Niciodata nu lasati pe termen lung bateria cu 100% sau sub 30%.

Scaderea sub 20% sa fie doar accidentala, nu o obisnuinta.

Din pacate, multe masini nu au setari de limitare a SoC (State of Charge), iar in lipsa unui control, bateriile sunt constant incarcate pana la 100%.

2. Autonomia declarata de producator, este ideala/ireala.
Ea scade si mai mult iarna, sub 10C.

Cea reala, pe care va bazati, este pe la 60-70% din ce declara producatorul, iar vitezele peste 100 km/h cresc mult/enorm consumul.
Nu veti da flash-uri pe autostrada, ca nu ajungeti la destinatie.
Pentru a atinge autonomii record, viteza maxima de deplasare trebuie sa fie de 90 km/h, mod eco etc.
In oras, traficul stop&Go consuma mult.

3. Incarcarea acasa, este pe curent alternativ - Type 2, este SLOW Charge.
Masinile vin cu un OBC (transformator) limitat la o anumita putere (kw), care e calculata sa va incarce bateria in 8-9 ore (noaptea).

4. Statiile de incarcare Type 2, pentru acasa, sunt adesea scumpe pentru ca clientii nu cunosc ce contin si care e pretul real.
Se abuzeaza enorm la capitolul preturi, iar Aliexpress este prietenul buzunarului vostru.
Alternativ, puteti sa va faceti una singuri (avem subiecte pe aceasta tema).

5. Managementul temperaturii bateriei este foarte important. Temperatura ideala ± 20C.
Unele au un management activ (antigel care incalzeste/raceste bateria), altele se bazeaza pe aer (ex ZOE, Leaf)
Mai ales iarna, e de dorit sa lasati masina cuplata la statia Type 2, pentru ca masina stie cand porneste managmentul si trage direct din bransament.
Folositi functia de preconditionare a cabinei la o anumita ora; va fi pregatita din timp si bateria.

6. Unele masini, mai vechi/ieftine, nu au pompa de caldura pentru incalzire/racire => consuma mult iarna, folosind in principiu un radiator electric.
Interesati-va daca masina voastra are pompa de caldura.

7. Combinatia cea mai proasta dpdv al autonomiei (consumului) este: SUV, 4x4, electric sau pe benzina.
- SUV - pt ca forma are rezistenta mare la inaintare si consuma mult peste 100 Km/h
- 4x4 - creste MULT consumul sia desea e inutil.
- Confucius a zis: Sa nu iti cumperi niciodata SUV electric sau pe benzina.

#2
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 24,875
  • Înscris: 15.12.2009

View PostAdm, on 11 noiembrie 2021 - 12:58, said:

In oras, traficul stop&Go consuma mult.
Nu sunt de acord cu aceasta afirmație. Cele mai mari autonomii eu le obțin în regim de oraș, stop&go, depășind lejer 600km cu o baterie.

Edited by ro_explorer, 11 November 2021 - 13:17.


#3
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,810
  • Înscris: 22.05.2003
Tu nu locuiesti in Romania, Bucuresti.
La noi Stop & Go insemna inaintare 2-5m, la fiecare plecare de pe loc ai intre 50-90 kwh/100km.
In acelasi timp, clima trage si ea, iar la sfarsit ai ditamai consumul, cu un procent mare de la clima (pt ca km au fost putini).

#4
Courage

Courage

    Founder

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,928
  • Înscris: 26.11.2001
Adica asa?
Asta e pe cca 3-4 km cat fac eu dus-intors sa duc bb la gradinita si e o placere.

Attached File  PHOTO-2021-11-11-10-51-43.jpg   137.51K   258 downloads

Si apoi m-am plimbat prin Bucuresti cu treaba.

Rezultat?
Attached File  IMG_B2BAE088908B-1.jpeg   162.75K   250 downloads

Edited by Courage, 11 November 2021 - 13:15.


#5
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 24,875
  • Înscris: 15.12.2009

View PostAdm, on 11 noiembrie 2021 - 13:11, said:

La noi Stop & Go insemna inaintare 2-5m,
Exact asta înseamnă în orice capitala la orele de vârf. Ce difera în București este durata perioadei de vârf.

#6
TheWarrior

TheWarrior

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,518
  • Înscris: 16.10.2007

View PostAdm, on 11 noiembrie 2021 - 13:11, said:

La noi Stop & Go insemna inaintare 2-5m, la fiecare plecare de pe loc ai intre 50-90 kwh/100km.
La indrumarul realizat de dvs. eu as mai adauga un punct:
- Alegerea orei pt traficul prin oras (ex pt angajati - decalarea orarului, trafic mai lejer)

#7
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,810
  • Înscris: 22.05.2003
Model X trafic de Bucuresti

Attached File  WhatsApp Image 2021-11-10 at 8.33.00 PM.jpeg   40.84K   223 downloads

#8
KiloW

KiloW

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,939
  • Înscris: 08.01.2021
+20km/h viteza medie... E bun traficul la voi.

#9
aeon

aeon

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,016
  • Înscris: 05.08.2002
20km/h medie e bine in Bucuresti, eu de ceva timp nu mai trec de 17km/h  :(. Anii trecuti ma laudam chiar cu media de 22km/h

#10
george_alexandru

george_alexandru

    `·.¸¸ ><((((º>.·<((((º>

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,987
  • Înscris: 30.08.2017

View PostAdm, on 11 noiembrie 2021 - 12:58, said:

Scaderea sub 20% sa fie doar accidentala, nu o obisnuinta.

Din pacate, multe masini nu au setari de limitare a SoC (State of Charge), iar in lipsa unui control, bateriile sunt constant incarcate pana la 100%.


Vrei sa zici ca daca las masina peste noapte la incarcare acasa, in lipsa unui management al nivelului de incarcare, fie la masina, fie la statie, trebuie sa stau cu ochii pe ea daca nu vreau sa sara de 80%? Ma gandesc totusi ca limitarea procentului de incarcare la nivelul statiei este totusi ceva comun, nu?

Edited by george_alexandru, 11 November 2021 - 13:52.


#11
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 15,257
  • Înscris: 01.03.2013
Statiile "pentru acasa" nu pot citi nivelul bateriei.

#12
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,810
  • Înscris: 22.05.2003

View Postgeorge_alexandru, on 11 noiembrie 2021 - 13:51, said:

Vrei sa zici ca daca las masina peste noapte la incarcare acasa, in lipsa unui management al nivelului de incarcare, fie la masina, fie la statie, trebuie sa stau cu ochii pe ea daca nu vreau sa sara de 80%? Ma gandesc totusi ca limitarea procentului de incarcare la nivelul statiei este totusi ceva comun, nu?
Unele masini permit sa reglezi nivelul maxim de incarcare al baterieie (50, 60, 70, 80, 90, 100%) indiferent de sursa de curent (DC sau Fast Charge).
Din pacate, sunt destul de multe masini care nu au astfel de setari, deci o bagi noaptea in priza si la trezire ai 100%.
Producatorii, in mod normal lasa un buffer de cativa kW (secret), dar e de avarie.
Unele masini permit setarea perioadei de incarcare (ex porneste la 00.00, opreste-te la 4.00).

Eu stiu doar o singura statie ce permite programarea orara (nu SoC) si e scumpa (Smart WB/EVSE Wifi 2).

#13
marcone

marcone

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 931
  • Înscris: 21.03.2004
Pana la urma conteaza daca masina electrica se muleaza nevoilor tale, nu e ca si cand masinile pe combustibil fosil prezinta doar avantaje.
Uitanda-ma la vitezele de deplasare prezentate aici, as zice ca masinile personale, in general, nu mai sunt o solutie pentru traficul urban.
Dupa mine faptul ca esti blocat in trafic intr-o masina cu propulsie electrica sau termica e irelevant, atata timp cand principala risipa este timpul tau.

#14
george_alexandru

george_alexandru

    `·.¸¸ ><((((º>.·<((((º>

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,987
  • Înscris: 30.08.2017

View PostAdm, on 11 noiembrie 2021 - 14:16, said:

Unele masini permit sa reglezi nivelul maxim de incarcare al baterieie (50, 60, 70, 80, 90, 100%) indiferent de sursa de curent (DC sau Fast Charge).
Din pacate, sunt destul de multe masini care nu au astfel de setari, deci o bagi noaptea in priza si la trezire ai 100%.
Producatorii, in mod normal lasa un buffer de cativa kW (secret), dar e de avarie.
Unele masini permit setarea perioadei de incarcare (ex porneste la 00.00, opreste-te la 4.00).
Eu stiu doar o singura statie ce permite programarea orara (nu SoC) si e scumpa (Smart WB/EVSE Wifi 2).

Banuiesc ca poti cu ajutorul unui releu sa tai curentul dupa x ore. Sau, daca datele din aplicatie pot fi citite de o aplicatie externa (Home Aassistant, de exemplu), sa taie curentul cand aplicatia masinii transmite serverului procentul de 80% incarcare.

Dar cred ca astea nu sunt la indemana cumparatorului obisnuit.

Edited by george_alexandru, 11 November 2021 - 14:20.


#15
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,810
  • Înscris: 22.05.2003
Teoretic da, cred ca majoritatea producatorilor ofera un acces pe API, dar apoi implementarea e specifica in fct de masina, setup, statie etc.

Ideal ar fi sa poti citi SoC pe API si la 80% sa trimiti semnal statiei pt deconectare, sau sa trimiti semnal catre un contactor care sa intrerupa alimentarea statiei.

Abia astept sa vad cum se va misca Dacia Spring pin 2-3 ani, ce SoH va avea.
Leaf dupa 2 ani au degradare 8-10%.

#16
MrJamal

MrJamal

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 28
  • Înscris: 16.05.2019
Tare rau imi pare ca nu am optiune de a incarca la un anumit procent, ii stresez de cand am luat masina pe cei de la Fiat sa introduca asta intr-un update.
Nici din aplicatie nu pot sa opresc sau sa pornesc incarcarea...

Momentan ma descurc cu "charge schedule". Trebuie calculat la setare cat ai procent in baterie, viteza incarcatorului, ca la final sa nu depasesti 90%, este enervant dar mai bine decat deloc.

Consumul mediu in bucuresti este 19kwh/100km, pe 370km. Aveam 18 dar de cand s-a mai racit afara a crescut si probabil ca o sa mai creasca.

Edited by MrJamal, 11 November 2021 - 14:42.


#17
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,095
  • Înscris: 22.10.2006
https://github.com/e...io/evcc#vehicle

EVCC are suport pt:

Quote

audi: Audi (eTron, Q55)
bmw: BMW (i3)
carwings: Nissan (Leaf pre 2019)
citroen, ds, Opel, peugeot: All PSA brands
fiat: Fiat (500e, Neuer 500)
ford: Ford (Kuga, Mustang)
kia: Kia (Soul and other Bluelink models)
hyundai: Hyundai (Bluelink vehicles like Kona or Ioniq)
mini: Mini (Cooper SE)
nissan: Nissan (Leaf)
niu: Niu Scooter
tesla: Tesla (any model)
renault: Renault (all ZE models: ZOE, Twingo Electric, Master, Kangoo)
ovms: Open Vehicle Monitoring System (f.i. Twizzy, Smart ED)
porsche: Porsche (Taycan, Cayenne E-Hybrid)
seat: Seat (Cupra, Mii)
skoda: Skoda (Citigo)
enyaq: Skoda (Enyaq)
vw: Volkswagen (eGolf, eUp)
id: Volkswagen (ID.3, ID.4)
volvo: Volvo
tronity: Tronity (sponsors only)

EVCC nu e o statie, e un soft de control.
Merge cu stații precum cele bazate pe Simple-EVSE Din sau Go-e Charge.
Gasiti in link si stațiile suportate.

Dacă ai la Fiat500 așa consum, 30% e normal la SUV-uri.

Edited by Ahasverus, 11 November 2021 - 14:48.


#18
v_condratovici

v_condratovici

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,777
  • Înscris: 21.03.2009

View PostAdm, on 11 noiembrie 2021 - 12:58, said:

1. Cel mai important este folosirea normala a bateriei, IDEAL intre max 80% si min 30% stare de incarcare.
Incarcarea la 100% sa fie facuta la modul ca pleci repede la un drum lung dupa finalizarea incarcarii.
Niciodata nu lasati pe termen lung bateria cu 100% sau sub 30%.


La telefon ai aplicații care te alarmează când treci de un anumit procentaj și acolo încărcarea merge oricum repede. Dar la mașină? Producătorii de electrice îți spun de niște reguli pe care parcă de al naibii se asigură că nu le poți respecta. Sau te obligă să încarci la stații rapide Posted Image

View PostMrJamal, on 11 noiembrie 2021 - 14:41, said:

Tare rau imi pare ca nu am optiune de a incarca la un anumit procent, ii stresez de cand am luat masina pe cei de la Fiat sa introduca asta intr-un update.
Nici din aplicatie nu pot sa opresc sau sa pornesc incarcarea...

Nu sunt conspiraționist din fire dar îmi face impresia că aceste facilități nu se introduc taman pentru a scruta durata de viață a bateriei. Aceeași poveste care era și cu becurile, făcute să țină 1000 de ore și nu mai mult. Om afla și de acest cartel peste vreo 50 de ani.

Mi-aș lua și eu electrică dar vezi, la câte tâmpenii vezi, nici nu știi ce să mai faci.

View Postmarcone, on 11 noiembrie 2021 - 14:18, said:

Pana la urma conteaza daca masina electrica se muleaza nevoilor tale, nu e ca si cand masinile pe combustibil fosil prezinta doar avantaje.
Uitanda-ma la vitezele de deplasare prezentate aici, as zice ca masinile personale, in general, nu mai sunt o solutie pentru traficul urban.
Dupa mine faptul ca esti blocat in trafic intr-o masina cu propulsie electrica sau termica e irelevant, atata timp cand principala risipa este timpul tau.
Dar în rural nu poți fără mașină. Asta e.

Edited by v_condratovici, 11 November 2021 - 14:58.


Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate