Alimentarea cu hidrogen, o alternativa viabila la electrificare!?
Last Updated: Mar 14 2024 11:52, Started by
gabrolio
, Sep 24 2021 08:12
·
18
#55
Posted 27 September 2021 - 08:46
Pe aceeași argumentație orice mijloc de deplasare și orice motorizare sunt de tranziție căci orice tehnologie evoluează.
|
#56
Posted 27 September 2021 - 09:05
Eu as vedea hidrogenul ca o alternativa atunci cand il produci cu stiu eu niste alge sau bacterii modificate genetic din deseuri organice.
Sau ai un grid 90% nuclear cu reactoare HTGR sau VHTGR de gen IV care ziua alimenteaza industria si noaptea cand scade consumul produc hidrogen. Acum insa cand riscam penurie de aprovizionare in energie o optiune cam fantezista, cel putin in viitorul apropiat. Pe termen mediu sau mai lung insa e o optiune utila. Mai ales ca productia de hidrogen e utila si altor industrii care trebuie sa devina "verzi". Adica chiar daca nu vad Mirai inlocuind Tesla 3 pe piata la anul cred totusi ca e o filiera care trebuie dezvoltata in continuare, indiferent daca in final ajunge sau nu si pe autoturisme (si indiferent daca ajunge pe masini ca si combustibil pentru o pila de hidrogen sau sub forma de carburant sintetic). Edited by KiloW, 27 September 2021 - 09:06. |
#57
Posted 27 September 2021 - 09:11
Problema hidrogenului este ca momentan e doar o baterie cu randament ~30%, desi densitatea e buna pentru cantitati/volume ceva mai mari. Practic e la o baterie ieftina distanta de a fi irelevant pentru transport rutier, si la cat s-a investit recent in R&D pentru baterii e inevitabil sa apara una in cursul vietii noastre, as zice in 10-15 ani, probabil.
|
#58
Posted 27 September 2021 - 09:36
Chiar si banala electroliza daca e facuta la temperaturi inalte (+800 grade) are randament spre 90%. De aia spun ca ar fi interesant sa fie produs in paralel cu elecricitiatea de niste reactoare nucleare cu temperaturi inalte, ai toate ingredientele necesare in acelasi loc.
Iar o pila de combustibil poate ajunge si la 70%, exista deja prin laboratoare desi nu s-a investit nici pe departe cat s-a investit in baterii. Asta inseamna macar 60% combinat. Mai mult, exista (tot prin laboratoare) un fel de "pile de combustibil cu co-generare", produc si caldura utila si electricitate cu un randament de peste 80% (util de exemplu pentru incalzirea si alimentarea cu energie a unui bloc de locuinte). Si in plus au avantajul ca nu produc atatea deseuri cat bateriile, chiar daca randamentul net probabil ramane inferior s-ar putea ca totusi overall sa fie o optiune interesanta. Cu conditia de care spuneam sa poti produce hidrogen ieftin si abundent. Si viabilitatea bateriilor e inca conditionata... La modul ideal, eu as cumpara fara sa ezit o masina PHEV care sa aiba o baterie "din viitor" - gen 10kwh compactati in mai putin de 100 kile + o pila de hidrogen de ~50kw. Sau poate una cu o baterie de ~35kwh si o pila de 20kw, pe post de "range extender" care practic i-ar putea prelungi autonomia "la infinit". Sa o pot incarca de la priza cu curentul cel mai "eco" sau mai ieftin pentru frecusul zilnic, sa pot utiliza franarea regenerativa in oras, si sa pot face drumuri lungi la fel cum le fac cu o masina termica. Edited by KiloW, 27 September 2021 - 09:42. |
#59
Posted 27 September 2021 - 12:21
ro_explorer, on 27 septembrie 2021 - 08:46, said:
Pe aceeași argumentație orice mijloc de deplasare și orice motorizare sunt de tranziție căci orice tehnologie evoluează. |
#61
Posted 27 September 2021 - 13:12
#62
Posted 27 September 2021 - 16:36
Saua este, calaretul lipseste sau...l-a pierdut pe drum!
|
#63
Posted 27 September 2021 - 16:39
Aia pare sa aibă un FSD de n-a văzut neam de neamul lui Musk...
|
#64
Posted 27 September 2021 - 16:49
KiloW, on 27 septembrie 2021 - 09:36, said: Sunt aproximariv sigur ca nu sunt realiste datele tale sau cel mult sunt valabile doar in procese teoretice, altfel nu ar mai explica de ce mai toti producatorii au abandonat hidrogenul ca focus. Sunt pe telefon, dar poti verifica singur ca multiple surse confirma eficienta totala well to wheel de cateva ori mai slaba pentru hidrogen. |
|
#65
Posted 27 September 2021 - 17:04
Gândește-te ca acum un secol toți producătorii au abandonat mașina electrica. A fost din cauza ca nu avea potențial, sau ca nu era contextul potrivit?
Riscul de a sprijini politic o tehnologie unica tocmai asta e, alte tehnologii sunt abandonate indiferent dacă au sau nu potențial. Cine sa bage bani în opțiunea B când statele baga bani în opțiunea A aproape fără limite? Acum hidrogenul e revigorat tot politic.... Ce spun legat de cele doua randamente poți sa verifici, sunt articole publicate cu peer review, nu-s secrete... Edited by KiloW, 27 September 2021 - 17:15. |
#66
Posted 27 September 2021 - 17:52
Acum m-am prins. Vorbesti doar de randamentul productiei de hidrogen prin electrolizarea apei. Dar in aval de el mai e randamentul pe lantul de aprovizionare-comprimare si pila de combustie in sine, care are un randament in zona 50-60%, parca? De aici incolo randamentul e sensibil egal pentru conversia in lucru mecanic.
|
#67
Posted 27 September 2021 - 19:58
Parere personala:
Nimanui nu-i pasa de ECO. Statele puternice din UE se confrunta cu o criza energetica pentru ca toata lumea cumpara gaz de la rusi si petrol de la arabi. Asa ca nimanui nu-i pasa de ECO. Batalia este pe gasirea unei solutii prin care statul ala UE sau USA sa poata sa-si "fabrice" singur energia si sa nu o mai cumpere de la altii care sa faca penisul mare, ca ei sint singuri furnizori de "energie". Cit costa enrgia nou descoperita ? Pai nimanui nu-i pasa pe termen lung, atita timp cit eu produc ceva (ca si tara) iar bani intra la mine in tara si nu se mai duc in alta parte (alte tari) De platit oricum plateste fraierul de contribuabil, dar important este ca banul ramine la mine in tara si se invirte economia tari mele si nu ecomomia ruseasca sau araba, sau etc. Eco este pentru fraieri de contribuabili, care platesc mai mult daca este eco. |
#68
Posted 28 September 2021 - 21:38
horny_hornet, on 24 septembrie 2021 - 09:47, said: Apa e H2O, cu niște electroliză separi H de O, adică produci hidrogen și oxigen, cu ajutorul curentului electric, evident. Curentul electric poate proveni de la panouri solare, spre exemplu. Deci, nu e nevoie să arzi nimic, dar e nevoie de foarte multă energie electrică pentru electroliză, stocare, transport, etc. |
#70
Posted 01 October 2021 - 16:34
marr, on 27 septembrie 2021 - 08:21, said:
Ultima data cand am verificat, Litiul si Nichelul era trecute in categoria ”metale rare” ! Si asta n-ai cum sa o schimbi. ... in cativa ani, nu vei mai avea din ce sa produci acesti acumulatori si/sau vor fi la niste preturi prohibilitive, exact din putina disponibilitate a materiilor prime. https://www.smithson...o-get-38812856/ Litiu se poate extrage si din apa de mare. La nichel oricum se cam renunta caci exista o tendinta puternica spre catod LiFePo4. 207cc, on 01 octombrie 2021 - 08:39, said: Va recomand acest articol din 2 parti: https://cleantechnic...it-part-1-of-2/ https://cleantechnic...it-part-2-of-2/ |
#71
Posted 04 October 2021 - 12:14
kolfleading, on 01 octombrie 2021 - 16:34, said: Ai citit articolul la care faci trimitere, sau doar titlul ? Ele - metalele rare - nu sunt rare doar daca le cauti adanc sub scoarta planetei Pamant. La suprafata sunt in cantitati relativ mici si doar acolo unde au fost ”extrase” de eruptiile vulcanice. Si nici nu se gases in stare naturala sub forma de minereuri sau filoane compacte, usor de exploatat (cum e cazul metalelor ”uzuale”). Chiar articolul citat se specifica foarte clar: ”But refining these minerals into individual elements takes many days of heavy processing.” Cine-i curios, poate citi cum si din ce se extrage litiul. Nu-i deloc un proces simplu sau ”curat”. PS: Cat despre litiu si apa de mare - oare ce-i mai usor de extras din apa aia, litiul sau hidrogenul ? Eu inteleg atasamentul fata de noile jucarii cu baterii, dar totusi, trebuie sa intelegem si sa le acceptam limitele. In acest moment, singurul avantaj al masinilor electrice este avansul tehnologic ”impins” de politicile guvernamentale dornice sa puncteze rapid in zona eco. In momentul in care politicienii vor conștientiza ca ”aiasta nu se poate”, vor trece catre sprijinirea si ”impingerea” altor variante de ecologizare a transporturilor. Si pare-se ca deja au inceput sa se dumireasca cum ca nu bateriile sunt viitorul. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users