Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
Șoselele României în anii '70-'90
Last Updated: May 24 2018 14:36, Started by
djl
, May 17 2018 22:57
·
0
#1
Posted 17 May 2018 - 22:57
Cum erau şoselele României în anii '70-'90? Aş fi întrebat şi de anii '60, dar nu prea sunt useri care să fie născuţi înainte de 1970.
În anii '90 cred că era cam dezastru. Deşi existau şi şosele care erau în stare ceva mai bună - pe D.N. 1 se mergea bine de la Bucureşti la Câmpina. Edited by djl, 17 May 2018 - 23:06. |
#3
Posted 17 May 2018 - 23:06
Ca si azi, proaste, dar tot astea de acum. Cu mici exeptii, nu s-a constuit nimic nou in 30 de ani.
Edited by pasilla, 17 May 2018 - 23:08. |
#4
Posted 17 May 2018 - 23:07
Cele principale erau asfaltate,fara gropi,ca nu prea umblau prea multe masini pe atunci,in rest cele secundare erau facute din beton,pietris,cam asta mi-a povestit bunicu,sofer de raba ROMAN (40 de ani lucrati).
|
#6
Posted 17 May 2018 - 23:30
djl, on 17 mai 2018 - 22:57, said:
Cum erau şoselele României în anii '70-'90? Aş fi întrebat şi de anii '60, dar nu prea sunt useri care să fie născuţi înainte de 1970. În anii '90 cred că era cam dezastru. Deşi existau şi şosele care erau în stare ceva mai bună - pe D.N. 1 se mergea bine de la Bucureşti la Câmpina. De căcat, din ce mi se povestise, cel puțin prin zona de vest. Construcția unui drum "strategic" însemna de obicei să fie făcută bază din plăci de beton (cea mai proastă soluție în timp), prin care se topea asfaltul în câțiva ani, după care tâgâdâm tâgâdâm tâgâdâm poc tâgâdâm tâgâdâm de-ți venea să fugi pe lângă mașină. Bine, tot era mai bun decât drumul pietruit pe care-l înlocuia (prin anii 60 mai prindeai și dinălea), problema e că în timp ce alte țări, chiar și Serbia și Moldova aveau suficienți oameni inteligenți cât să traseze DN-urile în regim de drum expres (adică prin afara localităților) și să nu se ferească de poduri sau tunele, la noi se mergea pe frica de tunele și de lucrări mari. Ai un deal pe care până și CFR-ul l-a rezolvat cu un tunel de 200 m? Construim DN-ul pe vârful lui, cu kilometri de serpentine și la urcare, și la coborâre. Ai un sat care ar trebui ocolit? Construiești fix pe fostul drum de care prin centrul lui și lași primăriile să dea autorizații de construcție "la drum", de-am ajuns să avem zone în care există un sat continuu de zeci de km. Deciziile proaste luate atunci ne omoară (literally) și în zi de azi. Seteh, on 17 mai 2018 - 23:05, said: Cu mai puțin asfalt și mai înguste, pe platforme de 7-8 m, nu mai mult. |
#7
Posted 17 May 2018 - 23:38
#8
Posted 17 May 2018 - 23:55
După 1990 s-a făcut ceva autostrăzi + pasaje supraterane. Dar la capitolul autostrăzi suntem praf, deşi transportul feroviar e şi el praf.
Aia cu şoselele prin localităţi cică era chestie strategică, că dacă suntem invadaţi să putem înceti duşmanul. Nici Bulgarii nu avut aşa de mult idei... pe acolo şoselele principale nu intră prin toate localităţile. Mă mir cum de în anii '70 nu s-au gândit să facă tunel rutier Predeal - Braşov, că totuşi era o şosea destul de circulată. Oribil drumul ăla cu curbe strânse în pantă |
#9
Posted 17 May 2018 - 23:55
djl, on 17 mai 2018 - 22:57, said:
Cum erau șoselele RomĂąniei Ăźn anii '70-'90? Aș fi Ăźntrebat și de anii '60, dar nu prea sunt useri care să fie născuți Ăźnainte de 1970. Ăn anii '90 cred că era cam dezastru. Deși existau și șosele care erau Ăźn stare ceva mai bună - pe D.N. 1 se mergea bine de la București la CĂąmpina. |
#10
Posted 17 May 2018 - 23:57
Multe drumuri erau neasfaltate, cele principale erau asfaltate si fara gropi, in general foarte bune. Prin anii '70 intalneai destule drumuri din piatra cubica (!), de te zdruncina cand mergeai cu masina pe acolo.
|
|
#11
Posted 18 May 2018 - 00:07
djl, on 17 mai 2018 - 23:55, said:
După 1990 s-a făcut ceva autostrăzi + pasaje supraterane. Dar la capitolul autostrăzi suntem praf, deşi transportul feroviar e şi el praf. Aia cu şoselele prin localităţi cică era chestie strategică, că dacă suntem invadaţi să putem înceti duşmanul. Nici Bulgarii nu avut aşa de mult idei... pe acolo şoselele principale nu intră prin toate localităţile. Mă mir cum de în anii '70 nu s-au gândit să facă tunel rutier Predeal - Braşov, că totuşi era o şosea destul de circulată. Oribil drumul ăla cu curbe strânse în pantă |
#12
Posted 18 May 2018 - 00:12
În 1970 se dă în folosinţă prima şosea cu 2 benzi/sens din România, Şos. Bucureşti - Ploieşti (filmare de epocă). De la Ploieşti până la Băneşti lărgirea s-a făcut în anii '90. Centura Vest Ploieşti după 2000.
Ştiu că nu s-a făcut prea mult după 1989, dar eu eram curios în ce stare erau drumurile (gropi, tipul de carosabil, semnalizări rutiere). Edited by djl, 18 May 2018 - 00:26. |
#13
Posted 18 May 2018 - 04:23
Tin minte ca pe atunci, pe unele drumuri nou-asfaltate, se mai punea un strat de smoala si apoi "criblura" (pietricele micute negre si ascutite prinse in smoala) pentru protejarea asfaltului. Cand mergea Dacia pe ele se auzea un uruit specific.
Edited by vladutgm, 18 May 2018 - 04:24. |
#14
Posted 18 May 2018 - 05:51
Daca am putut sa merg cu motocicleta in '76 de la Craiova la Herculane,noaptea,cu 120km/h,dus -intors (in aceeasi noapte),inseamna ca soseaua era mai mult decat buna...prin serpentinele de la Orsova la Herculane am redus viteza...la 80-90
Transfagarasanul era asfaltat doar pe versantul sudic Transalpina era drum pentru turme,oi si probabil strategic-militar.Nu se putea trece cu un autoturism normal,doar cu Aro si...de noi cu motoare pe 2 roti. In '92-93 (dupa lovitura de stat),centura Bucurestiului era dezastru,plina de gropi...si drumul Bucuresti-Constanta mai avea gropi (nu se facuse inca A2). |
#15
Posted 18 May 2018 - 06:07
5***** pentru topic
Majoritatea cu o bandă pe sens dar suficient pentru câte maşini aveam atunci |
|
#16
Posted 18 May 2018 - 06:20
pasilla, on 17 mai 2018 - 23:38, said:
8 m e deja extravaganta. Eu sunt curios ce s-a construit in 25 de ani ( 1965-1990) si ce in 29 de ani ( 1990-2018). În 29 de ani, de fapt în primii 15-20 a trebuit refăcut aproape tot ce s-a construit înainte, cel puțin la nivel de drumuri naționale. Țin minte, pe la jumătatea anilor 90 ce frumoase erau unele DN-uri, de ex. tronsonul Margina - Coșava, pe plăci de beton măcinate și asfaltat "recent" pe un singur sens, de făceai 20 de minute. Traficul fiind scăzut, că nimeni n-avea bani să meargă des pe drumuri dinalea cu 20 km/h și o pană la fiecare sută de km, se mergea pe o singură bandă cu ocazionale ieșiri pe cealaltă când venea ceva de pe contrasens. Sau DN7, fost "drumu' lu' Băsescu" circa '98, după refacere, de se uitau oamenii ca la urs la un amărât de drum pe platformă de 9 m, urmat de mutarea integrală de el a traficului de tranzit de pe DN6, care a stat în reparații/lărgiri vreo 9 ani... |
#17
Posted 18 May 2018 - 06:28
@AlexIP
"să fie făcută bază din plăci de beton (cea mai proastă soluție în timp)," Revizuieste-ti nitel cunostintele! Drumul din zona Herculane -Orsova, a fost facut din placi de beton de catre nemti in timpul celui de-al doilea razboi mondial si s-a circulat pe el, fara reparatii majore pana prin 2000 si-un pic.Adica peste 60 de ani. Iar in ziua de azi, n-au facut altceva decat sa toarne covor asfaltic peste acelasi beton, fara nimic altceva. Doar ca nemtii nu furau cimentul la prepararea betonului. |
#18
Posted 18 May 2018 - 06:51
Drumurile judetene erau ca si cele de azi ca amplasare dar foarte multe gropi, rareori depaseai viteza de 50-60km/h , cele intercomunale neasfaltate , balastru profilat si rigole de apa unde se putea . Nu erau interzise carutele , oile, vacile asa ca la tot pasul te puteai trezi in mijlocul oilor sau cu o caruta noaptea semnalizata sau fara nimic dar fiind viteza mica mai apucai sa o vezi . Cum azi te lauzi ca ai fost in Germania pe autobahn cu 250km/h asa te laudai inainte ca ai mers pe Bucuresti-Pitesti cu 120km/h cu daciuca 1300.
Sa nu radeti de Dacia 1300 , a tinut ani buni pe drumuri care pentru anumiti soferi azi ar fi de neimaginat , mergeau ani buni prin gropi , drumuri de zeci de km fara asfalt ....o masina de azi nu cred ca ar rezista mai mult de 5 ani in asemenea conditii, poate cele de teren . In anii 60 pe vremea IMS-ului se mergea pe o distanta de 150km cu o medie de 20 km/h pe drumuri care azi le numim drumuri agricole. Diferente mari era la caracterul soferilor , daca te vedeau pe drum izolat se opreau sa te ajute , o placuta de frana , un furtun la apa, un condensator sau platina la delcou, mai o camera auto pentru ca pe acea vreme nu erau cauciucuri fara camera , trageai la leviere si ciocan de nu-ti mai ardea de condus ...vs azi cand cum te prind cum ti-o trag , numai sa nu ai probleme noaptea pe drum izolat. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users