Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Adaos tigari si firme distributie

Look Sport 1-4 /Plus /Agro TV/Pro...

[ANCOM] Contractul la distanta nu...

Distracția macabra a țaranilor ro...
 Salut

Fundatie casa

Curatare rezervor

Pornire motor AC
 Interpretare buletin de analize, ...

Card Revolut - mod de utilizare

Idei concediu de revelion

3 laptopuri. Pe care l-ati alege?
 Ce durata are cea mai lunga piesa...

Buna ziua

Ce Smart TV alegeti intre:

Cum downloadez carti de pe scribd?
 

Asa cum a fost ...

* * * * * 1 votes
  • Please log in to reply
3031 replies to this topic

#1
Ghita_Bizonu

Ghita_Bizonu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,763
  • Înscris: 16.10.2012
Observ ca circula (si aici) multe pareri car e mi se par ciudate despre cum a fost 40, 30 de ani in urma ..

Asa ca o sa va zic ce stiu eu. Adica ce am vazut si ce mai tin minte. Din Bucale

Locuintele

In anii 50 era de groaza . Adica era o problema cu spatiil locativ. Daca nu aveai casa stateai in chirie . Si aici era foarte greu de gasit . caci populatia urbana crestea rapid. Si mai fusesera si refugiatii ( nu stiu cati , dar familia mea asta erau, refugiati ) din Basarabia si Bucovina .. Si inca destui alegeau sa se mute in alt oras ca sa mai scapae de trecutul lor bughez. Asa ca sa iti gasesti o locuinta nu era prea usor.
Spatiul locativ (era si o institutie cu acest nume) dadea repartitii obligatorii pentru proprietari iar chiriile percepute erau extrem de mici . Insa este drept ca multi se intelegeau cu propietarul si dadeau mai mult – si dintr-un sentiment de cinste si ca sa evite ranchiune ori sicane (noi plateam 118 lei. 18 lei oficial ).  Unele repartitii s-au facut partajand un apartament intre 2, 3 familii si de obicei impartitul bucatariei nastea conflicte iar moartea unui vecin se sarbatorea cu discretie crestina (mai stiu 2 care sunt disperati : am imbatranit si baba nu a murit !!! neplacut ca partajeaza de peste 50 de ani. De ce nu s-au mutat? Pai stau central , vila samd ). O modalitate de remediere era sa dai “filodorma”.  Asta insemna varsarea unei sume de bani (mari !!) ca cineva sa-ti cedeze spatiul lui. Ce facea ala de primea filodorma nu stiu, Stiu ca era absolut ilegala pentru ambele parti si se baza pe incredere – ca nici contract nu puteai face.
Se putea si cumpara o casa, daca aveai bani. Unii aveau , nu ma intrebati de unde ca nu stiu.
Daca aveai ceva bani si siguranta unor venituri mai bune iti faceai o casa. Adica cumparai un teren – erau, mai ales in margine de Bucuresti, de exemplu in Andronache -  si iti faceai casa in regie proprie . Daca erai mai stramtorat dura mai mult , ani de zile, De exemplu nea Costica dintai si-a tras o camera mica  si spre toamna una mai mare . Mult mai tarziu si-a facut alte 2, din caramida, apoi dependintele si in final betonul din curte. Colonelu’  si-a ridicat-o pronto , 4 camere si dependinte. Casa tip pe vrema aia , aia normala avea 3 camere – una sevind si de bucatarie si camera de zi si alte doua . Si avea 2 intrari – una pe la camera de zi/bucatarie si alta printr-o marchiza de unde intrau oaspetii in camera cu destinatie de sufragerie ( de mute ori asta era subutilizata ). Uneori, din lipsa faceai 2 camere , sau faceai 2 camere sa le inchiriezei ( asta inainte de 1950). Incalzirea se facea cu sobe umplute cu lemne si carbuni . Sau erau si godine ( din fonta) . Prin 60 apar sobele cu petrol .Grupul sanitar se numea latrina , era din epoca de scandura ( asta este de la Mircea Crisan) , in fundul curtii si era o “placere” sa-l folosesti in nopti geroase ….( este la fel de placut si acum !! Unele latrine sunt si azi pe “pozitii” asa cum le-am cunsocut in copilarie).  Daca aveai noroc erai pe o strada cu canalizare – adica cu cismea (si azi  la fel!). Daca nu,  mai bagai niste bani (daca aveai) si iti faceai put american.
Poate ati auzit ca se dadeau case de la stat. Era mai mult teoretic. Sa nu zicem ca in anii 50 asta insemna de obicei repartitie intr-o casa ca cele decrise mai sus, ori la “comun” .
Cartierele de blocuri inca nu aparusera. Sau ma rog blocurile in stil stalinist din Infratirea intre Popoare si cele de pe Muncii  si inca cateva blocuri . Insuficente si multe cu “destinatie” speciala (tovarasi care trebuie) . Primul cartier a fost Floreasca – sau ma rog asa cred. Apoi a urmat Giulesti , Drumul Taberei , au fost puse blocuri de-a lungul lui Stefan cel Mare , pe langa Obor .. si acum cand se dadea casa sperai la un apartament de 2, 3 camere . Acum strambati din nas , dar atunci in anii 60 … uf ! mai toti ne doream sa ne mutam ! Asta nu inseamna ca si capatai. Cereri erau multe, apartamente mai putine si destule sforarii. Dura ani.
In anii aia nu se auzeau proteste ca blocurile samd. Erau apreciate – uneori excesiv poate. Pentru cei mai multi erau o ocazie sa aiba o locuinta si pe de –asupra cu apa curenta, inclusiv calda, si ..baie. Ca pe atunci te spalai la baia publica sau in lighean .. ori ma rog cada de zinc umpluta cu oala de pe aragaz. Ma rog mai putin baftosii care stateau la blocuri – alea interbelice , insa pacura ii seca iarna ( sute de lei pe luna de iarna). Si ma credeti sau nu eram mandri de cartierele nou aparute – insa pe atunci blocurile aveau fatade curate, pastelate , trotuarele nu aveau gropi .. si comparate cu cartierele gen Andronache erau o expresie a modernitatii si progresului.
Si cresteau al naibii de iute. In Drumul Taberei , in numai 4 ani s-au acoperit cu blocuri cativa kilometrii  de porumb …Mergeam cu troleul 84 si intreb: dom’le nu ar trebui s afie pe aici statia aia de la care pleaca autobuzul spre Domnesti ? A fost candva , ai depasit locul cu patru statii ! Si am mai mers nu stiu cate statiii…de ma durea sezutul.
Da. Sa-ti faci rost de o casa. Si in 1966 deodata se aude ca se  poate.  Se da hotare ca sa se dea posbilitatea sa cumperi  o casa …si apare si legea ! Ma rog se introduce pe teava ICVL ul (Intreprinderea Constructii Vanzare Locuinte)  dar oricum daca poti iti cumperi ( nu mai astepti, iei trei camere, patru cand ai avea dreptul la doua) , plus mici facilitati sa-ti construiesti , se zice ca cetateanu’ poate avea si o casa secundara de vacanta .. fiindca se face din munca tovarasi si munca cinstita nu trebuie restrictionata de idei gaunoase despre echitate, ca unu’ doreste masina, altu’ casa , persoane diferite, nevoi diferite. Si fiindca sunt si nevoi diferite se prevad apartamente de confort I (normale) , confort 2 ( cam..) si confort 3 ( care aduceau mult cu cele din casele la curte alea vechi fara pretentii). Cei mai multi au preferat confort I , ca dai 20.000 in plus dar ii dai pentru o viata plus lasi mostenire ce naiba! Cine a cumparat cf 2 , sa nu mai zic 3 acum regreta. Insa era o hiba mititica . Trebuia sa ai avansul . In cazul nostru ne-ar mai fi trebuit cam 10.000 lei (aveam 5.000). Nu sunt sigur, aveam 14-15 ani ce naiba! !). Un apartament cu 3 camere in Titan , in H cu 4 etaje costa cam 80.000 lei net ( cu sase mai mult decat un R 16 sau cat un Fiat 1800 ). Unul cu patru cca 100.000.
Si prin 1973 se poate lua si credit pentru avans – 30 % din valoare. Ce este drept creditul pentru avans era distrugator, dobanda mare si trebuia inapoiat in 2 ani in care de mancare ori iti dau altii ori …slabesti, trebuie sa mai castigi un ban pe de laturi (un coleg de serviciu dadea meditatii) , caci se combina si cu rata pentru rest . Pentru cei mai multi noroc ca  exista parinti ( ori te ajutau sa ai ban de credit ori iti dau sa mananci). Insa rata de la creditul principal este acceptabila , dobanda rezonabila si rata este stabilita in functie de venitul din momentul incheirii contractului : pe 25 ani , pe 20 sau 15 ani ) depinzand de leafa din momentul contractarii). Si mai are un avantaj incredibil azi : ESTE FIXA !! Va creste si leafa pentru ca mai prinzi gradatii, vechime. Vor creste lefurile toate ca efect la legii . va fi inflatie , inclus aia din 90.. tu tot atat platesti ( ma rog inflatia din 90 nu era luata in calcul). Eu am cumparat apartamentul in anul 1975 cu o perioada de rambursare de 20 de ani si am platit o rata fixa de 396 lei . In 1975 la momentul contractului aveam 1350 lei net , in nov 1989 aveam 3100 lei net , insa rata tot 396 (mergeti acum la Reifeissen ori Bancpost ). Pretul era de 101.000 , am dat 31.000 avans ( babacii saracii ) si pentru cei 70.000 am dat o dobanda de 20.000. adica 1000 pe an . Nitel inainte un prieten a cumparat un apartament cu 3 camere in magaoiaia aia de la Bucur Obor . Pretul apartmementului a fost de 102.000 lei , pentru care trebuia sa dea un avans de 44.000 . Nu avea asa ca a luat un credit si pentru avans si platea o rata de 580 lei , plus rata de credit de 272 ( parintii ii dadeau sa manance ) , In 2 ani a terminat de platit avansul si alti 23 de ani a platit restul – in timpul asta a terminat si facultatea , a schimbat cateva incadrari  ., a castigat gradatii, trepte , in 89 era cercetator stiintific principal .
Nu e propaganda procomunista nici nostalgie; poate ar trebui sa vedem cum e in Austria ori Franta si sa cerem sa fim tratati identic … Si asa cam jumatate dintre colegii mei de la operare se muta pe langa Circ (operatorii aveau de la 1650 brut in sus , numa trei  aveau atunci 2000 brut) asa ca cei cu studii superioare …In anii aia cam oricine avea o calificare putea sa isi faca o casa  ( alo !! partidele !!! se aude? Mai lasati lupta cu comunismu’ si vedeti de tineri ca nu toti pot vile prin ANL !!!) ce-i drept amand sa isi ia masina ..
Insa in 1982 da Nae cu piciorul in sistar . Si zicand ca pretul combustibilului si ca cimentul  energofag iaste mareste pretul la apartamente de trece unul cu 3 camere de 200.000. Mai rau modifica pretul si retroactiv ( propun ca bancile sa-i puna portretu’ la intrare : Indrumatorului Nost , cu recunostinta pentru ilustrul exemplu abuziv ) insa da posibilitate celor care nu pot, nu doresc sa plateasca atata sa ramana chiriasi iar suma varsata este considerata chirie anticipate… Si lumea nu prea mai este doritoare sa cumpere apartamente  ..
Inca. Statul a dorit si sa vanda imobile deja locuite , adica catre chiriasi. Nu multi au profitat. A fost si idea sa vanda si casele nationalizate , insa s-a renuntat si se zicea ca Maurer a zis ca din punct de vedere moral ar fi fost dubios si din punct de vedere marxist-leninist ca de ala capitalist nu mai discutam.
Si legat de aceasta. Statul avea cam multe imobile in administrare. Iar chiria unora era de rasul curcilor ( de exemplu, casa , la curte , inspre Icoanei, 3 camere , peste 100 mp , camera pe care am vazut-o – vizita, colegi, votca  1 litru de Wyborowa 45 grade la 3 magadai ,insa inregistraile pe mag au iesit foarte bine, da erau “automate”– avea “numai”   30 mp , gaze, chiria era de sub 100 lei lunar )  si imobilele erau vechi … asa ca nu se prea putea face renovari, reparatii.. Si s-au degradat oribil si pana la urma aici gasiti explicatia demolarilor din spatele magazinului Unirea .. ca este mai ieftin sa demolezi si sa construiesti un bloc decat sa restaurezi . Sa vedem ce o sa iasa cu Lipscanii , Gabrovenii. Mosilor si alte asemenea, cu cladiri vechi ce ar trebui reparate masiv.. Fiindca capitalism ori comunism problema este aceiasi : costuri mari si per total esti mai in castig sa tragi o cladire noua ( ha! New York –  un amplasament – in 1920 au daramat sa construiasca o cestie de numa a 20 de etaje , prin 60 inlocuita cu o magaoaie de 40 etaje si in 90 unii se gandeau la una si mai inalta ….)

Edited by Ghita_Bizonu, 16 October 2012 - 22:05.


#2
djl

djl

    Implant pentru refuz. Fără tramvaie viața e pustiu.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 86,230
  • Înscris: 13.06.2004
B.t.w., există un topic "Blocurile comuniste" pe Poiana lui Iocan: http://forum.softped...0#entry12108847

#3
ovi_dany

ovi_dany

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 754
  • Înscris: 22.11.2009
OFF TOPIC: Din pacate nu esti sanatos...de cate ore ai avut nevoie sa scri asa mult. Dupa primele cuvinte deja eram prea obosit sa mai continuu cu citirea. Nu cred ca o sa stea cineva sa citeasca pana la capat.

#4
brainium

brainium

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,832
  • Înscris: 25.07.2010
s-o crezi tu. Eu am citit tot :) Mergi si citeste Cancan daca ti se pare prea greu sa citesti marturia unui om care a trait in "epoca de aur"

#5
brainium

brainium

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,832
  • Înscris: 25.07.2010
Copiii din ziua de azi... E istorie. Mai mult. E istorie recenta. In suferim consecintele faptelor intamplate atunci ;)

#6
sandel_u

sandel_u

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,663
  • Înscris: 21.11.2009
Ok, asa era cu locuintele...dar cum era cu masinile? Se puteau cumpara doar dacii? trebuia sa astepti cativa ani pana sa primesti? Doar cei cu calificare isi permiteau? Benzina era scumpa? Era pe cartela? De cand? si etc etc etc...Transport in comun? Autobuze? Trenuri? Preturi? Mersu cu trenu sigur era ieftin. Asta a fost multi ani si dupa caderea comunismului.

#7
djl

djl

    Implant pentru refuz. Fără tramvaie viața e pustiu.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 86,230
  • Înscris: 13.06.2004
În anii '50, pentru a satisface cererea crescândă de locuinţe pentru nou veniţi, în oraşele cu industrie (Bucureştiul era încă de pe la 1900 un oraş puernic industrializat - aşa cum ar fi fost normal şi azi) fie au fost daţi afară foştii propietari, fie au fost obligaţi să accepte chiriaşi - mă refer la cei care aveau locuinţe mai mari. Din păcate, noi chiriaşi au produs în multe cazuri distrugeri, au furat... Mai existau şi oameni o.k., precum bunicii mei paterni. Aceştia s-au căsătorit în 1949 şi au venit de la Galaţi (ambii erau orăşeni din naştere) şi au venit în Bucureşti. Au stat prima dată la o rudă de-a bunicului (sau el le-a facilitat mutarea acolo), apoi au nimerit la un fost bancher sau avocat, a cărui soţie a preţuti-o mult pe bunica mea. În 1955 sau 1956 s-au mutat în Floreasca, într-una din primele clădiri construite pe acolo (încă nu apăruseră blocurile!).
Primele blocuri de locuinţe pentru muncitori au fost construite pe Calea Ferentari prin 1948; unele asemănătoare se găsesc vis-a-vis de Piaţa Rahova. Apoi au urmat cele din Bucureştii Noi. Pe urmă au urmat cele din Floreasca (cartier pe unde am copilărit) - despre el găsiţi ceva pe topicul cu blocurile comuniste.
Blocuri s-au mai construit în anii '50 şi pe Str. Vatra Luminoasă şi pe Bd. Muncii (fost Şos. Vergului, azi Bd. Basarabia (ei)); au mai fost blocuri "plombă".
Prin 1959 s-a început construirea masivă de blocuri.
Mai existau şi acele "cămine muncitoreşti" sau blocuri cu baie în capătul holului. La noi nu au fost chiar aşa de multe. În Moscova găseşti încă destule, pentru că nu au reuşit niciodată să ridice îndeajuns de multe blocuri.
În anii '30 a existat un program de "locuinţe ieftine" în Bucureşti (nu erau accesibile, dar erau ceva mai accesibile decât cele făcute de particulari). Mă refer la vilele tip din zona Şos. Iancului - Vatra Luminoasă - Maior Coravu, de la cele din perimterul Şos. Mihai Bravu - Bd. Decebal - P-ţa Alba Iulia - Str. Cornul Caprei - Str. Unităţii, cele din zona Drumul Sării.

Cât despre maşini. Anii '50 au fost cei mai întunecaţi ani ai epocii comuniste; anii '80 au fost parfum. Arestări (cel puţin 100.000 de oameni morţi în lagăre, închisori şi aresturi), sărăcie. Nu prea s-au importat maşini pentru oamenii obişnuiţi în anii '50. Defapt muncitorii şi funcţionarii nici nu puteau visa la o maşină decât dacă câştigau la loto sau moşteanau o avere. Mai rămăseră ceva maşini de dinainte de război. Nomenclaturiştii aveau şi maşini americane. În 1963 existau cam 10.000 de automobile în Bucureşti, iar în 1965 1,2 la mie din români aveau maşină (cam 2,5% pe la mijlocul anilor '80). În Bucureşti procentul era ceva mai mare. În anii '60 situaţia economică s-a mai îmbunătăţit, teroarea s-a mai domolit şi România, aşa cum era normal s-a deschis spre Occident (deschiderea defapt începuse cam de prin 1958, când au plecat trupele sovietice). Cum în Italia şi Franţa erau guverne de stânga, s-a început importul de autovehicule şi din aceste ţări, în special "F.I.A.T." şi "Reanult" (alte mărci mai puţin); se mai aduceau maşini şi din Germania de Vest (R.F.G.) şi cât de cât din Suedia. Un funcţionar de mină şi-a cumpărat cu vreo 120.000 lei prin 1967 un "Cadillac"! Desigur că a fost luat la verificat (să vadă de unde are banii), dar anchetatori au conchis că banii au fost obţinuţi legal.
Cam pe când s-a început fabricarea "Dacia" 1300 taxa de import pe maşinile de afară era egală cu valoarea maşinii! Adică i se dubla preţul. Tâmpenie comunistă de alftel, căci "Dacia" oricum ar fi avut vânzarea în continuare!
http://forum.softped...-in-anii-30-60/
http://forum.softped...nia-in-anii-80/

Despre transportul în comun în alt episod

Edited by djl, 16 October 2012 - 23:42.


#8
svejk

svejk

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 403
  • Înscris: 16.06.2007
O societate care nu cunoaste trecutul va repeta in viitor greselile.

Cine nu poate sa citeasca cateva randuri sau nu-l intereseaza, n-are decat sa nu citeasca !

#9
wiseguy76

wiseguy76

    just don't

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,820
  • Înscris: 24.05.2006
Haha...buna ideea, felicitari. Cel mai tare mi s-a imprimat in memorie o discutie cu un coleg de clasa, eram prin a 2-a sau a 3-a. Tatal aluia era navigator, si tocmai venise dintr-un voiaj intr-o tara occidentala. Si asta imi povestea cum a zis taica-su ca in tara aia sunt magazine unde se vinde mancare pentru animale. ''Cum adica pentru animale?''. ''Da, conserve, pateuri, facute special pentru caini si pisici''. Cred ca mult timp de atunci n-am fost in stare sa concep asa ceva- mancare special facuta pentru caini, in conditiile in care maica-mea trebuia sa stea la coada cate 4-5 ore ca sa cumpere un kil de carne.

#10
ego_zenovius

ego_zenovius

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,399
  • Înscris: 24.11.2006

View Postovi_dany, on 16 octombrie 2012 - 22:15, said:

OFF TOPIC: Din pacate nu esti sanatos...de cate ore ai avut nevoie sa scri asa mult. Dupa primele cuvinte deja eram prea obosit sa mai continuu cu citirea. Nu cred ca o sa stea cineva sa citeasca pana la capat.
Nu stiu cate ore i-au trebuit lui sa scrie, dar stiu ca tu n-ai citit niciodata in viata ta atat de mult "dintr-o singura rasuflare". Daca ai avea exercitiul cititului n-ai fi atat de speriat in fata unui text care pana la urma nici nu e atat de lung - probabil 2-3 pagini de carte.

View Postdjl, on 16 octombrie 2012 - 22:04, said:

B.t.w., există un topic "Blocurile comuniste" pe Poiana lui Iocan: http://forum.softped...0#entry12108847
Topicul deschis de colegul nostru nu e neaparat despre blocurile comuniste. E despre "cum a fost" - dupa cum ii spune si titlul. Iar el a inceput sa-si aduca aminte despre locuinte (nu neaparat blocuri comuniste, daca ai citit cu atentie)

View Postdjl, on 16 octombrie 2012 - 23:42, said:

În anii '60 situaţia economică s-a mai îmbunătăţit, teroarea s-a mai domolit şi România, aşa cum era normal s-a deschis spre Occident (deschiderea defapt începuse cam de prin 1958, când au plecat trupele sovietice). Cum în Italia şi Franţa erau guverne de stânga, s-a început importul de autovehicule şi din aceste ţări, în special "F.I.A.T." şi "Reanult" (alte mărci mai puţin); se mai aduceau maşini şi din Germania de Vest (R.F.G.) şi cât de cât din Suedia
Isi mai aduce aminte cineva de faptul ca Volkswagwn-ul care in Occident se numea "beetle" iar la noi "broscuta", se afla la un moment dat in dotarea Militiei? Vopsit in Albastru si alb. In anii '60, inainte de aparitia Daciei 1100.

View Postwiseguy76, on 17 octombrie 2012 - 04:07, said:

Haha...buna ideea, felicitari. Cel mai tare mi s-a imprimat in memorie o discutie cu un coleg de clasa, eram prin a 2-a sau a 3-a. Tatal aluia era navigator, si tocmai venise dintr-un voiaj intr-o tara occidentala. Si asta imi povestea cum a zis taica-su ca in tara aia sunt magazine unde se vinde mancare pentru animale. ''Cum adica pentru animale?''. ''Da, conserve, pateuri, facute special pentru caini si pisici''.
Apropo de asta - eu am auzit in anii aceia din mai multe surse povestea cu romanii care au cumparat si consumat conserve pentru caini, fara sa-si dea seama despre ce e vorba, crezand ca sunt pentru uz uman.
Ne-a placut intotdeauna sa colportam asemenea "can-can-isme" care ne put intr-o situatie inferioara sau/si jenanta.

Edited by ego_zenovius, 17 October 2012 - 05:02.


#11
Teophileos

Teophileos

    I am who I am, so don't even try to think about bothering me

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,180
  • Înscris: 02.01.2007

View Postego_zenovius, on 17 octombrie 2012 - 04:59, said:

Apropo de asta - eu am auzit in anii aceia din mai multe surse povestea cu romanii care au cumparat si consumat conserve pentru caini, fara sa-si dea seama despre ce e vorba, crezand ca sunt pentru uz uman.
Ne-a placut intotdeauna sa colportam asemenea "can-can-isme" care ne put intr-o situatie inferioara sau/si jenanta.
Din pacate au avut loc si alte situatii tragi-comice , lipsa de educatie si de resurse ii impinge pe unii oameni la decizii neadecvate sau cel putin ciudate ! Posted Image

#12
Ghita_Bizonu

Ghita_Bizonu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,763
  • Înscris: 16.10.2012

View Postovi_dany, on 16 octombrie 2012 - 22:15, said:

OFF TOPIC: Din pacate nu esti sanatos...de cate ore ai avut nevoie sa scri asa mult. Dupa primele cuvinte deja eram prea obosit sa mai continuu cu citirea. Nu cred ca o sa stea cineva sa citeasca pana la capat.

Mde.. in general alea mai ... dintre femei (alea limitate la brafe ) imi zic la fel : nu esti sanatos! Ca un barbat sanatos se uita la meciuri, injura si apoi isi bate nevasta (ca mai greu arbitrul!).
Recunosc nu sunt sanatos! sunt din aia cu fumuri care mai citesc cate o carte, care tin minte azi cat coats coniacu acu un an samd.
Da trebe sa iti zic ceva : alea sunt scise mai de multisor .. si acu sunt doar cut paste.
Si le-am scris dupa ce le-am povestit la un pahar de vorba unora si altora si le-am pus pe scribd . vezi cat de nesatos pot fi? Ma dau autor fara sa fiu platit!!

sandel_u'

gand la gand cu bucurie !!!
Da ia zi intrebarea ta e intamplatoare? Sau esti printre cei care au citit Amanunte cotidiene din 1960-1980?

Quote

Ok, asa era cu locuintele...dar cum era cu masinile? Se puteau cumpara doar dacii? trebuia sa astepti cativa ani pana sa primesti? Doar cei cu calificare isi permiteau? Benzina era scumpa? Era pe cartela? De cand? si etc etc etc...Transport in comun? Autobuze? Trenuri? Preturi? Mersu cu trenu sigur era ieftin. Asta a fost multi ani si dupa caderea comunismului.

Da inainte sa zic despre luxuri burgheze precum masinile o sa zic ceva despre :

Motociclete

In copilaria mea motociletele au avut scurta lor perioada de glorie. Erau relativ ieftine , raspundeau necesitatilor de transport independent intr-o epoca relativ statica si mai ales erau catalogate drept singurul lux neburghez. Asa ca pentru cativa ani motocicletele au fost foarte apreciate .
Erau si multe vechi . DKW uri, BSA  antebelice .Am auzit povesti despre Ogar si Indian .
Insa cele mai apreciate erau cele cu atas – deh  necesitatea de transport . Una cu atas transporta 3 persoane , sau poti cara si porcu’ bine ingrasat.  “Normalul” era Ij ul de 350. Ij ul avea atas , insa puteai sa-l iei si fara , iar daca nu te fereai de surubarie puteai sa-I pui atasul doar cand aveai nevoie … Si cele mai dorite dintre cele cu atas erau Zundappurile sahariene . Nu fugeau, insa trageau !! un saharian avea reputatia ca trece pe ori unde , aratura, padure, noroi . Si la fel si BMW urile , insa preferabile erau ( nu stiu de ce ) saharienele ( poate legenda Afrika Korps ).
Oricum in cartier era un cetatean ce avea un saharian .. mandria lui ce-I asigura o usoara invidie in cartier asociata cu oaresce superioritate : e vreme buna maine .. ma duc pana la tara ori la Snagov ….
Apoi mai erau si Ka urile rusesti  zise si 2 ieprurasi.Le aveai si atat , asa cum mai tarziu a fost Panonia.
Dintre motociletele solo cea mai apreciata era Simsonul (pronuntat eronat Simpson) . Mi se pare ca era fostul BMW solo din razboi  Era apreciat pentru fiabilitate si ptr ca nu facea zgomot prea mare ( motor in 4 timpi ).
Tot nemtesti erau si MZ urile Fara sa fie chiar cele mai dorite MZ urile se impuneau prin anduranta la drum lung si putea sa placa prin desenul ceva  mai modern la cele de 175, 250. A fost si unul de 300 cmc insa nu stiu sa fi fost importat. Dar mai era si celebrisimul 125 , urat ca naiba si vestit ca un pandant al VW – amandoua avand sloganu : asta nu se rupe !! In privinta rezistentei numa Honda Cub l-a intrecut ca faima …Insa 125 (mezeta) era ca si Ka ul .. o motocicleta care o aveai si atat (adica nu asigura nici un fel de prestigiu, mai degraba o usoara desconsiderare ).
Vedetele inconstestabile erau Jawele ( desmierdate ca javre de adversari). Jawele de 125 si 175 monocilindru iti asigurau incadrarea  la rubirca viztezomani , dar era o incadrarea onorifica. Vedetele erau bicilindrele  250 , nervoase si rapide . Cele mai dezirabile erau cele de 350 cmc, cele mai scumpe si cele mai iuti …
Insa Javele de 250 si 350 sufereau din cauza camasilor de cilindu cam mici , care se supraincingeau . Asa ca plecat in tromba din Bucuresti riscai sa te opresti la Campina sa-ti racesti nitel Javra si sa vezi cum MZurile de 250 ori 175 ti-o iau inainte ba si Ij urile sa nu mai zic de javrele de 175 ori CZ urile. CZ urile erau de fapt surorile gemene ale Javrelor mici . CZurile erau de 125 si 175 , semanau pana la confuzie cu Javrele , insa Javrele erau rosii iar CZ urile negre . Se sustinea ca CZ ul de 175 era superior ca fiabilitate Javrei de 175 si nu se incingea atat de tare …
Au mai fost motoretele. Nu s-au bucurat niciodata de  popularitate , erau doar substitute  ieftine  ale motocicletelor.. Prima data cand am auzit de motoreta  a fost vorba despre o motoreta romaneasca. Motoreta Carpati , zisa capra dupa silueta ( capra neagra? Caprioara?) desenata pe rezervor . Avea o viteza maxima de 55 kmh .. si nu s-a bucurat de succes. La fel de lipsita de succes a fost si motoreta CZ – cezeta , prezenta pe drumuri in numar si mai mic ( totusi acum vreo 14-18 ani am avut surpriza sa mai vad o cezeta in functiune !!).
Dupa Carpati a fost si Mobra aparuta prin 70… Costa parca cam 6000 lei prima data si apoi cam 8000.  Era mai frumos desenata decat capra , invariabil neagra (caprele erau si rosii si parca si bej si gri) nitel mai puternica, putea atinge  80 kmh .  A fost populara prin anii 70, si asta din cauza pretului care o facea accesibila tinerilor si puteai ajunge cu ea pana la Sinaia si sa te intorci .Si vara asigura un transport independent de supraaglomertul ITB . In colectivul operare unde lucram erau cam 6 la 14 oameni in anii 77-79.
Era sa uit . La inceputul anilor 60 cam dispretuit , ca fiind efeminat , era si  Manetul . Scuterul Manet . La noi scuterele nu a avut succes decat ca triciclu ,,, de exemplu la un moment dat trecea un triciclu cu lapte pe strada …

#13
tomaso

tomaso

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 46,038
  • Înscris: 11.04.2005

View Postego_zenovius, on 17 octombrie 2012 - 04:59, said:

Apropo de asta - eu am auzit in anii aceia din mai multe surse povestea cu romanii care au cumparat si consumat conserve pentru caini, fara sa-si dea seama despre ce e vorba, crezand ca sunt pentru uz uman.
Ne-a placut intotdeauna sa colportam asemenea "can-can-isme" care ne put intr-o situatie inferioara sau/si jenanta.

Eu cunosc un caz concret.

În ianuarie 1990 au începeut să curgă  ”ajutoare”.
S-a declanșat o adevărată isterie pe tema aceasta.

Am participat la o misiune în care a trebuit să asigurăm ordinea la distribuția unui tir cu ajutoare într-o zonă de țigani.
misune de misiune ....

După ce s-a terminat, cei care au făcut împărțeala ne-au pus și nouă câte o cutie deoparte.
Le-am spus să nu pună decât conserve și chestii care nu se strică, întrucât habar nu aveam când urma să ajungem acasă.
Iar oamenii au fost foarte amabili și au pus conserve la greu.  Cred că pachetul trecea de 50 de kilograme.

L-am dus acasă, spre marea fericire a mamei mele.
Așa am aflat că există praz la cutie și mâncare pentru animale.  Nici eu nu știam că există conserve cu pateu pentru animale, trebuie să recunosc.
În sfârșit, după o săptămână am revenit acasă și printre altele, mama mi-a spus că toate conservele au fost excelente, însă cele de pateu au un miros rău.  A deschis una și a aruncat-o la câine.
Restul le-a dat vecinei ( o mamaie de 80 de ani).  
După vreo lună, mamaia m-a abordat ca să mă întrbe dacă nu mai am conserve cu pisicuță, pentru că tare bun a fost pateul ...
Am cerut informații despre care conserve, care psicuțe și mama a adus ultimele trei conserve cu pisicuța (păstrate ca să fie acolo).
După aceea am citit și eu pe cutie că e hrană destinată pisicilor.

Dilemă grea.
Mamaia m-a văzut cu pisicuțele în mână și se lingea pe bot.  A se citi exact așa cum se înțelege.
Cu mustrări de conștiință, i le-am dat și pe ultimele ... ce era să fac...
Oricum nu m-ar fi crezut.

#14
brainium

brainium

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,832
  • Înscris: 25.07.2010
incerc sa ma lepad (ca de satana :lol:) de expresiile mIRCiste tipice tineretului dar acum nu ma pot abtine Posted Image OMGOMGOMG Posted Image

p.s. E tragi-comic totusi...dar astea erau vremurile

Edited by brainium, 17 October 2012 - 12:24.


#15
djl

djl

    Implant pentru refuz. Fără tramvaie viața e pustiu.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 86,230
  • Înscris: 13.06.2004
Da' mâncarea pentru animale (fie conservere, fie uscată) are vreun efect negativ asupra omului?

Marca "Simson" nu a avut nici o legătură cu "B.M.W.". Foarte frumoase motocicletele: http://en.wikipedia....imson_(company)
Păcat că nu se mai păstrează vreo motocicletă "Indian" prin România. Făceau chestii super.
Pe lângă motociclete "B.M.W.", s-au importat şi "E.M.W.". http://en.wikipedia....ilwerk_Eisenach
http://de.wikipedia....ilwerk_Eisenach
Mai erau şi aceste frumuseţi sovietice! (copiate după "B.M.W.", fireşte): http://www.autogallery.org.ru/m72.htm
Gheorghe Gheorghiu-Dej a avut în escorta sa şi 10 "Jaguar" Posted Image Într-unul din filemele cu "Brigada Diverse (B.D.)" (cel în care "clienţii" milţienillor merg la Restaurantul "Odobeşti") apare unul din ăla ca maşină a Miliţiei.
De "Volskswagen" <<Broscuţă>> uitasem ... A existat şi un telefon <<broscuţă>> (eu am doar varianta fără scoabă): http://proradioantic...x=item&id_p=392

Edited by djl, 17 October 2012 - 12:32.


#16
Ghita_Bizonu

Ghita_Bizonu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,763
  • Înscris: 16.10.2012
Dij

mersoa ptr leagutura su Simson .. insa  e cam taliu s afac corectia (astea sunt dintr-o cestei de pe scrid). Poa m-am hazardat prea mult - am vazut o poza cu un BMW solo - folosit si de armata romana in WW2- si seamana mult la aspectu motorului.. Plus ttransmisa cardanica plus mnotoru in 4 timpi (specialitati BMW) plus faptu ca poroductia era impartita intre mai multe uzine ...
Da Indian nu mai de unde. Prea vechi . Erau deja cam legenda in anii 60 ... Si cum astea erau pe mana vitezistilor iti inchipui ca au fost uzate bine de tot.

Da mancare pr animale.. de ani de zile este la "moda" printre saraci SI IN VEST!!! (din 2 filme vanzatorul foarte amabil catre un batran/batrana "ce mai face pisicta dvoastra"  capoi catre latu "saracu.. nu are pisica da nu vreau sa stie ca eu stiu... Plus niste articole de presa straina )
Si tot aici - intr-o piata din Titan oferta : oase si piele de pui 2,49 lei!!! Numa ptr pisici ?!

Drahilor am asa o intrstare .. chiar asa sa nu observati sugestia mea
propun ca bancile sa-i puna portretu’ (a lui Nicolae Cesusescu) la intrare : Indrumatorului Nost , cu recunostinta pentru ilustrul exemplu abuziv.

Ca intre noi fie vorba bancile se cam poarta ceausist ....(slava domnului eu am termnta de mult cu creditu la banca !!)

#17
ego_zenovius

ego_zenovius

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,399
  • Înscris: 24.11.2006

View PostGhita_Bizonu, on 17 octombrie 2012 - 09:43, said:

Dupa Carpati a fost si Mobra aparuta prin 70… Costa parca cam 6000 lei prima data si apoi cam 8000.  Era mai frumos desenata decat capra ,
Mobra (produsa la Metrom Brasov, de unde si numele - MOtoreta BRAsov) avea un design mai modern decat Carpati, dar mai frumoasa nu era, cel putin din punctul meu de vedere (de gustibus...)
Pentru cei mai tineri doua "reclame" despre Mobra (din categoria "ciocolata Postavaru..."):

Moarte sigura cu cobra, dar mai sigura cu Mobra!
si
La munte si la mare, in orice imprejurare, ceva tare intre picioare: motoreta Mobra!

#18
djl

djl

    Implant pentru refuz. Fără tramvaie viața e pustiu.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 86,230
  • Înscris: 13.06.2004
Apropos de motociclete: în 1953 s-a fabricat un lot de 10 motociclete la I.M.S. Câmpung Muscel. Monocilndru, cu alimentare prin cădere (precum la automobilele "Hanomag" <<Rekord>> sau la Trabi). Păreau mult mai bune decât alea de Tohani, dar Partidul a decis că acea I.M.S. trebuie să fabrice piese de schimb. Peste 4 ani s-au apucat să producă maşini de teren,
Tare. Nu m-aş fi gândit că aceea este provenienţa denumirii de MO.BRA.

Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate