Nm vs. CP
#1
Posted 12 February 2011 - 16:36
Stiu ca mai exista subiecte care acopera aceasta tema dar propunerea mea de discutie este putin diferita:
-De ce s-a impamantenit mai mult notiunea de CP/x rpm in automobilism decat cea de Nm/y rpm (sau orice alta unitate de masura a cuplului) ?. Intr-adevar, in lumea masinilor de curse, caii putere sunt prin care se face diferenta intre masini, bineinteles alaturi de multi alti factori. Dar in lumea masinilor de strada ? Mai ales acum, in Europa cel putin, traim o epoca de "aur" a motoarelor Diesel ca sa zic asa pe modelele de strada. Mi se pare cel putin nedrept sa compari o masina de 100 CP derivati dintr-un motor pe benzina cu una cu aceeasi putere dar un cuplu cel mai probabil dublu. Atat ca cifre cat si in exploatare diesel-ul e mai eficient si mai performant. Eu cred ca ar fi mult mai corect atunci cand se prezinta o masina in ziua de azi sa apara pe "sticker" mai intai cotatia de cuplu si doar apoi cea de putere. In utilizarea de zi cu zi, acelasi lucru e valabil, cuplul e cel care te ajuta sa pleci mai repede de pe loc, sa mentii o viteza constanta fara sa "bazai" prea tare motorul , etc. Ar mai fi de adaugat ca o proportie mare a conducatorilor/cumparatorilor de automobile habar nu au ce e ala cuplu si cu ce se mananca, pentru ei caii putere sunt singura "unitate de masura". O alta directie in care as vrea sa duc discutia este si turatia la care se obtin diversele valori (ale cuplului in special , dar si alte puterii). 250Nm/1700rpm nu e acelasi cu 250/4000rpm. Nu vreau insa sa fac vreo pledoarie prin acest topic motoarelor de nshpe litri sau celor Diesel/Turbo. Vreau doar sa vad daca mai sunt si altii de aceeasi parere, ca caii putere sunt "over-rated" si in multe cazuri creeza confuzie sau "pacalesc" prospectivul cumparator de automobil. Am sa atasez si un mic link cu voia moderatorilor: Cuplul este masurat ; Puterea este calculata Edited by lawrence38, 12 February 2011 - 16:40. |
#2
Posted 12 February 2011 - 16:48
#3
Posted 12 February 2011 - 16:50
Stai linistit, ca multi nici macar puterea nu stiu cu ce se mananca. Dar trebuie sa fie o treaba daca se masoara in cai putere . Daca le zici de kilowatti, i-ai bagat in ceata.
Ai uitat o treaba in rationamentul tau: puterea este aia care duce viteza mai sus. |
#4
Posted 12 February 2011 - 18:35
lawrence38, on 12th February 2011, 16:36, said: Mi se pare cel putin nedrept sa compari o masina de 100 CP derivati dintr-un motor pe benzina cu una cu aceeasi putere dar un cuplu cel mai probabil dublu. Atat ca cifre cat si in exploatare diesel-ul e mai eficient si mai performant. Aici bineinteles cu mentiunea ca pentru a scoate tot ce poate benzinarul trebuie schimbat mereu in 5500. Dar asta nu e nimic deosebit, pur si simplu e ceva normal la un motor pe benzina aspirat. Iar cat despre turatia de cuplu nu trebuie urmarit doar ca la x turatii are y Nm cuplu maxim, ci trebuie urmarita curba de cuplu. Ca poate o avea cuplu maxim foarte sus, cum au benzinarele coreene in ultima vreme (ceed, aveo, cruze) pe la 4800-5000 dar poate are 80-90% din cuplul ala disponibil inca de la 2000 rpm, si atunci nu e dracul atat de negru (am dat doar un ex, nu stiu in realitate cum e la masinile mai sus mentionate curba de cuplu) Edited by bossake, 12 February 2011 - 18:44. |
#5
Posted 12 February 2011 - 20:03
mai degraba sunt importanti timpii 0-100, 80-120 samd. nu poti compara masinile dupa cp sau Nm, conteaza f mult si greutatea
|
#6
Posted 12 February 2011 - 20:07
e o falsa impresie. cuplul face totul dar se poate compara cuplul la 2 motoare doar daca la aceeasi viteza in aceeasi treapta au aceeasi turatie. daca nu, regula de 3 simpla.
condu o masina turbo pe benzina de aceeasi putere cu una diesel si cu cuplu mai mic si ai sa vezi ca aia pe benzina se simte mai vie. senzatia de forta a motorarelor turbo fata de aspirate nu e data de valoarea absoluta a cuplului ci de diferenta in procente dintre valoarea cuplului de la turatiile uzuale fata de valoarea cuplului de la turatia de putere maxima. daca la o aspirata cuplul de la turatii uzuale, desi mai mare, nu difera cu mult fata de cuplul de la turatia de putere maxima, la un motor turbo, oricare ar fi el, diferenta e mult mai mare, puterea maxima fiind obtinuta pe fondul unei scaderi mai pronuntate a cuplului. |
#7
Posted 12 February 2011 - 20:16
Quote De ce s-a impamantenit mai mult notiunea de CP/x rpm in automobilism decat cea de Nm/y rpm (sau orice alta unitate de masura a cuplului) ?. Poftim? Putere = turatie x cuplu. Deci puterea nu poate fi niciodata masurata in Nm / rotatii / minut. Cuplul se masoara in Nm. Adica Newton x bratul fortei exprimat in metri. Deci evident ca asa s-a "impamantenit" pentru ca asa este corect. Puterea se masoara in cai putere sau kilowatti. Niciodata in Newton-metru care este doar o componenta a puterii. N-are rost sa continuati discutia. Ea a plecat de la niste chiuluri la ora de fizica. |
#8
Posted 12 February 2011 - 21:27
Când schimb la 4500 rpm (diesel) pic pe la 2400 rpm în treapta 2.
Schimb iar la 4500 rpm și pic pe la 2700 rpm în treapta 3. Schimb iar la 4500 rpm și pic pe la 3200 rpm în treapta 4 - sunt mai apropiate rapoartele, semn sigur că ne apropiem de viteza maximă. Schimb iar la 4500 rpm și pic pe la 3600 rpm în treapta 5. De ce m-ar interesa cuplul "fenomenal" pe care îl dezvoltă motorul la 1500 - 1750/2000 rpm și nu de la 2500 la 4500 rpm, unde mă aflu când caut să merg repede? Și cine îmi face o idee asupra cuplului din plaja asta de turații? |
#9
Posted 12 February 2011 - 21:31
bossake, on 12th February 2011, 18:35, said: Ideea asta e cam falsa, spre exemplu un Logan 1.5 dci 85cp cu cuplu de 200nm e clar mai lent decat un logan 1.6 8v 87cp cuplu 128nm.So?? de unde eficienta dieselului si comparatia care nu numai ca nu e nedreapta, ba chiar e in favoarea benzinarului. Pai cum sa fie mai lent, daca ajunge la viteza x mai repede decat un benzinar aspirat ? Are cuplu mai mare, deci este miscat de pe loc mai repede. Un diesel turbo are puterea si cuplul mai jos, deci nu-i trebuie un timp prea mare ca sa le atinga. Pe cand un benzinar trebuie sa urce pana la 5500, ca sa fie vioi. Si nu poti sa-mi spui un aspirat ajunge la 5500 tot atat de repede cum ajunge un turbo la 2500. Tocmai asta-i gheseftul: sa beneficiezi de forta, fara sa fie nevoie de turatie prea mare. Adica sa beneficiezi de ea rapid. Aici bineinteles cu mentiunea ca pentru a scoate tot ce poate benzinarul trebuie schimbat mereu in 5500. Dar asta nu e nimic deosebit, pur si simplu e ceva normal la un motor pe benzina aspirat. Nu trebuie schimbat in 5500, ci mentinut in 5500, e o diferenta. La benzinarele aspirate cuplul maxim este un varf, la cele turbo este un palier. Iar cat despre turatia de cuplu nu trebuie urmarit doar ca la x turatii are y Nm cuplu maxim, ci trebuie urmarita curba de cuplu. Ca poate o avea cuplu maxim foarte sus, cum au benzinarele coreene in ultima vreme (ceed, aveo, cruze) pe la 4800-5000 dar poate are 80-90% din cuplul ala disponibil inca de la 2000 rpm, si atunci nu e dracul atat de negru (am dat doar un ex, nu stiu in realitate cum e la masinile mai sus mentionate curba de cuplu). Cu atatea exemple in jurul meu (si al tau ) si-ti dau doar doua: Kia ceed 1.4/109 CP si Honda civic 5 doors 1.8/140CP, permite-mi sa ma indoiesc sincer de acea curba de cuplu. Prefer sa fac drive-test si sa simt caii aia daca sunt toti acasa. Dar probabil ca intervin aici si rapoartele din cutie. Este stiut faptul ca puterea se masoara la volanta. Insa comparatia este gresita din alt punct de vedere: se compara un benzinar aspirat cu un diesel cu turbo. Edited by cristi.r, 12 February 2011 - 21:33. |
#10
Posted 12 February 2011 - 22:50
SonyAD, on 12th February 2011, 21:27, said: De ce m-ar interesa cuplul "fenomenal" pe care îl dezvoltă motorul la 1500 - 1750/2000 rpm și nu de la 2500 la 4500 rpm, unde mă aflu când caut să merg repede? |
|
#11
Posted 12 February 2011 - 23:15
SonyAD, on 12th February 2011, 21:27, said: Când schimb la 4500 rpm (diesel) pic pe la 2400 rpm în treapta 2. Schimb iar la 4500 rpm și pic pe la 2700 rpm în treapta 3. Schimb iar la 4500 rpm și pic pe la 3200 rpm în treapta 4 - sunt mai apropiate rapoartele, semn sigur că ne apropiem de viteza maximă. Schimb iar la 4500 rpm și pic pe la 3600 rpm în treapta 5. De ce m-ar interesa cuplul "fenomenal" pe care îl dezvoltă motorul la 1500 - 1750/2000 rpm și nu de la 2500 la 4500 rpm, unde mă aflu când caut să merg repede? Și cine îmi face o idee asupra cuplului din plaja asta de turații? Mi se pare cam mare raportul de demultiplicare (asa-i zice , nu?! ) La mine daca schimb la 4500, cade la 3000+ din orice viteza . |
#12
Posted 12 February 2011 - 23:35
concret in viata reala, la benzina trebuie sa o tii un pic mai turata, in functie si de greutatea masinii/incarcare.
dieselul e lenes in trafic, se taraste, e bun cand e masina incarcata sau cand urca dealuri. in rest il depaseste toata lumea. |
#13
Posted 12 February 2011 - 23:39
Daca astea-s concluziile care le-ai tras tu e clar . Sa stii ca mai sunt si alte masini diesel inafara de autobuze.
|
#14
Posted 13 February 2011 - 00:29
Nicu90, on 12th February 2011, 23:39, said: Daca astea-s concluziile care le-ai tras tu e clar . Sa stii ca mai sunt si alte masini diesel inafara de autobuze. nu ma refer la autobuze, culmea in special astia trag mai tare, mai tureaza si ei. restul cred ca isi cumpara diesel special ca sa aibe consum mic, mers linistit, nu stiu sa tureze. ma refer la majoritate, nu ca sony care vorbeste de 4500 la diesel. nu vezi asa ceva in orase in general. |
#15
Posted 13 February 2011 - 01:59
muteki, on 12th February 2011, 20:16, said: Poftim? f Putere = turatie x cuplu. Deci puterea nu poate fi niciodata masurata in Nm / rotatii / minut. Unde am scris eu ca puterea se masoara in Nm ?? Am scris CP/x rpm si Nm/y rpm ca sa arat ca de obicei aceste valori se obtin la plaje diferite de turatie (cuplul maxim vs. puterea maxima). Se pare ca cineva a lipsit de la lectiile de gramatica si de limba romana daca nu poti intelege sensul unei fraze (am scris in paranteza alte unitati de masura pentru ca daca in Europa Nm e unitatea folosita, peste ocean e mai uzual lbf x ft) Ideea e urmatoarea: puterea si cuplul sunt intrinsec legate una de alta...puterea , cum ai spus si tu, nu e decat "cuplu x rpm / 5252" dar dintre cele 2 , cuplul primeaza, el este o notiune fizica care exprima lucrul mecanic efectuat de sistemul respectiv. cristi.r, on 12th February 2011, 21:31, said: Insa comparatia este gresita din alt punct de vedere: se compara un benzinar aspirat cu un diesel cu turbo. Da , bine , m-am exprimat putin gresit, nu vroiam sa ridic in slavi motoare turbo-diesel sau turbo pe benzina (nu ca n-ar merita-o totusi ), pur si simplu sa subliniez ca: Un motor X cu 100 CP si 150 Nm e mai putin performant si eficient decat unul tot de 100 CP dar cu 300 Nm sa zicem , am ales niste cifre aleatoare. Ala cu cuplul mai mare va fi mai sprinten si va consuma si mai putin (indiferent daca sunt motoare pe benzina sau diesel, turbo). SonyAD, on 12th February 2011, 21:27, said: De ce m-ar interesa cuplul "fenomenal" pe care îl dezvoltă motorul la 1500 - 1750/2000 rpm și nu de la 2500 la 4500 rpm, unde mă aflu când caut să merg repede? Și cine îmi face o idee asupra cuplului din plaja asta de turații? Pai poate pe cineva ar interesa , cuplul ala mare la rpm mai mic se traduce in posibilitatea de a reduce mai mult consumul de combustibil, de a fi mai eficient. Pe multi consumatori-cumparatori de automobile i-ar interesa asta mai mult decat in cat timp pot ajunge la urmatorul semafor, in cat timp prin suta/mia, etc salamandrra, on 12th February 2011, 23:35, said: concret in viata reala, la benzina trebuie sa o tii un pic mai turata, in functie si de greutatea masinii/incarcare. dieselul e lenes in trafic, se taraste , e bun cand e masina incarcata sau cand urca dealuri. in rest il depaseste toata lumea. Depaseste-l si pe-asta, e foarte lenes Edited by lawrence38, 13 February 2011 - 01:36. |
|
#16
Posted 13 February 2011 - 02:09
n-ai inteles ce vroiam sa spun, eu am vorbit realist, cum merg romanii cu ele in trafic, ce vedem in realitate pe strazi.
culmea e ca video-ul tau e exact ce ziceam, abia merge cu el pe strada si are si interdictie sa forteze transmisia. asta vroiam sa spun, toti merg incet cu ele, indiferent cati litri si cp au, per general merg mai incet decat benzinarele pe strazile noastre. Edited by salamandrra, 13 February 2011 - 02:11. |
#17
Posted 13 February 2011 - 02:20
salamandrra, on 13th February 2011, 02:09, said: n-ai inteles ce vroiam sa spun, eu am vorbit realist, cum merg romanii cu ele in trafic, ce vedem in realitate pe strazi. culmea e ca video-ul tau e exact ce ziceam, abia merge cu el pe strada si are si interdictie sa forteze transmisia. asta vroiam sa spun, toti merg incet cu ele, indiferent cati litri si cp au, per general merg mai incet decat benzinarele pe strazile noastre. totusi ce treaba au preferintele unora cu posibilitatile motorului, tu ai zis ca "dieselul e lenes in trafic, se taraste , e bun cand e masina incarcata sau cand urca dealuri. in rest il depaseste toata lumea" , asta cam inseamna ca il depaseste ca nu e in stare nu ca poate asa vrea soferul sa mearga . Si eu vad chiar zi de zi proprietari de Merc 55 AMG sau asemanatoare in trafic care merg mai incet decat mine, cu buburuza mea de 45 CP. Dar eu nu vreau sa discutam despre preferintele de a conduce incet/repede, "la consum" sau "blana". Edited by lawrence38, 13 February 2011 - 02:26. |
#18
Posted 13 February 2011 - 03:32
lawrence38, on 13th February 2011, 01:59, said: Un motor X cu 100 CP si 150 Nm e mai putin performant si eficient decat unul tot de 100 CP dar cu 300 Nm sa zicem , am ales niste cifre aleatoare. Ala cu cuplul mai mare va fi mai sprinten si va consuma si mai putin (indiferent daca sunt motoare pe benzina sau diesel, turbo). Daca exemplul cu loganul benzina si cel dci de putere apropiata nu te-a convins, atunci iti mai dau exemplu de golf5 1.9 tdi 105cp 250NM cuplu si golf5 1.6 102cp benzina 148NM. Masinile ca performante sunt foarte apropiate,poate chiar benzinarul in fata ca si in cazul loganului. Deci de unde afirmi ca aia cu cuplu mai mare e mai sprintena? Chiar sunt curios de un raspuns la intrebarea asta; In particular sunt totusi cazuri la care un cuplu mare te avantajeaza, una sa e sa incarci 4 pasageri pe o masina cu cuplu mic si alta e sa ai greutate suplimentara pe una cu cuplu mare. Pe cea cu cuplu mare o sa se simta mai putin la performante. Sau "la deal" unde iar aia cu un cuplu mare se misca mai bine.... Sau, situatia cea mai intalnita, cazul de soferi care au masina pe benzina care atinge cuplul maxim pe la 4000rpm, dar ei o duc la 4000 odata pe saptamana si poate nici atunci. Unui sofer din asta normal ca o sa i se para racheta o masina care are cuplul maxim la 2000rpm si chiar si atunci cand merge linistit se bucura de cuplul maxim; Edited by bossake, 13 February 2011 - 03:33. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users