Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Ar trebuii sa vindem imobiliarele...

Dupa renuntarea la aparat dentar

pelerinaj in Balcik

Noul format Jpegli iși propu...
 Dade, dade

Parola la lock screen

Deparazitare externa pisici fara ...

Seriale turcesti/coreene online H...
 Merita un Termostat Smart pentru ...

Sfat achizitie MTB Devron Riddle

Problema mare cu parintii= nervi ...

switch microtik
 Permis categoria B la 17 ani

Sfaturi pentru pregatirea de eval...

Crapaturi placa

cum imi accesez dosarul electroni...
 

Cultura romana - o cultura slava?

- - - - -
  • Please log in to reply
1684 replies to this topic

Poll: Cultura romana - cultura slava? (208 member(s) have cast votes)

Cultura romana - cultura slava?

  1. mai putin de 10% (70 votes [33.65%])

    Percentage of vote: 33.65%

  2. 30% (80 votes [38.46%])

    Percentage of vote: 38.46%

  3. 60% (36 votes [17.31%])

    Percentage of vote: 17.31%

  4. 90% (22 votes [10.58%])

    Percentage of vote: 10.58%

Vote Guests cannot vote

#271
soka norman

soka norman

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,978
  • Înscris: 28.05.2006

 gomer, on 21st July 2009, 16:55, said:

Evident vorbesti prostii.
Tu te referi la calugarii isihasti din muntii Buzaului, dar si din zona Argesului de o parte si de alta a Fagarasilor. Numai ca tipii nu erau rom^ni, ci bulgari. Tot curentul isihast a pornit in Valahia din Bulgaria. ERa refugiul lor in Valahia.
nu ma refer la acestea.

#272
tihomir

tihomir

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,229
  • Înscris: 29.09.2006

 Pierde_verile, on 21st July 2009, 18:43, said:

Bisericile sârbești au mostenit mai multe pietre romane. După logica ta și a lui anoano, sârbii sunt mai romani decât românii.

Vorbesti sa te afli in treaba, i-am raspuns unui user care intreba daca in Romania exista vreun templu roman transformat in biserica, atata tot.

#273
soka norman

soka norman

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,978
  • Înscris: 28.05.2006

 lupu2, on 21st July 2009, 16:37, said:

Crestinii se intruneau si inainte pe unde puteau, prin pesteri si alte locuri ascunse, probabil atunci incepe sa se impuna "ecclesia/eklesia", insemnand si "adunare, congregatie" etc.. Oricum deja la 311, Galerius da un edict de toleranta a crestinismului, iar pe timpul lui Constantin crestinismul deja devine cea mai importanta religie a imperiului. La 380 Teodosius impune crestinismul ca unica religie, interzicand celelalte religii, nu atunci putem vorbi prima data de "biserici", termenii erau si inainte, acum se impune "ecclesia" dupa parerea mea ( Teodosius a fost ultimul care a domnit peste imperiul unit ), iar "basilica" s-a pastrat e drept pentru unele biserici ( cladiri ) la catolici ( italieni doar, parca ), dar doar la noi, care suntem ortodocsi insa, s-a pastrat ca si termen atat pentru institutie cat si pentru cladire, iar explicatia care mi se pare cea mai logica e cea spusa mai inainte. "Ecclesia" practic nu exista la noi.
Biserica(basilica) e un termen de dupa anul 300 cand Constantin s-a convertit la crestinism si a dat tribunalele(basilica) crestinilor ca sa le foloseasca ca locasuri de cult.Deci nu ar fi putut intra in limba romana inainte de aceasta perioada.

#274
gomer

gomer

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 492
  • Înscris: 12.05.2009

 soka norman, on 21st July 2009, 18:01, said:

nu ma refer la acestea.
adica te referi la naluci :lol:

Raspandirea "vlahilor" in Transilvania si Moravia in sec. X-XII. Mai jos Vlassko:
Attached File  vlassko.jpg   131.64K   27 downloads

Edited by gomer, 21 July 2009 - 19:05.


#275
gomer

gomer

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 492
  • Înscris: 12.05.2009
Langa Brasov, imediat dupa Codlea, se afla o localitate Tantari. Comunistii i-au schimbat numele in Dumbravita. Probabil numele de Tantari l-a deranjat pe un sef comunist.

Cine erau tantarii? Mai jos un articol din care reiese ca tantarii erau vlahi, care in tari precum Serbia, Albania, Croatia, samd au ajuns elitele acelor societati:

From historian Dominic Mandic:

The Origin of the Tzintzar Wallachs (Vlach) in Serbia

During the XVIII century the Tzintzars, as the Wallachs called themselves, had moved from cattle-breeding to the Serbian towns to become engaged in trades, in business and commerce. As early as the XVII century certain Wallachs settled in the major towns where the manufacturing of military equipment for the Turkish army was carried on such as Salonica, Skoplje and Belgrade and made this manufacturing industry their business.

The urbanization of the Wallachs intensified in the XVIII century when their birth rate climbed, in the Balkans in general and especially in Thessaly and Macedonia and when they could no longer emigrate to the western regions of the Turkish empire. In Moskopolje in modern Albania they founded their great urban settlement and made it an important centre for Wallachian culture, based on the Byzantine cultural heritage which they acquired in Greece. When the city was destroyed by fire the first time in 1769 and again in 1788, a great number of Tzintzars fanned out to the cities of Serbia, Bosnia, Herzegovina and Croatia. Since then the Tzintzars became the most important and leading class of townspeople in Serbia.

The Wallachs who came down from the Serbian mountains into the cities had been bilingual for a long time. The Tzintzars in Moskopolje spoke their Romance language as well as Greek, but when they immigrated into Serbia as a result of their daily business and commercial contacts with the Serbs, they had not difficulty in learning to speak Serbian. Due to centuries of social inequality and submission, a spirit of adaptation to an inhospitable environment had developed among the Wallachs. This was the reason for which the Wallachs, especially the Tzintzars of the cities, called themselves Serbs and came to the fore as patriots and soldiers when national consciousness awoke in Serbia at the end of the XVIII and the outset of the XIX century with the movement to cast off the yoke of a decayed and exhausted Turkey. Kara-Djordje, ringleader of the first Serbian uprising, and Milos Obrenovic, instigator of the second insurrection, were both of Wallachian stock. So were also the majority of their associates in the military undertakings.

The Serbianized Tzintzars who inhabited the cities and towns, enriched themselves in business and commerce and they were the first in Serbia to send their children to school, both in Serbia and abroad. Eventually they took the reigns of control in politics, the economy and all the domains of culture in the new Serbian state. In like manner the Orthodox population in Croatia took over a key position. Right up to the present day the descendants of those Serbianized Tzintzars have retained the key positions in Serbia and public life in Serbia everywhere bears the imprint of their spirit and upbringing. Without a basic understanding of the role of the Wallachs in the new Serbian state, of their virtues and shortcomings, it is impossible to understand and evaluate the history of Serbia in the XIX and XX centuries. This holds true also for the creation of the first and second Yugoslavia and for the trend of political circumstances in that part of Europe from 1918 to the present.(4)

Edited by gomer, 21 July 2009 - 19:14.


#276
lupu2

lupu2

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,908
  • Înscris: 01.11.2007

 gomer, on 21st July 2009, 17:26, said:

Cuvantul biserica in limba rom^na nu putea intra la nord de Dunare unde nu exista jurisdictie romana in momentul in care statul roman sub Constantin cel Mare institutionalizeaza crestinismul. Dacia nu mai facea parte din imperiul roman, iar populatia Daciei incetase sa mai fie romana.

Cuvantul a intrat in limba rom^na la sud de Dunare, unde de altfel s-a format limba si poporul rom^n.


este mult mai probabil ca tu sa fi deosebit de prost si incult. Ti-am explicat-o in repetate randuri: locul tau este la strung. Iti pierzi vremea cu istoria.

  :rolleyes: , ca de obicei cand nu ai argumente incepi sa strigi, sa batai, si sa dai din picioare, desigur, vitejeste din spatele tastaturii. Fane, esti prost ca oaia. Cum dracu in tot imperiu se folosea ecclesia, numai unii mai cu mot foloseau basilica ? Doar ca sa iti iasa tie faza cu rom^nii suddunareni ? Am vazut aici reprezentantii, sa le spunem asa, a celor doua curente, roeslerismul si rolerismul, reinviate din groapa de gunoi pe unde cotrobaie inca unii. Fiecare incercand sa demonstreze ca de fapt nu e chiar asa, ca rom^nii nu sunt chiar un popor vechi, ca de fapt au alti stramosi, daca ii au si pe aia, ca nu prea sunt de pe aici, ca vecinii nostri sunt de fapt miezu, etc. etc. Cu toata ca nimeni nu neaga nici existenta rom^nilor la sud de Dunare, nici influenta slava, unii au vrut ( si vad ca inca mai au "urmasi" pe aici ) sa impuna astea ca elementele de baza, definitorii si nu periferice ale poporului rom^n, desi nu aveau nicio dovada concreta. Cu tot respectul pentru unii care au avut si postari interesante, teoriile astea nu prea au legatura cu istoria, ci cu politica unor vecini si de multe ori nu si prieteni, iar cei care le popularizeaza nu fac decat sa regurgiteze acelasi kkt.

#277
alalaltu

alalaltu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,837
  • Înscris: 30.10.2006

 lupu2, on 21st July 2009, 21:00, said:

Cum dracu in tot imperiu se folosea ecclesia, numai unii mai cu mot foloseau basilica ?


Stai linistit, nu-s singurii. Si la retoromani cuvantul tot din basilica se trage. Insa acesta e cuvantul mai nou, ecclesia apare in forma greaca deja in Noul Testament.

#278
gomer

gomer

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 492
  • Înscris: 12.05.2009

 lupu2, on 21st July 2009, 21:00, said:

Fane, esti prost ca oaia. Cum dracu in tot imperiu se folosea ecclesia, numai unii mai cu mot foloseau basilica ? Doar ca sa iti iasa tie faza cu rom^nii suddunareni ?
Constantin Lacea, un eminent filolog interbelic rom^n din Brasov spunea despre scheieni ca sunt la origine din Balcani. El vine cu teza ca un grup lingvistic transplantat in alt loc isi pastreaza caracteristicele initiale, este conservator. Da ca exemple toponimii din Brasov: Schei, Tampa, Warhte, Cotun, Prund, Variste, etc. pe care el le regaseste in dialectele rom^nesti suddunarene.

Un alt exemplu. Prima oara ca l-am auzit vorbind fata in fata pe regele Mihai, in 1991, mi-a adus aminte de membri ai familiei mele decedati, care eu i-am intalnit in copilarie si care vorbeau cu aceeasi pronuntie si foloseau cuvinte asemanatoare cu Mihai. E vorba de conservatism.

Un alt exemplu de conservatism. IN Brasov de cand ma stiu eu pasionatii de sah se aduna in parc in fata la Aro. Indiferent ca vremurile se schimba, indiferent ca regimurile se schimba, jucatorii de sah tot acolo ii vezi. Printre ei un fost coleg de al meu de clasa, pe care an de an tot in acelasi loc il regasesc.

Iti pot da enorm de multe exemple al conservatismului oamenilor.

Constantin cel Mare s-a nascut in zona Nisului, unde a si trait un buna parte din viata. Se simtea in elementul sau printre romanii din zona Balcanilor de vest si a Dunarii. El a facut reforma religioasa care a egalat bazilica cu cladirea si cu institutia. Sub el bazilica devine simbolul institutional al crestinismului. Poporul rom^n este urmasul poporului care era la fata locului cand s-au intamplat acele fenomene in statul roman. Fiind conservativ el a pastrat adanc intiparit in mintea sa (adica in cultura sa) acel moment.

#279
soka norman

soka norman

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,978
  • Înscris: 28.05.2006

 lupu2, on 21st July 2009, 22:00, said:

:rolleyes: , ca de obicei cand nu ai argumente incepi sa strigi, sa batai, si sa dai din picioare, desigur, vitejeste din spatele tastaturii. Fane, esti prost ca oaia. Cum dracu in tot imperiu se folosea ecclesia, numai unii mai cu mot foloseau basilica ? Doar ca sa iti iasa tie faza cu rom^nii suddunareni ? Am vazut aici reprezentantii, sa le spunem asa, a celor doua curente, roeslerismul si rolerismul, reinviate din groapa de gunoi pe unde cotrobaie inca unii. Fiecare incercand sa demonstreze ca de fapt nu e chiar asa, ca rom^nii nu sunt chiar un popor vechi, ca de fapt au alti stramosi, daca ii au si pe aia, ca nu prea sunt de pe aici, ca vecinii nostri sunt de fapt miezu, etc. etc. Cu toata ca nimeni nu neaga nici existenta rom^nilor la sud de Dunare, nici influenta slava, unii au vrut ( si vad ca inca mai au "urmasi" pe aici ) sa impuna astea ca elementele de baza, definitorii si nu periferice ale poporului rom^n, desi nu aveau nicio dovada concreta. Cu tot respectul pentru unii care au avut si postari interesante, teoriile astea nu prea au legatura cu istoria, ci cu politica unor vecini si de multe ori nu si prieteni, iar cei care le popularizeaza nu fac decat sa regurgiteze acelasi kkt.
aici gomer are dreptate.
cuvantul basilica nu poate fi mai vechi de anul 300 pentru simplul motiv ca basilicile erau cladiri seculare si nu erau in posesia crestinilor
Cuvantul eclesia apare si mai tarziu.Este transmis de goti mai departe.
In concluzie cuvantul basilica a fost folosit cu precadere in anii 300-400 si doar la sud de Dunare.

Basilica

Același principiu a fost aplicat în unele limbi romanice, ca și la slavi și germanici. Astfel, cuvîntul de bază a fost luat din latină, basilica, care la rindul sau provine din grecescul basiliki-βασιλική ("[casă] împărătească", sau "[aulè-curte] regală"), devenind în română biserică (arhaic băsearică, ca în aromână), în retoromană baselga, în dalmată bačalka.

#280
Morosanul

Morosanul

    Haiduc

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,070
  • Înscris: 12.12.2006

 ravinescu, on 21st July 2009, 17:31, said:

Hașdeu (el însuși de origine slavă) a făcut mult pentru limba română, dar a făcut și greșeli,
Mai exact "avand si o oarecare descendenta slava", da, a mai si gresit.

Quote

Nu trebuie uitat că de la plecarea armatei romane din Dacia și pînă în secolele 18-19, contactul românilor a fost în principal cu populațiile slave vecine, deci scăderea gradată a procentului de cuvinte de origine latină folosite în limbajul populației a reprezentat o evoluție naturală, din moment ce românii nu aveau contacte la nivel de populație obișnuită cu italienii sau francezii.
E adevarat, dar la fel de adevarat e si ce zice XDaniel, ca imprumuturile mai noi, legate de limbajul stiintific sau oficial au fost luate din franceza si italiana, o data pentru de acolo veneau noutatile tehnice si stiintifice (nu de la americani sau japonezi ca acum) si mai apoi ca se potriveau mai bine limbii noastre decat cele sa zicem germane. Si rusii sau alti slavi au preluat multe neologisme din franceza datorita primului motiv. A fost de fapt cea mai firesca cale de importuri.

Quote

Statisticile sînt irelevante, pentru că vocabularul limbii române a fost profund modificat în secolele 19 și 20.
Bun, dar de ce crezi ca statistica lui Cihac e mai realista , pentru ca e din sec 19 ? Crezi ca e reprezentativa pentru liba roma^na veche ?
Eu nu cred, pentru ca ce mai mare parte a imprumuturilor din franceza se facusera deja la acel moment. Ba pe atunci se exagera cu frantuzismele.
Diferenta nu e pentru ca se ia in considerare o lb. Rom^na veche, ci din cauza rigurozitatii stiintifice de la acea vreme, comparativ cu cea de acum.
Faptul ca a fost adoptat de mic si a crescut intr-o familie de cehi, a facut sa-i fie mai usor a gasi asemanarile cu limbile slave.

In fine, eu sint totusi de acord cu corectiile care s-au adus unora din etimologiile lui, si acestea intrunesc acordul mai multor filologi, nu numai rom^ni.

#281
Morosanul

Morosanul

    Haiduc

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,070
  • Înscris: 12.12.2006

 ravinescu, on 21st July 2009, 17:31, said:

Numele de familie care provin la rîndul lor din nume de botez arată totuși originea etnică a celui care le-a purtat prima dată.
În ziua de azi numele mic e și la cheremul modei, deci unii le pun la copii nume englezești, spaniole, italiene, etc. Însă în trecut mă îndoiesc că lucrurile stăteau așa.
In ce fel mai exact ?
In felul asta pe la noi ar fi numai greci, evrei si slavi, pentru ca aceasta e originea numelor, sint prea putine pur rom^nesti.

Exista si atunci o moda, doar ca nu era luata de la tv ca acum, era legata de clasa aristocratica, iar a avea numele boierului sau a unui stapanitor era o cinste, nu un motiv de excludere din comunitate. Asta se poate vedea in orice zona de ocupatie de ex.

Quote

Cu timpul aceste nume slave s-au românizat, așa că azi nume sau prenume cum sînt Dragoș, Vlad, Mircea, Răzvan sînt considerate românești. De altfel faptul că românii continuă să folosească atîtea nume de origine slavă pentru băieți arată că la nivelul populației nu există un sentiment antislav.
Adevarat, dar la fel nu inseamna ca aceste nume denota o descendenta slava a acelui copil, sint pur si simplu considerate romanesti su puse dupa preferinta.
Daca din 2 frati unul e Alexandru si unul Mircea de ex, ceea ce e perfect posibil, ce poti spune despre descendenta fiecaruia ?

Existenta numelor slave confirma ce spui mai jos, ca ne-am amestecat cu slavii, si la fel s-au amestecat si numele, precum si faptul ca numele slave s-au bucurat la un moment dat un anume prestigiu.

#282
searcher-star

searcher-star

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 22,274
  • Înscris: 07.01.2009

 lupu2, on 21st July 2009, 13:44, said:

Turcii au incercat la inceput sa cucereasca si Tarile Rom^ne, era primul pas logic dupa ce au ajuns la Dunare. Cu tot respectul, Rusia in ca nu reprezenta mare lucru pentru ei la aceea data. Iar ca sa mearga spre vest, nu puteau avand in coaste pe rom^ni, nesupusi sau independenti. Nu uita ca Vlad Tepes de ex. ( modelul lui Ivan cel Groaznic mai tarziu ) a spus ca a inceput razboiul cu turcii pentru apararea crestinatatii, la fel si Mihai Viteazul, iar papa de la Roma l-a numit pe Stefan cel Mare "atletul lui Hristos" desi era un "schismatic" in conceptia lui. La fel, Iancu de Hunedoara a fost o "nuca prea tare" pentru turci. Doar mult mai tarziu, turcii au reusit sa impuna mai mult prin tratate decat printr-o ocupatie militara o "neutralitate" a rom^nilor care le-a permis sa treaca fara probleme spre vest. Insa nu uita ca atunci cand turcii se indreptau spre Viena, la noi era loc de razboaie aproape civile intre domnitorii Moldovei, Munteniei si Transilvaniei, Vasile Lupu, Matei Basarab, Gheorghe Rackozi ( care isi intorsese spatele Ungariei ), fara ca turcii sa poata interveni sa impuna ceva. Dealtfel ei nici nu aveau dreptul sa se stabileasca sau sa construiasca vreo moschee aici.

Tehnic vorbind, Stefan era "intre" pe atunci. Stiu ca or sa sara in sus ortodocsii puristi, dar sa stiti ca dupa conciliul de la Florenta - 1428 - au mai trecut vreo 50 ani pana sa se aseze apele. La Conciliu au votat toti ortodocsii pentru unirea cu Roma inafara de Rusia, Athos si Sf.Marcu din Efes. Bizantul era catolic cand a cazut, oficial vorbind. Iar Principatele si-au definitivat punctul de vedere clar si raspicat in favoarea Ortodoxiei abia dupa 1470. De-aia era si Papa mai cordial cu Stefan.

#283
Pierde_verile

Pierde_verile

    Senior Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 3,870
  • Înscris: 10.07.2008

 ravinescu, on 21st July 2009, 17:31, said:

Eu n-am nimic cu teoria lui Gomer, în definitiv și eu susțin că românii provin din latinofoni, adică din populații romanizate provenite din Tracia, Panonia, Dalmația, Asia Mică, Siria, etc. Aceste populații au fost romanizate înainte și după aducerea în Dacia pe o perioadă totală de vreo 200-250 de ani. După retragerea aureliană populația romanică din Dacia a ieșit din sfera civilizației latine, păstrînd doar limba, dar necontinuînd viața în orașele făcute de romani, deci este explicabil faptul că nu există inscripții rămase de la ea. Gomer susține însă că strămoșii românilor sînt latinofoni care au în spate 900 de ani de civilizație latină, dar în această situație este practic imposibil ca o astfel de populație puternic romanizată să nu lase nici o realizare (construcție, inscripție, etc.) conformă cu civilizația latină, din care făcuse parte atîta vreme. Deci teoria imigraționistă a lui Gomer nu poate explica modul în care acești latinofoni își "uită" complet civilizația în momentul ajungerii pe teritoriul României.

La Pierde_verile deranjează "amenințările" lui voalate, cum că dacă românii și-ar ști adevărată origine ar fi ca un fel de catastrofă națională, ca și cum ar exista un secret ascuns și întunecat cu privire la originea românilor. Astea sînt copilării de tip ziaristic (titlu șocant și conținut fîsîit), pentru ca să-și dea importanță, nimic altceva.

Raționamentul tău este greșit. Marii specialiști în iliri spun că ei au suferit o aculturație lentă. Au trecut practic complet la limba latină (evident „stâlcită") abia în secolul al IV-lea o dată cu creștinismul obligatoriu în limba latină. Atunci în Illyricum era mulți daci, veniți încă de la mijlocul secului I-âi. Părerea mea este că așa numita influență fonologică slavă este de substrat, din acele vremuri de învățare, stâlcire a limbii latine. Poate că substratul celtilir era latinoid. Vocala naturală de ajutare a rostirii consoanelor la români este „î", probabil un fel de sunet primordial. Avem cunoștințe despre o romanizare lentă, multiseculară  celtilirilor.

„Dacii romanzați” sunt o simplă păcăleală. Problema este că și în mediul universitar ești ostracizat dacă ataci mitul respectiv. Am dat un exemplu clasic cum o intervenție despre o presupusă migrație a românilor, făcută de Ion Nestor, consemnată în scris,  a fost trecută la fondul secret. Se cenzurează totul, rămâne la nivel de discuții private. Despre asta am spus. Dacă pare o conspirație de prost gust, eu nu am nicio vină.

Edited by Pierde_verile, 22 July 2009 - 10:17.


#284
Morosanul

Morosanul

    Haiduc

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,070
  • Înscris: 12.12.2006
In concluzie, dupa parerea mea, componenta slava este insemnata, dar o plasez undeva sub 30%

In vocabular 20%, fie pana la 25% in anumite zone, in toponime ceva mai mult, iar in gramatica mai nimic.
Etnic nu ma hazardez sa dau o estimare, dar sint sigur ca mai putin decat in limba.
In folclor undeva sub 10%

Raman totusi neamul care ne-a influntat cel mai mult de la formarea noastra ca popor.

#285
searcher-star

searcher-star

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 22,274
  • Înscris: 07.01.2009

 gomer, on 20th July 2009, 21:13, said:

De unde ai scos prostia asta? Unde am afirmat ca rom^nii s-ar fi furisat pintre sasi si unguri?

Eu sustin altceva. Am sustinut ca la venirea ungurilor in Panonia ei dau de rom^ni. Acesti rom^ni sunt evidentiati de cultura Bijelo-Brdo care se intindea din Slovacia, prin Panonia, pana in actuala Voivodina, Slovenia si nordul Croatiei. Dupa venirea ungurilor aceasta cultura se va extinde in Transilvania in intervalul 900-1200.

Asta inseamna ca rom^nii care initial traiau in Panonia s-au extins in Transilvania. Nu inseamna ca s-au furisat. Inseamna ca intre unguri si rom^ni s-au creat niste relatii pe care din pacate nu le cunoastem. Putem presupune din documente ca aceste relatii erau mai complexe si ca rom^nii nu reprezentau o clasa inferioara. Totodata, cand ungurii cuceresc Balcanii de vest extinzandu-se pana la marea Adriatica ei vor atrage pe rom^nii intalniti tot inspre Transilvania. Oare de ce?

Mai ales ca in sec XIII apar tot felul de documente colectionate de Hurmuzaki si Ioan Bogdan ce reliefeaza o elita rom^neasca in Transilvania cu drepturi depline. Stim ca rom^nii sunt scosi din circuit abia dupa 1290, dupa ce vin la tron dinastia d'Anjou. La 1366 cand s-a tinut dieta de la Turda L.d'Anjou ii declara pe rom^nii ortodocsi persoane fara drepturile catolicilor.

folosesti taxonomie antropomorfologica la moda la inceputul sec. XX. Este demodata. Uite ce spun haplogrupurile:
Haplogrupurile dominante in Balcani (albastru):
haplogroupsBalcani.png
Haplogrupurile dominante in zona Mediteraniana (verde):
haplogroupsMediteranian.png
Haplogrupurile dominante in occident (rosu):
haplogroupsOccident.png
Haplogrupurile dominante la slavi estici/vestici(galben):
haplogroupsSlaviEstici.png

La rom^ni in schimb gasesti albastru/galben/verde/rosu aproape in egala masura. Ceea ce se traduce pentru prosti: rom^nii ii reprezinta pe toti: occidentali, mediteranieni, balcanici, slavi.
haplogroupsRomania.png

Departe de mine dorinta de a absolutiza rasele, dar nici haplogrupurile nu-s de batut in cuie, cel putin nu inca. Eu incerc sa nu absolutizez nimic.
Si faptul ca romanii au mai multe varietati taxonomice pe teritoriu binenteles ca se traduce si prin varietate genetica, cum era de asteptat. Si n-am negat nici ca nu am avea din toate in noi. Incercam doar sa arat ca nu predomina zestrea slava.
Pana una-alta taxonomia n-o fi ea o stiinta dar "ceva" exista in Ardeal, Subcarpati si Tara de Sus care le face asemanatoare si mai sus un pic decat restul rom^nimii. Si nu cred ca-i 100% intamplare ca in ele un anumit tip uman predomina. Nu zic ca asta explica tot, dar poate e o pista.
Cu haplogrupurile, imi plac si mie dar din ce am inteles, inca e departe de a fi treaba clara cu ele. Am auzit ca poat fi diferente sesizabile in procentaje, functie de cine face sondajul, sau ca se fac confuzii relativ frecvent. De asemenea, sunt transformari in ADN pe care inca nu stim cum sa le luam, vezi pe siteul lui Dienekes ce are de zis despre mutatia zisa "cohanim", prezenta in mai multe haplogrupuri. Ideea e ca poate ar mai trebui asteptat, pana se mai invata lucruri in plus in domeniu.
Poate mai important, ne pot spune haplogrupurile despre etnia cuiva ceva? Nu, doar orientativ si general. Iti pot arata cam de pe unde ti-au pornit patriarhul si matriarha, si pe unde predomina descendentii lor. Dar la cumpana dintre cele doua ere cand s-a pus de poporul asta, popoarele din care ne tragem erau sigur deja de mai multe origini. Ne poate zice, de pilda R1a cat % de slavi avem? Nu. Poate zice cat % din stepele eurasiatice avem, dar nu ce se considerau aia, sau ce limba vorbeau. Pot fi si vechi arieni apropo, sau sciti. Nici macar nu-i sigur ca, daca astia-s 20%, au contribuit cu 20% la cultura si limba. Poate ca la inceput erau 50% dar au scazut. Sau poate ca din contra au venit ca un numar infim si s-au inmultit, dar dupa ce s-au asimilat localnicilor.
Haplogrupurile nu arata decat compozitia populatiei la momentul asta. Ceea ce e interesant dar poate fi foarte departe de ce era si cu 100 ani in urma.
Cu migrarea vlahilor in munti, esti sigur ca a fost pura migratie de sec.11-15? Nu de alta, dar oamenii erau smecheri si pe atunci, si din cate stiu eu "jus valahicum" iti dadea oarecare privilegii. Citeam ca spaniolii din sudul Spaniei dupa Reconquista se dadeau pe rupte emigranti din nord, ca sa para mai putin arabizati. "Repopularea" Spaniei a fost in mare masura falsa, a fost o schimbare de apartenenta declarata in acte, mai mult. Daca a fost si pentru vlahi la fel, macar partial? Sa fi profitat autohtonii de starea oarecum mai rasarita a unui grup migrant ca sa se dea si ei ca fiind din aia? E o posibilitate...

#286
lupu2

lupu2

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,908
  • Înscris: 01.11.2007

 soka norman, on 21st July 2009, 19:08, said:

Biserica(basilica) e un termen de dupa anul 300 cand Constantin s-a convertit la crestinism si a dat tribunalele(basilica) crestinilor ca sa le foloseasca ca locasuri de cult.Deci nu ar fi putut intra in limba romana inainte de aceasta perioada.

Cum iti explici faptul ca in tot imperiul roman se impune "ecclesia/eklesie", dar la noi nu ? Iar momentul in care se impune "ecclesia" este in timpul lui Teodosius, ultimul imparat ce domneste peste tot imperiul. Eu am gasit mai plauzibil ca la noi, chiar poate in timpul lui Constantin, cand romanii incearca sa-si impuna din nou influenta la nord de Dunare ( vezi mai tarziu si episodul din Ammianus Marcelinus cu Zizais si Rumon care ii inving pe sarmati, apoi rezista si in fata romanilor ) apare termenul basilica, impletindu-se cu ceea ce isi aminteau si autohtonii dinainte de retragerea lui Aurelian, dar fiindca nu mai existau basilici ca si cladiri si institutii civile, numele si menirea se tranfera in domeniul religios. Altfel nu se explica cum la noi "ecclesia" e ceva necunoscut, strain, chiar si in traditii sau scrieri vechi, in timp ce in tot imperiul, si in limbile romanice, termenul este cel principal ce desemneaza si cladirea ( cu unele exceptii in Italia ) si institutia.

 gomer, on 21st July 2009, 22:14, said:

Constantin Lacea, un eminent filolog interbelic rom^n din Brasov spunea despre scheieni ca sunt la origine din Balcani. El vine cu teza ca un grup lingvistic transplantat in alt loc isi pastreaza caracteristicele initiale, este conservator. Da ca exemple toponimii din Brasov: Schei, Tampa, Warhte, Cotun, Prund, Variste, etc. pe care el le regaseste in dialectele rom^nesti suddunarene.

Un alt exemplu. Prima oara ca l-am auzit vorbind fata in fata pe regele Mihai, in 1991, mi-a adus aminte de membri ai familiei mele decedati, care eu i-am intalnit in copilarie si care vorbeau cu aceeasi pronuntie si foloseau cuvinte asemanatoare cu Mihai. E vorba de conservatism.

Un alt exemplu de conservatism. IN Brasov de cand ma stiu eu pasionatii de sah se aduna in parc in fata la Aro. Indiferent ca vremurile se schimba, indiferent ca regimurile se schimba, jucatorii de sah tot acolo ii vezi. Printre ei un fost coleg de al meu de clasa, pe care an de an tot in acelasi loc il regasesc.

Iti pot da enorm de multe exemple al conservatismului oamenilor.

Constantin cel Mare s-a nascut in zona Nisului, unde a si trait un buna parte din viata. Se simtea in elementul sau printre romanii din zona Balcanilor de vest si a Dunarii. El a facut reforma religioasa care a egalat bazilica cu cladirea si cu institutia. Sub el bazilica devine simbolul institutional al crestinismului. Poporul rom^n este urmasul poporului care era la fata locului cand s-au intamplat acele fenomene in statul roman. Fiind conservativ el a pastrat adanc intiparit in mintea sa (adica in cultura sa) acel moment.

  :D , Fane, nu stiam ca esti asa batranel, daca ai un coleg de clasa ce joaca sah acolo, de obicei aceia sunt pensionari. Cat despre conservatorismul oamenilor, ai dreptate desigur. Dar gandeste-te ca asa s-au pastrat traditii si obiceiuri inca din antichitate, chiar de la daci, si chiar daca te supara asta. Iar despre cum vad eu treaba cu basilica, am postat mai sus, insa ma intreb oare de ce altii ( tot imperiu de altfel ) nu au fost conservatori, si au preluat "ecclesia"?

#287
ego_zenovius

ego_zenovius

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,399
  • Înscris: 24.11.2006

 searcher-star, on 22nd July 2009, 16:22, said:

Poate mai important, ne pot spune haplogrupurile despre etnia cuiva ceva? Nu, doar orientativ si general. Iti pot arata cam de pe unde ti-au pornit patriarhul si matriarha, si pe unde predomina descendentii lor.
aspectele genetice pot sa ne ajute in a descrie "traiectoria" unei etnii, fara insa sa intre in definitia acelei etnii.
etnia inseamna limba, obiceiuri, folclor, traditii, mentalitati - nu ADN. daca, sa spunem, maine se descopera ca genetic suntem foarte aproape de japonezi, asta nu ar trebui sa ne faca sa ne consideram "oleaca japonezi" sau sa ne simtim roma^nitatea stirbita. o astfel de descoperire ar trebui sa ne ridice intrebarea "ia sa vedem, cand si in ce conditii am intrat noi in contact cu japonezii?"
a, daca gasim in folclorul nostru ceva japonez, in vocabular niste cuvinte de origine japoneza, etc - asta e altceva, putem sa incepem sa umblam la definitia roma^nitatii si sa mentionam in aceasta definitie si aportul japonez.
ca sa ma fac mai bine inteles:
eu zic ca in definitia roma^nitatii intra - de aproape 200 de ani - si o componenta franceza. iar de cateva decenii - si o componenta engleza. am fi fost cumva diferiti fara influenta franceza si, mai nou, cea engleza (anglo-americana, sa zic asa). asta daca ar fi sa ne gandim doar la limba - aspect important in definirea etniei. pe de alta parte aportul genetic francez sau englez e, practic, nul - nu a existat un amestec de populatie roma^no-francez sau roma^no-englez.

Edited by ego_zenovius, 22 July 2009 - 16:43.


#288
gomer

gomer

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 492
  • Înscris: 12.05.2009

 lupu2, on 22nd July 2009, 16:02, said:

Cum iti explici faptul ca in tot imperiul roman se impune "ecclesia/eklesie", dar la noi nu ?

cand romanii incearca sa-si impuna din nou influenta la nord de Dunare
nu incearca de loc. Pur si simplu romanii isi fac cap de pod pe partea stanga a Dunarii. Nu numai pe portiunea rom^neasca a Dunarii dar si in actuala Ungarie, Austria samd. Peste tot romanii consolideaza limesul, adica Dunarea, creandu-si capete de pod si acele valuri de pamant cu rol defensiv. nici o populatie nu este colonizata in Tara Nimanui. Eventul Tara Nimanui devine zona de carantina pentru populatii acceptate ca federati in imperiu, cum va fi cazul gotilor. Cu alte cuvinte, in zona controlata de romani, apar populatiile acceptate de romani, care vor fi lasate sa patrunda in imperiu. Cum vezi, influenta nu poate fi la nord de Dunare, caci totul se scurge la sud de DUnare.


 lupu2, on 22nd July 2009, 16:02, said:

apare termenul basilica, impletindu-se cu ceea ce isi aminteau si autohtonii dinainte de retragerea lui Aurelian, dar fiindca nu mai existau basilici ca si cladiri si institutii civile, numele si menirea se tranfera in domeniul religios
este total ilogic si abulic ce spui. Vrabia de pe gard malai viseaza.

 lupu2, on 22nd July 2009, 16:02, said:

:D , Fane, nu stiam ca esti asa batranel, daca ai un coleg de clasa ce joaca sah acolo, de obicei aceia sunt pensionari.
Tocmai ai folosit cuvantul "deobicei", ceea ce inseamna ca exista si exceptii. Dar tu preferi sa generalizezi. Cam asa procedezi in toata abordarea asta istorica de kkt care o faci pe acest forum. Nu esti documentat, ai cateva fixuri, le repeti la nesfarsit, nu inveti nimic nou, nu bagi nimic la cutie sa evoluezi.



  

 lupu2, on 22nd July 2009, 16:02, said:

ma intreb oare de ce altii ( tot imperiu de altfel ) nu au fost conservatori, si au preluat "ecclesia"?
FIindca tu nu poti intelege ca fenomenul transformarii crestinismului in institutie prin care bazilica devine simbolul institutiei, are loc in Balcani, capitala imperiului se muta in Balcani, iar Constantin construieste acea Magna Basilica in Constantinopol (care va fi reconstruita de Iustinian cu denumirea de Hagia Sophia), simbol al crestinismului.

Tu si altii ca tine nu intelegeti ca civilizatia romana isi muta centrul de greutate in Balcani.
Tu si alti prosti ca tine nu intelegeti ca latinitatea isi gaseste centrul de greutate in Balcani.

Voi nu intelegeti importanta BAlcanilor pentru latinitate. Voi o dati langa cu Dacia cand acolo domnea prapadul iar la sud de Dunare civilizatia latina freamata, infloreste si tot imperiul se uita cu admiratie spre Balcani. BAlcanii devin buricul pamantului, locul splendorii.

Motiv ca populatia latina din Balcani este prima care invata cuvantul basilica (reprezentand institutia si cladirea) si este ultimul care o uita: adica niciodata.

Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate