Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă
Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne. Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale. www.neurohope.ro |
Cultura romana - o cultura slava?
#235
Posted 21 July 2009 - 15:31
Morosanul, on 21st July 2009, 16:12, said: 1. Nu aveau nici o treaba cu Rusia in sec14-15, era prea departe, abia daca auzisera de ea. Quote [qouote[ 2. Du tu o linie de la Constatninopol la Buda si vez ipe unde trece :) Quote Si ce inseamna ca ar fi costat prea mult, in ce moneda ? In aceea ca ar fi avut prea multe pierderi, in aceea ca ei nu au controlat niciodata tarile Rom^ne si deci nu puteau lansa un atac peste munti - si atunci firesc, era preferabil sa le ocoleasca. Pe unde, prin puternicul regat Ungar, care s-a dovedit mai usor de trecut in cele din urma. Edited by anoano, 21 July 2009 - 15:33. |
#236
Posted 21 July 2009 - 15:33
Iata un costum popular moldovenesc, pentru ca asta ar trebui sa fie cel mai apropiat, si unul oºenesc:
Attached FilesEdited by Morosanul, 21 July 2009 - 15:35. |
#237
Posted 21 July 2009 - 15:36
anoano, on 21st July 2009, 15:09, said: Dupa secolul 13 roia romania de catolici si occidentali iar acesti termeni ar fi putut fi luati de la ei. Culmea ca romanii nu si-au amintit ca sunt latini cand s-au intalnit si convietuit alaturi de ei. Papa a facut mereu incercari de a-i catoliciza pe romani (nu doar pe romani) profitand de puterea politica a unui stat catolic (Ungaria in cazul nostru). Insa niciodata romania nu a "roit de catolici" si in mod constant romanii apar in documentele papale sau unguresti ca "schismatici" sau mai rar, ca "greci" (adica ortodocsi). Latinii de care vorbesti tu erau catolicii, nu vorbitori de limba latina, nu incurca termenii care desemneaza o confesiune cu cei care desemneaza o etnie sau o limba, in limbaj teologic latini=catolici iar greci=ortodocsi, rit rasaritean, cand zici "greco-catolici" intelegi catolici de rit rasaritean, fosti ortodocsi, nu catolici de etnie greaca, asa si cu latinii astia. Faptul ca romanii au ramas ortodocsi e o dovada vie a faptului ca nu au fost catolici (nu exista nici un popor care sa fi fost catolic si apoi sa fi devenit ortodox, in schimb multe popoare ortodoxe au devenit catolice, papa ducand mereu o politica de expansiune, fenomen strain spatiului ortodox). Referitor la topic, avem o importanta componenta slava, undeva la 20% (in limba, obiceiuri, probabil si biologic) dar asta nu ne face un popor slav. |
#238
Posted 21 July 2009 - 15:37
alalaltu, on 21st July 2009, 16:23, said: Nu prea tine teoria. Inainte de 380 nu puteai vorbi de biserici de nici un fel, fiindca pur si simplu crestinii erau o secta persecutata. Ulterior au aparut toti termenii, iar cel latin (basilica) se va mentine doar la catolici si va denumi un anume tip de biserica.. Crestinii se intruneau si inainte pe unde puteau, prin pesteri si alte locuri ascunse, probabil atunci incepe sa se impuna "ecclesia/eklesia", insemnand si "adunare, congregatie" etc.. Oricum deja la 311, Galerius da un edict de toleranta a crestinismului, iar pe timpul lui Constantin crestinismul deja devine cea mai importanta religie a imperiului. La 380 Teodosius impune crestinismul ca unica religie, interzicand celelalte religii, nu atunci putem vorbi prima data de "biserici", termenii erau si inainte, acum se impune "ecclesia" dupa parerea mea ( Teodosius a fost ultimul care a domnit peste imperiul unit ), iar "basilica" s-a pastrat e drept pentru unele biserici ( cladiri ) la catolici ( italieni doar, parca ), dar doar la noi, care suntem ortodocsi insa, s-a pastrat ca si termen atat pentru institutie cat si pentru cladire, iar explicatia care mi se pare cea mai logica e cea spusa mai inainte. "Ecclesia" practic nu exista la noi. |
#239
Posted 21 July 2009 - 15:39
#240
Posted 21 July 2009 - 15:39
Acum portul tipic slovak, mai au si aste zone, dar asta e cel specific slovacilor:
Attached Files |
#241
Posted 21 July 2009 - 15:42
Pai si unde e logica? Basilici transformate in biserici gasesti la Roma sau la Constantinopol. La noi n-am auzit sa existe vre-una. Deci, termenul e importat. Cand exact si de la cine ar fi interesant de aflat.
Edited by alalaltu, 21 July 2009 - 15:47. |
#242
Posted 21 July 2009 - 15:43
#243
Posted 21 July 2009 - 15:48
#244
Posted 21 July 2009 - 15:49
Morosanul, on 21st July 2009, 16:33, said: Iata un costum popular moldovenesc, pentru ca asta ar trebui sa fie cel mai apropiat, si unul oºenesc: |
|
#245
Posted 21 July 2009 - 15:51
alalaltu, on 21st July 2009, 16:42, said: Pai si unde e logica? Basilici transformate in biserici gasesti la Roma sau la Constantinopol. La noi n-am auzit sa existe vre-una. Basilica: - the term came by extension to specifically refer to a large and important church that has been given special ceremonial rites by the Pope. - son basílicas todas aquellas iglesias que, por su importancia, por sus circunstancias históricas, o por aspectos de cierto relieve, obtengan ese privilegio papal. Adica mari, impunatoare, importante, antice, oare e posibil ca tocmai bisericutele noastre modeste sa fi primit din partea catolicilor o asa admiratie ? |
#246
Posted 21 July 2009 - 15:53
alalaltu, on 21st July 2009, 16:42, said: Pai si unde e logica? Basilici transformate in biserici gasesti la Roma sau la Constantinopol. La noi n-am auzit sa existe vre-una. ceea ce am spus este ca la noi s-a pastrat amintirea "basilicii" ca si institutia statului si cladirea cea mai importanta, iar cum nu mai exista ca si institutie ( si cladire ) "civila" dupa retragerea aureliana, termenul s-a transmis in domeniul religios, unde a si ramas. Basilicile alea de la Roma apartineau de "ecclesia", si de obicei ( cu unele exceptii ) chiar se si numeau cu un derivat din acel cuvant ( la fel la Constantinopol ). Cum iti explici faptul ca din Grecia in Anglia chiar, exista acest termen, dar la noi nu ? |
#247
Posted 21 July 2009 - 15:55
brigazile_martirilor, on 21st July 2009, 16:43, said: astea ale slovacilor seamana cu portul popular al ungurilor, ceea ce nu e de mirare, au o comunitate mare ungureasca in Slovacia Ei mai pastreaza foarte putine traditii asiatice. Edited by Morosanul, 21 July 2009 - 15:56. |
#248
Posted 21 July 2009 - 15:55
soka norman, on 21st July 2009, 09:20, said: De exemplu calugarii romani preferau sa traiasca singuri in timp ce calugarii rusi preferau sa traiasca in manastiri.Evident vorbesc de perioada veche. Tu te referi la calugarii isihasti din muntii Buzaului, dar si din zona Argesului de o parte si de alta a Fagarasilor. Numai ca tipii nu erau rom^ni, ci bulgari. Tot curentul isihast a pornit in Valahia din Bulgaria. ERa refugiul lor in Valahia. |
#249
Posted 21 July 2009 - 15:57
anoano, on 21st July 2009, 16:49, said: Cel moldovenesc barbatesc este doar de "inspiratie" populara iar cel femeiesc din spate este prezent si in toata ucraina (tocmai am mentionat fota ca un tub pe care o poarta femeile mai sus). Cel osenesc este un costum specific ungariei in est, romaniei in vest (cam tot vestul) si nord-vest, transcarpatiei in ucraina si estului slovaciei. Schimbam subiectul Edited by Morosanul, 21 July 2009 - 15:57. |
|
#250
Posted 21 July 2009 - 15:57
anoano, on 21st July 2009, 16:49, said: Cel moldovenesc barbatesc este doar de "inspiratie" populara iar cel femeiesc din spate este prezent si in toata ucraina (tocmai am mentionat fota ca un tub pe care o poarta femeile mai sus). Cel osenesc este un costum specific ungariei in est, romaniei in vest (cam tot vestul) si nord-vest, transcarpatiei in ucraina si estului slovaciei. Cu mentiunea ca ungurii, slovacii si ucrainienii au preluat costumul sau s-au inspirat de la noi. |
#252
Posted 21 July 2009 - 16:00
tomaso, on 21st July 2009, 11:11, said: Ar fi interesant de studiat cam care era proportia cuvintelor de origine slavona in limba romana vorbita pe la anii 1800-1820, asa doar ca idee, daca tot se spune ca vorbim doar de 10-20% influente. Apoi, daca mai este ceva de clarificat, se poate discuta. Iei scrisoarea lui Neacsu si numeri toate cuvintele. Pe urma iei fiecare cuvant si vezi ce origine au. Fiindca este munca grea pentru un handicapat iti dau eu rezultatul:175 din totalul de 190 de cuvinte româneºti folosite în text au origine latinã. Pricepi? Sa-ti desenez? |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users