Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Pret actual invelitoare

Probleme baterie Samsung A54

Schema statie auto Renegade REN 1...

Magazine IT de incredere
 Parere SKODA Octavia 3 2.0TDI 150CP

Achizitie telefon 1000-1200lei

Unde gasesc o lampa buna pe gaz?

Consulta specialiștii... Und...
 Fostul director al Frontex: Comis...

Construire anexa lipita de casa

Ce folositi pentru urina mirosito...

Socializare in prezenta copiilor
 Cont Samsung A32

Hotarare definitiva a instantei, ...

Laptop office 2500 lei

un ceai bun
 

Controler pentru blocarea turatiei?

- - - - -
  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1
alex2k5

alex2k5

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 30.03.2005
Recunosc ca nu ma pricep prea mult la electronica dar sunt dornic sa invat si am o idee/dorinta.
Se poate realiza un controler care, la apasarea unui buton, sa blocheze turatia la cea inregistrata in acel moment?(ceva gen cruise control) si sa se dezactiveze la apasarea oricarei pedale.
Cobaiul ar fii o Dacia 1310 Li.
Calculatorul stiu ca detecteaza apasarea pedalei printr-un senzor deci stie tot timpul ce turatie are motorul.
E posibil sau e ceva prea mult de munca pentru foloasele care sunt in urma realizarii?
Multumesc
p.s. sper ca n-am gresit sectiunea - daca da rog moderatorii sa mute/stearga topicul daca considera ca este aiurea.

#2
nelu F

nelu F

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 250
  • Înscris: 16.12.2003
Foloase ai atunci cand circuli pe un drum pe care poti merge cu viteza constanta un timp cat mai lung (de regula autostrada). Altfel sa-l activezi-dezactivezi la cateva minute cred ca nu ar face decat sa te oboseasca suplimentar, deci contrar scopului propus prin introducerea sistemului.
Dacia neavand cutie automata, mai apare o piedica in eficienta implementarii sistemului, drumul nu trebuie sa aiba diferente mari de nivel (rampele sunt mai importante decat pantele-unde se poate merge in frana de motor).

#3
alex2k5

alex2k5

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 30.03.2005
Pai pentru drum lung ma gandeam si eu. Desigur implementarea cu functia sa blocheze o anumita viteza, astfel la diferente de nivel ar trebui sa varieze calculatorul turatia, e cea mai buna dar la ultraperformantul calculator de pe berlina sigur nu ajunge o informatie de genul asta.
Dar turatie eu stiam ca stie cat are deci ar putea sa o tina constanta.

#4
nelu F

nelu F

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 250
  • Înscris: 16.12.2003
[SIZE=1][SIZE=1][SIZE=1]

alex2k5, on Mar 31 2005, 11:15, said:

Desigur implementarea cu functia sa blocheze o anumita viteza, astfel la diferente de nivel ar trebui sa varieze calculatorul turatia, e cea mai buna dar la ultraperformantul calculator de pe berlina sigur nu ajunge o informatie de genul asta.
Dar turatie eu stiam ca stie cat are deci ar putea sa o tina constanta.

<{POST_SNAPBACK}>

Turatie constanta=viteza constanta pentru o treapta a cutiei de viteza (se poate doar intre anumite limite, functie de puterea solicitata motorului de conditiile de drum, inclusiv vant).
Viteza constanta (ceea ce face adevarata functie cruise control)=turatie variabila si schimbarea automata a treptelor cutiei (n-o poti face la Dacie).

#5
alex2k5

alex2k5

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 30.03.2005
Am intels ca aia nu pot face. Pe mine ma interesa sa ma pot lega la calculatorul injectiei Bosh si , prin apasarea de buton, sa-i spun sa pastreze turatia cat e atunci pana la apasarea altei comenzi.
Se poate face un montaj in sensul asta sau e prea dificil?

#6
nelu F

nelu F

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 250
  • Înscris: 16.12.2003
Fara o parte de actionare motor+mecanism nu cred ca se poate.
Calculatorul nu regleaza decat turatia de relanti (apox. 850 rpm cu motorul cald si 1000-1200 rpm cu motor rece). Aceasta se face prin intermediul unui mecanism motor cu ax melcat-roata melcata-piston ce actioneaza ansamblul potentiometri-clapeta aer, functie de infomatiile primite de la senzorul de turatie, termistor temperatura apa, termistor temperatura aer.
Potentiometri dau informatie asupra apasarii pedalei de acceleratie. cablul de acceleratie actioneaza si el ansamblul potentiometri-clapeta aer. Daca tensiunea funizata de potentiometru(i) o poti da prin montajul el. clapeta trebuie sa o actionezi mecanic, similar mecanismul motor cu ax melcat-roata melcata-piston  (si care va fi comandat de montajul cruise control).
Cel mai simplu ar fi ca:
1) pedala de acceleratie sa actioneze un potentiometru care sa dea informatie montajului cruise control-mod obisnuit;
2) convertor frecventa-tensiune (primeste info de la senzorul de turatie) si da c-da montajului cruise control-mod automat (activat).
Personal cred ca, in primul rand, efortul este prea mare in comparatie cu beneficiile sistemului in conditiile unei cutii manuale, a soselelor si a traficului din Romania. In al doilea rand sau poate chiar primul, sistemul realizat artizanal trebuie sa functioneze corespunzator si sa dovedeasca o fiabilitate f. mare pt ca poate fi in pericol atat viata ta cat si a celorlalti participanti la trafic (ex. vrei sa faci o depasire, nu neaparat la limita si te "lasa" nemaiputand controla motorul, ce te faci?). Firmele care construiesc asa ceva au multi ani de experienta, dotari pt. cercetare incomparabile cu nivelul de "amator", fiecare sistem a trecut prin nu stiu cate teste la omologare, etc.
Teoretic si, cu un oarecare efort, este posibil si practic de realizat chiar la nivel de amator, dar merita?

Edited by nelu F, 31 March 2005 - 13:34.


#7
ciombe

ciombe

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 132
  • Înscris: 12.03.2004
Iti trebuie servomecanismul de actionare a clapetei carburatorului ! Fara ala degeaba faci partea electronica care nici nu este foarte greu de facut ! Cu un PIC o faci fara probleme ! Daca faci rost de ala poti continua treaba altfel nu vad cum ?


Don Mario

#8
alex2k5

alex2k5

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 30.03.2005
Mersi de raspunsuri. Se pare ca este mai greu decat speram- eu speram sa mearga folosind un PIC care sa se lege direct la calculator , totul executandu-se pe partea electronica. Daca apar si componente mecanice in ecuatie atunci fiabilitatea si dificultatea de executie cam sunt o problema.

#9
alex2k5

alex2k5

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 30.03.2005
am gasit un manual pentru injectia bosh in care urmatoarele randuri mi-au atras atentia:
"Sistemul de injectie MONO – MOTRONIC, realizat de firma BOSCH, este de tip (alfa, n), unde:
alfa = unghiul care indica pozitia clapetei si recunoaste sarcina motorului,
n = turatia motorului.
Acestea sunt informatiile principale pentru unitatea de control electronica (calculator), ce determina timpul de injectie de baza ( tI ); valoarea acestui timp de baza este corijata in functie de variatia parametrilor cu evolutie lenta: Tlichid racire, Taer, valoarea Lambda , tensiunea bateriei."

Voi din asta nu intelegeti ca, calculatorul stie exact turatia? (acel n)
Si daca o stie nu merge sa-i spun sa o pastreze constanta?

#10
Sir_Vaska

Sir_Vaska

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 626
  • Înscris: 12.06.2004
Cred ca ar trebuii sa cunosti in mare schema electrica a calculatorului daciei ca sa poti face un montaj adaptor la acesta. Altfel  esti nevoit sa faci un montaj paralel pentru asa ceva.

#11
xxscorp

xxscorp

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 255
  • Înscris: 21.10.2004

alex2k5, on Mar 31 2005, 23:11, said:

am gasit un manual pentru injectia bosh in care urmatoarele randuri mi-au atras atentia:
"Sistemul de injectie MONO – MOTRONIC, realizat de firma BOSCH, este de tip (alfa, n), unde:
alfa = unghiul care indica pozitia clapetei si recunoaste sarcina motorului,
n = turatia motorului.
Acestea sunt informatiile principale pentru unitatea de control electronica (calculator), ce determina timpul de injectie de baza ( tI ); valoarea acestui timp de baza este corijata in functie de variatia parametrilor cu evolutie lenta: Tlichid racire, Taer, valoarea Lambda , tensiunea bateriei."

Voi din asta nu intelegeti ca, calculatorul stie exact turatia? (acel n)
Si daca o stie nu merge sa-i spun sa o pastreze constanta?

<{POST_SNAPBACK}>


Am si eu o intrebare (si as vrea sa nu fie cu suparare): stii cum functioneaza un motor? Stii cum functioneaza un sistem de injectie electronica? Daca nu (si dupa ce intrebari au fost puse aici pare ca nu), te rog eu ceva: citeste mult (MULT!), dupa care hai si mai intreaba. Si o sa vezi imediat ca intrebarile tale vor fi clar diferite de ce intrebi aici (mai ales ca probabil vor fi intrebari pe un forum auto). Sau, si mai bine, lasa totul balta. Sincer sa stiu pe unul cu asa ceva "home made" as pune politia pe el, sa-i ridice talonul si sanctiune pentru modificari neomologate ale masinii. Pentru ca nu stii la ce riscuri te expui, si ce e mai grav, ii expui si pe altii, adica poti ucide oameni nevinovati, doar pentru lenea si comoditatea ta. Oki?

Acum, am sa explic eu ce stiu despre asta, dar vreau sa fie cu titlul de discutie de divertisment: in primul rand, daca nu vorbim de sisteme "drive by wire", unde acceleratia actioneaza doar un potentiometru, iar calculatorul de injectie actioneaza clapeta de aer, atunci problema are clar si un aspect mecanic. De exemplu papucul diesel, SLZ diesel - astea sunt drive by wire, aici ar fi usor de imaginat un montaj care inlocuieste simplul potentiometru, cu posibilitate de comanda. Nu ma ating de acest capitol...
Capitolul 2 - referitor la motoare cu benzina cu clapeta actionata direct... Stii care e rolul calculatorului? Exact ce ai zis tu in postul tau: sa dea atata benzina cata trebuie pentru cantitatea de aer trasa de motor in regimul curent de functionare. Dupa cum se stie, pentru putere mai mare sau mai mica, nu e nevoie de benzina mai multa sau mai putina, ci de amestec mai mult sau mai putin (amestec = aer+benzina, intr-un raport care depinde de solicitare, dar care in general este mentinut la cel stoechiometric). Calculatorul nu are cum sa comande turatia (asta o face doar la relanti, putand regla aerul dar in niste limite foarte foarte reduse), el doar da benzina in cantitatea necesara combustiei. Evident, stie exact turatia, iar la sistemele de injectie mai evoluate stie pozitia fiecarui piston, pentru ca a comanda momentul deschiderii/inchiderii injectorului si momentul aprinderii (da, tot acest calculator poate da si scanteia, avansul fiind calculat tot dintr-o tabela si cu factori de corectie - senzor de detonatie etc.). Deci, pentru a sti cat aer este tras, se apeleaza la diverse strategii: una este modelarea corpului clapeta si a motorului, si atunci pentru o anumita presiune atmosferica, o anumita turatie si o anumita deschidere a clapetei, se stie aerul. O alta metoda este utilizarea unui senzor care masoara masa de aer (senzorul MAF - Mass AirFlow). Daca vrei sa faci ceva gen cruise control, trebuie probabil in primul rand facut un sistem care actioneaza motorizat clapeta de aer, comandat de pozitia pedalei (pedalelor - ca intra si frana in ecuatie) si de setarile cruise controlului. Daca vrei sa ai si o bucla de reglaj, trebuie sa tii cont de variatiile de turatie (adica ajustezi puterea - cantitatea de amestec - ca sa ai o turatie cat mai constanta). Pare complicat, si sigur daca te apuci sa faci asa ceva practic, va rezulta ca e si mai complicat.  :D
Deci - practic implementezi un sistem drive by wire...

Alta solutie nu prea vad (care sa fie si eleganta), eventual doar sa blochezi mecanic cablul de acceleratie.

Ultima chestie - iarasi atentie!

#12
alex2k5

alex2k5

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 30.03.2005
In primul rand multumesc pentru rabdarea dovedita in scrierea mesajului tau. Am aflat inainte ca nu am cum sa implemenez un asemenea sistem fara un mororas care sa cotroleze clapeta de aer. Folosind un motoras care sa blocheze clapeta de aer sau pedala de acceleratie mi se pare greu de realizat si cu mari sanse de fiabilitate redusa deci renunt la idee.
Speranta mea, dupa cum am mai spus - din pacate era alimentata de o mare lipsa de informatii, era sa pot implementa ceva doar electronic.
Multumesc pentru raspunsuri.

Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate