Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Poligon auto București

nelamurire legata de pret la mode...

Hotel cu restaurant si Demipensiu...

Croaziera in Mediterana de Vest 1...
 Copilot are pica pe Vladimir Putin

MicroSoft Edge: Cum pun Google in...

Dashcam

Mini server - VMware
 betano.ro

Poveste fara sfarșit

I-auziti voi! - nu vor romani...

Colon iritabil
 Perioada de gratie inexistenta

Cel mai ieftin TV LED mic

Reverse proxy si htaccess pe Raps...

Statie de epurare sau fosa septic...
 

Greselile BOR

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
279 replies to this topic

#1
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006
Pentru cei cu ganduri fanatice electrizate de un ciudat "nationalism-crestin-ortodox"....
Sa nu uite ca BOR s-a opus unirii de la 1918.
Unirea au facut-o Greco-Catolicii.... azi asta nu se prea spune si nu se stie.
De ce?

Stiati ca Biserica Ortodoxa Romana din Ardeal s-a opus unirii cu Romania? Si ca Greco-Catolicii au facut unirea?
Stiati ca Vasile Lucaciu, preot greco-catolic, supranumit "Leul de la Sisesti", a citit proclamatia de unire, nu Vasile Goldis, asa cum se spune si azi? Oare de ce se spune asa?....
De altfel e bine sa se stie ca BOR din Ardeal a fost impotriva Unirii, ca a afurisit armatele romane care au trecut Carpatii, din care cauza mitropolitul ortodox de la Sibiu, Vasile Mangra s-a sinucis intr-un hotel din Budapesta ( hotel Bristol, parca), la 16 octombrie 1918, ca sa nu dea socoteala pentru tradarea poporului roman. Nici azi nu e pomenit in catedrala mitropolitana din Sibiu... Biserica greco-catolica a luptat pentru unire, dar nu BOR si reprezentantii sai...



Mitropolitul din Sibiu, Miron Romanul in 1881condamna revendicarile romanilor din din Transilvania si loialitate fata de coroana Ungariei, intr-un cercular publicat in Telegraful Roman, oficiosul mitropoliei. Gazeta Transilvaniei, considera imediat ca metropolitul”si-a uitat complect de demnitatea sa de cap biseriesc roman,avand tendinte contrarii demnitatii noastre nationale” La scurt timp, acelasi Miron Romanul publica o alta circulara in care cere alegatorilor sa sprijine cu voturile lor pe candidatii partidei guvernamentale. Intr-o alta circulara se declara indignat de faptul ca”adunarilor de popor dau in mod potential impuls intr-o directie care trece marginile loialitatii ( fata de guvern)”.S-a considerat in acel moment ca Mitropolitul,s-a pus in slujba guvernului unguresc, sustinand interesele acestuia, diametric opuse politicii romanilor care luptau din rasputeri ca sa-si apere legea si limba. In multe orase ale Transilvaniei s-au exprimat proteste violente impotriva initiativei sale. Pana la urma, Miron Romanul si-a infiintat un Partid Moderat Roman Constituti-onal, care sa profeseze “credinta neinfranta catre Monarh, Patrie si Constitutie, respect, supunere si ascul-tare fata de legile sanctionate, adica anexarea Transilvaniei de catre Ungaria“. Acest partid a fost creat, ca sa lupte impotriva Partidului National Roman, care milita pt.unire cu tara, dar n-a reusit sa sparga unitatea nationala a romanilor!.Tot in Telegraful Roman, episcopul Clujului si apoi mitropolitul Ardealului, Nicolae Ivan, in 21 iulie 1916, pune la stalpul infamiei pe poetul Octavian Goga si pe luptatorul, numit “Leul de la Sisesti, Par. greco-catolic Vasile Lucaciu, intr-un articol plin de murdarie, ce n-ar fi putut fi scris intr-un mod mai infamat nici macar de un iredentist ungur!. Iata cateva fraze “ La Bucuresti continua campania de a cons-trange guvernul sa iasa din neutralitate si sa intre in razboi alaturi de Rusia, pentru a lua Ardealul ….Fugarii nostri platiti de legatiunea ruseasca, nu pot lipsi de la asemenea intruniri. Marele demagog, Vasile Lucaci, le prezideaza si rosteste vorbiri, exprimandu-si dorinta de a putea prezida o intrunire la Alba-Iulia. Ei au o credinta falsa, ca Monarhia Austro-Ungara se va prabusi, dar ea va exista pentru ca existenta ei e o necesi-tate pentru Europa si pentru ca, daca n-ar exista ar trebui sa fie creata!. Acelasi Nicolae Ivan a mai sustinut in 1915 “Din ziua prima a mobilizarii, noi romanii unguri,ne-am facut datorinta fata de patrie…..Suntem mandri ca am putut dovedi din nou dinastiei si monarhiei prodata credinata romana ……avem incredere ca guvernul ungar va fi gata sa indeplineasca dorintele romanimii loiale in cadrele ideii de stat maghiar.Ce binecuvantare ar fi aceasta pentru noi”. Tot Telegtaful Roman, in 8 Sept. 1916, dupa ce Romania a declarat razboi Austro-Ungariei, publica Cercularul intregului cor episcopesc ortodox din Transil-vania in care se spune: “Romania,careia fiinta i-a dat patria noastre Ungaria, caci Radu Negru de la Fagaras a intemeiat principatul Tarii Romanesti, Dragos din Ma-ramures a intemeiat principatul Moldovei si cu sprijinul Monarhiei Habsburgice s-a ridicat si s-a intarit Romania moderna….. Romania in mod perfid a ridicat arma asupra patriei noastre……Unde va este si in ce se arata patriotismul vostru, romani ucigatori de frati……Voi intindeti granitele voastre in hotarele noastre, voi cresteti puterea voastra, venitele voastre dezbracand pe alte natiuni……Acela care cu vorbele vicleniei pe buze, cu dorul de jaf in suflet, vine in hota-rele noastre, nu-i frate, ci cel mai pagan dusman. Si mai departe: “Fata de noul dusman care ravneste in chip atat de pacatos la stirbirea si la stricarea hotarelor noastre, vom lupta cu vitejie si credinta.…..”Semneaza: Mitropolitul Vasile Mangra, Episcopii, Miron Cristea de Caransebes, si Ioan Papp de Arad. Episcopul Miron Cristea a trimis din partea sa o circulara catre preotii militari, cerand ostasilor sa-si indeplineasca cu sfinteni juramantul depus! El, se refugiaza la Budapesta, de unde trimetea in continu pastorale comandei militare, in care indemna soldatii romani, “sa nu se clatine in credinta si alipirea catre Tron”. A mai mai facut o declaratie la inceputul razboiului, spunand ca: “va zdrobi personal cu carja sa de episcop, teasta primului soldat regatean, care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely”.(Dr. Serban Milcoveanu).Dar toate acesta, nu l-au oprit sa ajunga dupa ani Patriarhul Romaniei si prin ministru. Mitropolitul Vasile Mangra (ortodox) a fost cea mai abjecta persoana ce s-a nascut in sanul natiei romane! Incepand din anul 1910, a devenit unul dintre adeptii primului ministru Tisza Istvan, fiind ales deputat de Ceica-Bihor pe lista guvernului, la concurenta cu candidatul Partidului National Roman,(Partid greco-catolic, a carui presedinte a fost av. Ion Ratiu, care a fost con-damnat de unguri la inchisoare pentru ca cerea unire Transilvaniei cu Tara), Fiind membru al Academiei Romane, in urma acestui fapt, Academia l-a sters dintre membri ei. Pe langa faptul ca, a initiat circulara data cu corul episcopesc ortodox a mai facut si o declaratie denigeatoare la adresa natiunii romane, in care se opune desprinderii Ardealului de Ungaria. Iata cateva fraze: “Presa romana din jurul meu, a scris ca, numai acolo se pot face cuceriri, unde un popor cu o culutra mai superioara vrea sa stapaneasca pe unul cu o cultura inferioara. Si tocmai aici e cazul sa spunem ca, cultura magheara e mult superioara celei romanesti. Daca romanii au pofta sa cucereasca,sa pofteasca, au acolo -Basarabia ”Universul,1 August 1916. Tot el a mai spus: “Existenta de o mie de ani a statului maghiar, zace tocmai asa la inima cetatenilor de limba romanea-sca, ca si cetatenilor neaosi maghieri fiecare constiincios cetatean roman al acestui stat este gata a-si jertfi bunurile si sangele sau pentru a apara integritatea teritoriala a Monarhiei. Atacul ascuns al Romaniei impo-triva Ungariei a provocat in inimile tuturor romanilor din Ungaria o durere adanca (Telegraful roman, 3 Ian. 1917), Mangra Fuge si el la Budapesta, unde moare in hotelul Bristol in Oct. 1918. Se pare ca s-a sinucis. In 1917 Nicolae Balan viitor mitropolit la Sibiu, semneaza o declaratie, publicata la Budapesta, in care se pronunta impotriva unirii cu tara. In jurul luptelor de la Oituz, Marasesti si Marasti, cand nemtii voiau sa supuna si ultima parte a Tari, ramasa inca libera, Moldova, Mitropolitul Primat al Romaniei si alti episcopi, au adresat o “chemare” tuturor Romanilor si Ostasilor Ostirii Romane, ca sa “NU”lupte impotriva ocupantului, zicand: Domnul Dumnezeu s-a indura de tara aceasta. El a imblanzit inima biruitorului catre noi si a facut dintr-insul tovarasul nostru de munca pentru mantuirea Romaniei. Tarani, targoveti, slujbasi si orice ati fi, aveti buna incredintare ca biruitorul care intra in Mol-dova, nu este setos de razbunare, nu ucide, nu jefueste, nu da foc, nu pustieste ….Stati si ramaneti pe loc cu toti…Nu puneti bratul vostru in slujba unei cauze straine.“Stati pe loc fratilor“ In doua randuri aceasta “chemare”, a fost aruncata de catre avianele germane, asupra transeelor Armatei Romane.
----------
Comentarii?

http://ortodox.net/

#2
infinitul8

infinitul8

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 952
  • Înscris: 04.05.2006
Divide et impera.

Credinta oricarui ocupant.

Si a cateilor de langa el

#3
soka norman

soka norman

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,978
  • Înscris: 28.05.2006
Eu m-as intreba cum a aparut si rezistat ortodoxismul in Ardeal avand in vedere ca catolicii erau mari smekeri pe acolo(inkizitie and stuff).Daca pt Moldova si Valahia stim cum preotii erau trimisi de BIzant sa organizeze ortodoxia ,cum oare au reusit sa se organizeze ortodoxia in Ardeal (biserici bizantine and stuff)avand in vedere ca era sub ocupatie catolica din anul 1000.

#4
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006

Quote

Daca pt Moldova si Valahia stim cum preotii erau trimisi de BIzant sa organizeze ortodoxia ,cum oare au reusit sa se organizeze ortodoxia in Ardeal (biserici bizantine and stuff)avand in vedere ca era sub ocupatie catolica din anul 1000.

Bizantul a cazut la 1453 si nu trimitea preoti înainte. Românii au depins jurisdictional întotdeauna de Constantinopol, era firesc deoarece Constantinopolul a fost centrul civilizatiei în mileniul I dupa Hristos, Roma devenise un oras de provincie.



Ortodoxia a rezistat deoarece pâna la 1526 statul si nobilimea maghiara nu avea inspiratia catolicizarii ortodocsilor, poate nici nu dorea aceasta deoarece o populatie catolica era mai greu de aservit si le-ar fi lipsit mâna de lucru.

Prin secolul 13 regii maghiari se dadeau catolici zelosi, suparati pe existenta ortodocsilor (asa si apar românii în primele documente)  dar cred ca era de fatada.





Quote

cum oare au reusit sa se organizeze ortodoxia in Ardeal (biserici bizantine and stuff)avand in vedere ca era sub ocupatie catolica din anul 1000.


Fundatiile de biserici s-au descoperit la Dabaca, la c. 30 km. NV de Cluj-Napoca (secolele X-XI), altele sub bisericile catolice de mai tarziu din Alba Iulia si Prejmer, jud. Brasov si altele.
...
In teritoriile intracarpatice, din secolele IX-X, poate chiar mai de mult - odata cu cristalizarea primelor formatiuni politice cunoscute (Gelu in Transilvania propriu-zisa, se pare cu centrul la Dabaca, Menumorut in Bihor si Arad, Glad in Banat, altul in jurul orasului Alba-Iulia), locul horepiscopilor si al episcopilor misionari a fost luat de episcopii propriu-zisi (eparhioti). Cu alte cuvinte, in noua situatie politica, cu conducatori care isi aveau resedinta intr-o cetate, institutia horepiscopilor s-a dovedit necorespunzatoare, intrucat fiecare conducator politic voia sa aiba in “cetatea” sa un episcop, care sa-si intinda carmuirea peste preotii si credinciosii din formatiunea politica respectiva. Astfel de episcopii ortodoxe romanesti au putut existala Dabaca, centrul stapanirii lui Gelu Romanul, la Alba-Iulia, pe langa conducatorul politic de acolo, la Biharea, centrul stapanirii lui Menumorut, la Morisena, pe langa ducele Glad. Intr-o diploma a imparatului Vasile II Bulgaroctonul al Bizantului (976-1025) din anul 1020, era mentionat un “castru episcopal” la Dibiscos, probabil vechiul Tibiscum din timpul romanilor (Jupa - Caransebes, dupa altii Timisoara de azi).
Dupa cotropirea Transilvaniei de catre regatul catolic maghiar (secolele XI-XIII), in locul vechilor formatiuni politice romanesti s-au creat asa-numitele “comitate” (Bihor, Alba, Hunedoara etc.). Acelasi lucru s-a intamplat si cu institutiile bisericesti ale romanilor, adica in locul episcopiilor ortodoxe de aici au luat nastere episcopii catolice maghiare. Deci, o data cu crearea comitatului Bihor, cu resedinta in Biharea, in locul episcopiei ortodoxe s-a creat o episcopie latina, mutata in curand la Oradea, unde a ramas pana aproape de zilele noastre, fapt recunoscut si de unii istorici maghiari. Tot asa, sediul comitatului Alba a fost stabilit in Alba-Iulia, unde s-a creat si o episcopie romano-catolica, existenta pana azi, in locul celei ortodoxe. Episcopia catolica de Morisena (Cenad) a fost creata de regele Stefan cel Sfant, probabil al Ungariei, in anul 1038, dupa ce a cucerit cetatea de la principele Ohtum sau Ahtum (tot aici a adus si calugari latini in manastirea ortodoxa Sfantul Ioan Botezatorul). Deci, episcopiile catolice din Transilvania au luat fiinta pe locul vechilor scaune episcopale - sau horepiscopale - ortodoxe de la Biharea (Oradea), Alba-Iulia si Morisena - Cenad. Fenomenul inlocuirii unor biserici si manastiri ortodoxe cu altele, catolice, poate fi urmarit si in alte parti ale Transilvaniei.
In ciuda acestor schimbari si a politicii de catolicizare a romanilor dusa de regii Ungariei, de multe ori instigati de papa, organizarea bisericeasca a romanilor ortodocsi a supravietuit. De pilda, intr-o scrisoare a papei Inocentiu III catre arhiepiscopul de Calocea, din 1205, era mentionata o episcopie ortodoxa “pe mosiile fiilor cneazului Balea”. Episcopia respectiva putea fi ori in partile Bihorului ori ale Hunedoarei, unde existau cneji cu acest nume, unii din ei ctitori de biserici.
O organizatie bisericeasca superioara la romanii transilvaneni este sugerata de insasi existenta unor manastiri ortodoxe din secolele XI-XIV, unele disparute, dar multe in fiinta pana azi. In afara de bisericile de la Dabaca, sunt atestate documentar manastirile de la Morisena, la inceputul secolului al XI-lea, de la Meseseni, in satul Moigrad-Salaj, de la Hodos - jud. Arad, cateva biserici rupestre in partile Silajului si la Cheile Cibuui, in jud. Alba etc. In 1204 regele Emeric al Ungariei informa pe papa Inocentiu III, ca unele biserici “ale calugarilor greci”, adica ortodocsi, din regatul sau, se ruineaza “din lipsa de grija a episcopilor diecezani si din pricina acelor greci insisi”. Inseamna ca in Transilvania fiintau - inca din secolul al XII-lea - puternice nuclee de viata monahala ortodoxa, care presupun si existenta unor ierarhi, care sa indrume intreaga activitate bisericeasca.
...
Existand atatea biserici si manastiri, precum si egumeni, preoti si calugari, in mod firesc trebuie sa admitem ca au existat si episcopi care sa sfinteasca bisericile si manastirile respective, sa hirotoneasca preoti, sa numeasca protopopi si egumeni. Pentru existenta unor episcopi romani din Transilvania pledeaza si numeroasele masuri de asuprire luate de papi sau de regii maghiari (indeosebi de Ludovic cel Mare in 1366 si Sigismund de Luxemburg in 1428) impotriva Bisericii ortodoxe romanesti de aici. Asemenea masuri nu erau necesare decat impotriva unei Biserici bine organizate si nicidecum impotriva unor crestini izolati si fara carmuitori bisericesti care ar fi putut fi convertiti usor la catolicism.
...

http://www.resurse-o...ecolele-vii-xi/



Deja în primii ani ai secolului al XIII-lea, în contextul evenimentelor prilejuite de Cruciada a IV-a (1202-1204), izvoarele scrise maghiare relateazã în anii 1204, 1205 ºi 1223 despre starea deplorabilã în care se aflau unele mãnãstiri "greceºti" (ortodoxe) din Regatul Ungariei, cât ºi despre mãsuri abuzive îndreptate împotriva autoritãþii juridice a acestei biserici.

http://ro.wikipedia....ki/Transilvania



In Transilvania - organizata ca "voievodat" pana in 1541 - avem dovezi sigure despre existenta unor arhiepiscopi si mitropoliti ortodocsi inca in ultimul sfert al veacului al XIV-lea. Astfel, nu de mult s-a descoperit in biserica Manastirii Ramet (jud. Alba) o inscriptie care consemneaza numele arhiepiscopului Ghelasie si anul 1377. De altfel, in 1360 era atestat documentar cel mai vechi protopop roman cunoscut cu numele. In anii urmatori sunt intalniti in documente multi alti preoti si protopopi, in toate zonele intracarpatice. Am consemnat in paginile anterioare cateva din numeroasele biserici romanesti din Transilvania, din secolele XIII-XV. Inscriptia de la Ramet, ca si celelalte constatari, duc la concluzia ca si romanii transilvaneni aveau o organizare bisericeasca asemanatoare cu a romanilor de la sud si est de Carpati, in frunte cu un arhiepiscop, sau mitropolit. Ei nu aveau insa un sediu stabil, ci erau nevoiti sa stea acolo unde le permiteau carmuitorii politici ai Transilvaniei de atunci.
http://www.preferate...II-22-5184.html

#5
Natural

Natural

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 104
  • Înscris: 22.11.2006

View Postsoka norman, on Dec 1 2006, 23:17, said:

Eu m-as intreba cum a aparut si rezistat ortodoxismul in Ardeal avand in vedere ca catolicii erau mari smekeri pe acolo(inkizitie and stuff).Daca pt Moldova si Valahia stim cum preotii erau trimisi de BIzant sa organizeze ortodoxia ,cum oare au reusit sa se organizeze ortodoxia in Ardeal (biserici bizantine and stuff)avand in vedere ca era sub ocupatie catolica din anul 1000.

E cam mult spus organizeze, dar romanii de aici au avut dintotdeauna legaturi cu ortodoxia, chiar daca Biserica Unita , (greco-catolica), era Biserica Oficiala. Conflictul dintre Ortodoxie si Greco Catolici este de dupa 1944, si se datoreaza, in special, modului in care Biserica Ortodoxa a inteles sa incerce sa striveasca Biserica Unita prin folosirea de metode inspirate de comunisti si nu de Ortodoxie

#6
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,511
  • Înscris: 26.09.2006

View Postsoka norman, on Dec 1 2006, 23:17, said:

Eu m-as intreba cum a aparut si rezistat ortodoxismul in Ardeal avand in vedere ca catolicii erau mari smekeri pe acolo(inkizitie and stuff).Daca pt Moldova si Valahia stim cum preotii erau trimisi de BIzant sa organizeze ortodoxia ,cum oare au reusit sa se organizeze ortodoxia in Ardeal (biserici bizantine and stuff)avand in vedere ca era sub ocupatie catolica din anul 1000.
s-a mai discutat asta pe un alt thread... a rezistat fiindca are un stil aparte de a rezista si care din pacate nu e prea ortodox.
Episcopul unit Ioan Ploscaru povestea in una din cartile sale, ca prin mica fereastra a celulei inchisorii in care se afla inchis se vedeau turlele unei biserici. Crucea de pe turla mare avea bratul orizontal in forma de giureta ce arata directia vantului. Intrebat de un coleg de celula, un fost colonel in armata romana, ce fel de biserica este aceea, episcopul a raspuns ca este o biserica ortodoxa fiindca are cruci care se invart dupa cum bate vantul.
Din pacate asta este adevarul.

@soka norman - in Ardeal catolicii nu erau "mari smekeri". In Ardeal, elementul catolic a fost mai puternic reprezentat abia dupa 1700 dupa unirea Bisericii Romane din Ardeal cu Roma formandu-se astfel greco-catolicii. Dar era mai puternic reprezentat din punct de vedere al numarului de credinciosi si atat. Pana atunci si de la aparitia reformei la inceputul secolului al XVI-lea, legea o facea Biserica Calvina. Principii calvini erau cei care dictau in Dieta Transilvaniei.

Afirmatia care ai facut-o ma face sa cred ca tu nu prea cunosti istoria Bisericii Romane din Ardeal, chiar daca s-a mai discutat asta...

View PostMegara, on Sep 26 2006, 20:18, said:

- dupa 830: ungurii veniti din Asia se stabilesc in campia dintre Tisa si Dunare, iar de aici prada tinuturile invecinate si treptat cuceresc Ardealul.
- pe la anul 1000: puterea ungurilor creste cand se crestineaza sub regele Stefan, care primeste coroana de la Roma si puterea de a organiza biserica.
- pe la 1200: ungurii detin puterea pe intreg teritoriul Ardealului iar pentru apararea granitelor de sud-est ei aduc sasi din Flandra si Luxemburg, care, se grupeaza in centre urbane (Brasov, Medias, Sibiu). Aducand o cultura superioara erau tratati ca oasperi ai regelui; Tot in aceasta perioada sunt adusi secuii pentru a apara teritoriul de navalirile tatarilor.
Asa se formeaza in Ardeal o elita de sasi, secui si unguri toti de religie catolica pe vremea aceea.
Majoritatea populatiei autohtone, romanii, erau folositi la munci agricole, neluati in seama si treptat au devenit supusii celorlalti, care se socoteau natiuni privilegiate.

Din punct de vedere religios romanii apartineau de Mitropolia Ungaro-Vlahiei de la Targoviste, adoptand si ei ritul si limba slavona.
Treptat conditiile de trai ale romanilor ajunsesera foarte grele, devenind iobagi, legati de pamantul magnatului.
Nici situatia preotilor nu era mai buna. Serviciul de preot se dadea prin alegere pe timp de un an, platind o suma de bani episcopului. Daca nu mai era ales preot in anul urmator, ramanea in sat, reluandu-si vechea ocupatie. Asa s-a ajuns ca uneori erau 3-4 preoti intr-un sat, cei mai multi nu stiau nici scrie si nici citi. Erau slujbasii unui rit al carui sens de multe ori nu-l pricepeau. Ei boscorodea, imitand limba slavona asa cum au vazut la sediul episcopiei unde au fost hirotonisiti.
Episcopii din Ardeal erau numiti de principii unguri si sfiintiti in Tara Romaneasca in rit bizantin.
In aceasta stare de intuneric total pentru romani apare in sec XVI Reforma lui Luther si Calvin.
Reforma luterana apare in Transilvania pe la 1519, in frunte cu Hontersus, care ii luteranizeaza in special pe sasi.
Cam in acelasi timp, o parte din nobilii unguri, pentru a lua pozitie impotriva Casei de Austria (catolica) au imbratisat calvinismul.
Fiecare noua confesiune dorea sa castige prozeliti printre romani. In acest scop, incepe tiparirea de carti romanesti: Catehismul luteran la Brasov (1559), Catehismul Calvinesc la Alba Iulia (1640).
Pentru a constrange clerul din Ardeal sa treaca la calvini, principii unguri numesc in Dieta din 1566 un superinterdent calvin pe langa episcopul roman "pentru a intoarce pe romani de la ratacirile lor!". Calvinii numeau religia ortodoxa "superstitiile grecesti". Asa au fost numiti intendenti: George din Sangeorz, Pavel Todirasi si Mihai Todirasi. Acesta din urma tipareste "Palia de la Orastie" in 1582.
Prin straduintele acestor calvini, insotite adesea fie de promisiuni fie de forta, s-a constituit in Ardeal o Biserica Romaneasca adoptand in parte Crezul calvinesc. Cand era numit un nou episcop, dupa ce venea din Tara Romaneasca, depunea juramant pe Catehismul calvinesc, promitand sa respecte cele 19 puncte (sa nu se mai tina posturile, suprimarea slujbelor de imnormantare, botez numai cu apa simpla, fara cruce, fara lumanari, fara icoane, fara Maica Sfanta, in locul Sfintelor impartasanii, numai Cina de la Paste cu paine si vin neconsacrate).
Dar cel mai insemnat factor era sa recunoasca autoritatea superintendentului si sa-l consulte in toate problemele importante.
Impilarile la care au fost supusi romanii in acea vreme, pun in pericol insasi existenta elementului romanesc din Ardeal. In multe parti, sate intregi treceau la calvini. Acestia intemeiau scoli pe cheltuiala lor, facandu-le si o multime de avantaje materiale.
Un secol si jumatate de propaganda calvina adusese Biserica la ruina. Ajunsese calvineasca in credinta si bizantina in rit.
Superintendentul care avea si titlu de "Episcop si Superintendent al Bisericilor Romanesti", avea misiunea de a predica prin sate credinta calvina si sa stea de vorba cu episcopul, clericii si credincioasii, demonstrandu-le cu argumente din Scriptura temeinicia noii credinte. Cine zadarnicea munca predicatorului calvin era socotit tradator si dusman al statului, fiind, de multe ori, constrans sa paraseasca tara. (Nicolae Iorga, Istoria Romanilor din Transilvania -vol1)
Superintendentii organizau Sinoade si preotii erau siliti sa vina si sa afirme cele spuse de ei, altfel li se confiscau vitele, ori erau izgoniti din tara.

In anul 1685, armatele austriece ale Casei de Habsburg ocupa Transilvania, iar imparatul Leopold I emite la 1691 "Diploma Leopoldina" dar care nu schimba cu nimic lucrurile din Ardeal desi imparatul era catolic. Episcopii calvini se intitulau mai departe "Episcop maghiar si roman al Ardealului".
Pentru a se bucura de drepturi, romanii trebuiau sa treaca la una din religiile dominante: catolica, luterana, calvina sau la cea unitariana (ariana).
Parintele Ladislau Barany (calugar iezuit), a lamurit pe episcopul Teofil de la Alba Iulia, ca Roma a hotarat prin instructiunile date Congregatiei de Propaganda Fide, in 1669, ca orientalii pot reveni la Biserica Catolica, pastrandu-si ritul si traditiile, acceptand numai dogmele catolice.

In acelasi timp si imparatul Leopold emise un decret (23 august 1692) prin care preotii si credinciosii de rit grecesc, daca vreau sa se bucure de privilegiile Bisericii Catolice, pot sa se uneasca cu aceasta.
La cat de umiliti erau romanii, atat iobagi cat si preoti, fata de celelalte natiuni ale Ardealului, nu era alta scapare decat sa imbratiseze una din religiile recunoscute. Cea mai apropiata de sufletul lor era religia catolica, neschimband nimic din ritul oriental cu care erau obisnuiti, nici din obiceiuri, iar dogmele erau propriu-zis, o problema care nu atingea cu nimic multimea de credinciosi.
In anul 1697, episcopul Teofil, care a primit Scaunul Episcopal in conditiile obisnuite (acceptand cele 19 puncte calvinesti) s-a sfatuit cu clerul si convoaca un sinod general la Alba Iulia. Aici Teofil arata situatia grea, de asuprire a poporului roman, fiind amenintata insasi existenta natiunii. A lamurit asistenta asupra conditiilor de unire cu Roma, precum si marea asemanare de credinta ce exista, fata de marile deosebiri ale calvinilor si luteranilor.
Sinodul fixeaza in scris marturisirea de credinta prin care promit sa accepte cele patru puncte care despart Rasaritul de Apus. In acelasi document ei cer ca romanii sa primeasca drepturile celorlalte confesiuni din Transilvania.
Dar Teofil moare in mod subit. Se crede ca a fost otravit de calvini.
Dupa Teofil a urmat Atanasie (Anghel Popa din Ciugud) care facuse scoala in institutele calvinesti de la Aiud si Alba Iulia. Calvinii aveau incredere in el desi era foarte tanar. Este numit episcop apoi merge la Bucuresti pentru a fi sfintit. Aici sta sapte luni, unde este lamurit de patriarhul Dositei al Ierusalimului (care statea mai mult pe la Bucuresti, avand aici 177 de mosii inchinate) si care ii da o scrisoare cu sfaturi. La punctul 5 scrie:
"Sfintele slujbe sa fie citite numai in slavoneste sau elineste (greceste), iar nu in romaneste sau in alt chip, deoarece limba romana este putina si ingusta..."  :o
Intors in Ardeal, tanarul Atanasie isi da seama in ce dezastru se afla Biserica romana si cauta sa ia legatura cu parintele Barany. Atanasie vede ce deosebire este in purtarea catolicilor fata de calvini. Calvinii bateau din picior, iar catolicii faceau propuneri.
In acest timp, parintele Barany era la Viena, unde aratase imparatului dorinta romanilor de a se uni cu Roma.
Cardinalul Ungariei L. Kolonich ii scrie lui Atanasie, aratandu-i in ce consta Unirea!
La 7 octombrie 1698, Atanasie convoaca Sinodul General de la Alba Iulia. Aici se intocmeste un lung manifest care incepe asa:
"... Noi, vladica, protopopii si popii Bisericii Romane, dam de stire tuturor, ca de bunavoia noastra ne unim cu Biserica Romei si voim sa traim cum traiesc madularele si popii acestei Biserici sfinte..."
"Nimeni sa nu-i clateasca pe Uniti din obiceiurile Bisericii rasaritene, ci toate ceremoniile, sarbatorile, posturile, cum pana acum, asa si de acum inainte sa fim slobozi a le tine dupa calendarul vechi..."

Actul Unirii a fost semnat de toti membrii Sinodului si intarit cu sigiliul Mitropoliei Balgradului (Alba Iulia).
Dupa aceasta marturisire, imparatul Leopold a dat "Diploma Leopoldina", prin care Bisericii Romanesti i se recunosc drepturile ce le avea si Biserica Romano-Catolica.
Insa Dieta Transilvaniei, Parlamentul, era in mainile calvinilor care nu au vazut cu ochi buni intarirea elementului catolic si eliberarea poporului roman din Ardeal. Fiind ei proprietari de pamanturi si atotputernici, au inceput a persecuta preotii. Pe unii i-au bagat in temnita, altora le rapeau vitele ori le distrugeau bisericile si clopotnitele, punand la cale adevarate revolte printre tarani, ca sa nu se alature Bisericii Romei.
Atanasie convoaca un nou Sinod la 4 septembrie 1700, la care iau parte nu numai protopopii si preotii, ci si cate trei deputati mireni din fiecare sat. Cei 54 de protopopi, in afara de preoti si mireni, au dat un nou manifest in care repeta marturisirea celor patru puncte de credinta (Primariatul Papal, Filioque, existenta Purgatoriului si Cuminecarea cu azima).
Pentru episcopul Atanasie Anghel au urmat ani grei de lupta, fiind atacat atat de calvini cat si de Arhiepiscopia Ungaro-Vlahiei.
Ungurii nu vor sa respecte diploma imparatului, Atanasie este chemat la Viena pentru a se dezvinovati de unele acuze nedrepte.
Marele istoric Nicolae Iorga recunoaste:
"Din umilinta lui Atanasie a iesit mantuirea noastra! Fara unirea in credinta cu Roma, nu erau scolile mari din strainatate pentru ucenicii romani, asprii in ale invatarurii, nu era mai ales, acea mare scoala pentru inima poporului nostru, care a fost Roma insasi!" (Sate si preoti din Ardeal)

Atanasie moare in 1713, dupa ce indeamna pe preoti sa persevereze in Unire!
Activitatea episcopilor Uniti dupa Atanasie, este istoria luptelor si nazuintelor pentru obtinerea drepturilor fagaduite. Dar imparatul era al Viena, iar principii calvini in Ardeal. Insa din punct de vedere religios castigul a fost imens.

Intre cei mai de seama urmasi a lui Atanasie au fost:
Ioan Giurgiu Patachi - acesta a mutat Episcopia de la Alba Iulia la Fagaras, caci nu puteau fi doua episcopii catolice in acelasi oras.
INOCENTIU MUCU KLEIN - von Klein este titlu dat de imparat la innobilare asa cum era obiceiul vremii.
Ca nobil a intrat in Dieta Ardealului (fiind primul roman din Dieta) si a cerut drepturi pentru poporul roman cu argumente bine precizate:
1. Romanii sunt cei mai vechi locuitori ai tarii;
2. Romanii sunt populatia cea mai numeroasa din Ardeal;
3. Romanii lucreaza pamantul si ocnele (muncile cele mai grele);
4. Romanii dau cele mai mari contributii
si in virtutea vointei imperiale exprimata prin cele doua diplome leopoldine trebuie sa se faca dreptate si poporului roman.
Deci si romanii au dreptul sa fie recunoscuti ca natiune, a patra din Ardeal, nu numai "plebs valahica".
Dar cele trei natiuni privilegiate, ungurii, sasii si secuii s-au impotrivit, spunand ca aceasta cerere "niste lucruri pe care nu le-a cerut nimeni pana acum".
In Dieta se iscau adevarate furtuni si din aceasta cauza au incercat sa scape de acest episcop incomod. De fapt au si reusit prin rascoala unui calugar sarb, Visarion Sarai.
Acesta, trimis de Mitropolitul ortodox de la Karlovat incepuse in 1744 sa umble prin sate si sa ameninte poporul cu iadul fiindca a facut unirea cu Roma.
Iar pe de alta parte, confesiunile reformate (in special calvinii, temandu-se de restabilirea catolicismului sa nu fie nevoie sa restituie averile secularizate) incep un sistem de teroare din cele mai cumplite pentru a impiedica Unirea cu Roma si raspandirea ei.
"Tratand cu mare tiranie pe preotii romani care se declarau pentru Unire, aruncandu-i in inchisoare, batandu-i si jefuindu-i ii aruncau din parohii, retinandu-le femeile si copii in iobagie". (Xenopol, Iorga - Istoria Bisericii Romanesti vol 2 si Al. Pop - Dezbinarea in Biserica Romanilor din Ardeal si Ungaria.)
In acest timp, episcopul Inocentiu Micu face mai multe memorii atat in Dieta Transilvaniei cat si la Viena, dar pana la urma intrigile l-au rapus. El pleaca la Viena pentru a se dezvinovati, dar este sfatuit sa nu se prezinte personal, ci sa depuna numai memoriul. Deceptionat el pleaca la Roma, unde va trai in exil 24 de ani. Moare la 23 septembrie 1768.
Inocentiu Micu Klein a fost personalitatea de mare curaj care a deschis drumul spre eliberarea poporului roman, atat spiritual cat si politic, ridicandu-l la ideea ce inseamna "natiune" (natio).

Petru Pavel Aron (1752-1764) urmeaza lui Inocentiu Micu. Are marele merit de a infiinta Scolile Blajului, Seminarul diecezian si o tipografie. Astfel, la 1754 se intemeiaza prima scoala romaneasca cu limba de predare romana pentru toti fii poporului. In istoria intunecata a romanilor din Transilvania constituie unul dintre cele mai luminoase evenimente. Sunt primele focare de cultura romaneasca. In primul an s-au inscris 300 de elevi. Profesorii si elevii erau sustinuti si salarizati de episcopul Petru Pavel Aron.
In anul 1747 este instalata tipografia la care se vor tipari pentru prima data carti cu litere latine.
Au urmat apoi alti episcopi ca: Atanasie Rednic, Grigore Maior, Ioan Bob care au continuat lupta pentru usurarea starii iobagilor, precum si pentru luminarea poporului.
Unirea cu Roma, desi nu a usurat prea mult starea iobagilor, a creat mediul istoric de unde va porni in toate partile locuite de romani lumina trezirii noastre nationale.
Tinerii trimisi sa studieze in Apus, mai cu seama la Roma, au ajuns la constiinta latinitatii poporului roman, au introdus alfabetul latin si au inceput sa scrie romaneste.

Cei trei mari corifei ai Scolii Ardelene: Samuil Micu (nepotul episcopului Inocentiu Micu), Gheorghe Sincai si Petru Maior au fost urmati de Ion Budai Deleanu, Simion Barnutiu, Gheorghe Baritiu, Timotei Cipariu, Andrei Muresan si altii.
Scoala Ardeleana, prin trezirea constiintei nationale, influenteaza si pe altii care, dupa ce studiaza in apus, trec muntii Carpati si intemeiaza primele scoli romanesti. Astfel:
Gheorghe Lazar (1779-1823) studiaza la Viena, apoi trece Carpatii si intemeiaza prima scoala romaneasca la Bucuresti (Sf. Sava 1818).
Gheorghe Asachi (1788-1869), cu studii in Polonia, Italia si la Viena, deschide prima scoala romaneasca la Iasi, in Moldova.
Aron Pumnul (1818-1966) studiaza la Blaj si Viena, este primul profesor de limba romana la Cernauti si redactor al primului ziar romanesc "Bucovina". A participat la Revolutia de la 1848 in Transilvania. El a desteptat constiintele romanilor din Bucovina.

Lupta episcopilor Uniti a fost grea si nu a incetat niciodata. Dupa Unire sarbii au incercat sa tulbure poporul din Ardeal, cum a fost Visarion Sarai, ori Mitropolitul Pavel Nenadovici care a trimis in 1751 o circula neiscalita in care indemna pe tarani sa nu se "nemteasca" si sa nu se lepede de credinta lor; apoi calugarul Sofronie (Stan Popovici) din comuna Cioara - Hunedoara, a depus cea mai periculoasa activitate antiunionista. El se intitula Vicarul Sf Sinod din Karlovitz. A instigat poporul cu atata vehementa incat a trebuit ca guvernul, prin generalul Bukow sa restabileasca linistea, fara sa distruga manastirile, cum gresit se afirma. Unele distrugeri de biserici au fost facute de catre calvini tot impotriva Unirii.
In urma acestor tulburari o parte din romani se reintorc la biserica ortodoxa (1760). Asa s-a infiinta ulterior Episcopia ortodoxa de la Sibiu.
Dupa unirea cu Roma s-au infiintat in Ardeal urmatoarele eposcopii, in afara de cea de la Blaj.
- 1777 - Episcopia Unita de la Oradea
- 1853 - Episcopia Unita de la Cluj-Gherla
- 1853 - Episcopia Unita de la Lugoj
- 1930, 15 august - Episcopia Unita de Maramures.

Actul Unirii cu Roma a adus rode bogate pentru intreg neamul romanesc. Prin intoarcerea la credinta stramoseasca, la spiritul latin, Biserica si-a recapatat avantul si puterea de viata spirituala.
1. A redat poporului roman vasta cultura din apus
2. A destepta constiintele demonstrand latinitatea noastra
3. S-a introdus alfabetul latin in locul celui slavon
4. S-au deschis primele scoli cu predare in limba romana.


#7
afterdeath

afterdeath

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 702
  • Înscris: 27.10.2006
Ne cam rod carii la istorie. Ramunc are documente din secolul al XIII-lea despre români ortodocºi. Te piºi, deci existi.

site de sait, cãcat.referate.ro, asta e baza ecleziasticã ºi istoricã a lui Ramunc: http://www.preferate...II-22-5184.html

Preferate, prefabricate ºi preºcolare.ro....

aaa, am uitat de www.clopotel.ro, un alt izvor de cunoaºtere istoricã inseparabil de cel de mai sus.

#8
Strict

Strict

    Custom member title

  • Grup: Members
  • Posts: 5,226
  • Înscris: 07.08.2006
Nu prea contează.  Ramunc ştie nişte chestii, iar cînd are nevoie de dovezi caută cu google şi dă citate din ce se potriveşte cu ce ştia el dinainte şi linkul unde s-a întîmplat să le găsească.  Nu cred că se uită de unde e citatul; nu e prima dată cînd se întîmplă.

Eu admir faptul că dă şi linkul.  Cine e interesat poa' să mai caute pînă găseşte o sursă credibilă sau pînă descoperă că nu există o sursă credibilă.  Oricum, e un punct de plecare.

#9
afterdeath

afterdeath

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 702
  • Înscris: 27.10.2006
Gelu, Glad, Menumorut se numeºte atribut.

Edited by afterdeath, 02 December 2006 - 01:03.


#10
Mosotti

Mosotti

    Geniu umil

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 33,295
  • Înscris: 21.04.2004
asa imi place cind se bat cimpii cu brio. vine unu si zice ca bor s-a opus unirii de la 1918,  apar altii care bat cimpii despre ortodoxia in anu 1500. si daca le spui ca-s idioti, adica au inteligenta unui copil de 2 ani, caruia ii spui sa nu-si mai bage degetul in nas si el se duce si isi baga capul in buda, se supara si spun ca cica i-ai jignit :huh:

so again, threadul nu este despre rezistenta ortodoxiei in ardeal, ci despre faptul ca capii ortodocsi mincau cacat de la stapini, ceea ce de fapt este si raspunsul la intrebarea cum a rezistat ortodoxia in ardeal. la fel cum a rezistat si ortodoxia pe vremea comunistilor, preotii lingeau in cur secretarii de partid in frunte cu secretarul general care era lins, ca un boss ce era, tocmai de omonimul sau preafericit

#11
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,511
  • Înscris: 26.09.2006

View PostMosotti, on Dec 5 2006, 22:54, said:

so again, threadul nu este despre rezistenta ortodoxiei in ardeal, ci despre faptul ca capii ortodocsi mincau cacat de la stapini, ceea ce de fapt este si raspunsul la intrebarea cum a rezistat ortodoxia in ardeal. la fel cum a rezistat si ortodoxia pe vremea comunistilor, preotii lingeau in cur secretarii de partid in frunte cu secretarul general care era lins, ca un boss ce era, tocmai de omonimul sau preafericit
eu am mai vorbit despre acest subiect http://forum.softped...m...t&p=1942125

mie nu mi-e clar un fapt... De ce Iuliu Maniu (care era si greco-catolic) l-a sustinut pe Miron Cristea pentru functia de patriarh cand stia foarte bine ca este unul din semnatarii acelei circulare?

#12
Rákóczi II

Rákóczi II

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,616
  • Înscris: 11.06.2006

View PostMegara, on Dec 5 2006, 23:27, said:

eu am mai vorbit despre acest subiect http://forum.softped...m...t&p=1942125

mie nu mi-e clar un fapt... De ce Iuliu Maniu (care era si greco-catolic) l-a sustinut pe Miron Cristea pentru functia de patriarh cand stia foarte bine ca este unul din semnatarii acelei circulare?

Pai sa ne gandim la asta, ce zici? :)
Mosotti in al sau stil caracteristic ( si condamnabil) totusi a spus niste adevaruri despre o anume mentalitate. Apoi , in acesta "lumina intunecata"( :deadtongue: ) sa vedem si raspunsul la intrebarea pusa....
:peacefingers:

#13
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,511
  • Înscris: 26.09.2006
Rákó: pai eu am zis ca nu imi e clar. Daca ai o explicatie... da-i bataie  :peacefingers:

#14
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,511
  • Înscris: 26.09.2006
Trecutul comunist al Patriarhului Teoctist

Potrivit Comisiei "Tismaneanu", liderul Bisericii Ortodoxe a ajuns patriarh "datorita loialitatii fata de conducerea Partidului Comunist".

Implicat in alegerile din 1946, Patriarhul Teoctist a avut in timpul regimului comunist „o proasta reputatie de politruc” si a ajuns in fruntea Bisericii Ortodoxe Romane „datorita loialitatii dovedite fata de conducerea Partidului Comunist”. O spune fara echivoc Raportul Final al Comisiei „Tismaneanu”, pe baza documentelor inca existente in arhive si a marturiilor preotilor.

Cui in eliminarea mitropolitului Mihalcescu

In discursul sau de condamnare a regimului comunist, presedintele Traian Basescu nu a blamat Biserica. Raportul Comisiei prezidentiale arata insa ca, in timpul dictaturii, inaltii preoti nu au fost straini de represiunile indreptate impotriva clerului. Insusi Patriarhul Teoctist, care a ocupat un loc in prezidiu la condamnarea comunismului, are de infruntat, in capitolul dedicat cultelor religioase, referiri dezonorante la activitatea sa in timpul regimului.

O prima mentiune apare intr-o nota de subsol, la pagina 459 a Raportului Final, in care se face trimitere la un document din Arhiva Secretariatului de Stat pentru Culte. Intr-o fisa biografica din 19 aprilie 1962, elaborata de Departamentul Cultelor, se preciza ca „Episcopul (arhimandritul, in 1946-1947) Teoctist a dat un concurs organelor de stat in alegerile generale din anii 1946 si 1948, din care cauza a avut de suferit de la conducerea reactionara a Mitropoliei Moldovei de atunci, mitropolit Irineu Mihalcescu, pentru ca-si manifesta deschis atitudinea fata de regim”.

Activismul, cheia ascensiunii

Rolul sau in conflictul de la Mitropolia Moldovei din 1946-1947 intre IPS Irineu Mihalcescu si vicarul sau, Justinian Marina, sustinut de guvern si devenit un an mai tarziu patriarh, nu a fost singurul serviciu facut de IPS Teoctist regimului.

Alaturi de Iustin Moisescu, actualul patriarh „s-a remarcat ca sustinator al „luptei pentru pace”, tema favorita a propagandei comuniste, de fapt parte a discursului isteric antioccidental, in care au fost angrenati prelati si preoti, deveniti activisti in asa-numitele Comitete de Lupta pentru Pace”, se arata in raport.

Ocuparea acestor pozitii, in apropierea lui Justinian Marina, i-a asigurat lui Teoctist, in opinia membrilor Comisiei prezidentiale, ascensiunea spre viitoarea pozitie la varful clerului ortodox. Observatia se sprijina pe analiza dosarului sau de cadre, din Arhivele Nationale Istorice Centrale.

Acesta „indica cu claritate faptul ca apartenenta la aceste comitete a fost intr-un fel o conditie a ascensiunii sale catre cea mai inalta demnitate ecleziastica, pretul platit pentru ca factorii decizionali de la varful PCR sa-l accepte mai intai ca episcop, apoi mitropolit si, in fine, in 1986, patriarh”, se subliniaza in raport.

Documentele arata si ca „arhimandritul (si, mai apoi, episcopul) Teoctist a fost inca din 1948 mesagerul puterii politice pe langa episcopii greco-catolici aflati in detentie” in manastirile ortodoxe.

Preotul Iovan: „Teoctist m-a oprit sa ma impartasesc”

Ajuns, dupa inscaunarea IPS Justinian, secretar al Sfantului Sinod si rector al Institutului Teologic Universitar din Bucuresti (1950-1954), Teoctist Arapasu este acuzat nu a fost toc-mai un aliat al preotilor care doreau sa respecte ritualurile. „In 1952 m-a oprit sa ma impartasesc des si sa-mi fac pravila calugareasca intre preotii de mir, de dragul de a nu iesi din „sobornicitate si ortodoxie””, se arata intr-un memoriu al Manastirii Vladimiresti din 25 ianuarie 1955, semnat de ieromonahul Ioan Iovan si adresat patriarhului si Sfantului Sinod.

Cercetatorii nu uita sa mentioneze nici tacerea pe care a pastrat-o actualul patriarh in legatura cu valul demolarilor de biserici de dupa 1977.

Cu aceste argumente, se concluzioneaza ca „momentul aprilie 1990, revenirea in cea mai inalta demnitate ecleziastica a Bisericii Ortodoxe Romane a patriarhului Teoctist, retras pana atunci la Sinaia, a fost perceput in medii ale intelectualitatii critice ca un eveniment nefast”.

Semnatarii raportului atentioneaza ca revenirea IPS Teoctist a fost, de fapt, „un inceput al restauratiei neocomuniste care a blocat purificarea ierarhiei de colaboratorii si agentii de influenta ai Securitatii” si „a consacrat o alianta nefericita intre un fost secretar de partid ateu, ajuns in fruntea Romaniei postdecembriste, si un prelat compromis din punct de vedere moral”.

Curriculum vitae (Sursa: Dictionarul Teologilor Romani)
TEOCTIST ARAPASU (din botez Teodor) s-a nascut in 1915, in judetul Botosani
1929 - frate in manastirile Verona si Neamt
1932-1940 - elev la Seminarul monahal din Manastirea Cernica
1935 - uns in monahism la Manastirea Bistrita-Neamt sub numele Teoctist
1940-1945 student la Facultatea de Teologie din Bucuresti
1945 - este transferat la Centrul eparhial Iasi, fiind hirotonit ieromonah si apoi arhimandrit
1945-1947 - urmeaza Facultatea de Litere si Filosofie din Iasi
1945 - preot slujitor, apoi mare eclesiarh la catedrala metropolitana din Iasi
1946-1948 - exarh al manastirilor din Arhiepiscopia Iasilor
1948-1950 - vicar al aceleiasi Arhiepiscopii  
1950 - ales si hirotonit episcop-vicar patriarhal, cu titlul „Botosaneanul”; in aceasta calitate a fost secretar al Sfantului Sinod, rector al Institutului Teologic Universitar din Bucuresti (1950-1954) si a condus diferite sectoare din cadrul Administratiei Patriarhale.  
1962-1972 - inscaunat episcop la Arad
1973 - inscaunat arhiepiscop al Craiovei si mitropolit al Olteniei.
1977 - inscaunat ca arhiepiscop al Iasilor si mitropolit al Moldovei si Sucevei (1980-1982 si loctiitor de mitropolit al Ardealului). Dupa moartea patriarhului Iustin, in 1986, intronizat ca arhiepiscop al Bucurestilor, mitropolit al Ungrovlahiei si patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane.

Sursa: http://www.evz.ro/ar...hp?artid=285160

#15
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006
Tismaneanu s-a scremut sa adune câteva bârfe ca sa loveasca în BOR. Au fost preoti care au facut lucruri mai grave decât ce spune el despre Teoctist (daca chiar e adevarat, vad ca BOR contesta) dar a pomenit doar de Teoctist pentru a manipula.


Totodata a minimalizat jertfele BOR în tiompul comunismului:

Autorii Raportului au minimalizat suferintele ortodocsilor

Jertfa miilor de clerici si credinciosi ortodocsi in temnitele comuniste conduce la concluzia unei rezistente din interior a Bisericii Ortodoxe Romane inca de la instaurarea regimului comunist in Romania. Mai mult, asa cum rezulta din documentele fostei securitati, la sfarsitul celui de-al saselea deceniu al secolului trecut, Biserica Ortodoxa Romana - in frunte cu "patriarhul Justinian si armata neagra a calugarilor si calugaritelor" - era considerata ca fiind dusmanul principal al regimului, se afirma in Comunicatul BOR. Patriarhia Romana considera o astfel de abordare intr-un document oficial drept inacceptabila si neconforma cu adevarul istoric si propune infiintarea unei comisii de istorici care sa studieze situatia Bisericii Ortodoxe Romane in perioada regimului comunist in vederea realizarii unui studiu complet si obiectiv pe aceasta tema.

Purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, Constantin Stoica, a declarat pentru Mediafax ca istoricii care vor face parte din aceasta comisia sunt istorici laici si clerici, membri ai Academiei Romane, care studiaza de peste zece ani problemele mentionate. Parintele Stoica a mentionat ca rezultatele studiului vor fi facute publice. "Este clar interesul autorilor de diminuare a suferintelor Bisericii in perioada comunista", a adaugat purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane. Istoricii si sociologii Grupului pentru protectia adevarului istoric au aratat ca este posibil ca presedintele Traian Basescu sa nu fi fost informat in mod intentionat asupra acestor aspecte controversate din Raport, care pateaza astfel onoarea statului roman prin opozitie cu adevarul, odata cu girarea documentului ca act oficial de stat.


http://www.ziua.net/...-...1&id=213212

Quote

Cercetatorii nu uita sa mentioneze nici tacerea pe care a pastrat-o actualul patriarh in legatura cu valul demolarilor de biserici de dupa 1977.

Cu aceste argumente, se concluzioneaza ca „momentul aprilie 1990, revenirea in cea mai inalta demnitate ecleziastica a Bisericii Ortodoxe Romane a patriarhului Teoctist, retras pana atunci la Sinaia, a fost perceput in medii ale intelectualitatii critice ca un eveniment nefast”.

Patriarhul a luptat pentru salvarea bisericilor în perioada de dupa 1986 (când a fost ales patriarh). Astfel, a reusit sa salveze bisericuta Bucur si alte biserici. Mai mult nu a putut, ce ati fi vrut sa faca?

Niste mincinosi idioti astia cu raportul, asa-zisi intelectuali care n-au nici o treaba cu Biserica, se baga ca niste mârlani.

#16
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,511
  • Înscris: 26.09.2006

View PostRamunc, on Dec 21 2006, 11:49, said:

Niste mincinosi idioti astia cu raportul, asa-zisi intelectuali care n-au nici o treaba cu Biserica, se baga ca niste mârlani.
Ramunc, exista fapte, exista documente. Da tu, in stilul tau, vezi paiul din ochiul altuia dar barna din ochiul tau nu o vezi...

#17
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006

View PostMegara, on Dec 21 2006, 12:15, said:

Ramunc, exista fapte, exista documente. Da tu, in stilul tau, vezi paiul din ochiul altuia dar barna din ochiul tau nu o vezi...


Îti dau un sfat: leapada-te la vreme de catolicism fiindca nu e de gluma. E o agentie a satanei.

Cât despre ce spui, e fara sens: documente ca ce?

#18
sqryn

sqryn

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 647
  • Înscris: 23.04.2004
Patriarhului Teoctist si rabinul Moses Rosen, in slujba comunistilor

Patriarhul Teoctist a ajuns in fruntea BOR "datorita loialitatii dovedite fata de conducerea PCR", se arata in Raportul Comisiei Tismaneanu. Printre cei care au slujit regimul comunist se numara si rabinul sef Moses Rosen, scrie EvZ. In replica, Patriarhia Romana considera o astfel de abordare drept "neconforma cu adevarul istoric", si propune propria comisie pentru studierea istoriei BOR, scrie Romania Libera.

Trecutul comunist al Patriarhului Teoctist
preluare Evenimentul Zilei

Implicat in alegerile din 1946, Patriarhul Teoctist a avut in timpul regimului comunist „o proasta reputatie de politruc” si a ajuns in fruntea Bisericii Ortodoxe Romane „datorita loialitatii dovedite fata de conducerea Partidului Comunist”.

O spune fara echivoc Raportul Final al Comisiei „Tismaneanu”, pe baza documentelor inca existente in arhive si a marturiilor preotilor.

O prima mentiune apare intr-o nota de subsol, la pagina 459 a Raportului Final, in care se face trimitere la un document din Arhiva Secretariatului de Stat pentru Culte.

Intr-o fisa biografica din 19 aprilie 1962, elaborata de Departamentul Cultelor, se preciza ca „Episcopul (arhimandritul, in 1946-1947) Teoctist a dat un concurs organelor de stat in alegerile generale din anii 1946 si 1948, din care cauza a avut de suferit de la conducerea reactionara a Mitropoliei Moldovei de atunci, mitropolit Irineu Mihalcescu, pentru ca-si manifesta deschis atitudinea fata de regim”.

Activismul, cheia ascensiunii

Rolul sau in conflictul de la Mitropolia Moldovei din 1946-1947 intre IPS Irineu Mihalcescu si vicarul sau, Justinian Marina, sustinut de guvern si devenit un an mai tarziu patriarh, nu a fost singurul serviciu facut de IPS Teoctist regimului.

Alaturi de Iustin Moisescu, actualul patriarh „s-a remarcat ca sustinator al „luptei pentru pace”, tema favorita a propagandei comuniste, de fapt parte a discursului isteric antioccidental, in care au fost angrenati prelati si preoti, deveniti activisti in asa-numitele Comitete de Lupta pentru Pace”, se arata in raport.

Ocuparea acestor pozitii, in apropierea lui Justinian Marina, i-a asigurat lui Teoctist, in opinia membrilor Comisiei prezidentiale, ascensiunea spre viitoarea pozitie la varful clerului ortodox. Observatia se sprijina pe analiza dosarului sau de cadre, din Arhivele Nationale Istorice Centrale.

Acesta „indica cu claritate faptul ca apartenenta la aceste comitete a fost intr-un fel o conditie a ascensiunii sale catre cea mai inalta demnitate ecleziastica, pretul platit pentru ca factorii decizionali de la varful PCR sa-l accepte mai intai ca episcop, apoi mitropolit si, in fine, in 1986, patriarh”, se subliniaza in raport.

Documentele arata si ca „arhimandritul (si, mai apoi, episcopul) Teoctist a fost inca din 1948 mesagerul puterii politice pe langa episcopii greco-catolici aflati in detentie” in manastirile ortodoxe.

Rabinul Moses Rosen, in slujba regimului

Nu numai clericii ortodocsi apar insa in raport ca responsabili pentru tolerarea represiunilor impotriva clerului sau pentru propagarea mesajelor partidului unic. In subcapitolul referitor la situatia minoritatilor nationale se arata ca „rabinul-sef Moses Rosen a jucat in comunitatea evreiasca acelasi rol ca patriarhul Justinian Marina in Biserica Ortodoxa”.

Inscaunat la 20 iunie 1948, „Rosen s-a dovedit o alegere potrivita pentru interesele regimului. Plecat in delegatia evreilor din Romania la Consfatuirea de la Montreaux a Congresului Mondial Evreiesc, el a prezentat situatia evreilor din Romania ca un rai, enumerand institutii religioase evreiesti inexistente in realitate”, se precizeaza in raport.
Integral in EvZ

Patriarhia Romana protesteaza impotriva Raportului Tismaneanu
preluare Romania Libera

In voluminosul Raport al Comisiei Tismaneanu, capitolul "Regimul comunist si cultele religioase" condamna in termeni fara echivoc colaborarea unor prelati cu regimul comunist.

Acest capitol restabileste adevarul istoric despre martirajul de proportii al preotimii ortodoxe, suprimarea Bisericii Greco-Catolice, tolerarea Bisericii Romano-Catolice, cu jertfele de rigoare, Bisericile neoprotestante si esecul controlului comunist etc.

In aceste subcapitole, riguros documentate din punct de vedere istoric, patriarhii Justinian Marina, Iustin Moisescu si, in special, Teoctist Arapasu sunt pusi intr-o lumina total nefavorabila, pentru colaborarea lor cu regimul comunist.

In replica, Patriarhia Romana considera o astfel de abordare drept inacceptabila, "neconforma cu adevarul istoric", si propune infiintarea unei comisii de istorici care sa studieze situatia BOR, in perioada regimului comunist, in vederea realizarii unui studiu "complet si obiectiv pe aceasta tema".

Romania Libera.

HotNews.ro, 21 dec 2006

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate