Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Intoleranța lactoza- vegan v...

Cine canta? Fragment din melodie...

Tablou sigurante Dacia Sandero 2012

Baby Reindeer - 2024
 Hotii voteaza hoti?!

Camera video masina

Zilele emailului din gospodaria n...

Best gaming laptop?
 Humane (2024)

Recomandare casti 100-150 lei

Schimbare bec far VW Touran 1T3

Plata impozit PF
 Ce parere aveti de viteza/ modul ...

Love Lies Bleeding - 2024

Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...
 

Tehnologie de luat lumea-n cap (drum lung și doar drum lung)

* * * - - 3 votes
  • Please log in to reply
41 replies to this topic

#1
alexcrist

alexcrist

    Watchdog

  • Grup: Moderators
  • Posts: 9,304
  • Înscris: 02.02.2006
În capul meu calculele sunt foarte clare, oricât le întorc. Dar cum nu mă consider cel mai deștept din Univers, aștept să fiu contrazis. Posted Image

Carevasăzică, parametri (mulați pe nevoile mele actuale):
  • Drum lung, atât. Consum de oraș 100% irelevant.
    • drumuri uzuale 500-700 km/zi, fără timp de pierdut cu umblat după stații de încărcare
  • Clasă irelevantă (de dragul discuției, mică/compactă, hatch/CUV/SUV).
  • Puterea irelevantă, accent pe echipări 4x2 (unde 4x4 e obligatoriu nu e considerat beneficiu). În general vorbim de motoarele cele mai slabe disponibile pe cele mai înalte nivele de echipare (dotările contează, dar nu în topicul de față).
  • Stație de încărcare electrică acasă (dacă e cazul)
  • Rog insistent comparații despre același model (adică nu comparăm modelul X PHEV cu modelul Y termic, ci comparăm X PHEV cu X termic). Nu caut mașina cu cel mai mic consum. Ci caut tehnologia care să merite banii extra comparat cu benzina pură pe același model.
  • Presupunem un preț mediu 10 lei/L de benzină pe următorii 5 ani. Utopic, dar dăm toate șansele alternativelor
  • Calcule pe 5 ani sau 100k km (în principiu)
  • Calcule orientative, calculele la virgulă sunt inutile pe interval lung
Ce tehnologie este cea mai eficientă strict la drum lung?

1) EV
Excluse din start, datorită autonomiei și duratei de încărcare (plus timp enorm pierdut pentru devierea de la traseu în căutarea stațiilor). Da, m-am jucat cu ABRP, toate traseele făcute recent ar fi cu minim 1,5-2 ore mai lungi cu o electrică. Inacceptabil.

2) PHEV
Diferențe de preț ~11.000E (Kia Sportage, Peugeot 308/3008, Renault Captur). Cât s-o scădea din rable, tot rămân vreo 6k de dat. Consumul... nu se știe, că toți declară 1L/100 (vezi să nu).
Dar ca să amortizez 5000E (să zicem că 1k o pierd de dragul eco) în 100k km (să ies măcar pe 0, nu să câștig ceva), la 10lei/L, un PHEV ar trebui să economisească 24lei/100km, adică consum mai mic cu 2,5L, adică să consume 3,5-4L/100km (raportat la consumul de 6-6,5 de benzină), la drum lung fără încărcări suplimentare. S-ar putea să fie posibil (deși am dubii, sincer), dar scenariul e utopic.

La un preț mai actual de 7lei/L, ar trebui să consume 2,5-3L/100km. Pe-asta n-o mai crede nimeni. Poate dacă umblu după stații de încărcare pe traseu, reușesc, dar intervin mențiunile de la EV - nu-mi permit/nu vreau să pierd timp căutând stații, și-n plus ar interveni și costurile de încărcare care nu-s deloc neglijabile la stații publice, deci în mare nu m-ajută cu mare lucru.

Inclusiv costul de încărcare acasă l-am ignorat, deși nici ăla nu e 0.

Calcule făcute la 5-700km mers fără încărcare, unde autonomia pur electrică de 40-60km se diluează în consumul mai mare pe benzină (atunci când bateria e consumată). Nu mă interesează consumuri pe distanțe de 100km (din care jumătate se parcurg pur electric).

3) HEV
Diferențe de preț exorbitante (Kia Sportage +3000E, Nissan Qashqai +6000E, Renault Captur +5000E), cu diferențe de consum declarate de tot râsul, până în 1-1,5L/100km. La 10 lei/L s-ar amortiza în peste 150k km (realist peste 200-250k).

4) Benzină + GPL
N-am făcut calcule de amortizare, deși probabil ar fi ieșit cel mai bine. Dar oferta e aproape 0,în afară de Dacia (care pică din alte criterii) n-am văzut altceva cu GPL din fabrică, iar montaj aftermarket nu mă încântă. Combinația pică prin ”neprezentare”.

5) Benzină (cu/fără MHEV)
Pe hârtie, cam toate modelele declară 5,5-6,5L/100km.

6) Diesel
De dragul discuției (că oferta diesel e slabă rău): 1-2000E în plus la prețul inițial, prețul pe litru e în general mai mare decât la benzină, iar diferența de consum e poate 1-1,5L/100km. Presupunând preț egal benzină/motorină (din nou scenariu utopic de optimist), s-ar amortiza în 70-100.000 km. În condiții realiste, tot peste 150k km s-ar amortiza.


Îmi scapă mie ceva? Există undeva vreun model care chiar să renteze în variantă HEV/PHEV (adică măcar să-l amortizezi în 100k km, că deja la economii nici nu mai visez)? Sau tot benzina pură e cea mai rentabilă, dincolo de marketing?

Subliniez: nu caut consumul cel mai mic. Caut exemple de modele la care merită să plătești extra pentru diverse tehnologii hibride.

#2
danigoleman

danigoleman

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,551
  • Înscris: 13.09.2022
Ce te face sa crezi ca ar ajunge benzina la 10 lei/L?

#3
Neaceasca85

Neaceasca85

    Gaz ieftin si curent ieftin

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,839
  • Înscris: 14.10.2008
Eu zic unde e vorba de drumuri lungi sau foarte lungi, diesel fara discutie.

La benzinara daca pui si GPL si le umpli pe amandoua, i-ai spart pe toti la autonomie.

#4
Seteh

Seteh

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,846
  • Înscris: 21.02.2009
@danigoleman  Nu cred ca ai inteles ideea.... A zis 10 lei in cazul cel mai rau si a facut de acolo calculele. A fost un exemplu. CU 7 lei clar ieseau si mai rau calculele.
Sa nu mai zic cand 10%-15% din parcul auto va fi electric sa vezi atunci preturi la curent.

Cu toate ca din principiu sunt impotriva electricelor, am facut si eu calculul. M-am contrazis cu uniii pe topicurile de electrice dar ei nu stiu mai mult decat " merg gratis ca o incarc acasa/birou" si imi compara un Kia electric cu un Audi Q5 si lor le da mai bine.
Daca ai ochelari de cal nu se poate discuta. Discutia trebuie sa porneasca exact asa cum a zis initiatorul.
Ce vrei de la masina? Confort, optiuni si spatiu sa zicem. Ok, atunci comparam ID5 cu Q3. Aici e un fel de " daca iti luai Spring si incarcai la serviciu erai boier"

LE: Eu am ramas la benzina si am mai compensat putin la optiuni si confort . In 3-4 ani cam cat tin masinile nu fac economie daca as alege altceva.

Edited by Seteh, 04 May 2023 - 19:34.


#5
KiloW

KiloW

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,221
  • Înscris: 08.01.2021
Pentru scenariul în care traseele 5-700km sunt preponderente în cel mai bun caz merita cel mult un hibrid simplu. Phev-urile vin cu un consum mare odată epuizata bateria, portbagaj redus etc.

Iar avantajul la astea nu-i neapărat electrificarea si recuperarea de energie (utile în oraș, mai puțin afara) ci faptul ca unele dintre ele (Toyota, sau Hyundai Ioniq) vin cu motoare termice foarte eficiente (atkinson) ceea ce le face eficiente la drum lung. Motoarele astea nu exista (din ce știu eu) pe modele pur termice.

Alt criteriu la care ai putea sa te uiți e coeficientul aerodinamic. Aici berlinele stau bine, hatch-urile și crossoverele mai puțin și suv sau offroadere și mai putin.

Ai putea trece la ev pur, gen model3 sau ioniq6. Silențiozitate, demaraj, costuri reduse de exploatare, și 5-700km ii faci cu o singura pauza de cafea/realimentare.

Și eu am același profil de utilizare (drumuri lungi, oraș spre zero) și am optat pentru benzinar pur (ma rog, mild hibrid, aka benzinar pur de fapt). Probabil următoarea va fi electric pur, diferența de preț se cam atenuează și am șanse să găsesc în câțiva ani unul care să-mi placa.

Edited by KiloW, 04 May 2023 - 19:34.


#6
FlapJack7

FlapJack7

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,905
  • Înscris: 11.02.2023
Ai omis diesel + hibrid.
Uită-te în gama Mercedes.

#7
alexcrist

alexcrist

    Watchdog

  • Grup: Moderators
  • Posts: 9,304
  • Înscris: 02.02.2006
Corect, am omis pentru că n-am dat de el până acum.

Dar zici că merită?

C300D hybrid diesel e 63.500, C300D simplu e 58.630, C200 (cel mai apropiat pe benzină) e 50.450. Nici nu compar cu C180 ("cel mai slab motor"). Cât poate să economisească hibridul ăla să amortizeze 13k euro? E același calcul ca la hibrid benzină.

Edited by alexcrist, 04 May 2023 - 20:50.


#8
FlapJack7

FlapJack7

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,905
  • Înscris: 11.02.2023
”Unde merge mia, merge și suta” zice o vorbă din popor.


Ziceai că te interesează drumul lung.
Păi nu prea e nimic pe piață care să se apropie de autonomia unui diesel.

Hibridul economisește la taxe și impozite, la locuri de parcare rezervate mașinilor cu E la urmă la număr, la vrăjeli de genul ăsta.

LE. Văd că și Audi au diesel - hibrid în gamă.

#9
lyanna

lyanna

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,319
  • Înscris: 02.09.2007
Kuga PHEV, am scos consum de 4.4 Baia Mare - Buc - 600km - cand am luat masina
Am mai mers la bulgari 4.5 dus, 5.5 intors drum de 400km/sens.
Mers legal.

Dpmdv nu faci mari economii cu PHEV in afara orasului. In oras la ora de varf merge optim.

Si eu as zice ca pentru preponderent 600-700km sa mergi pe diesel. Cred ca gasesti mai ieftin aduse de-afara ca vor sa scape de ele. Le tii cativa ani, pui 100.000km pe ele si le dai mai departe.

Diesel + hybrida nu prea a prins tehnologia.

#10
Piscopescu

Piscopescu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,507
  • Înscris: 24.03.2018

View PostKiloW, on 04 mai 2023 - 19:29, said:

(ma rog, mild hibrid, aka benzinar pur de fapt)

Poti spune si modelul, te rog?

#11
FlapJack7

FlapJack7

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,905
  • Înscris: 11.02.2023
Prin 2012 a apărut Peugeot 508 diesel - hibrid pe piață, dar la noi nu a avut nici o șansă.
Poate dacă era VW Passat s-ar fi îngrămădit ai noștri.

https://www.autoblog...B_zRFTEndom1DKb

#12
Punter

Punter

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,221
  • Înscris: 24.07.2022
daca tii masina doar 5 ani, mai conteaza ce e? eu cand imi iau masina o tratez ca si cum o iau pe viata(90+). Posted Image

Edited by Punter, 04 May 2023 - 21:40.


#13
DaculScoril0

DaculScoril0

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,670
  • Înscris: 03.12.2014
Oricum ar fi, energia necesară să o masă de x kg pe distanță de y km e aceeași indiferent de combustibil, fie benzină, fie electric.

La rumuri lungi gen regim de autostradă densitatea mai mare de energie a combustibilor fosili e un avantaj clar față de orice variantă electrică. Nu mai vorbim  de comododitatea realimentării.

Dacă însă drumurile astea lungi includ segmente considerabile gen Valea Oltului sau Valea Prahovei atunci se schimbă treaba.

#14
FlapJack7

FlapJack7

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,905
  • Înscris: 11.02.2023
Și așa vedem la știri ambuteiaje interminabile pe ruta București-Predeal și retur ori de câte ori e vreun weekend prelungit.
Să vezi ce va fi când toată lumea va avea electrice și încărcatul până la 80% durează vreo 2 ore.

Va fi ceva de genul ”hai fă-napoi c-am gătat micii și berea”.

Eu n-am treabă, dacă la mine se-ntâmplă ceva, oricum nu se dă la știri.
Poate a doua zi, dar doar dacă e cu morți, câți mai mulți dacă se poate...

-De unde erau?
-Din provincie.
-Aaa... Ce altceva avem?


Nu vreau să supăr pe nimeni, dar asta-i realitatea.
Câte stații de încărcare sunt în București și câte sunt în țară?
Da, infrastructura crește văzând cu ochii, că rechinii nu dorm.

Cazul meu, benzinară aspirată, 1.6 120CaiPuternici, folosită zilnic 25 km și rar 1400km până acasă, în Banatul de munte.

#15
florinellll

florinellll

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,076
  • Înscris: 02.09.2009
Astia cu electrice viseaza ca vor exploda preturile la carburantul fosil
Cand vor  exploda ,se va alege praful de tot si toate.
Avioane electrice nexam....camioane electrice nexam....vapoare electrice nexam
Marfurile vor fi transportate cu Dacia .........SpringPosted Image

View PostFlapJack7, on 05 mai 2023 - 00:01, said:

Și așa vedem la știri ambuteiaje interminabile pe ruta București-Predeal și retur ori de câte ori e vreun weekend prelungit.
Să vezi ce va fi când toată lumea va avea electrice și încărcatul până la 80% durează vreo 2 ore.

Va fi ceva de genul ”hai fă-napoi c-am gătat micii și berea”.

Eu n-am treabă, dacă la mine se-ntâmplă ceva, oricum nu se dă la știri.
Poate a doua zi, dar doar dacă e cu morți, câți mai mulți dacă se poate...

-De unde erau?
-Din provincie.
-Aaa... Ce altceva avem?


Nu vreau să supăr pe nimeni, dar asta-i realitatea.
Câte stații de încărcare sunt în București și câte sunt în țară?
Da, infrastructura crește văzând cu ochii, că rechinii nu dorm.

Cazul meu, benzinară aspirată, 1.6 120CaiPuternici, folosită zilnic 25 km și rar 1400km până acasă, în Banatul de munte.
Cred ca in 2 ani se va atinge maximul la electrice,dupa ,va incepe ..........declinul

Edited by florinellll, 05 May 2023 - 05:15.


#16
adip1962

adip1962

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,487
  • Înscris: 01.07.2020
Initiator, nu prea inteleg...
- 500-700 km/zi
- calcule pe 5 ani sau 100000 km.
500 km x 5 zile x 52 saptamani = 130.000 km/an
Cu alte cuvinte, faci 100000 km in 40 de saptamani, ceea ce inseamna mai putin de 1 an, nicidecum 5 ani.
La acest parcurs doar un diesel este rentabil. Iar dotarile sau extradotarile - cele care fac condusul comod - tu le stabilesti, nu noi. Mie imi sunt suficiente climatronicul, luminile, stergatoarele si pilotul, toate automate. Un plus mai poate fi pastrarea benzii si asistenta la franare. Poate ar fi analizat si cutia de viteze automata. Daca masina este pentru o tara nordica, webasto este obligatoriu.
PS. La un parcurs de 700 km as exclude complet electricele. 700 km ii faci in 10 ore minim (daca nu mergi doar pe autostrada), nu-ti permiti sa mai pierzi 2-4 ore cu incarcatul bateriei. Trebuie sa mananci si sa te odihnesti, deci incarcatul nu trebuie sa dureze, iar 700 km autonomie afara sunt povesti cu electricele.
PS2. Nu uita sa iei in calcul reviziile, schimburile de ulei etc. Un parcurs de 15000 km il faci in 6 saptamani minim 4l si filtru ulei.

Edited by adip1962, 05 May 2023 - 07:09.


#17
KiloW

KiloW

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,221
  • Înscris: 08.01.2021

View PostPiscopescu, on 04 mai 2023 - 21:23, said:



Poti spune si modelul, te rog?

Skyactiv-x, ca tot vorbim de tehnologii :)

#18
don_King

don_King

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,048
  • Înscris: 26.11.2001
Caz concret pt 4) Benzină + GPL

Masina: Civic motor aspirat 1.8 140 cai.

Instalatie gaz BRC "aftermarket". Am deja aproape 200.000 km cu ea, fara probleme, consumabile uzuale. Cost instalatie amortizat in 15-20.000km

Costuri utilizare agregat:

Revizii instalatie gaz (eu fac anual sau 2 de ori pe an) - 175 lei

Cost gaz: eu fac in Mai2023 ->  520Km cu 175 lei gaz. Fac plinul la ~500km, sa nu merg mult pe benzina.

Cost benzina: pun lunar ceva gen 5 litri. La pornire sau (cazul meu) peste 4000 ture motorul papa juma gaz juma benzina. In cazul meu motorul sare de 4000 ture la 150km la ora, rar vede asta (depasiri).

Timp incarcare gaz: cateva minute, similar cu benzina/diesel.

Statii GPL: peste tot in tara si in multe locuri din Europa. Nu te abati din drum iar autonomia permite...


Dezavantaj:

in locul rotii de rezerva am butelia de gaz, asa ca tin roata de rezerva ingusta in portbagaj. Eu am breack, nu am probleme de spatiu.


Povesti:

"motor lesinat", etc. Cum spuneam, astea sunt povesti, masina merge foarte bine.

"GPL e pentru saraci". No comment.


Pentru cine nu are gaz pe masina: se foloseste ca orice masina, urci, pornesti, conduci. E perfect legal (am pe talon), nu apesi nici un buton suplimentar, nu faci nimic special, daca nu stii ca masina e pe gaz nu iti dai seama. Eu doar dupa plin setez trip sa vad cand ma apropii de 500km rulati. Atunci caut statie. Rinse and repeat.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate