Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Best gaming laptop?

Humane (2024)

Recomandare casti 100-150 lei

Schimbare bec far VW Touran 1T3
 Plata impozit PF

Ce parere aveti de viteza/ modul ...

Love Lies Bleeding - 2024

Cum sterg mails din Promotions
 Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...

Donez medicamente renale ptr pisica

Ce componenta e asta si ce ziceti...
 Dupa 20 ani de facultate, am uita...

Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila

Digi24 a disparut de pe TV Lg
 

Avioane electrice de pasageri

* - - - - 1 votes
  • Please log in to reply
58 replies to this topic

#1
jumborom

jumborom

    E bine așa cum e.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,616
  • Înscris: 25.11.2007
Ei bine, despre masini ... zburatoare.


Compania chinezească CATL a anunţat baterii de o densitate record, care va permite utilizarea lor pe avioane electrice de pasageri

Quote

Recapitulând pe scurt, densitatea energetică a unei baterii e capacitatea ei de stocare a electricităţii, raportată la greutatea sa, valoarea fiind exprimată în Wh/kg. De această densitate depinde direct cât va trebui să cântărească o baterie de o capacitate dorită, de 100 kWh, sau de 200 kWh, de exemplu. Cu cât densitatea energetică e mai mare, cu atât mai puţin va cântări o baterie, iar într-un articol de anul trecut spuneam că maşinile electrice moderne au densităţi de circa 100-160 Wh/kg, cu unele excepţii în care prototipul Mercedes EQXX, spre exemplu, avea circa 200 Wh/kg. Mai spuneam că în China mai există producători care folosesc baterii cu 180-200 Wh/kg, iar CATL, cea mai mare companie chinezească producătoare de baterii şi deţinătoare a unei cote de peste un sfert din producţia globală, începuse a produce baterii de 265 Wh/kg, însă ele nu fuseseră implementate deocamdată pe maşini de serie.

Mai spuneam atunci că industria bateriilor electrice ajunseseră la un consens că, atunci când tehnologia bateriilor va ajunge la o densitate energetică de 500 Wh/kg, se va trece de un punct de rubicon, de la care vor fi posibile şi fezabile mult mai multe lucruri şi tipuri de transport electric. Ei bine, anunţul de acum al celor de la CATL anunţă exact asta — baterii de 500 Wh/kg, care sunt atât de dense energetic, încât fac posibilă utilizarea lor realistă pe avioane mari cu pasageri, spun aceştia. Până acum, avioanele electrice concepute şi aflate în stadiu de dezvoltare pre-producţie sunt de dimensiuni mai mici, de tipul avioanelor mici cargo sau agricole, ori de mărimea unor jeturi private pentru oameni de afaceri. Nimeni nu a proiectat deocamdată un avion mare electric, destinat transportării de pasageri la distanţe de mii de kilometri, pentru că acest lucru e imposibil din cauza greutăţii prea mari a bateriilor, iar în aviaţie greutatea e critică. Nu poţi adăuga pur şi simplu baterii la infinit, ca pe un Hummer EV, pentru că avionul devine prea greu şi trebuie să renunţe la sarcină utilă pentru a mai putea zbura, adică trebuie să transporte mai puţini pasageri şi bagaje.

Cei de la CATL au anunţat că pot pune în producţia de serie aceste baterii cât de curând, deci nu e vorba de un prototip, sau o tehnologie experimentală, ci de un produs adus deja la etapa de serie. Cei de la CATL nu spun foarte multe de tehnologie, însă menţionează că o asemenea densitate a fost atinsă datorită electroliţilor cu consistenţă biomimetică, cu o reţea structurală autoadaptabilă la nivel de microni, care-şi poate ajusta forţele de interacţiune dintre lanţuri, îmbunătăţind performanţa conductivă şi eficienţa mişcării ionilor de litiu, această adaptarea continuă îmbunătăţeşte în acelaşi timp stabilitatea microstructurilor.

Chinezii spun că materialele ultra-dense din catod şi anod, precum şi separatoarele, dar şi tehnologia de producţie a lor într-o baterie întreagă le permite un flux energetic mult mai mare la descărcare şi încărcare, ceea ce înseamnă efectiv că bateriile vor putea fi încărcate la puteri mai mari şi vor putea susţine puteri mai mari ale electromotoarelor. Cei de la CATL mai spun că au testat siguranţa acestora şi sunt convinşi că pot oferi un nivel de siguranţă pe măsura standardelor din aviaţie, când rateurile nu pot fi admise în niciun fel. CATL spune că deja a livrat câteva asemenea baterii companiilor care lucrează la avioane electrice pentru a le testa împreună pe avioanele din dezvoltare curentă sau cele viitoare, mai mari.

Faptul că aceste baterii pot susţine un flux energetic constant mult mai mare ar însemna capacitatea lor de a asigura fluxul energetic necesar unor motoare mari şi puternice de avion, care ar avea nevoie de MW putere, mai ales la decolare. De asemenea, asta ar însemna că ele ar putea stoca suficientă energie cât să asigure curse mai lungi. E greu deocamdată să estimăm cât ar putea consuma un avion electric mare de pasageri, pentru că asemenea avioane nu există. Un Boeing 737 consumă cam 3.200 litri de combustibil pe oră. Avionul are o capacitate de 6.875 de galoane în rezervor, deci circa 26.000 litri, ceea ce-i asigură o autonomie de zbor de circa 5.080 km. Acest volum de kerosen în rezervoare cântăreşte circa 21.200 kg. Deci, dacă e să judecăm că ar vrea cineva să facă un avion electric de talia lui Boeing 737-800, ar trebui să se încadreze în baterii de circa 21 tone. Dar aici ar trebui luat în consideraţie faptul că greutatea maximă de aterizare a unui Boeing 737-800 e cu vreo 13 tone mai mică decât cea maximă de decolare, iar bateriile nu devin mai uşoare odată cu zborul. Prin urmare, greutatea lor e limitată de greutatea maximă la aterizare, nu de cea la decolare, iar asta ar însemna vreo 8 tone disponibile rămase în cazul lui Boeing, fără alte modificări constructive.

Foto: Un Boeing 737-800
Însă cu siguranţă asemenea modificări constructive sunt necesare, începând de la o eventuală suprafaţă diferită a aripilor pentru a spori greutatea admisibilă de aterizare până la renunţarea la unele elemente ce sunt valabile doar pentru motoarele cu reacţie. Nu ştim cu cât va fi mai uşor un motor de putere similară, dar propulsat electric, în raport cu unul cu reacţie. Şi nu ştim cât se va economisi în tot soiul de canale de combustibil eliminate şi înlocuite cu cablaje. Dar, judecând într-o marjă estimativă cuprinsă între 8 tone şi vreo 16 de tone de baterii, aici devine crucială densitatea energetică de 500 Wh/kg, anunţată pentru noile baterii CATL.

Cu o asemenea densitate energetică, 8.000 kg de baterii vor însemna o capacitate de 4.000 kWh, sau 4 MWh. La 16 tone de baterii vom avea 8 MWh de electricitate stocată.

Combustibilul de avion are o densitate energetică de 10,4 kWh/litru, deci 26 mii litri necesari pentru a asigura autonomia de 5.080 km ar însemna 270 MWh de energie stocată direct. Randamentul motoarelor cu reacţie de pe avioanele moderne e de circa 50%, deci doar 135 MWh sunt convertiţi direct în forţă de propulsie. Fără a lua în calcul toate pierderile energetice minime ale electromotoarelor, am putea estima că un avion electric de talia lui Boeing 737-800 ar avea nevoie de baterii de 135 MWh pentru a obţine aceeaşi autonomie maximă de 5.080 km. Mai trebuie să luăm în calcul şi câteva tone în minus de greutate, cauzate de echivalarea greutăţii de decolare cu cea de aterizare, tone care, raportate la greutatea totală a avionului şi scăderea greutăţii în timpul zborului pentru un Boeing, ne-ar aduce la necesitatea unor baterii de circa 120 MWh capacitate. Destul de departe de cele 8 MWh posibile cu noile baterii de 500 Wh/kg ale CATL, deci. Teoretic, ca să asigurăm 120 MWh de baterii, am avea de 240 de tone de asemenea baterii. Întreg Boeing 737-800 la decolare, cu tot cu masa proprie, combustibil, pasageri şi bagaje, cântăreşte 79 tone.

Aşadar, 500 Wh/kg sună impresionant pentru transportul terestru, cum ar fi maşinile sau camioanele, dar deocamdată nu pare să fie o soluţie magică pentru avioane. Cel mai probabil, cei de la CATL în declaraţiile lor menţionează deocamdată o primă etapă de avioane de pasageri mai mici, cu vreo 20-50 locuri maxim, şi cu vreo 1.500-2.000 km autonomie totală. Acolo ecuaţiile pot fi mai fezabile, teoretic, datorită greutăţii mai mici a avionului, sarcini utile mai mici, şi distanţelor regionale pentru care sunt folosite avioanele din clasa asta. Pentru avioanele medii cele mai folosite, însă, precum cele de talia lui Boeing 737-800 pe care le-am luat azi în calcul, e nevoie de densitate energetică mult mai mare de atât, cam de 6-10 ori mai mare, pentru ca ele să devină cu adevărat fezabile. Poate vom ajunge şi acolo, poate chiar mai curând decât am aştepta. Iar calculele de mai sus arată mult mai clar tabloul a ceea ce înseamnă un avion teoretic şi de ce capacităţi şi densităţi e nevoie.


Sursa

#2
TruculMagic

TruculMagic

    Egalitatea nu existã decât în matematicã

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,669
  • Înscris: 24.11.2015
Facem totul sa mearga pe curent, apoi il scumpim.

#3
crocko.dilul

crocko.dilul

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,541
  • Înscris: 30.07.2007
Intr-o oarecare logica, ma asteptam sa apara mai intai in domenul aviatiei militare aceste inovatii.
Dar, cine stie....

#4
abac

abac

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,374
  • Înscris: 28.10.2018
Decolarea ar putea sa se realizeze cu niste catapulte electrice ca la portavioanele moderne. Adica economisesti o gramada de energie daca accelerezi avionul cu mijloace externe pana la viteza de decolare si chiar si peste viteza de decolare.

La aterizare ma gandesc ca se poate realiza cu o viteza mult mai mare si o pista mult mai lunga ca reduci impactul de aterizare si eforturile de franare.

Si de ce nu, poate se gandesc si la un sistem de ejectare si parasutare in zbor a bateriilor consumate, in zone bine definite unde sa fie colectate, incarcate si reutilizate.

Edited by abac, 30 April 2023 - 19:32.


#5
sebulbus

sebulbus

    cereal killer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,967
  • Înscris: 03.12.2005
Decolarea e nici 2-3% din consumul unui zbor tipic. Mai ai o groaza de urcare si zbor de croaziera care mananca multa energie.
Si iti pui bazele intr-o chestie noua si extrem de power hungryvcare va avea costuri pe masura. Pana si la planoare e demult incetatenit sa ii lanseze la mosor cu un motor termic. Simplu, ieftin sicdens energetic. Si un planor are 4-500kg plin.

#6
edy_wheazel

edy_wheazel

    Superior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 51,023
  • Înscris: 31.07.2007
Ii plin youtube-u' de filmulete cu masini electrice chinezesti de top care ard intr-o veselie. Nu doar ca sunt reticent la maretele realizari tehnice chinezesti, dar ala ce s-o urca intr-un avion din asta are tupeu mai ceva ca si kamikaze aia. Pe de alta parte, n-au fost in stare sa faca un avion cu reactie la nivelu' celui de pe Mig 21 de acum 40+ ani, iar acum s-au decis sa le faca electrice. :D

#7
Victor5

Victor5

    Verba volant, scripta manent

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,278
  • Înscris: 05.04.2011
Bune sa plece soacra sau seful în vacanta :)

#8
adnana2121

adnana2121

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 453
  • Înscris: 22.09.2021
Din moment ce 2 baterii mi s-au umflat în acelasi telefon....am încredere totală în aeronavele electrice ....
Aștept cu sufletul la gură artificiile.
Realizați ce frumoase vor fi horele parașutelor?

#9
YOUR_GOD

YOUR_GOD

    Not assigned

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,920
  • Înscris: 01.01.2010
Imaginați-vă o baterie "de avion" aruncată la peste 700 kmph ora de la doar 1000 m altitudine.

Legat de știre,  se va face. Dar nu știu de ce, însă chinezii nu știu să inoveze. Cred ca au și eu Elon Musk-ul lor.

#10
MooF2010

MooF2010

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,337
  • Înscris: 24.05.2010
Nu prea vad utila bateria in aeronautica. Electric da, dar nu cu stocare pe baterie. Aici defapt se preteaza hidrogenul foarte bine.

Problema in aeronautica e ca inca nu prea avem motoarele, ca loc de stocare e atat baterii de Tesla actuale cat si hidrogen. Combustibilul nu conteaza fiindca viitorul este nuclear, deci motorul electric trebuie dezvoltat.

Curiosity de exemplu are alimentare nucleara. Tancurile mentionate de US pentru Ucraina au alimentare nucleara. Armata e deja pe nuclear. Dronele americane au alimentare nucleara. Ne trebuie motorul de putere foarte mare (MWh) pentru avioane comerciale.

Edited by MooF2010, 30 April 2023 - 20:55.


#11
smoke

smoke

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,744
  • Înscris: 08.10.2004
eu astept avionul cu pedale pt fiecare pasager....asa e si verde si  ai tot interesu sa dai din pedale ...faci si conditie fizica...ajungi si mai repede...ce mai ..lux

#12
kyrre

kyrre

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,961
  • Înscris: 27.05.2010
Da, sigur, au facut chinezii. O stire extrem de credibila. Presupun ca din cauza asta toate masinile din China sunt electrice. Oh, wait, am vrut sa spun potentialele focare de incendiu pe roti.

View Postsebulbus, on 30 aprilie 2023 - 19:32, said:

Decolarea e nici 2-3% din consumul unui zbor tipic. Mai ai o groaza de urcare si zbor de croaziera care mananca multa energie.
Si iti pui bazele intr-o chestie noua si extrem de power hungryvcare va avea costuri pe masura. Pana si la planoare e demult incetatenit sa ii lanseze la mosor cu un motor termic. Simplu, ieftin sicdens energetic. Si un planor are 4-500kg plin.

Depinde de distanta de zbor. Dar in general decolarea si atingerea vitezei de croaziera sunt cele mai mari consumatoare de combustibil.

View Postsmoke, on 30 aprilie 2023 - 21:00, said:

eu astept avionul cu pedale pt fiecare pasager....asa e si verde si  ai tot interesu sa dai din pedale ...faci si conditie fizica...ajungi si mai repede...ce mai ..lux

Daca nu pedalezi nu ajungi la destinatie. Cel mai bun stimulent.

#13
george_alexandru

george_alexandru

    Mwe Austria

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 32,548
  • Înscris: 30.08.2017

View PostTruculMagic, on 30 aprilie 2023 - 19:20, said:

Facem totul sa mearga pe curent, apoi il scumpim.

Nu e ca și cum azi nu ai sta la mâna OPEC în privința prețului la carburanți.

Totusi, cum o baterie cu o așa densitate e încă foarte departe de a fi produsă, cum avioanele au nevoie de foarte mulți ani de proiectare și testare, nu cred că vom apuca noi avioane electrice.


#14
edy_wheazel

edy_wheazel

    Superior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 51,023
  • Înscris: 31.07.2007

View Postsmoke, on 30 aprilie 2023 - 21:00, said:

eu astept avionul cu pedale pt fiecare pasager....

- Ladyes and gentelemans, aici captainu' speaking. Din cauza de la conditii meteo scade altitudinea, dar daca va uitati sub scaune vedeti niste pedale. Va sfatuiesc sa le folositi energic deoarece rechinii par cam flamanzi.

#15
viceroy56

viceroy56

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,014
  • Înscris: 28.10.2006
Si mai este o problema:
Kerosenul se consuma, avionul pierde in greutate in timpul zborului, pe masura ce merge, scade consumul specific.
Bateriile nu se usureaza o data cu consumul curentului debitat.
Overall, randament mai prost.
O realimentare cu kerosen la un Airbus dureaza putin peste 2 ore, cu tot cu reviziile dintre zboruri.
Cat timp dureaza reincarcarea bateriilor echivalente? Ca nu cred ca fiecare aeroport are 5-10 seturi de baterii sa le schimbe!
Ia vedeti cam ce trafic este pe aeroporturile mari, din Europa si all over the World!
Pentru o cursa cu 2 escale ai nevoie de 6 seturi de baterii pentru un drum dus-intors.
Plus standuri de incarcare, hangare de depozitare seturi de baterii, ateliere de reparatii si intretinere, scl!
Avioanele militare se pot alimenta si in zbor. Cum le reincarci bateriile in zbor? Da, metoda pedalelor este foarte buna, dar atunci ar trebui sa fie 1 euro orice biletPosted Image

#16
Fane

Fane

    cipat

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,243
  • Înscris: 05.06.2002
o baterie de genul asta e totusi o baterie. de ce nu o pun pe masinile care le poduc ca sa rupa gura lui Musk? vreau sa vad masina chinezeasca care bate Tesla la fund daca au asa tehnologie!

View Postgeorge_alexandru, on 30 aprilie 2023 - 21:02, said:

Nu e ca și cum azi nu ai sta la mâna OPEC în privința prețului la carburanți.
OPEC+, te rog frumos!

View PostMooF2010, on 30 aprilie 2023 - 20:40, said:

Curiosity de exemplu are alimentare nucleara. Tancurile mentionate de US pentru Ucraina au alimentare nucleara. Armata e deja pe nuclear. Dronele americane au alimentare nucleara. Ne trebuie motorul de putere foarte mare (MWh) pentru avioane comerciale.
pe bune?

View Postcrocko.dilul, on 30 aprilie 2023 - 19:24, said:

Intr-o oarecare logica, ma asteptam sa apara mai intai in domenul aviatiei militare aceste inovatii.
Dar, cine stie....
pt militar combustibilii fosili sunt mai de incredere, pana una alta. mai usor de stocat, transportat oriunde in lume e teatrul de razboi si realimentarea rapida e iarasi un avantaj.

#17
abac

abac

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,374
  • Înscris: 28.10.2018

View PostYOUR_GOD, on 30 aprilie 2023 - 20:19, said:

Imaginați-vă o baterie "de avion" aruncată la peste 700 kmph ora de la doar 1000 m altitudine.

Legat de știre,  se va face. Dar nu știu de ce, însă chinezii nu știu să inoveze. Cred ca au și eu Elon Musk-ul lor.


Dezvolta. De ce aruncata, de ce la 700 kmph, de ce de la 1000 de metri?

Daca te refereai la sugestia de parasutare a bateriilor epuizate, nu trebuie sa faci un efort prea mare, te poti uita cum se parasuteaza vehicule pe campul de lupta.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/kN6y9IHV4II?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#18
Leo2006

Leo2006

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,823
  • Înscris: 30.08.2006
Si bateriile astea vor fi parasutate pe o insula, incarcate solar si trimise pe vapoare inapoi in Europa ,SUA sau Asia.

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate