Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Info Coronavirus/Vaccinare vs Fake News

Centrala Peleti

Centrala Termica Heat Line pe Gaz

Problema conectare radio
 Functionare lada frigorifica

Impunerea preturilor de catre Stat?

Norma de munca, part-time.

Lucrari publice in bataie de joc ...
 Huawei health

Recomandare Aparat de incalzit ae...

Ford a inceput construirea celui ...

Unde sunt descarcarile de pe yout...
 Camera supraveghere solara

Somaj Germania

Amareala constanta in cavitatea b...

Trepidatii Fiat Ducato 2.3 JTD 120
 

Cumparare masina electrica

* * * - - 11 votes
  • Please log in to reply
14817 replies to this topic

#1
bzalex

bzalex

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,800
  • Înscris: 02.05.2008
Iti plac masinile electrice, ai condus una, iti place linistea din timpul mersului, acceleratia instanta si liniara, lipsa vibratilor sau pur si simplu esti un ecologist convins sau doar vrei altceva si te-ai hotarat sa iti cumperi o masina electrica ?

Deschid acest topic pentru ca cei care doresc achizitia unei masini electrice sa poata lua mai usor o decizie pentru o masina potrivita nevoilor lor. Sper din tot sufletul sa nu transformam topicul intr-o continua cearta despre cat de bune, rele, scumpe, poluante sunt masinile electrice fata de alte masini. Si ca sa incerc sa opresc discutiile ulteriore pe tema asta, spun inca de la inceput:
- stim ca productia unei masini electrice polueaza mai mult decat productia unei masini cu combustie
- stim ca pentru producerea unora din elementele chimice folosite de masinile electrice unii producatori se fac cu copii din tari sarace
- stim ca curentul electric se produce si cu carbune poluant si ca nisipul din Sahara ajunge si la Bucuresti
- stim ca bateria nu tine o vesnicie
- stim ca masinile electrice sunt scumpe
- stim ca Renoviatio da curentul de 4x mai scump decat il primim acasa
- stim ca la un moment dat Kaufland nu o sa mai ofere incarcare gratuita
- stim ca la Tesla se sta la coada si tot da faliment de cand s-a infiintat
- stim ca o masina electrica se incarca incet
- stim ca iarna autonomia unei masini electrice este jumatate

Si cu toate astea ne plac masinile electrice si vrem sa cumparam una.

In cazul acesta, cred ca cel mai important ar fi sa definim cum vrem sa folosim o masina elctrica. Asta pentru ca masinile electrice au o serie de limitari. Limitarile sunt mai mici sau mai mari in functie de model. Si normal cu cat sunt mai putine limite pretul platit e mai mare. Principalele limitari ale masinilor electrice sunt:
- autonomia: exista cam 4 categorii de masini electrice in functie de autonomie/dimensiunea bateriei:
   - baterie mica(S): 16 - 24kWh : autonomie 100 - 150 km
   - baterie medie(M): 30 - 40 kWh : autonomie 150 - 250 km
   - baterie mare(L): 60 kWh : autonomie 250 - 400 km
   - baterie extra(XL) : peste 60kWh : atonomie peste 400 km
- viteza de incarcare:
   - de la priza 2  - 3kW: toate masinile suporta optiunea: timp de incarcare aprox. 8 ore la masinile cu baterie mica pana la o zi la masinle cu bateria mai mare
   - de la incarcator de masinia monofazat: 3 - 6kW: toate masinile suporta optiune de 3kW, in general optiuna de 6kW se platea extra. Mai noi e inclusa in pret. Diferenta de la 3 la 6kw e importanta. O masina cu baterie mica se incarca in 2-2.5 ore la 6kw fata de 5-6 ore la 3kw.
   - de la incarcator de masina trifazat: 11 - 22 - 44 kw: din cate stiu doar doua modele suporta optiunea aceasta: ZOE si Tesla si puteriele sunt in functie de model
   - de la incarcator de masina in curent continuu: 50 kW: nu toate modele suporta optiuna aceasta si de multe ori se plateste extra. Timp de incarcare intre 20 minute la masinile cu baterie mica si o 1 -1.5 ore la cele cu baterie mai mare
   -  de la incarcator de masina in curent continu: 100kW si peste: foarte putine modele suprota optiunea asta si sunt in general modele scumpe. Face ca incarcarea unei baterii mari sa se faca in timpi asemanatori cu o baterie mica.
- autonomia iarna: Iarna autonomia scade. Principalul vinovat este consumul de curent cu incalzirea masinii si conditiile atmosferice: zapada, ploaie, vant.
- incarcarea bateriei iarna: iarna timpii de incarcare la puteri mari se pot dubla(asta daca masina nu are sistem de incalzire a bateriei)
- durata de viata a bateriei: cei mai importanti doi factori sunt caldura si timpul cat bateria masinii sta incarcata sau aproape de 100%. Bateriile se degradeaza diferit in functie de producatori, Cateva exemple:
    - Tesla generatie mai veche 1.5%/an
    - Nissan Leaf prima generatie: 5 - 10%/an
    - Nissan Leaf 24kwh: 3%/an
    - Nissan Leaf 30kwh: 6%/an
    - Tesla model 3: 3%/an

OK. Si acum vine intrebarea, cum vrem sa folosim masina electrica. Incerc sa pun cateva scenarii:
- la naveta: se potriveste minim o masina cu autonomie mica(S), cu conditita sa existe posibilitatea incarcarii zilnice ori la servici ori acasa. O incarcare de la priza 2-3kW in general e suficienta
- pentru drumuri in oras: se potriveste minim masina cu autonomie mica(S) sau medie(M) in functie de cati km se fac zilnic si posibilitatea de incarcare. Incarea minim de 6kW pentru o utilizare mai practica pentru cazul in care apar mai multe drumuri zilnice decat norma
- pentru drumuri ocazionale in afara orasului: se poate folosi o masina cu atunomie mica(S) numai daca are si incarcare de 50Kw. Se pot folosi si masini cu viteza de incarcare mai mica dar nu sunt practice. Atentie, inca exista cateva locuri din tara care nu au incarcatoare rapide suficiente. Unul din ele este drumul la mare. Pentru astfel de situatii exista intotdeauna posibilitatea incarcarii la camping-uri sau tot felul de alte locuri, dar cu penalizari mari de timp
- pentru drumuri zilnice in afara orasului: numai maisini cu atonomie mare(X, XL) si incarcare rapida
- pentru deplasari dese in tara sau in afara: in general pentru acest mod de utilizare nu se prea potriveste o masina electrica din cauza timpilor de incarcare
- pentru calatorii in interes de afaceri: in general timpul e mai important decat costul pentru astfel de deplasari, o masina electrica se potriveste numai daca confortul e un factor extrem de important

Cateva observatii generale:
- masinile electrice sunt mai scumpe de cumparat, dar deplasarile costa mai putine(de 3-5x). In schimb, sunt consumatoare de timp. In functie de baterie si distanta parcursa, timpul creste semnificativ: cam cate o ora la fiecare 200km
- este extrem de important cat de des vei incarca masina. In functie de distanta parcursa fata de autonomia masinii, aceasta trebuie incarcata zilnic sau de 2-3 ori pe saptamana sau mai rar. Pentru cei care vor sa o incarce zilnic sau de cateva ori pe saptamana, este obligaoriu accesul la o priza ori la firma ori acasa, altfel totul se va transforma in corvoada. Pentru o cei care o incarca 1-2 ori sau mai rar pe saptamana, se poate folosi incarcarea in locuri publice - daca sunt in apropiere sau se afla pe unul din traseele saptamanale(de ex. cumparaturile saptamanale de la mall)
- producatorii declara o autonomie mult mai mare decat cea reala. Chiar si atuonomia reala, este cea pentru bateria plina. Folosirea bateriei in domeniul 100% - 0% nu este confortabila. Se poate folosi in cazuri exceptionale, dar nimeni nu vrea sa ajunga la incarcator cu 0% baterie. Daca apare ceva neprevazut pe drum: bate vantul, ocolire, trafic aglomerat, risti sa nu mai ajungi la destinatie. De aceea folosirea confortabila e undeva intre 100% si 20% ca sa ramana o rezerva pentru situatii neprevazute. Pentru folosirea zilnica, intervalul e chiar mai redus: 80% - 20%. Asta pentru ca probabil vrei sa protejezi bateria si sa nu o stresezi cu incarcarea de 100% si pentru ca peste 80% viteza de incarcare scade drastic
- iarna autonomia, in cazuri extreme: drumuri scurte cu opriri lungi, conditii meteo extreme, autonomia scade semnificativ. Poate ajunge la numai 60% din autonomia maxima. De aceea este bine de gandit in prealabil cum se va rezolva aceasta situatie. Pentru deplasarile zilnice se va folosi o alta masina?  Sau se foloseste intreaga autonomie a masinii de la 100% la 5% in loc de zona de confort si longevitate: 80% - 20%(asta daca e suficienta)

Eu zic ca cine vrea sa isi cumpere o masina electrica se evalueze toate cazurile in care vrea sa o foloseasca si mai ales sa o incarce. Fiecare stie mai bine ce drumuri are de facut si in functie de asta sa ia o decizie: masina cu autonomie mai mica si o alta modalitate de transport pentru cazurile in care autonomia nu e suficienta sau o masina mai scumpa cu autonomie mai mare.

Baterie cu racire sau nu?
Din experienta mea cu Leaf-ul de 24kWh, nu am avut niciodata nevoie de racirea bateriei. Asta pentru drumuri de maxim 400-500km/zi(oricum nu prea poti sa faci cu mult mai mult de atat cu el). Ba chiar din contra, bateria cand e calda se incarca semnificativ mai repede(15-20 de minute in loc  30 de minute). In schimb am simtit nevoia de baterie incalzita: iarna cu bateria sub 0 grade, incarcarea rapida dureaza 45 de minute sau mai mult. In plus cand bateria e rece, frana de motor e limitata mai drastic in functie de nivelul de incarcare a bateriei. Chiar si noul Leaf cu baterie de 40kwh, esti afectat de timpul de incarcare doar de la a doua incarcare, deci asta inseamna dupa ce ai parcurs cam 500 km.

Cat curent consumi pentru o deplasare in conditii real: AC 22 gr., viteza 110km/h(GPS), exterior 10gr.C sau 30 gr.C:
Bucuresti - Brasov: cam 25-27kWh
Brasov - Sibiu: cam 20 - 22kWh
Bucuresti - Constanta: cam 35 - 40kwh

Atentie, noul Leaf de 40kwh are capacitatea disponibila de 36kWh. Deci atentie mare la ce spun producatorii. Verificati autonomia reala si capacitatea bateriei si din alte surse
Tesla mode S,X este mai ineficienta, deci consumurile vor fi mai mari.

#2
daniMMM

daniMMM

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 27,433
  • Înscris: 18.05.2008
In Romania,la ce foame de bani e,te va factura si Enelul.Deci ,NU.

#3
diegodanny

diegodanny

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,354
  • Înscris: 01.07.2015
Alea pe hidrogen sunt cele mai bune si poluarea este 0 Posted Image
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/JA4TYSST2I4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/-JYD5Sm1zAc?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/Rt02JOax0Xg?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ael-31dOULY?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#4
-Roland-

-Roland-

    New Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 11
  • Înscris: 26.09.2018
Atunci cand masinile electrice vor avea un pret CINSTIT, cu baterii de CALITATE , autonomie serioasa si Romania va dispune de infrastructura necesara, vom vorbi despre masinile electrice( cel mai probabil peste vreo 15-20 de ani). Momentan ne descurcam cu masinile cu motoare termice.

#5
Ford4

Ford4

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,312
  • Înscris: 13.11.2017
Pe mine m-ar interesa doar o Tesla Model 3 si doar la pretul de 35000 Euro. Eventual o alta electrica de la vreun producator care sa o scoata cu aceeasi autonomie (350 km), sa aiba si sistem de racire/incalzire a bateriei (pentru durata de viata ca pentru incarcare rapida deocamdata nu conteaza ca nu avem asa ceva in Romania), pret maxim de 35000 Euro si putere de minim 150 CP.
As folosi-o ca unica masina la modul meu de utilizare a masinii
Deocamdata nu exista asa ceva. Sper sa apara de la Tesla in urmatorii 2-3 ani dupa ce se va plafona vanzarea de Model 3 scump. Despre ceilalti producatori orizontul de asteptare e mai mare. Sunt doar promisiuni si la modul cum mint ei nu ma pot lua dupa specificatiile lor si trebuie neaparat sa apara pe piata si sa apara opinii de la utilizatori.
Ultimul Nissan Leaf a fost o mare dezamagire pentru mine

#6
TruculMagic

TruculMagic

    Egalitatea nu există decât în matematică

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,146
  • Înscris: 24.11.2015
Pana nu apare masina cu baterie XXL, la valoarea mea nu ma urc in asa ceva Posted Image

View Post-Roland-, on 30 septembrie 2018 - 12:00, said:

Atunci cand masinile electrice vor avea un pret CINSTIT, cu baterii de CALITATE , autonomie serioasa si Romania va dispune de infrastructura necesara, vom vorbi despre masinile electrice( cel mai probabil peste vreo 15-20 de ani). Momentan ne descurcam cu masinile cu motoare termice.

Pana atunci ne descurcam cu un 1.9tdi modificat la 200cp Posted Image

#7
PlatonX

PlatonX

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,596
  • Înscris: 13.09.2009
Nu inteleg de ce nu se fac drumurile drepte: fara curbe si denivelari. Ce folos ca mergi intr-o masina premium daca drumul e plin de curbe si denivelari (drum nou) ?

Apropo, Elon Musk a fost demis de la conducerea Tesla.

Edited by PlatonX, 30 September 2018 - 12:29.


#8
Torquemada-666

Torquemada-666

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,053
  • Înscris: 15.10.2014

View PostPlatonX, on 30 septembrie 2018 - 12:28, said:

Apropo, Elon Musk a fost demis de la conducerea Tesla.

👍

Acum poate vor reusi sa.si realizeze obiectivele.

#9
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,737
  • Înscris: 29.03.2006

View Post-Roland-, on 30 septembrie 2018 - 12:00, said:

Atunci cand masinile electrice vor avea un pret CINSTIT, cu baterii de CALITATE , autonomie serioasa si Romania va dispune de infrastructura necesara, vom vorbi despre masinile electrice( cel mai probabil peste vreo 15-20 de ani). Momentan ne descurcam cu masinile cu motoare termice.

Ce intelegi prin cinstit ?

Ti se pare ca acum au pret mai mic decat cel real ca sa fie mai usor de cumparat ?

Intradevar, avand in vedere tehnologia din ele, acumulatori cu litiu de 100 KW si driver electronic de mare putere pt motoar brushless de mare putere, par incredibil de accesibile.

La masinile electrice cel mai mult costa acumulatorii si driverul electronic de mare putere, si nici motorul brushless nu e ieftin.

Ca sa scada pretul trebuie sa apara acumulatori de capacitate mai mare la acelasi volum si masa.

La motoare e anacronic sa mai folosesti non-brushless care cere automat si driver electronic de putere, insa daca vrei mai ieftin se poate pune motor cu perii/carbuni, dar tot iti trebuie variator de mare putere, care tot costa si el chiar daca mai putin decat un driver de mare putere.

Elon nu mai e si SEC (chairman), dar ramane CEO, deci nu e mare diferenta...

Edited by loock, 30 September 2018 - 12:35.


#10
lex2010

lex2010

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,422
  • Înscris: 21.10.2009

View PostPlatonX, on 30 septembrie 2018 - 12:28, said:

Nu inteleg de ce nu se fac drumurile drepte: fara curbe si denivelari. Ce folos ca mergi intr-o masina premium daca drumul e plin de curbe si denivelari (drum nou) ?


Chiar ma uitam zilele trecute pe Google Maps la niste trasee si mi-am pus aceeasi intrebare... daca cel mai scurt traseu din punctul A in punctul B este linia dreapta, de ce mama naibii astia care traseaza soselele le fac serpuite de parca ar fi trasee de munte(acolo inteleg ca trebuie respectata o anumita inclinatie, fiind mai usor sa urci muntele serpuit decat piezis). Traseele de campie nu inteleg de ce nu pot fi trasate drept. Poate ne explica cineva cu studii in domeniu!

#11
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,737
  • Înscris: 29.03.2006
E pt. ca Napoleon a fost otravit cu arsenic si a murit pe insula Elba inainte sa cucereasca toate tarile din Europa...

Sunt diversi factori care tin de costuri si complexitate, propietati si exproprieri, tip de sol la stabilitate si rezistenta, complexitate si costuri terasament si stabilizare sol, etc.

Edited by loock, 30 September 2018 - 12:44.


#12
meshgheru_andu

meshgheru_andu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,453
  • Înscris: 09.05.2009
Nu se fac drumuri drepte fiindca nu este ieftin, iar in Romania stim cat conteaza sa fie ieftin si prost. Ieftin in realitate, scump in acte desigur.

#13
bumpocbum

bumpocbum

    Senior Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 8,853
  • Înscris: 01.10.2004

View Postbzalex, on 30 septembrie 2018 - 11:36, said:

Iti plac masinile electrice, ai condus una, iti place linistea din timpul mersului, acceleratia instanta si liniara, lipsa vibratilor sau pur si simplu esti un ecologist convins sau doar vrei altceva si te-ai hotarat sa iti cumperi o masina electrica ?

- stim ca productia unei masini electrice polueaza mai mult decat productia unei masini cu combustie
   * In ce consta poluarea ?
- stim ca pentru producerea unora din elementele chimice folosite de masinile electrice unii producatori se fac cu copii din tari sarace
   * Nu stiam, dar probabil ca au si ei ce manca. Apropo sunt si din Romania ?
- stim ca curentul electric se produce si cu carbune poluant si ca nisipul din Sahara ajunge si la Bucuresti
   * De fapt daca te uiti doar la Cogealac-Fantanele descoperi si alte surse de producere energie.
- stim ca bateria nu tine o vesnicie
   * Se schimba.
- stim ca masinile electrice sunt scumpe
* Da, dar cu rabla si ajutoare chiar devine atractiv pretul
- stim ca Renoviatio da curentul de 4x mai scump decat il primim acasa
- stim ca la un moment dat Kaufland nu o sa mai ofere incarcare gratuita
- stim ca la Tesla se sta la coada si tot da faliment de cand s-a infiintat
- stim ca o masina electrica se incarca incet
- stim ca iarna autonomia unei masini electrice este jumatate

Pentru o naveta de 20-50 km/zi cred ca preturile cu energia electrica sunt chiar foarte decente. Poluare 0, daca te gandesti cat costa un tratament pentru cancer si sansele de supravietuire sunt minime raspunsul este clar !

Deci DA. Cel putin pentru naveta in oras.

Edited by bumpocbum, 30 September 2018 - 13:28.


#14
Mircel

Mircel

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,106
  • Înscris: 01.10.2005

View Postloock, on 30 septembrie 2018 - 12:35, said:

Intradevar, avand in vedere tehnologia din ele, acumulatori cu litiu de 100 KW si driver electronic de mare putere pt motoar brushless de mare putere, par incredibil de accesibile.
Oare?
O baterie ptr. Yaris-ul meu Hybrid costă 4.500 de euro iar mașina cu totul, 14.500.
Adică o treime numai bateria. Ți se pare puțin?

#15
bumpocbum

bumpocbum

    Senior Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 8,853
  • Înscris: 01.10.2004

View PostPlatonX, on 30 septembrie 2018 - 12:28, said:

Nu inteleg de ce nu se fac drumurile drepte: fara curbe si denivelari.

Simplu. Unul din motivele principale sunt proprietarii de teren pe care trece drumul si despagubirile !

View PostMircel, on 30 septembrie 2018 - 13:33, said:

Oare?
O baterie ptr. Yaris-ul meu Hybrid costă 4.500 de euro iar mașina cu totul, 14.500.
Adică o treime numai bateria. Ți se pare puțin?

Si asta in conditiile in care nu ai posibilitatea sa o incarci de la priza.  Acumulatorii sunt scumpi, ar trebui o politica de inchiriere.

Ceva de genul.https://www.autoexpe...gral-cat-costa/

Edited by bumpocbum, 30 September 2018 - 13:38.


#16
bzalex

bzalex

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,800
  • Înscris: 02.05.2008
Un site util pentru compararea autonomiilor si oreturilo diferitelor modele de masinu electrice e :

http://plugincars.co...e=pure electric

Atentie, autonomiile date acolo sunt cele pentru ultimul model scos, cu bateria cea mai mare. Exista si nivele de echipare cu baterii mai mici in unele cazuri.

#17
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,737
  • Înscris: 29.03.2006

View PostMircel, on 30 septembrie 2018 - 13:33, said:

Oare?
O baterie ptr. Yaris-ul meu Hybrid costă 4.500 de euro iar mașina cu totul, 14.500.
Adică o treime numai bateria. Ți se pare puțin?

In sine este un pret mare, dar am precizat destul de clar ca ma refeream la obiectul specific si tehnologia pt care se pune acel pret, si inca am dat un exemplu mult mai clar, acumulatorul Li-ion de le Tesla S si X de 100 KWh, si driverul electronic de mare putere care poate sa traga 1300-1500 amperi....

Yaris Hybrid aparut in 2011 are un acumulator NiMh de numai 0,9 KWh, adica o capacitate de peste 111 X mai mica decat modelul Tesla...
Normal ca e mult 4500 E pt. 0,9 KWh...
Dar cu atat mai mult, prin comparatie, acumulatorul, driverul electronic si motoarele Tesla sunt incredibil de accesibile pt performanta lor.

In 2020 Tesla deja scoate Roadster 2 cu acumulator de 200 KWh...

Edited by loock, 30 September 2018 - 14:00.


#18
filipxxx

filipxxx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,832
  • Înscris: 25.04.2006
Din pacate primii utilizatori de masa ai electricelor vor duce la marirea sau decaderea lor. Daca Toyota cu Prius a facut o treaba extraordinara tinand bateriile in zona de maxima durata de viata prin folositea motorului termic, electricele nu au posibilitatea asta. Daca utilizatorul va incerca sa scoata ultima bucatica din autonomie va distruge bateria intr-un ritm accelerat, Jaguar, Mini, VW sunt departe de Toyota cand vine vorba de fiabilitate dar au intrat puternic pe electrice, producatorul prin calitate sau probleme se poate ingropa singur sau poate ingropa tehnologia.

Edited by filipxxx, 30 September 2018 - 14:00.


Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate