Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...

Dupa 20 ani de facultate, am uita...
 Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila

Digi24 a disparut de pe TV Lg

Drept de proprietate intelectuala...
 Jante noi shitbox

Trinitas TV 4K

Dacia 1316 cu 6 usi ...

Frecventa modificata radio
 Un nou pericol pt batrani

Ar trebui sa vindem imobiliarele ...

Dupa renuntarea la aparat dentar

pelerinaj in Balcik
 

PFA-Taxe 2016

- - - - -
  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#19
jeav12

jeav12

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 22
  • Înscris: 16.07.2013
Au aparut si normele de aplicare. Se pare ca cei care au sediul in apartament fara a desfasura o activate economica acolo pot rasulfa usurati.

Quote

MFP precizeaza ca in cazul cladirilor cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, la adresa carora este inregistrat un domiciliu fiscal, la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457 din Codul fiscal, respectiv se considera cladire cu utilizare rezidentiala.

Surse:
http://www.mfinante....acasa&locale=ro
http://economie.hotn...clarificari.htm

#20
ascee_ro

ascee_ro

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 395
  • Înscris: 15.02.2005
OP, problema e sa nu te trezesti ca iti reincadreaza activitatea ca "dependenta" (lucrezi la angajator, ai un singur client, etc).  Si, daca se intampla asta, tu trebuie sa platesti toate taxele pe venit, ca si cum ai fi avut contract de munca.

Angajatorul ti-a zis ca iti plateste el taxele, dar nu are nicio putere sa faca asta (adica sa si le scada din contabilitate, etc) decat daca contractul tau e conventie civila/drepturi de autor, care e altceva decat PFA - la astea se pot "opri la sursa" toate impozitele si taxele.  Doar daca a zis ca vorbeste cu contabilul firmei si se ocupa el de declaratiile si plata pt PFA-ul tau, dar tot trebuie sa le semnezi tu personal.

Daca iti faci PFA, eu zic sa ai grija ce treci in contract, facturi, etc... acum, e foarte riscant sa fii PFA si sa ai un singur client, si sa mai si muncesti la sediul lui.  Vezi mai jos conditiile care trebuie sa le indeplinesti ca sa ai "Activitate independenta".  Daca -lipseste una- nu ai cel putin patru conditii indeplinite, esti pe "activitate dependenta".

Despre definitia activitatii dependente/independente
"La incadrarea unei activitati ca  activitate independenta, partile vor avea in vedere ca raportul juridic incheiat sa reflecte continutul economic real al tranzactiei/activitatii", se arata in documentul Finantelor.
Activitatea independenta este definita ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin patru din urmatoarele criterii:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru,
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti,
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea,
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara,
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii,
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective,
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
In acest context, orice activitate care nu indeplineste conditiile pentru a fi independenta poate fi reincadrata ca activitate dependenta.

Edited by ascee_ro, 19 December 2015 - 16:23.


#21
jeav12

jeav12

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 22
  • Înscris: 16.07.2013

View Postascee_ro, on 19 decembrie 2015 - 16:21, said:

OP, problema e sa nu te trezesti ca iti reincadreaza activitatea ca "dependenta" (lucrezi la angajator, ai un singur client, etc).  Si, daca se intampla asta, tu trebuie sa platesti toate taxele pe venit, ca si cum ai fi avut contract de munca.

Angajatorul ti-a zis ca iti plateste el taxele, dar nu are nicio putere sa faca asta (adica sa si le scada din contabilitate, etc) decat daca contractul tau e conventie civila/drepturi de autor, care e altceva decat PFA - la astea se pot "opri la sursa" toate impozitele si taxele.  Doar daca a zis ca vorbeste cu contabilul firmei si se ocupa el de declaratiile si plata pt PFA-ul tau, dar tot trebuie sa le semnezi tu personal.

Daca iti faci PFA, eu zic sa ai grija ce treci in contract, facturi, etc... acum, e foarte riscant sa fii PFA si sa ai un singur client, si sa mai si muncesti la sediul lui.  Vezi mai jos conditiile care trebuie sa le indeplinesti ca sa ai "Activitate independenta".  Daca -lipseste una- nu ai cel putin patru conditii indeplinite, esti pe "activitate dependenta".

Despre definitia activitatii dependente/independente
"La incadrarea unei activitati ca  activitate independenta, partile vor avea in vedere ca raportul juridic incheiat sa reflecte continutul economic real al tranzactiei/activitatii", se arata in documentul Finantelor.
Activitatea independenta este definita ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin patru din urmatoarele criterii:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru,
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti,
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea,
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara,
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii,
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective,
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
In acest context, orice activitate care nu indeplineste conditiile pentru a fi independenta poate fi reincadrata ca activitate dependenta.

Activitatea mea este dependenta. Am primit o adeverinta de la ei din care reise ca activitatea este dependenta pe care trebuie sa o depun la fisc.

Am vazut pe internet urmatoarea chestie la care cred ca ma incadrez eu:

Quote


Ce se intampla in cazul reconsiderarii ca activitate dependenta
Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de platitorul si beneficiarul de venit. in acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza, potrivit art. 57 alin. 1 lit. b, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora. Contributiile datorate de angajat si angajator sunt urmatoarele:
- CAS - 10,5% si 20,8%;
- CASS - 5,5% si 5,2%;
- somaj - 0,5% si 0,5%, cu exceptia pensionarilor;
- cota datorata de angajator pentru risc si accidente diferentiata in functie de clasa de risc - 0,15 - 0,85%;
- contributia angajatorului pentru concedii si indemnizatii 0,85%.
Obligatiile declarative ale angajatorului sunt urmatoarele:
- completarea formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal a impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor sociale obligatorii;
- completarea si depunerea lunara a formularului 112 sectiunea A din Anexa 1.2 pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile, cu impozitul pe veniturile din salarii si contributiile obligatorii.
- plata impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor obligatorii pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza;
- depunerea anuala, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator a fiselor fiscale si inmanarea unui exemplar al acestora persoanelor fizice care au obtinut astfel de venituri.


Am vazut ca peste tot se zice "trebuie sa te duci la finante pentru a te inregistra la ei", dar eu cand am ridicat actele de la registrul comertului mi s-a zis sa ma duc la finante doar daca sunt platitor de TVA.
Cum pot sa-mi dau seama daca sunt platitor sau nu de TVA ?

Edited by jeav12, 20 December 2015 - 19:22.


#22
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,604
  • Înscris: 30.07.2003

View Postjeav12, on 20 decembrie 2015 - 19:18, said:

Activitatea mea este dependenta.
Atunci platesti intocmai ca un salariat, nu vad ce-ti mai trebuie PFA !

View Postjeav12, on 20 decembrie 2015 - 19:18, said:

dar eu cand am ridicat actele de la registrul comertului mi s-a zis sa ma duc la finante doar daca sunt platitor de TVA.
Aia nu stiu ce-i cu fiscalitatea tarii (nici nu-i sfera lor) asa ca mergi la cei in masura, adica ANAF. E obligatoriu sa fii luat in evidenta, sa stii ce platesti etc.

Edited by neagu_laurentiu, 20 December 2015 - 19:37.


#23
jeav12

jeav12

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 22
  • Înscris: 16.07.2013

View Postneagu_laurentiu, on 20 decembrie 2015 - 19:37, said:

Atunci platesti intocmai ca un salariat, nu vad ce-ti mai trebuie PFA !


Aia nu stiu ce-i cu fiscalitatea tarii (nici nu-i sfera lor) asa ca mergi la cei in masura, adica ANAF. E obligatoriu sa fii luat in evidenta, sa stii ce platesti etc.

Maine o sa ma duc la ANAF. Exista vreun birou de informare/consiliere pe acolo asa cum e la Registrul Comertului care sa imi ofere toate informatiile ?
Ultima data cand am fost am intrebat pe cineva de la un ghiseu, dar respectiva persoana nu mi-a zis nimic de "birou de informare" ci  mi-a dat niste informatii destul de vagi care mi-au  amplificat confuzia.

Edited by jeav12, 20 December 2015 - 20:02.


#24
ascee_ro

ascee_ro

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 395
  • Înscris: 15.02.2005

View Postjeav12, on 20 decembrie 2015 - 20:00, said:

Maine o sa ma duc la ANAF. Exista vreun birou de informare/consiliere pe acolo asa cum e la Registrul Comertului care sa imi ofere toate informatiile ?
Acolo birourile sunt organizate pe strazi/sectoare/etc din cate stiu... vezi biroul/agentul care e responsabil de adresa ta.

Iar daca activitatea e dependenta, nu are niciun sens sa faci PFA.  Aduna toate procentele din lista pe care ai postat-o si iese vreo 60%.  Daca iti convine, poti ramane, dar la 3000 brut ramai cu vreo ~1200 dupa taxe.

#25
jeav12

jeav12

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 22
  • Înscris: 16.07.2013

View Postascee_ro, on 20 decembrie 2015 - 20:12, said:

Acolo birourile sunt organizate pe strazi/sectoare/etc din cate stiu... vezi biroul/agentul care e responsabil de adresa ta.

Iar daca activitatea e dependenta, nu are niciun sens sa faci PFA.  Aduna toate procentele din lista pe care ai postat-o si iese vreo 60%.  Daca iti convine, poti ramane, dar la 3000 brut ramai cu vreo ~1200 dupa taxe.

De ce asa putin ?

Lucrurile nu stau in felul urmator ?
- 10,5% asigurari sociale (315 ron)
- 5,5% asigurari sanatate (165 ron)
- 0.5% somaj (15 ron)
- 16% impozit venit (480 ron)
3000 - 315 - 165 - 15 - 480 = 2025 ron (net).
Am omis vreo taxa ?

#26
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,604
  • Înscris: 30.07.2003
Ai pe net destule calculatoare de salarii, vezi partea angajat DAR si angajator. Ca tot din aia 3000 lei se scad ambele.

#27
jeav12

jeav12

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 22
  • Înscris: 16.07.2013

View Postneagu_laurentiu, on 20 decembrie 2015 - 20:29, said:

Ai pe net destule calculatoare de salarii, vezi partea angajat DAR si angajator. Ca tot din aia 3000 lei se scad ambele.

Ceva nu se leaga.
In lege scrie "In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit".
Adica cand zice "solidar" inseamna ca trebuie sa platesc partea mea cu toate taxele si firma trebuie sa plateasca partea ei cu toate taxele din aceeasi suma, cei 3000 ?
Nu se platesc taxele doar o singura data ?

Edited by jeav12, 20 December 2015 - 20:51.


#28
Michidoo

Michidoo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,425
  • Înscris: 15.01.2008

View Postjeav12, on 20 decembrie 2015 - 19:18, said:

Cum pot sa-mi dau seama daca sunt platitor sau nu de TVA ?
Pai, tu ai bifat sau nu chestia asta pe documentele depuse. Daca nu-ti mai aduci aminte, vezi ce CUI ai. Daca are RO in fata esti platitor de TVA, daca nu are RO, nu esti.

La fisc e obligatoriu sa mergi, fie ca esti sau nu platitor de TVA. Impozitul si taxele tot le platesti. Trebuie sa-ti iei registru unic de control, registrul-jurnal de incasari si plati etc (am inteles mai nou ca se vand chiar la fisc, eu le-am luat de la papetarie - si le-am luat gresit, evident Posted Image ).

Exista birou de informatii. Asta nu inseamna ca persoanele sunt foarte amabile. Vei obtine indrumarea si informatiile necesare daca esti hotarat, dar politicos. Daca te vad pres, o sa-si bata joc de tine. Daca esti tupeist, o sa le enervezi.

Hai sa-ti vand si un pont. Odata inregistrat la fisc, tu vei apartine de un inspector, care se ocupa de declaratiile tale, iti emite deciziile de impunere etc. Ii vei vedea numele pe prima decizie de impunere. E bine sa-l cunosti pe omul ala si sa te tii de mana cu el. Cum, vei intreba? Vei observa ca munca functionarilor la fisc e in felul urmator: fac cu randul la ghiseu, iar restul activitatii si-o desfasoara in "spate". Acolo unde tu nu ti-ai permite niciodata sa intri. Dar unde-si permit sa intre contabilii, care se trag de sireturi cu inspectorii pentru ca, evident, au de rezolvat mai multi clienti. Pe mine m-a introdus o contabila ca sa rezolv o chestiune mai complexa. Si am aflat cu mirare ca acolo se insira al doilea rand de cozi, in afara de cele de la ghiseu. Pur si simplu oamenii stau la coada la inspectorul lor pentru a-i intreba ceva sau a rezolva chestii mai complexe. Nu-mi dau seama daca asta e ilegal sau nedrept in vreun fel, avand in vedere ca acei functionari sunt pusi acolo pentru a rezolva problemele publicului. Eu nu abuzez de aceasta posibilitate, ma duc si-mi rezolv problemele la ghiseu, fie ca e coada, fie ca nu e. Dar de exemplu, dupa Craciun voi merge direct la inspectoarea mea, pentru ca n-am primit inca decizia de impunere pe 2014 (declaratia depusa in mai) si trebuie sa ma lamuresc ce se intampla (asta dupa inca 2 drumuri la fisc ca sa intreb care-i treaba si mi-au zis sa astept).

Deci, momentan ia-ti informatiile de pe net, de la biroul de informatii, de la ghiseu. Dupa ce vei afla cine e inspectorul tau, nu te jena sa ii faci o vizita daca ai mari nelamuriri. Declaratiile le depui la ghiseu sau online, dar pentru ca nu te-ai nascut invatat si probabil ca nu vei avea contabil, apeleaza la inspector sa-ti explice ce si cum sa completezi.

#29
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,604
  • Înscris: 30.07.2003

View Postjeav12, on 20 decembrie 2015 - 20:50, said:

Adica cand zice "solidar" inseamna ca trebuie sa platesc partea mea cu toate taxele si firma trebuie sa plateasca partea ei cu toate taxele din aceeasi suma, cei 3000 ?
Ba da. Dar suma inteleasa intre voi a fost de 3000 lei. Adica din ea scade angajatorul partea lui si tu pe a ta. Daca erai angajat si angajatorul scotea din buzunar 3000 lei cat ajungea la tine si cat la stat ? Nici mai mult si nici mai putin, baza fiind aceeasi (ca asa te-ai inteles).
Scapa de hartia aia cu dependenta, incheie un contract din care sa nu rezulte vreo clauza din cele enumerate mai sus (chiar daca in realitatea nu stau asa lucrurile) iar ulterior nimeni nu va mai avea motive de a se lega de povestea asta plus ca si tu esti mai castigat la bani.

Edited by neagu_laurentiu, 20 December 2015 - 21:48.


#30
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
E o hotie la ANAF, de nu-ti vine sa crezi!

Nu stiu daca-i intentionat sau e vorba de sistemele lor care-s praf, insa in orice situatie eu tot "hotie" o numesc.
Intarzii eu cu plata trimestrului 2 vreo 3 luni. Ma duc, intreb cat am de platit (cu tot cu penalizari), platesc tot.
Intarzii din nou cu plata trimestrului 3, insa de data asta doar cu vreo o luna si jumatate. Ma duc, intreb cat am de platit (cu tot cu penalizari) si, STUPOARE, aflu ca penalizarile sunt mai MARI decat ultima data cand am platit. Cum naiba penalizarile pentru o luna si jumatate sa fie mai mari decat pentru 3 luni in conditiile in care e vorba de aceeasi suma pentru care se aplica penalizari? Bun, ca prostu', platesc TOT.
Ma duc acum sa platesc trimestrul 4 (fara sa intarzii). Ma duc la informatii, cer nota de plata (preventiv) si SOC, SOC, SOC (Cancan style), vad ca am exact aceleasi penalizari pe care le-am avut si luna trecuta. What the fuck!?!?! Pentru ce, de unde, cum, mai ales ca luna trecuta platisem niste penalizari aiurea fara justificare.

Incerc eu sa explic situatia pe scurt, intreb acolo si mi se spune "da' stiti, ati platit tarziu lunile trecute, bla bla". Ii zic, am platit tarziu, corect, DAR AM PLATIT CU TOT CU PENALIZARI. Astea de unde mai sunt?
Intreb daca pot sa ma duc la alt departament, sa intreb, sa verifice, sa faca ceva. Zice ca nu, ca probabil n-am achitat eu penalizarile din urma.... Posted Image

In fine, la casierie am achitat tot, mai putin penalizarile alea stupide.

E aberant, stresant, astfel de situatii te enerveaza la culme!
Cred ca astia isi actualizeaza in mod serios informatiile abia anul viitor cand fac regularizarea si fac calculul babeste.
La sanatate mai aveam de platit in plus (la regularizare) pe 2014 si nici acum nu mi-a venit decizie sa platesc.


Praf, praf si pulbere. Trebuie sa fii foarte atent, ca daca tu nu esti, nu e nimeni, platesti in plus, platesti aiurea, iti iau bani in plus la casierie, ba chiar sunt situatii in care nu-ti iau banii si te trezesti cu dobanzi/penalitati de 30000% fiindca nu te-au anuntat cu anii etc.
Cel mai bine e sa n-ai de-a face cu astia, ca odata ce te-ai bagat in gura lupului ...nu mai iesi!

Edited by MrDerpson, 21 December 2015 - 14:58.


#31
jeav12

jeav12

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 22
  • Înscris: 16.07.2013
Mai ceva ca in filmele cu prosti. Sa va zic ce am patit azi la fisc.

Ma duc frumos la fisc, la toate ghiseele era coada asa ca am zis sa ma asez si eu la cel cu coada cea mai mica sa intreb ce si cum.
Astept vreo 15min si imi vine randul ii arat respectivei doamne actele si ii explic situatia si imi zice ca trebuie sa merg prin spatele ghiseelor pe o intrare laturalnica ca sa ajung la inspectori asa cum a zis si Michidoo. Am inteles eu cat de cat si ma duc pe drumul descris de catre respectiva. Acolo din nefericire ma intalnesc cu o alta angajata (nici macar nu stiu ce functie avea) care incepe sa fie isterica si sa se ia de mine ca nu am voie acolo. Eu ii explic ca asa am fost indrumat, incerc sa ii arat actele, etc. nici vorba, cica sa plec imediat de acolo pentru ca "numai functionarii au voie in respectiva parte a cladirii". Ma intorc inapoi la ghiseul de la care am luat informatii, mai stau inca 15min la coada, ii explic din nou situatia si imi zice respectiva sa stau la intrarea laturalnica si sa intreb lumea care intra daca are cineva drum spre inspectori care sa ma duca acolo. Astept vreo 20 de minute si reusesc sa dau de un avocat care se indrepta spre ei si care a fost destul de amabil sa ma conduca pana acolo.

Inspectorul de care apartin(erau grupati pe cartiere) m-a lamurit cu toate chestiile.
Mi-a zis ca se aplica norma de venit, iar la sfarsitul anului se va face o regularizare deoarece eu sunt pe cod CAEN 6202. A zis ca daca apare o problema sa ma duc la el si ma va lamuri ce si cum.

Asadar ca o concluzie a aventurii mele, cel mai bine e sa incerci sa-ti faci intrarea la respectivul inspector pentru ca el iti va oferi toate informatiile.

Edited by jeav12, 21 December 2015 - 15:53.


#32
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Stai asa, ce regularizare?

Tu daca esti pe norma de venit,  stii clar cat ai de platit.  Regularizare se face doar cand esti in sistem real si exista discrepante intre suma estimata si cea realizata.



Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate