Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Noul format Jpegli iși propu...

Dade, dade

Parola la lock screen

Deparazitare externa pisici fara ...
 Seriale turcesti/coreene online H...

Merita un Termostat Smart pentru ...

Sfat achizitie MTB Devron Riddle

Problema mare cu parintii= nervi ...
 switch microtik

Permis categoria B la 17 ani

Sfaturi pentru pregatirea de eval...

Crapaturi placa
 cum imi accesez dosarul electroni...

Momentul Aprilie 1964

Sursa noua - zgomot ?

A fost lansat Ubuntu 24.04 LTS
 

Ungaria

- - - - -
  • Please log in to reply
1410 replies to this topic

#1297
carmenrebeca_31

carmenrebeca_31

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 167
  • Înscris: 25.01.2014
poate cineva sa recomande o cazare rezonabila in zona aeroportului Ferihegy?
---

Hotel Sunshine - 1191 Budapesta, Bethlen Gábor utca 31- - intre 33- 40 euro/noapte - depinde ce fel de camera doresti !! -


Este la 10 min de mers cu masina din Aeroport -!
Curat, ingrijit, locuri de parcare Posted Image

Prin booking nu iti i-au nici un fel de avans, faci rezervare, platesti acolo.

Edited by carmenrebeca_31, 07 May 2014 - 08:25.


#1298
rodica2007

rodica2007

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 116
  • Înscris: 20.11.2012
Hotel Chesscom. Vezi comentarii pe booking, e aproape, statia de autobus este peste drum, curatel, mai vechi, dar pentru o noapte isi merita pretul.

http://www.booking.c...a06ca08046a2dX6

#1299
demential

demential

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,415
  • Înscris: 15.02.2008
A folosit cineva serviciile de City Tour Hop on Hop off pentru Budapesta ?
Daca da, care si cum a fost ?

#1300
Vergu

Vergu

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 58
  • Înscris: 15.11.2013
Buna, am revenit sa ma ajutati... Plec pe final de septembrie cu trenul la Budapesta. Suntem cazati pe Ganz utca  8 la hotelul Regnum residence. Daca stiti ceva despre el mi-ar fi de folos. Dar cel mai important ar fi ca am nevoie de un sfat, Cu ce sa ne deplasam de la gara la hotel. Stiu ca metroul este cel mai ok... Dar noi il evitam.... Mai ales ca este foarte mult de coborat cu scarile si "avem" probleme cu astfel de coborari si le evitam. Multumesc

#1301
epuru

epuru

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,125
  • Înscris: 27.03.2007
Voi face un drum pana la Budapesta, din Timisoara. Nu vreau sa merg pe autostrada ca am tot fost, vreau sa o iau pe drumurile normale sa mai vad si altceva. Aveti idee daca trebuie platita vreo taxa de drum daca nu folosesc autostrada si merg pe drumurile normale?

Pe google maps am debifat autostrazile si drumurile cu taxa si ma duce pe Szeged-Kiskunfélegyháza-Kecskemét-Budapesta pe drumul national/european 5.

Edited by epuru, 05 September 2014 - 14:22.


#1302
OvidiuNS

OvidiuNS

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,855
  • Înscris: 04.07.2010
Ăla e drumul. Nu plăteşti nici o taxă/vignetă.

Sănătate şi drum bun !

#1303
kvs

kvs

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 182
  • Înscris: 23.07.2013
Ceva recomandari de cazare ieftina si ok in Budapesta?

#1304
elbriga

elbriga

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 369
  • Înscris: 04.07.2005

View Postkvs, on 26 noiembrie 2014 - 13:44, said:

Ceva recomandari de cazare ieftina si ok in Budapesta?

    Rezonabil e aici !
            http://www.guesthous...om/indexro.html

     Pret bun proprietarii vorbesc romaneste si se straduiesc sa ofere conditii decente.Parcarea masinii  e asigurata in curte iar conexiunile pe transport in comun spre obiectivele orasului sunt bune ! Poti suna si intreba la telefon ca sunt foarte amabili !

#1305
kvs

kvs

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 182
  • Înscris: 23.07.2013
O sa fie cineva in perioada 15-18 decembrie in Budapesta? Putem stabili niste obiective impreuna :)

#1306
pazzucu

pazzucu

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 75
  • Înscris: 01.11.2007
salut , am cumparat un bilet pentru 2 persoane ,cazare cu mic dejun inclus ,7 zile ,hotel Central Green Hotel , Budapesta cu 230 euro de la Wizz Tours ,perioada 31-01-15--07-02-15 .

mai este cineva care a cumparat de la ei ? cu avioanele lor calatoresc des , sunt destul de seriosi insa bilete cu cazare inclusa nu am cumparat .
referintele hotelului sunt bune si pozele care le-am vazut la fel ,pretul nu este mare de loc ,parca e prea frumos ,nu?

am primit confirmare prin e-mail , defapt 2 confirmari ,una pentru biletul de avion cealalta pentru cazare . cu cea pentru avion voi face check-in insa la hotel cu ce ma prezint ?

1-imprim e-mailul si il arat ?

2-stie cineva daca din aeroportul ferihegy pot cumpara un abonament de 7 zile pe toate mijloacele de trensport in comun ?

3- a mai fost cineva cazat la  http://centralgreenhotel.hu

multumesc anticipat !

#1307
[mz]

[mz]

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 352
  • Înscris: 21.11.2006
Imi face placere sa va relatez vacanta mea de 10 zile din anul 2014, petrecuta in Budapesta.

Ziua 1 – Transportul cu avionul din Bucuresti in Budapesta nu ofera multe variante, Tarom fiind singura existenta din clipa de fata. Desigur ca monopolul nu se reflecta in preturi decente, insa am preferat aceasta optiune pentru a evita o lunga calatorie cu masina, care nu-mi face placere catusi de putin. Astfel, dupa un zbor de o ora si cincinzeci de minute deja aterizam pe aeroportul international Liszt Ferenc. Pentru transportul spre oras varianta optima este biletul care ofera posibilitatea de transfer (in cazul de fata am utilizat combinatia autobuz plus metrou), pretul fiind de 530 HUF/persoana (1 euro echivaleaza cu aproximativ 310 HUF). Conditia este ca durata totala a calatoriei sa nu depaseasca 60 minute si sa folositi o singura data metroul (se interzice inclusiv schimbarea magistralei dupa ce v-ati urcat in metrou sau a posibilitatii de a merge inapoi, orice abatere implicand achizitionarea si activarea unui nou bilet). Am luat autubuzul 200E pana la statia Kőbánya-Kispest, apoi metroul pe magistrala M3 pana la Arany János Utca, in apropierea careia se afla hotelul unde ne-am cazat, Star Inn Budapest Centrum. Totodata, de aici se ajunge foarte repede la Opera, unde exista de asemenea statie de metrou. Dupa ce ne-am cazat, am plecat intr-o plimbare pe itinerariul Gara de Vest (Nyugati pályaudvar) – Parlamentul (Országház) – zona de promenada din Pesta de-a lungul Dunarii (Pesti Alsó Rakpart) – Podul cu lanturi (Lánchíd) – Four Seasons Gresham Palace – Bazilica Sfantul Stefan (Szent István Bazilika). Am servit cina intr-unul dintre localurile din zona, ocazie cu care am incercat primul gulas din Ungaria, iar consultand apoi meniul de bauturi am constatat uimiti ca nu se servea alcool, in schimb aveau siropuri facute in casa, varianta care mi-a amintit de copilarie.

Ziua 2 – Traseu pietonal pe traseul Gara de Vest (Nyugati pályaudvar) - Piata Eroilor (Hősök tere). Dupa ce am admirat statuile din Piata Eroilor (de precizat ca odinioara aici trona o statuie a lui Stalin) am vrut sa vizitam Muzeul de Arte Frumoase (Szépművészeti Múzeum), insa am fost informati la intrare ca din cauza unor evenimente de ultim minut urmau sa inchida intr-o ora. Astfel, ne-am indreptat catre Castelul Huniazilor (Vajdahunyad vára), o frumoasa cladire gotica reprezentand o copie mai mica a Castelului Huniazilor de la Hunedoara. A fost construit între 1896 si 1908 ca parte a Expozitiei Milenare, prin care s-au sarbatorit 1000 de ani de la asezarea maghiarilor in Bazinilor Panonic. In prezent adaposteste un muzeu agricol pe care nu am dorit sa-l vizitam, neintrand in aria noastra de interes. Ansamblul complet din Parcul Orasului este format atat din Castelul Vajdahunyad cat si constructii in stil baroc, romanic si renascentist reprezentand copii ale unor palate de pe teritoriile aflate in trecut sub stapanirea Imperiului Austro-Ungar. Mai atrage atentia in mod deosebit capela Jak, ce reprezinta o copie a unei biserici benedictine din secolul 13 din aproprierea granitei cu Austria. Plimbarea a continuat prin parc, pana la Baile Széchenyi (Széchenyi gyógyfürdő), apoi la gradina zoologica. Intrarea la zoo este 2500 HUF/persoana, vizitarea completa durand aproximativ 4 ore cu tot cu o scurta pauza de bere. Intrucat auzisem multe lucruri frumoase despre restaurantul Gundel am profitat de ocazie pentru o iesire aici. Decorul este superb, localul deosebit, foarte elegant si romantic, iar toate serviciile de inalta clasa. Am savurat cate o portie din celebrele crepes a la Gundel (Gundel palacsinta), cu nuca si sos de ciocolata, alaturi de ceaiul good mood Gundel. Daca va doriti o iesire romantica sau ceva deosebit nu trebuie sa ratati acest local. Seara am servit cina intr-un restaurant din apropiere de hotel, cu specific indian. Mancarea a fost foarte buna, iar preturile mai mici in comparatie cu localurile similare din Bucuresti.

Ziua 3 – Am luat metroul pana la Piata Eroilor (Hősök tere), utilizand cea mai frumoasa magistrala - M1 (linia galbena sau millenium). Aceasta magistrala a fost construita la sfarsitul secolului ai XIX-lea, fiind cea dintai linie subterana din Europa si a doua din lume. M-au incantat foarte mult garniturile de tren (clasice, cu vagoane mici si cochete, fara burdufuri comunicante intre ele) si ghiseele de bilete din statii, copii dupa cele originale. Ajunsi in Piata Eroilor am mers la Muzeul de Arte Frumoase (Szépművészeti Múzeum). Intrarea a costat 2200 HUF/persoana si o taxa separata de 300 HUF pentru fotografiat. In acest pret a intrat si expozitia temporara, a carei existenta m-a bucurat foarte mult intrucat gazduia o parte dintre schitele lui Rafael. Ca sa va faceti o idee cat de serioase sunt expozitiile temporare din cadrul acestui muzeu o sa va precizez ca anterior existase una dedicata lui Caravaggio, iar urmatoarele doua, anuntate prin intermediul unor panouri uriase erau dedicate lui Toulouse-Lautrec respectiv Rembrandt. Aceste expozitii dureaza aproximativ trei luni fiecare. Revenind insa la expozitia permanenta de pictura de care eram interesati in primul rand, nu avea sa fim dezamagiti intrucat timp de aproximativ trei ore si jumatate am intalnit multe tablouri ce ne-au atras atentia, printre care mentionez Fra Angelico (Scene din vietile pustnicilor timpurii), Jacopo Bosano (Portret al unui cardinal), Titian (Portretul dogelui Marcantonio Trevisani), Rafael (Portret al unui barbat tanar), Henri de Toulouse-Lautrec (Doamnele in sufragerie), Hieronymus Bosch (Cantaretii bahici, copie), Pieter Bruegel cel Batran (Predica Sfantului Ioan Botezatorul), Pieter Bruegel cel Tanar (Scandalul dintre tarani si soldati), Jan Bruegel cel Batran (Enea si Sibila in infern), Ridolfo del Ghirlandaio (a fost nepotul mult mai cunoscutului Domenico Ghirlandaio) – Adoratia pastorilor, Robert le Vrac Tournieres (Portretul contelui Ferdinand Plettenberg), Bernardo Bellotto (a fost nepotul, elevul si asistentul lui Canaletto, caruia a cadadicsit sa-I imprumute pseudonimul, fapt ce a produs confuzii) – Arno in Florenta, Piazza della Signoria in Florenta, respectiv Palatul Kaunitz si gradina in Viena, Ferdinand Georg Waldmuller (Barbatul stereoscop), Diego Velazquez (Scena de carciuma cu doi barbati si o fata), Juan Bautista Martinez del Mazo (Portretul infantei Margarita Teresa), Cornelis Bega (Tarani in carciuma), Josef Danhauser (Studiu al unui cap de barbat barbos), Albrecht Durer (Portret al lui tanar), Gustave Courbet (Priveliste catre Neuenburger), Philippe de Champaigne (Portretul lui Henri Groulart), Sebastian Vrancx (Un banchet in aer liber), Adriaen Frans Boudewyns (Drum in padure), Jan Steen (Familia pisicilor) etc. Dupa o placuta plimbare pe cunoscutul bulevard Andrássy am ajuns la muzeul Casa Terorii (Terror Háza), pe care nu am ezitat il vizitam (biletele costa 2000 HUF/persoana iar fotografierea este interzisa). Muzeul prezinta in egala masura ororile produse de fascism si comunism, relevant fiind ca atat nazistii cat si comunistii au folosit aceasta casa drept centru al opresiunii si torturii. Nazistii au numit acest loc „Casa loialitatii“. Dupa plecarea acestora, odata cu intrarea tancurilor sovietice in Budapesta, casa a devenit Biroul Securitatii Statului, apoi Autoritatea Securitatii Statului. Traseul vizitatorilor porneste de la etajul al doilea, coboara catre primul etaj, iar accesul spre subsol, acolo unde se afla celulele detinutilor, se face prin intermediul unui ascensor. Detaliile ororilor ambelor regimuri dictatoriale sunt prezente in abundenta in cadrul acestui muzeu de referinta al Budapestei atat prin numeroase mijloace media moderne cat si cele clasice. Cei care au timp mai mult la dispozitie vor gasi aici suficiente materiale pentru studiu. Pranzul l-am servit intr-un restaurant in regim all you can eat for, din zona Oktagon, a carui mancare a fost suficient de proasta incat deplasarea de aici sa devina o experienta singulara. Singurul real avantaj este pretul (1390 HUF/persoana in weekend si 1190 HUF/persoana in timpul saptamanii, fara bauturi incluse). Seara am luat metroul pana in Buda, statia Széll Kálmán tér (atentie, in ghidurile turistice mai vechi numele acestei statii este Moszkva tér). Cei interesati de cumparaturi vor gasi in apropiere mall-ul Mammut (noi nu am intrat in el). Ne-am plimbat in zona de promenada de-a lungul Dunarii, apoi catre Bastionul Pescarilor (Halászbástya) si biserica Matyas (Mátyás templom). Am facut o binemeritata pauza in Sailor’s Pub, unde binecunoscuta bere belgiana Delirium Tremens este la loc de cinste, alaturi de alte beri belgiene si germane, o gama variata de palinci etc. Traseul pietonal a continuat catre Podul cu lanturi (Lánchíd), Four Seasons Gresham Palace, alta oprire la bere intr-un bar de muzica rock (patronul localului cred ca era obsedat de Manowar, caci in cele 45 de minute petrecute aici am auzit numai muzica acestei formatii, pe pereti tablouri kitsch reprezentand ghici ce formatie, iar barmanul avea hanorac ghici cu ce formatie), Bazilica Sfantul Stefan (Szent István Bazilika), o gustare tarzie, iar la final, spre ora 2 noaptea am ajuns la hotel.

Ziua 4 – Traseu pietonal pana la Piata Libertatii si Banca Nationala (Magyar Nemzeti Bank). La foarte mica distanta se afla Trezoreria (Magyar Államkincstár), fosta Banca de Economii a Postei Regale, care este o frumoasa cladire in stil art nouveau proiectata de arhitectul Ödön Lechner, cel supranumit Gaudi maghiar. Cand a fost intrebat care este scopul designului minutios al tiglelor din partea superioara a acoperisului atata vreme cat nimeni nu le poate vedea, Lechner a raspuns: pasarile le pot vedea. Daca   v-a placut Trezoreria si aveti suficient timp la dispozitie, puteti sa vizitati pe parcurs si alte doua importante cladiri din Budapesta proiectate de Lechner: Muzeul de Arte Aplicate si Institutul Maghiar de Geologie. Ne-am continuat drumul pana la Parlament (Országház) pe care turistii din Uniunea Europeana il pot vizita gratuit, ceilalti fiind nevoiti sa achite o taxa de intrare. In cazul in care nu ati efectuat o rezervare in prealabil (ca noi de exemplu), veti sta la coada, ca multi ceilalti, care in cazul nostru a durat cam 30-35 minute. Mentionez ca sunt doua locuri de acces in Parlament, cel dintai traseu fiind unul foarte scurt (in 5-10 minute vizitati tot, fiind vorba de un hol, admirarea plafonului, a catorva elemente decorative si a scarii care duce spre etajul doi, la ultima neavand acces), iar celalalt extins (spre exemplu, in cazul unui tur ghidat durata este de 35-40 minute), unde veti ajunge inclusiv la etajul doi, veti mai vizita printre altele sala de sedinte a fostului Senat si rotonda (sala cupolei) care adaposteste coroana Sfantului Stefan. Nu exista restrictii privind fotografierea, nici o taxa aditionala. Un detaliu destul de trist este ca Imre Steindl, arhitectul care a proiectat cladirea Parlamentului, nu a mai apucat sa vada finalizata cladirea neogotica intrucat a orbit, iar la scurt timp a murit, cu doar doi ani inainte de incheierea constructiei, in anul 1902. Traseul nostru a continuat catre Bazilica Sfantul Stefan (Szent István Bazilika), ce poate fi vizitata gratuit. Bazilica este dedicata celui dintai rege crestin al Ungariei, Stefan cel Sfant, cel care a convertit la crestinism triburile nomade ungare si le-a unit punand bazele poporului maghiar. In afara de vizita propriu-zisa puteti urca pe terasa cupolei prin intermediul unui lift, pentru a admira una dintre panoramele orasului (la ora la care am ajuns noi nu se mai putea face acest lucru, asa ca am amanat pentru alta zi) sau sa va achizitionati bilete la unul dintre concertele de orga care au loc in biserica. Am luat metrul pana in Buda, statia Batthyány tér, in apropierea careia se afla biserica Sfanta Ana, realizata in stil baroc, al carei interior nu atrage atentia in mod deosebit. Pe de alta parte am apreciat biserica intravilana calvinista, in stil neogotic, la care din pacate se lucra intensiv la renovari interioare, fapt ce nu ne-a permis sa o vizitam. Nici o problema, deja incep sa gasesc motive pentru a reveni in Budapesta. In scurt timp am ajuns la Piata Sfintei Treimi (Szentháromság tér), unde se afla doua dintre cele mai cunoscute obiective turistice ale orasului: Bastionul Pescarilor (Halászbástya) si biserica Matyas (Mátyás templom). Ne-am achizitionat indata bilete pentru ambele, preturile fiind de 1200 respectiv 700 HUF/persoana. Veti remarca de asemenea frumoasa statuie din bronz a regelui Stefan cel Sfant, aflata pe un piedestal. Bastionul Pescarilor a fost construit la aniversarea unui mileniu de la colonizarea Ungariei, iar cele sapte turnuri ale sale reprezinta corturile celor sapte triburi maghiare stabilite in Campia Panonica in secolul al noualea si sunt legate intre ele printr-o terasa cu scari si diverse coridoare de acces.  Stilurile arhitecturale utilizate sunt neogotic si neoromanic, iar panoramele de aici catre Dunare, Pesta si insula Margareta sunt fascinate. Avariat masiv in timpul celui de-al doilea razboi mondial, Bastionul Pescarilor a fost restaurat in perioada 1947-1948. Biserica Matyas a fost locul in care erau incoronati regii Ungariei, dintre acestia cei mai cunoscuti fiind Matei Corvin (s-a casatorit aici de doua ori), respectiv Francisc Iosif (Franz Joseph) si Sisi (Elisabeta de Wittelsbach). Istoria bisericii este una cat se poate de tumultoasa, de-a lungul acesteia avand loc foarte multe renovari si reconstruiri. Construita in 1015 de catre regele Stefan, ea a fost distrusa in timpul invaziei mongole din 1241, reconstruita in perioada 1255-1269 de regele Béla al IV-lea, pastrand elementele arhitectonice originale. O reconstruire are loc si in a doua jumatate a secolului 14, in stilul gotic tarziu numit florid sau flamboiant. Numele bisericii provine de la regele Matei Corvin (1458-1490), care in 1470 a solicitat transformarea turnului sudic precum si adaugarea unor capele, respectiv a unui oratoriu. Moartea lui Matei Corvin din 1490 pune capat perioadei prospere a regatului Ungariei, care deja din 1514 era usor zguduit de rascoala lui Gheorghe Doja, martirizat la Timisoara, iar in 1526 ungurii erau invinsi la Mohács de armata otomana condusa de Soliman Magnificul, acelasi an in care biserica Matyas a fost distrusa de un incendiu. Budapesta a fost ocupata de turci in 1541, devenind capitala de pasalac otoman pana în 1686, perioada in care biserica Matyas a devenit marea moschee (da, vorbim de o perioada de 145 ani!). Ulterior, habsburgii i-au izgonit pe turci, iar in timpul asediului biserica a fost avariata de tunuri, astfel ca a fost refacuta, de data aceasta in stil baroc, redevenind biserica crestina. Ultima reconstructie a avut loc in perioada 1873-1896 de catre arhitectul Frigyes Schulek (dupa planurile sale s-a construit si Bastionul Pescarilor), care a optat pentru o masiva reconstructie in decursul careia a sacrificat multe dintre elementele originale, fapt care i-a atras numeroase critici. Garguii si acoperisul cu tigle multicolore sunt adaugirile lui Frigyes Schulek, iar stilul arhitectural actual predominant este neogotic. Interiorul este destul de atipic pentru o biserica catolica, cu exceptia vitraliilor si boltilor. Intre cele doua vizite am optat si pentru un moment de relaxare la una dintre terasele panoramice de langa Bastionul Pescarilor, unde am savurat in tihna un expresso si un pahar de vin Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2008 in timp ce ne bucuram de privelisti minunate catre Dunare si Pesta. Tot in Piata Sfintei Treimi, la parterul hotelului Hilton, se afla simpaticul muzeul al martipanului (Szabó Marcipán Múzeum), pe care noi am vrut sa-l vizitam. Intrarea costa doar 400 HUF/persoana, pret care include si o bucatica de martipan pentru degustare. Toate exponatele din muzeu sunt facute din martipan, ele infatisand cunoscute cladiri din Budapesta si nu numai (Gara de Vest, Podul cu lanturi, Parlamentul, Bastionul Pescarilor, biserica Matyas, Catedrala Sfantul Vasile din Piata Rosie, Moscova), scene din diverse carti (Calatoriile lui Gulliver), povesti (Mateias gascarul, Lupul si cei sapte iezi – a NU se confunda cu varianta romaneasca a lui Ion Creanga, modificata dupa cea scrisa de Fratii Grimm), desene animate (101 dalmatieni, Mica sirena, Strumfii, Garfield), chiar si o gradina de cactusi. Desigur ca tot aici exista si o cofetarie unde se pot servi o sumedenie de produse din martipan sau pur si simplu sa le cumparam pentru acasa. Am facut si noi cateva mici cumparaturi de aici, apoi ne-am luat cate o inghetata din fata hotelului Hilton si am plecat intr-o scurta plimbare prin Buda. Ne-am retras la hotel pentru o binemeritata odihna, iar apoi am cumparat de la receptie bilete pentru croaziera cu vaporasul pe Dunare. Spre norocul nostru, am prins o oferta foarte avantajoasa ce cuprindea un numar nelimitat de croaziere (nu mai tin minte numele companiei) precum si acces la autocarul turistic hop on, hop off la pretul de 5000 HUF/persoana. Partea cea mai avantajoasa a fost ca valabilitatea in cazul ambelor servicii era pentru doua zile (fata de o zi cum era in mod uzual), fapt pentru care am optat pe loc pentru un bilet activ chiar in ziua curenta (voiam sa facem o croaziera seara, iar a doua zi sa ajungem la Citadela prin intermediul autobuzului turistic, stiind ca accesul intr-acolo este destul de dificil pe cai alternative). Ca sa constientizati beneficiul ofertei de mai sus precizez faptul ca o singura croaziera cu binecunoscutele vase Legenda costa 5500 HUF/persoana, pret ce include si o bautura servita la bord. Seara am cinat la restaurantul Bohém Tanya, aflat in apropiere de Opera. Acesta ne fusese recomanadat de catre receptionerii hotelului unde eram cazati, care ne-au oferit si un cupon cu reducere 10% la nota de plata. Ne-au placut pulpele de gasca, au facut echipa buna cu piureul de cartofi, varza rosie, palinca si vinul. Imediat dupa cina ne-am indreptat spre Dunare, pentru a prinde ultima croaziera a zilei, cea de la ora 22:00. Durata este o ora, timp in care va veti bucura de una dintre cele mai romantice croaziere cu vaporasul din Europa, ar fi pacat sa o omiteti. Optati cu incredere pentru varianta de seara, o sa va incante mai mult decat cea din timpul zilei.

Ziua 5: Am luat autobuzul turistic hop on hop off din statia aflata vis a vis de Opera pe traseul Piata Franz Liszt (Liszt Ferenc Tér) -  Piata Eroilor (Hősök tere) – Gara de est (Budapest Keleti pályaudvar) – Piata Astoria – Funicularul – Castelul Buda (Budai Vár) – Citadela (Budapesti Citadella), ultima fiind de altfel obiectivul nostru principal pentru ziua curenta. Veti asculta pe parcurs la casti inregistrari cu descrierile obiectivelor principale de pe traseu ale orasului, intr-una din cele 20 de limbi internationale, inclusiv romana. Revenind la Citadela, ea a fost construita in anul 1854 de catre habsburgi in varful dealulul Gellert, la o inaltime de 140 metri peste nivelul Dunarii, avand scopul de supraveghere permanenta a orasului. Desigur ca acest fapt nu a fost tocmai pe placul localnicilor care au numit fortareata ,,Bastilia”. In timpul celui de-al doilea razboi mondial armatele ungare si germane au utilizat-o drept cartier general. Actualmente este numita ,,Ochiul Budapestei” datorita panoramelor foarte frumoase ale orasului de care va puteti bucura aici, pe care noi le-am imortalizat in numeroase fotografii. Statuia Libertatii (cea reprezentand o femeie care tine o frunza de palmier deasupra capului) simbolizeaza eliberarea Budapestei de sub dominatia nazista, de catre sovietici. Toate celelalte statui comuniste din Budapesta au fost mutate la marginea orasului, in Parcul Statuilor, inclusiv soldatul sovietic aflat la baza Statuii Libertatii. Am platit 1200 HUF/persoana pentru accesul in Citadela si am mers sa vizitam buncarul pe trei niveluri, construit in timpului celui de-al doilea razboi mondial. Cele 17 incaperi ce ocupa 750 metri patrati sunt in prezent camerele unui muzeu, in cadrul caruia veti remarca exponate din ceara in marime naturala, reprezentand soldati, ofiteri, prizonieri si medici, numeroase fotografii alb negru din perioada dominatiei naziste si a distrugerilor orasului, cauzate de al doilea razboi mondial, dar si harti, medalii, insigne, arme de razboi sau copii dupa articole vechi din ziare. O zona speciala a muzeului este dedicata evreilor. Mai puteti vizita expozitia de fotografie din cadrul hotelului Citadella. Dupa o inghetata, o gustare frugala si o sesiune de tras cu arcul ne-am continuat traseul prin padure, pana jos, la hotelul Gellert (turistilor cazati in Buda care isi doresc o zi de relaxare le recomand sa mearga la baile termale ale acestui hotel), langa care se afla biserica din pestera (Sziklatemplom). In toate ghidurile turistice scrie ca intrarea este libera, insa in prezent de fapt este 500 HUF/persoana. Biserica a fost construita intr-o grota naturala in anul 1926, inchisa de comunisti in anii 50 si redeschisa in anul 1991, dupa daramarea zidului ce impedica accesul aici. Dupa vizitarea bisericii am coborat pana la Podul Libertatii (Szabadság híd) pe care l-am strabatut, trecand spre Pesta, iar peste cateva minute ne-am urcat din nou pe un vas care face croaziere pe Dunare. Daca tot aveam croaziere nelimitate si in ziua respectiva, de ce sa nu facem si una de zi? Insa de aceasta data ne-am decis sa nu facem intregul traseu, ci sa coboram pe insula Margareta (Margit sziget). Desi este cunoscuta in special pentru festivalul Sziget, care are loc anual in luna august timp de o saptamana, aici in general oamenii vin pentru destindere si relaxare. Insula de 2,5 km lungime este de fapt o oaza de verdeata in care circulatia cu mijloace de transport motozizate este interzisa (cu exceptia masinilor de politie si a unei linii de autobuze). Exista aici o gradina japoneza unde vara broastele testoase lenevesc la soare, o gradina de trandafiri, o banda de alergare cu o lungime de 5 km, numeroase biciclete de doua persoane pentru inchiriere, bai termale, un parc acvatic de distractii, o mini gradina zoologica, un teatru si un cinematograf in aer liber, o fantana muzicala, ruinele unei manastiri dominicane din secolul 13, o capela din secolul 15 si un turn al apei, construit in anul 1911, recent renovat si utilizat ca punct de observatie panoramica si evenimente culturale. Am inchiriat o bicicleta de doua persoane pentru o ora (pret 1690 HUF) cu care am vizitat relaxati intreaga insula, apoi am luat din nou vaporasul cu care am facut partea a doua a croazierei de zi. Ne-am plimbat apoi in zona Pietei Deak Ferencz (Deák Ferenc tér) si am trecut pe langa cunoscuta strada Váci (Váci utca). Daca ajungeti pe aici opriti-va pentru un grozav carnat cu varza murata, rondele de ardei iute murat, ceapa calita si optional pasta de ardei iute. Am luat metroul pana la Gara de Vest (Nyugati pályaudvar), unde aveam de facut niste cumparaturi la WestEnd City Center. Apoi ne-am reintors la restaurantul din seara precedenta - Bohém Tanya pentru noi mancaruri grozave, cu multe calorii: friptura de porc pane umpluta cu ficat, alaturi de garnitura de cartofi natur, respectiv cotlet tiganesc cu cartofi prajiti si boia, alaturi de ceva bere.

Ziua 6: Am luat metroul pana la Széll Kálmán tér, apoi autobuzul 16, iar dupa o scurta plimbare pe jos am ajuns in fata unui muzeu atipic al capitalei Ungariei - spitalul din stanca (Sziklakórház Múzeum). Acesta reprezinta un interesant sistem de caverne din zona dealului castelului Buda, pe o suprafata de 10 km, creat initial drept loc de depozitare de catre oamenii de afaceri locali. Inainte de al doilea Razboi Mondial Guvernul a preluat locul si a amenajat aici un spital cu centru de chirurgie, putand fi tratati concomitent aproximativ 200 pacienti, dar in timpul razboiului ajungandu-se chiar si pana la 700 simultan. A fost singurul spital de urgenta care a rezistat in timpul asediului. Camerele sunt decorate tematic, astfel vom intalni in prima parte numeroase exponate din ceara reprezentand pacienti si personal medical, inclusiv instrumente si echipamente medicale din acea perioada. Generatorul diesel care asigura anterior electricitatea spitalului este inca la locul lui. In perioada Razboiului Rece spitalul a fost transformat in buncar nuclear, pe care il veti putea vizita in cea de-a doua parte a turului, din nou cu exponate de ceara si o parte din aparatura originala. Intrarea costa 3600 HUF/persoana, fotografiile interioare sunt interzise, iar tururile au loc din ora in ora in intervalul 10:00-20:00 (ultimul tur este la ora 19:00), in prezenta unui ghid vorbitor de maghiara si engleza. Dupa o pauza la Café Miró  ne-am plimbat prin Buda, descoperind zone placute si linistite cu case vechi, gradini frumoase, multa verdeata, plante, flori, alei cu pomi infloriti. La final, am ajuns la Palatul regal (Király Palota). Precizez ca aici se mai poate ajunge si prin intermediul unui funicular (Sikló), pe care il puteti lua de langa Podul cu lanturi (Lánchíd). Castelul adaposteste trei muzee importante: Muzeul de istorie din Budapesta (Budapesti Történeti Múzeum), Galeria Nationala a Ungariei (Magyar Nemzeti Galéria) si Biblioteca Nationala Szechenyi (Országos Széchényi Könyvtár). Totodata se pot vizita gradinile si curtile exterioare, decorate cu numeroase statui. De aici se pot admira panorame ale orasului in directia Dunarii si a Podului cu lanturi (Lánchíd). Am vizitat  Galeria Nationala A Ungariei (Magyar Nemzeti Galéria) achitand taxa de intrare (1400 HUF/persoana) si cea de fotografiat  (optional, 500 HUF). Am profitat de ocazie pentru a interactiona cu pictura maghiara, atragandu-mi atentia tablourile aflate la etajul intai, apartinand secolului al XIX-lea, in special ale pictorilor Szinyei Merse Pál (Balonul, Doamna in violet, Picnic in mai, Ciocarlia), Barabás Miklós (Familie română în drum spre târg, Sosirea miresei, Doua fete debutante), Bertalan Székely (Descoperirea trupului neinsufletit al regelui Ludovic al II-lea dupa batalia de la Mohács din 1526), László Fülöp (Clopotul de seara), Margitay Tihamér (Gelozie), Orlai Petrich Soma (Mama mea), Jenő Gyárfás (Ordalia catafalcului), Antal Ligeti (Peisaj) si József Borsos (Vaduva). Dupa vizita de aproximativ doua ore am continuat sa exploatam curtile exterioare, apoi ne-am indreptat catre unul dintre restaurantele cunoscute din Budapesta: Cerbul de aur (Aranyszarvas). Vedeta culinara a zilei a fost o memorabila friptura de porc mistret cu telina si varza de Bruxelles. Ne-am retras apoi intr-un barulet linistit (Bed & Beers) cu muzica rock veche, unde ne-am petrecut cateva ore, apoi ne-am retras la hotel pe un traseu pestrit :)

Ziua 7: Am mers cu metroul pana la Astoria, de unde se ajunge foarte usor pe jos la Sinagoga Centrala (cunoscuta si sub numele de Sinagoga de pe strada Dohány sau Marea Sinagoga, respectiv Dohány utcai Zsinagóga sau Nagy Zsinagóga). Este cea mai mare din Europa si a doua din lume dupa Sinagoga Centrala din New York, capabila de a gazdui circa 3000 de persoane. Nu se remarca doar prin marime, ci si prin incontestabila frumusete arhitecturala si decorativa, in exterior si mai ales in interior. Exista si aspecte atipice, precum faptul ca in interiorul sinagogii se afla o orga. Complexul cuprinde de asemenea Muzeul Evreiesc (Zsidó Múzeum, include un centru de cercetari, colectii religioase si istorice evreiesti), Templul Eroilor (Hősök Temploma, lacas de cult ce comemoreaza evreii care au murit in Primul Razboi Mondial), cimitirul evreiesc (aici au fost inmormantati circa 2000 evrei in Primul Razboi Mondial) si parcul memorial al holocaustului Raoul Wallenberg (aici se afla memorialul evreilor maghiari martiri, reprezentat de o salcie plangatoare metalica, pe ale carei frunze sunt inscriptionate numele celor ucisi de nazisti). Biletul de acces costa 2850 HUF/persoana, se trece printr-un filtru de control, iar barbatii pot intra in sinagoga doar cu capul acoperit, vor primi la intrare kippa/yarmulkah, cunoscuta caciulita evreiasca ce acopera crestetul capului. In vecinatatea complexului sinagogii, la maxim 5 minute de mers, se afla un mic local pe nume Rachel’s Flodni. Am mers aici special pentru a manca flodni, o cunoscuta prajitura ungureasco-evreiasca. Este un veritabil deliciu format din patru straturi (gem de prune, umplutura cu nuci, umplutura cu mere si umplutura cu mac), separate prin blaturi. Am savurat cate un flodni alaturi de un sirop de casa facut din coacaze. De remarcat ca in local se asculta muzica jazz de la un post de radio online (www.jazz24.org). Rachel’s Flodni este una dintre amintirile noastre foarte placute din Budapesta, iar postul de radio Jazz 24 il ascult si in prezent. Ne-am continuat traseul, intorcandu-ne la Piata Astoria, de unde am luat autobuzul 233 pana la Campona Shopping Center (se merge cam 40-50 minute cu autobuzul pana aici), localizat in partea de sud a orasului, intr-o zona metropolitana, dupa parerea noastra. Nu am mers aici pentru a face cumparaturi, ci pentru a vizita Tropicarium – unde se afla printre altele cel mai mare acvariu cu apa sarata din Europa Centrala. Organizatorii numesc Tropicarium o gradina zoologica de rechini, iar atractia principala este acvariul cel urias, la care se ajunge catre finalul vizitei, prin intermediul unui tunel transparent de 12 metri lungime. O experienta inedita este bazinul pisicilor de mare, in care vizitatorii pot mangaia aceste creaturi marine, senzatia tactila fiind de o gingasie inimaginabila. Exista si alte numeroase acvarii cu pesti, o gradina tropicala ce gazduieste specii de maimute pitice, pasari, broaste testoase si aligatori, precum si o zona separata pentru amfibieni si reptile. Biletul costa doar 2300 HUF/adult si 1600 HUF/copil, foarte ieftin fata de alte acvarii din Europa pe care le-am vizitat pana in prezent (in cazul meu am comparat cu Barcelona, Mallorca si Monaco). Este un obiectiv turistic mai putin cunoscut al Budapestei, pe care noi l-am indragit foarte mult. La intoarcere nu am putut reutiliza autobuzul 233 intrucat ultimul plecase la ora 18:20, astfel ca am gasit alternativa traseului 33, la capatul caruia se afla statia de metrou Móricz Zsigmond körtér, care face parte din magistrala 4 (cea mai noua si moderna magistrala de metrou din Budapesta, inaugurata pe 28 martie 2014, exact ziua in care noi ne-am inceput vacanta). La finalul zilei se cerea o cina serioasa, asa ca am cerut din nou recomandarea hotelierilor pentru un restaurant din zona, care sa ne bucure papilele gustative. Am fost indrumati cu caldura catre restaurantul Pisica in sac (Zsákbamacskához), cel ce avea sa devina preferatul nostru din capitala Ungariei. Localul este o afacere de familie, patroana se afla aproape in permanenta acolo si serveste la mese cot la cot cu ceilalti angajati. Incepeti-va masa cu o palinca, n-o sa va para rau, mai ales cand veti observa ca este mai buna fata de gamele servite in majoritatea celorlalte restaurante. Am servit aici cea mai buna tocana de miel din viata mea, alaturi de galuste unguresti si varza murata, fiarta in aburi de vin alb. Alegerea prietenei mele a fost de cel putin la fel de inspirata: piept de rata cu sos de ciuperci si placinta de legume. Va recomand sa asortati mancarurile de acest gen cu un pahar de vin rosu sec Tóth Ferenc Egri Bikavér. Nu mica mi-a fost mirarea sa aflu ca acesta era vinul casei, in contextul in care Egri Bikavér este un cupaj de patru vinuri: Kékfrankos (Blaufrankisch in Germania sau Frankovka in spatiul ex iugoslav), Kadarka, Merlot si Cabernet Franc, produs in cazul de fata de o casa de vinuri cat se poate de serioasa. Ne-am amintit brusc de faptul ca in cele mai multe restaurante din Bucuresti vinul casei este de obicei cel mai prost si ieftin din meniu, pe care producatorii il ambaleaza in pungi de 10 litri.

Ziua 8: Dupa sapte zile cat se poate de dinamice, am considerat ca sosise timpul uneia de relaxare totala. Astfel ca cea de-a opta zi de concediu vacanta a fost dedicata Bailor Széchenyi (Széchenyi gyógyfürdő), cu o indelungata traditie, ele functionand inca din anul 1913. Am ajuns aici pe traseul deja cunoscut, adica metrou pana la Piata Eroilor (Hősök tere), apoi mers pe jos cateva minute in parc. Am optat pentru bilete de 12990 HUF/persoana (echivalent cu aproximativ 42 euro/persoana) care au inclus urmatoarele servicii: cabina privata (poate fi folosita atat pentru a va schimba cat si a va depozita lucrurile personale in siguranta), acces la toate cele 15 piscine interioare, 3 piscine exterioare (la acestea din urma temperaturile sunt intre 27 si 38 grade celsius, motiv pentru care pot fi folosite fara probleme si iarna), 10 saune si bai de aburi, tur ghidat cu instructor specializat, acces la casa palmierilor (Széchenyi Pálmaház reprezinta de fapt o zona de relaxare, plina de palmieri, plante exotice, hamacuri, canapele si zeci de accesorii extrem de confortabile care te imbie la tolaneala deplina, atat de binevenita dupa sesiunile de piscina, sauna si baie de aburi. Muzica de pe fundal si acoperisul transparent intregesc atmosfera. Pentru detalii aditionale aruncati o privire prin galeria de imagini de la adresa http://www.szechenyipalmahaz.hu), ceai herbal si boluri nelimitate de fructe in casa palmierilor. Desigur ca veti primi de asemenea halate de baie si prosoape. Masa este contra cost si poate fi servita in restaurantul aflat vis a vis de piscinele exterioare, mancarea fiind mediocra. Cei care doresc doar cabina privata si accesul la piscine, saune si bai de aburi isi pot achizitiona un bilet mai ieftin, cu 5200 HUF/persoana (adica aproximativ 17 euro/persoana). Desigur ca exista si bilete ce includ sesiuni de masaj, detalii aditionale gasiti pe site si la fata locului. Noi am petrecut nu mai putin de sase ore la Baile Széchenyi, timp in care am facut cate doua sesiuni de piscine, saune si bai de aburi si alte doua la casa palmierilor. Dupa ce am plecat, ne-am plimbat putin prin curtile interioare de la Castelul Huniazilor (Vajdahunyad vára) si am revenit in restaurantul nostru preferat, Pisica in sac (Zsákbamacskához). Am continuat festinul din seara precedenta cu doua preparate extrem de satioase. Cel dintai continea muschi de vita, ficat de gasca (varianta ungureasca de foie gras), orez in aburi si ragu de legume cu sos rosu (ungurii ii spun lecsó), iar cel de-al doilea pulpe de gasca si sos din fructe de padure. Li s-au acompaniat cate o palinca in deschidere respectiv un pahar de vin rosu sec Tóth Ferenc Egri Bikavér la final.

Ziua 9: Am plecat cu metroul pana la Kálvin tér, de aici ajungandu-se repede la Piata Centrala (Nagy Vasarcsarnok). Aceasta este cea mai mare piata din Budapesta si considerata deloc intamplator una dintre cele mai spectaculoase din Europa, alaturi de altele celebre precum La Boqueria (Barcelona), Marele Bazar (Istanbul) sau Portobello Road (Londra). Arhitectura cladirii atrage atentia, in special acoperisul si frumoasele sale tigle colorate Zsolnay. Atmosfera dinauntru este cat se poate de placuta, iar doritorii isi pot achizitiona atat produse culinare (branzeturi, fructe, legume, specialitati din carne, vinuri de Tokaji, mirodenii), cat si articole artizanale, haine si suveniruri. In caz ca veti ajunge aici infometati, aflati ca la etaj se afla numeroase localuri unde puteti servi mancare gatita, cu specific in mare parte unguresc. Va atentionez insa ca daca veti nimeri aici intr-o zi de sambata va fi destul de aglomerat, iar gasirea unei mese libere o sa va dea batai de cap. Dupa un pranz consistent, noi am reusit sa facem si cateva cumparaturi la preturi decente, cu putina pricepere si rabdare. Am luat apoi metroul pana la Széll Kálmán tér, apoi autobuzul 16 care ne-a adus la doi pasi de biserica Matyas (Mátyás templom). In apropiere se afla un supermarket CBA - unul dintre cele mai ieftine locuri de unde puteti cumpara vinuri Tokaji pentru acasa. Vinul care ma interesa - Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2008 costa aici doar 3299 HUF/sticla (de mentionat ca in cazul vinurilor aszú cantitatea unei sticle este de 0,5 l). Dupa achizitionarea unui stoc serios de vinuri si dulciuri, am revenit la hotel. Catre seara i-am rugat pe receptioneri sa ne faca rezervare la restaurantul The Big Fish (era recomandat de ghidul meu turistic de la Time Out), unde se servea cu preponderenta peste si fructe de mare. Avantajul de aici era ca ingredientele in crud (pestii, scoicile, crevetii, calamarii si restul fructelor de mare) sunt la vedere, asadar poti selecta exact ce doresti sa ajunga in farfuria ta, iar bucatarii gateau de asemenea sub ochii tai. Cina a fost grozava, noi am apreciat in special platoul cu peste, creveti, calamari si rosii cherry, alaturi de sosul din vin alb, lamaie si putin usturoi. Ultima seara din Budapesta era exclus sa se incheie atat de repede, asa ca am plecat intr-o plimbare, in prima faza pe cunoscuta strada Nagymező, in zona teatrelor, cluburilor si puburilor, unde deja misuna multa lume. Traseul a continuat pana la Parlament, de unde ne-am plimbat Dumnezeu stie pentru a cata oara in zona de promenada de-a lungul Dunarii din Pesta, ajungand pana la Podul cu lanturi (Lánchíd), apoi spre Bazilica Sfantul Stefan (Szent István Bazilika). Nu am apucat sa ajungem acolo, pentru ca am descoperit un placut si animat local de vinuri, DiVino. Precum se intampla in cele mai multe localuri din Budapesta, nici aici nu se poate fuma in interior, insa, spre deosebire de Romania, aici fumatorii nu se simt ofuscati, ci ies civilizat in fata localului si isi savureza viciul preferat in timp ce sorb si dintr-un pahar cu vin. De precizat ca gama de vinuri este foarte variata, desi toate sunt unguresti, iar la prima comanda in afara de vinul propriu-zis platesti si o taxa de garantie a paharului de 500 HUF/pahar, care  se returneaza dupa inapoierea la bar a paharelor intr-o stare intacta.

Ziua 10: De cele mai multe ori ultima zi este cea mai neplacuta si trista din intreaga vacanta. Pentru ca se cerea o interventie pentru…indulcire, solutia a fost o iesire la minunata cafenea New York, considerata pe merit drept una dintre cele mai frumoase din Europa, alaturi de Caffè Florian din Venetia, Café Central din Viena sau Antico Caffè Greco din Roma. Personal nu am mers niciodata intr-un loc atat de elegant, am fost realmente coplesit de frumusetea arhitecturii interioare, cu influente baroc si renascentiste. Cladirea denumita Palatul New York (desigur ca in realitate nu este un palat), din care fac parte atat cafeaua cat si hotelul de lux Boscolo a fost construita in anul 1894 de catre societatea de asigurari New York Life Insurance Company. La inceputul secolului XX acest loc era intens frecventat de elita culturala maghiara. Noi ne-am simtit privilegiati sa ne aflam aici, serviciile au fost de inalta clasa, iar calitatea deserturilor care ne-au fost servite, realmente inimaginabila. Nu faceti greseala sa va rezumati la o cafea, acordati-va sansa ineditului. Ne-am continuat drumul pana la Bazilica Sfantul Stefan (Szent István Bazilika), unde am urcat cu liftul in turn (500 HUF/persoana) pentru a admira inca o panorama a orasului. Ne-am mai plimbat apoi fara o tinta anume, iar langa Váci utca am servit un ultim carnat cu varza murata, rondele de ardei iute murat, ceapa calita si desigur pasta de ardei iute. A urmat si inevitabilul drum pana la hotel pentru preluarea bagajelor, apoi cel spre aeroport. Búcsút Budapest!

Rezumativ:
a) transport: in Budapesta sistemul de transport in comun este foarte bine pus la punct, putandu-se ajunge cu usurinta aproape peste tot. Exista mai multe tipuri de bilete:
- simple (pot fi utilizate in metrou, autobuz sau tramvai): 350 HUF sau 450 HUF daca le achizitionati direct de la sofer;
- 10 bilete simple: 3000 HUF;
- de transfer: 530 HUF. Ofera posibilitatea de transfer dintr-un mijloc de transport intr-altul (exemplu: din autobuz in metrou), durata totala a calatoriei nu trebuie sa depaseasca 60 minute, iar metroul trebuie sa fie utilizat o singura data. Se interzice inclusiv schimbarea magistralei de metrou dupa ce v-ati urcat in el sau a posibilitatii de a merge inapoi, orice abatere implicand achizitionarea si activarea unui nou bilet. Acest bilet are doua capete, trebuie activat cate o data la fiecare capat pentru fiecare mijloc de transport pe care il utilizati;
- de metrou, cu restrictii: 300 HUF. Puteti sa-l utilizati pe o durata de maxim 30 minute, nu mai mult de 3 statii (puteti schimba magistrala, insa totalul statiilor parcurse trebuie sa fie tot de maximum 3, acceptandu-se oricare combinatie dintre 2+1, 1+2 sau 3)
- cu valabilitate 24 de ore: 1650 HUF. Atentie, este valabil in intervalul 00:00 – 24:00 in ziua in care l-ati cumparat. Asadar, daca ati achizitionat un astfel de bilet la ora 12 ziua, el NU va fi valabil pana la ora 12 in ziua urmatoare. Pe durata valabilitatii sale, puteti utiliza calatorii nelimitate cu orice mijloc de transport in comun: metru, autobuz sau tramvai;
- cu valabilitate 72 ore: 4150 HUF. Povestea de la punctul anterior privind valabilitatea se aplica si aici;
- cu valabilitate 7 zile: 4950 HUF. Din nou se aplica regula de mai sus;
- de funicular: 1100 HUF (un singur sens) sau 1700 HUF (dus intors). Prin intermediul funicularului se poate ajunge la Palatul regal de la Piata Adam Clark si inapoi;
De precizat pentru romanii cu apucaturi suburbane (adica cei care nu isi cumpara in mod frecvent bilet) ca la metrou se fac controale atat in trenuri cat si in cele dintai zone de acces in subteran. Daca sunteti prins in metrou, autobuz sau tramvai ca nu ati activat biletele, veti primi amenda, fara a se face vreo exceptie de la regula.

b ) mancare si bautura: Cred ca ati putut citi suficiente exemple din cadrul relatarii vacantei noastre care v-au facut sa concluzionati ca mancarea si bautura localurilor din Budapesta ne-au incantat. Este capitala europeana unde am mancat cel mai bine pana in clipa de fata. Taxa de serviciu in valoare de 10 sau 12% apare de obicei separat pe nota de plata. Recomandarile noastre: Zsákbamacskához (in traducere Pisica in sac) pentru mancare si bautura, Gundel si New York Café pentru iesiri romantice, ocazii speciale.

c) bani: platile din Budapesta se efectueaza doar cu forinti (HUF), pe care fie ii veti cumpara de la casele de schimb sau ii veti scoate de la POS, utilizandu-va cardurile personale. Cursul la casele de schimb este de aproximativ 310 HUF pentru 1 euro, la care se adauga o taxa aditionala.

d) obiective turistice prioritare:  Bastionul Pescarilor (Halászbástya), Biserica Matyas (Mátyás templom), Muzeul de Arte Frumoase (Szépművészeti Múzeum), Citadela (Budapesti Citadella), Palatul regal (Király Palota), spitalul din stanca (Sziklakórház Múzeum), podurile de peste Dunare (NU doar Lánchíd !!!), o croaziera pe Dunare seara/noaptea (NU mergeti cu vasul Legenda decat daca nu aveti ce face cu banii), Parlamentul (Országház), Casa Terorii (Terror Háza), insula Margareta (Margit sziget), Castelul Huniazilor (Vajdahunyad vára), Piata Eroilor (Hősök tere), Marea Sinagoga (Nagy Zsinagóga), Tropicarium si magistrala de metrou M1. La final precizez ca daca veti accesa de curiozitate site-ul oficial al patrimoniilor UNESCO, la vecinii din Ungaria veti gasi printre altele: Budapesta, incluzand malurile Dunarii, cartierul Castelului Buda si bulevardul Andrássy.

e) puncte panoramice importante: Bastionul Pescarilor, curtile exterioare ale Palatului regal, Citadela, dealul Gellert, turnul bazilicii Sfantul Stefan dar si unul dintre vasele de croaziera pe Dunare.

f) durata optima pentru o vacanta in Budapesta: cam 7 zile pline daca veti sa o vizitati pe indelete. Celor care doresc sa faca aceste vizite intr-un ritm ceva mai lent si totodata sa opteze pentru o zi de spa, le recomand o durata a vacantei de 9-10 zile. Nu dati crezare celor care spun ca 3 zile in Budapesta sunt suficiente, o astfel de durata nu va permite decat o vizitare superficiala a orasului, o simpla bifare pe harta turistica. Alegerea va apartine.

Ce imi doresc sa mai vizitez data viitoare in Budapesta:
- insula Margareta in perioada de vara (cand functioneaza fantana muzicala iar gradina japoneza este inflorita);
- labirintul Castelului Buda (Budavári Labirintus);
- Biserica Sfanta Elisabeta (Szent Erzsebet Templom), despre care am aflat din pacate dupa ce deja ma intorsesem din Budapesta;
- Biserica intravilana calvinista (era in renovare cand am mers noi in Budapesta);
- Teatrul National – cel inaugurat in anul 2002, alaturi de care se mai afla un monument si un parc (http://upload.wikime...ralcivertan.jpg)

#1308
OvidiuNS

OvidiuNS

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,855
  • Înscris: 04.07.2010
Ca de obicei, superb ! Felicitări !

La obiective must-see în Budapesta, eu aş mai adăuga Muzeul Naţional Maghiar, aflat foarte aproape de Deak tér, iar pe lângă bd. Andrassi, destul de aproape de Hösök tére, se poate vizita un muzeu de Artă Asiatică, pe care tot vreau să-l vizitez şi încă nu s-a ivit ocazia.
Iar pentru împătimiţii de frumusţi subpământene, în partea nord-vestică se pot vizita două peşteri frumoase.

Copiii (şi nu numai), dacă tot pot fi duşi la Grădina Zoologică, nu uitaţi că lângă zoo există şi Parcul de Distracţii.


Sănătate şi toate cele bune !

Edited by OvidiuNS, 31 January 2015 - 17:09.


#1309
[mz]

[mz]

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 352
  • Înscris: 21.11.2006
Iti multumesc pentru aprecieri si completari, Ovidiu.
Te salut cu stima.

#1310
castoras

castoras

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 786
  • Înscris: 28.12.2006
Buna dragilor,
Voi pleca la Budapesta intre 1-6 Mai. Am vrea sa tinem bugetul sub control. Cateva intrebari pls:
1. Ce  recomandati pt o masa rapida in oras? Nu suntem fani bucatarie traditionala, cautam doar ceva ieftin si curat gen impinge tava sau similar.
Am vazut ca au Subway, merge si acesta. Altceva eventual?
Acum vreo 2 ani stiu ca aveau la SPAR pui rotisati care erau destul de OK.
2. Tinand cont ca este 1 Mai sa ma astept ca este totul inchis? Normal day?
3. Metroul nou M4 am vazut ca are o statie Gellert Hill - ma duce la citadela sau la hotel Gellert? Cu ce pot ajunge la citadela in afara de autobuzul turistic?
Daca drumul e prea lung, merita urcarea pana acolo?
Mai revin cu intrebari! Mersi in avans!

#1311
pazzucu

pazzucu

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 75
  • Înscris: 01.11.2007

View Postcastoras, on 27 aprilie 2015 - 12:20, said:

Buna dragilor,
Voi pleca la Budapesta intre 1-6 Mai. Am vrea sa tinem bugetul sub control. Cateva intrebari pls:
1. Ce  recomandati pt o masa rapida in oras? Nu suntem fani bucatarie traditionala, cautam doar ceva ieftin si curat gen impinge tava sau similar.
Am vazut ca au Subway, merge si acesta. Altceva eventual?
Acum vreo 2 ani stiu ca aveau la SPAR pui rotisati care erau destul de OK.
2. Tinand cont ca este 1 Mai sa ma astept ca este totul inchis? Normal day?
3. Metroul nou M4 am vazut ca are o statie Gellert Hill - ma duce la citadela sau la hotel Gellert? Cu ce pot ajunge la citadela in afara de autobuzul turistic?
Daca drumul e prea lung, merita urcarea pana acolo?
Mai revin cu intrebari! Mersi in avans!
salut , prima data iti recomand cu caldura sa cumperi un tichet magic , 5/30 , adica 5 zile valide din 30 , costa vreo 15 euro de persoana , insa tichetele astea sunt toata smecheria la budapesta .
daca mergi cu avionul , il cumperi din aeroport ,este o toneta cu doua doamne care stiu bine engleza , le spui cat stai si ele iti valideaza biletul care este valabil si pentru transferul de la aeroport .
acest bilet este valid pe toate mijloacele de transport inclusiv pe vaporasele de croaziera pe dunare . eu am vizitat budapesta la mp cu acest bilet . cand eram obosit sau era frig ma urcam in oricare trecea prin zona
si mergeam pana la capat sau intr-o statie care o cunosteam apoi ma intorceam  .nu mai spun ca liniile ajung in toate punctele de atractie din budapesta .
poti vedea oferta biletelor aici :
http://www.bkk.hu/en/prices/
daca studiezi un pic site-ul lor vei gasi si o aplicatie cu un route planner , in care bagi locul in care esti si destinatia si primesti imediat in timp real cu ce ajungi acolo :
http://www.bkk.hu/en...es-and-tablets/
mie unul mi s-a parut super treaba asta cu planner-ul , iti arata si cu un sir de puncte exact in ce directie trebuie sa o iei ca sa gasesti statia de corespondenta .
daca nu vrei sa faci cost suplimentar de date in roaming ,atunci studiezi seara la hotel si notezi , sau te uiti de acasa si imprimi hartile .
uite de exemplu : tu vrei sa ajungi la citadella cu mijlocul de transport in comun , daca esti la gara kelety , iei bus 8 pana la sanc utca , apoi bus 27  pana la statia busulo juhasz (citadella)
aici planner-ul :
http://futar.bkk.hu/....05318&layers=O
un loc foarte frumos este erszebet tower  ( vezi cu google)  , panorama budapestei , se ajunge cu tranvaiul 4 si  6 pana statia szell kalman ter si de acolo cu bus 21 pana la normafa de unde se poate face o plimbare prin padure pana la turn (30 min) sau pana la capatul liniei lui 21 pentru lenesi . aici mai este o optiune cu un tren sau tramvai nr 60 care urca pe sine ajutat de cremaliera panta 15% , mai multe aici :
http://forum.metrouu...hp?f=230&t=3324
cu mancarea este simplu : eu am gasit un chinez la 100 m de gara nyugaty pe bulevardul vaci ut vis-a-vis de un mall west end (pe partea stanga cum mergi dinspre gara pe bulevard vezi cu google street view) langa un magazin aldi ; chiar langa chinez este si o patiserie cu prajituri bune si ieftine la care d-na respectiva face reduceri 2 la pret de una dupa ora 18 ;
la chinez mancare buna , multa si facuta in fiecare zi , de ex o supa de soia si un felul 2 la alegere din 10 meniuri pe putin +o apa aproximativ 1200 huf ceia ce mi se pare mocca , dar dupa aia trebuie sa te plimbi nu gluma ca bubui .:yes:
totusi o degustare de mancare traditionala ungureasca trebuie facuta si se poate face ieftin la un restaurant cu meniu mananci cat poti care se afla in piata oktogon si se numeste oktogon bizstro , chiar in statia tramvaiului 4-6 pe partea dreapta in directia szell kalman ter si unde se plateste 1390 huf in cursul saptamanii si 1500 huf (parca) in weekend ( iti spun eu , o sa ma pomenesti ,n-am mai vazut demult oameni la coada sa astepte sa se elibereze o masa , era sambata ) .vezi cu tripadvisors :

http://www.tripadvis...ary.html#photos
de altfel piata oktogon este buricul pamantului zic eu , aici sunt casele de schimb valutar cu cursul bun  , verifica unde iti convine cursul pe afisaj ,apoi intreaba ce comision percep ca sa nu te jegmaneasca .
vis-a-vis de oktogon bisztro , langa un restaurant turcesc cu kebab ,am gasit unul bun cu comision mic sau chiar 0% .
de 1 mai o sa fie inchise multe tarabe prin ungaria , este mai ceva ca la noi , dar restaurantele nu inchid nu ?:roflmao: si apoi ai zis ca stai pana pe 6 ,asa ca distractie placuta !

#1312
Qwerty69

Qwerty69

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 533
  • Înscris: 17.06.2011
Salutare,

Stiti careva de ceva reduceri la Aquapolis din Szeged. Ceva cunostinte in trecut au avut ceva vouchere cu intra 2 la pret de 1.

#1313
nicu131

nicu131

    Bad Motherfucker

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,622
  • Înscris: 12.02.2008
Cu 50.000 fiorinti ma descurc 4 nopti?
Hotelul il platesc in euro
Voi vizita tot ce este recomandat pe internet. Nu voi merge la bai
Voi degusta cate ceva din bucataria ungureasca si voi bea cateva sticle de vin
Ajung 50.000?

#1314
Ntim

Ntim

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 630
  • Înscris: 01.02.2008
Aprox - 700 lei ca bani de buzunar ajung fara cazare si transport, nu ai spus unde mergi ? la Budapesta sau la Mestecanesti, asta e localitate in Hu. Una e sa mergi la Budapesta si alta la Gyula, si la una si la alta am fost fara sa merg la bai.
Citeva sticle de vin le bei luate de  la magazin de preferat supermarket nu la restaurant. Vezi ca vinul e ieftin la supermarket  nu la restaurant. La masa la chinez ca la restaurant trebuie sa maresti suma. Mai pune la calcul metroul daca vrei Budapesta un drum un euro si ceva asta depinde si unde ai hotelul. Atentie mare la metrou ca un drum inseamna unu cu toate ca daca esti jos si schimbi mai bagi un bilet.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate