schimbarea treptelor de viteza
Last Updated: Jul 05 2018 23:54, Started by
anthar
, Feb 09 2012 10:22
·
0
#1
Posted 09 February 2012 - 10:22
Am o intrebare ptr cei care se pricep intr-adevar nu doar isi dau cu parerea.Mi s-a spus la cursuri ca atunci cand acceleram si motorul depaseste o anume turatie este cazul sa intru intr-o treapta superioara de viteza altfel motorul va suferii deteriorari.Adica nu pot accelera la maxim si sa merg cu a 2- a .
Nedumerirea mea este urmatoarea : motorul a fost conceput sa dezvolte o anume turatie maxima - sa zicem 6000 rot pe minut si o anumita putere maxima.In momentul in care eu apas acceleratia pana la podea atunci motorul va ajunge la maximul de putere si de turatie.De acum intra in scena cutia de viteze - care poate transforma viteza in putere - adica in treapta 1 am putere mare ( cuplu mare ) dar viteza mica iar in treapta 5 am viteza mare dar cuplu mai mic ( nefiind necesar deoarece masina are inertie mare ).Nedumerirea mea vine de la sfatul care se da de-a schimba neaparat treapta atunci cand motorul se tureaza altfel se DETERIOREAZA MOTORUL !. Pai mi se pare o prostie ! Putem vorbi de risipa de combustibil dar nu de deteriorarea motorului .Daca imi amintesc eu bine regimul optim de functionare al unui motor este de 90 km/ora .Deci daca eu merg cu I- a si accelerez aproape la maxim este ca si cum motorul dezvolta putere pt 100 la ora dar masina ruleaza cu 20 la ora. Deci unde este defectiune ? Daca eu merg cu suta la ora atunci motorul se defecteaza ? Ptr motor in sine este indiferent daca masina se deplaseaza cu 20 sau cu 120 la ora , el va avea acelasi regim de functionare atunci cand apas acceleratia - nu-l ajuta cu nimic daca schimb treapta .Energia se conserva - adica putere mai mare , viteza mai mica - putere mai mica , viteza mai mare. Va rog un raspuns ptr cineva destul de sucit ca mine ! |
#2
Posted 09 February 2012 - 10:33
Nu ma pricep asa bine la mecanica, dar de ce crezi ca la masinile din WRC le schimba motorul la fiecare cateva curse, in conditiile in care si alea stau cu turatiile aproape de maxim?
|
#3
Posted 09 February 2012 - 10:33
Vezi ca este un topic despre exploatarea motoarelor pe benzina si unul pentru cele diesel.
Pe scurt raspunsul este ca in treptele 1 si 2 nu prea conteaza turatia (1 este doar pentru plecare de pe loc, 2 pentru viteze mici). Iar la restul treptelor masina se mentine doar in cuplu. Se vede clar ca nu stii nimic despre motoare si cutii de viteze. Eu iti recomand ca data viitoare cand vrei sa mai fabulezi ce vrei tu si primesti un sfat de la cineva competent (asa cum ai primit la scoala de soferi) sa asculti. Daca un motor nu este exploatat cum trebuie intr-adevar se defecteaza. Fiindca nu este exploatat cum trebuie ajunge un motor sa ceara cateva sute sau mii de euro la doar 200.000 km iar alte motoare nu au nici pe dracu. |
#4
Posted 09 February 2012 - 10:34
daca mergi cu motorul in 6000 de ture , se supra incalzeste , deci intr-un minut ai 6000 de ture
daca mergi cu 2500 de ture , intr-un minut ai 2500 de ture deci : uzura motorului depinde de ture , cum crezi ca se uzeaza motorul mai repede ? uzura nu inseamna numai km ci si turatia motorului cu care functioneaza . recomandat este sa schimbi viteza undeva la 2700 ture (benzina) Edited by antoniosrl, 09 February 2012 - 10:36. |
#6
Posted 09 February 2012 - 11:02
In ce dracu de lume mai traim daca un instructor auto ii spune unui elev cum sa conduca iar elevul se revolta ca stie el mai bine?
Jeeezaz. |
#7
Posted 09 February 2012 - 11:14
E proastă formă să turezi motorul fără sarcină. N-are nimic dacă tu schimbi la 6000 rpm atâta timp cât o faci pentru că ai accelerat la maxim până acolo.
Dacă mergi constant cu 6000 rpm în treapta 1-a motorul nu dezvoltă putere maximă pentru că deși turația e ridicată, sarcina e foarte ușoară. Doar îl ții turat aiurea. Și cutia de viteze nu intră în scenă la o turație anume. Cât timp nu ai debreiat arborele de intrare în cutie acesta se învârte. Și se învârt și acele pinioane de pe el care sunt fixe, nu pe rulmenți. Uzura segmenților mi se pare că ține de turație. Sau de numărul de curse pe care le-au văzut. |
#8
Posted 09 February 2012 - 11:17
Ce se intampla cand depasesti turatia maxima? Motorul se caleaza adica pistoanele se desincronizeaza pentru ca intervalul de timp devine prea scurt pentru cursa pistonului.
Presupunand ca mereu mergi cu 6k rpm => frecare mult mai intensa intre piston si camasa lui => camera de ardere n-o sa mai fie etansa => ulei mancat => depuneri motor => consum marit => durere de cap si portofel. La un motor mic (1 - 1.2) jonglarea dintre turatie si viteza e mult mai vizibila. Ca sa ai sprint intr-o depasire la un motor asa mic trebuie sa-l turezi drept urmare retrogradezi intr-o viteza inferioara si apesi acceleratia. sandel_u, on 9th February 2012, 11:02, said: In ce dracu de lume mai traim daca un instructor auto ii spune unui elev cum sa conduca iar elevul se revolta ca stie el mai bine? Jeeezaz. Edited by shiva, 09 February 2012 - 11:20. |
#9
Posted 09 February 2012 - 11:17
Se pare ca trebuie sa clarificam niste notiuni :
1 - faptul ca un motor se uzeaza nu INSEAMNA CA SE DEFECTEAZA . 2 - voi credeti ca daca rulati cu 40 la ora intre doua localitati atunci motorul vostru tine mai mult decat al aluia care a mers cu 120 la ora 3- nu luati in considerare SARCINA - asa cum am spus la putere mare - viteza mica si la viteza mare - putere mica . Daca motorul are aceeasi sarcina NU SE UZEAZA MAI TARE PTR CA ARE TURATIA MAI MARE. Ce , motoarele de trabant tin mai mult decat alea de BMW ptr ca au turatia mai mica ? 4- motoarele sunt facute sa fct cu turatie mare in CONDITII STABILE SI FIABILE - punctul optim de functionare al unui motor - ADICA CONSUMA CEL MAI PUTIN SI SE UZEAZA CEL MAI PUTIN - este la 90 km/ora. - DECI TURATIE MARE ! Imi spuneti cum ca daca eu rulez cu 100 mai mereu imi uzez masina mult mai repede ca ala ce merge toata ziua cu 40 la ora. Va reproduc exact ce mi-a spus instructorul : daca nu schimbi treapta de viteza atunci iti sar pistoanele prin capota ! Cum naiba sa sara pistoanele daca motorul e facut sa ruleze in siguranta cu 120 la ora. Iar ptr ala cu WRC adica curse de masini - raspunsul e ca la cursele de masini - totul , de la motor la pneuri sunt proiectate sa functioneze in regim anormal , suprasaturat . Dupa curse arunca la gunoi pneurile si baga motorul in RK. |
#10
Posted 09 February 2012 - 11:20
|
#11
Posted 09 February 2012 - 11:21
Mosh, dacă tot ești așa dibaci, de ce ai mai deschis topicul?
Damn internet trolls... |
#12
Posted 09 February 2012 - 11:38
anthar, on 9th February 2012, 11:17, said: 2 - voi credeti ca daca rulati cu 40 la ora intre doua localitati atunci motorul vostru tine mai mult decat al aluia care a mers cu 120 la ora Imi spuneti cum ca daca eu rulez cu 100 mai mereu imi uzez masina mult mai repede ca ala ce merge toata ziua cu 40 la ora. Va reproduc exact ce mi-a spus instructorul : daca nu schimbi treapta de viteza atunci iti sar pistoanele prin capota ! Cum naiba sa sara pistoanele daca motorul e facut sa ruleze in siguranta cu 120 la ora. Nu are legatura viteza cu turatia. Poti sa mergi cu 40km/h la 6000 rpm sau cu 120km/h la 2500 rpm. Daca turezi motorul foarte tare si mult se supraincalzeste, racirea nu o sa faca fata si o sa ti se topeasca tot (vezi cazul blondei care si-a luat masina noua, a crezut ca are cutie automata si a mers peste tot numai cu viteza 1 la turatii maxime) plus ca o sa iti creasca consumul maxim. Exista un motiv pentru care numarul maxim de rotatii este marcat cu rosu pe bord. |
#13
Posted 09 February 2012 - 11:38
anthar, on 9th February 2012, 11:17, said: [...]ADICA CONSUMA CEL MAI PUTIN SI SE UZEAZA CEL MAI PUTIN - este la 90 km/ora. - DECI TURATIE MARE[...] Turatia la 90km/h la o Corsa de 1.2 benzina e de 3k rpm si 4k rpm la 120km/h in tr. a 5-a. Pentru o Alfa Romeo 1.9JTD, cu 6 viteze, in tr. 5, la 90km/h ai sub 2k rpm si <3k rpm la 120km/h. Iar daca consumul cel mai mic la Corsa e intre 2,5k rpm si 3k rpm adica 70-80km/h in treapta a 5-a, la Alfa din exemplu e intre 2k rpm si 2,5k rpm. |
#14
Posted 09 February 2012 - 13:10
shiva, on 9th February 2012, 11:17, said: Nu se revolta ci gandeste cu creierul propriu. Apreciez ca "digera" informatiile primite si nu le inghite direct. Un om care gandeste se informeaza, cauta, citeste, intreaba, face un topic pe softpedia "de ce se defecteaza motorul daca il turez?"... Un om care se revolta nu foloseste search-ul, nu se informeaza pe orice alt mijloc posibil si face un topic "instructorul habar nu are despre ce vorbeste, si eu sunt mai destept ca el". De asemenea scrisul cu CAPS arata ca e un om stresat. anthar, on 9th February 2012, 11:17, said: Se pare ca trebuie sa clarificam niste notiuni : 1 - faptul ca un motor se uzeaza nu INSEAMNA CA SE DEFECTEAZA . 2 - voi credeti ca daca rulati cu 40 la ora intre doua localitati atunci motorul vostru tine mai mult decat al aluia care a mers cu 120 la ora 3- nu luati in considerare SARCINA - asa cum am spus la putere mare - viteza mica si la viteza mare - putere mica . Daca motorul are aceeasi sarcina NU SE UZEAZA MAI TARE PTR CA ARE TURATIA MAI MARE. Ce , motoarele de trabant tin mai mult decat alea de BMW ptr ca au turatia mai mica ? 4- motoarele sunt facute sa fct cu turatie mare in CONDITII STABILE SI FIABILE - punctul optim de functionare al unui motor - ADICA CONSUMA CEL MAI PUTIN SI SE UZEAZA CEL MAI PUTIN - este la 90 km/ora. - DECI TURATIE MARE ! Imi spuneti cum ca daca eu rulez cu 100 mai mereu imi uzez masina mult mai repede ca ala ce merge toata ziua cu 40 la ora. Va reproduc exact ce mi-a spus instructorul : daca nu schimbi treapta de viteza atunci iti sar pistoanele prin capota ! Cum naiba sa sara pistoanele daca motorul e facut sa ruleze in siguranta cu 120 la ora. Iar ptr ala cu WRC adica curse de masini - raspunsul e ca la cursele de masini - totul , de la motor la pneuri sunt proiectate sa functioneze in regim anormal , suprasaturat . Dupa curse arunca la gunoi pneurile si baga motorul in RK. |
#15
Posted 09 February 2012 - 15:45
OK , va multumesc ptr raspunsuri !
Pe instructor nu pot sa-l intreb prea multe ca se streseaza , e oricum sictirit de meserie si deabia asteapta sa scape de corvoada . In manualele de specialitate am gasit rolul cutiei de viteze : - modificarea momentului dintre axul motorului si rotile motrice adica la plecarea de pe loc inertia mare a masinii se va opune motorului care va avea nevoie de un cuplu mare de pornire - ptr ca motorul este acelasi se face un raport de transformare cu ajutorul pinioanelor si in defavoarea vitezei se obtine putere. Mai incolo nu spune nimic de turarea motorului asa ca am ajuns sa cred ca turarea motorului e un fel de sperietoare fara rost.Dar daca 3 oameni iti spun ca esti obosit atunci te duci si te culci ! Poate ca unele intrebari de pe forum sunt stupide dar cum altfel poti sa inveti.Plus ca nici unul dintre voi nu e atotstiutor - cati dintre cei de aici pot face conversia intre Joule si CP fara sa caute pe google sau stiu diferenta dintre masa si greutate. |
|
#17
Posted 09 February 2012 - 16:18
[quote name='Sir_Johnny' date='9th February 2012, 15:47' post='11087108']
Pana la urma ai invatat de e turatia ? O turatie - sau o rotatie - este ciclul complet executat de arborele masinii, si turometrul nu trebuie sa ajunga pe rosu ( defapt se simte din zgomotul motorului inainte ) , trebuie sa schimb intr-o treapta superioara . Ptr moment raman la asta . |
#18
Posted 09 February 2012 - 16:52
anthar, on 9th February 2012, 15:45, said: In manualele de specialitate am gasit rolul cutiei de viteze : - modificarea momentului dintre axul motorului si rotile motrice adica la plecarea de pe loc inertia mare a masinii se va opune motorului care va avea nevoie de un cuplu mare de pornire - ptr ca motorul este acelasi se face un raport de transformare cu ajutorul pinioanelor si in defavoarea vitezei se obtine putere. In alta ordine, la turatie mare, inertia partillor componente este mai mare, de aici si tensiunile din motor. La turatie mare, datorita timpului de ardere al combustibilului, creste avansul. Crescand avansul, creste temperatura in camera de ardere, creste presiunea din cilindru inainte de TMS. Toate astea au efect negativ asupra motorului. 6000 rpm inseamna 100 Hz. Supapele alea au si ele masa/inertie, arcurile si supapele trebuie alese a.i. sa faca fata la acea frecventa. Dar motoarele sunt protejate de catre ECU in astfel de situatii, trebuie atentie doar la coborari sau retrogradari |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users