Acumulatori cu Plumb pentru stocare energie fotovoltaica si eoliana.
#973
Posted 04 October 2014 - 20:42
st3fan19, on 04 octombrie 2014 - 20:26, said:
cu suta de euro ma declar bogat. dar asta e alta poveste. am baut o bere si au trecut toate problemele/ Acum e tulburelu la putere, cateva paharele si flexmaxu o sa-ti arate cum incarca si noaptea |
#974
Posted 04 October 2014 - 21:28
st3fan19, on 04 octombrie 2014 - 19:36, said:
Cum pot proba bateria. De exemplu la masina pornesti luminile si ventilatorul si trebiue sa se stabilizeze bateria la nu stiu ce valoare. La astea agm cum se face. Imi pare rau daca va stresez. Dar la randul meu sunt un pic stresat. Trebuiau sa tina 5 ani baterile. Trebuie sa deconectezi bateriile si sa masori individual tensiunea la bornele fiecareia. Poate fi una cu probleme, adica un element mort. Cuplate toate vor incepe sa se descarce pe elementul cu probleme. Acum sa va impartasesc cateva concluzii trase de mine in acesti ani. Masurarea tensiunii la bornele bateriei in timpul incarcarii nu este o solutie pentru a aprecia nivelul de incarcare. Masurarea nivelului de incarcare la o baterie este complex. Am pus pe "o baterie" MPPT-ul saracului, la 29V cand lipeam urechea de ea fierbea. Pe aceasi baterie am pus MPPT Midnite solar si la 29,5V bateria "nu fierbea", deci despre ce vorbim noi aici?! O baterie poate fi incarcata la un curent constant (sau nu, incarcarea se face in urma unui algoritm bine definit), poate fi incarcata cu trenuri de impulsuri, (de care impulsuri, ce forma au acestea, ce amplitudine ???). Nu intru in detalii sa nu dau apa la moara carcotasilor. Acum fac niste observatii asupra bateriilor cu plumb, oricare ar fi acestea, incepand de la cele auto si terminand cu AGM-urile. Producatorii apeleaza la "habarnistii" care nu stiu ce cumpara (e prea dur termenul?!) si intervin in procesul de fabricatie, la cererea comerciantilor desigur pentru a pacali clientii astfel: Ofera o tensiune cat mai mare la bornele acumulatorului cand este 100% incarcata (sa se bucure prostii) Dupa 24 luni, bateria moare in afara garantiei, explicatia "comerciala" fiind desigur "nu a fost exploatata in conditiile date de producator" Adica, in traducere libera, una din aceste conditii este folosirea la fix 20 grade, nimic in plus, nimic in minus, pe parcursul celor doi ani. Nimeni nu poate satisface practic aceasta conditie, nici daca monteaza clima in incinta unde se afla bancul de acumulatori, deoarece apare inevitabil efectul histerezis. Ce am patit eu in domeniul auto: baterie Rombat, noua, dupa incarcare 13,4V fara sarcina. Excelent! exclamam eu ca toti necunoscatorii. Dupa fix 2 ani si 3 luni a murit. Nu-i nimic am spus eu, am nimerit eu una "naspa", iau alta noua, cu electrozi silver, calciu, uiltimul racnet zic eu. La a doua tensiunea ramanea dupa incarcare, fara consumatori la 13,2V, eu credeam ca sunt multumit. Din pacate nu a apucat doi ani, a murit dupa un an si jumatate si nu m-am putut bucura de garantie deoarece am spart-o dupa ce am impins de masina 1 km intr-o iarna. Urmeaza a 3-a baterie cu plumb, Varta, tot noua. La aceasta, dupa incarcare tensiunea nu trecea de 12,7-12,8 nici in ruptul capului. Am masurat-o luni de zile, nu trecea de 12,8V. Chiar ma batea gandul sa dau o fuga la garantie dar, fiind foarte ocupat, lunile treceam, am uitat, nu am mai dat importanta asupra acestui fapt din moment ce bateria se comporta ireprosabil. Uite asa dragii mei trecura 4 ani si bateria parca as fi cumparat-o ieri. Trecem la fotovoltaic. Auzeam pe aici, pe dincolo de baterii TAB. Initial am crezut ca sunt luate de pe tab-uri militare sau ceva de genul acesta, apoi am inteles despre ce este vorba. Au urmat bateriile Barner Energy Bull (nu stiu daca am scris corect marca). Gandul mi-a zburat imediat la bauturi energizante care se consuma prin discoteci si nu intelegeam ce treaba au bateriile in aceasta treaba. Mi-am spus ca sunt e moda veche si am luat-o ca atare. Singurul care a fost de acord cu mine pe aceasta tema de pe tot forumul a fost ViorelSolar care, ca si mine, primul lucru care apreciaza la o baterie cu plumb este raportul Ah/kg. respectiv cati amperi ora si ce greutate are bateria, apoi urmeaza restul de parametrii. Eu testez baterii Sunlight cu plumb pentru 24V de doi ani. Niciodata nivelul incarcarii nu a depasit 25,6V fara sarcina, indiferent de regulatorul folosit. Cand va aud aici pe forum ca discutati de tensiuni in sarcina la finalizarea incarcarii de 26-26,5V ma bufneste rasul si imi amintesc cum ma trecusera transpiratiile intr-o iarna cand impingeam de masina. Concluzii personale: O baterie de 12V cu plumb nu trebuie sub nici o forma sa depaseasca 12,8V. daca citesc pe display 12,9V sau mai mult mi-am furat singur caciula. V-am povestit ce am patit cu Jarrett AGM ? Vai ce bucuros mai eram cand citeam la bornele acesteia dupa finalizarea incarcarii 13V si ce trist eram apoi cand puneam o sarcina artificiala pe Jarrett 100Ah si se descarca in 1,5 ore iar aceeasi sarcina descarca un Sunlight 65Ah in 3 ore si repetam testele zicand ca asa ceva nu este posibil dar.... stupefactie, aparatele de masura erau de alta parere... PS: Va rog sa scuzati limbajul neacademic. Edited by CostyOK, 04 October 2014 - 21:34. |
#975
Posted 04 October 2014 - 21:48
CostyOK, on 04 octombrie 2014 - 21:28, said:
Au urmat bateriile Barner Energy Bull (nu stiu daca am scris corect marca). Gandul mi-a zburat imediat la bauturi energizante care se consuma prin discoteci si nu intelegeam ce treaba au bateriile in aceasta treaba Foarte interesante observatiile Costy ! ...de asta va zic eu, dai un ban pe LiFePo4 si stii ca ai |
#976
Posted 04 October 2014 - 21:53
Cei 8 acumulatori power safe 92F (AGM) pe care-i am se stabilizeazã cu tensiunea la 12.75-12.80 per element dupã ce MPPT-ul oprește încãrcarea când consider cã sunt full încãrcați.În mod normal dacã acești acumulatori i-aș descãrca pânã la 12V,ar fi cam 50% din capacitatea lor maximã,dar am grijã sã nu descarc sub 12.3-12.2V max.
Attached FilesEdited by Viorelsolar, 04 October 2014 - 22:08. |
#977
Posted 04 October 2014 - 21:56
Viorelsolar, on 04 octombrie 2014 - 21:53, said:
Cei 8 acumulatori power safe 92F (AGM) pe care-i am se stabilizează cu tensiunea la 12.75-12.80 per element după ce MPPT-ul oprește încărcarea când consider că sunt full încărcați.În mod normal dacă acești acumulatori i-aș descărca până la 12V,ar fi cam 50% din capacitatea lor maximă,dar am grijă să nu descarc sub 12.3-12.2V max. Tu spuneai ca vrei sa-ti mai iei inca un invertor, la ce acumulatori te gandesti ? |
#978
Posted 04 October 2014 - 22:24
Probabil dacă mă voi reface financiar anul viitor voi investi în 24 de acumulatori de 2V cu plăci tubulare pentru încă un sistem de 48V,dar urmăresc și prețul la un Nissan Leaf second hand,poate peste vreo 2- 3 ani împușc mai mulți iepuri dintr-un foc !,apoi nu în ultimul rând doresc să-mi construiesc proprii acumulatori de plumb cu electrolit allume,pentru că mi-am adunat ceva plumb și mai strâng când prind ocazia .
|
#979
Posted 04 October 2014 - 23:26
Cum se comporta o baterie modificata cu alaun in conditii de iarna? Ingheata? Se poate folosi cumva antigel in loc de apa? Ma gandesc sa fac o astfel de baterie pentru masina...
|
#980
Posted 04 October 2014 - 23:30
CostyOK, on 04 octombrie 2014 - 21:28, said:
Trebuie sa deconectezi bateriile si sa masori individual tensiunea la bornele fiecareia. Poate fi una cu probleme, adica un element mort. Cuplate toate vor incepe sa se descarce pe elementul cu probleme. Acum sa va impartasesc cateva concluzii trase de mine in acesti ani. Masurarea tensiunii la bornele bateriei in timpul incarcarii nu este o solutie pentru a aprecia nivelul de incarcare. Masurarea nivelului de incarcare la o baterie este complex. Am pus pe "o baterie" MPPT-ul saracului, la 29V cand lipeam urechea de ea fierbea. Pe aceasi baterie am pus MPPT Midnite solar si la 29,5V bateria "nu fierbea", deci despre ce vorbim noi aici?! O baterie poate fi incarcata la un curent constant (sau nu, incarcarea se face in urma unui algoritm bine definit), poate fi incarcata cu trenuri de impulsuri, (de care impulsuri, ce forma au acestea, ce amplitudine ???). Nu intru in detalii sa nu dau apa la moara carcotasilor. Acum fac niste observatii asupra bateriilor cu plumb, oricare ar fi acestea, incepand de la cele auto si terminand cu AGM-urile. Producatorii apeleaza la "habarnistii" care nu stiu ce cumpara (e prea dur termenul?!) si intervin in procesul de fabricatie, la cererea comerciantilor desigur pentru a pacali clientii astfel: Ofera o tensiune cat mai mare la bornele acumulatorului cand este 100% incarcata (sa se bucure prostii) Dupa 24 luni, bateria moare in afara garantiei, explicatia "comerciala" fiind desigur "nu a fost exploatata in conditiile date de producator" Adica, in traducere libera, una din aceste conditii este folosirea la fix 20 grade, nimic in plus, nimic in minus, pe parcursul celor doi ani. Nimeni nu poate satisface practic aceasta conditie, nici daca monteaza clima in incinta unde se afla bancul de acumulatori, deoarece apare inevitabil efectul histerezis. Ce am patit eu in domeniul auto: baterie Rombat, noua, dupa incarcare 13,4V fara sarcina. Excelent! exclamam eu ca toti necunoscatorii. Dupa fix 2 ani si 3 luni a murit. Nu-i nimic am spus eu, am nimerit eu una "naspa", iau alta noua, cu electrozi silver, calciu, uiltimul racnet zic eu. La a doua tensiunea ramanea dupa incarcare, fara consumatori la 13,2V, eu credeam ca sunt multumit. Din pacate nu a apucat doi ani, a murit dupa un an si jumatate si nu m-am putut bucura de garantie deoarece am spart-o dupa ce am impins de masina 1 km intr-o iarna. Urmeaza a 3-a baterie cu plumb, Varta, tot noua. La aceasta, dupa incarcare tensiunea nu trecea de 12,7-12,8 nici in ruptul capului. Am masurat-o luni de zile, nu trecea de 12,8V. Chiar ma batea gandul sa dau o fuga la garantie dar, fiind foarte ocupat, lunile treceam, am uitat, nu am mai dat importanta asupra acestui fapt din moment ce bateria se comporta ireprosabil. Uite asa dragii mei trecura 4 ani si bateria parca as fi cumparat-o ieri. Trecem la fotovoltaic. Auzeam pe aici, pe dincolo de baterii TAB. Initial am crezut ca sunt luate de pe tab-uri militare sau ceva de genul acesta, apoi am inteles despre ce este vorba. Au urmat bateriile Barner Energy Bull (nu stiu daca am scris corect marca). Gandul mi-a zburat imediat la bauturi energizante care se consuma prin discoteci si nu intelegeam ce treaba au bateriile in aceasta treaba. Mi-am spus ca sunt e moda veche si am luat-o ca atare. Singurul care a fost de acord cu mine pe aceasta tema de pe tot forumul a fost ViorelSolar care, ca si mine, primul lucru care apreciaza la o baterie cu plumb este raportul Ah/kg. respectiv cati amperi ora si ce greutate are bateria, apoi urmeaza restul de parametrii. Eu testez baterii Sunlight cu plumb pentru 24V de doi ani. Niciodata nivelul incarcarii nu a depasit 25,6V fara sarcina, indiferent de regulatorul folosit. Cand va aud aici pe forum ca discutati de tensiuni in sarcina la finalizarea incarcarii de 26-26,5V ma bufneste rasul si imi amintesc cum ma trecusera transpiratiile intr-o iarna cand impingeam de masina. Concluzii personale: O baterie de 12V cu plumb nu trebuie sub nici o forma sa depaseasca 12,8V. daca citesc pe display 12,9V sau mai mult mi-am furat singur caciula. V-am povestit ce am patit cu Jarrett AGM ? Vai ce bucuros mai eram cand citeam la bornele acesteia dupa finalizarea incarcarii 13V si ce trist eram apoi cand puneam o sarcina artificiala pe Jarrett 100Ah si se descarca in 1,5 ore iar aceeasi sarcina descarca un Sunlight 65Ah in 3 ore si repetam testele zicand ca asa ceva nu este posibil dar.... stupefactie, aparatele de masura erau de alta parere... PS: Va rog sa scuzati limbajul neacademic. crisvp, on 04 octombrie 2014 - 23:26, said:
Cum se comporta o baterie modificata cu alaun in conditii de iarna? Ingheata? Se poate folosi cumva antigel in loc de apa? Ma gandesc sa fac o astfel de baterie pentru masina... functioneaza pana la -12-15ºC ! .. PS: ptr cei care vreti sa modificati baterii cu alumbre, este foarte important: cu fiecare ciclu, capacitatea bateriei creste ! sa nu asteptati rezultate "din prima" ! ... cred ca maxim-ul de capaciate ajunge dupa vreo 80-100 de cicluri ! ... sa nu ma dati in judecata ! ... am zis : cred !... Edited by 9victor, 04 October 2014 - 23:52. |
#981
Posted 05 October 2014 - 01:46
#982
Posted 05 October 2014 - 06:13
CostyOK, on 04 octombrie 2014 - 21:28, said: Trebuie sa deconectezi bateriile si sa masori individual tensiunea la bornele fiecareia. Poate fi una cu probleme, adica un element mort. Cuplate toate vor incepe sa se descarce pe elementul cu probleme. Si ce recomanzi sa scad tensiunea de incarcare la 25.6v. As putea ca este simplu meniul regulatorului. Si spui : Niciodata nivelul incarcarii nu a depasit 25,6V fara sarcina, indiferent de regulatorul folosit. Pai si cu sarcina? Sau cu faci, recunoaste regultorul cand ai sarcina si cand nu? Edited by st3fan19, 05 October 2014 - 06:14. |
|
#983
Posted 05 October 2014 - 09:09
st3fan19, on 05 octombrie 2014 - 06:13, said:
Ok si descarcarea cum o testez. Pun un consumator in functie de Ah sau un consumator oarecare? Si ce recomanzi sa scad tensiunea de incarcare la 25.6v. As putea ca este simplu meniul regulatorului. Si spui : Niciodata nivelul incarcarii nu a depasit 25,6V fara sarcina, indiferent de regulatorul folosit. Pai si cu sarcina? Sau cu faci, recunoaste regultorul cand ai sarcina si cand nu? |
#984
Posted 05 October 2014 - 09:35
9victor, on 05 octombrie 2014 - 09:09, said:
Stefan de ce nu inveti toate astea cu o baterie auto uzata ? .... pacat de investitie ! Bine zice Victor, pentru ca cea mai buna invatare se face experimentand ( dar nu pe acumulatorii ce ii detii acum), desigur dupa ca iti pregatesti un pachet minim de cunostinte, si acum in 2014 chiar ai unde sa gasesti informatiile necesare, nu doar sa astepti sa ti le ofere cineva pe tava. Nu te mai stresa, bateriile tale se afla in parametrii care se recomanda in general, dar ca sa te asiguri de ce nu cauti fisa lor tehnica sau sa trimiti un email la producator, sau sa cauti pe tot internetul asta persoane care au acumulatori ca ai tai si sa va impartasiti parerile, poate si aici ai putea sa-i gasesti dar eu nu vad unde ai spus ce model de acumulatori ai si nici nu ai intrebat daca mai e cineva care ii foloseste... sunt forumuri de foarte buna calitate si in afara, trebuie doar sa cauti. Edited by lestef, 05 October 2014 - 09:37. |
#985
Posted 05 October 2014 - 10:58
Logic si forumul a fost inventat sa ne tachinam uni pe alti. Nu sa ii ajutam pe cei care au nevoie. Unde mi-o fi fost capu incercand sa va intreb din nou ceva.
@lestef Daca imi servea cineva ceva pe tava nu mai intrebam. Ma scuzi ca ti-am rapit 5 minute din viata citind postul asta si cele dinaintea astuia. Mersi ca te-ai straduit sa scrii iar o insulta Scuze ca nu poti sa vinzi prea multe ca ma bag eu si intreb una alta. |
#986
Posted 05 October 2014 - 12:44
Informatii utile pe aceste pagini:
http://batteryuniver...ad_acid_battery http://www.mpoweruk.com/life.htm http://www.mpoweruk.com/leadacid.htm http://www.mpoweruk....adacid.htm#deephttp://www.mpoweruk.com/storage.htm http://batteryuniver...es_battery_life http://www.mpoweruk....ilure_modes.htm http://www.mpoweruk....mal.htm#runaway http://zeusbatterypr...ation-build-up/ http://batteryguy.co...ery_51_info.php http://www.mpoweruk....nickel_iron.htm http://www.solarray....Batteries_T.php si ce-am gasit la capitolul acid cu ceva timp in urma: http://www.rpc.com.a...-t105-p-46.html http://www.hupsolar....-prices-pricing Cam tot ce mi s-a parut interesant despre baterii in aceasta arhiva (e departe de a fi completa, dar e un bun start..): Attached Files |
#987
Posted 05 October 2014 - 13:10
st3fan19, on 05 octombrie 2014 - 10:58, said:
Logic si forumul a fost inventat sa ne tachinam uni pe alti. Nu sa ii ajutam pe cei care au nevoie. Unde mi-o fi fost capu incercand sa va intreb din nou ceva. @lestef Daca imi servea cineva ceva pe tava nu mai intrebam. Ma scuzi ca ti-am rapit 5 minute din viata citind postul asta si cele dinaintea astuia. Mersi ca te-ai straduit sa scrii iar o insulta Scuze ca nu poti sa vinzi prea multe ca ma bag eu si intreb una alta. eu am avut "clinchuri" cu el acu' vreo 2 ani, cred ! ... Stefan nu te aprinde ! ... lumea te ajuta ! ... chiar daca tu vezi "invers" ! |
|
#988
Posted 05 October 2014 - 14:33
am un acumulator care nu inteleg ce problema are.
modelul e exact cel din pdf. cumparat anu trecut, prin mai, a fost folosit cel mult o luna la o gradina cu panou de 50watt, in tentativa cam nereusita de a pompa apa din cand in cand. Pompa mergea da mai putin decat era nevoie. Apoi a stat pana in toamna cand am vrut sa-l folosesc la un santier fara curent, pt lumina 3w pe led si a incarca sau alimenta surubelnite electrice. Nu l-am uzat aproape de loc si am observat ca se descarca f. repede (fie invertoru de 500watt fie charger de-ala prost de 10A dadea cam repede in tacaneala) Apoi l-am tinut pe-acasa, pus un incarcator auto de 6A de 2-3 ori intre timp. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- In speranta ca mai e bun la ceva l-am intrebat pe ingineru de la Caranda daca mai e ceva de capu lui, a masurat 10mohm zice ca-i cam mare. In pdf zice 6 si ceva. M-a sfatuit sa-i dau cativa cicli full-full si sa incerc sa-l tin culcat pe-o parte sau pe burta in ideea ca s-o fi asezat nu stiu cum gelu prin el. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Ieri l-am descarcat de pe la 12.5-12.6 pana la 10.3V, azi reincarcat pana pe la 14.9 desi chargeru ar mai fi bagat. L-am pus la descarcat prin wattmetru cu becuri ce trageau 5A. Dupa 10-11Ah in felu asta wattmetru arata 12.3-12.4V in sarcina, la curent de vreo 4A. Cand m-am uitat mai peste o ora, ajunsesse 14.2Ah, tensiunea arata 10.3V. Hopa, scot becurile si in cateva minute de stat in gol tensiunea revine la 12.66V Nu prea inteleg ce se intampla, are cineva idee? Ma apuc acum sa descarc la jumate din curent (doar un bec) sa vedem continuarea. -------------------------------------- am inceput descarcarea cu un singur bec, in cateva secunde tensiunea arata 11.82V la 1.77A curent de descarcare.. keep going. --------------------------------------------- dupa cam un sfert de ora vad ca-i 10.5V, 14.7Ah, consum 1.55A ... decuplez becu, tensiunea revine la 12.69V (?) Attached FilesEdited by blimpyway, 05 October 2014 - 14:55. |
#989
Posted 05 October 2014 - 14:53
care pdf? nu e nimic atasat.
ce capacitate la cumparare avea? inteleg ca e cu gel din descriere. Tensiunea revine la "normal" chiar daca un element e "dus", cata vreme nu tragi din el atat de mult incat sa "inversezi" elementul slabit. Incearca sa-l supraincarci cu un curent mic (c/20) pana incepe sa se incalzeasca, chiar daca tensiunea urca la 15-15.3V. Apoi baga-l la descarcat cu c/5. Repeta operatiunea de 2 ori si vezi daca ai vreun castig de capacitate. Probabil s-a sulfatat nefiind incarcat la full, sau e posibil sa fi fost pur si simplu prost din fabrica sau fake. Edited by addysoftware, 05 October 2014 - 14:54. |
#990
Posted 05 October 2014 - 14:56
am editat, am atasat si pdf-ul. M-as mira sa fie fake, e luat totusi de la caranda, cu garantie, da nu m-am dus in garantie.
Intrebarea e - descarc cu C/5, da pana unde? ca in sarcina ajung la 10V si in gol se intoarce la 12.5 Edited by blimpyway, 05 October 2014 - 14:59. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users