Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
Unul din cele mai bune articole despre bănci și poziția lor dominantă
Last Updated: Dec 07 2011 15:24, Started by
porphyrogenitus
, Nov 22 2011 15:31
·
0
#1
Posted 22 November 2011 - 15:31
Cum și-au batut joc băncile de clienții buni - varianta românească a crizei
O lovitură de două miliarde de euro: cum au transferat băncile din România aproape întreaga povară a crizei pe spatele clienților bun-platnici. Se întâmpla acum mai bine trei ani, într‑o dimineață de iulie, când Violeta Vasilioglu (37 de ani) s‑a dus la bancă să semneze actele. Era aproape convinsă că luase o decizie bună. Specialist în resurse umane la o companie privată din București, Violeta considerase că își făcuse bine calculele. Având venituri peste medie, rata lunară pe care urma să o plătească la bancă pentru apartamentul cu trei camere pe care voia să‑l cumpere, circa 540 de euro pe lună, era la acea vreme relativ similară cu nivelul unei chirii. Soțul ei, care lucra la o companie IT, câștiga și el bine, iar dobânda oferită de bancă părea avantajoasă. E drept, veștile care veneau din New York, centrul financiar al lumii, ar fi putut să‑i dea de gândit. Peste Ocean, prețurile caselor se prăbușeau, oamenii erau aruncați în stradă pentru că nu‑și mai puteau plăti ipotecile, câteva bănci dădeau faliment. Dar distanța dintre Wall Street și Drumul Taberei, cartierul în care își găsise locuința, este atât de mare încât era greu să anticipezi ceea ce nici măcar guvernatorul Băncii Naționale și președintele României n‑au reușit s‑o facă. Criza pe care Isărescu n‑a văzut‑o. Dacă ar fi fost să se bazeze doar pe declarațiile guvernatorului BNR, de exemplu, Violeta n‑ar fi avut motive să‑și facă mari griji. Mugur Isărescu declara public în martie 2008, deci cu circa patru luni înainte ca femeia să ia creditul de la bancă, că economia românească are forța de a crește cu 5–6 procente în următorii șapte ani și că în următorii doi‑trei ani creditele în lei vor scădea cam până la același nivel cu cel din Uniunea Europeană. Nici măcar prăbușirea colosului financiar Lehman Brothers, în septembrie 2008, nu a părut să‑i schimbe guvernatorului perspectiva. În cadrul unui discurs rostit în fața Parlamentului în octombrie 2008, Isărescu – care se află în fruntea Băncii Naționale de peste 19 ani, fiind cel mai longeviv guvernator al unei bănci centrale din lume – spunea că criza care se profila la Orizont nu va afecta direct România și că impactul turbulențelor de pe piețele financiare ale lumii va fi limitat. Dar la începutul lui 2009, când a deschis acasă plicul primit de la BCR, banca de la care luase creditul, Violeta și‑a dat seama că e ceva putred și în România. Banca o anunța că noua rată pe care urma să o plătească era de 760 de euro. Inițial, a crezut că e vorba de o greșeală. Mai târziu, însă, când banca i‑a majorat din nou dobânda, iar rata lunară pe care o avea de plătit a ajuns la 945 de euro, și‑a dat seama că așa nu se mai poate. De aici, dintr‑un apartament din Drumul Taberei, dar și prin intermediul altor clienți ai băncilor – cel mai cunoscut e cazul lui Marian Toma –, avea să se aprindă scânteia „revoltei“ împotriva băncilor. După marile scandaluri financiare ale anilor 1990–2000 (Caritas, SAFI, FNI), o nouă mulțime își cerea drepturile. Și, mai ales, banii! Cum s‑a ajuns aici? Întrecerea socialistă a băncilor. Ne aducem aminte cu toții, România anilor 2006–2008 era una în care economia „duduia“. Creșteri economice susținute an după an și perspective extrem de optimiste. Acesta a fost și motivul pentru care unul dintre cele mai puternice grupuri bancare europene, austriecii de la Erste, n‑a ratat ocazia de a investi în România prin preluarea celei mai mari bănci de la noi, BCR. În schimbul a 3,75 miliarde de euro, Erste a devenit acționar majoritar la BCR și s‑a pus pe treabă. „Erste s‑a uitat la piața românească și a ajuns la concluzia că nivelul de trai va crește, vor fi investiții, oamenii vor dori să‑și crească nivelul de viață. A fost o proiecție economică logică pentru perioada respectivă“ – își aduce aminte astăzi un „insider“, o persoană care are o poziție importantă într‑o bancă austriacă din România și care a acceptat să vorbească doar „neoficial“ pe această temă. Zi după zi, lună după lună, oamenii vedeau cum locul alimentarei, librăriei sau magazinului de încălțăminte de pe bulevard este luat de o bancă. În locul vânzătoarei adesea plictisite de la magazin găseau acum funcționarul îmbrăcat la patru ace și care te întâmpina cu un zâmbet larg: „Bună ziua, doriți un credit? Vă rog, luați loc! Avem o ofertă foarte bună pentru dumneavoastră!“ Și ofertele curgeau pe bandă rulantă. „Era o adevărată întrecere socialistă între băncile de retail. Sigur, campionul a fost și este BCR, iar un al doilea campion este Volksbank“ – explică avocatul Gheorghe Piperea, cel care reprezintă astăzi clienții în procesele deschise de aceștia împotriva băncilor. Cu buletinul în buzunar, oamenii au dat buzna în sucursalele băncilor, de unde intrau direct la Altex, Domo sau Flamingo, marii retaileri de electronice și alte articole de uz casnic. De acolo, în noua mașină luată în leasing, se îndreptau spre un depozit de materiale de construcții, iar cu gresia și faianța plătite cu banii de la bancă își refăceau băile, holurile, dormitoarele și sufrageriile din apartamentele vechi. Era timpul să trăim și noi bine și chiar merităm asta, după atâția ani în care am fost o generație de sacrificiu, își spuneau probabil, la acea vreme, mulți dintre noi. A doua eroare a guvernatorului. „Aveam bănci care trimiteau scrisori de dragoste clienților, invitându‑i să vină cu buletinul să ia credite. De aceea a fost și ruptura bruscă. S‑a sărit calul și într‑o parte, și în alta“ – avea să spună mai târziu Isărescu, după ce criza începuse să‑și arate colții. O constatare tardivă de vreme ce chiar Banca Națională a fost cea care a permis băncilor, în 2007 – după câțiva ani în care a încercat, prin diverse măsuri, să tempereze setea de credite a românilor –, relaxarea condițiilor de creditare. Invocând apropierea de normele de creditare din Uniunea Europeană, BNR a permis băncilor să împrumute clienții în condiții mult mai relaxate (garanții mai mici, acceptarea unui grad de îndatorare mai mare, avans aproape de zero). „Să mă scuze domnul Isărescu, dar unul dintre vinovații situației urâte în care sunt astăzi și băncile, și consumatorii, este chiar domnia sa pentru că a lăsat în 2007 posibilitatea băncilor de a împrumuta un consumator chiar dacă respectivul se împrumuta până la pragul de 70% din veniturile proprii. Ceea ce este absolut aberant“ – spune Piperea. Jurnalistul și analistul economic Radu Soviani, de la postul tv The Money Channel, crede și el că guvernatorul Mugur Isărescu este responsabil că nu a adaptat politica monetară la vremurile de exuberanță irațională. „Atunci când creditarea era în toi, el a eliminat obligativitatea băncilor de a solicita avans de 30–40%. A pus gaz pe foc.“ În schimb, colegul său de breaslă de la TVR Moise Guran, realizatorul emisiunii „Ora de Business“, spune că reglementările nu au fost niciodată lejere și că Isărescu le‑a mărit bancherilor costurile de creditare ca să îi împedice să dea credite. „Ajunseseră ca pentru 100 de euro împrumutați să dea 40 de euro la BNR, ca un fel de amendă, iar, în perioada de boom a creditului, bancherii erau cei care țipau că la noi creditul este mai prohibit decât în Botswana“. Greșelile consumatorilor. Vise spulberate. Pe lângă explozia creditului de consum, piața imobiliară o luase și ea razna. Cum oamenii se putea împrumuta mai ușor, cererea a crescut foarte mult, astfel încât prețurile au urcat amețitor. Pentru un metru pătrat într‑un bloc nou din București prețul ajunsese și la 3.000 de euro, ceea ce făcea ca o garsonieră de 40 metri pătrați, într‑o zonă bună a Capitalei, să coste în jur de 120.000 de euro. Accesul facil la credite, visul unei vieți mai bune într‑un apartament nou sau într‑unul mai mare, promoțiile lansate de bănci, cu o dobândă preferențială în primul an sau în primii ani de credit, i‑au făcut pe români să se înghesuie la ghișeele băncilor, unde erau primiți cu brațele deschise. Peste 4 milioane de români începeau practic o nouă viață, una aparent mai bună. Și, prinși în vraja acestui vis, ultimul lucru pe care mulți dintre ei l‑au făcut a fost să citească contractele de credit. „Personal, când am încheiat contractul“ – își aduce aminte Violeta Vasilioglu – „n‑am citit cap‑coadă ce scrie acolo, însă acum citesc din scoarță în scoarță chiar și un contract de cablu TV“. Radu Soviani crede că clienții care nu au deschis bine ochii sau au crezut că merge și așa plătesc acum factura. O notă de plată care cuprinde „dorința de a avea prea mult și prea repede la care se adaugă neștiința și lipsa de educație plus un risc asumat, dar și o anumită cârdășie a autorităților care nu au știut/nu au văzut/nu le‑a păsat de criză“. Visele multor români aveau așadar să se spulbere brusc. Spre sfârșitul lui 2008 și începutul lui 2009 piața imobiliară intrase într‑o fază de blocaj (cumpărătorii nu mai voiau să plătească prețurile cerute de vânzători, considerându‑le prea mari), sectorul construcțiilor a început să dea semne de cădere, băncile – pe fondul turbulențelor financiare internaționale – au pus frâna creditelor. Iar pentru mulți dintre cei care aveau împrumuturi la bănci, senzația a fost că se aflau într‑o mașină care circulă pe o autostradă cu 130 km la oră și în care – dintr‑o dată – șoferul calcă pedala de frână până la podea. Puțini au scăpat nevătămați după această experiență. Pentru cei mai mulți, impactul ce a urmat a fost dramatic. Prima lovitură a crizei. Mai întâi, oamenii s‑au confruntat cu creșterea amețitoare a cotației euro în raport cu leul. Mulți clienți ai băncilor, în special cei care au contractat credite ipotecare, s‑au împrumutat în euro, în ciuda avertismentelor guvernatorului BNR, care pledase pentru creditarea în lei. „Dar oamenii ce să facă dacă dobânda la euro era mai mică? Ar fi plătit cineva de nebun 6–12% la euro, dacă la lei plăteai 15–20%?“ – se întreba retoric, într‑un editorial, în vara acestui an, directorul „Ziarului Financiar“, Cristian Hostiuc. De la un curs 3,6 lei pentru un euro la jumătatea anului 2008, cand Violeta Vasilioglu a luat creditul, cursul ajunsese la 4,2 lei pentru un euro un an mai târziu. A fost prima lovitură pentru clienții băncilor, dar aceasta era, și era logic să fie așa, un risc asumat. A urmat apoi majorarea dobânzilor de către bănci, astfel încât, de exemplu, rata lunară a Violetei Vasilioglu avea să ajungă, după un an și jumătate de la contractarea creditului, la 945 de euro. Practic, suma pe care era nevoită să o returneze lunar băncii ajunsese astfel la aproape 4.000 de lei, față de circa 2.000 de lei la început. Și asta nu era totul. Șmecheria cu EURIBOR‑ul. Încă un fenomen ciudat se petrecea pe piața bancară românească. Dobânzile la creditele acordate populației creșteau, deși indicele de referință EURIBOR, cel care reflectă dobânda la care se împrumută între ele cele mai mari bănci europene, ajungea la mimime istorice. Povestea aceasta seamănă întrucâtva cu percepția generală pe care o avem atunci când se scumpește benzina: când crește prețul barilului de petrol pe piețele internaționale, crește și prețul la pompă, dar când cotația barilului de petrol scade, la pompele din România nu se întâmplă mai nimic. Deci, care să fie explicația că, în timp ce EURIBOR înregistra o curbă descendentă, dobânzile la credite intrau pe o pantă ascendentă? Încearcă să ne lămurească Moise Guran: „Aici a fost o șmecherie, dar ea este ceva mai sofisticată decât pare“. Riscul de țară al României, explică Guran, a crescut și acest risc se adaugă la dobândă atunci când faci costul creditului. Teoretic, băncile de la noi s‑au împrumutat așadar mai scump, să zicem la un 4–5%. Asta în teorie. Practic, mai toate băncile au și ele o «mamă». O «mamă» europeană ce a beneficiat de finanțare ieftină, să zicem la 1%, pentru a împrumuta apoi banca din România la costul real, cel care includea riscul de țară. Poți vedea această manevră fie ca pe o lipsă de scrupule în familia băncii respective, fie ca pe un export de profit. Depinde cât de dur vrei să fii cu banca «mam㻓. Cum nici unul dintre reprezentanții băncilor cu care am încercat să discutăm oficial pe această temă nu a vrut să răspundă solicitării noastre, singura explicație din partea bancherilor este una neoficială. Aceeași întrebare, așadar, pentru reprezentantul băncii austriece: dacă EURIBOR înregistra o curbă descendentă, de ce dobânzile la credite intrau pe o pantă ascendentă? „Pentru că toate celelalte riscuri cresc: nu mai avem un om din zece care nu poate să‑și plătească împrumutul (cum își calculase banca riscul atunci când făcuse proiecția inițială – n.r.), ci patru din zece“. În plus – spune reprezentantul băncii – într‑o economie în recesiune, oamenii își pierd locurile de muncă. Asta înseamnă că banca pierde, costurile băncii fiind mult mai ridicate decât cele rezultate din acea statistică/prospecțiune inițială de piață. „În acest context ai două opțiuni: fie transferi toate costurile asupra clientului și mărești dobânda până la Dumnezeu, fie nu transferi nimic și atunci înseamnă că pierzi tot“. Dacă n‑ați auzit încă de vreo bancă să fi dat faliment în România de la începutul crizei, înseamnă că puteți ghici ușor care a fost opțiunea bancherilor. Clubul Lombard. Soarta Violetei Vasilioglu au avut‑o sute de mii de români. Ei s‑au trezit peste noapte cu dobânzi majorate, cu rate cărora, pe fondul recesiunii economice, al pierderii sau scăderii salariilor, nu le mai puteau face față. Primul lucru la care au recurs mulți dintre ei a fost să (re)citească actele semnate cu banca, contractele de credit, pentru a afla în baza căror motive le‑a crescut dobânda. Așa au aflat că dobânda poate crește în funcție de dobânda de referință a băncii – cum e cazul contractelor BCR – sau de faptul că banca poate modifica unilateral dobânda în funcție de „condițiile pieței“ sau „evoluția pieței monetare“, cum e cazul Volksbank. Iată, de exemplu, care a fost concluzia unei instanțe din Iași (sentința 11.836/22.06.2011) în ceea ce privește modul în care Volksbank a majorat dobânda unui client, pe fondul scăderii EURIBOR. „Instanța reține că, pe lângă scăderea semnificativă a EURIBOR, care nu s‑a reflectat în favorarea consumatorului în nivelul ratei dobânzii, nu rezultă din nici un înscris că banca și‑ar fi asumat un mimim risc decurgând din evoluția pieței monetare“. În cele din urmă, Judecătoria Iași a constatat în acest dosar, ca și în multe altele, caracterul abuziv al clauzei care prevedea creșterea dobânzii în funcție de „evoluția pieței monetare“. Să facem însă o scurtă întoarcere în timp și un scurt drum spre centrul Europei înainte de a intra în detalii despre majorarea unilaterală de către bănci a dobânzilor. După un proces care a început în 2002 și s‑a încheiat defintiv în 2009, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a sancționat cu amenzi de la 8 la 30 de milioane de euro un număr de opt bănci care activează în diverse țări din Europa – caz cunoscut sub numele de „Clubul Lombard“. Motivul? Fixarea unui nivel minim al dobânzii în funcție de indicii de referință ai băncilor și fixarea unor comisioane de risc sau de administrare care să acopere ceea ce nu se putea acoperi, ca profit, din dobândă. Așadar, băncile străine, în special cele austriece (Erste, Volksbank, Raiffeisen), au intrat pe piața din România cu același model de business sancționat în Europa. De ce nu a intervenit Isărescu? Ținând cont că România devenise stat membru al Uniunii Europene încă din 2007, se naște următoarea întrebare: de ce au fost permise și la noi aceste practici? E drept, sentința definitivă în „Clubul Lombard“ s‑a dat abia în 2009, dar putea, de exemplu, guvernatorul Mugur Isărescu să intervină astfel încât clauzele din contracte care raportau nivelul dobânzii în funcție de evoluția ratei de referință interne a băncii să fie interzise în România? „Bineînțeles că putea să intervină pentru că este autoritatea de supraveghere și control“ – crede avocatul Piperea. „Isărescu nu a fost corect, s‑a ascuns sub jobul său de protector al monedei și a dat mână liberă băncilor să facă ce vor. Deși avea pârghiile necesare, nu a exercitat control asupra băncilor“ – e și părerea Violetei Vasilioglu. L‑am întrebat și pe Moise Guran dacă guvernatorul putea să impună reglementări privind clauzele abuzive sau comisioanele ascunse din contractele de creditare: „În privința comisioanelor, da, aveți dreptate, ele sunt la limita dintre șmecherie și înșelăciune penală. Aici cred că a greșit Isărescu, protejându‑i pe bancheri în momentul în care Protecția Consumatorilor a făcut o lege aspră în acest sens“. Majorați dobânzile „până la Dumnezeu“. Așadar, pe baza acestor prevederi din contracte, clauze care aveau ulterior să fie puternic contestate de către clienți, băncile au majorat dobânzile „până la Dumnezeu“. Așa au procedat, cu câteva excepții, aproape toate băncile străine care au investit pe piața românească, plutonul fiind condus de BCR (Erste Bank), Volksbank și Raiffeisen, după care urmează Bancpost, RBS șamd. „Din punctul meu de vedere, scumpirea creditelor a reprezentat doar un abuz de poziție dominantă, uneori cu acoperire contractuală“ – spune Radu Soviani. Conștientizarea de către clienți a riscurilor la care s‑au expus semnând contractele în această formulă, contracte care permiteau practic băncilor să modifice unilteral dobânda, să includă în costul creditelor tot felul de comisioane, i‑a determinat pe aceștia să înceapă demersurile pentru anularea acestor clauze, pe care le considerau abuzive. Ce a făcut Violeta Vasilioglu? Mai întâi a trimis o sesizare la Protecția Consumatorilor, reclamând faptul că i‑a fost majorată rata pe baza unor clauze abuzive din contract. Răspunsul nu a fost însă unul care să o mulțumească. Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor o informaseră că urmează să intre în vigoare Ordonanța 50, care va reglementa toate problemele legate de contractele de creditare. În paralel, a încercat să negocieze cu banca scăderea dobânzii, însă oferta băncii i s‑a părut de neacceptat: o dobândă mai mică în următorii cinci ani, de la 9,1% pe lună la 7%, dar după cinci ani dobânda avea să fie de 9% plus EURIBOR. Asta ar fi însemnat că dobânda minimă pe care ar fi putut să o plătească ulterior, până la sfârșitul contractului, ar fi fost de 9%, în situația neverosimilă în care EURIBOR ar fi fost zero. „Unii au acceptat și așa, pe principiul astăzi să‑mi fie bine, mâine voi vedea ce fac“ – povestește Violeta. Revolta începe pe Internet. În acea perioadă, e vorba de mijlocul anului 2010, a găsit pe Internet „cazul Toma“, un client care pornise de unul singur lupta cu banca de la care luase creditul și care câștigase deja, în primă instanță, procesul. I‑a venit ideea să facă un grup al clienților nemulțumiți pe yahoo.com, astfel încât să dea mai multă greutate demersurilor sale. În scurt timp, grupul a crescut peste așteptările ei, depășind în câteva săptămâni 500 de persoane. Viața ei luase o direcție pe care nici n‑o bănuia. „Aveam acasă opt bibliorafturi cu documente pe care le‑am predat ANPC“ – povestește Violeta, care devenise practic liderul clienților revoltați. Vestea despre grupul BCR a început să circule cu repeziciune pe Internet, clienții celorlalte bănci au aflat și ei și astfel oamenii au început să se adune în grupuri de discuții și acțiune. „Era un curierat permanent la mine acasă, unii veneau, alții plecau. Înainte de a preda toată documentația către avocatul Piperea, aveam 480 de contracte de creditare, fiecare în trei exemplare, plus copii după documentele de identitate ale tuturor celor 480 de persoane“ – își aduce aminte Violeta despre momentele care au precedat deschiderea primului proces colectiv împotriva unei bănci din România. În toată țara, centrele pentru Protecția Consumatorilor erau asaltate cu petiții ale clienților nemulțumiți de practicile băncilor. De altfel, potrivit raportului pe 2010 al ANPC, numărul plângerilor legate de contractele de credit a fost cel mai mare raportat la numărul total de petiții, reprezentând 16,5% din întregul volum de reclamații. O altă parte a clienților nemulțumiți a mers pe varianta deschiderii unor procese individuale. „Consider că, aplicând această tactică, procesele se derulează mult mai repede. De altfel, avem deja câteva sentințe definitive prin care banca a fost obligată să restituie comisionul de risc“ – spune avocatul ieșean Florin Calistru, care reprezintă peste 100 de clienți ai Volksbank. Povestea Ordonanței 50. În toiul constituirii acestor grupuri, al înaintării acțiunilor în justiție și al valului de plângeri către ANPC a apărut de acum celebra Ordonanță 50. Guvernul Boc, raliindu‑se prevederilor europene în materie de creditare, stabilea noile condiții care reglementau contractele de credit și care, aspect foarte important, se aplicau și contractelor aflate în derulare. Cei peste 4 milioane de români primeau astfel o gură de oxigen: potrivit Ordonanței, în forma ei inițială, dobânzile trebuiau raportate la indicele EURIBOR la care se putea adăuga o marjă fixă a băncii, comisionul de rambursare anticipată trebuia redus la maxim 1% din valoarea creditului, iar băncile nu mai puteau percepe acele comisioane „ascunse“ în nivelul dobânzii (comisionul de risc, comisionul de administrare etc.). Dar bucuria clienților a fost de scurtă durată. „Dacă vrem să penalizam băncile, există riscul să slăbim sectorul financiar, cu alte cuvinte să ne dăm un pumn în piept. (...) Nu trebuie să înlocuim un exces al băncilor cu un alt exces“ – era, la acea vreme, poziția guvernatorului BNR față de prevederile Ordonanței 50. Părerea guvernatorului, puternicul lobby al băncilor, recomandările Comisiei Europene, condiționările Fondului Monetar Internațional și, în cele din urmă, votul clasei politice au schimbat aproape radical termenii acestei ordonanțe, astfel încât spre finalul anului 2010 agenția de știri NewsIn publica următorul titlu: „Ordonanța 50 a fost adoptată: clienții rămân la cheremul băncilor“. Încercând să discutăm cu reprezentanții băncilor și pe această temă, singurul răspuns primit a venit de la Asociația Română a Băncilor (ARB) și sună așa: „ARB a susținut aplicarea unei legislații în concordanță cu prevederile directivei europene 48/2008 privind contractele de credit pentru consumatori. Finalmente, cei care au câștigat au fost clienții, având în vedere că a fost eliminat/plafonat comisionul de rambursare anticipată la credite“. Dar, practic, cu excepția acestui comision, aproape toate celelalte prevederi în favoarea consumatorilor fuseseră eliminate, inclusiv sau mai ales cea referitoare la aplicarea prevederilor acestei ordonanțe creditelor aflate în derulare. Băncile câștigau o nouă bătălie cu clienții. Aici sunt banii dumneavoastră! Înfrânți pe frontul Ordonanței 50, confruntați cu rate mai mari și spectrul șomajului, mulți clienți ai băncilor au ajuns în situația de a nu‑și mai putea rambursa creditele. Ce se întâmplă în acest timp la bănci? În primul rând, bancherii și‑au consolidat chiar în acea perioadă poziția de cel mai bine plătiți salariați din economie. Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), în decembrie 2009 salariul mediu net în băncile din România era de 4.111 lei. Câteva exemple: la RBS, salariul mediu era de 9.470 lei, la Volksbank era 6.900 de lei, la ING, 6.240 lei, la BCR acesta era de 5.420 de lei, iar la Raiffeisen era de 3.760 lei. Imaginea de mai sus ar putea fi însă puțin deformată. De fiecare dată când se vorbește despre salariile mari din bănci, angajații acestora se plâng că aceste medii mari sunt, de fapt, influențate de sumele mari care se plătesc oamenilor de top și că salariul angajatului de la ghișeu se situează undeva la nivelul mediei pe țară. Și, cel mai probabil, adevărul e undeva pe aproape. În 2010, BCR, cea mai mare bancă din România, a acordat unui grup de șapte persoane din conducere salarii brute totale de 1,7 milioane de euro, ceea ce înseamnă că, în medie, fiecare manager de top din BCR a primit un salariu lunar de 20.000 de euro pe lună. Potrivit informațiilor publicate de bancă – mai nou, băncile sunt obligate să publice un raport privind salariile și bonusurile acordate – la aceste salarii s‑au adăugat și bonusuri de performanță. „Cei șapte magnifici“ de la BCR au mai încasat astfel, împreună, încă 1,2 milioane de euro. De altfel, la nivel național, potrivit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, persoanele aflate în poziții-cheie în bănci au început să domine topul salariilor din România. Un clasament realizat de „Ziarul Financiar“, pe baza acestor date, a arătat că, în 2009, de exemplu, șapte din cele zece poziții ale celor mai mari salarii din România erau ocupate de bancheri. În același an s‑a realizat și un record istoric pentru un salariu declarat la Fisc: 1,6 milioane euro, ceea ce înseamnă ca bancherul respectiv a câștigat, în medie, peste 130.000 de euro pe lună. „Domnule bancher, vă este bine?“ De unde acești bani? Din profit, evident, profit realizat, în mare parte, din majorarea abuzivă a dobânzilor, în opinia avocatului Piperea, precum și din practicarea unor comisioane ascunse și din taxarea aproape a oricărei activități legate de un cont. La un moment dat se ajunsese în situația ilară în care erai taxat și dacă depuneai bani în cont, iar dacă suma era prea mică, taxele și comisioanele percepute de bancă făceau să rămâi fără suma depusă. Revenind la profiturile realizate de bănci, BCR, de exemplu, a obținut anul trecut un profit net (conform standardelor internaționale de contabilitate) de circa 174 de milioane de euro. Cum li se par bancherilor aceste cifre? Oficial, nimeni nu comentează. Neoficial? „Nu veți obține nici un interviu pe această temă pentru că întrebările ar putea fi următoarele: «Domnule bancher, v‑ați pierdut cumva jobul? Nu. Aveți salariu mare? Da. Vă este bine? Binișor.» Și atunci, ce concluzie s‑ar mai putea trage?“ – se întreabă retoric reprezentantul băncii austriece. Dar cât au câștigat băncile din Romănia din majorarea dobânzilor imediat după declanșarea crizei financiare? Deși un răspuns exact e foarte greu de dat, avocatul Piperea încearcă totuși o estimare. Numai în procesele celor aproximativ 1.400 de persoane care au dat în judecată Volksbank, de exemplu, vorbim de 70 de milioane de euro. „Faceți un calcul, sunt 4,3 milioane de români debitori la bănci, cred că în total putem vorbi de două miliarde de euro, venituri realizate de bănci din aceste dobânzi și comisioane abuzive“. Faptul că băncile au rămas pe profit în special ca urmare a acestei tactici, și mai puțin ca urmare a unor restructurări ale businessurilor, reiese și dintr‑un document al BNR. Creșterea marjelor de dobândă și, într‑o măsură mai mică, reducerea costurilor de operare le‑au permis băncilor să digere costurile de operare fără să piardă prea mult din venituri – se spune în Raportul Asupra Stabilității Financiare –, ediția 2010, realizat de Banca Națională a României. Același raport concluzionează că strategia bancherilor pentru a se proteja de criză a fost să majoreze costul împrumuturilor pentru clienții bun‑platnici și să reducă dobânzile acordate deponenților pentru a putea să digere pierderile pe care le au din creditele pe care nu le mai recuperează. Spirala creditelor neperformante avea astfel să urce constant începând din 2008. La jumătatea acestui an, conform datelor BNR, ratele restante la creditele populației au ajuns la 18,5 miliarde lei (4,4 mld. euro). Neputând suporta noile rate, cu dobânzi majorate, unii clienți ai băncilor au optat pentru restructurarea/rescadențarea creditelor. Ce înseamnă acest lucru? Au primit permisiunea băncilor de a plăti pe o perioadă limitată, un an sau un an și jumătate, o rată mai mică, dar costul total al creditului a crescut. Să facem un scurt exercițiu. Cineva care a luat, de exemplu, un credit de 60.000 de euro în 2008 achitase din credit până în 2010 o sumă foarte mică, în jur de 1.500 de euro, asta deși plătise rate lunare de 400–500 de euro. În primii ani ai creditului, mare parte din suma rambursată de client reprezintă dobânzi și comisioane, astfel încât soldul creditului scade foarte puțin. Apelând la rescadențare, persoana respectivă va plăti timp de un an o rată mai mică, dar soldul creditului îi crește chiar până la valoarea creditului inițial. Astfel încât, în cele din urmă, după trei ani de la luarea împrumutului, clientul – deși a plătit băncii, în total, 36 de rate, reprezentând o sumă totală de circa 14–15.000 de euro – are un sold aproape egal cu cel inițial. Cei 15.000 de euro reprezintă practic profitul băncii, iar pentru client înseamnă marcarea pierderii. O astfel de variantă a încercat să o aplice și clujeanca Anca Iconar, client al Raiffeisen Bank, numai că în final a fost nevoită să renunțe, întrucât condițiile puse de bancă i s‑au părut inacceptabile. „Sub acoperirea ajutorului pe care mi‑l ofereau pe o perioadă de 12 luni, începând cu luna a treisprezecea, dobânda se modifica de la 5,9%, cât plăteam eu atunci, la 8,36%, dobândă care urma să se păstreze «până la o dată ulterioară, ce va fi adusă la cunoștința împrumutatului», după care avea să crească din nou, aplicându‑se indicatorul LIBOR la șase luni plus o marjă de 11,5%“. Povestea Ancăi seamănă cu cea a personajelor din romanele lui Kafka. Refuzând oferta băncii, nu a mai reușit să găsească nici o altă variantă de negociere cu Raiffeisen, astfel încât numeroasele ei memorii și cereri fie nu au primit răspuns, fie acesta a fost unul ambiguu. Banca i‑a mărit dobânda, i‑a aplicat penalități pentru ratele pe care nu le mai putea plăti, iar acum i‑a deschis dosar de executare silită. Alți clienți care nu au mai putut suporta dobânzile mari au făcut refinanțări, fie la aceeași bancă, mărindu‑și, de exemplu, perioada de creditare, fie la alte bănci care ofereau o dobândă mai mică. Portița de ieșire a reprezentat‑o aici Ordonanța 50, care elimina sau limita la 1% comisionul de rambursare anticipată, clienții având astfel o mai mare libertate de mișcare. O altă parte a clienților a dat banca în judecată, după care mulți dintre ei au reușit să negocieze cu bancherii dobânzi mai mici, în schimbul renunțării la procesele intentate. În fine, o altă categorie o reprezintă cea a clienților care au strâns din dinți. Pe principiul „dreptatea este o investiție“, ei au rămas în procesele intentate băncilor în speranța că la finalul lor justiția le va da dreptate și își vor recupera toți banii plătiți băncilor în urma majorării abuzive a dobânzilor sau a includerii în costul total al creditelor a unor comisioane ascunse. Ce a făcut Violeta Vasilioglu? După ce a intrat în grupul celor care au hotărât să dea în judecată banca, în procesul colectiv coordonat de avocatul Gheorghe Piperea, a decis să meargă pe cont propriu. A înființat Asociația Clienților Bancari și, împreună cu un alt avocat, a decis să constituie grupuri mai mici de persoane care intentează proces băncilor, pe considerentul că dosarul se va judeca mai repede, iar clienții își vor recupera mai rapid banii. Apoi, în mai 2011, a renunțat la procesul în care era implicată întrucât, în urma negocierilor cu banca, a reușit să obțină o dobândă mai mică (o marjă de 5,5% plus EURIBOR). Jurnalistul Moise Guran crede că în spatele motivului din cauza căruia dobânzile la credite nu au scăzut se află clienții băncilor care nu au mai putut sau nu au mai vrut să‑și plătească ratele. Astfel, explică el, bancherii au transferat aceste costuri pe cei care își plătesc creditele. „Cei serioși, cei care plătesc trebuie compătimiți, nu «săracii» care s‑au lăcomit și apoi au început să țipe că e tristă viața“, opinie împărtășită și de Radu Soviani: „Neperformanța băncilor în a acorda credite care să fie plătite la timp a fost plătită de clienții bun‑platnici“. Lecțiile crizei. Doar 25% dintre români mai aveau încredere în bancheri la mijlocul acestui an, conform „Index Trust“, un studiu realizat anual de compania GfK. Încrederea în sistemul bancar s‑a erodat puternic, după ce în 2008 aceasta era de 49%, potrivit aceleiași cercetări. Statistica ilustrează problemele de credibilitate pe care au început să le acumuleze băncile din România după declanșarea crizei financiare. Faptul că doar unu din patru români mai are încredere în bancheri ar putea reprezenta o primă lecție pe care această criză a dat‑o sistemului bancar românesc. O a doua e legată de riscurile pe care aceștia nu le‑au luat în calcul atunci când au acordat credite pe bandă rulantă. „Cu siguranță a fost un risc sistemic pe care băncile nu l‑au văzut, nu l‑au calculat“ – recunoaște „insiderul“ băncii austriece, referindu‑se la faptul că economia românească a intrat pe un trend descendent, după ce ani la rând a urmat unul ascendent. Un al treilea lucru pe care băncile l‑ar fi putut face ar fi fost să explice clienților riscurile unui contract de credit, cum ar fi riscul ca economia să intre în declin, riscul ca omul să‑și piardă slujba, riscul să câștige mai puțini bani. „Această experiență a scos la iveală mai multe lucruri, dar un lucru e clar. Comportamentul a fost iresponsabil din partea ambelor părți, și a băncilor, și a clienților“, conchide bancherul. Care au fost lecțiile învățate de clienți? În primul rând s‑au obișnuit, probabil, să citească mult mai atenți contractele atunci când le semnează. „Un consumator nu va mai semna orice fel de contract în orice fel de condiții“ – crede avocatul Gheorghe Piperea. În al doilea rând, au învățat să‑și apere drepturile. „Există o mulțime de drepturi stabilite de Protecția Consumatorilor despre care nimeni nu știa și acum se știe datorită acestor procese colective“. Însă dincolo de aceste lecții, mai mult sau mai puțin importante, e evident că o prăpastie adâncă s‑a căscat între clienți și bancheri. Procesele care se derulează acum au o miză uriașă, și anume sumele mari de bani pe care clienții vor să le recupereze de la bănci. În al doilea rând, un verdict definitiv în favoarea clienților – care, de altfel, au câștigat deja numeroase procese la instanțele din țară – ar reprezenta un precedent juridic în ceea ce privește practica bancherilor de a majora unilateral dobânzile, pe baza unor clauze contractuale abuzive. Reprezentantul băncii care a dorit să vorbească neoficial pentru acest material spune că „practica băncilor nu a fost ilegală, nu a fost abuzivă, a fost doar imprudentă și iresponsabilă“. O opinie cu care avocatul Piperea nu este de acord. Multe dintre clauzele contractuale au fost, evident, abuzive, e concluzia sa. „Adică, atunci când am eu chef, pentru că sunt bancă și‑mi permit acest lucru, pot să modific costurile de creditare, dar numai atunci când vreau să le majorez“ – explică Piperea comportamentul băncilor. Lecțiile crizei sunt atât de evidente – crede jurnalistul Moise Guran – încât nu mai trebuie enunțate de nimeni. „Crucea bancherilor este exact faptul că românul a învățat din criză că cel mai bun credit este cel pe care nu l‑ai făcut niciodată“. Principalele acuze aduse băncilor: clauze abuzive În procesul intentat BCR de către un grup de clienți, avocatul Gheorghe Piperea a cerut instanței de judecată să constate caracterul abuziv al următoarelor clauze din contractele de creditare: 1) Clauza care prevede că dobânda este formată dintr‑o marjă fixă plus dobânda de referință a băncii și orice altă clauză care permite băncii modificarea unilaterală a dobânzii. 2) Clauza din contract care prevede perceperea unui comision de administrare calculat la valoarea ințială a creditului și nu la soldul acestuia. 3) Clauza din contract care reglementează plata unui comision de urmărire riscuri, care poate fi un procent fix sau variabil, în funcție de bancă. 4) Clauza care permite băncii declararea scadenței anticipate a creditului dacă valoarea garanțiilor constituite de consumator scade sub valoarea creditului rămas de plată. Procese colective După ce băncile au majorat dobânzile clienților, aceștia s‑au organizat și au dat în judecată instituțiile de credit, solicitând anularea clauzelor abuzive și rambursarea sumelor încasate abuziv. Iată câteva exemple de procese colective și stadiul în care se află acestea: 1. CONSUMATORI vs BCR. La început au fost peste 1.000 de persoane care au dat banca în judecată, însă numărul lor a scăzut după ce banca le‑a propus dobânzi mai mici dacă renunță la proces. Cei rămași în proces sunt apărați de avocatul Gheorghe Piperea. 2. CONSUMATORI vs RBS. Primul termen ar trebui să aibă loc până la sfârșitul anului. S‑a încercat concilierea, însă banca nu a fost de acord cu cererile clienților. 3. CONSUMATORI vs RAIFFEISEN. Primul termen al procesului va avea loc în ianuarie 2012. Consumatorii încearcă să fie recunoscuți de către bancă drept un grup având interese comune, banca refuzând o astfel de abordare. 4. CONSUMATORI vs BANCPOST. O parte a clienților a încheiat acte adiționale cu banca după ce aceasta le‑a propus dobânzi mai mici, dacă renunță la proces. Cei rămași în proces au primul termen în februarie 2012. sursa Edited by paradigmatic, 22 November 2011 - 15:34. |
#3
Posted 22 November 2011 - 16:05
Extrem de interesant. Sunc curios ce efect o sa aiba procesele astea. Parerea mea ca nu au nici o sansa.
|
#4
Posted 22 November 2011 - 18:05
Clar nu au nici o sansa.
Totul se rezuma pana la urma la banii platiti avocatilor si judecatorilor (ca in romania) Iar mai multi bani ca o banca nu or sa aiba nici 100 de mii de oameni obisnuiti, nu 1000. 1-0 pentru banca: le-a luat banii, platesc cei mai buni avocati si juristi din banii lor, castiga procesul, cer cheltuieli de judecata (ii ingroapa in datorii si mai mari de clienti) |
#5
Posted 23 November 2011 - 11:41
Ca bancile si-au crescut profitul cat au putut de mult profitand de persimitivitatea legilor este de inteles, asta este telul oricarei entitati.
Ca oamenii au semnat contractele fara a le citi, s-au ca, in ciuda faptului ca citisera contractele si, chiar daca inteleserera riscurile, mizau pe cresterea continua a economiei, implicit a salariilor, este iarasi poate de-nteles. Fie ca au fost prosti, fie ca nu au apreciat bine riscruile, sau din diverse alte motive, acum e poate tardiv pentru a indrepta lucruile facute prost. Dar BNR-ul de ce a permis asa ceva cand avea puterea, si mai ales obligatia, de a nu permite abuzurile bancilor? Au contribuit prin asta la mentinerea stabilitatii financiare? Care este marele beneficiu (sau beneficiile) al economiei care balanseaza aproape-intrarea in faliment a atator romani? |
#6
Posted 07 December 2011 - 15:24
Știm din articolul de mai sus că:
Quote Peste 4 milioane de români începeau practic o nouă viață, una aparent mai bună. Și, prinși în vraja acestui vis, ultimul lucru pe care mulți dintre ei l‑au făcut a fost să citească contractele de credit. Quote Datele de la Centrala Riscurilor Bancare arată că numărul debitorilor continuă să scadă, ajungând la 1,02 milioane de persoane fizice și companii. Datele CRB, organismul specializat al BNR care gestionează date despre creditele acordate de bănci, se referă numai la clienții care au credite mai mari de 20.000 de lei sau echivalent. 1. Din acel milion, numărul pers. fiz cu credite inițiale de peste 20.000 lei este cu siguranță mai mic decât 1 milion. 2. În articolul care a justificat acest topic, tanti Vasiliogu, creditărița noastră campioană necititoare de contracte spune că ar fi peste 4 mil de debitori. 3. Din 1 și 2 trag concluzie că numărul de pest fizice cu credite de sub 20.000 lei este cam de 3 milioane. În opinia mea, un credit de 20.000 lei este o prostioară pt. că poți cumpăra cu acești bani cam 1/2 dintr-un logan. De la exagerările media cum că românii sunt vânduți băncilor știm acum că dintr-un portofoliu de peste 4 milioane de creditaci, cam 3 milioane au datorii destul de neimportante. Restul de 1 milion însumează datorii mai mari de 20.000 lei dar care sunt împărțite între companii și pers fizice. Întâmplător, am dat peste acest fișier care face o analiză la nivelul lui 2009. Putem spune că 2009 a fost anul în care se trecuse de peak, de vârful creditării. În acest pdf, la pag 6, există un tabel care arată că 50% din credite s-au dus către companii, cam 35% sunt credite de consum și restul de 15% sunt credite ipotecare. Ce știm din tabelul ăla este că 50% s-au dus în companii, 50% în pers fizice. Nu pot fi sigur dar pot bănui că din acel milion de credite de peste 20.000 lei, 50% sunt la companii și 50% sunt la pers fizice. Deci, cu oare și care eroare, cam 500.000 de români au credite mai mari de 20.000 lei. Restul de 3.5 milioane au credite mai mici de 20.000 lei, adică niște datorii relativ neimportante. Bănuiala mea este că din acești 500.000 de creditaci de peste 20.000 lei, marea lor majoritate sunt cu ipotecare. Adică au luat aceste credite cu scopul de a cumpăra case. Realizați și voi că nu prea te creditezi cu sume mai mici de 20.000 lei ca să-ți iei casă. Mai știm că în perioada de boom, numărul de tranzacții imobiliare anuale era de aprox 500.000. Adică în 2007 a fost aprox 500.000. În 2008 a fost 500.000. În 2009 scăzuse deja la 350.000. Bănuiala mea este că în 2006 tot cam 350.000 au fost. Aici avem combinate. Case, apartamente, terenuri, hale, case de vacanță, hoteluri...blah blah. Deci putem specula că la un număr de tranzacții imobiliare de maxim 2 milioane din perioada de boom, în prezent avem cam 500.000 de pers fizice cu credite mai mari de 20.000 lei. Mă rog. Concluzia este una orientativă pt că la numărul de tranzacții imobiliare au participat și companiile, nu doar populația. Nu știm cât este procentul. Ideea este că se mânăncă mult rahat. Sau poate greșesc eu. |
Anunturi
▶ 1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users