Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Ce parere aveti de viteza/ modul ...

Love Lies Bleeding - 2024

Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...
 Receptie ciudata, in functie de t...

Donez medicamente renale ptr pisica

Ce componenta e asta si ce ziceti...

Dupa 20 ani de facultate, am uita...
 Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila

Digi24 a disparut de pe TV Lg

Drept de proprietate intelectuala...
 Jante noi shitbox

Trinitas TV 4K

Dacia 1316 cu 6 usi ...

Frecventa modificata radio
 

Centrale Termice tiraj fortat, racord la cos.. Seria 4

- - - - -
  • Please log in to reply
4230 replies to this topic

#1765
iuriemaxim

iuriemaxim

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 69
  • Înscris: 22.11.2012
Sa zicem ca pentru a avea 22 de grade in casa (tinand cont de suprafata si gradul de izolare a peretilor exteriori/interiori, suprafete vitrate, podele si tavan) atunci cand afara sunt -15 grade, necesarul termic insumat al tuturor camerelor este de 10 KW.
Sa zicem ca pentru dimensionarea caloriferelor se alege temperatura de tur a centralei 75 si cea de retur 65.
Avand in vedere ca puterile caloriferelor sunt date pentru 20 de grade in casa, respectiv pentru 75/65/20, conform tabelului producatorului de calorifere trebuie alese calorifere cu putere de 1,05 mai mari. Adica vor trebui calorifere de 10,5 KW.
Uitandu-ma pe tabelul producatorului de calorifere observ ca pentru aceeasi temperatura a turului 75 si aceasi temperatura in casa 22 trebuie calorifere mai mari daca temperatura returului e mai mica decat 65. Pentru 75/60/22 e nevoie de calorifere a caror putere totala este de 11,4 KW, iar pentru 75/55/22 este nevoie de calorifere a caror putere totala este de 12,4 KW.

Ceea ce nu ma prind este: Daca iau calorifere mai mari va scadea temperatura pe retur? Ar fi bizar.
Cum se determina temperatura pe retur? Tine de marimea caloriferelor, numarul acestora, presiunea in instalatie, diametrele conductelor, tine de centrala, tine de pompa de recirculare?
Pe forum recomandati ca diferentaintre tur si retur sa fie maxim 15 grade. Cum se mentine o diferenta de temperatura intre tur si retur de 10 grade? Dar de 5 grade (ex:70/65/22)?

Edited by iuriemaxim, 02 December 2012 - 10:21.


#1766
Super Chief

Super Chief

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,491
  • Înscris: 21.08.2007

View Postiuriemaxim, on 02 decembrie 2012 - 10:19, said:

Ceea ce nu ma prind este: Daca iau calorifere mai mari va scadea temperatura pe retur? Ar fi bizar.

Nu este absolut nimic bizar.  Practic acel calorifer se comporta ca radiatorul masinii. Are rol de racire a substantei vehiculate ( apa/ulei/aer/freon/etc). Cu cat are suprafata de schimb mai mare cu atat mai mult va ceda caldura.  Numai ca in acest caz castigul este dat de transferul cadurii acolo ne intereseaza.  

Citeste pe forum topicele legate de incalzire ( cat poti de multe ) ca informatie exista, doar le pui ideile cap la cap si o sa intelegi repejor cum sta treaba.

Mai nou, se seteaza o temperatura de tur din centrala si cu ajutorul unor robinete termostatate, de retur, se controleaza acea diferenta de 15/10/5 grade. Aici se castiga, nu foarte mult, prin faptul ca nu se va pierde caldura multa in centrala daca diferenta de temperatura retur/tur este mica. Practic, una e sa ai o diferenta de 15 grade adica schimbatorul de caldura va absorbi calorii sa ridice cu 15 grade temperatura agentul termic, iar la aceeasi temperatura de tur daca diferenta va fi de doar 5 grade sau mai putin restul de caldura neabsorbita de agentul termic ghici unde se va duce. Intradevar, sunt centrale care stiu sa faca si modulare, dar nu toate si nu asa de bine ca cele "poleite cu aur".

#1767
florin71_skoda

florin71_skoda

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 18,070
  • Înscris: 02.01.2008

View Postplmokn, on 01 decembrie 2012 - 21:10, said:

.... Si raspunsul, in cazul masinii, nu este "la turatie cat mai joasa".
Da, daca accepti sa-ti distrugi turbo mai repede. Si intram in alta polemica: care este turatia minima admisa ca sa nu se strice turbo?

Hai sa incerc sa-ti raspund un pic la intrebarea cu temperaturile, cu toate ca daca ai fi citit ultimele 10 pagini, intrebarile tale ar fi fost altele.
Un lucru este sigur. Cu cit temperatura de tur este mai mica, cu atit consumul de gaz raportat la o ora de functionare, va fi mai mic. Ideal ar  fi sa setezi centrala la 30grd pe tur ca sa consumi minimul de gaz posibil intr-o ora. Problema este ca tu ai termostat de ambient si vrei sa faci 22grd in casa.
Cu apa de 30grd in radiatoare este posibil sa nu poti face niciodata 22grd in casa si atunci centrala ta degeaba consuma putin daca va merge 24ore din 24 si tu in casa vei rabda frig.
Daca fixezi centrala pe 70 grd, va consuma mult gaz intr-o ora de functionare. Dar cum ai termostat, sarcina centralei este sa-ti incalzeasca cu 1grd casa. Asa ca de cind cupleaza termostatul si pina ce se opreste va dura sa zicem 30minute. Centrala ta chiar daca consuma foarte mult gaz, va merge doar 30 minute.
Daca fixezi centrala pe 50grd, adica la mijloc, teoretic va consuma mai putin decit fixata pe 70grd. Insa va dura poate ca 1 ora ca sa-ti ridice temperatura in casa cu 1grd. Si atunci ai de ales: functioneaza 30 minute cu un consum mai mare, sau aleg un consum mai mic dar CT merge 1 ora ?
Teoretic consumul de gaz va fi acelasi, si la 50grd pe tur, dar si la 70grd, pentru ca de fapt tu incalzesti casa cu 1grd in ambele situati. Practic insa, este posibil sa consumi mai mult cu turul fixat la 50grd decit cu turul fixat la 70grd, ca-i posibil sa nu poti face niciodata 22grd in casa cu tur de 50grd, sa sa se faca foarte greu, intr-un timp foarte indelungat.

Timpul de racire a casei cu 1grd va fi intodeauna acelasi indiferent de temperatura de tur fixata la CT. Ca racirea casei nu depinde de CT ci de gradul de izolare al casei. Si atunci doar timpul de incazire este cel care difera in functie de temperatura de tur.

Daca aveai sonda externa, asta modifica singura temperatura de tur in functie de cit de frig era afara. Am sa atasez graficul unei curbe, postat de un coleg cu citeva pagini in urma:
Attached File  grafic curbe temperatura.jpg   104.7K   32 downloads
Daca aveai doar sonda externa, si nu aveai TA, fixai centrala pe 22grd interior, apoi trebuie sa alegi una din cele 7 curbe,  in functie de izolatia casei si de dimensionarea radiatoarelor. Cum nu ai de unde sa sti pe care sa o alegi, vei alege la nimereala curba 1,5. Ulterior daca vezi ca nu se fac 22grd in casa, asa cum ai cerut centralei, vei alege o alta curba prin tatonari pina o nimeresti pe aia buna.
Hai sa zicem ca aia buna pentru casa si instalatia ta, este curba 1,5.. Daca ne uitam in tabel vedem ca la +5 grd cit este acum afara, sonda externa ar fi trimis in radiatoare apa de 60grd. Cu apa asta de 60grd vehiculata 24 din 24,  tu ai fi avut in casa fix 22grd.
Ei bine, in conditiile date, cum tu ai TA, putem deduce ca daca ai apa de 60grd in radiatoare tu nu poti face in casa mai mult de 22grd si TA-ul tau fixat pe 22grd nu va decupla niciodata si centrala ta va merge  24 din 24. Degeaba consuma mai putin gaz intr-o ora, daca CT merge nonstop. Iar daca fixezi CT sub 60grd nu o sa mai poti face nici cald in casa.

Sper ca ai prins ideea si ai inteles de ce nimeni nu-ti poate spune pe cit sa setezi CT ca sa consumi maiputin gaz. De unde sa stiu eu de ce curba izotermica ai avea nevoie la casa si instalatia ta si de unde sa stiu eu ce temperatura exterioara este acum in zona in care locuiesti ?
Deaia cel mai simplu este sa-ti zic sa setezi turul la maxim 70grd si sa lasi CT in pace.

Daca vrei sa mergi la mai putin de 70grd pe tur va trebuie sa decizi singur ce temperatura sa alegi. Asta dupa ce inveti cum functioneaza o sonda externa si cum functioneaza o centrala.

Daca este sa ne legam de centrala, sa sti ca la o functionare de 30minute centrala va consuma la fel indiferent ca este setata pe 50grd sau ca este setata pe 70grd. Doar la un timp mai indelungat de functionare se simte diferenta. Doar dupa ce se incalzeste returul si se opreste prima data focul se poate spune ca CT va functiona mai putin setata pe 50grd fata de 70grd.

View Postiuriemaxim, on 02 decembrie 2012 - 10:19, said:

... Pentru 75/60/22 e nevoie de calorifere a caror putere totala este de 11,4 KW, iar pentru 75/55/22 este nevoie de calorifere a caror putere totala este de 12,4 KW....

Pui gresit problema. Radiatoarele tot 10kw vor avea indiferent de cum le alegi.

Ideea este alta. Eu stiu ca am nevoie de radiatoare de 10kw ca sa pot fece in casa temperatura de 22grd, cind afara sunt -20grd. Pentru ca stiu ca daca fixez CT pe o temperatura mai mica as consuma mai putin gaz, sau pentru ca am o centrala cu condensare care merge cel mai bine si cel mai economicos la un tur de 55grd, voi selecta radiatoarele astfel incit la un tur/retur/ti de 55/45/22grd sa pot obtine acei 10kw de care am eu nevoie.
Faptul ca daca bag in radiatoare apa de 70grd ar avea mai multi kw nu ma intereseaza. Eu le aleg sa am 10kw cu 55/45/22grd si pentru ca asa setez CT, ele vor avea fix 10 kw. Nici ma imult, dar nici mai putin, indiferent de cit de frig este afara. Doar daca umblu la temperatura de tur si la temperatura interioara se modifica watajul radiatoarelor.

Edited by florin71_skoda, 02 December 2012 - 12:25.


#1768
Seb

Seb

    Suveran

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,077
  • Înscris: 22.05.2005

View Postflorin71_skoda, on 02 decembrie 2012 - 12:40, said:

Cu apa de 30grd in radiatoare este posibil sa nu poti face niciodata 22grd in casa si atunci centrala ta degeaba consuma putin daca va merge 24ore din 24 si tu in casa vei rabda frig.
Daca fixezi centrala pe 70 grd, va consuma mult gaz intr-o ora de functionare. Dar cum ai termostat, sarcina centralei este sa-ti incalzeasca cu 1grd casa. Asa ca de cind cupleaza termostatul si pina ce se opreste va dura sa zicem 30minute. Centrala ta chiar daca consuma foarte mult gaz, va merge doar 30 minute.
Desi fiecare fiecare situatie in parte e posibila, cam induci in eroare cu exemplele date.

Sa explic de ce zic asta:

Primul exemplu (cazul 1) porneste de la situatia in care avem anumite conditii exterioare (temperatura, umiditate, viteza vant), iar cu agentul termic setat la 30 grade Celsius centrala merge 24 din 24 si nu reuseste sa faca 22 grade Celsius in casa.

Prima problema: dar cat reuseste sa faca? 20 de grade? 15 grade? 10 grade? Nu-i tot aia.

In al doilea exemplu (cazul 2) centrala e setata cu agentul termic la 70 grade Celsius si in 30 de minute incalzeste casa cu 1 grad Celsius. Bun. Perfect posibil.

Presupunem ca e vorba de aceeasi temperatura interioara (22 grade Celsius) la care vrem sa incalzim, deci in cazul 2 centrala incalzeste de la 21 la 22 de grade Celsius in 30 minute.

De aici incolo insa apar problemele cu aceasta comparatie (cazul 1 vs. cazul 2).

Cazul 2 oarecum sugereaza ca centrala ar functiona doar 30 de minute pe zi (in 24 ore). Adica in urmatoarele 23 de ore si 30 minute dupa oprirea centralei, temperatura in casa ar scade doar cu un grad (de la 22 la 21 gr. Celsius), dupa care porneste din nou pentru 30 minute s.a.m.d. Posibil, sa zicem.

Dar asta inseamna fie ca afara nu e prea frig (poate 15-18 grade Celsius media din 24 de ore), fie ca vorbim de o casa cu izolatie exceptionala (de nivelul unei case pasive), fie ambele.

In asemenea conditii (temperatura exterioara ridicata si/sau izolatie exceptionala), nu s-ar ajunge ca in cazul 1 centrala sa functioneze 24 din 24 cu agentul termic setat la 30 grade Celsius si nici macar sa nu reuseasca sa faca 22 de grade Celsius in casa.

Chiar daca in cazul 2 ar fi vorba despre mai multe cicluri de cate 30 de minute de incalzire in 24 de ore, problema cu aceasta comparatie ramane.
=========
Eu am facut niste teste cu cele doua cazuri (agent termic cu temperatura ridicata vs. agent termic cu temperatura scazuta, dar la care se poate incalzi totusi la aceeasi temperatura interioara) si rezultatele obtinute de mine sugereaza ca nu sunt diferente de consum in functie de temperatura agentului termic (sau nu mari, in orice caz), la aceeasi temperatura interioara si in aceleasi conditii exterioare (aici e partea mai problematica la asemenea experimente -  trebuie facuta o medie a consumului pe cat mai multe zile, cat mai asemanatoare). Precizez ca eu am facut acest teste cu termostatul de ambient setat la aceeasi temperatura 24 din 24 de ore.

Edited by Seb, 02 December 2012 - 13:35.


#1769
florin71_skoda

florin71_skoda

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 18,070
  • Înscris: 02.01.2008

View PostSeb, on 02 decembrie 2012 - 13:21, said:

Desi fiecare fiecare situatie in parte e posibila, cam induci in eroare cu exemplele date........

Ai disecat prea mult cele 3 cazuri si ai introdus prea multe variabile. Cele 3 cazuri ia-le mai simplu, doar  pentru coditiile date si nu mai introdu alte date suplimentare: @plmokn are TA montat la centrala si vrea sa faca 22grd in casa. El vrea sa stie cu ce temperatura de tur sa mearga ca sa consume cit mai putin gaz. Intrebarea a pus-o astazi, cind banuim ca afara sunt +5grd.
Ce a fost acum o luna si ce va fi peste o luna, este alta poveste. Cele 3 cazuri sunt un exemplu dat pentru cineva care are doar TA pus pe 22grd si nu are si sonda externa si vrea sa stie astazi cum sa seteze turul. Nu credeam ca trebuie sa spun mai clar ca cele trei cazuri sunt niste exemple, un pic cam fortate, recunosc, pentru situatia lui @plmokn. Sunt fortate intentionat, ca sa inteleaga @plmokn fenomenul.

La cazul 1 este clar ca nimeni nu are de unde sa stie cite grade se fac astazi in casa cu apa de 30grd in radiatoare. Un lucru este cert: ca nu se fac 22grd Chiar mai conteaza cite se fac pina la urma ?

La cazul 2 si 3 nici nu ne intereseaza de cite ori porneste centrala pe zi. Daca am TA este clar ca ea porneste cind sa racit casa cu 1grd. Indiferent de cum setez CT, in casa se va raci intodeauna cu 1grd in acelasi interval de timp. Asa ca indiferent cum setez turul in CT ea va pleca la acelasi interval de timp. ca se raceste peste 4 ore sau peste 8 ore, nu are importanta. indiferent ca am setat turul  la 30grd sau la 70grd, CT va pleca dupa un anumit timp,  intodeauna acelasi, ca atit dureaza sa se raceasca casa cu 1grd. Ca va porni 1 data sau de 10 ori pe zi, nu conteaza,  ca indiferent de temperatura de tur va porni de acelasi numar de ori.
Singura diferenta este timpul de functionare a CT. Cred sti ca o centrala de apartament clasica consuma ~1,5mc/ora indiferent la cit o setezi ca si temperatura de tur. Doar dupa ce CT a ajuns la temperatura setata, incepe sa consume mai putin dar nu datorita centralei ci datorita faptului ca un Retur de 70grd se raceste mai repede decit un Retur de 5ogrd. Cu centrala pe 70grd returul se raceste mai repede cu 10grd si CT pleaca mai des. Cu turul pe 50grd, returul se raceste mai greu cu 10grd si atunci CT merge mai rar.
Dar daca ai TA nu se prea ajunge la situatia in care sa se opreasca CT de prea multe ori, inainte de a decupla TA decit daca afara este foarte frig, sau ai casa prost izolata,sau ai radiatoare prea mici, sau CT este mult mai mare ca si putere decit radiatoarele.
Daca in schimb setezi CT prea jos, la o temperatura care nu are cum sa-ti faca 22grd cu radiatoarele pe care le ai, atunci te vei trezi ca CT consuma mai mult.


Tu ai facut niste teste.

View PostSeb, on 02 decembrie 2012 - 13:21, said:

....
Eu am facut niste teste cu cele doua cazuri (agent termic cu temperatura ridicata vs. agent termic cu temperatura scazuta, dar la care se poate incalzi totusi la aceeasi temperatura interioara) si rezultatele obtinute de mine sugereaza ca nu sunt diferente de consum in functie de temperatura agentului termic (sau nu mari, in orice caz), la aceeasi temperatura interioara si in aceleasi conditii exterioare ....
Deci confirmi ce am spus eu. Atita timp cit alegi o temperatura de tur care sa poata asigura acei 22grd consumul este acelasi, sau diferentele sunt nesemnificative.
Dar daca greseai si puneai o temperatura de tur prea mica, atunci crestea consumul. Si oricum,  care o fi temperatura aia de tur sub care nu am voie sa scad? Eu unul nu o cunosc si nici nu stau sa-mi pierd vremea sa mi-o calculez pentru casa mea. Iar pentru casa altuia nu o pot calcula ca-mi trebuie prea multe date pe care nu am  de unde sa le stiu.

Si daca tot ai facut teste, la tine a durat vreodata mai mult de o ora pina ce sa incalzit casa cu 1grd?

Edited by florin71_skoda, 02 December 2012 - 14:41.


#1770
Seb

Seb

    Suveran

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,077
  • Înscris: 22.05.2005

View Postflorin71_skoda, on 02 decembrie 2012 - 14:18, said:

Atita timp cit alegi o temperatura de tur care sa poata asigura acei 22grd consumul este acelasi, sau diferentele sunt nesemnificative.
Pai asta vroiam sa subliniez si eu ca ar trebui sa fie concluzia principala. Mie mi s-a parut ca exemplele date de tine pot insa duce la o alta concluzie.

View Postflorin71_skoda, on 02 decembrie 2012 - 14:18, said:

Si daca tot ai facut teste, la tine a durat vreodata mai mult de o ora pina ce sa incalzit casa cu 1grd?
Nu am testat asta.

Dupa tot felul de incercari de-a lungul timpului cu temperaturi diferite pe diverse paliere orare si diferente de program intre diferite zile, in cazul meu am ajuns la concluzia ca mai bine setez o anumita temperatura care sa fie mentinuta non-stop. Termostatul meu de ambient are histerezis de +/- 0,3 gr. Celsius (nu poti selecta doua intervale, cum se poate la alte modele), asa ca in mod normal nu se intampla sa scada temperatura in casa cu un grad.

Ca tot vorbim despre setari: unii (de exemplu in instructiunile de la termostatele de camera) recomanda sa pui temperatura mai mica (reglata la termostatul de ambient) pe timpul noptii. Daca e sa reglez temperaturi diferite pe durata a 24 de ore, eu prefer sa fie mai cald noaptea. Deci daca as vrea sa fac economie la gaz prin reducerea temperaturii in casa intre anumite ore, eu as reduce temperatura pe timpul zilei, nu noaptea.

Edited by Seb, 02 December 2012 - 14:42.


#1771
florin71_skoda

florin71_skoda

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 18,070
  • Înscris: 02.01.2008

View PostSeb, on 02 decembrie 2012 - 14:41, said:

... Ca tot vorbim despre setari: unii (de exemplu in instructiunile de la termostatele de camera) recomanda sa pui temperatura mai mica (reglata la termostatul de ambient) pe timpul noptii. ...

Ce vorbim noi aici si ce exemple dam, eu zic ca-s doar ipoteze si nu se potrivesc la toate casele decit in teorie.

Legat de programarea orara. Parerea mea este ca tine figura cu consumul de gaz scazut doar la casele foarte mari sau prost izolate, Am sa dau un exemplu, care fireste si asta va fi un pic fortat ca sa se inteleaga ce as vrea sa spun.
O centrala normala, la o casa mai mica, sa presupunem ca merge ~1 ora ca sa incalzeasca casa cu 1grd si ca sta ~5ore ca sa se raceasca cu 1grd. Astfel in 24ore CT va functiona doar 4 ore si va consuma ~6mc de gaz pe zi.
Daca merg pe programorare orara cu temperatura de 20grd alternata cu 15grd, asa cum vin termostatele setate din fabrica si merg pe orele respective, adica 2 ore dimineata, 2 ore la amiaza si  5 ore dupamasa, ma voi trezi ca in orele respective de functionare, centrala mea nu prea reuseste sa faca 20grd plecind de la 15grd ca sa se si opreasca. Asa ca centrala mea va merge de fapt 9 ore pe zi in loc sa mearga 4 ore.
Si uite cum  ma pot trezi ca programarea orara o sa-mi dubleze consumul de gaz, in functie de cit de mare este diferenta dintre temperatura de zi si cea de noapte. Cu cit diferenta este mai mare, cu atit este mai mare riscul sa consum mai mult cu programarea orara.

La un apartament bine izolat, sau o casa mica tot bine izolata, parerea mea este ca trebuie pusa centrala  pe 70grd si lasta in pace. Ulterior decizi la ce temperatura sa pui termostatul de camera. Daca vrei caldura, fixezi termostatul pe 21-22  si-l lasi in pace. Daca vrei economie la gaz, fixezi termostatul pe 18-19grd si-l lasi in pace, numai ca stai in frig.
Pina la urma economia de gaz apare atunci cind setezi termostatul pe o temperatura mai mica. Trebuie sa ajungi la un compromis, astfel incit sa faci atita caldura cit iti permite buzunarul.

Edited by florin71_skoda, 02 December 2012 - 15:28.


#1772
Stefan51

Stefan51

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 146
  • Înscris: 13.04.2012

View Postiuriemaxim, on 02 decembrie 2012 - 10:19, said:

Sa zicem ca pentru a avea 22 de grade in casa (tinand cont de suprafata si gradul de izolare a peretilor exteriori/interiori, suprafete vitrate, podele si tavan) atunci cand afara sunt -15 grade, necesarul termic insumat al tuturor camerelor este de 10 KW.
Sa zicem ca pentru dimensionarea caloriferelor se alege temperatura de tur a centralei 75 si cea de retur 65.
Avand in vedere ca puterile caloriferelor sunt date pentru 20 de grade in casa, respectiv pentru 75/65/20, conform tabelului producatorului de calorifere trebuie alese calorifere cu putere de 1,05 mai mari. Adica vor trebui calorifere de 10,5 KW.
Uitandu-ma pe tabelul producatorului de calorifere observ ca pentru aceeasi temperatura a turului 75 si aceasi temperatura in casa 22 trebuie calorifere mai mari daca temperatura returului e mai mica decat 65. Pentru 75/60/22 e nevoie de calorifere a caror putere totala este de 11,4 KW, iar pentru 75/55/22 este nevoie de calorifere a caror putere totala este de 12,4 KW.

Ceea ce nu ma prind este: Daca iau calorifere mai mari va scadea temperatura pe retur? Ar fi bizar.
Cum se determina temperatura pe retur? Tine de marimea caloriferelor, numarul acestora, presiunea in instalatie, diametrele conductelor, tine de centrala, tine de pompa de recirculare?
Pe forum recomandati ca diferentaintre tur si retur sa fie maxim 15 grade. Cum se mentine o diferenta de temperatura intre tur si retur de 10 grade? Dar de 5 grade (ex:70/65/22)?
am citit postarile dumitale si am impresia ca doresti sa-ti construiesti singur instalatia ori ai mai multe oferte de la instalatori vopsiti care te-au bagat in ceata, eu traiesc din instalatii de vre-o 20 de ani si vin din alta meserie cind am decis sa o schimb nu am gasit in literatura de specialitate din ro nimic despre instalatiile de joasa presiune asa ca am mers unde erau adica in ungaria unde am lucrat cu o echipa o vara intreaga sa invat si sa nu fac prostii asa ca o sa-ti rezum la ce sint atent cind fac o instalatie
1-daca nu pot sa fac o distributie individuala folosesc doar radiatoare cu ventil
explicatie -pe distrbutie individuala avem o medie a caderilor de temperatura pe una arborescenta o suma diferenta mare daca nu se folosesc radiatoare cu ventil
apa este carausul care duce caldura la radiatoare exista formule mirobolante de calcul dar se pot rezuma adica
1 pe cu de 15 duci max 6kw,pe 18-16kw,pe 22-25kw
ai grija sa nu creezi circuite usoare adica apa este curva si fuge pe acolo si nu ajunge in mod egal in toata instalatia vor fi din cei care sa spuna ca se face echilibrare hidraulica adica umbli pe la robinetii de retur dar nu-ti recomand
sper ca ti-am adus niste complectari care sa-ti foloseasca sa alegi instalatorul potrivit sau sa-ti faci singur instalatia
un ultim sfat nu cumpara radiatoare la metru din practiker,obi,si alta alea cauta producatori seriosi si foloseste radiatoare cu ventil chiar daca ti se par scumpe vei face economie in exploatare
iar daca nu ai totusi suma necesara si ai o distributie arborescenta  leaga radiatoarele jos adica si turul si returul jos radiatoarele se vor incalzi mai uniform si vei folosi mai eficient suprafata radianta legatura in diagonala e o o improvizatie de santier si nu o gasesti decit in ro daca ai vedea niste poze cu camera termo te-ai lamuri

#1773
florin71_skoda

florin71_skoda

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 18,070
  • Înscris: 02.01.2008

View PostStefan51, on 02 decembrie 2012 - 16:07, said:

...
iar daca nu ai totusi suma necesara si ai o distributie arborescenta  leaga radiatoarele jos adica si turul si returul jos radiatoarele se vor incalzi mai uniform si vei folosi mai eficient suprafata radianta legatura in diagonala e o o improvizatie de santier si nu o gasesti decit in ro daca ai vedea niste poze cu camera termo te-ai lamuri

La partea asta as fi curios sa-i aflu expliactaia. De ce nu este bun legarea pe diagonala si de ce este mai bine sa leg si turul jos?

Sa zicem ca stau intr-o garsoniera si drept urmare am doar 3 radiatoare in toata casa (camera, bucatarie si baie). La centrala i-am montat un termostat de ambient pe care-l tin pe 22grd. De ce ar fi mai bine sa renunt la legarea radiatorului pe diagonala sus-jos, asa cum sunt ele legate acum,  in favoarea legari jos-jos? Consum mai putin gaz daca leg si turul tot jos?
Consum mai putin gaz daca incalzesc doar baza radiatorului decit daca-l incalzesc pe tot? Sau de ce-i mai buna legarea asta doar jos?

Edited by florin71_skoda, 02 December 2012 - 17:09.


#1774
ionutblv

ionutblv

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,056
  • Înscris: 30.12.2008
Vin cu 2 intrebari :

1. am o centrala motan, meseriasii au montat termostatul de ambianta la 1m de calorifer . E "normala" aceasta distanta dat fiind faptul ca toata camera are 20 mp.

2.  care sunt temperaturile potrivite pentr a seta gradele de la calorifere respectiv apa calda de la baterii:D

Multumesc

#1775
iuriemaxim

iuriemaxim

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 69
  • Înscris: 22.11.2012

View PostStefan51, on 02 decembrie 2012 - 16:07, said:

am citit postarile dumitale si am impresia ca doresti sa-ti construiesti singur instalatia ori ai mai multe oferte de la instalatori vopsiti care te-au bagat in ceata
Nu doresc sa mi-o construiescsingur, ci doresc sa mi-o proiectez singur.
Si asta pentru ca toti, dar absolut toate firmele cu care am vorbit si instalatori individuali m-au recomandat centrale mari si calorifere dupa ureche cu toate ca le-am dat schitele casei si toate detaliile ca sa poata sa faca un calcul termic detaliat. Cand i-am intrebat cum au determinat puterea centralei si puterea caloriferelor am dat de raspunsri care mai de care mai hazoase. Majoritatea inmultesc volumul camerei cu un coeficient iar centrala propun cat mai mare doar ca sa dea apa calda menajera mai multa.
Asa ca am inceput sa caut si mi-am calculat singur pierderile de caldura prin pereti, plansee, tavane, prin pod, prin ferestre, prin usi cu ajutorul unui excel numit Radia3 care tine cont si de expozitia camerelor, de localizarea locuintei, de faptul ca in localitate sau in afara ei, etc. Aplicatia care am gasit-o la adresa http://www.calcul-termic.blogspot.ro/ mi s-a parut ca e buna daca stii cum sa o folosesti.
Chiar si daca nu stii cum sa o folosesti, tot iti da rezultate mai bune decat inmultirea volumului camerei cu un coeficient.
Nu de alta dar e clar ca pentru fiecare camera in parte eu am cate un alt coeficient care depinde de suprafata ferestrelor si usilor in exterior, daca e sau nu la etaj camera sau daca e pe nord sau sud, sau daca e bucatarie (unde aerisesti), baie sau dormitor.
Am ajuns in etapa in care cunosc pentru fieare camera ce necesar termic e nevoie pentru a mentine temperatura la 22 C daca afara sunt -15 grade.
Ca sa aleg caloriferele, trebuie sa inteleg legatura intre temperatura de tur si cea de retur, caci acestea pot fi alese pentru 75/65/22, sau 70/65/22 sau 70/60/22 sau 70/55/22 sau alte variante.
Daca aleg pentru 70/60/22 caloriferele trebuie sa fie cu 10% mai mari decat pentru 75/65/22.
Daca aleg pentru 70/65/22 atunci caloriferele sunt aproape la fel cu cele calculate pentru 75/65/22.
Daca insa aleg calorifere pentru 70/55/22 atunci caloriferele trebuie sa fie cu 20% mai mari decat cele pentru 75/65/22.
Deci cum se determina temeratura pe retur, sau in mod normal aceasta este cu 10 grade mai mica decat temperatura de tur, chiar daca se doreste ca in camere sa fie 22 de grade fata de valoarea normala de 20 de grade?

#1776
mihaipr

mihaipr

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 10
  • Înscris: 14.04.2007
Salut,

Dupa ce am terminat de parcurs ultimele 20 de pagini, sa ma asigur ca nu s-a mai dezbatut o problematica similara, mi-am facut curaj sa va intreb despre zgomotele pe care le scoate in mod normal o centrala.

Date intrare:
  • Bosch condens 2000W
  • fara termostat ambiental (inca)
  • fara probleme de variatii de tensiune, apa sau gaz, filtru gel anticalcar
  • temperatura agent termic tur cca. 45oC(setata manual, nu au fost temperaturi exterioare care sa impuna o valoare mai mare)
  • ciclu de functionare zilnic cca. 12 ore pornita (seara si noaptea, fara nicio modificare la temperatura pe tur), alte 12 ore oprita
  • calorifere din Al, 9 la numar, casa P+1, in duplex 108m2 utili, doar cele de la parter (5) sunt deschise momentan, cand se face mai frig urmeaza si cele de la etaj
Problema:
  • dupa mai bine de o luna de functionare in regimul descris mai sus, au inceput sa se auda "trosnind" anumite componente din centrala.
Alte comentarii:
  • am fost tentat sa cred ca sunt sunete generate de contractare / dilatare, insa mi se pare ciudat ca si pe la 4 dimineata (dupa 9-10 ore de functionare) sunetele se aud destul de tare cu o frecventa de 5-6 aparitii pe minut
  • timp de o luna centrala a functionat foarte silentios in acelasi regim de exploatare
  • pe display nu este afisat niciun mesaj de defectiune
  • nu am sesizat nicio modificare in performantele aparatului (nici pe incalzire nici pe ACM)
  • am desfacut panoul de control, si am "ascultat" cu mana fiecare racord, impulsul se propaga pe "teava" dintre electrovalva si arzator
  • e drept ca se aude trosnind si cand flacara este oprita pentru o perioada de cca. 10 min
  • comportamentul nu s-a schimbat la o temperatura de functionare de 65-70oC
Sa "alarmez" echipa de sevice sau e un comportament normal?

Multumesc,
Mihai

#1777
iuriemaxim

iuriemaxim

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 69
  • Înscris: 22.11.2012

View PostStefan51, on 02 decembrie 2012 - 16:07, said:

-daca nu pot sa fac o distributie individuala folosesc doar radiatoare cu ventil
explicatie -pe distrbutie individuala avem o medie a caderilor de temperatura pe una arborescenta o suma diferenta mare daca nu se folosesc radiatoare cu ventil

Banuiesc ca distributie individuala inseamna ca fiecare calorifer sa fie legat la un distribuitor general. Daca e asa, atunci e cam greu de facut cu distributie individuala. Necesita spargerea sapei doar la etaj in doua camere si in hol. Nu zic ca nu se poate, inseamna ceva efort, dar nu am suficiente elemente ca sa imi dau seama daca intr-adevar merita efortul.

radiatoare ventil... interesant ce scrieti..., m-am tot intrebat care e rolul lor. Incep sa ma dumiresc, dar nu prea mult.

View PostStefan51, on 02 decembrie 2012 - 16:07, said:

apa este carausul care duce caldura la radiatoare exista formule mirobolante de calcul dar se pot rezuma adica
pe cu de 15 duci max 6kw,pe 18-16kw,pe 22-25kw
ai grija sa nu creezi circuite usoare adica apa este curva si fuge pe acolo si nu ajunge in mod egal in toata instalatia

La mine iese un necesar de 13,5 KW, iar impartit, iese 7,4 KW la etaj si 6,1 KW la parter. Diferenta consta din faptul ca la etaj e o camera in plus deasupra unei terase (acoperite). La parter pot sa pun toate caloriferele unul dupa altul, insa la etaj am 2,2 KW pe o ramura si restul pe o alta ramura. As putea sa le pun toate si la etaj insirate cu un mic efort de a sparge sapa pe o distanta de 2 metri in hol. Daca merita efortul, atunci se poate sparge. Cele doua circuite, cel de la etaj si cel de la parter le pot lega la un distribuitor in camera tehnica daca e nevoie.


View PostStefan51, on 02 decembrie 2012 - 16:07, said:

un ultim sfat nu cumpara radiatoare la metru din practiker,obi,si alta alea cauta producatori seriosi si foloseste radiatoare cu ventil chiar daca ti se par scumpe vei face economie in exploatare
De acord cu producatorii seriosi. Pentru ca imi trebuie doua calorifere de 400 inaltime, m-am orientat catre Vogel Noot.
Au si cu ventil, insa trebuie sa ma dumiresc de avantajul lor.

#1778
florin71_skoda

florin71_skoda

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 18,070
  • Înscris: 02.01.2008

View Postmihaipr, on 02 decembrie 2012 - 17:38, said:

.............am fost tentat sa cred ca sunt sunete generate de contractare / dilatare, insa mi se pare ciudat ca si pe la 4 dimineata (dupa 9-10 ore de functionare) sunetele se aud destul de tare cu o frecventa de 5-6 aparitii pe minut
........
Sa "alarmez" echipa de sevice sau e un comportament normal?
........

Vorbeste cu cei de la service si vezi ce-ti zic.

Teoretic problema vine de la dilatarea tablelor ce acopera focarul. Focul incalzeste foarte tare camera de ardere si gazele arse in loc sa fie evacuate de ventilator la peste 120grd, ele sint racite de schimbatorul suplimentar (asazisa condensare) pus pe cosul de fum. Astfel gazele scoase pe tubul mic scad la un ~30-35grd si astfel nu mai este preincalzit aeurul de admisie. Cum sa racit afara, aerul ce intra in CT pe post de aer proaspat, este foarte rece.
Posibil sa fi nevoit  sa te obisnuiesti cu zgomotul in cazul in care cei de la service nu au descoperit inca cum sa reduca zgomotul.

#1779
octavianlaz

octavianlaz

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,177
  • Înscris: 15.04.2009

View Postmihaipr, on 02 decembrie 2012 - 17:38, said:

Salut,

Dupa ce am terminat de parcurs ultimele 20 de pagini, sa ma asigur ca nu s-a mai dezbatut o problematica similara, mi-am facut curaj sa va intreb despre zgomotele pe care le scoate in mod normal o centrala.

Date intrare:
  • Bosch condens 2000W
  • fara termostat ambiental (inca)
  • fara probleme de variatii de tensiune, apa sau gaz, filtru gel anticalcar
  • temperatura agent termic tur cca. 45oC(setata manual, nu au fost temperaturi exterioare care sa impuna o valoare mai mare)
  • ciclu de functionare zilnic cca. 12 ore pornita (seara si noaptea, fara nicio modificare la temperatura pe tur), alte 12 ore oprita
  • calorifere din Al, 9 la numar, casa P+1, in duplex 108m2 utili, doar cele de la parter (5) sunt deschise momentan, cand se face mai frig urmeaza si cele de la etaj
Problema:
  • dupa mai bine de o luna de functionare in regimul descris mai sus, au inceput sa se auda "trosnind" anumite componente din centrala.
Alte comentarii:
  • am fost tentat sa cred ca sunt sunete generate de contractare / dilatare, insa mi se pare ciudat ca si pe la 4 dimineata (dupa 9-10 ore de functionare) sunetele se aud destul de tare cu o frecventa de 5-6 aparitii pe minut
  • timp de o luna centrala a functionat foarte silentios in acelasi regim de exploatare
  • pe display nu este afisat niciun mesaj de defectiune
  • nu am sesizat nicio modificare in performantele aparatului (nici pe incalzire nici pe ACM)
  • am desfacut panoul de control, si am "ascultat" cu mana fiecare racord, impulsul se propaga pe "teava" dintre electrovalva si arzator
  • e drept ca se aude trosnind si cand flacara este oprita pentru o perioada de cca. 10 min
  • comportamentul nu s-a schimbat la o temperatura de functionare de 65-70oC
Sa "alarmez" echipa de sevice sau e un comportament normal?

Multumesc,
Mihai

din ce tip de teava este instalatia??

#1780
mihaipr

mihaipr

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 10
  • Înscris: 14.04.2007

View Postoctavianlaz, on 02 decembrie 2012 - 21:17, said:


din ce tip de teava este instalatia??

Furtun Rehau prin sapa si pereti (asa a venit casa), pe alocuri ajustari cu PPR si imbinarile specifice (am mutat un calorifer si am transformat unul din standard in port-prosop)

#1781
wicked100

wicked100

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 244
  • Înscris: 01.02.2007

View Postionutblv, on 02 decembrie 2012 - 17:12, said:

Vin cu 2 intrebari :

1. am o centrala motan, meseriasii au montat termostatul de ambianta la 1m de calorifer . E "normala" aceasta distanta dat fiind faptul ca toata camera are 20 mp.

Multumesc

Eu te sfatuiesc sa muti repede termostatul de acolo, altfel vei ingheta. Muta-l daca se poate, pe peretele opus caloriferului

#1782
ionutblv

ionutblv

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,056
  • Înscris: 30.12.2008
Incerc maine sa-l mut , curios e ca in casa mai am un termometru electronic cu ceas luat de prin carrefour si imi arata aproximativ aceeasi temperatura ca termostatul:(

Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate