Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cine canta? Fragment din melodie...

Tablou sigurante Dacia Sandero 2012

Baby Reindeer - 2024

Hotii voteaza hoti?!
 Camera video masina

Zilele emailului din gospodaria n...

Best gaming laptop?

Humane (2024)
 Recomandare casti 100-150 lei

Schimbare bec far VW Touran 1T3

Plata impozit PF

Ce parere aveti de viteza/ modul ...
 Love Lies Bleeding - 2024

Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...
 

Forta centrifuga - aplicatii practice

- - - - -
  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#19
accelerator

accelerator

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,146
  • Înscris: 20.03.2007
Efectul giroscopic al rotilor de bicicleta nu e mai neglijabil decat forta centrifuga care actioneaza asupra bicicletei. Cum axul rotilor e in legatura rigida cu intreaga bicicleta atunci poti sa realizezi ca o viteza crescuta a acestora stabilizeaza intreaga bicicleta.

Mai mult decat atat, singur ai spus ca traiectoria bicicletei e un arc de cerc imens, ceea ce se traduce printr-un forta centrifuga infima, deci care poate fi neglijata. Stabilitatea bicicletei e data in principal de efectul giroscopic!

#20
mdionis

mdionis

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,337
  • Înscris: 18.05.2009

 accelerator, on 3rd November 2010, 22:17, said:

Efectul giroscopic al rotilor de bicicleta nu e mai neglijabil decat forta centrifuga care actioneaza asupra bicicletei. Cum axul rotilor e in legatura rigida cu intreaga bicicleta atunci poti sa realizezi ca o viteza crescuta a acestora stabilizeaza intreaga bicicleta.

Eu zic sa ne uitam mai cu atentie la efectul giroscopic. Momentul cinetic al rotatiei rotii are directie orizontala, perpendiculara pe planul bicicletei. Momentul de dezechilibrare este dat de greutatea usor excentrica fata de segmentul de dreapta format de punctele de contact ale rotilor (de fapt e un fel de dretunghi foarte efilat, insa pentru simplitate il putem considera segment): dezechilibrarea tinde sa roteasca bicicleta in jurul acestui segment, deci directia momentului de dezechilibrare e in lungul acestei axe, inclusa in planul bicicletei. Efectul unui moment de torsiune perpendicular pe momentul cinetic este precesia in jurul unei axe perpendiculare pe amandoua directiile precedente (in cazul rotii din fata, acest efect s-ar traduce in tendinta ghidonului de a se roti in jurul unei axe verticale; roata din spate e solidara cu restul bicicletei si nu prea are cum sa reactioneze). Evident, acest efect nu poate stabiliza bicicleta fata de rotatia in jurul segmentului de contact cu solul produsa de dezechilibrare.

Quote

Mai mult decat atat, singur ai spus ca traiectoria bicicletei e un arc de cerc imens, ceea ce se traduce printr-un forta centrifuga infima, deci care poate fi neglijata. Stabilitatea bicicletei e data in principal de efectul giroscopic!

Pacat de semnul de exclamare care nu are legatura cu realitatea. Sa consideram un sistem bicicleta + biciclist de masa M = 80 kg cu centrul de greutate aflat la o distanta h ~ 1 m de sol si care se deplaseaza cu v = 10 m/s (niste valori uzuale). La o deviatie in lateral de 2 cm la 5 m parcursi (rezonabila, zic eu) ii corespunde o raza de curbura de aproximativ R = 52 / 2* 0,02 = 625 m. Forta centrifuga este de ordinul Fcf = M v2/R ~ 12,8 N si poate da un moment de stabilizare Fcf*h ~ 12,8 N*m . Forta de destabilizare este greutatea G = Mg ~ 800 N care are un brat al fortei de ordinul a b = 1 cm, de unde rezulta un moment de destabilizare G*b ~ 8 N*m, de acelasi ordin de marime cu cel de stabilizare dat de forta centrifuga. Deci Fcf este perfect suficienta pentru a stabiliza mersul pe bicicleta.

Edited by mdionis, 04 November 2010 - 00:45.


#21
accelerator

accelerator

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,146
  • Înscris: 20.03.2007
Ai scris bine ce ai scris pana la un anumit punct. In cazul greutatii G=Mg~800N nu bratul de 1cm (e tot 1 m fiindca actioneaza asupra centrului de greutate) pe care nu stiu cum l-ai scos da marimea momentului fortei mai mica de circa 8 N*m ci forta G care se compune dupa unghiul de dezechilibru, doar componenta perpendiculara mult mai mica decat cea paralela da cuplu.

#22
mdionis

mdionis

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,337
  • Înscris: 18.05.2009

 accelerator, on 4th November 2010, 14:39, said:

Ai scris bine ce ai scris pana la un anumit punct. In cazul greutatii G=Mg~800N nu bratul de 1cm (e tot 1 m fiindca actioneaza asupra centrului de greutate) pe care nu stiu cum l-ai scos

Vezi figura.
Attached File  bici.gif   3.19K   15 downloads
B este centrul de greutate al sistemului biciclist+bicicleta aflat la inaltimea h ~ 1 m, bratul lui G este dat de distanta b = SP intre punctul de contact cu solul S si proiectia P a centrului de greutate pe sol. 1 cm este un ordin de marime plauzibil al deviatiilor fata de verticala ale lui B la mersul pe bicicleta.

Quote

da marimea momentului fortei mai mica de circa 8 N*m ci forta G care se compune dupa unghiul de dezechilibru, doar componenta perpendiculara mult mai mica decat cea paralela da cuplu.

E exact acelasi lucru. Ca scrii b = h*sin (PBS) sau ca scrii Gtransv. = G*sin (PBS)  (componenta lui G perpendiculara pe BS), rezultatul pentru momentul lui G in jurul axei perpendiculare pe planul figurii ce trece prin S este G*b = G*h*sin (PBS) = h*G*sin (PBS) = Gtransv.*h, end of story. Venind de la dumneata, o astfel de observatie critica ma uimeste, poate graba extrema sa o explice...

Edited by mdionis, 04 November 2010 - 16:36.


#23
ayjez

ayjez

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 9
  • Înscris: 18.12.2008
Am sa intervin si eu ca rabinul: aveti amandoi dreptate, in miscarea bicicletei sunt importante atat efectul giroscopic al rotii din fata cat si forta centrifuga.
Lumea s-a ocupat de dinamica bicicletei de multa vreme si discutia e destul de complicata. Referinte de baza puteti gasi in pagina:

http://ruina.tam.cor...pers.php#papers

iar la

http://ruina.tam.cor...older/index.htm

este un programel dragut, bine realizat si complex (Matlab).

#24
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
dovada ca efectul giroscopic e neglijabil este ca si trotinetele, cu roti mult mai mici si mai usoare - daca au geometria furcii corecta, au aceasi stabilitate. Sau bicicletele cu roti ultrausoare, de competitie.

alta dovada e ca daca se schimba geometria corecta a bicicletei, bicicleta devine foarte greu de condus si in nici un caz nu mai poate fi condusa fara maini - caci devine inerent instabila dinamic chiar daca se invart rotile. Daca efectul giroscopic ar avea relevanta, stabilitatea s-ar manifesta indiferent de geometria furcii si a rotilor.

PS o bicicleta fara controlul ghidonului se poate misca si in zig-zag, nu numai in semicerc. Asta se intampla cand apare o dezechilibrare puternica in mers, vedeti filmul de aici: http://www.andrew.cm...ility_video.htm

Edited by blimpyway, 07 November 2010 - 01:32.


#25
Dihorul Razboinic

Dihorul Razboinic

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,322
  • Înscris: 01.10.2006
Nava cilindrica, lumea inelara :)

#26
ar85dan

ar85dan

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1
  • Înscris: 24.09.2009
Salutare, am si eu o intrebare pentru voi, daca tot suntem la forta centrifuga.
Mergeam zilele astea cu cativa prieteni cu masina si sa pornit o discutie intre mine si unul din ei.
Deci, eram cu masina si am facut un sens giratoriu mic, de vreo maxim 10 metri in diametru, iar cand inca ne aflam in sensul giratoriu prietena din spate stanga a deschis usa si apoi a inchis-o. Discutia a fost datorita carei forte a reusit prietena sa inchida usa mai usor?
Vreau o parere si o lamurire apoi!
Stiu, stiu, am discutii tare ciudate cateodata cu prietenii! :)))

#27
Dihorul Razboinic

Dihorul Razboinic

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,322
  • Înscris: 01.10.2006

 ar85dan, on 22nd November 2010, 22:29, said:

Salutare, am si eu o intrebare pentru voi, daca tot suntem la forta centrifuga.
Mergeam zilele astea cu cativa prieteni cu masina si sa pornit o discutie intre mine si unul din ei.
Deci, eram cu masina si am facut un sens giratoriu mic, de vreo maxim 10 metri in diametru, iar cand inca ne aflam in sensul giratoriu prietena din spate stanga a deschis usa si apoi a inchis-o. Discutia a fost datorita carei forte a reusit prietena sa inchida usa mai usor?
Vreau o parere si o lamurire apoi!
Stiu, stiu, am discutii tare ciudate cateodata cu prietenii! :)))
Ti-as spune, dar mi-e ca data viitoare o sa ne intrebi datorita carei forte ati iesit din sensul giratoriu cind ati coborit din masina.

Lasa-te de experimente.

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate