Second Opinion
Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale. Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit. www.neurohope.ro |
Muzica clasica
Last Updated: May 02 2024 09:58, Started by
victorz82000
, Jul 25 2005 18:38
·
44
#1783
Posted 28 October 2017 - 15:19
maccip, on 24 octombrie 2017 - 20:53, said:
Freestyle baroc sau jazz tehnic? Jazz. Dar mai romantic: [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ccyHT1sFmsg?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Şi pentru cine ar avea interes, sau răbdare, sau plăcere să asculte Sonata opus 111 "interpretată" de un personaj literar (Wendell Kretzschmar), redau aici un fragment din "Doctor Faustus", de Thomas Mann. De ce nu a scris Beethoven o a treia parte la Sonata pentru pian opus 111 — subiect incontestabil demn de a fi dezbătut. (...) Şi vorbitorul descrise starea sufletească a lui Beethoven în jurul anului 1820, cînd, din cauza auzului său atins de o maladie incurabilă, ajunsese într-o stare avansată de deprimare, şi se şi constatase că nu mai era în stare să-şi dirijeze operele. În acea vreme, zvonul că faimosul compozitor era cu desăvîrşire epuizat, capacitatea lui creatoare secată, că, incapabil de lucrări mai mari, se ocupa, ca şi bătrînul Haydn, cu notarea de balade scoţiene, zvonul acesta, zic, cîştigase din ce în ce mai mult teren, din cauză că de cîţiva ani nu mai apăruse pe piaţă nici o operă de seamă purtînd semnătura sa. Numai că, toamna tîrziu, întors la Viena de la Mödling, unde îşi petrecuse vara, maestrul se apucase să scrie cele trei compoziţii pentru pian, cum s-ar zice dintr-o răsuflare, fără să-şi ridice ochii de pe portative, şi îl informase despre aceasta şi pe protectorul lui, contele Brunswick, pentru ca să-l liniştească în privinţa facultăţilor sale. Şi Kretzschmar vorbi apoi despre Sonata în do minor, fireşte, deloc facilă aşa cum se prezenta ea, o operă organic completă, echilibrată spiritual şi care pusese probleme estetice grele criticii contemporane şi prietenilor: cum se face — aşa spunea conferenţiarul — că aceşti prieteni şi admiratori pur şi simplu n-au fost în stare să-l urmeze pe multadmiratul maestru dincolo de culmile la care ridicase, în epoca maturităţii sale, simfonia, sonata pentru pian, cvartetul de coarde al epocii clasice şi constatau la operele din ultima perioadă, cu inima grea de mîhnire, un proces de disoluţie, de înstrăinare, de avîntare în necunoscut şi incertitudine, tocmai un plus ultra în care nu erau dispuşi să vadă decît degenerescenţa unor vechi şi latente porniri către un exces de visare sumbră şi speculaţie, o exacerbare a meticulozităţii şi tehnicităţii muzicale, folosite, uneori, la un material atît de simplu cum ar fi tema arietei din formidabila mişcare a variaţiilor ce constituie partea a doua a sonatei. Da, întocmai ca tema acestei părţi, care se întrecea pe sine şi, străbătînd zeci şi zeci de destine, zeci şi zeci de lumi de contraste ritmice, se pierdea în cele din urmă în înălţimi ameţitoare cărora le puteai spune „de dincolo" sau abstracte — la fel şi arta lui Beethoven se întrecuse pe sine: din regiunile confortabile ale tradiţiei se înălţase, sub privirile inspăimîntate ale oamenilor, în sfere unde nu subzista decît esenţa geniului său — al unui „eu" dureros izolat în absolut prin stingerea auzului, izolat şi de cele lumeşti, principe solitar într-un regat al spiritelor de unde, chiar şi pentru contemporanii cei mai bine intenţionaţi, nu răzbeau decît fiori stranii, ale căror mesaje de groază ei nu le-ar fi putut dezlega decît în frînturi, rareori. Toate bune, pînă aici, spunea Kretzschmar. Dar bune numai relativ, şi nu în măsură suficientă. Căci de ideea purei personalităţi se leagă aceea a subiectivităţii nelimitate şi aceea a unei voinţe radicale de expresie armonică în opoziţie cu obiectivitatea polifonică (el insista să ne întipărim bine în minte deosebirea: subiectivitate armonică, obiectivitate polifonică) — şi această ecuaţie, acest contrast, nu funcţiona deloc în cazul de faţă, cum de altfel nu funcţionase nici în opera ulterioară a maestrului. În realitate Beethoven, în perioada de mijloc a creaţiei sale, fusese mult mai subiectiv, ca să nu spunem: mai „personal" decît în cea finală, fiind, atunci, preocupat mai mult să facă să dispară din modul său personal de exprimare tot ce era convenţional, formalist, toate înfloriturile retorice de care muzica e plină şi să le topească laolaltă în dinamica sa subiectivă. Raporturile cu convenţionalul ale lui Beethoven din perioada de mai tîrziu, de pildă cea a ultimelor cinci sonate pentru pian, sînt, cu toată unicitatea, ba chiar ciudăţenia formelor de expresie, cu totul altele, mult mai îngăduitoare, mai acomodante. Neatinsă de subiectivism, convenţia apare mai frecvent în operele tîrzii, într-o secătuire sau, s-ar putea spune, o epuizare, într-o delăsare a eului care producea un efect şi mai înfiorător-maiestuos decît orice cutezanţă personală. În aceste construcţii, spunea vorbitorul, între subiectiv şi convenţional se stabilea un raport nou, un raport determinat de moarte. În lumina celor spuse, continua conferenţiarul, trebuia apreciată opera la care se referea în mod special, Sonata opus 111. Şi apoi se aşeza la pianină şi ne cînta pe dinafară toată bucata, partea întîi şi imensa parte a doua, în aşa fel încît să introducă în execuţie, necontenit, toate comentariile sale şi, pentru ca să ne atragă atenţia în mod deosebit asupra facturii, din cînd în cînd, ca să ne demonstreze, se acompania plin de însufleţire cu glasul lui, şi toate astea la un loc constituiau un spectacol şi seducător şi comic, iar publicul restrîns îl întîmpina adesea cu veselie. Cum avea un tuşeu foarte puternic şi la forte şarja vehement, trebuia să strige peste puteri ca să-şi facă auzite cît de cît digresiunile şi să cînte folosind toate resursele, spre a sublinia şi vocal interpretarea. Imita din gură ceea ce executau mîinile. Bum, bum — vum, vum — cium, cium, făcea el furibund la accentele iniţiale ale primei părţi, acompaniind într-un falsetto luat foarte sus pasajele de vrajă melodică ce înseninează din cînd în cînd, ca gingaşe raze de lumină, cerul răscolit de furtuni al sonatei. În cele din urmă, punea mîinile pe genunchi, îşi trăgea sufletul o clipă şi spunea: „Acum!" începea partea cu variaţiuni, adagio molto semplice e cantabile. Tema arietei, sortită unor aventuri şi destine pentru care, în nevinovăţia ei idilică, nu pare deloc să fi fost născută, intra imediat în scenă şi se enunţa în şaisprezece măsuri, putînd fi redusă la un singur motiv, reliefat la finele primei sale jumătăţi, ca o chemare scurtă şi patetică — numai trei sunete, o optime, o şaisprezecime şi o pătrime punctată, scandate cam aşa: „'naltul cer", sau „do-rul meu", sau „ră-mas bun", sau „'fost cînd-va", sau „Wie-sen-grund" şi asta-i tot. Ce devine această blajină enunţare, această melancolică şi calmă formulă în succesiunea ritm-armonie-contrapunct cu care maestrul o binecuvîntează şi o blestemă, în ce nopţi de beznă o prăbuşeşte şi la ce străluciri supranaturale o înalţă, în ce sfere de cristal în care-s totuna şi gerul şi căldura, şi tihna şi extazul, toate acestea, în linii mari, pot fi socotite drept extraordinare, straniu şi excesiv de grandioase, fără a li se spune pe nume pentru că în fond nu au nume; şi Kretzschmar executa, cu mîini neostenite, toate aceste minunate metamorfozări, cîntîndu-ne din toate puterile: „Dim-dada", şi intercala, vehement: „Lanţurile de triluri ! Fioriturile şi cadenţele ! Auziţi cum a fost părăsit convenţionalul? Uite — aici — limbajul — nu mai este — purificat — de ritmică — ci — retorica — este purificată de aparenţa — dominării sale — subiective. — Aparenţa artei — e dată-n lături. — În cele din urmă — arta — totdeauna — va înlătura — aparenţa artei. Dim-dada ! Ascultaţi, vă rog, aici — cum melodia este copleşită de greutatea construcţiei — a acordurilor. Devine statică, devine monotonă — de două ori re, de trei ori re, unul după altul — acordurile determină asta. Dim-dada! Fiţi, vă rog, atenţi, ce se petrece acum..." Caracteristica părţii este tocmai intervalul mare între bas şi sopran, între mîna dreaptă şi mîna stîngă, şi vine o clipă, o situaţie absolut extremă, în care sărmanul motiv pare că planează, solitar şi părăsit, deasupra unei prăpăstii căscată ameninţător, incident de-o elevaţie ce-ţi îngheaţă sîngele, şi e urmat, numaidecît, de o sfiicioasă chircire în sine, o teamă tulbure, că i s-a putut întîmpla una ca asta. Dar se mai petrec multe pînă la final, cînd ajunge însă să se sfîrşească şi în timpul cînd se sfîrşeşte se petrece ceva, de o blîndeţe şi de o bunătate cu totul neaşteptate şi emoţionante, după atîta înverşunare şi persistenţă, îndîrjire, infatuare. Cu acest multîncercat motiv, care-şi ia rămas bun şi devine astfel el însuşi un rămas bun, un strigăt şi un gest de adio, cu acest re-sol-sol, se petrece o uşoară schimbare, o mică extensiune melodică. După un do iniţial apare, înaintea re-ului, un do diez, astfel că nu se mai scandează ,,'nal-tul cer" sau „Wie-sen-grund", ci „o, tu, cer înalt", „Wie-sengrund", „ră-mîi sănătos"; şi adăugirea acestui do diez este tot ce poate fi mai mişcător pe lume, mai mîngîietor, mai melancolic-potolitor. Este ca o alintare afectuoasă şi plină de durere, o mîngîiere pe păr, pe obraz, o ultimă şi mută privire în adîncul ochilor. Binecuvîntează obiectul, atîta umanizare copleşitoare, se apropie de auditor, de inima lui, pentru rămas bun, pentru o despărţire eternă, cu atîta duioşie, încît îi dau lacrimile. „Uit'-a-cum de chin!" se spune. „Mare-i Domnu'-n noi!" „N-a fost decît vis." „Gînduri dragi să-mi porţi." Apoi se întrerupe. Triolete, scurte, dure, aleargă spre un final oarecare, ce-ar fi putut încheia şi cine ştie ce alte bucăţi. După asta Kretzschmar nu se mai întorcea de la pian la pupitru. Rămînea pe taburetul turnant, cu faţa spre noi, în aceeaşi poziţie ca şi noi, aplecat înainte, cu mîinile între genunchi, şi astfel îşi încheia, în cîteva cuvinte, conferinţa sa referitoare la problema de ce n-a scris Beethoven o a treia parte la Sonata opus 111. N-aveam decît, spunea el, să ascultăm bucata ca să găsim singuri răspunsul la întrebare. O a treia parte? A o lua de la început după acest rămas bun? O revedere — după această despărţire? Imposibil! Aşa a fost să fie, ca sonata să ajungă la final cu partea a doua, această mişcare enormă, un sfîrşit fără întoarcere. Cînd pronunţa cuvîntul „sonata" voia să spună nu numai sonata aceasta, în do minor, ci sonata în general, ca gen, ca formă tradiţională de artă: ea însăşi ajunsese aici la sfîrşit, dusă pînă la fine, îşi împlinise destinul, îşi atinsese scopul, dincolo de care nu mai avea unde merge, ajunsese la desăvîrşire şi se dizolva, îşi lua rămas bun — semnul de rămas bun al motivului re-sol-sol îmblînzit melodic de un do diez era un rămas bun şi în acest sens, măreţ ca şi lucrarea, un rămas bun de la sonată. Edited by Naoto, 28 October 2017 - 15:27. |
#1784
Posted 28 October 2017 - 22:42
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ZpA0l2WB86E?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1785
Posted 29 October 2017 - 10:44
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/qT8cBX893ic?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/mZRb0FyAa9s?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by 1Kn, 29 October 2017 - 10:45. |
#1786
Posted 29 October 2017 - 14:03
si originalul
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/J12zprD7V1k?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#1787
Posted 30 October 2017 - 08:55
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/0isdTlT9jRM?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Edited by 1Kn, 30 October 2017 - 08:56. |
#1788
Posted 30 October 2017 - 10:15
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/-dLYH7lsOgA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1789
Posted 30 October 2017 - 20:45
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/hLj20fbYM8Q?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1790
Posted 31 October 2017 - 07:57
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ddTVZy-ZwVI?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/uT_ZhhQeudY?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by 1Kn, 31 October 2017 - 08:11. |
#1791
Posted 01 November 2017 - 20:57
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/lqk4bcnBqls?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1792
Posted 04 November 2017 - 08:20
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ueS07YbMeUw?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
|
#1793
Posted 04 November 2017 - 21:27
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/5m_P6bomGYE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1794
Posted 05 November 2017 - 08:45
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/G-MVReDrRwo?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1795
Posted 05 November 2017 - 12:45
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ezr4eCuQ5C8?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1796
Posted 06 November 2017 - 10:21
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/TF1ePdQVdCk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/l9vC4GaM8QU?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by 1Kn, 06 November 2017 - 10:32. |
#1797
Posted 09 November 2017 - 10:27
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/lxlw40Cqd30?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/1wWKbToipO8?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by 1Kn, 09 November 2017 - 10:30. |
|
#1798
Posted 12 November 2017 - 18:41
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/7GDPMfV2798?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
|
#1799
Posted 14 November 2017 - 12:24
Asturias - Isaac Albeniz
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/oEfFbuT3I6A?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/yhhmGmD_Eec?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#1800
Posted 16 November 2017 - 14:50
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/Eqp8-8zxzS4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/3jXjalygEYA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/Wv-EKtb5Cas?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by 1Kn, 16 November 2017 - 14:52. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users