Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...

Dupa 20 ani de facultate, am uita...
 Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila

Digi24 a disparut de pe TV Lg

Drept de proprietate intelectuala...
 Jante noi shitbox

Trinitas TV 4K

Dacia 1316 cu 6 usi ...

Frecventa modificata radio
 Un nou pericol pt batrani

Ar trebui sa vindem imobiliarele ...

Dupa renuntarea la aparat dentar

pelerinaj in Balcik
 

Color Management - notiuni introductive

- - - - -
  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1
Cyclops

Cyclops

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 13.07.2004

Quote

Color Management - Notiuni introductive
de Cyclops

Dupa multe discutii cu diversi oameni mai mult sau mai putin pregatiti am ajuns la concluzia ca nu se stiu foarte multe despre culoare ca si “element optic”. Nu o sa incep aici o teorie despre culoare ca element de studiu al fizicii, ci doar o sa trasez cateva notiuni care ne ajuta in munca noastra.

TEORIA CULORII

“Culoarea nu este o caracteristica a obiectelor ci o caracteristica a ochiului care le priveste!” Nu este chiar un citat exact, dar reflecta foarte bine ideea de la care trebuie sa pornim ca sa intelegem despre ce vorbim aici.

Culoarea perceputa este rezultatul interactiunii dintre lumina, obiect si observator. Fiecare dintre cele trei componente influenteaza intr-un mod sau altul culoarea. Din punct de vedere fizic spectrul vizual este compus din unde intre UV (ultra violet) si IR (infrarosu) adica undeva intre 400 si 700 nm.
[ http://img208.imageshack.us/img208/5104/culoarelungimideundahk5.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Lumina alba este compusa din toate culorile aflate in spectrul enuntat mai sus, dar se poate reduce la trei componente de baza Rosu (unde lungi), Verde (unde medii) si Albastru (unde scurte). De aici provine si spatiul de culori RGB. Aceste trei culori dau impreuna lumina sau alb. Ca aplicatii practice ale acestui spatiu de culoare enumeram monitorul, scanerul si aparatul foto.
Pentru a ajunge insa la culorile care ne intereseaza mai mult, si anume CMY (Cyan, Magenta, Yellow) trebuie sa explic cum se formeaza aceste culori. Obiectele altereaza undele (culorile) care compun lumina in mod emisiv, refectiv sau transmisiv.
[ http://img120.imageshack.us/img120/7205/emisrefltransvi6.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Cyan, Magenta, Yellow sunt proprietati ale obiectelor (culori) care “lasa sa treaca” una din componentele luminii si le reflecta pe celelalte doua dupa modelul alaturat.
[ http://img441.imageshack.us/img441/1078/rgbcmyhx8.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

SPATII (MODELE) DE CULOARE

Asa cum am mai discutat deja, avem deja doua spatii de culoare:
Primarele aditive RGB care creaza culorile emisie sau captura si care prin combinarea a doua cate doua primare dau primarele substractive CMY care creaza culoarea prin reflexie de pe un suport si absorb complet aditiva careia i se “opun”.
Amandoua spatiile de culoare sunt moduri (retete) de compozitie din trei ingrediente pentru a obtine o culoare specifica, iar datorita faptului ca sunt dependente de echipamentul care le reda sau de observatorul care le percepe nu pot fi utilizate pentru masurarea sau comunicarea culorilor fara un sistem de referinta.
Din nevoia de a reprezenta mai bine culorile s-a propus un model tridimensional HSL, unde H(Hue) este nuanta (ex. Rosu, galben, portocaliu, etc), S este saturatia (consistenta, stralucirea sau lipsa ei), iar L este luminozitatea (luminoasa sau intunecata).
Utilitatea acestui sistem tridimensional se evidentiaza la descrierea gamutului unui echipament sau observator, ajuta la deducerea relatiei dintre doua sau mai multe culori, si, cel mai important, ajuta la comunicarea culorii, dar pentru asta trebuiesc luate in calcul si standardizate cele trei elemente care definesc culoarea: observatorul, lumina si echipamentul standardizat de masurare.
[ http://img253.imageshack.us/img253/4619/hslew3.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

GAMUT SI PROFILE DE CULOARE

Datorita nevoii de standardizare a informatiilor de culoare s-au definit mai multe spatii de culoare tridimensionale, printre care, cel mai utilizat, este L*a*b . S-au mai definit doi observatori standard: in 1931 observatorul standard cu camp vizual de 2° si in 1976 observatorul standard aditional cu camp de 10°.
In ceea ce priveste lumina s-au impartit sursele de lumina in 4 categorii:
* A - lumina incandescenta de ~ 2856° K
* B - lumina directa a soarelui de ~ 4874° K
* C - lumina indirecta a soarelui de ~ 6774° K
* D - lumina standard utilizata in industria grafica (D50, D65)

Plecand de la aceste informatii standardizate (Lab, observator si lumina), International Color Consortium a creat si promoveaza profilele de culoare (ICC profiles)
Gamutul reprezinta multitudinea de culori (nuante) pe care un echipament / observator le poate reproduce / percepe. Comunicarea acestui gamut se realizeaza cu ajutotul unui profil de culoare specific echipamentului / observatorului respectiv.
[ http://img253.imageshack.us/img253/8861/gamut3ny5.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Profilul de culoare (ICC) este “un tabel” care defineste culorile reproductibile (perceptibile) in functie de un observator standard (2° sau 10°), de lumina standard (D50 sau D65) si de valorile standard Lab. Acesta se realizeaza utilizand un spectrofotometru si un software specializat.
Respensabil pentru interpretarea si conversia profileleor de culoare este engine-ul CMM(Color Management Module). Acesta este de regula integrat in OS-ul folosit sau vine cu principalele aplicatii grafice

In concluzie as spune ca marile probleme care apar la imprimare, la transferul intre programe sau intre computere apar datorita utilizarii profilelor de culoare diferite. Rezolvarea sta in primul rand in calibrarea echipamentelor, definirea profilelor ICC specifice si utilizarea lor in mod corespunzator. Nu neg ca vor exista diferente la conversia intre profile caci diferentele de gamut exista, dar aceste diferente pot fi diminuate cu ajutorul unui management al culorii adecvat.

Edited by picsel, 04 May 2007 - 16:12.


#2
simburica

simburica

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 46
  • Înscris: 24.03.2006
bravo domnule, laudabila initiativa!
materializarea ei mai poate fi slefuita dupa parerea mea mai ales incea ce priveste exprimarea, putin greoaie si confuza pe alocuri, dar si corectarea greselilor ("Primarele aditive RGB care creaza culorile emisie sau captura").
sint sigur ca vor mai fi si alte sugesti asa ca parerea mea este sa il mai lasi citeva zile ca sa aiba lumea timp sa il rumege si sa se exprime apoi sa ii dai o forma finala si sa fie pus la loc de cinste undeva unde sa poate fi accesat usor ca sa fie de referinta si pentru incepatori si pentru cei care vor sa contribuie in continuare cu articole de genul asta.

inca o data felicitari

#3
ciureanuc

ciureanuc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,294
  • Înscris: 27.11.2005
Lasa ca limbajul tehnic merge uneori si fara sa fie slefuit. :-)
Eu zic sa mai astepti cateva zile "sa-l rumege lumea" si apoi sa mai scrii unul.
Cred ca unul/maxim doua articole pe saptamana (daca iti permite timpul si cheful) ar fi SUPER pentru cei ce vor sa invete...
FELICITARI!

Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate