Factura fara contract, temei juridic
Last Updated: Mar 04 2019 20:06, Started by
rianovich96
, Mar 04 2019 13:22
·
0
#1
Posted 04 March 2019 - 13:22
Buna ziua,
As dori sa stiu (in cazul unui SRL) pentru servicii ocazionale cum ar fi o reparatie la un sub-ansamblu este obligatori a avea un contract? Mai concret, imi puteti preciza in ce temei juridic? DA sau NU si care este temeiul mai exact. Respectivul partener ne conditioneaza (tergiverseaza) plata facturilor de acest tip de existenta unui contract insa: - o multime de firme nu practica acest lucru, ex. online, pot bifa "servicii montaj" si nu este nici o problema - cand ma duc la service cu masina, am "reparatie la puntea fata" fara nici un fel de contract Asadar, nu vad nici macar sensul "ocazional", din ce inteleg si m-am mai documentat, contractul poate fi impus numai pentru solutionarea litigiilor ulterioare. Daca avem comanda pe email mi se pare suficient, executam serviciul apoi emitem factura. Ma poate lamuri cineva precis si punctual? Multumesc frumos anticipat, |
#2
Posted 04 March 2019 - 13:32
Nu plateste: nu dai sub-ansamblul reparat.
E in ograda ta aparatul reparat. ala nu intra acolo neinvitat. |
#3
Posted 04 March 2019 - 13:42
Dorin,
Foarte practic dar am prestat deja, am comparat materiale, etc. Este o firma mai maricica, multinationala, in care deciziile le iau tot felul de project manageri si trepadusi care nici macar nu-si citesc emailurile. Mi-e si rusine sa spun despre cine este vorba. Cand comanda, dau emailuri urgente si dupa ce le emiti factura astepti cu lunile. In mod clar nu vom mai lucra in stilul asta. Nu este o suma mare insa sunt curios de ceea ce spune legea romaneasca, temeiul legal. Multumesc, PS. Cu parteneri externi avem doar PO (purchase order) si nu este nici o problema. |
#4
Posted 04 March 2019 - 13:48
rianovich96, on 04 martie 2019 - 13:42, said:
Foarte practic dar am prestat deja, am comparat materiale, etc. Daca NU, fa-ti o procedura interna (poate o ai deja) prin care zici ca daca produsul nu e achitat/ridicat in "n" zile se vinde la licitatie. |
#5
Posted 04 March 2019 - 13:57
Stiu ca in codul fiscal serviciile necesita contract.
La service, fitzuica aia de comanda e intitulata si contract. rianovich96, on 04 martie 2019 - 13:42, said:
Dorin, Foarte practic dar am prestat deja, am comparat materiale, etc. Este o firma mai maricica, multinationala, in care deciziile le iau tot felul de project manageri si trepadusi care nici macar nu-si citesc emailurile. Mi-e si rusine sa spun despre cine este vorba. Cand comanda, dau emailuri urgente si dupa ce le emiti factura astepti cu lunile. In mod clar nu vom mai lucra in stilul asta. Nu este o suma mare insa sunt curios de ceea ce spune legea romaneasca, temeiul legal. Multumesc, PS. Cu parteneri externi avem doar PO (purchase order) si nu este nici o problema. Este foarte exact ce descrii si foarte predictibil ca asa urma sa se intample. E vina ta 99%. Tu ai reactionat la cerinta oamenilor din business, care la facturare depind de oamenii din economic. Nu e nimic exagerat in cerintele lor. Dar tu ca intreprinzator nu ai investit 100-200-300 euroi in putina consultanta contabila si fiscala. Si da, afara nu e aceasta cerinta (la modul general). |
#6
Posted 04 March 2019 - 14:00
Legea 72/2013 e foarte clara pe aceasta tema: plata macx 30 zile calendaristice de la livrarea bunului, daca nu se specifica altfel. Nu e nevoie neaparat de contract, daca pe factura a aparut termenul de scadenta clar iar clientul a semnat de primire dar nu a platit la timp poti sa-l legi la tribunal...dar cu orice pret evita sa implici autoritatie in intelegerea voastra.
Edited by cristian_sen, 04 March 2019 - 14:06. |
#7
Posted 04 March 2019 - 14:23
#8
Posted 04 March 2019 - 14:25
Corect si ultimul pdv: dpdv fiscal clientul tau are nevoie de contract, altfel suma nu e deductibila.
Dpdv al relatiei comerciale, trebuie sa-ti plateasca comanda. |
#9
Posted 04 March 2019 - 14:28
data viitoare intocmeste (macar) un Deviz pentru lucrarea respectiva, trimis chiar si pe mail, daca ai reply-ul lui cu confirmarea ca e ok si ca poti sa incepi treaba, are valoare juridica.
|
#10
Posted 04 March 2019 - 16:16
@cristian_sen
Pe factura este specificata scadenta insa a fost trimisa pe email. Nu ma intereseaza tribunal, doar vreau sa stiu ce spune legea si sa invat din greseli daca este cazul. @Tsunnnami Desigur nu Cred ca stie toata lumea cum procedeaza contractorii principali. Am un contract pentru un design initial. Executat, platit (si ala cu intarziere 1 luna), etc. Ulterior, pe email au mai vrut modificari, reparatii, etc. ne-specificate nicaieri. Au stricat device-ul mai pe romaneste, l-au ars. Le-am executat reparatiile si nu au mai platit. Simplu. @overseas Chiar nu inteleg cum vine asta.. pdv fiscal si comercial ??? Firma X are nevoie de o reparatie la masina, sau la telefon poftim.. apeleaza la firma Y. Ii trimite obiectul prin curier sau il lasa la sediu. Aceasta din urma (Y) repara obiectul si emite factura respectiva. Sunt mii de exemple de acest gen: Firma X cheama firma Y sa monteze un sistem de incalzire prin pardoseala. Sau sa repare WC-ul. Facem contract sa reparam toaleta ??? Ma refer strict la obligativitatea impusa de vreo lege. Se da o simpla factura pentru lucrarea respectiva. Cu toata stima si tot respectul pentru cei in domeniu, nu pot sa cred asa ceva. De aceea am intrebat clar.. exista vre-un temei legal de obligativitate? PS. Platim o firma de conta cu 100/eur lunar. Dupa cum se poate observa, intreb pe forumuri in loc sa-mi fac treaba pe care o stiu mai bine. @Klaudio Asa ceva exista partial! Nu ne-am apucat de treaba inainte sa facem un report cu ce anume trebuie facut daca este ok, samd. Multumesc pentru clarificari, |
|
#11
Posted 04 March 2019 - 16:21
Da dom'le. Daca faci business, trebuie sa inveti aspectele: fiscal, comercial.
Tu poti achizitiona izmene pentru angajatii tai, dar fiscul nu va considera cheltuiala deductibila. Cu toate astea, trebe sa le achiti. Cum ziceam, antreprenorul roman nu arunca cateva sute de euroi sa invete chestii vitale. Succes anyway. Edited by overseas, 04 March 2019 - 16:23. |
#12
Posted 04 March 2019 - 16:44
rianovich96, on 04 martie 2019 - 13:22, said:
Asadar, nu vad nici macar sensul "ocazional", din ce inteleg si m-am mai documentat, contractul poate fi impus numai pentru solutionarea litigiilor ulterioare. Daca avem comanda pe email mi se pare suficient, executam serviciul apoi emitem factura. Ma poate lamuri cineva precis si punctual? Trebuie să înțelegem ce-i ăla "contract", În primul rând. Acesta e definit de Art. 1166, din Noul Cod Civil. Art. 1166 Noțiune Contractul este acordul de voințe dintre două sau mai multe persoane cu intenția de a constitui, modifica sau stinge un raport juridic. Art. 1167 Regulile aplicabile contractelor (1) Toate contractele se supun regulilor generale din prezentul capitol. (2) Regulile particulare privitoare la anumite contracte sunt prevăzute în prezentul cod sau în legi speciale. Art. 1168 Regulile aplicabile contractelor nenumite Contractelor nereglementate de lege li se aplică prevederile prezentului capitol, iar dacă acestea nu sunt îndestulătoare, regulile speciale privitoare la contractul cu care se aseamănă cel mai mult. Art. 1169 Libertatea de a contracta Părțile sunt libere să încheie orice contracte și să determine conținutul acestora, în limitele impuse de lege, de ordinea publică și de bunele moravuri. Faptul că există o comandă, fie ea pe e-mail sau verbală, stabilește termenii unui contract. Acela este un contract în sine. Diferența față de "contractul" clasic e doar de formă și de stabilire a unor criterii speciale de desfășurare a sa, cu toate că și contractul stabilit prin comandă are anumiți termeni, cum ar fi data de realizarea a lucrării, perioada, prețul. În criteriilor specifice, contractul se desfășoară în funcție de legislația comună. Termenii de plată sunt aceia prevăzuți de legislație. Având în vedere lucrul acesta, precum și precederile Codului Civil, nu există legislație care să-ți impună un contract specific, petru că acel contract există deja, indifierent de forma lui. Există legislație care protejează părțile sau crează obligații de respectare a contractului. Încheierea unui contract specific, care stabilește drepturi și obligații de partea ambelor părți, acel "contract" clasic la care faci tu referire, este menit de a stabili anumite lucruri cât mai clar cu putință în desfășurarea lui. Atât obligațiile voastre, ca prestatori de servicii, cât și obligațiile cumpărătorului. Puteți stabili termeni specifici de realizare a lucrărilor, termene de plată mai scurte decât cele impuse de legislație, penalități mai mari. Existența unui contract cu date cât mai clare și cuprinzătoare este un lucru care avantajează ambele părți. Pentru o colaborare care implică prestarea unor servicii la cererea unui singur client, în mod repetat, un contract cadru este util. În acela se pot stabili termene de plată, penalități, contravaloarea serviciilor. Firmele iubesc lichiditățile, pentru că le pot folosit pentru investiții. Așa că dacă au facturi de valoare mică, cu penalități reduse, pot alege să le întârzie plata și să folosească banii ăia în alt fel. De-asta, e bine să ai penalități mai mari, termene de plată mai scurte decât prevede legislația și să ai grijă să le ceri mereu penalitățile. |
#13
Posted 04 March 2019 - 17:21
#14
Posted 04 March 2019 - 18:09
din ordinul MFP nr.29 din 14 ianuarie 2003:
Quote
Art. 3. (4) Pe facturile fiscale care se utilizează pentru prestări de servicii se vor menţiona, în mod expres, numărul şi data contractului, respectiv ale comenzii, în cazul prestărilor de servicii ocazionale care nu au la bază un contract. dar nu stiu daca acest act mai este valabil sau nu. daca a fost abrogat, tind sa cred ca a fost inlocuit cu ceva similar. Edited by _Smiley_, 04 March 2019 - 18:10. |
#15
Posted 04 March 2019 - 18:19
_Smiley_, on 04 martie 2019 - 18:09, said:
din ordinul MFP nr.29 din 14 ianuarie 2003: http://www.cdep.ro/p..._text?idt=39928 dar nu stiu daca acest act mai este valabil sau nu. daca a fost abrogat, tind sa cred ca a fost inlocuit cu ceva similar. Excelent! Incepem sa ne apropiem Exact in aceasta maniera ma gandeam sa emitem factura: - servicii rework proiect cutare conform comanda email 10.10.2010 (si printat email) - componente (refacturate, adaos daca este cazul) - transport (refacturate) In plus penalitatile. Penibil. |
|
#16
Posted 04 March 2019 - 19:56
_Smiley_, on 04 martie 2019 - 18:09, said:
din ordinul MFP nr.29 din 14 ianuarie 2003: http://www.cdep.ro/p..._text?idt=39928 dar nu stiu daca acest act mai este valabil sau nu. daca a fost abrogat, tind sa cred ca a fost inlocuit cu ceva similar. |
#17
Posted 04 March 2019 - 20:06
rianovich96, on 04 martie 2019 - 16:16, said:
@Tsunnnami Desigur nu Cred ca stie toata lumea cum procedeaza contractorii principali. Am un contract pentru un design initial. Executat, platit (si ala cu intarziere 1 luna), etc. Ulterior, pe email au mai vrut modificari, reparatii, etc. ne-specificate nicaieri. Au stricat device-ul mai pe romaneste, l-au ars. Le-am executat reparatiile si nu au mai platit. Simplu. Trebuie sa ai ceva..., emailuri, text, cand te pune la munca sa modifici si tu sa-i raspunzi cu pretul care ar fi. ALA are putere de contract |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users