Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Dade, dade

Parola la lock screen

Deparazitare externa pisici fara ...

Seriale turcesti/coreene online H...
 Merita un Termostat Smart pentru ...

Sfat achizitie MTB Devron Riddle

Problema mare cu parintii= nervi ...

switch microtik
 Permis categoria B la 17 ani

Sfaturi pentru pregatirea de eval...

Crapaturi placa

cum imi accesez dosarul electroni...
 Momentul Aprilie 1964

Sursa noua - zgomot ?

A fost lansat Ubuntu 24.04 LTS

Pareri apartament in zona Berceni?
 

se poate pune racire de frigider cu spire pe cilindrii unui motor boxer racit pe aer?

- - - - -
  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#19
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,662
  • Înscris: 29.03.2006
Se poate face o aproximare FOARTE grosiera, dar suficienta pt. a pune in lumina problema de fond.

Presupunem un motor cu randament de ~ 30 % ( este irelevant ca are 25%, 37%, sau chiar 45%)

La fel, este irelevant ca in angrenaje, reductoare, cutie de viteze, diferential/e, tren de rulare, anvelope, etc., se mai pierde suplimentar, inca ~ 25% ( irelevant ca sunt 9 sau 30+)

Restul de 70 %, ( plus, plus pierderile din transmisie) sunt in mare parte pierderi termice.

Exista desigur si pierderi de alta natura, ardere ineficienta de combustibil, pierderi prin vibratie, etc.
Frecarile reprezinta si ele  pierderi, insa in mare parte se pot contoriza tot ca si pierderi termice, deoarece prin frecare chiar se degaja caldura.
Exista frecari si franari aerodinamice semnificative la pistoane si arbore cotit, dar si frecari in cilindru, in carter, angrenaj supape, etc., chiar inainte de a ajunge la pierderile din transmisie.
Nu mai pun la socoteala franarea aerodinamica, care creste in relatie cu patratul vitezei, si care este catastrofal de mare...

Si ventilatorul de racire, este o sursa importanta de pierdere de randament final, atat in sine, cat si in legatura cu eficienta lui, in ce priveste geometria, eficienta racirii, ba chiar si frecarea si pierderea termica produsa de el, atat direct, cat si indirect in fluxul de aer.

O parte importanta din caldura, se pierde prin esapament.
Foarte grosier, putem aproxima la +/- 50% pierderea facuta astfel.
Desigur, poate sa fie si ceva mai mica, ( cu recuperatoare de caldura, turbina eventual in serie, etc., si ceva mai mare, insa nu ajunge sigur pana la 70 %


Una peste alta, racirea poate sa fie nevoita sa disipe chiar si +/- 20 % ( poate 5%, poate 30%), insa NU din puterea motorului, ci din cei 100% din care puterea motorului este de numnai ~ 30%.
Practic, asta inseamna 2/3 din puterea motorului...
Daca ar fi doar 5% din randament, o aproximare foarte optimista, tot ar fi 1/6 din puterea motorului.
La un motor de 40 CP, adica ~ 30 KWH, 1/6 inseamna minim 5 KWH ( 6,798 CP)
Daca este vorba de 20%, atunci mai inmultim cu 4X cele de mai sus...

Ventilatorul are randament de racire destul de mic, si consuma si el intre ~3X si peste 10X mai mult decat valoarea aproximata mai sus.

In concluzie, discutam de mai multi KWh, posibil si zeci de Kwh.
Cu un refrigerator de 120W, nu faci nimic, ba mai mult sufoci si arzi motorul.
Ar fi nevoie de o instalatie frigorifica de patinoar...., iar implementarea ei eficienta, ar fi cea mai mare problema...

Edited by loock, 10 July 2014 - 18:08.


#20
MembruAnonim

MembruAnonim

    MembruAnonim

  • Grup: Banned
  • Posts: 398,284
  • Înscris: 08.10.2015
ok, deci pana la urma cel mai sigur e cu un electroventilator foarte foarte puternic !!!
Multumesc mult pentru brainstorming Posted Image
Daca la oltcit se putea rezolva simplu cu un electroventilator de racire mare de Audi + ceva electronica facuta custom  si renuntat la elicea de la ventilator si pastrata doar fulia care era pe arborele cotit,  la vw boxer motor CU sau CJ e mai dificil din cauza ca diametrul pentru electroventilator e considerabil mai mic
Propun sa lasam subiectul deschis poate mai vin si alte idei mai bune Posted Image

#21
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,662
  • Înscris: 29.03.2006
Nu este o idee prea buna cu electroventilator, atata vreme cat ai deja fulie dedicata legata direct.
Puterea pt electroventilator ar veni indirect tot de la motor, si randamentul total ar fi si mai mic cu generator si electromotor.

Desigur, daca racirea stock nu este eficienta, se poate monta  o elice/turbina mai performanta, montata insa pe fulia stock, sau pe una cuplata in acelasi loc, la motor. Daca are antrenare indirecta pe curea, trebuie montata o curea mai rezistenta, eventual dintata si armata, care sa faca fata cuplului mai mare necesar unei elici mai performante - cu mai multe pale, pale mai mari, etc.
Se poate modifica si turatia din marimea fuliei - daca este tot cu transmisie indirecta.

Ce se mai poate face, este ca atunci cand se depaseste temperatura normala de 90C, un termostat sa declanseze un pulverizator care sa atomizeze apa sau alcool, in curentul de aer produs de ventilator, iar imediat dupa revenirea la 90C, sa incerce sa pastreze temperatura, nici mai jos, nici mai sus.
Posibil sa apara coroziune accelerata la blocul motor, cel putin pt. varianta cu apa.
Cu alcool ar fi mai OK, si la randament, si probabil si la corodare, insa asta daca este utilizat alcool cu puritate mare.

Edited by loock, 10 July 2014 - 22:38.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate