Second Opinion
Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale. Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit. www.neurohope.ro |
instalatie electrica apartament 4 camere
Last Updated: Aug 04 2013 19:13, Started by
Rud3
, Jul 09 2012 12:01
·
0
#1
Posted 09 July 2012 - 12:01
Salutare tuturor!
M-am decis sa-mi fac singur instalatie electrica la un apartament cu 4 camere. Am facut santurile, am inceput sa trag cablurile si o sa mai lucrez ceva timp. Eu mi-am facut un plan dar as vrea sa ma asigur ca totul este in regula. De la tabloul de sigurante plec cu cabluri de 4 FY pana la doze, de la doze la prize cu 2,5 FY si de la doze la becuri cu 1,5 FY. Circuitele mele ar fi urmatoarele: 1. Becuri in baie+1camera+bucatarie+hol pe o siguranta de 10A 2. Becuri in 3camere+baia mica pe o siguranta de 10A (Vreau becurile pe 2 sigurante ca sa nu raman pe bezna in caz ca sare siguranta) 3. 1 camera care o sa fie un fel de birou (2 PC-uri, TV, imprimanta, boxe etc) si care va avea un consum de aproximativ 2000W => 8-9A pe o siguranta de 16A 4. 2 camere (AC, 2 TV, boxe si in rest consumatori foarte mici) care va avea un consum de aproximativ 2000W => 8-9 A pe o siguranta de 16A 5. Cuptor electric care consuma aproximativ 2500W => 11A pe o siguranta de 20A (Cablu de 4 FY inclusiv pana la priza) 6. Bucataria (Centrala, Frigider, cuptor cu microunde, robot, hota etc) care va avea un consum de aproximativ 2000W => 8-9A pe o siguranta de 16A 7. 1 camera + masina de spalat, consum de aproximativ 2500W => 11A pe o siguranta de 20A 8. Siguranta generala de 32A Va rog sa ma ajutati cu sugestii in caz ca nu este corect planul meu. Multumesc |
#2
Posted 18 July 2012 - 16:02
pune siguranta generala ceva mai mare ca sa nu ai surprize neplacute daca pornesc simultan mai multe dispozitive
curentul de pornire are valori mari si poate sari siguranta si ai grija la legaturi (foloseste reglete serioase), in nici un caz doar sarme rasucite preferabil sa consulti un electrician (doar pentru informatii), sfaturile de pe aici se pot dovedi aiurea |
#3
Posted 18 July 2012 - 23:12
aeon, on 18th July 2012, 15:02, said: pune siguranta generala ceva mai mare ca sa nu ai surprize neplacute daca pornesc simultan mai multe dispozitive curentul de pornire are valori mari si poate sari siguranta sfaturile de pe aici se pot dovedi aiurea pentru cuptor de 2500 w nu este nevoie de conductor de 4 mm2 nici protectie > de 16 A pentru circuit mic de lumina este suficient protectie de 6 A, daca calculezi valoarea curentilor corpurilor de iluminat de pe circuitul mare, probabil si acolo este suficient 6A folosirea conductorului de 4 mm2 din tablou la doze este o optiune, dar nu-i neaparat necesara este bine sa folosesti si protectia diferentiala |
#4
Posted 02 August 2012 - 13:59
dan210, on 19th July 2012, 00:12, said: corect, primul i l-ai dat chiar tu, siguranta de 32 A este suficienta (cu tot cu rezerva) pentru aparatele de mai sus pentru cuptor de 2500 w nu este nevoie de conductor de 4 mm2 nici protectie > de 16 A pentru circuit mic de lumina este suficient protectie de 6 A, daca calculezi valoarea curentilor corpurilor de iluminat de pe circuitul mare, probabil si acolo este suficient 6A folosirea conductorului de 4 mm2 din tablou la doze este o optiune, dar nu-i neaparat necesara este bine sa folosesti si protectia diferentiala Atentie!!! Nu protejezi corpul de iluminat cu siguranta de 6A, ci coloana ce asigura alimentarea. Deci iti trebuie 10A pt FY1,5mmp. Citeste cu atentie normativul I7 (nu conteaza editia caci toate editiile la fel scriu) ex:2011, sa vezi ce scrie ca siguranta minima folosita in instalatii electrice este de 10A. O zi buna ! |
#5
Posted 15 October 2012 - 21:04
ca sa nu mai deschid alt topic, pentru 2 camere mi-am facut singur instalatia electrica astfel:
- 1 x siguranta automata generala 25A - 2 x automate cu diferential 16A fiecare pentru prize - 2 x sigurante 6A pentru lumini - 1 x automata 16A pentru masina spalat - 1 x automata 16A de rezerva (eventual voi lega soneria de ea, in caz ca vreau sa o opresc) (punti de 2.5 din cupru solid, toate sigurantele sunt Hager, prizele si intrerupatoarele vor fi Schneider, sau daca imi recomandati ceva mai bun, inca nu le-am cumparat ) ca si cabluri am pus 3 x 2.5 FY pentru prize, si 3 x 1.5 FY pentru lumini, toate prin copex ignifug conectare prize: - pentru bucatarie voi pune o rigleta de 6 prize cu fir direct pana in tablou (2500W max) - pentru masina de spalat o priza aparenta cu fir direct pana in tablou (depinde de cat va fi masina) - pentru sufragerie si hol (adica 3 prize duble + o priza aparenta pentru centrala si senzor) un fir direct pana in tablou (1500W max) - pentru dormitor (o priza dubla) cu fir direct pana in tablou (200-300W max) in tablou voi lega sufrageria + hol + dormitor pe acelasi disjunctor diferential iar rigleta din bucatarie va sta singura pe celalalt disjunctor automat intrebari: 1. firul de 3 x 2,5 pentru sufragerie + hol + priza centrala va fi suficient ?? pe hol nu va fi niciun consumator, decat ocazional un telefon la incarcat sau aspiratorul, in sufragerie va fi TV-ul + PC-ul + sistemul audio.. etc 2. chiar trebuie ca, centrala sa fie legata pe un disjunctor separat ? am masurat consumul si nu e mare, si as vrea sa fie trecuta prin disjunctorul diferential 3. pentru lumini am pus de 6A sigurantele, dar firele sunt de 1.5, ca si consum nu va fi cine stie ce, becuri econome si eventual 3 x halogen in sufragerie si dormitor, e ok pentru traseu ? ma intereseaza sa protejez traseele prin sigurante... 4. in dozele de legatura e suficient sa leg firele sa le cositoresc si apoi sa pun niste tub termo ? sau e mai bine prin reglete ? multumesc. Edited by alios24, 15 October 2012 - 21:23. |
#6
Posted 16 October 2012 - 07:56
GeorgeTrisina, on 02 august 2012 - 13:59, said:
Ca sa-i puna siguranta de 6A, inseamna ca foloseste FY 0,75mmp si cum acesta nu exista inseamna ca folosesti FY1,5mmp. Atentie!!! Nu protejezi corpul de iluminat cu siguranta de 6A, ci coloana ce asigura alimentarea. Deci iti trebuie 10A pt FY1,5mmp. Citeste cu atentie normativul I7 (nu conteaza editia caci toate editiile la fel scriu) ex:2011, sa vezi ce scrie ca siguranta minima folosita in instalatii electrice este de 10A. O zi buna ! deci, cu o siguranta de 6A nu este protejat un traseu de FY 1,5? |
#7
Posted 16 October 2012 - 10:13
Ba da este protejat, dar au dezavantajul ca sunt foarte scumpe (aproape dublul celor de 10A), si daca ai cumva lampi halogene (spoturi), risti sa-ti dea afara la aprindere.
Disjunctorul de 6A il montezi atunci cand folosesti conductor de 0,75mmp (ex: comenzi pt diverse automatizari). |
#8
Posted 16 October 2012 - 10:44
am inteles. totusi ce formula folosesti ca sa stabilesti valorile astea?
dar la un traseu separat (direct din tablou) cu FY 2,5 pentru o CT pe gaz de 24 kw, e ok o siguranta de 2A? Edited by jjy, 16 October 2012 - 10:46. |
#9
Posted 16 October 2012 - 17:09
Pai daca pui siguranta de 2A, ce rost are sa mai duci traseu FY2,5mmp?
Pentru trasee de 2,5mmp se monteaza siguranta de 16A la FY si de 20A la CYY (cablu cu manta). Maine cand ajung la servici am sa postez un tabel cu disjunctoare folosite in functie de sectiunea conductoarelor/cablurilor jjy, on 16 octombrie 2012 - 10:44, said:
am inteles. totusi ce formula folosesti ca sa stabilesti valorile astea? dar la un traseu separat (direct din tablou) cu FY 2,5 pentru o CT pe gaz de 24 kw, e ok o siguranta de 2A? I=P / Uf x cos fi in regim monofazat I=P / SQRT(3) x Ul x cos fi in regim trifazat I=P / SQRT(3) x Ul x cos fi x randamentul in regim de motor trifazat I=P / Uf x cos fi x randamentul in regim de motor monofazat. unde: I= curentul absorbit; Uf=tensiunea de faza (230V); Ul=tensiunea de linie (400V); cos fi=factor de putere; Dupa ce afli curentul absorbit, alegi siguranta (deobicei prima valoare standardizata) Daca aceasta valoare este apropiata de curentul absorbit, siguranta sigur se va incinge si va declansa. In cazul asta alegi o treapta mai mare. Calculul sectiunii: S=(2 x 100 x P x l) / (gama x Uf^2 x caderea de tensiune admisibila); in regim monofazat S= (100 x SQRT(3) x P x l) / (gama x Ul^2 x caderea de tensiune admisibila); in regim trifazat unde: SQRT inseamna "radical" S=sectiunea circuitului; P=Puterea absorbita de consumator; l=lungimea traseului; Uf^2=patratul tensiunii pe faza; Ul^2=patratul tensiunii de linie; caderea de tensiune admisibila nu trebuie sa fie mai mare de 5% gama=conductivitatea materialului din care este facut cablul/conductorul. (ex: pt cupru: gama = 57m/ohm*mmp, iar pt aluminiu; gama=34m/ohm*mmp) Daca din aceste relatii va rezulta o sectiune (ex: 12,75mmp, vei lua urmatoarea sectiune standardizata adica 16mmp). Sper ca ai inteles explicatia mea. O zi buna ! Edited by GeorgeTrisina, 16 October 2012 - 17:13. |
#10
Posted 17 October 2012 - 06:32
am facut traseu de FY2,5 pana la centrala in ideea ca poate vreodata va disparea centrala din acel loc si sa se poate folosi acea priza la orice. dar sa pun pe acest traseu siguranta de 16A cred ca e gresit.
acuma am vazut ca suntem pe un topic de apartamente, la mine o vorba de o casa. scuze. Edited by jjy, 17 October 2012 - 06:34. |
|
#11
Posted 17 October 2012 - 08:39
Foarte bine ai facut ca ai dus FY2,5 cu siguranta de 16A.
Ai in atasament tabelul care ti l-am promis aseara. In ceeace priveste topicul, nu-i bai ca pana la urma si apartamentul si casa tot locuinta se cheama. Snatate ! Attached Files |
#12
Posted 11 March 2013 - 09:26
#13
Posted 11 March 2013 - 13:03
Tabelul asta il gasesti la pag. 70 in I7-2002. Pe cel din 2011 nu-l am.
|
#14
Posted 11 March 2013 - 22:17
GeorgeTrisina, on 02 august 2012 - 13:59, said:
Citeste cu atentie normativul I7 (nu conteaza editia caci toate editiile la fel scriu) ex:2011, sa vezi ce scrie ca siguranta minima folosita in instalatii electrice este de 10A. nu vad nici o problema daca avem un circuit de 1,5mm2 protejat cu 6A, in schimb vad o mare problema daca apare o protectie >10A pe un asemenea circuit |
#15
Posted 12 March 2013 - 07:25
Mmm... daca ai bani destui sa dai pe o siguranta de 6A dublu fata de una de 10A, nici o problema. Trebuie sa te gandesti in primul rand la cost, apoi la perspective. Daca cu timpul schimbi destinatia acelui circuit? (in sensul ca mai adaugi consumatori) ce faci? schimbi siguranta e si normal. Asta inseamna niste bani aruncati pe fereastra.
Treba ta, faci cum vrei. |
|
#16
Posted 12 March 2013 - 11:28
din punctul de vedere al pretului ai dreptate, legal, functional si ca siguranta, nu vad nici o problema, mai ales ca lampile actuale consuma mai putin iar destinatia unui circuit de iluminat nu se schimba
|
#17
Posted 12 March 2013 - 11:52
Nu se schimba, ai dreptate ca nu m-am exprimat eu bine. Am vrut sa ma refer daca vrei sa mai schimbi ceva corpuri de iluminat mai "impopotonate" cum apar aproape in fiecare luna promotii, samd care te tenteaza si au putere mai mare. Am avut urmatoarea surpriza: un client a spus ca foloseste becuri economice, iar cand a cumparat corpurile de iluminat, m-am pomenit cu un imens candelabru cu 60 de brate, care mi-au incarcat circuitul cu 1,5KW. Ce se intampla daca foloseam de la inceput 6A? Aruncam banii degeaba?
|
#18
Posted 02 August 2013 - 09:45
In caz ca intereseaza sau ajuta pe cineva experienta mea, o postez aici.
Recent am cumparat un apartament cu 4 camere, 2 bai, 2 balcoane. In timpul renovarilor, am constatat ca circuitele de prize (cele originale din Al ale blocului) erau cam problematice (impamantare doar la una dintre bai si la bucatarie, fire cu izolatia topita, fire rupte foarte scurt in doza de aparat, samd). Partea de iluminat era in stare perfecta. Tabloul electric era cu sigurante automate monopolare (doar pe faza), cu punti intre sigurante realizate din conductor de Cu de 1.5 mmp (!), de culoare galben-verde (da, culoarea rezervata pentru impamantare). Nu avea siguranta principala. Avea 2 sigurante T&G de 25A pe doua circuite de prize si o siguranta de 16A pe un circuit de iluminat. Am inlocuit siguranta principala de dinainte de contorul electric. Este o siguranta fuzibila, era "reparata" cu litze, am pus o fuzibila calibrata de 25A. Am inlocuit tabloul electric si mi-am refacut circuitele prizelor. Le-am refacut aparent, cu canal de cablu de tip plinta, cu aspect de lemn de brad, dimensiune 50x18mm. Desi e ceva turcism, totusi e de calitate destul de buna, plastic rigid, inchidere ferma, doua canale in interior, capac in forma de L. Au intrat cam 50 m de canal de cablu. Tablou COMTEC cu 12 module, spatiu de lucru suficient deasupra si sub sigurante. In tablou am folosit aparatura Legrand: - sig. generala prize C25A / 30 mA din care am alimentat - 4 circuite de prize, fiecare cu cate o siguranta faza-nul C16A - un C6A faza-nul si o sonerie de tablou - sig. generala iluminat, C6A / 30 mA Am vrut ca iluminatul sa fie complet separat de circuitul de prize, chiar daca ma costa un diferential in plus, pentru ca in caz de defect la prize sa nu raman si pe intuneric (iar in caz de defect pe iluminat, am si veioze prin camere, deci iarasi nu raman pe intuneric). Am folosit conductor flexibil MYF de 2.5 mmp. Am dus si impamantarea separata din tablou pentru fiecare circuit. Poate ca am facut putina risipa de sarma, dar mi-a fost mai usor de lucrat si am mai putine legaturi. In total au intrat cam 100 m de circuit, deci vreo 300 m de conductor: 100 m albastru + 100 m galben/verde + 100 m (maro + rosu + negru). Am si cateva doze de legatura, montate aparent, dar sunt albe si sunt suficient de discrete incat sa nu deranjeze. Legaturile le-am facut prin sertizarea conductorilor in tuburi de capat si apoi prinderea tuburilor de capat in cleme (morsete) cu un singur surub. Am urmatorii consumatori pe cele 4 circuite (fiecare este protejat de cate o siguranta C16A faza-nul): circuit bucatarie
Nota: boilerele electrice sunt alimentate cu apa calda menajera de la centrala, asa ca ele consuma curent doar ca sa compenseze pierderile. Am pus boilere aproape de punctele de consum pentru ca dura prea mult pana ajungea apa calda la robinet. La una din bai aproape terminai de spalat pe dinti si abia atunci ajungea apa calda. Acum am apa calda la robinet in mai putin de 10 secunde de la deschidere. Si, un alt amanunt important, am temperatura constanta indiferent de debit. Dar platesc puuutin curent in plus pentru acest confort. Attached Files |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users